Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2017, 18:59
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ja je hebt het wel fout omdat je een algemene denkbeeldige "regel" als iets goeds probeert uit te leggen. En dat is het niet.
Nee, dat heb ik niet. It makes sense, alleen al uit veiligheidsperspectief, dat je dingen die níet afhankelijk zijn van root dan ook níet als root laat draaien. Je kan hier niet omheen, stuk eigenwijs.

Citaat:
En ik heb geen problemen met VLC als root, je draait toch ook spotify als administrator?
Nee, Spotify draait als een zonnetje onder een non-root user. Dat ik op mijn Windows-kist admin ben en daar Spotify op draai maakt niet dat je ineens gelijk hebt als het gaat om een Linux/Unix-bak.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Advertentie
Oud 29-04-2017, 19:03
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Van een webpagina die al maanden op "under construction" stond naar een mooie fotogalerij voor de site van de kerk . Foto-plugin installeren duurde maar even, foto's uploaden en uitzoeken ging helaas niet zo snel...
Ach, work in progress.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Oud 29-04-2017, 19:05
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Rome is ook niet in een dag gebouwd
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 29-04-2017, 19:23
Verwijderd
De katten zijn bang voor het geluid dat de broodbakmachine maakt als het ding mixt.
Oud 29-04-2017, 19:29
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Rome is ook niet in een dag gebouwd
En ook niet door één persoon

Ben wel blij dat het systeem er nu staat, in principe is het nu alleen nog een kwestie van foto's uploaden.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Oud 29-04-2017, 19:34
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb foto's af laten drukken van onze fantastische reis door Amerika vorig jaar en het is zo gaaf dat ze nu hier in de kamer hangen
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 29-04-2017, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat heb ik niet. It makes sense, alleen al uit veiligheidsperspectief, dat je dingen die níet afhankelijk zijn van root dan ook níet als root laat draaien. Je kan hier niet omheen, stuk eigenwijs.
It makes sense, vanuit jouw perspectief. Gast, srsly.

Citaat:
Nee, Spotify draait als een zonnetje onder een non-root user. Dat ik op mijn Windows-kist admin ben en daar Spotify op draai maakt niet dat je ineens gelijk hebt als het gaat om een Linux/Unix-bak.
Ik wel Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, alleen er zijn gevallen waarin je ongelijk hebt.
Oud 29-04-2017, 21:54
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Hottentottentettententoostellingen
Hottentottentettententententoonstellingen!
Citaat:
De katten zijn bang voor het geluid dat de broodbakmachine maakt als het ding mixt.
Schijtluizen.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 30-04-2017, 10:35
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
It makes sense, vanuit jouw perspectief. Gast, srsly.
Jij wil een mogelijke exploit in service/applicatie X toegang geven tot je gehele systeem terwijl je de hypothetische schade flink kan beperken door het als user te draaien, alleen omdat het kan en omdat je een hekel hebt aan sudo (su)? Please

Citaat:
Ik wel Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, alleen er zijn gevallen waarin je ongelijk hebt.
Maar waar heb ik dan ongelijk in? Ik stel heel simpel dit;

Ja, je kan en mag alles als root draaien als je dat wil. Inherent is de ack dat je daarmee willens en wetens onnodig risico neemt omdat het in veel gevallen niet noodzakelijk is. Hier is de kous mee af, dit heeft niets te maken met 'perspectief' of wat dan ook. Dat weet jij verdomme net zo goed als ik, drol
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 30-04-2017, 10:38
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
En meanwhile krijg ik vlekken in mijn nek van UTP-connectors waarvan het clipje afgebroken is Alles voorhanden om het te fixen door nieuwe connectors te knijpen maar wat een AIDSWERK is dat dus doe ik het niet
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 30-04-2017, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Jij wil een mogelijke exploit in service/applicatie X toegang geven tot je gehele systeem terwijl je de hypothetische schade flink kan beperken door het als user te draaien, alleen omdat het kan en omdat je een hekel hebt aan sudo (su)? Please
Nee, gast, nee. Ga nou niet vanuit je eigen beperkte wereld dit bekijken, het is veel groter dan dat. Dit is typisch fanboygezeik, je mist de bigger picture. Kom twee weken met ons meelopen en je ziet wat het probleem is. En natuurlijk draaien ngnix en mysql niet als root, maar praktisch alle andere services die door 3rd parties zijn geschreven wel. En dit zijn trouwens ook geen servers die zomaar aan een netwerk hangen. Mijn punt is dat dit anale anti-rootgezeik voor problemen zorgt. En zelfs developers beginnen er tabak van te krijgen vernam ik van een rijtje belangrijke OpenSUSE-devs.

Citaat:
Maar waar heb ik dan ongelijk in? Ik stel heel simpel dit;

Ja, je kan en mag alles als root draaien als je dat wil. Inherent is de ack dat je daarmee willens en wetens onnodig risico neemt omdat het in veel gevallen niet noodzakelijk is. Hier is de kous mee af, dit heeft niets te maken met 'perspectief' of wat dan ook. Dat weet jij verdomme net zo goed als ik, drol
Je stelde in het begin "daar had het artikel op moeten houden" en daar ben ik het pertinent niet mee eens, het is niet aan jou om dat te bepalen, Linux is geen consumenten-OS, beheerders nemen dit 'risico' (want dat mitigeren we wel op een andere manier) heel bewust en dat het niet met een paar klikken zo geregeld kan zijn zoals het op Windows wordt gedaan is fucking zwakzinnig.
Oud 30-04-2017, 10:47
Verwijderd
Citaat:
En meanwhile krijg ik vlekken in mijn nek van UTP-connectors waarvan het clipje afgebroken is Alles voorhanden om het te fixen door nieuwe connectors te knijpen maar wat een AIDSWERK is dat dus doe ik het niet
2 minuten werk met Cat 5e-6 en 5 minuten met Cat7
Oud 30-04-2017, 11:23
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Nee, gast, nee. Ga nou niet vanuit je eigen beperkte wereld dit bekijken, het is veel groter dan dat. Dit is typisch fanboygezeik, je mist de bigger picture. Kom twee weken met ons meelopen en je ziet wat het probleem is. En natuurlijk draaien ngnix en mysql niet als root, maar praktisch alle andere services die door 3rd parties zijn geschreven wel. En dit zijn trouwens ook geen servers die zomaar aan een netwerk hangen. Mijn punt is dat dit anale anti-rootgezeik voor problemen zorgt. En zelfs developers beginnen er tabak van te krijgen vernam ik van een rijtje belangrijke OpenSUSE-devs.
Ik mis de bigger picture niet daar je in je post onderschrijft wat ik stel door te vertellen dat nginx en mysql notabene natuurlijk niet als root draaien. Het is heel simpel; als je iets kan draaien wat prima kan zónder root, verdient dat per definitie de voorkeur.

