Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2006, 10:44
lottaa
lottaa is offline
Ik ga volgend jaar SPRINTVWO. Alleen doe ik nu dus MBO. Ik heb wel vwo(tot klas2) en havo gedaan t/m klas 4, alleen door problemen heb ik dat jaar niet gehaald.

Nu krijg ik dus toch de kans om VWO te gaan doen, die ik zeker weten wil aanpakken.

Alleen tja, ik heb dus al 2 jaar die vakken niet meer gehad, en zelfs al 4 jaar geen duits meer! Dus ja, dat wordt bijspijkeren!!

Maar nu vroeg ik me af, hoe kan ik dit het beste bijspijkeren? Hoe hebben die mensen gedaan die ook dingen moesten bijspijkeren?

Ik heb 3 maanden zomervakantie, dus genoeg tijd om veel bij te spijkeren



P.S Hij stond net bij eindexamens, maar volgens mij kan ik hem beter hier zetten dus vandaar dat ik hem hier ook nog eens neerzet!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2006, 10:51
Verwijderd
Misschien helpt het als je boeken van vwo-4 kan vinden, vooral voor vakken waar je denkt problemen mee te gaan krijgen. Probeer die dan een beetje snel en globaal door te werken. Voor vakken als geschiedenis heeft dat niet veel zin, omdat je in de vijfde en zesde hele nieuwe onderwerpen krijgt die losstaan van wat je in de vierde krijgt. Maar voor vakken als wiskunde etc is het wél handig.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 11:13
Verwijderd
Bijspijkeren voor het VWO, haha. Anyways, als je je talen wilt verbeteren kun je het beste buitenlandse TV kijken cq. boeken lezen. Of je je exacte vakken moet verbeteren ligt aan het profiel dat je in de gedachten hebt.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 11:58
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-05-2006 @ 12:13 :
Bijspijkeren voor het VWO, haha. Anyways, als je je talen wilt verbeteren kun je het beste buitenlandse TV kijken cq. boeken lezen. Of je je exacte vakken moet verbeteren ligt aan het profiel dat je in de gedachten hebt.
Hoezo is dat een haha?
Talen verbeteren, ik kan al vloeiend Frans alleen duits heb ik al 4 jaar niet gehad, en krijg ik wel een toelatingstoets voor!


En ik ga natuur en gezondheid doen, en qua wiskunde ben ik al bij, alleen de rest nog niet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 12:14
Verwijderd
Scheikundeboeken en natuurkunde boeken kun je meestal met wat inzet wel zelf doorwerken, er wordt erg veel in uitgelegd. Je snapt het dan niet net zo goed als wanneer er een docent bij is om het uit te leggen, maar 't is altijd beter dan niets.
Biologie lijkt me helemaal geen probleem om zelf te doen, dat is nog meer afhankelijk van je inzet en minder van 'begrijpen'.
Bij de Slegte verkopen ze vaak tweedehands studieboeken, je kunt vast wel met de school waar je naar toe gaat regelen dat je nu al een boekenlijst krijgt.

In kiosken zijn vaak wel Duitse tijdschriften te koop, als je alleen Duits 1 hebt is het voldoende als je tijdschriften en kranten kan begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 12:51
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Sarah schreef op 22-05-2006 @ 13:14 :
Scheikundeboeken en natuurkunde boeken kun je meestal met wat inzet wel zelf doorwerken, er wordt erg veel in uitgelegd. Je snapt het dan niet net zo goed als wanneer er een docent bij is om het uit te leggen, maar 't is altijd beter dan niets.
Biologie lijkt me helemaal geen probleem om zelf te doen, dat is nog meer afhankelijk van je inzet en minder van 'begrijpen'.
Bij de Slegte verkopen ze vaak tweedehands studieboeken, je kunt vast wel met de school waar je naar toe gaat regelen dat je nu al een boekenlijst krijgt.

