Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2017, 19:15
WolfgangMozart
WolfgangMozart is offline
Dag iedereen,

Er zullen ongetwijfeld meer gevallen van dit onderwerp zijn, maar aangezien de redenen en omstandigheden vaak van persoon tot persoon verschillen, toch maar nieuw topic.
Ik steven op het moment af naar de 21 en wil dolgraag studeren: Geschiedenis! Probleem is echter dat ik niet over de juiste vooropleiding beschik. Sterker nog; officieel heb ik alleen maar een Vmbo Theoretisch diploma. Ambitieus doel dan, zult u zeggen, maar ik ben zo'n "speciaal geval" die veel in zijn mars heeft maar weinig op papier heeft staan. Ik had aanvankelijk het gymnasium moeten doen, maar vanwege mijn afgelegen woonplaats ver van de stad, en het feit dat ik ook nog eens erg jong was (klas overgeslagen) ging dat helaas niet door. Dan komt het welbekende "slim-kind-op-laag-niveau" effect in beeld en presteer je ver, en ver onder het kunnen.

Nu ben ik dus van plan om een toelatingstoets te gaan doen voor de universiteit. De vraag is tot in hoeverre ik ook maar enig kans van slagen heb om aangenomen te worden. Ik heb enkele vragen:

-Als ik mij aanmeld op WO, wat heb ik dan gemist dat je anders zou hebben gekregen op het VWO (het heet immers -voorbereidend-)? Dan heb ik het niet over informatieve kennis op het vakgebied, maar meer qua onderzoek/inzicht (Ik kan bijvoorbeeld alles weten over, zeg, Napoleon, maar kan ik een artikel ook analyseren of een verslag schrijven erover). Dus wat zou ik als geschiedenisfanaat, maar als amateurstudent moeten weten?

- Als we voor de grap stellen dat ik de nieuwe Einstein van de geschiedenis ben, als ik eenieder zou kunnen omverpraten qua kennis. Zou dit dan ook maar enig verschil maken in de overwegingen om een student aan te nemen? Oftewel: Weegt feitelijke kennis even zwaar/zwaarder dan de papieren?

-Voordat ik een toelatingstoets doe (of zelfs als ik het nooit zou doen) is er iets dat ik in mijn vrije uren zou kunnen doen om mijzelf voor te bereiden/leren op geschiedenis/studentenleven? Bijvoorbeeld open colleges, bepaalde clubs, verenigingen etc. En zou dit dan ook beter staan op je "school-cv"?

Tot slot. Dit is voor mij een weloverwogen ambitie. Ik heb hier eigenlijk mijn leven al naar toe gewerkt, en het is niet uit het hoofd te zetten. Dat ik feitelijke kennis, voldoende motivatie en potentie bezit staat voor mij buiten kijf. Nu is alleen nog de vraag: Hoe kom ik er en wat kan ik er aan doen tot die tijd.

Hartstikke bedankt voor het lezen en eventueel het beantwoorden van mijn stuk!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2017, 07:30
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Waarom niet een stapje lager beginnen, proberen binnen te komen op HBO en na een jaar als je je propedeuse hebt door naar WO?

Feitelijke kennis is leuk, maar op de universiteit gaat het ook om inzicht. Bij Geschiedenis lessen op het VWO wordt dan ook flink wat tijd besteed aan analyse van bronnen (spotprenten bijvoorbeeld). Ga je Geschiedenis studeren dan ga je waarschijnlijk ook aan de slag met oude teksten en primaire bronnen. Inzicht is belangrijker dan simpelweg jaartallen onthouden.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 07-04-2017, 09:41
Verwijderd
Geen idee hoeveel kans je maakt, ik heb gewoon gymnasium gedaan. Nooit veel moeite voor moeten doen (ik maakte bijvoorbeeld geen huiswerk), ik verbaas me altijd over mensen die stellen dat ze juist door hun slimheid op een lager niveau niet uit de verf kwamen. Ik had dat gevoel op de basisschool heel erg, soms op het gymnasium ook al en later op de universiteit ook, maar ik haalde wel gewoon alles/ging gewoon over. Maar goed, daar gaat het hier niet om.

Op de website van de diverse universiteiten staat volgens mij vrij concreet welke kennis ze verwachten en soms zelfs voorbeeldtoetsen. Erasmusuniversiteit bijvoorbeeld:

https://www.eur.nl/essc/studentenadm...oquium_doctum/

Citaat:
Overzicht van CD toetsen per opleiding
(knip)

Geschiedenis:
•Nederlands
•Engels
•Geschiedenis niveau 2
Citaat:
Overzicht van het vereiste kennisniveau per vak

Er wordt op Vwo-niveau getoetst. Bij zowel wiskunde als geschiedenis is sprake van een tweetal niveaus. In het geval van wiskunde ligt het niveau voor Business Administration/Bedrijfskunde, International Business Administration en Economie hoger dan voor de andere faculteiten en in het geval van geschiedenis is het niveau hoger voor de Rechtenstudies, Geschiedenis en Algemene Cultuurwetenschappen.

Nederlands

Overzicht van de examenstof
N.B.: er mag geen gebruik worden gemaakt van een taalwoordenboek tijdens de toelatingstoets.


Engels
Exacte vertaling naar het Nederlands van een eenvoudige prozatekst uit The Times of een vergelijkbaar dag-, week- of maandblad, evenals het maken van een samenvatting van een prozatekst in goed Nederlands. Fouten in het Nederlands in de vertaling worden aangerekend als ze de begrijpelijkheid in de weg staan.
N.B.: er mag geen gebruik worden gemaakt van een taalwoordenboek tijdens de toelatingstoets.

Voorbeeldtoets Mei 2010

Geschiedenis niveau 2
Voor de Rechtenopleidingen, Algemene Cultuurwetenschappen en Geschiedenis

Kennis van de geschiedenis van de 19e en 20e eeuw en van actuele gebeurtenissen. Verplichte literatuur: Eelco Beukers en Stephan Kleine.(eindredactie), MeMo, geschiedenis voor de tweede fase. Handboek (leer- opdrachtenboek) Vwo (Uitgeverij Malmberg; 's Hertogenbosch, 2012; Vierde druk) ISBN 978-90-345-6990-5. Het boek is te bestellen in de erkende boekhandel. De hoofdstukken 9 tot en met 14 moeten worden bestudeerd (pagina's 206 tot en met 378).

Bovenstaand boek is ook te koop bij de Erasmus Bookshop Studystore.

Toetsvorm: essayvragen.
Daar kun je toch al een aardig beeld mee vormen? Succes in ieder geval!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Hogeschool toneel zonder vooropleiding ?
SweetSurrender2
1 15-11-2012 22:36
Studeren Mijn vriendin wilt in Nerderland komen studeren
FransJ
5 20-01-2011 17:01
Algemene schoolzaken [Studeren] Duaal, deeltijd of voltijd iit volledig fulltime werken?
Wawl
15 24-08-2004 08:46
Algemene schoolzaken Schoevers
Sonja9
129 31-05-2004 21:46
Algemene schoolzaken Farmacie
Eevie
13 08-03-2004 14:50
Algemene schoolzaken rechten
Verwijderd
80 11-02-2004 20:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.