Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2008, 18:29
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Dat is een optie ja.
kun je niet van tevoren voorzien en ik ga echt niet eerst zitten overboeken tussen de spaarrekening en de betaalrekening om zoiets te laten herstellen. Dat doe ik naderhand wel.
En stel dat je niet rood had kunnen staan? Hoe zou je leven er dan nu uit hebben gezien? Zou het echt zo vreselijk zijn geweest dat je niet even een dagje had kunnen wachten voor je spaargeld naar je gewone rekening was overgeschreven?
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2008, 07:41
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Ja, dat vind ik belachelijk veel. Nooit in euros denken, altijd in procenten! Tien cent over één euro betalen lijkt misschien niet veel, maar na verloop van tijd maken al die euros samen een flink bedrag. Zo komen mensen in de problemen! Vergelijk het met een kikker in een pan met heet water: als je 'm in kokend water gooit, springt 'ie er meteen uit, maar als je hem in koud water zet en dat langzaam opwarmt...
Haha, ik ga bij bedragen onder de 1000 euro echt niet in procenten denken. Dan koop ik liever een broodje kebab minder.

Wees trouwens maar blij dat je niet in de middeleeuwen geboren bent met je arme rugje
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Je zal nog wel vaker en vaker rood gaan staan. Spullen die je koopt met geld dat je niet hebt, zijn duurder omdat je er rente over moet betalen. Je salaris vult de roodstand weer aan, maar je houd minder over 'in de plus', waardoor je dus volgende maand weer een klein beetje meer rood zal staan. Nu is het nog 200 euro, maar het wordt op deze manier steeds een klein beetje meer.

rood staan > rente betalen > minder overhouden van je salaris > meer rood moeten staan > meer rente betalen > nog minder overhouden...

verhuis naar een goedkopere woning, drink alleen nog maar water, verkoop al je kleren voor mijn part, maar zorg dat je inkomsten hoger zijn dan je uitgaven!!!
Zeg, waarom hou jij je niet gewoon bezig met je EIGEN financiële situatie? Als mensen het geen ramp vinden om rood te staan, laat ze dan lekker!

En dan nu weer ontopic: ik sta zelden rood, als het een keer gebeurt is het hooguit €50, maar daar lig ik gelukkig niet wakker van .
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 12:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zeg, waarom hou jij je niet gewoon bezig met je EIGEN financiële situatie? Als mensen het geen ramp vinden om rood te staan, laat ze dan lekker!
Wie draait er op voor de kosten als ze vervolgens failliet gaan of de WSNP in gaan? Niet die mensen zelf.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 16:23
Verwijderd
Citaat:
En stel dat je niet rood had kunnen staan? Hoe zou je leven er dan nu uit hebben gezien? Zou het echt zo vreselijk zijn geweest dat je niet even een dagje had kunnen wachten voor je spaargeld naar je gewone rekening was overgeschreven?
Ik heb heel lang niet rood kunnen staan. Overschrijven duurt bij de ABN overigens maar een paar minuten maar, zoals gezegd, soms heb je daar de tijd / gelegenheid niet voor (in Utrecht heb ik geen ABN Internetding bijv.) en soms moet je nou eenmaal wél iets betalen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 10:38
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Zeg, waarom hou jij je niet gewoon bezig met je EIGEN financiële situatie? Als mensen het geen ramp vinden om rood te staan, laat ze dan lekker!

