Oud 04-02-2010, 21:13
Verwijderd
Binnen een klein half jaartje moet ik mijn toelatingsproef gaan doen voor naar het de hogeschool te kunnen gaan in kunst; Ik wil ofwel schilderkunst ofwel tekenkunst doen.
Ik heb al wat opgezocht wat er zoal verwacht wordt (en ik begin al in paniek te slaan als ik het allemaal zie).
Wat ik dus begrepen heb is dat je een waarnemingsproef moet doen(niet zoveel schrik voor, ma vraag mij toch af wat het jiust gaat zijn), vraagjes in verband met kunstgeschiedenis en actualiteit beantwoorden (grote ramp) en een motivatiegesprek (nog meer grote ramp). En dat je je portfolio moet laten zien.
Daar heb ik wel wat vragen over. En ook in verband met mijn werk. Gaan ze dit in 't Kask aprecieren?
Ik weet dat je veel moet meenemen, en ik ben ook vrij gevarieerd, zeker op gebied van materialen. alleen abstract en cartoonachtige dingen/mange en allerlij stripgedoe gaat mij niet echt (dat zal wel geen p^robleem vormen denk ik)
Hier zijn enkele van mijn recentste werken:
Ik heb wat geoefend op mijn schilderen voor moest ik schilderkunst kiezen
(afgelopen week)



schilderij van afgelopen jaar. Het is nog niet 100 procent af. (enkele details op de mouw)


afgelopen jaar







ik heb ook digitale tekeningen (wacom tablet en photoshop)



van mijn oude tekeningen heb ik er hier vroeger al gepost; Ik ga die nu niet opnieuw posten. Als je ze wil bekijken, ofwel mijn website (artparadise.be) ofwsel mijn deviant (xnatje.deviantart.com)
er zijn ook nog nieuwe die ik nog niet gescand heb. Ik heb er gewoon te veel.

(je zal misschien al gemerkt hebben dat er verschillende zelfportretten tussenzitten. En ik ben ook een beetje geopsedeerd door alles wat met mensen te maken heeft tekenen. Ik heb ook veel modeschetsen, maar daar heb ik er weinig van gescand)


Dus wat denken jullie? Ben ik geschikt om in KASK les te gaan volgen of ga ik niet eens het toelatingsexamen passeren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2010, 21:42
Verwijderd
Ik weet niet hoe het er in het KASK aan toe gaat, maar bij schilderkunst op de De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen had je 3 proeven en dan het motivatiegesprek waarbij je kennis van kunstgeschiedenis werd getest. 1 was tekenen naar waarneming: er stonden verschillende bustes verspreid over de lokalen waarvan je er 1 in potlood of houtskool moest natekenen. 2 was stilleven schilderen: er stonden verschillende stillevens verspreid over de lokalen waarbij je die mocht schilderen in een medium naar keuze (wel in kleur geloof ik, maar dat weet ik niet meer zeker). 3 was een vrij werk (ook medium naar keuze, maar wel verf natuurlijk aangezien het om schilderkunst ging).
Bij het motivatiegesprek moest ik mijn werken uitstallen en dan vroegen ze daar dingen over. En dan waarom ik schilderkunst wou doen en hoeveel ervaring ik al had enz enz. Bij de vragen over kunstgeschiedenis lagen er een heleboel foto's van verschillende kunstenaars (hun werken dan) verspreid over tafel en dan wezen ze er een aan en moest ik zeggen van wie het was. Aangezien ik echt geen ervaring had destijds met kunstgeschiedenis, vroegen ze dan om aan te wijzen wat ik wel kende.

Ik had je portfolio daarstraks al bekeken (tip, voor een professioneel ogende site: haal alsjeblieft die 'glittertjes' bij de links weg). En mij lijkt het dat tekenen naar waarneming inderdaad geen probleem gaat zijn. Stillevens heb ik nog niet gezien, dus als je schilderkunst wil gaan doen, zou ik daar wel in oefenen. Kleuren en verhoudingen en vooral een eigen stijl zijn belangrijk. Ik zie vrij veel portretten, wat ik heb gezien van de mensen die wel doorgingen (ik was er natuurlijk niet door ^^) was dat ze een vrij uitgebreid aanbod hadden van verschillende werken. Van abstract tot modelstudies, tot portretten enz. Ik vind je werken vrij goed, maar ook niet echt inspirerend. Het zijn tenslotte 'maar' portretten en er zijn veel mensen die goed tot uitstekend zijn in het schilderen/tekenen van portretten. Wat een academie denk ik zoekt, zijn mensen die in zijn voor een uitdaging, niet zich toeleggen op 1 ding.

Ik heb daarna les gevolgd aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Bilzen en de lessen die je daar krijgt zijn heel gevarieerd: schilder in de stijl van Hundertwasser, gebruik 2 niet-voor-de-hand-liggende kleuren pastel om een vogel na te tekenen, maak een stilleven in de stijl van Giacometti, teken een modelstudie zonder op je papier te kijken, teken een modelstudie met 1 lijn, gebruik modeling paste, en ga zo maar door.

