Oud 25-06-2003, 18:14
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hoi allemaal!

Ik ga het komende schooljaar 5 & 6 VWO in 1 jaar doen (dit wordt ook wel eens "sprint-VWO" genoemd). Ik heb eerder HAVO gedaan en daarna enkele maanden de lerarenopleiding Geschiedenis (HBO), maar dat beviel me niet en dus was ik daar mee gestopt. En dus ga ik nu VWO doen, dan kan ik daarna naar de universiteit.

Ik heb dit topic gestart omdat ik graag reacties, tips e.d. zou willen horen van mensen die 5 & 6 VWO in 1 jaar hebben gedaan (of gaan doen). Zo zou ik graag willen horen of het te doen is? Ik hoor steeds maar van iedereen in de naaste omgeving dat het kei-moeilijk moet zijn om 2 jaar in 1 te doen, zeker wanneer het VWO betreft. Ik ben het daar niet mee eens; als je gemotiveerd bent en slim bent (dus als je over het algemeen geen vakken hebt waar je rotslecht in bent en je alle vakken dus aankunt), moet het toch kunnen lukken? Het kan toch niet bizar moeilijk zijn? Of heb ik soms een te rooskleurig beeld? Op de HAVO heb ik niets gedaan, ik snapte alles en slaagde (op mijn diploma stond ik een 7 gemiddeld, als ik alle cijfers optelde en deelde door het aantal vakken), dus dan zou het voor iemand als ik toch niet moeilijk moeten zijn? Of wel? Onderschat ik het?

Graag had ik daar wat reacties over gehad. Als iemand me nog wat meer heeft te vertellen over de opleiding in het algemeen (liefst iemand die dit al gedaan heeft), dan hoor ik het graag.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2003, 09:35
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
....Is er dan niemand die op dit topic kan reageren?

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 09:46
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Zal wel prijzig zijn hè, 5 & 6 VWO in een jaar.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 09:46
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
ik denk dat je het wel kan

ik neem aan dat je op een speciale school dat 2 in 1 jaar gaat doen
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 12:09
Verwijderd
Je krijgt alle stof van 5 en 6 VWO in één jaar, het is niet zozeer moeilijker, maar de werkdruk ligt veel hoger. Als je dus iets niet snapt lig je zo achterop. Je moet dus hard werken en dingen snel op kunnen pikken. Als je dat kunt, komt 't wel goed, toch?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 12:15
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Als je naar Luzac gaat dan ben je echt alleen maar bezig met school. Als je dat vol kunt houden is het denk ik wel te doen.
(discipline en motivatie is erg belangrijk)
__________________
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 23:08
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik ben toevallig vandaag bij het davinci geweest in dordt en heb me min of meer in laten schrijven. Ik heb al een rooster gezien en ik moet je zeggen dat ik dat heel erg behoorlijk superkut vind. Ze hebben daar namelijk dagen van 16 uur. dat betekend dus dat ik op sommige dagen van 8:45 tot 22:30 op school moet zitten (wel met tussenuren, maar toch) En als je een vak volgt heb je het niet gewoon 1 uurtje, nee je krijgt het dan meteen 3 of 4 uur achter elkaar... het is dus erg zwaar. Maar ja, je schijnt een diploma nodig te hebben in deze poepwereld dus er zit voor mij niks anders op
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 23:30
Janneke1
Avatar van Janneke1
Janneke1 is offline

Knap hoor! Ik heb het al opgegeven in 3 vwo Naja, das niet echt waar, maar toch.
Ik zou dat dus echt niet kunnen! Ik moet echt er niets voor hoeven te doen (of het moet me interesseren, maar dat doet niet veel).
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 23:37
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
Noekie schreef op 27-06-2003 @ 23:08:
Ik ben toevallig vandaag bij het davinci geweest in dordt en heb me min of meer in laten schrijven. Ik heb al een rooster gezien en ik moet je zeggen dat ik dat heel erg behoorlijk superkut vind. Ze hebben daar namelijk dagen van 16 uur. dat betekend dus dat ik op sommige dagen van 8:45 tot 22:30 op school moet zitten (wel met tussenuren, maar toch) En als je een vak volgt heb je het niet gewoon 1 uurtje, nee je krijgt het dan meteen 3 of 4 uur achter elkaar... het is dus erg zwaar. Maar ja, je schijnt een diploma nodig te hebben in deze poepwereld dus er zit voor mij niks anders op
LOI thuisstudie kun je het voor jezelf redden met 6 uur per dag het hele jaar door... met gemak

echter mis je dan wel sociale contacten, en zul je hoogst waarschijnlijk niet de discipline kunnen opbrengen