Citaat:
Je stelde in het begin "daar had het artikel op moeten houden" en daar ben ik het pertinent niet mee eens, het is niet aan jou om dat te bepalen, Linux is geen consumenten-OS, beheerders nemen dit 'risico' (want dat mitigeren we wel op een andere manier) heel bewust en dat het niet met een paar klikken zo geregeld kan zijn zoals het op Windows wordt gedaan is fucking zwakzinnig.
Ik wil ook helemaal niets bepalen, begrijp niet dat je dat zo opvat. Ik vind het ronduit absurd om -helemaal als consument- triviale shit als root te draaien terwijl daar nul noodzaak voor is. Het artikel dat ik linkte was in dat opzicht facepalm-waardig; het is bad practice. Natuurlijk kán het. Natuurlijk moet het kúnnen voor hen die dat fijn vinden, lekker een Linux root-only systeem. Ik denk daar echter wel het mijne van.

Overigens, Gnome en KDE (als je een GUI gebruikt op Linux) werken nagenoeg identiek aan de manier waarop Windows werkt. Wil je wijzigingen doen, als non-root, waar root voor nodig is, krijg je keurig een popupje met het verzoek het wachtwoord in te rossen. Een paar klikken versus je wachtwoord inkloppen; ik vind het verschil niet noemenswaardig.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 30-04-2017, 11:24
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
2 minuten werk met Cat 5e-6 en 5 minuten met Cat7
Yeah I know. Maar ik heb daar nul handigheid in door het domweg niet/nooit te doen (uitbesteden ftw)
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 30-04-2017, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Yeah I know. Maar ik heb daar nul handigheid in door het domweg niet/nooit te doen (uitbesteden ftw)
Ik heb het geleerd in 2001 door twintig van die dingen te kopen en kabels van een paar meter te fabriceren. Na kabel 5 had ik de handigheid erin.
Oud 30-04-2017, 11:32
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Speciaal voor jou, rootlock:

__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 30-04-2017, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Ik mis de bigger picture niet daar je in je post onderschrijft wat ik stel door te vertellen dat nginx en mysql notabene natuurlijk niet als root draaien. Het is heel simpel; als je iets kan draaien wat prima kan zónder root, verdient dat per definitie de voorkeur.
Citaat:
Ik wil ook helemaal niets bepalen, begrijp niet dat je dat zo opvat.
Omdat het een smug-kijk-anderen-het-eens-fout-doen-toon had. En daar gaat mijn poep de ventilator van raken.

Citaat:
Ik vind het ronduit absurd om -helemaal als consument- triviale shit als root te draaien terwijl daar nul noodzaak voor is.
Het gaat niet om noodzaak, het gaat erom wat je wil. Linux was juist die krachtige tool waarmee het ALLEMAAL kon.

Citaat:
Overigens, Gnome en KDE (als je een GUI gebruikt op Linux) werken nagenoeg identiek aan de manier waarop Windows werkt. Wil je wijzigingen doen, als non-root, waar root voor nodig is, krijg je keurig een popupje met het verzoek het wachtwoord in te rossen. Een paar klikken versus je wachtwoord inkloppen; ik vind het verschil niet noemenswaardig.
https://4sysops.com/archives/it-is-o...dministrators/
In de genoemde GUI's kan je het geloof ik niet meer uitzetten, terwijl ik die mogelijkheid wel zou willen door middel van een recompile ofzo. Daarnaast blijft deze schijt bij sommige distro's popuppen als ik als root ingelogd ben en dát is waar ik me over opwind. Nogmaals; net als die schijtkeyring/walletsystemen die alle distro's nu hebben. Als ik naar een netwerkshare moet waar ik een wachtwoord voor opgeslagen heb moet ik eerst het wachtwoord van de kluis intikken, maak het ff, daar heb ik het niet voor opgeslagen.
Dat je UAC niet meer kan uitzetten zonder een hoop functionaliteit te verliezen sinds Windows 8 is fucking kut, Linux hoeft daar niet achteraan te hobbelen met nog meer kutfunctionaliteit die maar half geïmplementeerd is en ook nog eens half brak.
Oud 30-04-2017, 11:46
Verwijderd
https://gfycat.com/MeekNaturalGardensnake
Oud 30-04-2017, 12:56
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Omdat het een smug-kijk-anderen-het-eens-fout-doen-toon had. En daar gaat mijn poep de ventilator van raken.
Dat waardeoordeel staat nog steeds, ook al verwoord je het hier iets te gortig. Ik vind het bad practice.

Citaat:
Het gaat niet om noodzaak, het gaat erom wat je wil. Linux was juist die krachtige tool waarmee het ALLEMAAL kon.
Dat is Linux nog steeds. Waarom spreek je in de verleden tijd? Mijn uitgangspunt is wanneer iets niet als root hóeft te draaien, verdient het sterk de voorkeur dat ook níet te doen. Dat is alles.

Windows. Nou en.

Citaat:
In de genoemde GUI's kan je het geloof ik niet meer uitzetten, terwijl ik die mogelijkheid wel zou willen door middel van een recompile ofzo. Daarnaast blijft deze schijt bij sommige distro's popuppen als ik als root ingelogd ben en dát is waar ik me over opwind.
sudo visudo -> (#user privilege specification)[user] ALL=NOPASSWD: ALL

Citaat:
Nogmaals; net als die schijtkeyring/walletsystemen die alle distro's nu hebben. Als ik naar een netwerkshare moet waar ik een wachtwoord voor opgeslagen heb moet ik eerst het wachtwoord van de kluis intikken, maak het ff, daar heb ik het niet voor opgeslagen.
Dat je UAC niet meer kan uitzetten zonder een hoop functionaliteit te verliezen sinds Windows 8 is fucking kut, Linux hoeft daar niet achteraan te hobbelen met nog meer kutfunctionaliteit die maar half geïmplementeerd is en ook nog eens half brak.
Waarom mount je niet met credentials met behulp van een lullig bash-script (al dan niet in crontab)?
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 30-04-2017, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Dat waardeoordeel staat nog steeds, ook al verwoord je het hier iets te gortig. Ik vind het bad practice.
Mag, heb je het fout.

