![]() |
|
![]() |
De vorige
Welkom op het grote Voeding en gezondheid topic In dit topic kan je al je vragen en ervaringen kwijt betreffende je voeding en je gezondheid. Zoals je zal merken zal het meeste gaan over afslanken, aangezien dit topic ooit begon als 'het grote lijntopic'. Het werd echter duidelijk dat er behoefte was aan een bredere benadering, omdat er ook enkele mensen zijn die juist aan willen komen, of gewoon gezond willen eten zonder af te vallen. Deze beginpost is dus ook voornamelijk gericht op mensen die willen afvallen, sommige dingen zijn echter op iedereen van toepassing ![]() Enkele tips: - Als je nieuw bent post dan je lengte, je gewicht en je BMI. Je BMI uitrekenen doe je door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat. Dus voor iemand van 1,70m en 80kg wordt dat: 80/1,70^2=27,7. Een gezond BMI ligt tussen de 20 en de 25. Zo is het voor duidelijker óf je eigenlijk wel moet afvallen en zo ja, hoeveel. We kunnen je dan betere adviezen geven. - Vaak komt de vraag langs: Hoeveel kcal heb ik nou eigenlijk nodig op een dag? Knoop ten eerste dit in je oren: Minstens 1200! Dan moet je nog letten op je lengte en gewicht. Wil je het wat precieser weten dan zal je je vetpercentage moeten llaten meten. Weetje dat, dan kan je het HIERMEE (met dank aan MightyDuck) uitrekenen. - Als je wilt weten of je op dit moment gezond eet post dan wat je eet op een dag. Handig is ook als je de tijdstippen erbij vermeld waarop je het (ongeveer) eet. Vergeet niet de kleine dingen zoals boter die je op je brood doet! Ook in sausjes e.d. zitten veel calorieën. - Als je een vraag hebt, kijk dan eerst of je het in één van de vorige lijntopics kan vinden. Vaak staat het antwoord daar al in. Natuurlijk hoef je niet tm. het éérste lijntopic door te bladeren, maar vaak staat het al in hetzelfde topic een paar pagina's terug. - Wanneer je met je dieet begonnen bent let dan niet teveel op de weegschaal. Je gewicht is ongelofelijk variabel. Bedenk maar: In de ochtend weeg jij bijv. 70 kg. Op die dag drink jij 3 liter water. Een deel plas je natuurlijk uit, maar een deel blijft ook in je lichaam achter. 1 liter water staat gelijk aan 1 kg, dus reken maar uit Plus, dat is alleen nog maar water dat je binnenkrijgt, daar kom je voedsel nog bij. - Als je je wekelijks weegt, doe het dan altijd op hetzelfde tijdstip. Dan hebben factoren zoals hierboven beschreven geen invloed. En ja, wekelijks wegen is beter dan dagelijks. Ten eerste wordt het dan niet zo'n enorme obsessie en ten tweede zie je per dag nauwelijks verschil, per week wegen is veel duidelijker Tips m.b.t. het lijnen zelf: - Probeer veel kleine porties te eten i.p.v. slechts drie maaltijden. Je metabolisme versnelt zo, en nog belangrijker: je hebt niet zo'n erg hongergevoel. - Ga niet alleen lijnen, ga ook sporten! Behalve dat je vet verliest verbeter je je conditie en je algehele gezondheid. - Iets wat ik zelf erg fijn vind is dat ik het aan mijn ouders en vrienden heb verteld dat ik af wil vallen. Mijn ouders houden er deels rekening mee en mijn vrienden ook. Ze begrijpen het als ik liever geen patat wil. Ook bieden ze mij geen snoep meer aan, puur om mij te helpen. Natuurlijk hoef je het niet elke vage bekende te vertellen, maar je goede vrienden kunnen je vaak helpen. - Als je een 'vreetbui' op voelt komen ga dan iets anders doen. Heb je een hond? Ga met hem/haar wandelen! Op die manier verbrand je calorieën i.p.v. dat je ze binnenkrijgt. Zo zijn er nog tal van andere dingen die je kan gaan doen. - Zorg dat je niet te dicht in de buurt bent van al dat lekkers. Als je eerst helemaal van boven naar beneden moet zal je minder snel iets eten dan wanneer er een zakje chips voor je neus ligt. - Drink water, veel water! Vocht is sowieso goed voor je, water is het beste. Thee mag ook, of koffie zonder melk en suiker. Water