In kiosken zijn vaak wel Duitse tijdschriften te koop, als je alleen Duits 1 hebt is het voldoende als je tijdschriften en kranten kan begrijpen.
Ok, dus met een aantal tijdschriften in het Duits kom ik al ver?
Ik zal verder eens kijken of e scheikunde en natuurkundeboeken te huur/koop zijn. weet jij hoe duur die ongeveer zijn? En is het dan handig of ik boeken uit de 4e klas neem, of kan ik beter de boeken uit de 5e klas al doen?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 13:34
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
lottaa schreef op 22-05-2006 @ 13:51 :
Ok, dus met een aantal tijdschriften in het Duits kom ik al ver?
Ik zal verder eens kijken of e scheikunde en natuurkundeboeken te huur/koop zijn. weet jij hoe duur die ongeveer zijn? En is het dan handig of ik boeken uit de 4e klas neem, of kan ik beter de boeken uit de 5e klas al doen?
4e, anders mis je de basis. Vooral bij scheikunde werd in de 4e heel veel basisstof behandeld!
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 14:16
Black Soul
Black Soul is offline
Misschien kun je wat HAVO-samengevat boekjes aanschaffen en die doornemen, dan ben je toch ook weer op niveau? (correct me if I'm wrong)
__________________
dracula is sexy
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 14:36
Verwijderd
Citaat:
ArtemisQ schreef op 22-05-2006 @ 14:34 :
4e, anders mis je de basis. Vooral bij scheikunde werd in de 4e heel veel basisstof behandeld!
Daarnaast gebruik ik mijn boek uit de vierde ook in de vijfde (chemie). Je kan het beste voor scheikunde en natuurkunde beginnen met het boek wat in 4VWO gebruikt wordt. Je kan bij de slechte wel even kijken naar de verschillende boeken (systematische natuurkunde/natuurkunde overal etc voor natuurkunde, en chemie/curie/chemie overal etc voor scheikunde) en kijken wat je het meeste aanspreekt
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 16:03
Verwijderd
Citaat:
lottaa schreef op 22-05-2006 @ 12:58 :
Hoezo is dat een haha?
VWO wordt nogal overschat.
Citaat:
Talen verbeteren, ik kan al vloeiend Frans alleen duits heb ik al 4 jaar niet gehad, en krijg ik wel een toelatingstoets voor!
Tsja, gewoon Duitse TV kijken en boeken lezen enzo.
Citaat:
En ik ga natuur en gezondheid doen, en qua wiskunde ben ik al bij, alleen de rest nog niet.
Och, als je qua wiskunde bij bent zit dat wel snor denk ik.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 16:28
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Black Soul schreef op 22-05-2006 @ 15:16 :
Misschien kun je wat HAVO-samengevat boekjes aanschaffen en die doornemen, dan ben je toch ook weer op niveau? (correct me if I'm wrong)
Ik ben al op niveau van havo 5 Alleen ik hoor vaak dat de overstap van havo 5 naar sprintvwo erg groot is!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 17:31
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
ik zou voor duits proberen woordenlijstjes te leren en wat grammatica (werkwoorden / voorzetsels / naamvallen ed)... anders is je woordenschat echt te klein...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-05-2006 @ 17:03 :
VWO wordt nogal overschat.
True, voor sommige vakken in ieder geval. Ik heb op de Havo nooit biologie gehad (alleen in de onderbouw), vervolgens in 1 jaar op het VWO gehaald met een mooie 7.

Maar goed, voor andere vakken is het wel handig wanneer je de basis even doorneemt.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 22:54
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 22-05-2006 @ 20:24 :
True, voor sommige vakken in ieder geval. Ik heb op de Havo nooit biologie gehad (alleen in de onderbouw), vervolgens in 1 jaar op het VWO gehaald met een mooie 7.

