Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2005, 10:45
.:: Chantal ::.
Avatar van .:: Chantal ::.
.:: Chantal ::. is offline
Ik heb een vraag, het is misschien een beetje een dom verhaal, maar ben toch wel benieuwd wat anderen ervan vinden:

Ik heb een medicopter club, ik ben erg fan van die serie dus jah. Nu heb ik daar een RPG op, en nu is er iemand aan het zeiken dat de copyright van een medicopter RPG bij hem ligt.

Kan dit? of is het gewoon een stom verzonnen verhaal? Ik ben eigenlijk wel benieuwd, want naar mijn weten ligt de copyright gewoon bij de makers van medicopter, omdat je de personages uit die serie gebruikt enzo?
__________________
|| Ruben: "UPC helpdesk..wat zegt u, uw i-net ligt eruit? ik ga even voor u kijken...hey, das gek, bij mij ook!" ||
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2005, 13:06
tandenborstel
Avatar van tandenborstel
tandenborstel is offline
Volgens mij:

De rechten liggen bij de makers van het RPG.

Bv:
Als A een boek over B schrijft, dan ligt copyright bij A.
Het kan wel zijn dat B eerst toestemming moet geven aan A om iets over A te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 13:54
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het copyright van het door iemand geproduceerde materiaal (schrift, art, etc.) ligt altijd bij hem of haar. Zaken die hij gebruikt in het door hem of haar geproduceerde materiaal, maar waarvan het copyright bij een ander ligt, daarvoor moet hij of zij toestemming hebben van die ander en naar mijn weten ook bronnen vermelden.

Maar zonder iemands toestemming teksten van hem of haar gebruiken of publiceren wordt gezien als een inbreuk op iemands auteursrecht.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 13:54
Verwijderd
Ik weet verder niets af van copyright, maar het lijkt mij niet logisch dat als persoon A een Medicopter RPG maakt, verder niemand anders een andere Medicopter RPG meer mag maken. Vergelijk het maar met games: er zijn tig spellen met als thema de Tweede Wereldoorlog, terwijl zij geen inbreuk maken op copyrights. Het gaat er gewoon om dat je geen RPG's 1-op-1 gaat kopiëren, dus bijvoorbeeld precies dezelfde (custom made) muziek gaat gebruiken, hetzelfde logo enz.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 14:16
.:: Chantal ::.
Avatar van .:: Chantal ::.
.:: Chantal ::. is offline
Citaat:
Laurens schreef op 20-10-2005 @ 14:54 :
Ik weet verder niets af van copyright, maar het lijkt mij niet logisch dat als persoon A een Medicopter RPG maakt, verder niemand anders een andere Medicopter RPG meer mag maken. Vergelijk het maar met games: er zijn tig spellen met als thema de Tweede Wereldoorlog, terwijl zij geen inbreuk maken op copyrights. Het gaat er gewoon om dat je geen RPG's 1-op-1 gaat kopiëren, dus bijvoorbeeld precies dezelfde (custom made) muziek gaat gebruiken, hetzelfde logo enz.
Neej, dat zeg ik dus ook de hele tijd. Nou jah, bedankt voor jullie reacties
__________________
|| Ruben: "UPC helpdesk..wat zegt u, uw i-net ligt eruit? ik ga even voor u kijken...hey, das gek, bij mij ook!" ||
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 10:13
ganralph
ganralph is offline
hij heeft de RPG gemaakt, dus in jullie zaak staat Medicopter er even buiten.

heb je die RPG zelf geschreven/ontwikkeld? zo ja, toon dan aan dat je zijn werk niet gejat hebt.

heb je (onderdelen van) die ander zijn RPG gebruikt, dan heeft hij daar idd rechten op.
ook de maatschappij van Medicopter kan in zekere zin wel dingen claimen (bijvoorbeeld het gebruik van de naam, personages of andere zaken die uniek zijn voor de serie). (Niet iedereen mag bijvoorbeeld een boek schrijven: "Mediocopter. het verhaal van dokter huppelepup" zonder toestemming te krijgen van de rechthebbenden)

het kan ook zo zijn dat de maker van die andere RPG vindt dat jouw RPG en het zijne te veel op elkaar lijken. heeft hij ergens een of ander recht vast laten leggen over zijn RPG (een patent of zoiets), dan mag jij niet - bewust of onbewust - iets uitbrengen dat bijna hetzelfde is.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 10:23
YopY
Avatar van YopY
YopY is offline
Een copyright van een Medicopter RPG bestaat niet. Tenzij je zijn code gebruikt, kan hij je gewoon niks maken. Je kunt geen copyright op iets algemeens zoals een Medicopter RPG krijgen, gewoon omdat dat te algemeen is.

Kan ik ook wel een copyright op een website nemen, kan ik gelijk het hele internet platleggen.

Ik zou zeggen, vraag hem of je de code van zijn RPG kunt inkijken, en of hij kan bewijzen dat hij de originele maker daarvan is. Want als je de originele maker van zoiets als dat niet bent, of je hebt het copyright van de maker niet ontvangen, heb je simpelweg geen recht op copyright.

Was wel lachen, ik heb een Final Fantasy fansite. Op een dag kwam er een gast die vroeg of ik de naam even kon veranderen, omdat hun een net iets andere volgorde van onze naam hadden.

Goed ge0wnt die gast, onder andere omdat de naam niet precies hetzelfde was, zijn site gewoon niks waard was, en Final Fantasy een geregistreerd handelsmerk van Square was, dus konden hun er geen copyright ofzo op nemen.

Ik zou zeggen, maak je niet druk. Hun hebben voor zover ik weet geen rechtsgeldig copyright op die RPG, tenzij hun de originele makers zijn van hetzelfde systeem wat jij gemaakt hebt.
__________________
Y halo thar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Copyright, hoe zit dit?
Mois
13 09-04-2006 17:04
Werk, Geld & Recht Copyright op je ideeen ?
Diary of Dreams
12 20-01-2005 19:04
Psychologie Aan allen die vinden dat ze geen leven hebben, een nerd zijn, niet interessant zijn,
John Sickbock
28 15-09-2003 16:12
Muziek Aanschouw mijn baggerkunst
Carn
9 31-03-2003 21:41
Muziek Nieuwe Blur album te downloaden!
Verwijderd
18 04-03-2003 18:44
Software & Hardware Welk lettertype is dit?
mixtape
17 23-02-2002 17:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.