Oud 08-05-2004, 22:39
Verwijderd
Als de Irakezen dit horen zullen er wel weer wat dode yankees door de straten worden gesleept.
Advertentie
Oud 08-05-2004, 23:06
Mujahideen
Mujahideen is offline
Die lui in Amerika proberen nu net voorkomen alsof de mannen verkracht worden.
Oud 08-05-2004, 23:17
JantjePietje
JantjePietje is offline
Grr, ik vond de Irakezen die er met Amerikaanse lijken van soldaten er vandoor gingen en deze nog effe met ijzeren staven boetseerden toentertijd een stel achterlijke barbaren. Maar nu ik deze berichten en foto's van martelingen, executies en verkrachtingen zie en lees, ben ik graag bereid mijn mening grondig te zien.
Een Iraakse geestelijke zei een paar maanden geleden in een reportage: de Amerikanen zijn niet gekomen om de Irakezen te bevrijden, maar om hun "verderfelijke" normen en waarden te verspreiden. En geef hem nu eens ongelijk.
__________________
Wie niet springt, is een Jood ( citaat van Goebbel)
Oud 08-05-2004, 23:39
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
big deal

beetje naief dat al die mensen van dit soort foto's nodig hebben om te geloven dat de Amerikaanse soldaten oorlogsmisdaden begaan
Oud 08-05-2004, 23:54
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 08-05-2004 @ 23:39 :
big deal

beetje naief dat al die mensen van dit soort foto's nodig hebben om te geloven dat de Amerikaanse soldaten oorlogsmisdaden begaan
Ja, er moet wel keiharde bewijs zijn anders gelooft niemand je. Maar er zijn altijd nog mensen die aan dit soort bewijsmateriaal twijfelen.
Oud 08-05-2004, 23:55
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 08-05-2004 @ 23:54 :
Ja, er moet wel keiharde bewijs zijn anders gelooft niemand je.
nou zo keihard bewijs zijn die foto's anders ook niet

maargoed ga voor de grap is kijken wat er in sommige Amerikaanse gevangenissen al gebeurd
Oud 08-05-2004, 23:59
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 08-05-2004 @ 23:39 :
big deal

beetje naief dat al die mensen van dit soort foto's nodig hebben om te geloven dat de Amerikaanse soldaten oorlogsmisdaden begaan
You said it!

M'n ma was ook zo 'geschokt'. "Totaal niet verwacht".
Oud 09-05-2004, 02:17
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Vind al dit eigenlijk behoorlijk sneu voor de soldaten dit zich hier niet aan schuldig maken. Doen zij hun best om de vrede te bewaren en de gevangenen zo goed mogelijk te behandelen, zijn er een stel eikels die het allemaal verpesten en iedereen een slechte naam bezorgt.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Oud 09-05-2004, 12:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
even van Irak naar Cuba...

Pentagon stond achter methodes Guantanamo

WASHINGTON - Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft vorig jaar goedkeuring verleend aan harde ondervragingsmethodes in de Guantanamo Bay-gevangenis op Cuba. Daardoor werd het mogelijk om gevangenen naakt te ondervragen, hun slaap te verstoren en hen bloot te stellen aan harde muziek en felle lampen. Dat heeft de krant Washington Post zondag op zijn website gemeld. Het Amerikaanse dagblad baseert zich op defensiefunctionarissen die niet met naam en toenaam in de krant wilden.

Een geheime lijst met circa twintig technieken werd in april 2003 door de hoogste kringen van het Pentagon goedgekeurd. Het gebruik van enkele methodes had de uitdrukkelijke toestemming nodig van minister van Defensie Donald Rumsfeld zelf. Het is volgens de Washington Post voor het eerst dat het bestaan van een dergelijk document openbaar wordt.

Ondervragers moeten wel duidelijk maken dat de harde behandeling "militair noodzakelijk'' is, aldus de geïnterviewde functionarissen. Eenmaal goedgekeurd moet de behandeling gepaard gaan met "gepaste medische controle''. Naakte ondervraging is alleen toegstaan als er geen andere gevangenen bij zijn. "We wilden legale manieren vinden om de druk op te vijzelen'', aldus een van de anonieme advocaten die hielp bij het samenstellen van de richtlijnen. "We wilden een beetje meer vrijheid dan in een Amerikaanse gevangenis, maar geen marteling''.

Het Pentagon zou ook goedkeuring hebben verleend om vergelijkbare ondervragingstechnieken toe te passen op Iraakse gevangenen die worden verdacht van banden met terroristische organisaties of rebellengroepen. Het was volgens de krant niet duidelijk of die ook golden voor de Abu Ghraib-gevangenis bij de Iraakse hoofdstad Bagdad. Misstanden in het complex hebben de afgelopen week tot wereldwijde verontwaardiging geleid.

Een woordvoerder van het Pentagon weigerde de krant een reactie. Een zegsman van het Amerikaanse Zuidelijke Commando bevestigde tegenover het persbureau Reuters dat de legerleiding in het voorjaar van 2003 een glijdende schaal van ondervragingstechnieken had goedgekeurd. Hij ontkende echter met klem dat gevangenen naakt mogen worden ondervraagd. "Het is nooit overwogen'', aldus de woordvoerder. "We doen het niet.''

De Verenigde Staten houden op Guantanamo Bay circa 600 buitenlandse gevangenen vast. De meesten worden verdacht van steun aan terroristische organisaties en vastgehouden zonder enige vorm van aanklacht of procesgang. Deze week strafte het leger twee bewakers van het complex op Cuba die gevangenen hadden aangevallen.
http://nu.nl/news.jsp?n=320570&c=23
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 09-05-2004, 12:40
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ze kunnen het noemen zoals ze willen., maar het blijft marteling. Weet iemand toevallig hoe het zit met toiegang tot de Abu Ghraib voor Amnesty of het Rode Kruis
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 09-05-2004, 13:08
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Gestapo-technieken
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Oud 09-05-2004, 13:10
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 08-05-2004 @ 23:39 :
big deal

beetje naief dat al die mensen van dit soort foto's nodig hebben om te geloven dat de Amerikaanse soldaten oorlogsmisdaden begaan
dit soort foto's doet mensen dat ineens realiseren, en bovendien, in de VS zijn alle soldaten helden en kunnen ze in principe geen kwaad doen. Dan heb je dit soort bewijzen wel nodig ja.

En ik geloofde het best, maar we wisten het niet zeker...
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Oud 09-05-2004, 14:21
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Martian schreef op 09-05-2004 @ 13:10 :
dit soort foto's doet mensen dat ineens realiseren, en bovendien, in de VS zijn alle soldaten helden en kunnen ze in principe geen kwaad doen. Dan heb je dit soort bewijzen wel nodig ja.

