Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2004, 15:30
TrUeKiLL
TrUeKiLL is offline
Hallo,
Ik heb als praktische opdracht voor wiskunde een deelvraag gekregen die zegt dat ik een zelf verzonnen, alternatieve methode moet bedenken om de hoogte te kunnen berekenen van een gebouw. Ik zit nu al een week te brainstormen maar ik krijg maar niks klaar. Wie kan mij uit de brand helpen? Het mogen allerlei manieren zijn, maakt niet uit. Als het maar wel een beetje logisch is haha.
Alvast bedankt !

Groetjes True
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2004, 16:08
Bezoeker223
Zijn zover ik weet verschillende methode. Denk bijvoorbeeld aan lucht druk verschil tussen grond en top gebouw. Immers, hoe hoger je zit, hoe lager de druk. Met gps kan het ook. Je kan ook simpel een touwtje naar beneden gooien. Oke, misschien wel wat te simpel. Even denken...je kan eigelijk veel dingen gebruiken. Misschien kan je met geluid aan de gang. Geluid heeft een bepaalde tijd nodig om een afstand af te leggen, en als je dus weet hoe lang geluid over een afstand doet, kan je ook de hoogte van de toren berekenen. Overgens hierbij moet je wel de lucht temperatuur weten, en het gebouw mag niet te hoog zijn, immers hoe hoger je komt hoe kouder [ oke, oke, geldt alleen voor de stratosfeer]
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 16:13
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
Meten hoe hoog 1 steen is en dan de stenen tellen.
Stelling van pythagoras gebruiken door vanaf bovenkant toren een grote centimeter naar beneden te laten komen. Weet je 2 van de 3. Klaar
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 16:32
Verwijderd
Aangezien 't voor wiskunde is, zou ik inderdaad iets met driehoeken gaan doen en sinussen, cosinussen etc. etc. gebruiken. Zet ergens op.. zeg 10 meter van de toren (loodrecht op de raaklijn op dat punt van de toren) een stokje neer en wijs die op een of andere manier precies naar de top van de toren. Meet de hoek en je kunt alles uitrekenen..

Of gebruik de schaduw ofzo om er iets leuks van te maken
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 21:36
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
bartjenl schreef op 06-01-2004 @ 17:32:
Of gebruik de schaduw ofzo om er iets leuks van te maken
Schaduw is erg leuk. maar je moet het wel elk uur opnieuw eiken. Gewoon de schaduw opmeten, je eigen schaduw opmeten, je eigen lengte opmeten en rekenen maar!

Je kunt ook twee methoden gebruiken en vervolgens vergelijken wat je hebt.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef op 06-01-2004 @ 22:36:
[...] eiken. [...]
oow die bomen...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 12:35
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
bartjenl schreef op 06-01-2004 @ 22:47:
oow die bomen...
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 19:28
Verwijderd
Probeer het eens met de stelling van pythagoras
y=vierkantwortel van a²+b²


maak een tekening van een gebouw (op schaal en primitief, het moet empire stat building niet zijn) teken een beetje verder op een rechte lijn vanaf de onderkant van het gebouw (90°hoek). zet dan een beetje verder er een punt op (op de lijn). teken nu vanaf dat punt een rechte tot op de top van het gebouw. (zodat je een driehoek bekomt)


Meet de afstand vanaf het punt tot de onderkant van het gebouw (bv27cm) en de afstand vanaf het punt tot de top van het gebouw (bv60cm)
dan doe je de vierkantswortel van 60²-27²
en dan heb je de lengte van het gebouw.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 22:28
Verwijderd
Citaat:
sick minds schreef op 08-01-2004 @ 20:28:
Probeer het eens met de stelling van pythagoras
y=vierkantwortel van a²+b²


maak een tekening van een gebouw (op schaal en primitief, het moet empire stat building niet zijn) teken een beetje verder op een rechte lijn vanaf de onderkant van het gebouw (90°hoek). zet dan een beetje verder er een punt op (op de lijn). teken nu vanaf dat punt een rechte tot op de top van het gebouw. (zodat je een driehoek bekomt)


Meet de afstand vanaf het punt tot de onderkant van het gebouw (bv27cm) en de afstand vanaf het punt tot de top van het gebouw (bv60cm)
dan doe je de vierkantswortel van 60²-27²
en dan heb je de lengte van het gebouw.
hehe da's wel alternatief maar een boel meer werk.. als je dan toch aan 't meten bent kun je ook gewoon van boven naar beneden meten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Parabool in brugvorm
Henk Biertank
3 25-04-2005 17:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.