(ervaringsdeskundige)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 16:54
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Zo'n LOI thuisstudie leek me voor mij ook het beste, omdat ik me op school juist heel erg erger aan leraren die maar doorzwammen en er voor zorgen dat ik elke vorm van motivatie kwijtraak. Maar m'n pa had gister op internet gekeken en zei dat het erg duur was en dat het dilpoma niet hetzelfde zou zijn. Ik heb er verder niet op nagechekct dus ik weet niet of 't waar is...
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 18:36
sunna
sunna is offline
Citaat:
Laurens schreef op 27-06-2003 @ 12:09:
Je krijgt alle stof van 5 en 6 VWO in één jaar, het is niet zozeer moeilijker, maar de werkdruk ligt veel hoger. Als je dus iets niet snapt lig je zo achterop. Je moet dus hard werken en dingen snel op kunnen pikken. Als je dat kunt, komt 't wel goed, toch?
Ik heb havo 4 en 5 in 1 jaar gedaan, op luzac
Maar wat jij zegt klopt niet helemaal hor, je zit soms wel hele dagen op school maar dan heb je ook al je huiswerk af, want daar krijg je op school genoeg tijd voor.
dus dan heb je de avonden en het weekend helemaal voor jezelf.
je word ook meer geholpen door de leraren enzo want je hebt veel kleinere klasse dan op normale scholen waardoor er meer op je gelet word.
ik heb het trouwens gehaald, na mavo in 1 x havo dus....
__________________
u never get a second chance to make your first impression
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 20:25
Dory
Avatar van Dory
Dory is offline
ik ken iemand die 5 & 6 VWO had gedaan in 1 jaar, die was naar men zegt hoogbegaafd, ook een beetje een 'apart' persoon
kost inderdaad hartstikke veel

en hijs gezakt,.......
__________________
Nu: niet langer treuren, het kan altijd nog wel gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 14:47
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik denk dat het behoorlijk moeilijk gaat worden
Je zal echt hard moeten werken en er veel tijd in moeten steken en dan zal het vast lukken, maar wat ik zo uit je 'verhaal' opmaak onderschat je het vwo behoorlijk
Het is niet voor niks dat maar minder dan 10 procent (weet het exacte percentage niet) van alle scholieren op het vwo zit
De mensen bij ons op school die vorig jaar na de havo het vwo zijn gaan doen, blijven dit jaar allemaal zitten, dus het is best lastig
__________________
Home is where the heart is...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 12:48
-x-Kaa-x-
Avatar van -x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
ik denk dat 't op zich wel moet lukken, als je echt je best er voor doet. Ik heb 't zelf niet gedaan, maar ben nu net klaar met vwo. Khad zelf wel 't idee dat je je examen net zo goed aan 't einde van V5 had kunnen doen. V6 is vooral een jaar van veel herhalen, en een paar nieuwe onderwerpen. Als je 't dus in 1 jaar wilt doen, moet je gedisciplineerd genoeg zijn om ook al te beginnen met herhalen terwijl je nog met nieuwe stof bezig bent. Maar op zich denk ik niet dat 't geheel onmogelijk is. Iig, succes!
__________________
"Nom de dieu de putain de bordel de merde de saloperie de connard d'enculé de ta mère. It's like wiping your ass with silk"
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 13:14
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Bedankt voor alle reacties, mensen! Nou ja, we zullen wel zien hoe 't met me afloopt. Als ik alweer een paar maanden meeloop op die school, zal ik jullie laten weten hoe 't met me gaat op de school, okee?

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:36
nono18
nono18 is offline
ik heb vorig jaar 4 & 5 havo ineens gedaan en komend jaar vwo 5 & 6!
havo was redelijk makkelijk en op mijn school was een uitzonderlijk hoog percentage van de VWO-spoed geslaagd dus het is denk ik goed te doen...als je er maar btje voor werkt..
kus!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 21:01
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
nono18 schreef op 03-07-2003 @ 18:36:
ik heb vorig jaar 4 & 5 havo ineens gedaan en komend jaar vwo 5 & 6!
havo was redelijk makkelijk en op mijn school was een uitzonderlijk hoog percentage van de VWO-spoed geslaagd dus het is denk ik goed te doen...als je er maar btje voor werkt..
kus!
Veel succes volgend schooljaar, Nono18! Hopelijk slagen we allebei voor 't spoed-VWO!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 19:16
Missy_shy
Missy_shy is offline
Ik heb dit jaar 4/5 Havo gedaan in 1 jaar, hiervoor deed ik mavo en daarna 1,5 jaar Grafisch lyceum maar het ging niet echt ok met me dus had ik besloten in deeltijd therapie te gaan (dag ochtende in de week) en s'middags school.