En ik geloofde het best, maar we wisten het niet zeker...
[cliche-mode = on]

*zucht*....

Amerika....

*zucht*

[/cliche-mode=off]
Oud 09-05-2004, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 09-05-2004 @ 12:40 :
Ze kunnen het noemen zoals ze willen., maar het blijft marteling. Weet iemand toevallig hoe het zit met toiegang tot de Abu Ghraib voor Amnesty of het Rode Kruis
Nou, ik heb op het nieuws gehoord dat medewerkers van het internationale rode kruis melding maakten van systematische vernederingen, dus ik denk dat tenminste sómmige hulpverleners wel toegang hebben.

Bovendien, als ze de toegang tot de gevangenis zouden weigeren aan het rode kruis, dan zou dat wel heel erg in de gaten lopen.
Oud 09-05-2004, 14:49
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Martian schreef op 09-05-2004 @ 13:08 :
Gestapo-technieken
Hou op man, de Gestapo was wel wat erger dan dit.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 10-05-2004, 12:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Leger VS kent duidelijke regels: geen geweld tegen gevangenen 10-05-2004

De eenheden van het Amerikaanse leger die verantwoordelijk waren voor de detentie en het verhoor van verdachte Irakezen beschikten niet over een lijst met regels van wat wel en niet was toegestaan, maar werden geacht zich te houden aan de richtlijnen van de Conventie van Genève. Dat zegt een functionaris van het Amerikaanse ministerie van defensie die op voorwaarde dat zijn naam niet zou worden genoemd bereid was met Associated Press van gedachten te wisselen over de misdragingen van Amerikaanse bewakers in Iraakse gevangenissen. De misdragingen kwamen de afgelopen weken aan het licht.

De Geneefse Conventie en andere verdragen met betrekking tot de behandeling van gevangenen zijn onduidelijk over wat een ondervrager in een oorlogssituatie al dan niet is toegestaan. Daardoor hangt het vaak van de commandant ter plaatse af hoeveel ruimte de ondervragers krijgen, zeggen deskundigen.

Het Amerikaanse leger laat desgevraagd echter weten dat de misdragingen waarvan de afgelopen weken foto's zijn gepubliceerd absoluut niet door de beugel kunnen en dat het leger zijn ondervragers in spe richtlijnen meegeeft die elke vorm van fysieke of psychologische marteling verbieden. Het leger leert geweldloze technieken aan, zoals het inspelen op vrees of wanhoop van de ondervraagde. Een kettingroker mogen ondervragers bijvoorbeeld proberen te paaien met sigaretten, of juist onder druk te zetten door onthouding. Agressie tijdens verhoor mag, maar moet beperkt blijven tot schreeuwen of hard op tafel slaan.

In Guantanamo, waar Al-Qaidaverdachten worden vastgehouden, hebben ondervragers officieel meer ruimte gekregen, zo blijkt uit instructies van het Pentagon uit april 2003 die het gebruik van felle lampen, hitte, kou, luide muziek en slaaponthouding toestaan. Volgens de zegsman was dat beleid, dat door de Washington Post werd onthuld, echter niet van toepassing in Irak.

De gevangenissen in Irak worden gerund door de militaire politie. De zeven leden van deze afdeling die tot nu toe zijn aangeklaagd wegens mishandeling van gevangenen beweren weinig tot geen instructies te hebben gekregen over wat wel en niet was toegestaan. Ze zeggen door de militaire inlichtingendienst te zijn aangemoedigd het moreel van de gevangenen te ondermijnen voordat dezen zouden worden ondervraagd. Of de agressieve aanpak van bovenaf is opgelegd is nog altijd niet geheel duidelijk.

President George Bush heeft gezegd dat de militairen die zich aan Iraakse gevangenen hebben vergrepen, voor het gerecht zullen worden gebracht. Degenen die gevangenen heeft geslagen, verkracht, tot homoseksuele daden aangezet of andere onmiskenbare misdaden heeft begaan, kunnen een veroordeling tegemoet zien. Minder grove vergrijpen zullen wellicht door de vingers worden gezien met een beroep op de noodzaak snel aan informatie te komen die Amerikaanse levens kan redden.

Het Amerikaanse ministerie van defensie onderzoekt momenteel meer dan veertig gevallen van vermoedelijk wangedrag jegens burgers in Irak en Afghanistan, waaronder twaalf met dodelijke afloop. De inspecteur-generaal van de CIA buigt zich over nog eens drie gevallen waarbij gevangenen tijdens of kort na ondervraging door CIA-personeel zijn overleden.

De CIA, die over eigen richtlijnen beschikt, was niet bereid AP informatie te verschaffen over de opleiding van zijn ondervragers of de technieken die hun worden aangeleerd.

Het Inlichtingencentrum van het Amerikaanse leger in Fort Huachuca in Arizona stuurde op aanvraag de richtlijnen die het leger zijn rekruten tijdens een zestien weken durende opleiding tot ondervrager bijbrengt. Bijgevoegd was een aantekening van commandant James Marks, waarin deze stelt dat de misdragingen waarover de afgelopen weken zoveel naar buiten is gekomen door ons niet geleerd, vergoelijkt of geaccepteerd worden.


De richtlijnen luiden als volgt:

- Bij het ondervragen zijn soldaten gebonden aan wetten, verdragen en conventies, waaronder de Geneefse conventies betreffende de behandeling gewonden en zieken op het slagveld en krijgsgevangenen, De Haagse conventie over het oorlogsrecht, de conventie tegen het martelen, het Amerikaanse strafrecht en het Amerikaanse algemeen wetboek van militair recht.

- Het is militairen die bij ondervraging of inlichtingenwerk betrokken zijn bij wet verboden bij verhoren geweld te gebruiken. Elke vorm van lichamelijke marteling, zoals het onthouden van voedsel, slaan of pijn toedienen door middel van chemicaliën, vastbinden of elektroshocks, is verboden. Hetzelfde geldt voor geestelijke marteling zoals schijnexecuties, abnormale onthouding van slaap of chemisch teweeggebrachte psychose.

- De wet verbiedt soldaten ook te zinspelen op of dreigen met lichamelijke of geestelijke marteling, medische zorg te onthouden om informatie of medewerking af te dwingen of te dreigen dat een gevangene zijn rechten op grond van de Conventie van Genève verliest als hij niet meewerkt.

- Als een ondervragingstechniek de grens nadert tussen wat wel en niet is toegestaan dient de soldaat zich de volgende twee vragen te stellen: Zou een redelijk iemand die wordt ondervraagd het gevoel hebben dat zijn rechten worden geschonden als hij weigert mee te werken? en: Als de behandeling die wordt overwogen zou worden toegepast tegen Amerikaanse krijgsgevangenen, zou ik dan het idee hebben dat die tegen het internationale of Amerikaanse recht indruist? Luidt het antwoord op een van beide vragen bevestigend, dan mag de techniek niet worden gebruikt. Bij twijfel moet advies worden ingewonnen bij de juridische afdeling van het leger.