Mijn tip: gebruik de tijd die je nog hebt om je aanbod uit te breiden. Je gebruikt al veel verschillende media, top. Maar doe ook eens iets anders dan mensen, portretten en dieren. Daarbij zul je er ook veel uit leren.

Veel succes iig en wees niet teleurgesteld als je niet aangenomen wordt, je krijgt tips aan de hand waarvan je kunt verbeteren en weet wat je moet doen om een volgende keer wel te slagen. Je kunt altijd nog eens toelatingsexamens doen .
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 22:01
Verwijderd
hmm ik heb wel enkele stillevens, maar ofwel heb ik ze nog niet geupload ofwel waren het zo grote mislukkingen Bijna allemaal van de academie
Ik zou er wel moeten op oefenen, maar ik weet nooit echt wat te schilderen als stilleven. (hetzelfde met gebouwen)

en over de website, de reden was omdat het kerstmis was dat ik eens wat winterachtigs wou Eerlijk vind ik dat ik al betere layouts had heb.

en over de toelatingsproef. Je zegt dat je nog eens kan proberen, maar dat mag toch niet in hetzelfde jaar? (toch wat ik gelezen had) Wat moet je dan in dat jaar ertussen doen? dat is dan verloren tijd

en 't lijken mij wel meer opdrachten dan ik dacht.

ik wil wel nieuwe dingen leren en proberen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 22:10
Verwijderd
Ik zie nu dat het KASK minder opdrachten heeft, maar meer mondelinge en schriftelijke vragen (ook over het werk dat je ter plekke hebt gemaakt). Ik weet dus niet of dat naar waarneming tekenen of schilderen wordt en of het dan een buste of een stilleven is. Ik zou als ik jou was iig die stillevens oefenen. En wat te schilderen, pluh, gooi je handtas eens om en teken dat, zou ik ook op oefenen, want ik heb ook al de opdracht gekregen een stilleven op te zetten, dus...

In Antwerpen mocht je als je in juni niet slaagde, het in september nog eens proberen, dat kan op het KASK anders zijn. Als dat mag, dan kun je in enkele maanden natuurlijk veel oefenen. Als het niet mag, tja, dan kun je bijvoorbeeld een jaar werken en intussen een avondschool in tekenen of schilderen volgen. Dan kun je het volgende jaar ook bewijzen dat je er écht mee bezig bent geweest + je leert nieuwe dingen die je vast kunt gebruiken.
En anders zou ik een school achter de hand houden die je op zich ook wil doen. Misschien is Grafische en Digitale vormgeving (webdesign en posterontwerp enzo) iets voor je? Pin je niet vast op 1 ding.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 22:12
Verwijderd
avondschool doe ik al. ;-) (alé, zaterdagochtend)
ik had eerst gedacht aan grafisch ontwerp, maar hoe meer ik er over wist, hoe meer ik merkte dat het eigenlijk niet zo bij mij past.
Ik zal van de vakantie mogen oefenen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 20:57
Verwijderd
Ik heb trouwens ondertussen al een stil leven van een appelsien geschilderd om toch al iets te hebben
http://xnatje.deviantart.com/art/Orange-153342848
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 12:43
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Die sinaasappel vind ik helemaal niet slecht, volgensmij ben je vooral báng om stillevens met meer objecten te doen, me kunt het best! Het enige wat je moet doen, is goed kijken. En dat kun je best
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 17:06
Verwijderd
Eigenlijk heb je gelijk. Ik ben bang van stillevens Belachelijk hé. Ik denk ofwel: het is te simpel, ofwel het is te moeilijk En dan zit ik hopeloos naar een stilleven te zoeken dat perfect is, maar eigenlijk bestaat dat niet.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 17:26
Verwijderd
Een leuke stilleven die ik heb zien maken: een paar versleten allstars . Stillevens zijn overal Probeer gewoon wat uit en als het niks is, gooi je het toch weg? Niet alles wat je maakt, hoeft van de eerste keer perfect te zijn.

Ik vind die appelsien trouwens wel heel goed gelukt, maar een beetje saai. Wel vind ik het tof dat oranje tegen die donkere achtergrond.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 20:04
Verwijderd
verslseten allstars hebbek, ze zien er nog nieuw uit


Edit: nieuwe tekening

Laatst gewijzigd op 13-02-2010 om 21:43.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 21:54
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik kan je niets over het KASK vertellen of een professionele mening geven, maar ik vind je tekeningen erg mooi. Enige kritiekpuntje dat ik heb, is dat ik het storend vindt dat de linkerhand van het meisje in de laatste tekening een beetje wegvalt. Het voelt alsof die meer aanwezig zou moeten zijn (ik weet niet of-ie te ver naar achter is getekend of te klein of misschien zelfs wel allebei, zoals ik al zei, ik heb geen professionele mening ).
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek portfolio?
Miroir
18 04-02-2010 21:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.