Citaat:
Dat is Linux nog steeds. Waarom spreek je in de verleden tijd? Mijn uitgangspunt is wanneer iets niet als root hóeft te draaien, verdient het sterk de voorkeur dat ook níet te doen. Dat is alles.
Omdat Linux eindgebruikers alleen maar van zich aan het vervreemden is, er is geen richting, geen visie en de installbase zal alleen maar heel hard gaan afnemen als ik Android en Chromebooks niet meereken.

Citaat:
Windows. Nou en.
Het belangrijkste besturingssysteem waar ik mee te dealen heb. Niet nou en, superbelangrijk.

Citaat:
sudo visudo -> (#user privilege specification)[user] ALL=NOPASSWD: ALL
zal straks eens kijken onder welke versie van welke smaak dit allemaal wel en niet werkt.

Citaat:
Waarom mount je niet met credentials met behulp van een lullig bash-script (al dan niet in crontab)?
Omdat het nodeloos complex is. De link staat op m'n desktop, ik dubbelklik daarop en dus verwacht ik geen prompt omdat ik al twee keer geprompt ben om het fucking wachtwoord op te slaan. Mounten en driveletters zijn passé.
Oud 30-04-2017, 13:15
Verwijderd
Oh en ik heb ernstige twijfels bij de veiligheid van het OS als geheel sinds een jaar of 2...
Oud 30-04-2017, 13:38
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Mag, heb je het fout.
Nee, dat heb ik niet. Want je neemt (in veel gevallen) onnodig risico.

Citaat:
Het belangrijkste besturingssysteem waar ik mee te dealen heb. Niet nou en, superbelangrijk.
Aanvankelijk ging het om Linux. Niet Windows.

Citaat:
zal straks eens kijken onder welke versie van welke smaak dit allemaal wel en niet werkt.
Als ik me niet vergis is dit redelijk unisex

Citaat:
Omdat het nodeloos complex is. De link staat op m'n desktop, ik dubbelklik daarop en dus verwacht ik geen prompt omdat ik al twee keer geprompt ben om het fucking wachtwoord op te slaan. Mounten en driveletters zijn passé.
Code:
#!/bin/sh

SERVER='a'
DIR='b'
USER='c'
PASS='d'

CMD='sudo umount /mnt/'$SERVER'/'$DIR'/'
echo Executing:
echo $CMD
eval $CMD

if [ ! -d /mnt/$SERVER/$DIR ]; then
  mkdir -p /mnt/$SERVER/$DIR
fi

CMD='sudo mount -t cifs //'$SERVER'/'$DIR' /mnt/'$SERVER'/'$DIR'/ -o rw,username='$USER',password='$PASS',vers=3.0'
echo Executing:
echo $CMD
eval $CMD
Chmod naar +x en good to go met clicketyclick.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 30-04-2017, 16:22
Verwijderd
Ik stel voor dat Carn, Deadlock, Megatron, Not for Sale, en Haubenmeise samen een wijs-praten-over-technologie-topic nemen.
Oud 30-04-2017, 17:18
Holland Oates
Avatar van Holland Oates
Holland Oates is offline
Wij mogen lullen over saaie trutdingen die hun niet boeit, dus dan mogen zij ook lullen over saaie nerddingen die ons niks boeit.
__________________
Who's this jabroni?
Oud 30-04-2017, 17:20
Holland Oates
Avatar van Holland Oates
Holland Oates is offline
PS: Er stond net bij de supermarkt een jongen met 2 sharpei's en ze waren ZO cute dat ik echt een zucht slaakte en hardop 'awwwww!' riep. Ik mocht ze aaien en ze waren zo floofy en lief omg aaaaahhhh!!!!
__________________
Who's this jabroni?
Oud 30-04-2017, 18:08
Tigerly
Avatar van Tigerly
Tigerly is offline
Floofy
__________________
nthn3d: Wat is rollenspel? Dat je gewoon ligt te rollen of stoeien ofwat?
Oud 30-04-2017, 19:03
Holland Oates
Avatar van Holland Oates
Holland Oates is offline


Ze zagen er zo uit. Dat is toch teringschattig, 'fniedan?
__________________
Who's this jabroni?
Oud 30-04-2017, 19:10
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Oei hebben ze te lang in het water gelegen?
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 30-04-2017, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat heb ik niet. Want je neemt (in veel gevallen) onnodig risico.
Dat is niet aan jou om te bepalen.

Citaat:
Aanvankelijk ging het om Linux. Niet Windows.
Ja, ik trok de discussie breder.

Citaat:
Als ik me niet vergis is dit redelijk unisex
Toch werkt het niet eenvoudig genoeg en niet betrouwbaar genoeg. Dit soort meuk probeer ik iedere keer weer goed in te regelen maar iedere keer mist er weer wat of is er iets gewijzigd.

Citaat:
Code:
#!/bin/sh

SERVER='a'
DIR='b'
USER='c'
PASS='d'

CMD='sudo umount /mnt/'$SERVER'/'$DIR'/'
echo Executing:
echo $CMD
eval $CMD

if [ ! -d /mnt/$SERVER/$DIR ]; then
  mkdir -p /mnt/$SERVER/$DIR
fi

CMD='sudo mount -t cifs //'$SERVER'/'$DIR' /mnt/'$SERVER'/'$DIR'/ -o rw,username='$USER',password='$PASS',vers=3.0'
echo Executing:
echo $CMD
eval $CMD
Chmod naar +x en good to go met clicketyclick.
Dus ik moet, om bij een netwerkshare te kunnen komen, dingen sudo'en? Huh? Dat is toch echt in user space, of is het vanwege het mountpoint. En nogmaals, ik wil geen mount point gebruiken, ik wil naar de share. Het gaat hier ook om een wachtwoord wat opgeslagen is in een lokaal wachtwoord-iets, daar wil ik niet nog een keer een wachtwoord voor invoeren, mijn netwerkwachtwoord weet ik beter dan de rest. Het is ook nogal krom om jezelf als concurrent voor Windows neer te zetten als je dit soort basale dingen niet eenvoudig kan doen. Zoals ik zei; het is geen bruikbaar eindgebruikers OS en voor mij als beheerder zitten er grotendeels alleen maar nadelen aan, waarvan support het irritantste is.