En dan nu weer ontopic: ik sta zelden rood, als het een keer gebeurt is het hooguit €50, maar daar lig ik gelukkig niet wakker van .
Misschien wel omdat dit een forum is... je weet wel, zo eentje waar mensen hun mening mogen geven.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Wie draait er op voor de kosten als ze vervolgens failliet gaan of de WSNP in gaan? Niet die mensen zelf.
Dat is iets anders, ik heb het hier over mensen die als student zijnde af en toe eens rood staan en niet van plan zijn om dat later in hun werkende leven ook te doen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Misschien wel omdat dit een forum is... je weet wel, zo eentje waar mensen hun mening mogen geven.
Prima . Alleen doe je net alsof roodstaan één van de 7 zonden is. Natuurlijk is rood staan geen optimale situatie, maar soms kan het gewoon even niet anders.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 11:17
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik kan niet rood staan. Ik zorg altijd dat ik voldoende geld op m'n rekening heb staan en stort als het nodig is gewoon geld over van mijn spaarrekeningen. Ik vind het wel best dat ik niet rood kan staan, geeft me toch een limiet aan dingen kopen. Alleen als ik écht iets nodig heb haal ik dat extra geld van andere rekeningen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 11:31
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Prima . Alleen doe je net alsof roodstaan één van de 7 zonden is. Natuurlijk is rood staan geen optimale situatie, maar soms kan het gewoon even niet anders.
Dat laatste ben ik niet met je eens
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 15:14
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Dat laatste ben ik niet met je eens
Bij jou klinkt het alleen zo tegenstrijdig omdat je zelf een studieschuld hebt...
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 15:58
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Dingen die kapot gaan, zoals einddempers bijvoorbeeld , kun je niet van tevoren voorzien en ik ga echt niet eerst zitten overboeken tussen de spaarrekening en de betaalrekening om zoiets te laten herstellen. Dat doe ik naderhand wel.

Onzin dat je reguliere onderhoudszaken aan een auto zoals het (laten) vervangen van uitlaatdelen niet kunt voorzien. Als je af en toe naar je auto omkijkt zie je echt wel van te voren aankomen dat zoiets aan het einde van z'n levensduur zit.
En hoeveel tijd kost het tegenwoordig nog om even geld over te boeken? Bij mij niet meer dan 5 minuten, inclusief het opstarten en weer afsluiten van m'n PC.
Daarbij heb je het zelfs over laten herstellen. Ik betaal mijn garagerekening pas als ik de auto weer ophaal. Terwijl de auto bij de garage staat, kun je dus in alle rust je geld overboeken.

Puur luiheid dus, de volgorde die jij aanhoudt.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 16:11
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Bij jou klinkt het alleen zo tegenstrijdig omdat je zelf een studieschuld hebt...
Jij vergelijkt een studieschuld met rood staan?! Dat is een beetje als een burenruzie vergelijken met de tweede wereldoorlog.

Citaat:
Dat is iets anders, ik heb het hier over mensen die als student zijnde af en toe eens rood staan en niet van plan zijn om dat later in hun werkende leven ook te doen.
Dat betwijfel ik. Iedereen die de moeite neemt wat dingetjes op te zoeken, weet dat rood staan bij de bank terwijl je in aanmerking komt voor een lening bij de veel vriendelijkere IBgroep, zo'n beetje het foutste is dat je kunt doen. Mensen die als studenten zo onwetend zijn als het om hun financien gaat, zullen er in het werkende leven alleen nog maar minder van bakken. Dit heeft alles te maken met financiele inteligentie: meer geld zal vaak alleen maar de slechte gewoontes van iemand uitvergroten. Dit is dan ook de reden waarom mensen die vaste klant zijn bij de Frisia, alleen nog maar meer schulden zullen maken als ze een grote prijs winnen bij de loterij. Om even een zeer extreem voorbeeld te noemen: kijk maar naar Michael Jackson. Die verdient met de royalties van 'Thriller' alleen al meer op één dag, dan de meeste van ons in 30 jaar. Maar hij heeft ook meer schulden dan iedereen op scholieren.com bij elkaar. Dit komt omdat meer geld alleen maar zijn slechte financiele gewoontes accentueert.

Nou heb ik misschien wel wat overdreven in mijn vorige posts... (beetje maar... ) je kan tenslotte nooit op álles voorbereid zijn. Mijn bed heeft bijvoorbeeld bijna al mijn spaarcenten opgeslokt, omdat twee maanden eerder mijn computer ook al de geest had gegeven. Mijn buffer is nu weer redelijk aangevult, maar als er op dat moment nóg iets was gebeurd, dan had ik een probleem gehad. Ik zou wel een andere manier hebben gevonden dan roodstaan om het op te lossen, maar ik kan me wel voorstellen hoe dingen niet altijd 'volgens plan' gaan.