zorgt ervoor dat je een vol gevoel krijgt en het voert de afvalstoffen in je lichaam af. Enkele nuttige links: Het voedingscentrum -> Hier kan je informatie vinden over voedingsmiddelen. Overgewicht.nl -> Een site over overgewicht. Heel veel info, tips, en ook een mogelijkheid om bij te houden wat je eet en hoeveel calorieën erin zitten. Calorietabel.nl-> Voor wanneer je zelf calorieën wilt tellen. Fitday.com -> Hier kan je bijhouden wat je op een dag gegeten hebt. Engelstalig. Valtaf.nl -> Wederom een site waar je je caloriën bij kan houden. Deze site houdt echter ook je koolhydraten, eiwitteen en vetten bij. Ook houdt hij een grafiek bij van je gewicht en de caloriën die je eet en kan je een dagboek bijhouden. Aanradertje! Pagina.nl sites: Dieet.pagina.nl Voeding.pagina.nl Fitness.pagina.nl Dieet-producten.pagina.nl Afslank.pagina.nl Gezondheids.pagina.nl Informatie over verschillende diëten: South Beach Dieet Atkins Bloedgroep Dieet Glutenvrij dieet The Zone dieet Montignac Ik hoop dat de (vooral nieuwe) diëters hier iets aan hebben! Toevoegingen zijn altijd welkom! Valtaf.nl forummers/forumsters hier: Bloem sheepdog MeelFriek Sneeuwvlokje Dreamzy blurred DarkSide Leonoor Cerys Sassiefje Arenda x-spekkie-x Moenbloem *blue angel* Laatst gewijzigd op 28-04-2005 om 09:53. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Eigenlijk wil ik een soort bevestiging dat ik dan best een boterham kan eten, omdat mn lichaam het toch direct gebruikt voor extra energie ![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
En wat vind jij 'ging maar door' wat heb je tot nu toe gehad? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je niet weet wat je op brood doet kan je het als volgt doen: 1) Zoek uit wat je allemaal zou willen 2) Zet het bij elkaar 3) Bedenk hoeveel boterhammen je wilt nemen 4) Kijk hoe je 't moet verdelen. Doe ik ook, dan heb ik bijv. 2 boterhammen met 4 verschillende soorten beleg, gewoon telkens halve boterhammen. Als je zo'n trek hebt moet je even nagaan waarom. 1) Heb je echt honger, knorrende maag? Dan moet je wat meer eten. 2) Is het puur dat je lichaam zoetigheid wil? Nee zeggen! Ga veel water drinken bijv. |
![]() |
||
Citaat:
ik ben 1.78 en ik weet niet precies hoeveel ik weeg (wil ik ook zo houden, want cijfertjes zeggen me niet zoveel). Niet teveel en ook niet te weinig denk ik; ik heb in iedergeval maat 40-42. Heb weer een stuk taart op en wat chocolaatjes die van de verjaardag over waren. Niet helemaal gepland, maar ach. Wel lekker veel fruit gekocht.
||
Citaat:
||
Citaat:
Maat 40-42 hoeft ook niets te zeggn, sommige vrouwen hebben nu eenmaal brede heupen... Maar hoeveel wil je op een dag gaan eten en hoeveel eet je nu?
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() toetjes eet ik toch niet Eindelijk lukt het een beetje met m'n schema ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Gewoonik: Het is iets duidelijker als je de tijden en wat je eet ff bij elkaar zet. De tijden zijn op zich goed ja, maar je ontbijt is dus beschuit, boterham met ei en yoghurt? Dan om half 11 een appel en om 1 uur middageten? JE zou er om 11 uur een boterham bij kunnen eten, dat voorkomt te erge trek waardoor je soms overeet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het lukt me gewoon echt niet. Ik ben nog veel te gevoelig voor dingen die om me heen gebeuren, waar ik verdrietig van word, en dan lukt eten gewoon echt niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je kan wel meer gaan eten en dan krachttraining doen bij je benen. Je spieren worden dan dikker op den duur, je moet echter wel geduld hebben. Voetballersbenen krijg je niet, je bent een vrouw, je hormoonhuishouding zorgt er wel voor dat dat niet gebeurt ![]() |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Zelfmoord en pijn... Jaymes | 12 | 20-08-2013 00:28 |