- In de enkele gevallen waar de Conventie van Genève niet van toepassing is - bij terreurorganisaties of in landen die de Conventie niet hebben ondertekend - moeten ondervragers zich voorzover mogelijk toch aan de oorlogswetgeving houden.

- Verzuim om aan de genoemde wetten te voldoen kan leiden tot arrestatie en berechting voor een krijgsraad op grond van het algemeen wetboek van militair strafrecht.

http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...ticle_id=39156
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 10-05-2004, 16:52
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Palestijnse vandalen nemen wraak op erebegraafplaats 10-05-2004

Palestijnse vandalen hebben zondagavond met bijlen en scheppen een erebegraafplaats van het Gemenebest in Gaza vernield. Er zijn grafstenen gebroken, swastika's aangebracht en op enkele stenen zijn foto's geplakt van mishandelde Irakezen in de Abu Ghraib-gevangenis in Irak. Onder een foto van een naakte Irakees aan een lijn die wordt vastgehouden door een Amerikaanse soldaat, is de tekst aangebracht: Wij zullen wraak nemen.

De beheerder van de begraafplaats zei dat de vernielingen waren aangericht door ongeveer tien gewapende Palestijnen. Er waren 32 graven geschonden. Op de begraafplaats liggen slachtoffers van zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog. Onder hen zijn moslims, joden en christenen uit zeventien landen.

Berichten over de mishandeling van gevangenen in Irak hebben de Arabische wereld geschokt en antiwesterse gevoelens verder aangewakkerd.
http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...ticle_id=39172
--

dit gaat toch ook nergens meer over? Laat de dode mensen toch met rust! Gooi liever een rot ei in het gezicht van Blair dan acties als deze
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 10-05-2004, 17:05
Verwijderd
Het is echter verschrikkelijk wat die mensen wordt aangedaan. Ik word er kotsmisselijk van als ik weer aan die beelden denk.
Dat die Donald Rumsfield zich wel verantwoord maar NIET aftreedt begrijp ik echter niet.
RTLnieuws en het NOSjournaal laten niet eens alles zien, jongens jullie moeten echt blij zijn dat jullie de overige beelden niet hebben gezien.
Ik heb beelden gezien die gewoon te erg voor woorden zijn, waardoor ik nu ook niet meer kan slapen.

die Amerikanen zijn gewoon onmenselijk! Ik heb er haast geen woorden voor. Oorlogsmisdadigers..
Oud 10-05-2004, 17:08
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 10-05-2004 @ 17:05 :

RTLnieuws en het NOSjournaal laten niet eens alles zien, jongens jullie moeten echt blij zijn dat jullie de overige beelden niet hebben gezien.
welke zender dan?

Maar ik denk wel dat het goed is als deze beelden niet te vaak worden laten zien en niet meteen de meest extreme beelden zomaar getoond worden. Want het kan mensen afstompen: "kut, wat is dit erg, maar ver van mijn bed." of ze worden apathisch: "ja, dit heb ik al gezien." en de tweede keer de beelden zien is altijd minder erg dan de eerste keer de beelden te hebben gezien.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 10-05-2004, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-05-2004 @ 17:08 :
welke zender dan?

Maar ik denk wel dat het goed is als deze beelden niet te vaak worden laten zien en niet meteen de meest extreme beelden zomaar getoond worden. Want het kan mensen afstompen: "kut, wat is dit erg, maar ver van mijn bed." of ze worden apathisch: "ja, dit heb ik al gezien." en de tweede keer de beelden zien is altijd minder erg dan de eerste keer de beelden te hebben gezien.
Ja, ik hoop ook niet dat ze die beelden laten zien op Nos of RTL. Het zijn zulke verschrikkelijke beelden/foto's.

Ik heb het gezien op het Franse journaal, op aljazeera, op alarabia en op nog één (ben effe de naam vergeten, maar wel op digitale schotel)
Oud 10-05-2004, 17:46
Daevrem
Daevrem is offline
Bush zal eerder uit het team verdwijnen dan Rumsfeld. Rumsfeld is gewoon veel te belangrijk. Zonder Rumsfeld, Cheney en Wolfowitz heeft Bush helemaal geen policy meer.

Verder was het licht martelen van gevangen gewoon policy. Het enige wat fout is gegaan is dat er fotos van vrijgekomen zijn.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Oud 10-05-2004, 18:54
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 10-05-2004 @ 17:46 :

Verder was het licht martelen van gevangen gewoon policy. Het enige wat fout is gegaan is dat er fotos van vrijgekomen zijn.
Ik vraag me af wie die foto's heeft laten vrijkomen en of dit met opzet was gebeurd en dus door een of meerdere militairen naar buiten gebracht of dat dit per ongeluk ontdekt was door de foto-ontwikkelaar of iets dergelijks?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 10-05-2004, 19:01
Daevrem
Daevrem is offline
Ik heb wel een verhaal gehoord dat men foto's nam van vernederingen(zowel nep als echt) om dat dan weer aan andere gevangenen te laten zien.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Oud 10-05-2004, 19:05
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
S. schreef op 10-05-2004 @ 17:16 :
Ja, ik hoop ook niet dat ze die beelden laten zien op Nos of RTL. Het zijn zulke verschrikkelijke beelden/foto's.

Ik heb het gezien op het Franse journaal, op aljazeera, op alarabia en op nog één (ben effe de naam vergeten, maar wel op digitale schotel)
Ik hoop het wel... En ik hoop dat het in Amerika duizenden keren langs gaat komen, zodat niemand ooit meer op het idiote idee komt zulk een oorlog te beginnen en door te zetten!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Oud 10-05-2004, 19:17
Verwijderd
powell, rumsfeld, bush, blair, allemaal de deur uit, dan krijgen de amerikanen maar Schwarzenegger als president, kan mij het schelen, misschien kan hij ervoor zorgen dat die idioten geen oorlogsmisdaden begaan
Oud 10-05-2004, 19:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Iemand vroeg wat het Rode Kruis en Amnesty zeiden:


Rode Kruis: Iraakse gevangenen systematisch mishandeld;
10-05-2004

Bush blijft Rumsfeld steunen

GENÈVE, 10 mei (AP) - Gevangenen in Irak worden stelselmatig mishandeld door de Amerikaans-Britse bezettingsmacht. Dat blijkt uit een vertrouwelijk rapport dat het Internationale Rode Kruis heeft opgesteld na bezoeken aan detentiecentra in Irak. De organisatie verwerpt daarmee de stelling van de Amerikaanse president George Bush dat slechts sprake is van incidentele mishandelingen door een handjevol soldaten.