Ook zoiets achterlijks trouwens, dat CTRL-C->CTRL-V niet standaard +x meeneemt echt huh? Dat eindigt dus altijd in chmod 777 /tmp/install --recursive
Oud 30-04-2017, 23:37
Verwijderd
Citaat:
Oei hebben ze te lang in het water gelegen?
Oud 01-05-2017, 04:57
Verwijderd
Hoi ochtenddienst na een vakantie
Oud 01-05-2017, 05:50
Pr0xy
Avatar van Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:
Hoi ochtenddienst na een vakantie
*Muesli geef*
__________________
|Ratatatatatata boink pfffff|Ben jij de albatrosvos?|Wajonger sinds 2013|Trans Pride|Kringloopvrijwilliger
Oud 01-05-2017, 09:02
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Dat is niet aan jou om te bepalen.
Ehr, je zegt net zelf dat je natuurlijk X en Y niet als root hebt draaien. De redenen waarom niet onderschrijven slechts mijn uitgangspunt.

Citaat:
Ja, ik trok de discussie breder.
Appels en peren, dus zinloos.

Citaat:
Toch werkt het niet eenvoudig genoeg en niet betrouwbaar genoeg. Dit soort meuk probeer ik iedere keer weer goed in te regelen maar iedere keer mist er weer wat of is er iets gewijzigd.
Ik ben in Linux nog een behoorlijke n00b maar op de één of andere manier werkt het altijd behoorlijk zoals verwacht. En in dat kader vind ik het een verademing ten opzichte van Windows.

Citaat:
Dus ik moet, om bij een netwerkshare te kunnen komen, dingen sudo'en? Huh? Dat is toch echt in user space, of is het vanwege het mountpoint.
Normaliter wel, tenzij je anders specificeert in /etc/fstab. Maar gezien het gegeven dat jij per definitie als root te werk gaat, verwacht ik dat in jouw geval de sudo weg kan.

Citaat:
En nogmaals, ik wil geen mount point gebruiken, ik wil naar de share. Het gaat hier ook om een wachtwoord wat opgeslagen is in een lokaal wachtwoord-iets, daar wil ik niet nog een keer een wachtwoord voor invoeren, mijn netwerkwachtwoord weet ik beter dan de rest. Het is ook nogal krom om jezelf als concurrent voor Windows neer te zetten als je dit soort basale dingen niet eenvoudig kan doen.
Torvalds' kritiek ten aanzien van OpenSUSE is toch ter harte genomen? Overigens gaat het dan steeds om desktopomgevingen. Ik moet zeggen dat ik normaliter alleen shell gebruik, waarbij een klein deel van onze servers op managed colo staan. Dus ik heb niet echt zicht op hoe "dramatisch" de password-requests zijn op een andere distro dan Kubuntu (wat ik op m'n eigen workstation heb draaien, Ubuntu 16.04 met KDE) en KaOS (64-bit only KDE environment).

Ik begrijp ook niet hoe je bevindingen ineens maken dat het geen concurrent voor Windows is.

Citaat:
Zoals ik zei; het is geen bruikbaar eindgebruikers OS en voor mij als beheerder zitten er grotendeels alleen maar nadelen aan, waarvan support het irritantste is.
Ik zie maar één groot manco; gaming op Linux. Voor de rest ben ik niet tegen beperkingen aangelopen waar ik bij denk 'hmm, dit maakt de distro ongeschikt voor eindgebruikers/n00bs', in dat kader vind ik dat de desktopomgevingen (be it Gnome/KDE/whatever) enorm vooruit zijn gegaan de afgelopen jaren.

Citaat:
Ook zoiets achterlijks trouwens, dat CTRL-C->CTRL-V niet standaard +x meeneemt echt huh? Dat eindigt dus altijd in chmod 777 /tmp/install --recursive
Huh? Persoonlijk vind ik het vrij logisch dat je expliciet een execute-flag moet zetten (met eventuele koppelingen naar gebruikers(groepen)).
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 01-05-2017, 09:34
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ik stel voor dat Carn, Deadlock, Megatron, Not for Sale, en Haubenmeise samen een wijs-praten-over-technologie-topic nemen.
En wie ben jij in godsvredesnaam?
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 01-05-2017, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Ehr, je zegt net zelf dat je natuurlijk X en Y niet als root hebt draaien. De redenen waarom niet onderschrijven slechts mijn uitgangspunt.
Kan wel zijn, maar het is niet aan jou om te bepalen.

Citaat:
Appels en peren, dus zinloos.
2 GP-OS'en. En peren bevatten gemiddeld een hoger suikergehalte dan appels.

Citaat:
Ik ben in Linux nog een behoorlijke n00b maar op de één of andere manier werkt het altijd behoorlijk zoals verwacht. En in dat kader vind ik het een verademing ten opzichte van Windows.
Ik snap dat niet want je komt uit een Windows-wereld. Je weet daar precies wat er gebeurt. Iedere distro pakt dingen anders aan, je kan zelfs objectief stellen dat je onder Linux, als je van distro naar distro gaat, te maken krijgt met hele andere dingen en hele andere oplossingen. Om nog maar (vooral een SLES-ding) te zwijgen over de onnoemelijke hoeveelheid wijzigingen tussen de versies van een distro. En dan heb ik het niet over systemd maar over hele suffe dingen. Probeer van SLE12SP2 maar eens de resolutie te wijzigen van een guest onder VMware ná de installatie bijvoorbeeld. ESX6 en hogerder.


Citaat:
Normaliter wel, tenzij je anders specificeert in /etc/fstab. Maar gezien het gegeven dat jij per definitie als root te werk gaat, verwacht ik dat in jouw geval de sudo weg kan.
Oh jah, dat werkt ook wel hoor, gaat het niet om, we hebben bakken met servers en shares, ik vind een dubbelklik op een server veel makkelijker.
Maargoed, dit is een inherente design flaw van Unix. Mounten hoort in userspace zonder elevation. Het zijn eenvoudige calls zonder risico.

Citaat:
Torvalds' kritiek ten aanzien van OpenSUSE is toch ter harte genomen? Overigens gaat het dan steeds om desktopomgevingen. Ik moet zeggen dat ik normaliter alleen shell gebruik, waarbij een klein deel van onze servers op managed colo staan. Dus ik heb niet echt zicht op hoe "dramatisch" de password-requests zijn op een andere distro dan Kubuntu (wat ik op m'n eigen workstation heb draaien, Ubuntu 16.04 met KDE) en KaOS (64-bit only KDE environment).
Ubuntu is onbruikbaar. Gebruik het niet op je servers of op je werkstation. Ubuntu is Windows met een Linux kernel. Er was ooit een versie die netbase nodig had om te kunnen gzippen en diezelfde versie wilde niet meer booten als je je netwerk uitschakelde. Daarnaast breken ze wekelijks OSS regels en iedere nieuwe versie is eigenlijk een compleet andere distro. Dat is geen development.
Trouwens, Debian, geen idee meer welke versie het was, had hetzelfde manco.
openSUSE heb ik hardwarematig nog steeds niet kunnen draaien. Ik kan geen secureboot gebruiken helaas, en Tumbleweed doet het daardoor niet, Leap doet het niet omdat iets met de hardware en 4K scherm op de ene en m'n batterij gaat maar een half uur mee op de andere. Misschien dat 15 verlichting brengt maar ik reken er niet op.