De reden dat ik vrij eenvoudig op de kast te jagen ben als het om geld gaat, is omdat ik overal om me heen zie hoe vreselijk mis het kan gaan. Ik had drie jaar terug een goede vriendin die haar zaakjes redelijk voor elkaar had. Ze droeg belachelijk dure merkkleding, ging elk weekend uit (en deed dat ook goed ) en kocht altijd broodjes in de dure kantine i.p.v. zelf eens een boterham te smeren. Dit was niet erg, want ze had een bijbaantje dat goed betaalde en haar inkomsten en uitgaven waren precies in balans.

Totdat vanwege een flutsmoes haar contract niet verlengt werd omdat ze te oud (en dus te duur) dreigde te worden...

Wat er hierna gebeurde lijkt me duidelijk: ze was gelukkig nog wel snugger genoeg om niet meer door het leven te gaan als een merkkleding dragend drankorgel, maar omdat ze steeds precies uitkwam, had ze niets opzij gezet voor noodgevallen, terwijl haar huur, collegegeld afschrijvingen en andere vaste lasten gewoon doorliepen. Haar enige optie was een lening bij de IBgroep afsluiten, maar helaas pindakaas: het zou nog ruim een maand duren voor dat allemaal rond was. Ze moest dus roodstaan en veel meer betalen voor haar uitgaven dan nodig was, waardoor de inkomsten/uitgaven balans zodanig doorsloeg dat ze later zelfs met haar nieuwe baantje niet meer rond kon komen, terwijl het salaris zelfs nog iets hoger was dan dat van haar oude baan. Die 10% die eerst zo weinig leek, had haar genekt en slurpte haar salaris op, waardoor ze aan het eind van de maand wéér roodstond en de neerwaardse spiraal compleet was.

Al die ellende had ze kunnen voorkomen als ze ervoor had gezorgt dat haar uitgaven lager waren dan haar inkomsten, en ze het verschil opzij had gezet in een noodgevallenfonds.

Dáárom ben ik zo fel tegen roodstaan: het begint klein en meestal blijft het ook klein, maar áls het misgaat... dan is er ook geen redden meer aan.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 16:19
Verwijderd
eh ja ik leen bij de ibg en ik sta rood... oh no bad me, nou zal ik branden in de hel.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Onzin dat je reguliere onderhoudszaken aan een auto zoals het (laten) vervangen van uitlaatdelen niet kunt voorzien. Als je af en toe naar je auto omkijkt zie je echt wel van te voren aankomen dat zoiets aan het einde van z'n levensduur zit.
En hoeveel tijd kost het tegenwoordig nog om even geld over te boeken? Bij mij niet meer dan 5 minuten, inclusief het opstarten en weer afsluiten van m'n PC.
Daarbij heb je het zelfs over laten herstellen. Ik betaal mijn garagerekening pas als ik de auto weer ophaal. Terwijl de auto bij de garage staat, kun je dus in alle rust je geld overboeken.

Puur luiheid dus, de volgorde die jij aanhoudt.
Nee hoor, dat soort dingen kunnen echt wel onvoorzien kapot gaan, daar ging het over. Regulier onderhoud heb ik idd rood staan niet voor nodig.
Heb je gelijk in maar zoals gezegd, niet iedereen heeft overal de gelegenheid om even geld over te boeken.