In het Rode Kruis-rapport staat dat bij bezoeken aan gevangenissen en detentiekampen aanwijzingen zijn gevonden dat gevangenen op grote schaal worden mishandeld en vernederd. Medewerkers van het Rode Kruis melden in het 24 pagina's tellende rapport dat gevangenen op velerlei wijzen worden mishandeld en dat sprake is van een van hogerhand goedgekeurd systeem om getuigenissen af te dwingen. De Amerikaanse krant de Wall Street Journal publiceerde het rapport maandag. Het Rode Kruis heeft de authenticiteit ervan bevestigd.

De meeste mishandelingen vonden plaats onder gezag van de Amerikaanse militaire inlichtingendienst, aldus het Rode Kruis. Een medewerker van de dienst bevestigde tijdens een bezoek van het Rode Kruis dat gevangenen werden geslagen, vernederd en geïntimideerd. Dat is onderdeel van het systeem, aldus de militair tegenover het Rode Kruis. Medewerkers van de organisatie hebben zelf onder meer gezien dat getuigen die werden ondervraagd in elkaar werden geslagen. Ook staan in het rapport gevallen beschreven van verdachten die dagenlang naakt zaten opgesloten in een donkere cel en van grote aantallen verdachten die sporen vertoonden van lichamelijk geweld.

De misstanden beperken zich volgens het Rode Kruis niet tot de Abu Ghraib-gevangenis. Foto's van naakte mishandelde en vernederde gevangenen uit Abu Ghraib waren de aanleiding tot het internationale schandaal dat over de kwestie is ontstaan. Het rapport concludeert dat een van de belangrijkste oorzaken van het ontspoorde geweld is dat zeer gebrekkig toezicht wordt gehouden op de eenheden die verantwoordelijk zijn voor de bewaking en ondervraging van gevangenen.

Volgens het Rode Kruis worden ook grote aantallen Irakezen ten onrechte vastgehouden. In het rapport worden bronnen bij het Amerikaanse leger geciteerd die zeggen dat 70 tot 90 procent van de arrestanten ten onrechte vastzit.

Het Rode Kruis zegt de Amerikaanse autoriteiten al een jaar geleden op de hoogte te hebben gesteld van de verdenking dat gevangenen werden mishandeld. De Britse regering is daar in februari van op de hoogte gesteld, aldus het Rode Kruis. De Britse premier Tony Blair verklaarde maandag dat hij pas sinds kort op de hoogte is van de ernst van de beschuldigingen aan het adres van het Britse en Amerikaanse leger. Volgens Blair bevatte de aan zijn regering door het Rode Kruis gegeven rapportage geen concrete informatie over misdragingen door het Britse leger, maar ging het om informatie van algemene aard.

De Britse minister van defensie Geoff Hoon zei maandag in het Lagerhuis dat er 33 klachten zijn ingediend tegen Britse militairen in Irak. De militaire politie, die de aantijgingen onderzoekt, heeft vijftien van de klachten tot dusver ongegrond verklaard, aldus Hoon. De overige onderzoeken lopen nog. Een van de klachten in het Rode Kruis-rapport betreft de dood van een 28-jarige man die overleed in detentie van de Britse troepen.

President George Bush blijft ondertussen pal achter zijn minister van defensie Donald Rumsfeld staan. De door het Abu Ghraib-schandaal aangeschoten Rumsfeld wordt van verschillende kanten opgeroepen om af te treden. Maandag is op het Pentagon een bijeenkomst tussen Bush, Rumsfeld, minister van buitenlandse zaken Colin Powell, CIA-directeur George Tenet en enkele hoge militairen gehouden. Het belangrijkste gespreksonderwerp was de mishandeling van gevangenen in Irak. Bush kreeg ook nieuwe voor het Amerikaanse leger belastende video's en foto's te zien.

Tijdens zijn verhoor vorige week door leden van het Congres zei Rumsfeld te verwachten dat nog meer foto's en opnames van mishandelde gevangenen in de openbaarheid zullen komen.
http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...ticle_id=39180

----------

In een open brief aan President George W. Bush van de Verenigde Staten zegt Amnesty International dat de mishandeling door Amerikanen van Iraakse gevangenen in de Abu Ghraib gevangenis in Bagdad, oorlogsmisdaden zijn. Al op 9 juli 2003 stuurde de mensenrechtenorganisatie een memo aan Paul Bremer, waarin het vermoeden van mishandeling en marteling van gevangenen uitgesproken werd.
Lees ook het persbericht of het memorandum (document).
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 10-05-2004, 19:39
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
en het wordt weer eens een mediaspektakel bah
Oud 10-05-2004, 19:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 10-05-2004 @ 19:39 :
en het wordt weer eens een mediaspektakel bah
Wat is daar mis mee?


Tsjakkaa,.. in een paar minuten op nieuws.nl:


Spanje weigerde religieuze leider in Irak uit te schakelen 10-05-2004

Spanje heeft een Amerikaans verzoek om met zijn troepen in Irak een religieuze leider gevangen te nemen of te doden naast zich neergelegd omdat een dergelijke operatie in strijd zou zijn met het humanitaire doel van zijn missie in het land. Dat heeft de Spaanse minister van defensie Jose Bono maandag gezegd.

Bono trad niet in details over het verzoek van de commandanten van het Amerikaanse leger in Irak aan de Spaanse troepen en het was niet duidelijk of met de religieuze leider de opstandige sjiitische geestelijk Muqtada al-Sadr werd bedoeld. Een bezettingsmacht kan offensieve acties uitvoeren, zei de minister. Maar aangezien Spanje geen troepen naar Irak had gestuurd om het land te bezetten, was het in geen enkel geval bereid een religieuze leider, dood of levend, uit te leveren aan de bezetters, aldus Bono.

De commandant van de Spaanse troepen in Irak, generaal Enrique de Ayala, zei dat hem in april was gevraagd om offensieve acties uit te voeren. De Ayala zei dat Spanje op dat verzoek had geantwoord dat zijn troepen daar niet voor gekomen waren en er ook niet voor uitgerust waren.