Best pittig werd er gezegd, zal je noooooooooittt halen, lukt je toch nooit! blablablabla

Het was een erg zwaar jaar vooral omdat ik geen lessen heb gehad en dus alles zelf moest doen en ik had er ook nog eens therapie naast, maar ik het heb gered, enee met sup cijfers ook!

8,8,8,7,7,6 was mijn eindlijst

Het is zwaar, maar volgens mij moet het je wel lukken zekker als je gemotiveerd bent en doorzettingsvermogen hebt.

En ik begreep uit je verhaal dat jeje voorledig kan storten op school en je er naast moet werken of wat dan ook...(ja in weekend mischien als bij baantje maar niet fulltime baan ernaast) Dus is de kans nog veel groter dat je slaagt! (niet dat het dan makkelijk is hoor, wil alleen beetj moed in spreken)

Heel veel succes!
__________________
Al heel vroeg in me leven was het te laat
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-07-2003, 01:23
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Missy_shy schreef op 05-07-2003 @ 19:16:
Het was een erg zwaar jaar vooral omdat ik geen lessen heb gehad en dus alles zelf moest doen en ik had er ook nog eens therapie naast, maar ik het heb gered, enee met sup cijfers ook!

8,8,8,7,7,6 was mijn eindlijst
Dat is een heel erg mooie eindlijst! Gefeliciteerd!

Citaat:
Missy_shy schreef op 05-07-2003 @ 19:16:
Het is zwaar, maar volgens mij moet het je wel lukken zekker als je gemotiveerd bent en doorzettingsvermogen hebt.
Ja, zo redeneer ik ook tegen mijn naaste omgeving (die denkt dat het te moeilijk voor me is). Want hoe moeilijk ook, met motivatie en doorzettingsvermogen kom ik er wel!

Citaat:
Missy_shy schreef op 05-07-2003 @ 19:16:
En ik begreep uit je verhaal dat jeje voorledig kan storten op school en je er naast moet werken of wat dan ook...(ja in weekend mischien als bij baantje maar niet fulltime baan ernaast) Dus is de kans nog veel groter dat je slaagt! (niet dat het dan makkelijk is hoor, wil alleen beetj moed in spreken)
Ik heb op dit moment een baantje bij de Albert Heijn, waar ik 4 dagen per week werk (omdat het nu zomervakantie is). Voor de vakantie werkte ik er 2 dagen in de week. Na de zomervakantie neem ik ontslag bij de Albert Heijn, speciaal voor m'n studie (met goedvinden van mijn ouders). Dus ik zal in ieder geval tijd zat hebben voor mijn studie.

Citaat:
Missy_shy schreef op 05-07-2003 @ 19:16:
Heel veel succes!
Bedankt!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 12:11
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik weet uit ervaring dat er maar zeer weinig spoed-vwo studenten zijn die het in het eerste jaar alle vakken halen.(de meesten doen er 2 a 3 jaar over)

Het klinkt heel makkelijk als je het er nu even zo over hebt, maar dat is het zeker niet.


Daarnaast kan ik mij nog herinneren dat jij je havo bijna niet gehaald had...dus spreek er vooral niet te makkelijk over dan...

Eveneens kun je wel zeggen dat je gemiddeld een 7 stond, maar zo hoog is dat helemaal niet. Zeker niet als je het vergelijkt met vwo. Mag je bijna 2 punten afhalen als je spoedvwo wil doen.

Ik weet niet wat voor vakkenpakket je wil nemen, maar hoe meer exacte vakken des te kleiner is je kans om alles in 1 jaar te halen.

Heb je veel alfa vakken (engels, nederlands, geschiedenis, aardrijkskunde) dan is het al weer een stuk makkelijker. Voor vakken als engels hoef je niet eens een boek open te trekken...naja, mits je al goed bent in engels.