Maar goed, voor andere vakken is het wel handig wanneer je de basis even doorneemt.
Ok, dus ik moet gewoon even de boeken doorlezen, en een samenvatting er van maken ofzo, zodat ik die kan doorbladeren en kijken of ik daar wat van snap?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 08:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 22-05-2006 @ 20:24 :
True, voor sommige vakken in ieder geval. Ik heb op de Havo nooit biologie gehad (alleen in de onderbouw), vervolgens in 1 jaar op het VWO gehaald met een mooie 7.

Maar goed, voor andere vakken is het wel handig wanneer je de basis even doorneemt.
Hoeveel jaar biologie moest je op het VWO inhalen? In de bovenbouw beginnen ze in principe opnieuw en heb je vrijwel geen voorkennis nodig. Dus zo lastig is dat niet.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:03
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-05-2006 @ 09:42 :
Hoeveel jaar biologie moest je op het VWO inhalen? In de bovenbouw beginnen ze in principe opnieuw en heb je vrijwel geen voorkennis nodig. Dus zo lastig is dat niet.
Nee, en qua biologie kom ik er denk ik ook wel want op de havo had ik daar totaal geen moeite mee en vond ik dat uiterst interessant (op de planten na)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 10:18
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-05-2006 @ 09:42 :
Hoeveel jaar biologie moest je op het VWO inhalen? In de bovenbouw beginnen ze in principe opnieuw en heb je vrijwel geen voorkennis nodig. Dus zo lastig is dat niet.
Ik heb 3 jaar VWO ingehaald, maar omdat ik altijd al wel geinteresseerd ben geweest in biologie ging dat prima. Daarnaast was er soms wel overlap met ANW op de Havo bijvoorbeeld, of natuurlijk biologie in de onderbouw.

Maar goed, voor meer vakken weet ik het niet

Ik kan je wel aanraden zo'n Havo-samengevat boekje door te nemen, die liggen bij de Slegte vaak wel voor een paar euro
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 14:45
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-05-2006 @ 11:18 :
Ik heb 3 jaar VWO ingehaald, maar omdat ik altijd al wel geinteresseerd ben geweest in biologie ging dat prima. Daarnaast was er soms wel overlap met ANW op de Havo bijvoorbeeld, of natuurlijk biologie in de onderbouw.

Maar goed, voor meer vakken weet ik het niet

Ik kan je wel aanraden zo'n Havo-samengevat boekje door te nemen, die liggen bij de Slegte vaak wel voor een paar euro
Ja die boekjes heb ik zelf ook nog van toen ik nog op de middelbare school zat, en mijn broertje doet dit jaar ook examen dus daar kan ik er ook nog van lenen!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-05-2006, 14:46
Verwijderd
Citaat:
lottaa schreef op 23-05-2006 @ 15:45 :
Ja die boekjes heb ik zelf ook nog van toen ik nog op de middelbare school zat, en mijn broertje doet dit jaar ook examen dus daar kan ik er ook nog van lenen!
Als je die stof dan doorneemt, dan komt het vast helemaal goed
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:08
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-05-2006 @ 15:46 :
Als je die stof dan doorneemt, dan komt het vast helemaal goed
Oh ok!
Welke stof is dan beter voor mij om voor te bereiden:
* Havo 5 stof (wat voor mij makkelijker is, omdat ik veel van die stof al ken)
* Vwo 4 stof

?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:09
Mr.Ed.
Avatar van Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
waar ga je dat sprint vwo doen?
__________________
Dat waren nog is tijden in schubbekutteveen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 19:46
reminiscent
reminiscent is offline
Citaat:
Gothic schreef op 22-05-2006 @ 18:31 :
ik zou voor duits proberen woordenlijstjes te leren en wat grammatica (werkwoorden / voorzetsels / naamvallen ed)... anders is je woordenschat echt te klein...
Ja, grammatica is belangrijk, maar wij hadden dan ook een hele goede lerares. Woordjes leren kán handig zijn, maar nog beter is om gewoon een examenbundel aan te schaffen en dan veel teksten te maken. Uiteindelijk moet je dat ook doen op je examen. De eerste keer zal je veel woorden moeten opzoeken, maar daarna gaat het steeds meer vanzelf. Vaak zijn het woorden die geregeld terugkomen in teksten.