Citaat:
Ik begrijp ook niet hoe je bevindingen ineens maken dat het geen concurrent voor Windows is.
Ineens? Ik heb 10 jaar in een project geprobeerd om een bruikbare Linux desktop voor onze eindgebruikers te creëren en te deployen. Het was niet mogelijk. Oh wacht, het was wel mogelijk maar aangezien de componenten die distro's met zich meebrengen zo slecht gedocumenteerd zijn dat slechts een zeer beperkte subset makkelijk in te regelen is en je voor het minste of geringste extra configuratiewerk een consultant in kan vliegen. Doesn't fly. Enkele schrijnende en belangrijke voorbeelden; Mozilla NSS, ceph, sssd, haproxy en in 2004 was dit rijtje nog veel groter. Een belangrijke destijds was Flash en tegenwoordig is het afspelen van video en audiomateriaal nog steeds niet helemaal plug & play. Vandaar ook dat ik Android hier niet onder schaar[/giggety].

Citaat:
Ik zie maar één groot manco; gaming op Linux. Voor de rest ben ik niet tegen beperkingen aangelopen waar ik bij denk 'hmm, dit maakt de distro ongeschikt voor eindgebruikers/n00bs', in dat kader vind ik dat de desktopomgevingen (be it Gnome/KDE/whatever) enorm vooruit zijn gegaan de afgelopen jaren.
Je downloadt een bestand en hij doet het niet omdat je eerst de X-bit moet zetten. Dat is een gigantische beperking voor eindgebruikers.

Citaat:
Huh? Persoonlijk vind ik het vrij logisch dat je expliciet een execute-flag moet zetten (met eventuele koppelingen naar gebruikers(groepen)).
Je kopiëert een bestand en een kopieeractie is inclusief de metadata, exclusief rechten. Dat laatste roep ik uiteraard omdat ik uit uiteindelijk een file- en printshareachtergrond heb en omdat ieder ander zichzelf respecterend NOS het zo aanpakt. Rechten worden bepaald aan de hand van informatie op het bestand zelf in combinatie met de bovenliggende mappenstructuur/rechten op de volumes zelf. Manipulatie van metadata moet natuurlijk mogelijk zijn, maar dit hoort de standaard te zijn. Als ik een bestand kopieer wat ro of hidden is, dan hoort die property mee te komen met de standaardacties dus.

Niet alles is enterprise web en daardoor makkelijk op Linux te doen, veel dingen zijn traditioneel. Ik heb nog steeds last van bugs in Samba en in SLE waardoor domain joined niet zomaar mogelijk is, we hebben het ondertussen over 30 jaar oude technologie, hoe moeilijk en complex kan het zijn om een server met een paar klikken toe te voegen aan een domein. Of met een paar eenvoudige AutoYAST regels. Maar nee, werkt niet met DFL2012R2 en dan soms wel maar alleen als je dat type policy niet gebruikt. Aaaargh. Haat.
Oud 01-05-2017, 12:58
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Kan wel zijn, maar het is niet aan jou om te bepalen.
Ik bepaal dan ook niets. Ik stel dat er consequenties zijn. Dat onderschrijf jij zelf notabene.

Deze koe is wel uitgemolken hiermee -- met een schraal resultaat.

Citaat:
Ik snap dat niet want je komt uit een Windows-wereld. Je weet daar precies wat er gebeurt. Iedere distro pakt dingen anders aan, je kan zelfs objectief stellen dat je onder Linux, als je van distro naar distro gaat, te maken krijgt met hele andere dingen en hele andere oplossingen. Om nog maar (vooral een SLES-ding) te zwijgen over de onnoemelijke hoeveelheid wijzigingen tussen de versies van een distro. En dan heb ik het niet over systemd maar over hele suffe dingen. Probeer van SLE12SP2 maar eens de resolutie te wijzigen van een guest onder VMware ná de installatie bijvoorbeeld. ESX6 en hogerder.
Yeah, ik kom weliswaar vanuit hoofdzakelijk een Windows-achtergrond, maar ik ervaar Linux als een veel transparanter en eenvoudiger manier van denken/werken. Ook is mijn ervaring dat Linux-servers zich over het algemeen veel netter gedragen en betrouwbaarder zijn dan de handvol Windows-servers die wij hebben.

Nu heb ik geen playground om je casus te onderzoeken, maar ik ben er vrij zeker van dat er op één of andere manier een mouw aan te passen valt.

Citaat:
Maargoed, dit is een inherente design flaw van Unix. Mounten hoort in userspace zonder elevation. Het zijn eenvoudige calls zonder risico.
Je kan dan ook als zodanig instellen. Misschien zijn er zelfs distro's waarbij dit de default mode is. Ik snap je probleem niet.

Citaat:
Ubuntu is onbruikbaar. Gebruik het niet op je servers of op je werkstation. Ubuntu is Windows met een Linux kernel. Er was ooit een versie die netbase nodig had om te kunnen gzippen en diezelfde versie wilde niet meer booten als je je netwerk uitschakelde. Daarnaast breken ze wekelijks OSS regels en iedere nieuwe versie is eigenlijk een compleet andere distro. Dat is geen development.
Trouwens, Debian, geen idee meer welke versie het was, had hetzelfde manco.
openSUSE heb ik hardwarematig nog steeds niet kunnen draaien. Ik kan geen secureboot gebruiken helaas, en Tumbleweed doet het daardoor niet, Leap doet het niet omdat iets met de hardware en 4K scherm op de ene en m'n batterij gaat maar een half uur mee op de andere. Misschien dat 15 verlichting brengt maar ik reken er niet op.
Je statement dat Ubuntu als server onbruikbaar is: opmerkelijk, gezien het Ubuntu LTS-park dat hier actief applicaties verzorgt en dat het een Microsoft-endorsed Azure-systeem is.