Ik zou zeggen succes, maar kijk er niet van op als het niet helemaal goed gaat...je bent niet de enige...

Groetjes
Ben(die zelf via het HBO naar de universiteit gaat en in september met wiskunde en natuurkunde gaat beginnen
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 12:20
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Noekie schreef op 27-06-2003 @ 23:08:
Ik ben toevallig vandaag bij het davinci geweest in dordt en heb me min of meer in laten schrijven. Ik heb al een rooster gezien en ik moet je zeggen dat ik dat heel erg behoorlijk superkut vind. Ze hebben daar namelijk dagen van 16 uur. dat betekend dus dat ik op sommige dagen van 8:45 tot 22:30 op school moet zitten (wel met tussenuren, maar toch) En als je een vak volgt heb je het niet gewoon 1 uurtje, nee je krijgt het dan meteen 3 of 4 uur achter elkaar... het is dus erg zwaar. Maar ja, je schijnt een diploma nodig te hebben in deze poepwereld dus er zit voor mij niks anders op
volgens mij mag dat niet eens volgens de arbeidswetgeving. Dus ik zou het ook zeker niet doen als leerling
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 13:21
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef op 08-07-2003 @ 12:11:
Daarnaast kan ik mij nog herinneren dat jij je havo bijna niet gehaald had...dus spreek er vooral niet te makkelijk over dan...
Ik had mijn HAVO bijna niet gehaald vanwege Economie-1: ik had al een onvoldoende voor Wiskunde-A1, en 2 onvoldoendes in je profieldeel mag niet (ik had C&M). Gelukkig haalde ik met een herexamen een voldoende voor Economie-1.

Maar, ik heb volgend jaar niet eens meer Economie-1 op het VWO. Ik heb alleen nog maar Wiskunde-A1 om me zorgen over te maken. Dat is namelijk het enige exacte vak dat ik nu heb. Dus qua vakkenpakket vind ik het spoed-VWO een heel stuk gemakkelijker (ik ga ook dit jaar weer C&M doen).

Citaat:
Demon of Fire schreef op 08-07-2003 @ 12:11:
Heb je veel alfa vakken (engels, nederlands, geschiedenis, aardrijkskunde) dan is het al weer een stuk makkelijker. Voor vakken als engels hoef je niet eens een boek open te trekken...naja, mits je al goed bent in engels.
Ik heb erg veel alfa-vakken; ik heb tenslotte C&M als profiel. Ik ben ook een echte alfa; ik ben erg goed in de talen, en ook in vakken als Geschiedenis en Aardrijkskunde. En omdat ik maar één exact vak in mijn profiel heb, maak ik me dus niet zoveel zorgen.

Citaat:
Demon of Fire schreef op 08-07-2003 @ 12:11:
Ik zou zeggen succes, maar kijk er niet van op als het niet helemaal goed gaat...je bent niet de enige...

Groetjes
Ben(die zelf via het HBO naar de universiteit gaat en in september met wiskunde en natuurkunde gaat beginnen
Bedankt, Ben! Jij ook veel succes volgend schooljaar!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 13:24
kaarinetjuh
Avatar van kaarinetjuh
kaarinetjuh is offline
suc6!
__________________
Dream as you'll live forever, live as you'll die today
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 12:19
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Noekie schreef op 27-06-2003 @ 23:08:
Ik ben toevallig vandaag bij het davinci geweest in dordt en heb me min of meer in laten schrijven. Ik heb al een rooster gezien en ik moet je zeggen dat ik dat heel erg behoorlijk superkut vind. Ze hebben daar namelijk dagen van 16 uur. dat betekend dus dat ik op sommige dagen van 8:45 tot 22:30 op school moet zitten (wel met tussenuren, maar toch) En als je een vak volgt heb je het niet gewoon 1 uurtje, nee je krijgt het dan meteen 3 of 4 uur achter elkaar... het is dus erg zwaar. Maar ja, je schijnt een diploma nodig te hebben in deze poepwereld dus er zit voor mij niks anders op
wrom zou je dat doen? Kun je niet gewoon in 2 jaar doen? Ik ozu dus echt NOOIT van 8.45 tot 22.30 op school kunnen zitten, ik zou dat gewoon niet trekken.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 12:21
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
dancing girl schreef op 28-06-2003 @ 18:36:
Ik heb havo 4 en 5 in 1 jaar gedaan, op luzac
Maar wat jij zegt klopt niet helemaal hor, je zit soms wel hele dagen op school maar dan heb je ook al je huiswerk af, want daar krijg je op school genoeg tijd voor.
dus dan heb je de avonden en het weekend helemaal voor jezelf.
je word ook meer geholpen door de leraren enzo want je hebt veel kleinere klasse dan op normale scholen waardoor er meer op je gelet word.
ik heb het trouwens gehaald, na mavo in 1 x havo dus....
wat voor avond? Als je tot 22.30 op school zit heb je weinig avond meer over.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2003, 21:52
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Noekie schreef op 27-06-2003 @ 23:08:
Ik ben toevallig vandaag bij het davinci geweest in dordt en heb me min of meer in laten schrijven. Ik heb al een rooster gezien en ik moet je zeggen dat ik dat heel erg behoorlijk superkut vind. Ze hebben daar namelijk dagen van 16 uur. dat betekend dus dat ik op sommige dagen van 8:45 tot 22:30 op school moet zitten (wel met tussenuren, maar toch) En als je een vak volgt heb je het niet gewoon 1 uurtje, nee je krijgt het dan meteen 3 of 4 uur achter elkaar... het is dus erg zwaar. Maar ja, je schijnt een diploma nodig te hebben in deze poepwereld dus er zit voor mij niks anders op
16 uur? Maak je nou een grap? Zijn die mensen daar robots, of gewoon zeer dom?