En ach, luiheid, ik ga gewoon niet eerst naar Eindhoven terugreizen om geld over te boeken, dan terug en dan betalen als dat overboeken ook naderhand kan. Bovendien betaal ik vrijwel geen rente over het bedrag dat ik rood kan staan, dus zo'n probleem vind ik het niet.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 16:25
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
eh ja ik leen bij de ibg en ik sta rood... oh no bad me, nou zal ik branden in de hel.
Veel plezier zou ik zeggen
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Veel plezier zou ik zeggen
mja kijk ik vind het briljant dat jij geld aan de kant kan zetten van je lening om te sparen maar mij lukt het niet omdat ik een hoop onkosten heb, en ik kon ook niet roodstaan totdat schoolgeld er opeens afwas en ik niks meer kon met mn rekening, dan gaat t vanzelf.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 16:36
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
mja kijk ik vind het briljant dat jij geld aan de kant kan zetten van je lening om te sparen maar mij lukt het niet omdat ik een hoop onkosten heb, en ik kon ook niet roodstaan totdat schoolgeld er opeens afwas en ik niks meer kon met mn rekening, dan gaat t vanzelf.
Hmm, dat is een probleem ja. Kun je een lijstje maken van je inkomsten en uitgaven? Twee zien meer dan één.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Hmm, dat is een probleem ja. Kun je een lijstje maken van je inkomsten en uitgaven? Twee zien meer dan één.
geen behoefte aan, sorry maar t gaat niemand hier iets aan. ik ben laatst verhuisd dus dat was een hoop zooi wat mij geld kostte. ik moet verder alles zelf betalen (huur, schoolgeld, telrekening, schoolboeken, contributie sportclub en evt materialen) op mn zorgverzekering na. ik ga fulltime naar school en werk meestal rond de 15/20 uur per week maar toch doe ik iets verkeerd terwijl ik amper uitga en als ik al uitga ik niet meer dan 30 euro uitgeef.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 19:06
polichinelle
Avatar van polichinelle
polichinelle is offline
Citaat:
eh ja ik leen bij de ibg en ik sta rood... oh no bad me, nou zal ik branden in de hel.
__________________
i was everything you wanted until i quit
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 20:47
PV
PV is offline
Citaat:
geen behoefte aan, sorry maar t gaat niemand hier iets aan. ik ben laatst verhuisd dus dat was een hoop zooi wat mij geld kostte. ik moet verder alles zelf betalen (huur, schoolgeld, telrekening, schoolboeken, contributie sportclub en evt materialen) op mn zorgverzekering na. ik ga fulltime naar school en werk meestal rond de 15/20 uur per week maar toch doe ik iets verkeerd terwijl ik amper uitga en als ik al uitga ik niet meer dan 30 euro uitgeef.
in zo'n geval is het heus niet erg om te lenen bij IB-groep. tenzij je telrekening een paar honderd euro is elke maand, dan kun je daar bijvoorbeeld op bezuinigen. maar aan huur/schoolgeld/boeken zit je gewoon vast, tenzij je goedkoper gaat wonen en je boeken leent van anderen/de bieb, maar of je leven daar dan leuker van gaat worden..
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 20:57
Verwijderd
Citaat:
in zo'n geval is het heus niet erg om te lenen bij IB-groep. tenzij je telrekening een paar honderd euro is elke maand, dan kun je daar bijvoorbeeld op bezuinigen. maar aan huur/schoolgeld/boeken zit je gewoon vast, tenzij je goedkoper gaat wonen en je boeken leent van anderen/de bieb, maar of je leven daar dan leuker van gaat worden..
ik weet dat t niet erg is en t daarvoor is maar sommige mensen doen alsof t een ramp is om te lenen vd ibg of rood te staan
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 21:39
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
ik weet dat t niet erg is en t daarvoor is maar sommige mensen doen alsof t een ramp is om te lenen vd ibg of rood te staan
Ligt er ook een beetje aan denk ik... Ik heb een vriend die 800 euro rood staat, maar geen lening wil van de IB. Voor vijf euro is het de moeite niet waard, maar met zo'n schuld zou het toch echt slimmer zijn om een goedkope lening bij de IB te nemen (met gunstige aflossingsvoorwaarden) en die te gebruiken om zijn dure roodstand de wereld uit te helpen. Maar nee, dat wil 'ie niet, want dat is teveel 'gedoe'.

*hoofd tegen muur slaan doet*

Het is een aardige jongen, maar als 'ie zo zijn kop in het zand blijft steken, stikt 'ie nog eens een keer.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 01:30
Verwijderd
Te veel gedoe? Je belt één keer naar de IBG en het is geregeld.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 02:22
Crimson
Crimson is offline
waarom veel mensen liever rood staan dan bij de ibg lenen:
stel je kan rood staan (ik kan het dus niet) en je saldo is 0 en je ziet een hele leuke broek waarvan je denkt, die moet ik hebben. nou dan sta je rood en een week later oid vult je salaris/stufi/beide t weer aan.
dat vind ik heel wat anders dan elke maand zoveel x euro lenen bij de ibg. af en toe rood staan is heel wat anders dan grote uitgaven doen en dan bedenken, ik kan toch nog rood staan
en nee lenen bij t ibg is geen mega ramp, maar ik doe het niet omdat ik gewoon geen studieschuld wil. ik wil geld op mn rekening hebben wat echt van mij is, zonder schulden. maar snap best dat mensen die alles zelf moet betalen t wel doen, maar vind t wel onzin dat sommige mensen liever lenen dan 10/15 uur per week werken.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 09:01
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Te veel gedoe? Je belt één keer naar de IBG en het is geregeld.
Hij is niet echt een licht.