VWO - sprint is goed te doen, mits je alles bijhoudt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 20:50
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 23-05-2006 @ 19:09 :
waar ga je dat sprint vwo doen?
In Arnhem, op voorwaarde dat ik door de capaciteitentoets heen kom en 5 toetsen voldoende afrond (wiskunde B1, frans, duits, natuuurkunde en scheikunde). Deze toetsen zijn in juli, dus ik ga vanaf juni beginnen met leren. Zo kom ik gelijk bij, en kan ik in september met een goed gevoel sprint vwo beginnen

Wil je het ook gaan doen dan? En wat is je vooropleiding? Mij laten ze het proberen, omdat ik een nogal vervelende achtergrond heb en ik tests heb waaruit blijkt dat ik hoogbegaafd ben en het dus zou moeten aan kunnen en ik ook gymnasium heb gedaan. We zullen zien Eerst nog maar eens door die toetsen heen komen!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 23:25
Mr.Ed.
Avatar van Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
ikwil het ookgaan doen ja, alleen wordt het hier in de buurt niet aangeboden, woon in almere.
__________________
Dat waren nog is tijden in schubbekutteveen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 10:18
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 24-05-2006 @ 00:25 :
ikwil het ookgaan doen ja, alleen wordt het hier in de buurt niet aangeboden, woon in almere.
Ik woon er ook niet in de buurt hoor, boeien!
Wat is je vooropleiding?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2006, 15:57
sten-vvv
Avatar van sten-vvv
sten-vvv is offline
Ik denk dat het heel moeilijk wordt om Duits 1,2 te gaan doen.
Met Duits 1 (teksten) moet het wel te doen zijn.
Gewoon veel oefenen
__________________
Non fingo hypotheses, Newton
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 16:08
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
sten-vvv schreef op 24-05-2006 @ 16:57 :
Ik denk dat het heel moeilijk wordt om Duits 1,2 te gaan doen.
Met Duits 1 (teksten) moet het wel te doen zijn.
Gewoon veel oefenen
Ik ga dan waarschijnlijk ook duits 1 doen, heel misschien duits 2 omdat ik van veel (leraren onder andere) de tip kreeg om duits 2 te doen omdat ik doof/slechthorend geboren ben. Ik ben er wel ana geopereerd maar er werd mij verteld dat duits 2 meer om schrijven en lezen ging, en duits 1 voornamelijk luisteren wat ik dus vele male moeilijker vind.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 16:12
Mr.Ed.
Avatar van Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
lottaa schreef op 24-05-2006 @ 11:18 :
Ik woon er ook niet in de buurt hoor, boeien!
Wat is je vooropleiding?
HAVO C&M

welke school etc?
__________________
Dat waren nog is tijden in schubbekutteveen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 17:15
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
lottaa schreef op 24-05-2006 @ 17:08 :
Ik ga dan waarschijnlijk ook duits 1 doen, heel misschien duits 2 omdat ik van veel (leraren onder andere) de tip kreeg om duits 2 te doen omdat ik doof/slechthorend geboren ben. Ik ben er wel ana geopereerd maar er werd mij verteld dat duits 2 meer om schrijven en lezen ging, en duits 1 voornamelijk luisteren wat ik dus vele male moeilijker vind.
Dit lijkt mij niet logisch. Op alle scholen geven ze voor Duits1,2 een CITO luistertoets die als SE telt. En op mijn school volgt iedereen sowieso duits1 ook als je het totaalvak kiest. Maar dat zou per school kunnen verschillen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 17:22
Verwijderd
Citaat:
lottaa schreef op 24-05-2006 @ 17:08 :
Ik ga dan waarschijnlijk ook duits 1 doen, heel misschien duits 2 omdat ik van veel (leraren onder andere) de tip kreeg om duits 2 te doen omdat ik doof/slechthorend geboren ben. Ik ben er wel ana geopereerd maar er werd mij verteld dat duits 2 meer om schrijven en lezen ging, en duits 1 voornamelijk luisteren wat ik dus vele male moeilijker vind.
Dan hebben die mensen je onzin verteld, want Duits 1 is alleen lezen en Duits 2 is alles (lezen, schrijven, luisteren, praten). Op het vwo dan.
Op de havo is duits1 spreken/luisteren en duits2 lezen/schrijven, inderdaad. Maar je kunt nooit duits2 kiezen zonder ook duits1 te hebben.

