Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2004, 18:46
bLoeSeMs
bLoeSeMs is offline
Het gaat niet zo lekker met mn nederlands, ik moet namelij kvan een recensie de recensietitel verklaren maar ik snap m niet, misschien iemand vna julile wel.. alvast hEEEEEEEL erg bedankt!!!!!

( ik heb er maar een verkorte versie van gemaakt)
de recensie titel: joodse vaders hebben vele dochters
ik heb namelijk geen idee!

Anders dan de titel doet vermoeden, is de hoofdpersoon in De dochter een zoon: Max. Het is zijn vriendin Sabine, die de rol van dochter op zich neemt. Ze ontmoeten elkaar in het Anne Frankhuis. Max is daar met zijn vader en diens tweelingzus Judith, die sinds de oorlog in Amerika woont. Max voelt zich niet op zijn gemak en als Sabine, die in het huis werkt, een praatje begint, stoort hem dat vreselijk: 'Weer een uitspreker, een prater. Wat wilde ze? Waarom zeiden mensen dingen die je alleen hoefde te denken?' Maar ze heeft een gevoelige snaar geraakt. Ze zet Max aan het denken: 'Ze bedreigde mijn onverschillige leven.' In Durlachers eerste roman Het geweten gebruikte de dochter Edna haar minnaars om uit te zoeken hoe joods ze zelf eigenlijk was. Die rol vervult Sabine bij Max. Waar hij er liever het zwijgen toe doet en zijn vader ontziet, stelt zij ongegeneerd vragen. Ze wil alles weten over zijn tijd in het kamp en zijn jeugd als joodse jongen. Ze help! Max uit de kramp die het verhaal van zijn vader omgeeft, maar zet hem ook aan het denken: 'Ik was Sabine dankbaar om de vriendelijke manier waarop ze van mijn vaders grimmige verleden voor het eerst echt een verleden leek te maken, maar ik was boos om de identiteitscrisis die ik ervan kreeg.' Als tante Judith overlijdt en in Jeruzalem begraven wordt, gaat Max met zijn vader mee. In Jeruzalem duikt opeens Sabine op. Deze voor het verhaal esseniiele actie komt volstrekt uit de lucht vallen en wordt ook later nergens geloofwaardig, Dat is een ernstig minpunt voor een boek dat weliswaar gecompliceerd is, maar verder degelijk in elkaar zit. In Jeruzalem worden Max en Sabine eindelijk echt verliefd en beginnen ze een relatie. Toch blijft er altijd iets geheimzinnigs rond Sabine hangen. Er is iets met haar, zonder dat Max weet wat. Pas als hij de biografie van Sam leest, valt alles op zijn plaats. 'Ik stevende af op antwoorden die ik al meer dan vijftien jaar zocht. Ik had alleen de vragen niet geweten.' De dochter is een variatie op hetzelfde thema als Het geweten. Thema's als schuld, schaamte, verraad, het onbespreekbare verleden, komen ook hier allemaal langs. Jessica Durlacher vindt echter een ander antwoord op de vraag 'hoe joods ben ik eigenlijk'. Ze laat daarmee zien dat joodse vaders vele dochters hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2004, 18:52
Verwijderd
-> Moderne Talen

Misschien dat ie beter op Letteren past dan op MT, maar dat kan een MT fb dan beoordelen, ik kies op dit moment voor MT.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 19:01
bLoeSeMs
bLoeSeMs is offline
daar heb je vast en zeker wel gelijk in... dank je wel...
nu maar hopen dat ik hulp krijg moet m woensdag a.s inlevere
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 19:30
ratonita7
Avatar van ratonita7
ratonita7 is offline
Hmmmm, ik denk dat de titel wil zeggen dat iedereen meeleeft met wat de joden meegemaakt hebben in de concentratiekampen. Vele mensen voelen zich verwant met de pijn die de joden meegemaakt hebben en zijn daarom als dochters en zonen voor de joden. Denk ik hoor, maar ik weet het helemaal niet zeker.
__________________
Grow up! What for?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 16:12
Verwijderd
Ik heb het boek gelezen maar ik vind de titel van die recensie eigenlijk nergens op slaan.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 18:13
bLoeSeMs
bLoeSeMs is offline
dat vond ik nou ook
maar ik vind die van ratonita toch best wel logisch...

dat word m dan dank je wel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hulp bij les crimes passionnels
Vanessa92
1 27-03-2014 14:56
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Bespreking van een gedicht
vosje16
19 02-11-2002 13:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.