Oud 14-05-2004, 17:53
Verwijderd
Ik heb nooit heel erg veel met hiphop gehad. Maar ik weet dat er ooit een mooie tijd was, waar grote sterke negermannen ons de alledaagse tragedie uit de ghetto vertelden. Dit deden ze met een boel getrommel en gesproken rijm. Je kan er van denken wat je wil, maar de teksten waren veelal knap gemaakt en de mannen hadden een duidelijke boodschap. Geweld, tienerzwangerschappen, armoede...serieuze poëzie over ernstige zaken. Er zijn vast nog steeds grote sterke negermannen die dat doen, maar de gewone huis-tuin-en-keuken-luisteraar krijgt het niet te horen. Onze radiostations en clipzenders hebben namelijk sinds enige tijd een nieuwe generatie hiphoppers ontdekt.

Deze enorm stoere verschijningen prediken niet meer tegen tienerzwangerschappen, maar voeren het in veelvoud uit in hun ranzige videoclips. Vrijwel iedere clip neemt ons mee naar een exotische omgeving vol wulpse vrouwen in nietsverhullende broekjes. De meisjes hoereren een beetje doelloos voor de camera, terwijl het pratende ego met de scheve pet zich uiterst onsmakelijk kersen laat voeren. Ergens door de menigte lopen nog enkele gast-rappers, ofwel 'homies' rond. Je zal je maar alleen voelen tussen al die dansende vrouwenlichamen. De achterstandswijken zijn geen onderwerp meer, nu de miniatuurpooiers zichzelf kunnen verheerlijken met glitter, glamour en ontelbare vrouwenbipsen. Nu heeft men gouden tanden, pleisters op de wang, wijde broeken en grote kettingen. Maar van het etiket 'non-talent' kom je echt niet af door patserige videoclips en een overdosis uiterlijk vertoon.

Maar niet alleen de mainstream van de hiphop stelt mild gezegd geen kloot voor. Dat geldt eigenlijk voor het overgrote deel van de liedjes die de hitlijsten bereiken. U vraagt, wij draaien. Vraagt U pretentieloze kutmuziek, dan draaien we dat. Daardoor worden we ook iets te regelmatig getrakteerd op mannen die met de allernieuwste computersnufjes zoveel mogelijk klassiekers verkrachten. Zouden ze zichzelf muzikanten noemen? Het is bijzonder knap hoe deze flutartiesten ieder aspect van kunst uit hun muziek weten te klikken. Want muziek is nog altijd een kunstuiting. Het is toch prachtig als je muziek kan spelen en er zelf je teksten onder kan zetten? Maar in de hitlijsten is nog maar weinig plaats voor de echte virtuozen. Het zijn meer de blonde naïeve poppetjes met hun sluwe producers die de boventoon voeren. Hun muziek is tekstueel vaak volkomen bagger en daar is dan ook nog een speciale 'songwriter' voor ingehuurd. Muzikaal is het oppervlakkig, doorzichtig en onorigineel. Financieel is het een gouden handel. En daar gaat het om bij de pedofiele manager en zijn jonge onwetende product. Totdat de verkoop na drie albums begint terug te nemen en zelfs de passionele pijpbeurt niet meer voor contractverlenging kan zorgen.

Voor de goede orde, ik heb geen probleem met zogenaamde commerciële muziek, want iedere band of artiest is commercieel wanneer er plaatjes in de verkoop gaan. Ik heb gewoon een hekel aan slechte muziek. En daar krioelt het van binnen de top-40. Natuurlijk zijn dames als Britney Spears wel extra commercieel (Britney-tandenborstels, Britney-dekbedovertrekken, Britney-poppen), maar als het vrouwtje het talent had gehad voor het maken van prachtige liedjes, dan had het mij geen zier kunnen schelen dat ze miljoenen verdient aan de Britney-bellenblaasset. Maar ze maakt geen prachtige liedjes, dat is het probleem.

Er zijn trouwens ook muziekliefhebbers die principieel walgen van commercie. De punkers. Vroeger waren dat mannen en vrouwen met een rebelse mening. Ze droegen een politiek statement uit. Het was sex, drugs en rock 'n roll. Ze droegen rare kleren met buttons en kettingen. Soms werden hun kopjes versierd met een mooie hanenkam, lange lokken, of gewoon een grote wilde krullenbol. Het waren robuuste persoonlijkheden met hondenriemen aan hun nek en piercings door hun neus. Ze leefden in romantische tijd van vrijgevochtenheid en vredesbewegingen. Maar dat was toen. Want ook van de schoonheid van deze stroming is (wederom in de mainstream) weinig overgebleven. De nieuwe punk is vooral heel veel van hetzelfde. De luisteraar hoeft ook bij deze liedjes geen enkele moeite te doen om zich op de muziek te concentreren. Het wordt u als kant en klare kattenmelk voorgeschoteld. De doelgroep van deze vrolijke familie is trouwens ook niet meer wat het geweest is.