Dit verschil tussen havo/vwo is met het oog op het toekomstige beroep, trouwens. Een wetenschapper moet vooral in staat zijn om artikelen in andere talen te lezen; iemand die praktisch werkt doet moet vooral in staat zijn om te communiceren in andere talen.

Laatst gewijzigd op 24-05-2006 om 17:25.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 23:57
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Sarah schreef op 24-05-2006 @ 18:22 :
Dan hebben die mensen je onzin verteld, want Duits 1 is alleen lezen en Duits 2 is alles (lezen, schrijven, luisteren, praten). Op het vwo dan.
Op de havo is duits1 spreken/luisteren en duits2 lezen/schrijven, inderdaad. Maar je kunt nooit duits2 kiezen zonder ook duits1 te hebben.

Dit verschil tussen havo/vwo is met het oog op het toekomstige beroep, trouwens. Een wetenschapper moet vooral in staat zijn om artikelen in andere talen te lezen; iemand die praktisch werkt doet moet vooral in staat zijn om te communiceren in andere talen.
Oh dank je
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 00:18
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 24-05-2006 @ 18:22 :
Dan hebben die mensen je onzin verteld, want Duits 1 is alleen lezen en Duits 2 is alles (lezen, schrijven, luisteren, praten). Op het vwo dan.
Op de havo is duits1 spreken/luisteren en duits2 lezen/schrijven, inderdaad. Maar je kunt nooit duits2 kiezen zonder ook duits1 te hebben.

Dit verschil tussen havo/vwo is met het oog op het toekomstige beroep, trouwens. Een wetenschapper moet vooral in staat zijn om artikelen in andere talen te lezen; iemand die praktisch werkt doet moet vooral in staat zijn om te communiceren in andere talen.
Maar het is weer veranderd. Duits 1 is nu luisteren en lezen als ik me niet vergis.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 09:05
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-05-2006 @ 01:18 :
Maar het is weer veranderd. Duits 1 is nu luisteren en lezen als ik me niet vergis.
Ja klopt, zowel bij duits1 als duits 1,2 krijg je nu zowel lezen als luisteren als schrijven. Het enige verschil was dat wij bij Duits 1 ook nog woordjes en grammatica moet leren, bij duits2 wordt op een gegeven moment verondersteld dat je dat voldoende beheerst.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-05-2006 @ 01:18 :
Maar het is weer veranderd. Duits 1 is nu luisteren en lezen als ik me niet vergis.
Oh. Nouja. ts kan vast wel een eigen hoofdtelefoon krijgen met de luistertoetsen, als ze uitlegt dat ze niet goed hoort. Dan kan ze die zo hard zetten als ze zelf wil en bovendien leidt eventueel geroezemoes in de klas dan niet af. Ik geloof dat er ook speciale hoofdtelefoons zijn voor slechthorenden die het geluid filteren zodat het helderder klinkt, maar daar weet ik verder niet zo veel van.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Met een propedeuse bedrijfseconomie toch naar het WO (economie&bedrijfskunde)?
chocotic
5 26-06-2008 07:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:27.