Spanje is bezig al zijn troepen uit Irak terug te trekken. Momenteel zijn er nog ongeveer duizend Spaanse soldaten in Irak, die daar het materieel verzamelen dat hun dertienhonderd onlangs teruggekeerde collega's hebben achtergelaten. De soldaten zullen naar verwachting een paar dagen voor de door de Spaanse regering gestelde deadline van 27 mei terug zijn in Spanje. De Spaanse basis in de Zuid-Iraakse stad Diwaniyah zal op korte termijn worden overgenomen door Amerikaanse soldaten.
http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...icle_id=39178\

------




Advocaten vrezen voor lot Saddam na verhalen mishandeling gevangenen 10-05-2004

De advocaten van Saddam Hussein maken zich zorgen over het lot van de gevangengenomen Iraakse ex-leider na het publiek worden van foto's van Amerikaanse militairen die Iraakse gevangenen mishandelen in de Abu Ghraib-gevangenis in Bagdad. Dat heeft een van hen maandag gezegd.

De afgelopen weken zijn de foto's van Amerikaanse militaire politieagenten die Iraakse gevangenen mishandelen de hele wereld overgegaan. De Amerikaanse regering beweert dat slechts een klein aantal soldaten zich misdragen heeft en heeft zeven van hen in staat van beschuldiging gesteld. Maar het Internationale Rode Kruis en Amnesty International zeggen dat de marteling van gevangenen in alle door de Amerikanen bestuurde gevangenissen in Irak voorkomt.

Een van de advocaten van Saddam Hussein, Mohammed Rashdan, zei maandag dat ook zijn cliënt het gevaar loopt gemarteld te worden. Er wordt systematisch gemarteld en de leiders van de bezettingsmacht weten het. Het gaat dus niet om slechts een paar soldaten, aldus Rashdan.

Rashdan zei deel uit te maken van een team van twintig advocaten dat de vrouw van Saddam, Sajida Khairallah Telfah, ter verdediging van haar man heeft opgezet. Het Amerikaanse leger, dat Saddam ergens in Irak gevangenhoudt, heeft gezegd dat het de ex-leider zal overdragen aan een Iraaks tribunaal waar hij en zijn handlangers verantwoording moeten afleggen voor de wandaden onder hun regime.

In april werden de aanklagers en de rechters voor het tribunaal aangesteld, maar er is nog geen datum vastgesteld voor het begin van de processen en er zijn ook nog geen aanklachten ingediend. Een andere advocaat van Saddam, de Fransman Emmanuel Ludot, heeft de Amerikanen een brief gestuurd met daarin het verzoek om zijn cliënt te mogen bezoeken, maar op die brief heeft hij volgens Rashdan nooit antwoord gehad.

Rashdan zei dat het advocatenteam van Saddam iedere week bij elkaar komt om documenten voor te bereiden en nieuwe ontwikkelingen te bespreken. Het team staat in contact met zo'n vijftienhonderd advocaten uit de hele wereld, die het van advies dienen over de aanpak van de verdediging van de Iraakse ex-leider.
http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...ticle_id=39181

---------

Bush pal achter Rumsfeld 10-05-2004

De Amerikaanse president George Bush blijft pal achter zijn minister van defensie Donald Rumsfeld staan.

Na afloop van een bijeenkomst maandag op het Pentagon verklaarde Bush tegenover de Amerikaanse pers dat de door het Abu Ghraib-schandaal aangeschoten Rumsfeld op dappere wijze de oorlog tegen het terrorisme leidt en dat hij een zeer sterke minister van defensie is aan wie het land veel dank verschuldigd is.

Van verschillende kanten wordt Rumsfeld opgeroepen af te treden. Niet alleen door Democraten die een kans zien om de regering in moeilijkheden te brengen, maar voorzichtig aan ook door enkele morrende Republikeinen.

Bush heeft maandag nieuwe, voor het Amerikaanse leger belastende foto's en video-opnames van de mishandeling van Iraakse gevangenen door het Amerikaanse leger te zien gekregen. Rumsfeld bereidde de Amerikaanse bevolking vorige week tijdens een verhoor door leden van het Congres al voor op nieuw belastend materiaal.

Het Amerikaanse leger heeft de beschikking over een groot aantal foto's en opnames die nog niet in de openbaarheid zijn gebracht door de media. Het Pentagon heeft nog geen besluit genomen over het al dan niet beschikbaar stellen van het materiaal.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...ticle_id=39182
-------------------------

Die mediahetze kan wel eens het einde betekenen van het Bush-tijdperk: ze moeten aftreden of worden domweg niet meer herkozen!

Ze zullen alleen nooit aangeklaagd worden voor het ICC ofzo. Als dat wel gebeurt ben ik een bezem met mickeymouse-oren.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 10-05-2004, 19:47
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-05-2004 @ 19:44 :
Wat is daar mis mee?

dat schijnheilige hypocriete gedoe gatverdamme...

er zijn al honderdduizend berichten geweest al VOORDAT Amerika Irak binnen zou vallen dat op alle fronten de mensenrechten in gevaar kwamen en nu gaan jullie als een stel schoolkinderen lopen huilen om een paar foto's
Oud 10-05-2004, 19:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 10-05-2004 @ 19:47 :
dat schijnheilige hypocriete gedoe gatverdamme...

er zijn al honderdduizend berichten geweest al VOORDAT Amerika Irak binnen zou vallen dat op alle fronten de mensenrechten in gevaar kwamen en nu gaan jullie als een stel schoolkinderen lopen huilen om een paar foto's
ik heb helemaal geen zin meer om met jou te discussieren.

Jee, wat laat je overal een slijk van treurigheid achter.

IK WEET DAT HET AL LANGER BESTOND EN JA ER WAREN AL RAPPORTEN VAN EN NEE NATUURLIJK IS HET LOGISCH DAT MENSEN NU REAGEREN WANT FOTOS ZEGGEN NU EENMAAL MEER DAN EEN PAAR LETTERTJES OP 400 PAGINAS PAPIER.

*zucht*
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 10-05-2004, 20:04
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
per piacere schreef op 10-05-2004 @ 19:17 :
powell, rumsfeld, bush, blair, allemaal de deur uit, dan krijgen de amerikanen maar Schwarzenegger als president, kan mij het schelen, misschien kan hij ervoor zorgen dat die idioten geen oorlogsmisdaden begaan
Gelukkig kan de Terminator nóóit president van de VS worden, omdat hij geen geboren Amerikaan is. Plus: hij zit in hetzelfde kamp als Bush, hoor. Een DEmocraat doet de VS misschien goed.
Oud 10-05-2004, 20:38
Skyrise
Avatar van Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-05-2004 @ 19:53 :
ik heb helemaal geen zin meer om met jou te discussieren.

Jee, wat laat je overal een slijk van treurigheid achter.

IK WEET DAT HET AL LANGER BESTOND EN JA ER WAREN AL RAPPORTEN VAN EN NEE NATUURLIJK IS HET LOGISCH DAT MENSEN NU REAGEREN WANT FOTOS ZEGGEN NU EENMAAL MEER DAN EEN PAAR LETTERTJES OP 400 PAGINAS PAPIER.