De punkers van nu zijn twaalf-jarige jongetjes met grote Kiplingtassen. Zij hebben daar met typex de boegbeelden van de punkgeschiedenis op geklad. Om er maar een paar te noemen: Blink128, Sum41 en Linkin Park. Stuk voor stuk belichamingen van punk in haar puurste vorm. We zouden de bands niet kunnen missen. Sommige jongens geven Nirvana ook nog een plekje op de schooltas, of lopen rond met een Kurt Cobain T-shirt. Die was namelijk aan de drugs en schoot zichzelf dood. Bere-rebels. De mythe was gevormd. Dragen de punkhelden van 2004 geen Kurt Cobain T-shirt, dan is er misschien wel een mogelijkheid dat zij pronken met het hoofd van Ché Guevara. Deze man wordt zo vaak gedragen, dat al het speciale er vanaf is. Zonde voor zo'n schitterende prent. Vooral omdat het merendeel van de aanhang geen flauw benul heeft wie Ché Guevara eigenlijk was. De man die het kapitalisme verafschuwde is nu zelf een product van de massaconsumptie geworden door zijn fans uit de brugklas. En zou er één jeugdige rebel zijn die weet waarom hij Anarchy op zijn tas schrijft? Deze jongens zijn net zo maatschappijkritisch als Estelle Gullit.

Er is genoeg prachtige muziek te vinden, waar we even iets beter naar moeten zoeken. En af en toe staat er ook gewoon een verdwaald juweeltje in de top-40. Maar over de huidige generatie pop-artiesten hangt een grote wolk van simplisme, treurnis en gebrek aan creativiteit en talent. En dat is zonde, want er staat zoveel moois in de rij te wachten. Maar als ik zo de sms'jes onder in het beeld van TMF bekijk, dan geloof ik dat het talent nog even achteraan moet sluite
Advertentie
Oud 14-05-2004, 17:57
FoxyRoxy
Avatar van FoxyRoxy
FoxyRoxy is offline
denk jij serieus dat iemand dat gaat lezen?

en waar denk jij dat subforum muziek voor is?
Oud 14-05-2004, 17:58
jamstalkershome
jamstalkershome is offline
Verplaatsing naar Muziek of sluiting

Jams
Oud 14-05-2004, 17:59
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
jamstalkershome schreef op 14-05-2004 @ 17:58 :
Verplaatsing naar Muziek of sluiting
Dan adviseer ik euthanasie.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Oud 14-05-2004, 18:01
Xabzof
Avatar van Xabzof
Xabzof is offline
Heeft dan iemand je mening gevraagd?

Oud 14-05-2004, 18:02
Verwijderd
wow. dat ga ik ook niet lezen. kun je het niet even kort samenvatten?
Oud 14-05-2004, 18:02
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Pff kan je dat stuk niet ff samenvatten?
Oud 14-05-2004, 18:02
Verwijderd
het is gewoon de waarheid :-P


het is hard maar waar. en wie het niet lezen wil dan niet :-P
Oud 14-05-2004, 18:02
Verwijderd
Citaat:
Da_fRise schreef op 14-05-2004 @ 18:01 :
Heeft dan iemand je mening gevraagd?

om meningen moet je niet vragen die moet je geven.
Oud 14-05-2004, 18:03
Demiurge
Avatar van Demiurge
Demiurge is offline
Ben er wel enigsinds mee eens, maarja wat doe je eraan?
Oud 14-05-2004, 18:03
FoxyRoxy
Avatar van FoxyRoxy
FoxyRoxy is offline
Citaat:
Adser schreef op 14-05-2004 @ 18:02 :
het is gewoon de waarheid :-P


het is hard maar waar. en wie het niet lezen wil dan niet :-P
je kunt ook alleen de laatste alinea laten staan.

Ik ben het wel met je eens trouwens, maar wie zijn wij om daar iets aan te veranderen
Oud 14-05-2004, 18:07
Xabzof
Avatar van Xabzof
Xabzof is offline
Citaat:
Adser schreef op 14-05-2004 @ 18:02 :
om meningen moet je niet vragen die moet je geven.
Juist ja, en als ik nu mijn mening geef over 1001 dingen die me niet bevallen ga jij die ook zomaar eens even lezen!?