Citaat:
waarom veel mensen liever rood staan dan bij de ibg lenen:
stel je kan rood staan (ik kan het dus niet) en je saldo is 0 en je ziet een hele leuke broek waarvan je denkt, die moet ik hebben. nou dan sta je rood en een week later oid vult je salaris/stufi/beide t weer aan.
... of je spaart gewoon i.p.v. over te schakelen naar hebben-hebben-hebben modus. Dat is voor peuters en die studeren niet.

Citaat:
dat vind ik heel wat anders dan elke maand zoveel x euro lenen bij de ibg. af en toe rood staan is heel wat anders dan grote uitgaven doen en dan bedenken, ik kan toch nog rood staan
Nee, het is dom omdat als je 'af en toe' (dus vaker dan één of twee keer) rood staat, je inkomsten/uitgaven dus duidelijk uit balans zijn.


Citaat:
en nee lenen bij t ibg is geen mega ramp, maar ik doe het niet omdat ik gewoon geen studieschuld wil. ik wil geld op mn rekening hebben wat echt van mij is, zonder schulden.
Hou jezelf nou maar niet voor de gek: roodstaan is net zo goed een schuld, en je betaalt er meer dan twee keer zoveel rente over.

Citaat:
maar snap best dat mensen die alles zelf moet betalen t wel doen, maar vind t wel onzin dat sommige mensen liever lenen dan 10/15 uur per week werken.
Sommigen van ons concentreren zich liever op hun studie dan dat ze hun tijd verdoen met flutbijbaantjes die veel minder betalen dan wat ze per uur zullen verdienen als de studie afgelopen is. Dan maar wat zuiniger leven.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 10:13
Verwijderd
Citaat:
stel je kan rood staan (ik kan het dus niet) en je saldo is 0 en je ziet een hele leuke broek waarvan je denkt, die moet ik hebben. nou dan sta je rood en een week later oid vult je salaris/stufi/beide t weer aan.
Dit is dus gewoon erg jammer. Als ik iets wil hebben en ik heb het geld nog niet, dan spaar ik eerst even, ook al kan ik rood staan. Rood staan gebruik ik alleen wanneer het niet anders kan, niet om dingen te kopen omdat ze leuk zijn. Daar heb ik een spaarrekening voor.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 11:48
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Sommigen van ons concentreren zich liever op hun studie dan dat ze hun tijd verdoen met flutbijbaantjes die veel minder betalen dan wat ze per uur zullen verdienen als de studie afgelopen is. Dan maar wat zuiniger leven.
Beetje rare opmerking hoor, ik heb vorig semester ook gewoon al m'n studiepunten gehaald met uitstekende cijfers en daarnaast 15 uur in de week gewerkt. Dan maar wat minder uitgaan, maar wel alles halen + lekker verdienen.

Bovendien gaat het nogmaals niet op voor mij, ik KAN niet eens roodstaan, maar begin elke maand met 100 euro op m'n betaalrekening, en als dat op is, boek ik 100euro over van m'n internetspaarrekening naar mn betaal. En dat werkt prima.

En wat je zei over voor de gek houden: ik sta dus niet rood, dus het gaat niet voor mij op. Dus mijn geld is echt mijn geld, geen roodstaangeld en ook geen IBG geld.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 13:12
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Hij is niet echt een licht.
Sommigen van ons concentreren zich liever op hun studie dan dat ze hun tijd verdoen met flutbijbaantjes die veel minder betalen dan wat ze per uur zullen verdienen als de studie afgelopen is. Dan maar wat zuiniger leven.
Vind ik best een flutreden. En dan ben je klaar met je studie en is de arbeidsmarkt ingestort en willen werkgevers mensen met werkervaring (en dan bedoel ik geen relevante werkervaring). Maar helaas jij hebt nooit gewerkt dus moet je verdomde goed zijn wil je de baan krijgen....