*zucht*
dat wou ik gewoon ff uit JOU mond horen.. dankje
Oud 10-05-2004, 20:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 10-05-2004 @ 20:38 :
dat wou ik gewoon ff uit JOU mond horen.. dankje


Graag gedaan, hoor!
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 11-05-2004, 10:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Rode Kruis-rapportage nog kritischer dan gedacht

LONDEN - De conclusies in het rapport dat het Internationale Rode Kruis heeft samengesteld over de situatie in Iraakse gevangenissen, lijken nog ernstiger dan werd aangenomen. Volgens de hulporganisatie hebben er ernstige overtredingen plaatsgehad van het internationale humanitaire recht.

Het ICRC stelt onder meer vast dat de betreffende landen hebben gefaald een adequaat systeem op te zetten om familieleden van gevangenen op de hoogte te stellen van arrestaties. Dit resulteerde "de facto in het 'verdwijnen' van de gearresteerden voor de duur van weken of maanden".

Systematische martelingen
De organisatie zegt van inlichtingenofficieren van de coalitie te hebben gehoord dat "tussen de 70 tot 90 procent van de personen wiens vrijheid is ontnomen, per abuis is gearresteerd." Eerder al lekte een deel van het rapport uit waarin de organisatie stelt dat de mishandeling van gevangenen een systematisch karakter had en dat die in sommige gevallen gelijkstond aan martelingen.

Het Rode Kruis bezocht de instellingen in Irak twee maanden voordat de gewraakte foto's van mishandelende Amerikaanse militairen werden gemaakt. Het naakt vasthouden van gevangenen in kale betonnen cellen zonder enige vorm van licht of het tooien van gedetineerden in damesondergoed had al plaats lang voordat de foto's werden gemaakt.

Toen het ICRC uitleg wilde van de autoriteiten kreeg het van de bevelvoerende functionaris van het inlichtingenwezen te horen dat het "onderdeel was van het proces."
http://nu.nl/news.jsp?n=321465&c=23

--

gezellig als je familie niet weet waar je bent en of je nog leeft
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 11-05-2004, 10:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
VS en Britten standvastig in gevangeniskwestie

BAGDAD/LONDEN/WASHINGTON - De Amerikaanse president Bush heeft zich maandag opnieuw vierkant achter zijn minister van Defensie Rumsfeld geschaard, die door het Iraakse gevangenisschandaal steeds verder in het nauw raakt. De kwestie bezorgt ook de Britse regering hoofdbrekens. Minister van Defensie Hoon moest zich voor het Lagerhuis verantwoorden voor foto's van mishandelingen door Britse militairen.

Bush zei op een persconferentie dat Rumsfeld "een voortreffelijke job" doet. Rumsfeld ligt in eigen land onder vuur nadat foto's zijn verspreid waarop te zien is dat Amerikanen Iraakse gevangenen mishandelen.

Een van de laatste aanvallen tegen de minister van Defensie kwam maandag in een hoofdredactioneel commentaar in vier Amerikaanse militaire kranten, die onder dezelfde uitgever vallen. Daarin staat dat de verantwoordelijkheid voor de mishandeling van Iraakse gevangenen "tot aan de hoogste rangen van de militaire hiërarchie en haar civiele leidinggevenden reikt".

Publicatie
Binnen het Pentagon en de Amerikaanse regering woedt volgens nieuwszender CNN een discussie over de vraag of meer foto's en videobanden van misbruik van gevangenen moeten worden vrijgegeven. Voorstanders zeggen dat ze vroeg of laat toch wel opduiken en het beter is de publicatie te regisseren. Bush is voor het vrijgeven van meer foto's, aldus CNN.

Gemanipuleerd
Voor het Britse Lagerhuis trok minister van Defensie Hoon de echtheid van foto's van mishandelingen door Britten in twijfel. Hij zei dat er aanwijzingen zijn dat een van de foto's is gemanipuleerd. Een voertuig op een foto, was op het moment dat de plaat werd geschoten niet in Irak, zei hij.

Hoon legde een verklaring af over de zaak, kort nadat premier Blair had gezegd dat hij een rapport van het Rode Kruis over mishandeling van Iraakse gevangenen in detentiecentra niet zelf onder ogen heeft gekregen. Blair voegde daar aan toe dat hij heeft begrepen dat in het rapport slechts twee gevallen werden gemeld van mishandeling waarbij Britse militairen waren betrokken en dat beide zaken "zijn afgehandeld".

Rapport
Blair verwees naar een rapport van het Rode Kruis uit februari, dat afgelopen week op de website van de Amerikaanse krant The Wall Street Journal verscheen. In het rapport wordt melding gemaakt van 'systematische' mishandeling van Iraakse gevangenen.

In reactie op het gevangenissschandaal halveren de Verenigde Staten binnen anderhalve maand het aantal mensen dat vastzit in het Abu Ghraib complex buiten Bagdad. Generaal-majoor Geoffrey Miller, die in het Iraakse gevangeniswezen orde op zaken moet stellen, zei dat de Amerikanen het aantal gevangenen terugbrengen van ongeveer 3800 tot tussen de 1500 en 2000.
(knip)
http://nu.nl/news.jsp?n=321403&c=22

Wat een draaikonterij! Zeg nu gewoon dat je soldaten fout zaten, bied je excuses. Neem je verantwoordelijkheid, treedt het liefste af en zorg dat alle daders voor de krijgsraad komen. Garandeer verder dat alles verbeterd zal worden wat er maar te verbeteren valt: zorg dat familieleden van de arrestante weten dat ze gearresteerd zijn; zie er op toe dat er humaan gehandeld wordt en geef GEEN toestemming om te mishandelen via felle lichten, 24 uur per dag geluid, etc.. zoals dat blijkbaar volgens the Washington Post was gedaan naar de gevangenisbewaarders van Guantanamo Bay.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 11-05-2004, 10:48
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
En als je toch bezig bent, geef Amnesty en het Rode Kruis toegang tot de martelkamers

(ehm, niet om gemarteld te worden dus)
__________________
Gatara was here! De W van stampot!