Citaat:
Ineens? Ik heb 10 jaar in een project geprobeerd om een bruikbare Linux desktop voor onze eindgebruikers te creëren en te deployen. Het was niet mogelijk. Oh wacht, het was wel mogelijk maar aangezien de componenten die distro's met zich meebrengen zo slecht gedocumenteerd zijn dat slechts een zeer beperkte subset makkelijk in te regelen is en je voor het minste of geringste extra configuratiewerk een consultant in kan vliegen. Doesn't fly. Enkele schrijnende en belangrijke voorbeelden; Mozilla NSS, ceph, sssd, haproxy en in 2004 was dit rijtje nog veel groter. Een belangrijke destijds was Flash en tegenwoordig is het afspelen van video en audiomateriaal nog steeds niet helemaal plug & play. Vandaar ook dat ik Android hier niet onder schaar[/giggety].
Tsja.

Citaat:
Je downloadt een bestand en hij doet het niet omdat je eerst de X-bit moet zetten. Dat is een gigantische beperking voor eindgebruikers.
Je downloadt een bash-script. En gezien sommige mensen graag als root te werk gaan, voer je ineens een script als root uit zonder dat je wellicht weet wat je doet. Nu zal dat voor jou wellicht geen issue zijn, maar genoeg mensen die jou zien schrijven en denken dat de klassieke Windows-approach ("Yay admin forever everywhere!") evengoed toepasbaar/wenselijk is op Linux. Nog los daarvan, de GUI biedt een eenvoudig tickable venstertje voor dit soort grappen als ik mij niet vergis.

Citaat:
Je kopiëert een bestand en een kopieeractie is inclusief de metadata, exclusief rechten. Dat laatste roep ik uiteraard omdat ik uit uiteindelijk een file- en printshareachtergrond heb en omdat ieder ander zichzelf respecterend NOS het zo aanpakt. Rechten worden bepaald aan de hand van informatie op het bestand zelf in combinatie met de bovenliggende mappenstructuur/rechten op de volumes zelf. Manipulatie van metadata moet natuurlijk mogelijk zijn, maar dit hoort de standaard te zijn. Als ik een bestand kopieer wat ro of hidden is, dan hoort die property mee te komen met de standaardacties dus.
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ touch test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ ls -halt test.sh
-rw-rw-r-- 1 quincy quincy 0 mei 1 13:53 test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ chmod +x test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ ls -halt test.sh
-rwxrwxr-x 1 quincy quincy 0 mei 1 13:53 test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ cp test.sh test2.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ ls -halt
total 8,0K
drwxrwxr-x 2 quincy quincy 4,0K mei 1 13:53 .
-rwxrwxr-x 1 quincy quincy 0 mei 1 13:53 test2.sh
drwxrwxrwt 11 root root 4,0K mei 1 13:53 ..
-rwxrwxr-x 1 quincy quincy 0 mei 1 13:53 test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$

Of begrijp ik je nou verkeerd?

Citaat:
Niet alles is enterprise web en daardoor makkelijk op Linux te doen, veel dingen zijn traditioneel. Ik heb nog steeds last van bugs in Samba en in SLE waardoor domain joined niet zomaar mogelijk is, we hebben het ondertussen over 30 jaar oude technologie, hoe moeilijk en complex kan het zijn om een server met een paar klikken toe te voegen aan een domein. Of met een paar eenvoudige AutoYAST regels. Maar nee, werkt niet met DFL2012R2 en dan soms wel maar alleen als je dat type policy niet gebruikt. Aaaargh. Haat.
Tsja.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 01-05-2017, 13:03
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Kan wel zijn, maar het is niet aan jou om te bepalen.
Ik bepaal dan ook niets. Ik stel dat er consequenties zijn. Dat onderschrijf jij zelf notabene.

Deze koe is wel uitgemolken hiermee -- met een schraal resultaat.

Citaat:
Ik snap dat niet want je komt uit een Windows-wereld. Je weet daar precies wat er gebeurt. Iedere distro pakt dingen anders aan, je kan zelfs objectief stellen dat je onder Linux, als je van distro naar distro gaat, te maken krijgt met hele andere dingen en hele andere oplossingen. Om nog maar (vooral een SLES-ding) te zwijgen over de onnoemelijke hoeveelheid wijzigingen tussen de versies van een distro. En dan heb ik het niet over systemd maar over hele suffe dingen. Probeer van SLE12SP2 maar eens de resolutie te wijzigen van een guest onder VMware ná de installatie bijvoorbeeld. ESX6 en hogerder.
Yeah, ik kom weliswaar vanuit hoofdzakelijk een Windows-achtergrond, maar ik ervaar Linux als een veel transparanter en eenvoudiger manier van denken/werken. Ook is mijn ervaring dat Linux-servers zich over het algemeen veel netter gedragen en betrouwbaarder zijn dan de handvol Windows-servers die wij hebben.

Nu heb ik geen playground om je casus te onderzoeken, maar ik ben er vrij zeker van dat er op één of andere manier een mouw aan te passen valt.

Citaat:
Maargoed, dit is een inherente design flaw van Unix. Mounten hoort in userspace zonder elevation. Het zijn eenvoudige calls zonder risico.
Je kan dan ook als zodanig instellen. Misschien zijn er zelfs distro's waarbij dit de default mode is. Ik snap je probleem niet.

Citaat:
Ubuntu is onbruikbaar. Gebruik het niet op je servers of op je werkstation. Ubuntu is Windows met een Linux kernel. Er was ooit een versie die netbase nodig had om te kunnen gzippen en diezelfde versie wilde niet meer booten als je je netwerk uitschakelde. Daarnaast breken ze wekelijks OSS regels en iedere nieuwe versie is eigenlijk een compleet andere distro. Dat is geen development.
Trouwens, Debian, geen idee meer welke versie het was, had hetzelfde manco.
openSUSE heb ik hardwarematig nog steeds niet kunnen draaien. Ik kan geen secureboot gebruiken helaas, en Tumbleweed doet het daardoor niet, Leap doet het niet omdat iets met de hardware en 4K scherm op de ene en m'n batterij gaat maar een half uur mee op de andere. Misschien dat 15 verlichting brengt maar ik reken er niet op.
Je statement dat Ubuntu als server onbruikbaar is: opmerkelijk, gezien het Ubuntu LTS-park dat hier actief applicaties verzorgt en dat het een Microsoft-endorsed Azure-systeem is.

Citaat:
Ineens? Ik heb 10 jaar in een project geprobeerd om een bruikbare Linux desktop voor onze eindgebruikers te creëren en te deployen. Het was niet mogelijk. Oh wacht, het was wel mogelijk maar aangezien de componenten die distro's met zich meebrengen zo slecht gedocumenteerd zijn dat slechts een zeer beperkte subset makkelijk in te regelen is en je voor het minste of geringste extra configuratiewerk een consultant in kan vliegen. Doesn't fly. Enkele schrijnende en belangrijke voorbeelden; Mozilla NSS, ceph, sssd, haproxy en in 2004 was dit rijtje nog veel groter. Een belangrijke destijds was Flash en tegenwoordig is het afspelen van video en audiomateriaal nog steeds niet helemaal plug & play. Vandaar ook dat ik Android hier niet onder schaar[/giggety].
Tsja.