Ik ben van mening dat een ieder minimaal 6 uur in de week moet kunnen werken. Ik kan met een zware HBO accountantcy studie ook ongeveer 20 uur in de week werken, uitgaan, in de MR zitten en in enkele commissies zitten. Dan is dat extreem veel maar een ieder zou er best naast kunnen werken, men WIL het alleen niet, okay dan doe ik wel een jaar langer over me studie maar ja dan doe ik het voor accountancy begrippen nog heel snel.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 00:59
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Ik sta soms wel rood ja probeer het zoveel mogelijk te voorkomen maar lukt niet altijd.
Vooral als ik boeken en lesgeld moet betalen voor school.
Maar zijn dingen die erbij horen maak ik me niet druk over.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 12:07
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Mensen die tijd overhebben kunnen best een bijbaantje zoeken, maar ik kan mijn tijd veel nuttiger besteden. Daarom heb ik een IBlening
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 12:57
Verwijderd
Bijbaantjes zijn goed voor je ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 12:59
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Mensen die tijd overhebben kunnen best een bijbaantje zoeken, maar ik kan mijn tijd veel nuttiger besteden. Daarom heb ik een IBlening
**Geintreseerde modus**: waaraan dan?

Citaat:
Bijbaantjes zijn goed voor je ontwikkeling.
Klopt is zeker goed voor je ontwikkeling.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 14:41
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Mensen die tijd overhebben kunnen best een bijbaantje zoeken, maar ik kan mijn tijd veel nuttiger besteden. Daarom heb ik een IBlening
Ik heb ook een IBlening maar ik red het alsnog niet, dus moet ook bijwerken. Soms sta ik wel rood, als mijn collegegeld net is afgetrokken bijvoorbeeld. Vind je dat dan ook onverantwoordelijk? Of kan je je echt niet indenken dat sommige mensen gewoon niet genoeg geld hebben?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 15:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
zware HBO accountantcy
Als je elitair wilt doen, zorg dan tenminste dat je er een reden voor hebt. Dik doen over een bijbaan waar je een papiertje voor krijgt na een paar jaar telt niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 20:27
PV
PV is offline
Citaat:
Ik heb ook een IBlening maar ik red het alsnog niet, dus moet ook bijwerken. Soms sta ik wel rood, als mijn collegegeld net is afgetrokken bijvoorbeeld. Vind je dat dan ook onverantwoordelijk? Of kan je je echt niet indenken dat sommige mensen gewoon niet genoeg geld hebben?
als je het met een maximale IB-lening niet redt begint het wel in de richting van onverantwoordelijk te komen. Ik geloof dat dat neerkomt op iets van 800 a 900 euro per maand, daar moet je als student wel rond van kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 21:00
Verwijderd
Citaat:
als je het met een maximale IB-lening niet redt begint het wel in de richting van onverantwoordelijk te komen. Ik geloof dat dat neerkomt op iets van 800 a 900 euro per maand, daar moet je als student wel rond van kunnen komen.
Ik kan het me op zich wel indenken dat dat niet kan.

Zorgverzekering, huur, eten, kleren, uitgaan, collegegeld, boeken....
Overigens komt dat neer op ongeveer €750,- per maand (uitwonende beurs).
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 07:54
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik sta deze maand voor 't eerst in m'n leven een paar tientjes rood, maar moest dan ook een studiereis naar New York betalen en had daarvoor geen geld meer op m'n spaarrekening vanwege wintersportvakantie. Maar goed, morgen is stufi weer en dan ist weer voorbij.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 09:44
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Als je elitair wilt doen, zorg dan tenminste dat je er een reden voor hebt. Dik doen over een bijbaan waar je een papiertje voor krijgt na een paar jaar telt niet.
Ik snap niet helemaal waar je op doelt... Ik geef alleen aan dat je naast je studie best kan werken en geef daarbij aan dat ik met een HBO accountancy opleiding die betiteld word als "zwaar" ook er 20 uur naast kan werken. Dus ik snap je absoluut niet waarom jij over "papiertjes" e.d. begint. Dus het heeft niks mt dikdoen te maken
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 10:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik geef alleen aan dat je naast je studie best kan werken en geef daarbij aan dat ik met een HBO accountancy opleiding die betiteld word als "zwaar" ook er 20 uur naast kan werken.
Sommige mensen betitelen psychologie als 'zwaar'. Ook zij kramen echter onzin uit. En dan is het zelfs nog maar HBO...