Laatst gewijzigd op 11-05-2004 om 10:55.
Oud 11-05-2004, 10:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 11-05-2004 @ 10:48 :
En als je toch bezig bent, geef Amnesty en het Rode Kruis toegang tot de martelkamers
ja

zag je dat net op tv? Als gevangenen merkten dat ze op tv kwamen maakten ze "blaat-bewegingen" met hun hand. Hebben ze waarschijnlijk van de studenten hier in Nederland gejat toen we het geblaat van Nijs niet konden horen tijdens een demo
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 11-05-2004, 10:57
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-05-2004 @ 10:55 :
ja

zag je dat net op tv? Als gevangenen merkten dat ze op tv kwamen maakten ze "blaat-bewegingen" met hun hand. Hebben ze waarschijnlijk van de studenten hier in Nederland gejat toen we het geblaat van Nijs niet konden horen tijdens een demo
lol, niet gezien
(ik wist niet dat je ook bij die demo was )
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 11-05-2004, 21:19
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-05-2004 @ 19:44 :

Die mediahetze kan wel eens het einde betekenen van het Bush-tijdperk: ze moeten aftreden of worden domweg niet meer herkozen!
Don't hold your breath. Als Kerry geen goed gebruik weet te maken van de siuatie kan Bush nog gemakkelijk winnen. In de nieuwste peilingen is de approval rating van Bush ontzettend laag, maar Kerry ligt nog steeds vrijwel gelijk in de peilingen.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 11-05-2004, 21:28
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Is dit al gepost?

Former human rights minister told Bremer about Iraq detainee abuse


BAGHDAD (AFP) - Former Iraqi human rights minister Abdel Basset Turki said US overseer Paul Bremer knew in November that Iraqi prisoners were being abused in US detention centres.

"In November I talked to Mr Bremer about human rights violations in general and in jails in particular. He listened but there was no answer. At the first meeting, I asked to be allowed to visit the security prisoners, but I failed," Turki told AFP on Monday.

"I told him the news. He didn't take care about the information I gave him." The coalition had no immediate comment about Turki's meeting with Bremer.


The minister, whose resignation was formally accepted by the coalition on Sunday, said he told Bremer about his meetings with former detainees.


"The prisoners I spoke to, they told me about how Iraqi prisoners were left in the sun on US bases for hours, prevented to pray and wash and left for two days on a chair and kicked at Abu Gharib," he said.


That was a reference to the largest prison in the country, located outside Baghdad, where a US Army enquiry found guards humiliated detainees, forced them to strip naked and perform mock fellatio and other sexual activities.


Since January, 17 people have been implicated in the scandal, including the general who ran the prison system in Iraq (news - web sites). Pictures of the abuse obtained by media outlets last week have caused outrage around the world.


But Turki said he had not been aware of the activities uncovered in the US Army probe when he met Bremer.


That enquiry was initiated after a US soldier in the prison stepped forward and informed the army's Criminal Investigation Division some time after November 1.


The top US commander in Iraq, Lieutenant General Ricardo Sanchez, then ordered a full criminal and administrative investigation that led to the suspension of 17 soldiers and officers.


A third investigation is now examining whether intelligence officers or civilian contractors encouraged the abuse to weaken prisoners ahead of interrorgations.


Turki said he had also raised concerns about prisoner abuse to the International Committee of the Red Cross, but they refused to share information with him.


Turki resigned from his post on April 8 in anger over the US military offensives on Najaf and Fallujah and it was officially accepted Sunday by the coalition, the human rights ministry said Monday.


The US-dominated CPA has cited human rights as a motivating factor in the invasion last spring to oust the authoritarian regime of Saddam Hussein (news - web sites).


The coalition demanded human rights protections be inserted into the transitional law that is expected to govern Iraq until a permanent constitution is drafted by the end of 2005.


But the scenes of intense street fighting when US forces assaulted Fallujah on April 5, in a hunt for insurgents who brutally murdered four US contractors, triggered revulsion among pro-coalition Iraqis.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 12-05-2004, 19:54
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Army private 'ordered to pose'
FAYETTEVILLE, North Carolina (AP) -- The U.S. Army private facing a court-martial for being photographed with naked Iraqi prisoners says she was following orders to create psychological pressure on them.

Pfc. Lynndie England told KCNC-TV in Denver on Tuesday that her superiors gave her specific instructions on how to pose for the photos. Asked who gave the orders, she would say only, "Persons in my chain of command."
In photographs that have been shown worldwide, England, 21, is seen smiling, cigarette in her mouth, as she leans forward and points at the genitals of a naked, hooded Iraqi. Another photo taken at Baghdad's Abu Ghraib prison shows her holding a leash that encircles the neck of a naked Iraqi man lying on his side.
"I was instructed by persons in higher rank to 'stand there, hold this leash, look at the camera,' and they took pictures for PsyOps (psychological operations)," she told the station.
"I didn't really, I mean, want to be in any pictures," she said. She also said she thought "it was kind of weird."
The interview was taped Tuesday at Fort Bragg, North Carolina, where England, a military reservist from West Virginia, met with one of a team of Denver lawyers who have volunteered to take her case.
Asked whether worse things happened than those already seen on the photos, she said yes but declined to elaborate.
She said her superiors praised the photos and "just told us, 'Hey, you're doing great, keep it up."'
England faces a military court-martial that includes charges such as conspiracy to maltreat prisoners and assault consummated by battery, and could face punishment ranging from a reprimand to more than 15 years in prison.
No date has been set for a hearing in the case.
Six other soldiers from the 372nd Military Police Company are also charged. One, Spc. Jeremy C. Sivits of Hyndman, Pennsylvania, will face a court-martial in Baghdad next week.
After meeting with England, attorney Giorgio Ra'Shadd said she shouldn't be used as a scapegoat by the military.
"You don't see my client doing anything abusive at all," Ra'Shadd said in an interview. "I think she was ordered to smile."
Ra'Shadd said England was pulled into the situations by intelligence agents who subverted the military chain of command. He said they used England to humiliate the men being photographed so they could show the pictures to more important prisoners and threaten them with the same treatment.
"The spooks took over the jail," said Ra'Shadd, a former Army lawyer.
Bron:CNN
Oud 12-05-2004, 21:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Congresleden VS noemen nieuwe foto's mishandeling 'schokkend'

12-05-2004

Amerikaanse Congresleden hebben woensdag schokkend nieuw beeldmateriaal gezien van martelingen en vernederingen van gevangenen door Amerikaanse soldaten in Irak. "Ik had verwacht dat deze beelden slecht zouden zijn voor je maag, maar ze waren veel erger dan het ergste waar ik me op had voorbereid", zei Senator Ron Wyden na het zien van het materiaal. "Neem het ergste gepubliceerde geval en vermenigvuldig dat maar een paar keer."
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]


http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...ticle_id=39360
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 12-05-2004, 22:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Rumsfeld: niets mis met regels voor verhoor gevangenen 12-05-2004

Het Amerikaanse leger mag Iraakse gevangenen uit de slaap houden en hen langdurig ongemakkelijke houdingen laten aannemen. Dat heeft de Amerikaanse minister van defensie Donald Rumsfeld woensdag gezegd tegen een commissie van de Senaat.