wees wijs
Oud 14-05-2004, 18:09
Sponstanietje
Avatar van Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Even een poging tot samenvatting:
We hebben last van sellouts en mensen verliezen in de muziek industrie eigenlijk datgene uit het oog waar het eigenlijk om ging. Echt talent is steeds verder te vinden.
Daarnaast zijn de consumenten die deze artiesten volgen ook maar een stelletje schapen die rondwaggelen als kippen zonder kop.
__________________
Koffie
Oud 14-05-2004, 18:11
Verwijderd
O tempora, o mores.
Oud 14-05-2004, 18:12
Sponstanietje
Avatar van Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
Adser schreef op 14-05-2004 @ 17:53 :
Dragen de punkhelden van 2004 geen Kurt Cobain T-shirt, dan is er misschien wel een mogelijkheid dat zij pronken met het hoofd van Ché Guevara. Deze man wordt zo vaak gedragen, dat al het speciale er vanaf is. Zonde voor zo'n schitterende prent. Vooral omdat het merendeel van de aanhang geen flauw benul heeft wie Ché Guevara eigenlijk was. De man die het kapitalisme verafschuwde is nu zelf een product van de massaconsumptie geworden door zijn fans uit de brugklas.
Hmm
__________________
Koffie
Oud 14-05-2004, 18:14
Verwijderd
bogle muzikel
Oud 14-05-2004, 18:28
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
nog korter samengevat:
vroeger was alles beter, en alleen ik luister echte muziek
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 14-05-2004, 18:51
Verwijderd
Gelezen, en mja, het is wel waar wat je zegt.

Maar aan de andere kant: so what? Dan ga je toch, net als andere smaakhebbers, toch gewoon naar de betere (oudere) muziek luisteren?
Ads door Google
Oud 14-05-2004, 18:51
BCR
Avatar van BCR
BCR is offline
Ik heb t gelezen Je hebt een fijne schrijfstijl En je zegt wel zinvolle dingen in je stuk.
__________________
I'll find you.
Oud 14-05-2004, 19:03
Verwijderd
Ik heb het ook toch maar gelezen, leuk stukje

Het is zeker wel waar wat je zegt, maar waar maak je je druk om? Je hoeft er niet naar te luisteren, zoek gewoon zelf op wat je fijn vindt om naar te luisteren, en blijf van zenders als tmf af.
Je moet wat verder zoeken naar je eigen muziek, maar zo'n probleem is dat nou ook weer niet. En met een beetje geluk is die hiphop-hype en de rest wat je beschrijft, over een tijdje overgewaaid.
Oud 14-05-2004, 19:10
the tourist
the tourist is offline
Ik heb alleen de 1e zin gelezen, dat was meer dan genoeg.
Oud 14-05-2004, 19:13
Lionheart
Een uitgebreide moet ik zeggen.
Oud 14-05-2004, 19:25
niña
Avatar van niña
niña is offline
I'm glad I know. en ik weet wel wie Chétje was maar dat komt misschien omdat ik niet meer in de brugklas zit.
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Oud 14-05-2004, 19:47
Kuzco
Avatar van Kuzco
Kuzco is offline
Fijn dat je dit met ons wilde delen.
(ik moet er alleen wel eerlijk bij zeggen dat ik het niet helemaal heb gelezen)
__________________
"I'm not listening!"
Oud 14-05-2004, 19:56
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik heb 't wel helemaal gelezen (typisch gevalletje van 'niks beters te doen') en ik kan er maar een ding over zeggen:

Dat wisten we toch allang man!

Je erom drukmaken is verspilde energie. Tis net zoiets als klagen over 't weer. je verandert er niks mee.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Advertentie
Oud 14-05-2004, 20:11
Remqo
Avatar van Remqo
Remqo is offline
Veel tekst, voor een enkele boodschap
Oud 14-05-2004, 20:16
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
seks verkoopt, ellende niet. Maarja, wie luistert er dan ook naar de top40
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 14-05-2004, 20:41
So freSh
So freSh is offline
HOLY SHIT...wat een tekst zeg.. misschien dat k ander keertje trg kom om het te lezen..maar nee niet nu.
Oud 14-05-2004, 22:47
zwoesj
zwoesj is offline
Te lang voor mij.
Oud 14-05-2004, 23:01
Verwijderd
Adser, je mag weliswaar zes jaar ouder zijn dan ik, doe a.u.b. niet alsof je bijzonder veel maatschappelijk inzicht hebt. Je hoeft nou niet bepaald een ontzettend scherpe geest te hebben om dit soort clichés uit te spugen in een wezenloos saaie column. De strekking is onzinnig en uitgekauwd, de voorbeelden zijn nog veel vaker langsgekomen. Leuk dat je veel tijd op handen hebt, maar dit artikel boeit me geenszins. Veel succes met je potentiële carrière als auteur van bouquetreeksen.
Oud 15-05-2004, 00:14
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Dit forum gaat echter helaas niet over muziek.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol jouw normen en waarden over drugs, functie van drugs voor jou
Hernuel Fan
40 04-07-2007 20:15
De Kantine Enquete over het downloaden van muziek
Fictionid
17 18-12-2006 18:40
ARTistiek Nut van zelfexpressie/kunst
Kapee
33 13-11-2005 17:44
Muziek Good charlotte
Infaustus
5 23-07-2005 17:09
Verhalen & Gedichten verhaal over een 22 jarig meisje
Kira
41 13-11-2003 14:50
Muziek Oasis anno 2003
5555555
44 06-02-2003 20:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.