Dat jij daar op je sokken doorheen loopt betekend niet dat iedereen zo studeerd en daarnaast veel kan bijwerken. Als mensen zonder bijbaan rond kunnen komen zonder schulden op te bouwen is daar veel voor te zeggen. Ik heb genoeg studenten gezien die bijvoorbeeld voor groepsopdrachten erger dan nutteloos zijn omdat ze altijd en eeuwig werk ingeroosterd hebben als ze nodig zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 11:29
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
**Geintreseerde modus**: waaraan dan?
Boeken schrijven, korte verhalen schrijven voor tijdschriften, soms een school bezoeken (vooral tijdens de kinderboekenweek), dat soort dingen. Mijn ambitie is fulltime schrijfster worden en mijn 'carriere' begint nu net een beetje te lopen. Het is vanwege school en vrije tijd (ik moet regelmatig 'opladen', anders krijg ik last van writerblock ) al lastig om hier tijd voor vrij te maken, ik zou wel gek zijn om de kostbare uren die ik over heb, te besteden achter de kassa of in een callcenter.

Aan de andere kant... ik verdien wel royalties (geen vetpot, maar goed ), dus eigenlijk heb ik wel een soort bijbaantje
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 12:36
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Ik heb ook een IBlening maar ik red het alsnog niet, dus moet ook bijwerken. Soms sta ik wel rood, als mijn collegegeld net is afgetrokken bijvoorbeeld. Vind je dat dan ook onverantwoordelijk? Of kan je je echt niet indenken dat sommige mensen gewoon niet genoeg geld hebben?
Ik kom rond van ongeveer 400 euro per maand, en dat is inclusief:

- 50 euro apart leggen voor onverwachte grote uitgaven

- 50 euro voor medicijnen die niet vergoed worden

- collegegeld en boeken.

- verzekeringen

- kleding

- vrije tijd

Bij dit bedrag zit ook studiefinaciering inbegrepen.

Nu woon ik nog thuis, maar je kan max. iets van 800 krijgen. Lijkt me bijzonder sterk dat je van die 400 die je overhoud geen huur en eten kan betalen, tenzij je hoge eisen stelt aan je kamer/woning qua ligging en ruimte.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 19-03-2008 om 12:42.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 12:46
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Sommige mensen betitelen psychologie als 'zwaar'. Ook zij kramen echter onzin uit. En dan is het zelfs nog maar HBO...

Dat jij daar op je sokken doorheen loopt betekend niet dat iedereen zo studeerd en daarnaast veel kan bijwerken. Als mensen zonder bijbaan rond kunnen komen zonder schulden op te bouwen is daar veel voor te zeggen. Ik heb genoeg studenten gezien die bijvoorbeeld voor groepsopdrachten erger dan nutteloos zijn omdat ze altijd en eeuwig werk ingeroosterd hebben als ze nodig zijn.
Ik heb het niet over "sommige mensen" ik heb het over hoe de accountancy opleiding bekend staat. Persoonlijk vind ik het wel meevallen hoe zwaar die is. Maar goed dat is mijn mening Ik zeg alleen dat een ieder toch wel 6 uur moet kunnen vinden om te werken....

Ik had ook iemand bij mij in me projectgroep zitten die kon nooit omdat die moest werken. Terwijl we van te voren 2 momenten in de week als "projectgroep overleg" hadden afgesproken achteraf kon hij nooit. Ik heb voor mijzelf altijd goed werk en studie kunnen combineren zonder dat mijn projectgroep er onder leed. Maar goed dat is voor mijn persoonlijke situatie dan zo. Ligt eraan hoe je de prioriteiten stelt.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 12:47
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Boeken schrijven, korte verhalen schrijven voor tijdschriften, soms een school bezoeken (vooral tijdens de kinderboekenweek), dat soort dingen. Mijn ambitie is fulltime schrijfster worden en mijn 'carriere' begint nu net een beetje te lopen. Het is vanwege school en vrije tijd (ik moet regelmatig 'opladen', anders krijg ik last van writerblock ) al lastig om hier tijd voor vrij te maken, ik zou wel gek zijn om de kostbare uren die ik over heb, te besteden achter de kassa of in een callcenter.