Citaat:
Je downloadt een bestand en hij doet het niet omdat je eerst de X-bit moet zetten. Dat is een gigantische beperking voor eindgebruikers.
Je downloadt een bash-script. En gezien sommige mensen graag als root te werk gaan, voer je ineens een script als root uit zonder dat je wellicht weet wat je doet. Nu zal dat voor jou wellicht geen issue zijn, maar genoeg mensen die jou zien schrijven en denken dat de klassieke Windows-approach ("Yay admin forever everywhere!") evengoed toepasbaar/wenselijk is op Linux. Nog los daarvan, de GUI biedt een eenvoudig tickable venstertje voor dit soort grappen als ik mij niet vergis.

Citaat:
Je kopiëert een bestand en een kopieeractie is inclusief de metadata, exclusief rechten. Dat laatste roep ik uiteraard omdat ik uit uiteindelijk een file- en printshareachtergrond heb en omdat ieder ander zichzelf respecterend NOS het zo aanpakt. Rechten worden bepaald aan de hand van informatie op het bestand zelf in combinatie met de bovenliggende mappenstructuur/rechten op de volumes zelf. Manipulatie van metadata moet natuurlijk mogelijk zijn, maar dit hoort de standaard te zijn. Als ik een bestand kopieer wat ro of hidden is, dan hoort die property mee te komen met de standaardacties dus.
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ touch test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ ls -halt test.sh
-rw-rw-r-- 1 quincy quincy 0 mei 1 13:53 test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ chmod +x test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ ls -halt test.sh
-rwxrwxr-x 1 quincy quincy 0 mei 1 13:53 test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ cp test.sh test2.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ ls -halt
total 8,0K
drwxrwxr-x 2 quincy quincy 4,0K mei 1 13:53 .
-rwxrwxr-x 1 quincy quincy 0 mei 1 13:53 test2.sh
drwxrwxrwt 11 root root 4,0K mei 1 13:53 ..
-rwxrwxr-x 1 quincy quincy 0 mei 1 13:53 test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ chmod 444 test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ cp test.sh test3.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$ ls -halt
total 8,0K
drwxrwxr-x 2 quincy quincy 4,0K mei 1 14:02 .
-r--r--r-- 1 quincy quincy 0 mei 1 14:02 test3.sh
-rwxrwxr-x 1 quincy quincy 0 mei 1 13:53 test2.sh
drwxrwxrwt 11 root root 4,0K mei 1 13:53 ..
-r--r--r-- 1 quincy quincy 0 mei 1 13:53 test.sh
quincy@tehqubuntu:/tmp/x$

Of begrijp ik je nou verkeerd?

Citaat:
Niet alles is enterprise web en daardoor makkelijk op Linux te doen, veel dingen zijn traditioneel. Ik heb nog steeds last van bugs in Samba en in SLE waardoor domain joined niet zomaar mogelijk is, we hebben het ondertussen over 30 jaar oude technologie, hoe moeilijk en complex kan het zijn om een server met een paar klikken toe te voegen aan een domein. Of met een paar eenvoudige AutoYAST regels. Maar nee, werkt niet met DFL2012R2 en dan soms wel maar alleen als je dat type policy niet gebruikt. Aaaargh. Haat.
Tsja.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 01-05-2017, 13:11
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Wat zijn je favoriete parameters voorr cowsay, Megatron?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 01-05-2017, 13:22
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Wat zijn je favoriete parameters voorr cowsay, Megatron?
Ik ben niet zo van dat soort gebbetjes
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 01-05-2017, 13:47
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Jij wil een mogelijke exploit in service/applicatie X toegang geven tot je gehele systeem terwijl je de hypothetische schade flink kan beperken door het als user te draaien, alleen omdat het kan en omdat je een hekel hebt aan sudo (su)? Please
Exact de reden dat onze applicatie als zijn eigen user draait, ik -doorgaans- als admin op de systemen zit en alleen root gebruik als het systeem daar om piept. deadlock heeft natuurlijk een punt dat het allemaal verre van ideaal is, maar een scheiding der machten dmv verschillende users vermindert in ons geval de nodige risico's.

Citaat:
Je kopiëert een bestand en een kopieeractie is inclusief de metadata, exclusief rechten.
man cp:
-p same as --preserve=mode,ownership,timestamps --preserve[=ATTR_LIST] preserve the specified attributes (default: mode,ownership,timestamps), if possible additional attributes: context, links, xattr, all -c same as --preserve=context
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 01-05-2017, 13:49
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Exact de reden dat onze applicatie als zijn eigen user draait, ik -doorgaans- als admin op de systemen zit en alleen root gebruik als het systeem daar om piept. deadlock heeft natuurlijk een punt dat het allemaal verre van ideaal is, maar een scheiding der machten dmv verschillende users vermindert in ons geval de nodige risico's.
DAT BEPAAL JIJ NIET!!!1
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 01-05-2017, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Yeah, ik kom weliswaar vanuit hoofdzakelijk een Windows-achtergrond, maar ik ervaar Linux als een veel transparanter en eenvoudiger manier van denken/werken. Ook is mijn ervaring dat Linux-servers zich over het algemeen veel netter gedragen en betrouwbaarder zijn dan de handvol Windows-servers die wij hebben.
Ik heb nu ruim 500 Windows servers en een stuk of 100 Linux-servers. De Linux-servers zijn belangrijker voor de algehele continuïteit dan de Windows servers, daar wordt het belangrijke werk op gedaan. Vind ik dan. Ik heb vast collega's die daar heel anders over denken. Met Windows is een OS-upgrade of updates installeren in de afgelopen 10 jaar niet één keer fout gegaan. Bij Linux heb ik twee weken geleden nog een poging gewaagd om een inplace upgrade te doen. Failed. Never mind, we gaan wel weer een migratieronde doen dan. En het gaat dan om dezelfde software trouwens die erop draait. Bij Windows heb je ook beperkingen hoor, zo is het niet zomaar mogelijk om servers met bepaalde rollen van 2012R2 naar 2016 te upgraden.
Stabiliteitsproblemen op Windows hebben wij op één uitzondering na (en dat was een bug in een 3rd party DLL die wachtwoorden op domain controllers afving) in de afgelopen 10 jaar zeker niet meer gezien. Wij gaan ook zoveel mogelijk over op Nano-server en ik gok dat die servers vervolgens een jaar of langer draaien zonder reboots.