Ik wil niet zeggen dat ik slim ben ofzow, wel erg lui maar van de ongeveer 1500 studie-uren die vanaf vwo 4 tot aan vwo 6 heb gevold waren er ongeveer 100 nuttig, de rest waren eigenlijk overbodig, maar omdat ik zo 'sociaal' ben kwam ik er toch naartoe. Ik ben dan verder ook niet cum laude geslaagd, heb alles geprobeerd rond 5.5 te laten geraken, wat ook nog gelukt is ook, maar dat is verder niet belangrijk.

Volgens mij maken ze dit soort 'opleidingen' onnodig veel te zwaar.
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef op 12-07-2003 @ 21:52:
16 uur? Maak je nou een grap? Zijn die mensen daar robots, of gewoon zeer dom?

Ik wil niet zeggen dat ik slim ben ofzow, wel erg lui maar van de ongeveer 1500 studie-uren die vanaf vwo 4 tot aan vwo 6 heb gevold waren er ongeveer 100 nuttig, de rest waren eigenlijk overbodig, maar omdat ik zo 'sociaal' ben kwam ik er toch naartoe. Ik ben dan verder ook niet cum laude geslaagd, heb alles geprobeerd rond 5.5 te laten geraken, wat ook nog gelukt is ook, maar dat is verder niet belangrijk.

Volgens mij maken ze dit soort 'opleidingen' onnodig veel te zwaar.
Volgens mij zijn het geen 16 uren hoor, in de folder stond van 9 tot 17 uur gemiddeld, soms een uurtje langer, maar je zit heus niet tot 22.30 uur op school, dat kan niemand langer dan een paar dagen volhouden.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 16:13
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 12-07-2003 @ 22:23:
Volgens mij zijn het geen 16 uren hoor, in de folder stond van 9 tot 17 uur gemiddeld, soms een uurtje langer, maar je zit heus niet tot 22.30 uur op school, dat kan niemand langer dan een paar dagen volhouden.
En toch is het waar. Ik heb de pech dat ik alle exacte vakken ook moet doen, en die worden alleen maar 's avonds gegeven. De andere vakken moeten overdag. Maar zoals ik al zei: ik heb wel tussenuren en die zijn(net als de lessen) in blokken van 3 of 4 uur achter elkaar, dus ik hoef niet 16 uur achter elkaar door te werken ofzo. En het is bij mij thuis toch niet gezellig dus wat dat betreft maakt het mij ook niet zoveel uit...
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 17:23
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Ik was het van plan, maar toen bleek dat het met het profiel C&M toch eigenlijk onmogelijk was. Terwijl het hele jaar door mij verteld werd dat het allemaal best te doen was enzo.

Nadeel is vooral de talen. Of havo heb je er maar een (OF duits OF frans) en op vwo beide. Nou is het inhalen van duits1 of frans1 nog wel te doen maar om het volledige vak in te halen, dan wordt het dus moeilijker.

