Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2002, 12:49
badboy4life
badboy4life is offline
ik ben bezig met mijn profielwerkstuk en doe dat over radioactiviteit, nou moet dat voor 2 vakken. En het verband met radioactiviteit en Natuurkunde kan ik wel uitleggen.
Weet iemand misschien hoe ik het best het verband tussen radioactiviteit en wiskunde kan uitleggen. maw Wat heeft wiskunde met radioactiviteit te maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2002, 14:52
heumen
heumen is offline
Kort en bondig: zonder het gebruik van wiskunde (de taal van de natuurkunde) ben je niet in staat om te begrijpen waarom sommige atomen wel en andere niet vervallen. Je kan ook niet uitrekenen wat de levensduren van radioactieve elementen zijn.
__________________
heumpje
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 14:58
soulless
soulless is offline
Je kunt nooit uitrekenen waarom sommige atomen en anderen niet vervallen

Wel welke soort isotopen op welke manier gaan vervallen maar van een individueel atoom kun je niks zeggen (behalve kansen)

Let op uw woorden
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 16:36
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
mja... Zonder wiskunde geen natuurkunde...

Bovendien heeft radioactiviteit met verval te maken. Verval heeft te maken met kansrekening en dat is wiskunde.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 17:23
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Om van een bepaalde radio-actieve isotoop het aantal nog niet vervallen kernen te bepalen heb je het begrip halveringstijd nodig. Dit is de tijd waarin de helft van het aantal aanwezige radio-actieve kernen vervalt. Als t een gegeven tijdstip is, t' de halveringstijd en N(t) het aantal aanwezige kernen, dan geldt: N(t)=N(0)(1/2)^t/t'. Hierbij dient t in dezelfde tijdseenheid te worden uitgedrukt als t'. Deze formule geeft overigens aan dat radio-actief verval kan worden beschreven met behulp van een exponentiële functie. Er zit dus niet alleen een statistische kant aan het vervalproces van radio-actieve kernen, maar ook een functionele kant.



[Dit bericht is aangepast door mathfreak (07-03-2002).]
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.