Citaat:
Nu heb ik geen playground om je casus te onderzoeken, maar ik ben er vrij zeker van dat er op één of andere manier een mouw aan te passen valt.
Vast wel. Toen ik het bij SUSE over de schutting gooide kreeg ik een mailtje van 4 A4'tjes met wat ik moest proberen. Nee, dit hoort in je regressietests te zitten. Als het onder VMware niet werkt mist er iets in OpenQA. Het is in SLE12SP3 gelukkig wel gefixt.

Citaat:
Je kan dan ook als zodanig instellen. Misschien zijn er zelfs distro's waarbij dit de default mode is. Ik snap je probleem niet.
Nope, het kan met gvfs of een alternatief wel, maar het is part of the problem. En mijn probleem is dat dit standaardfunctionaliteit is die door de user áltijd uitgevoerd zou moeten kunnen worden tenzij het mount commando helemaal uitgesloten is van gebruik.

Citaat:
Je statement dat Ubuntu als server onbruikbaar is: opmerkelijk, gezien het Ubuntu LTS-park dat hier actief applicaties verzorgt en dat het een Microsoft-endorsed Azure-systeem is.
Kom op joh Met die redenatie zou Microsoft IIS natuurlijk nooit één enkele server op het wereldwijde web gehad hebben en toch waren ze er Misschien zijn nog wel. Maargoed, tussen 1998 en 2005 heb ik heel wat FXP boards gerund dankzij SQL Server 2000 die direct aan internet hing en W2K/W2K3 IIS.
De distro is een enorme chaos onder de motorkap en Canonical maakt het iedere keer erger.
De reden waarom het Microsoft het op het lijstje heeft gezet is vanwege geld natuurlijk (en het halve Azure team komt oorspronkelijk van Canonical/Ubuntu Leuke groep lui trouwens, weten echt goed wat ze doen). Red Hat en SUSE zijn logischer voor veel soorten instellingen. Gelukkig is SUSE nu ook toegevoegd aan het lijstje.

Citaat:
Je downloadt een bash-script. En gezien sommige mensen graag als root te werk gaan, voer je ineens een script als root uit zonder dat je wellicht weet wat je doet. Nu zal dat voor jou wellicht geen issue zijn, maar genoeg mensen die jou zien schrijven en denken dat de klassieke Windows-approach ("Yay admin forever everywhere!") evengoed toepasbaar/wenselijk is op Linux. Nog los daarvan, de GUI biedt een eenvoudig tickable venstertje voor dit soort grappen als ik mij niet vergis.
Het is niet de klassieke aanpak in Windows-NETWERKEN eah. Daar werken users als users en zelfs de groep Power Users (bestaat dat eigenlijk nog wel in recente versies?) mag praktisch niets.
Tevens is er een gigantisch verschil tussen scripts en binaries. Download VMware workstation for Linux eens? Slecht voorbeeld vanwege het soort pakket, maar hetzelfde geldt voor de VMware Workspace Client; De laatste keer dat ik die downloadde onder ubuntu moest ik hem zelf executable maken. Dat kan ik niet verkopen aan m'n users, ik krijg het ze niet uitgelegd. Gelukkig is er tegenwoordig een HTML5-client maar die is verre van ideaal c.q. mist behoorlijk wat functionaliteit.

Citaat:
Of begrijp ik je nou verkeerd?
En nu van een CD-ROM, gemounte ISO of netwerkshare kopieren in de GUI met CTRL-C->CTRL-V.

Trouwens; jij hebt vast een ISO-mounter. Kan je eens een ISO mounten en dan rechtermuisknop in wat voor file explorer je dan ook gebruikt en "open in terminal" kiezen, werkt dat?
Oud 01-05-2017, 14:03
Verwijderd
Citaat:
man cp:
-p same as --preserve=mode,ownership,timestamps --preserve[=ATTR_LIST] preserve the specified attributes (default: mode,ownership,timestamps), if possible additional attributes: context, links, xattr, all -c same as --preserve=context
Das mooi. Nu nog in m'n GUI. Ik gebruik dat ding alleen maar omdat ik het zeeën van tijd bespaart. Tevens kan je met cp geen bestanden uit een gemounte ISO kopiëren wánt ik kan er niet met een terminal sessie in.
Oud 01-05-2017, 14:07
Verwijderd
Het is straks allemaal mooi opgelost als ik alle users alleen nog maar een webbrowser met tegeltjes met hun apps kan geven. Volgens de voorspellingen in 2005 zou dat in 2008 de standaard zijn. Ik wacht af!
Oud 01-05-2017, 14:30
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
je eigen GUI bouwen. Doen wij ook
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 01-05-2017, 15:14
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
En nu van een CD-ROM, gemounte ISO of netwerkshare kopieren in de GUI met CTRL-C->CTRL-V.

Trouwens; jij hebt vast een ISO-mounter. Kan je eens een ISO mounten en dan rechtermuisknop in wat voor file explorer je dan ook gebruikt en "open in terminal" kiezen, werkt dat?
Geen idee, ik maak amper gebruik van de GUI voor andere dingen dan een beetje browsen maar ik zal 't vanavond eens proberen voor je.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 01-05-2017, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Geen idee, ik maak amper gebruik van de GUI voor andere dingen dan een beetje browsen maar ik zal 't vanavond eens proberen voor je.
Veel van de software die wij gebruiken heeft componenten die het alleen in runlevel 5 doen. Ik weet niet waarom maar zo is het Dus de GUI is er dan toch en aangezien geen enkele van m'n collega's correct met screen can werken zijn ze verplicht om bepaalde dingen op de GUI-console te doen want unlimited terminals. En het is niet bepaald een performance-verlager tegenwoordig. Als je bakken aan internet hangen zou ik het niet zo snel doen want je installeert een hoop componenten mee die ook updates nodig hebben, maar dat probleem hebben wij gelukkig niet.
Oud 01-05-2017, 17:59
Yne
Avatar van Yne
Yne is offline
Nou hallo
__________________
'Weet je wat dom is? Je haar moeten verven om rijst te snuiven.'
Oud 01-05-2017, 19:05
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Ik ben niet zo van dat soort gebbetjes
Code:
  _______________
< Onbegrijpelijk! >
  ---------------
         \   ^__^ 
          \  (oo)\_______
             (__)\       )\/\
                 ||----w |
                 ||     ||
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 01-05-2017, 19:45
Verwijderd
Fuck homeopathie, echt:
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.