Daarnaast is het zo dat je het hele jaar bezig zal zijn met het inhalen van 4 en 5vwo. Want dat mis je immers. Dat zal voor haast alle vakken zo zijn, dus echt rust zal je niet hebben aankomend jaar.
Probleem wat erbij komt als je een vak volledig moet inhalen: je maakt geen basis. In het examenjaar ben je vooral bezig met voorbereiden op examen. Je legt geen basis meer aan, de anderen hebben dat immers al twee jaar gedaan maar jij niet. Dus dat zal erg moeilijk worden.

Verder kan ik er niet zoveel over zeggen, behalve dat bij ons op school dit jaar (eerste jaar dat het kon) 4 mensen sprint-vwo hebben gedaan en dat er eentje het gehaald heeft. Alhoewel halverwege het jaar gezegd werd dat het er uitzag dat het ze zou lukken om te slagen.

Dus, als je het gaat doen: succes! Maar je zult echt heel veel moeten inhalen, helemaal als je ook nog het profielwerkstuk over zal moeten doen. (hoeft bij ons gelukkig niet, ook niet, nu ik naar 5vwo ga)
Maar plan iig goed en ga in de vakantie goed bezig. Je zult dit jaar school boven je sociale leven moeten verkiezen..
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 21:23
Verwijderd
Volgend jaar ga ik ook een versnelde vwo opleiding volgen. Ik heb vrijwel dezelfde vakken als ik op de havo met het profiel cm had, alleen krijg ik nu ook Letterkunde (als op zichzelf staand vak) en Aardrijkskunde. Wat voor mij waarschijnlijk een voordeel is, is dat ik momenteel een cursus Frans volg. Ik denk eigenlijk dat ik daardoor van alle vakken alleen bij Aardrijkskunde een basis ga missen (wat ik gelukkig in de onderbouw nooit een moeilijk vak heb gevonden). Wat ik graag wil vragen aan mensen die al vwo-snel hebben gedaan is of zij erg veel problemen hebben gehad met vakken die ze bijvoorbeeld alleen in de onderbouw hebben gehad.
Ook wil ik graag weten of er tijd wordt besteed aan spreekbeurten en discussies. Dit lijkt mij eigenlijk vrij onnuttig, omdat er op de vooropleidingen waarschijnlijk al aandacht aan is besteed aan deze dingen en ik van de havo nog goed weet hoe ontzettend veel tijd dit in beslag nam. Alvast bedankt!

Aan mij is, door docenten van het vwo-snel, verteld dat, wanneer je motivatie goed is (en natuurlijk je intelligentie), je niet al te veel problemen zult krijgen. Mijn school biedt erg veel begeleiding en coaching aan. Wanneer je bijvoorbeeld te laat bent met het inleveren van opdrachten, zal je docent je daar altijd op aanspreken en afspraken maken over een nieuwe inleverdatum. Wanneer je echter al snel veel achter komt te lopen, is er eigenlijk geen redding meer. Studenten die dat in de vorige jaren hadden, verlieten dan ook de school.
Ik weet nu al dat ik ongeveer 4 lessen per dag zal krijgen. Vanaf het begin van de 2e maand krijg ik elke week 2 proefwerken. Elke maandagmiddag wordt besteedt aan het maken van groepsprojecten en zelfstudie. Verder heb ik gewoon ook een heleboel tussenuren. In die tijd mag je zelf weten wat je doet, maar er wordt eigenlijk wel van je verwacht dat je ze aan huiswerk maken en leren besteedt.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 12:13
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
@ raaah:
jij hebt het over speciale lessen, alleen voor sprinters? Ik had het namelijk over het instromen bij 6v. Dus daar zit ook het verschil met spreekbeurten enzo. Dit is bij elke school anders en, lijkt mij, helemaal als het gericht is op alleen sprinters.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Noekie schreef op 13-07-2003 @ 16:13:
En toch is het waar. Ik heb de pech dat ik alle exacte vakken ook moet doen, en die worden alleen maar 's avonds gegeven. De andere vakken moeten overdag. Maar zoals ik al zei: ik heb wel tussenuren en die zijn(net als de lessen) in blokken van 3 of 4 uur achter elkaar, dus ik hoef niet 16 uur achter elkaar door te werken ofzo. En het is bij mij thuis toch niet gezellig dus wat dat betreft maakt het mij ook niet zoveel uit...
Ooh zo, ik snap het
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine [GOUWE OUWE] Wat zit er onder jouw Ctrl-V?
Tandpasta
487 02-08-2003 12:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.