Volgens het Pentagon zijn deze 'ondervragingstactieken' niet in strijd met de internationale regels voor de omgang met krijgsgevangenen. De voorzitter van de chefs van staven, generaal Richard Myers, voegde aan Rumsfelds woorden toe dat de regels tegelijkertijd voorschrijven dat gevangenen altijd humaan behandeld moeten worden.
http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...ticle_id=39350




Jaja.
http://www1.umn.edu/humanrts/instree/h1dpast.htm
http://www1.umn.edu/humanrts/oasinstr/zoas9tor.htm
http://www1.umn.edu/humanrts/instree/g2bpt.htm

Langdurig uit de slaap houden en langdurig in ongemakkelijke houding laten zitten is op z'n minst "ill-treatment".


http://news.amnesty.org/library/Index/ENGAMR510782004
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 12-05-2004, 22:16
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2004 @ 22:10 :
knip
Die Rumsfeld moet gewoon afgeschoten worden! En die Bush, Cheney, Wolfowitz, Rice en Ashcroft erbij!!
Oud 12-05-2004, 22:29
Silvia19
Silvia19 is offline
Citaat:
MarkB schreef op 12-05-2004 @ 22:16 :
Die Rumsfeld moet gewoon afgeschoten worden! En die Bush, Cheney, Wolfowitz, Rice en Ashcroft erbij!!
__________________
......:D......
Oud 12-05-2004, 23:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Congresleden VS: nieuwe foto's mishandelingen nog erger 12-05-2004

Amerikaanse Congresleden hebben woensdag geschokt gereageerd op nieuw beeldmateriaal van martelingen en vernederingen van gevangenen door Amerikaanse soldaten in Irak. "Ik had verwacht dat deze beelden slecht zouden zijn voor je maag, maar ze waren veel erger dan het ergste waar ik me op had voorbereid", zei senator Ron Wyden na het zien van het materiaal. "Neem het ergste gepubliceerde geval en vermenigvuldig dat maar een paar keer."

Verscheidene senatoren vertelden dat medewerkers van het ministerie van defensie hun in een geheime kamer in het Capitool foto's hadden getoond van gevangenen die seksuele gemeenschap met elkaar hadden. Op sommige foto's was te zien hoe Amerikaanse soldaten, ogenschijnlijk met wederzijds goedvinden, seks hadden met gevangenen, aldus de senatoren. Daarnaast zouden er beelden te zien zijn geweest van Iraakse vrouwen die op bevel van de soldaten hun borsten lieten zien.

"De gehele affaire is misselijkmakend en het is moeilijk te geloven dat het heeft plaatsgevonden in een militaire inrichting", zei senator Dianne Feinstein in reactie op de beelden. "Ik begrijp niet hoe deze mensen in godsnaam in het leger terecht zijn gekomen", zei senator Ben Nighthorse Campbell.

De senatoren die woensdag de nieuwe beelden te zien kregen, stelden zich opnieuw de vraag wie verantwoordelijk gehouden moet worden voor het wangedrag in de gevangenissen in Irak: de soldaten die de daden op hun geweten hebben of de officieren die hen er misschien toe aangezet hebben? "Op een van de foto's zie je militairen die in een gang staan en voor hun een hoop mensen die aan elkaar gebonden is en op de grond ligt. Daar staan zeven of acht militairen", zei senator Bill Nelson. "Maar je gaat mij niet vertellen dat dit is uitgevoerd door slechts zeven of acht soldaten... Waar ging het mis bij de bevelvoering en het toezicht?"

De medewerkers van het Pentagon brachten volgens de senatoren drie cd-rom's naar het Capitool, waarop zo'n 1.800 foto's staan en een onbekend aantal video-opnamen. Volgens Antonio Taguba, die het eerste onderzoek naar de mishandeling leidde, zijn de foto's genomen met de digitale camera's van de soldaten zelf.
http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...ticle_id=39364
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-05-2004, 00:03
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
MarkB schreef op 12-05-2004 @ 22:16 :
Die Rumsfeld moet gewoon afgeschoten worden! En die Bush, Cheney, Wolfowitz, Rice en Ashcroft erbij!!
Niet zonder process. 'Gelukkig' hebben ze de doodstraf nog in de VS. Ik vraag me af onder welke wetgeving de misdaden van deze heren vallen.

En over of het wel of niet mag volgens internationaal recht, de VS bedenkt zelf dat dit geen krijgsgevangen zijn, waartoe ze helemaal de autoriteit niet hebben, en dan kunnen ze er mee doen wat ze willen. Net als in Guantanomo. Die mensen daar vallen ook onder geen enkele wet. Ten minste, volgens de VS.

Maar geen nood:

"Brigadier-General Rick Baccus, commander of the prison-guard unit at Guantanamo, says "some sections" of the 1949 Geneva Convention on prisoners of war are being applied to the inmates. He lists food and shelter, medical treatment and freedom of religion."

Ooh, wat goed zijn ze toch. Ze krijgen zelfs wat extra.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

Laatst gewijzigd op 13-05-2004 om 00:07.
Oud 13-05-2004, 00:14
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-05-2004 @ 00:03 :
Niet zonder process. 'Gelukkig' hebben ze de doodstraf nog in de VS. Ik vraag me af onder welke wetgeving de misdaden van deze heren vallen.

En over of het wel of niet mag volgens internationaal recht, de VS bedenkt zelf dat dit geen krijgsgevangen zijn, waartoe ze helemaal de autoriteit niet hebben, en dan kunnen ze er mee doen wat ze willen. Net als in Guantanomo. Die mensen daar vallen ook onder geen enkele wet. Ten minste, volgens de VS.

Maar geen nood:

"Brigadier-General Rick Baccus, commander of the prison-guard unit at Guantanamo, says "some sections" of the 1949 Geneva Convention on prisoners of war are being applied to the inmates. He lists food and shelter, medical treatment and freedom of religion."

Ooh, wat goed zijn ze toch. Ze krijgen zelfs wat extra.
Ik krijg steeds meer een haat tegen de VS. En de Amerikanen zich maar afvragen: "Waarom haat men ons zo?"
Oud 13-05-2004, 00:16
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 13-05-2004 @ 00:14 :
Ik krijg steeds meer een haat tegen de VS. En de Amerikanen zich maar afvragen: "Waarom haat men ons zo?"
Inderdaad, bij mij groeien de haat-gevoelens ook
Oud 13-05-2004, 00:18
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
ik ken geen haat

slechts onbegrip en boosheid.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Mishandelingen/martelingen/inhumane behandeling gevangenen door o.a. Amerikanen, III
Gatara
64 07-06-2004 23:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Mishandelingen/martelingen/inhumane behandeling gevangenen door o.a. Amerikanen, d II
Gatara
10 23-05-2004 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.