Hallo iedereen,
Eerst moet ik mijn excuses aanbieden. Nederlands is niet mijn moedertaal en daarom zullen jullie veel fouten in mijn verhaal zien.
Waar moet ik nou beginnen??
Toen ik 16 jaar was, ben ik naar Nederland verhuist. Ik kon eens niet dag of "goede morgen" zeggen dus ik moest de taal gaan leren. Ik ging naar een school om dit te kunnen doen. Na 1 jaar hebben ze tegen me gezegd dat ik een hogere cijfers voor de toetsen heb gehaald en dat ik het andere jaar niet hoefde doen (normaal moest ik daar 2 jaar blijven) en ik werd naar een middelbareschool verplaats.
Ik was 17 jaar en zat in de 2de klas, MAVO als advies. Toen wist ik niet wat MAVO, HAVO en VWO waren. Waar ik vandaan kom, is er een heel ander systeem. Mijn mentor in de 2de klas zei tegen me dat het mogelijk was om door te stromen naar HAVO want in de 1ste periode heb ik hogere cijfers gehaald en zo was ook voor de rest van het jaar (8's behalve LO.... Ik ben niet een sportieve persoon

) Maar het lukte me niet om door te stromen naar HAVO vanwegen een toets (CITO toets of VAS toets.... Ik herinne me niet meer wat soort toets het was) Mijn nederlands taal en woordenschat was niet die van een "HAVO leerling" volgens hun. Dus ik bleef in MAVO....
In mijn 3de jaar werd ik 18 en het was frustrerend om daar te zijn want alles was gewoon TE makkelijk... Plus ik zat in de klas samen met leerlingen die jongere waren dan ik... De school gaaf me geen uitgaging en mijn woonsituatie was (is) ook niet de beste.
Ik had VEEL stress... Vraag je je af "hoeveel" stress?? Nou, genoeg stress om een harstaanval veroorzaken aan een 18 jarige......
Ik was uit van school voor een tijdje door dit. Maar ik heb wel mijn toetsen mooi gemaakt. Ze wilden dat ik bleef zitten.... Waarom? Want voor LO en KE had ik onvoldoende cijfers en waarom? Want ze zijn vakken waarin je aanwezigheid mee telt... Ik moest een herkansingsprogramma volgen om over te kunnen gaan en het koste me 100EUROS. Ja, zomaar "Je wil over, dan moet je de herkansingsprogramma volgen, Je wil de herkansingsprogramma volgen, dan moet 100Euros betalen."
Ik ben nu 19 en ik ben in mijn 4de jaar. Mijn examenjaar. Maar wat is nou het probleem?? Ik wil geneeskunde studeren... Ik heb een VWO diploma nodig..... Maar dan heb ik een HAVO diploma nodig.... ben ik rond mijn 24 als ik ga loten.
Vanaf dat ik hier NL kwam wonen hebben ze me hier en daar verplaats dit en dat met mij gedaan maar ze hebben me nooit gevraagd wat ik later wil worden of als ik dromen had of NIKS. Voordat ik naar de middelbareschool werd verplaatst kreeg ik ook geen toets die zegt dat ik een MAVO leerlingen ben. Misschien is het zo maar waar is het bewijs?
Ik ben nu een hartpatient en ik heb een pacemaker. Ik moet de stress zo veel mogelijk verminderen van mijn leven maar ik voel me so gefrustreerd. Ik ben heel boos! Maar ik weet niet op wat of wie of waarom!! Er is zo veel gebeurd dat ik niet meer weet.
Ik weet ook niet wat ik wil van jullie. Misschien gewoon alles uit laten.... Hoe zouden jullie zich voelen als jullie in mijn situatie zouden zijn? Op wat zouden jullie boos zijn? Waarom?? Hebben jullie misschien een advies voor me??
Willen jullie misschien een spelling/grammatica fout uit mijn verhaal verbeteren?? Doe maar.... Ik wil gewoon iets... Maak niet uit wat.