Aan de andere kant... ik verdien wel royalties (geen vetpot, maar goed ), dus eigenlijk heb ik wel een soort bijbaantje
royalties is????? nou dan dan heb je toch wel iets
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 12:56
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
royalties is????? nou dan dan heb je toch wel iets
Niet veel hoor, en het wordt ook steeds minder nu het nieuwe van mijn boeken af is

Het gaat allemaal naar mijn noodgevallenpotje, aangezien dure spullen bij mij altijd de neiging hebben om in dezelfde maand allemaal tegelijk stuk te gaan. In februari sneuvelde:

- mijn matras
- mijn bed
- mijn computer
- mijn monitor

Als er daarboven iemand is, heeft hij/zij duidelijk gevoel voor humor
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Ik kom rond van ongeveer 400 euro per maand, en dat is inclusief:

- 50 euro apart leggen voor onverwachte grote uitgaven

- 50 euro voor medicijnen die niet vergoed worden

- collegegeld en boeken.

- verzekeringen

- kleding

- vrije tijd

Bij dit bedrag zit ook studiefinaciering inbegrepen.

Nu woon ik nog thuis, maar je kan max. iets van 800 krijgen. Lijkt me bijzonder sterk dat je van die 400 die je overhoud geen huur en eten kan betalen, tenzij je hoge eisen stelt aan je kamer/woning qua ligging en ruimte.
gelukkig leef jij nog in de waan dat kamers 200 euro kosten net als eten en gas water en licht ik woon samen met iemand en we delen de huur en dat is 300 pp incl alles en voor 100 euro per maand kan ik echt niet rondkomen voor eten en andere uitgaven als ov en dat soort onzin.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 13:34
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
gelukkig leef jij nog in de waan dat kamers 200 euro kosten net als eten en gas water en licht ik woon samen met iemand en we delen de huur en dat is 300 pp incl alles en voor 100 euro per maand kan ik echt niet rondkomen voor eten en andere uitgaven als ov en dat soort onzin.
ov is gratis als je student bent en als je een keer ergens heen moet wanneer je kaart niet geldig is, krijg je een fikse korting. Daarnaast is mijn budget zelfs nog ruim en zou ik nog meer geld kunnen vrijmaken, zeker als ik mijn medicijnen niet meer zou hoeven betalen. En zelfs al lukt dat me niet: 100 euro per maand voor eten voor één persoon is ruim voldoende als je een beetje slim bent. Ik ken zat mensen die dat voor elkaar krijgen. Alles bij elkaar zou ik, zelfs met medicijnen, 300 euro kunnen vrijmaken voor een kamer. Dat is voldoende.

Sorry hoor, maar als je het van ongeveer 800 euro niet redt, doe je toch iets verkeerd.

EDIT: ik heb het eens nagekeken en je kan zelfs ruim 900 euro krijgen! Of leef ik in een droomwereld waarin mensen niet lui zijn en eerst informatie opzoeken voordat ze beginnen te roepen dat ze niet rond kunnen komen?

basisbeurs uitwonend: € 255,64
aanvullende beurs uitwonend: € 227,76 (als je deze niet krijgt, kun je dit bedrag erbij lenen)
lening: € 279,69
collegegeldkrediet: € 128,17 (zelfde voorwaarden als een lening)

totaalbedrag: € 941,26
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 19-03-2008 om 13:49.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 13:53
Verwijderd
Citaat:
ov is gratis als je student bent en als je een keer ergens heen moet wanneer je kaart niet geldig is, krijg je een fikse korting. Daarnaast is mijn budget zelfs nog ruim en zou ik nog meer geld kunnen vrijmaken, zeker als ik mijn medicijnen niet meer zou hoeven betalen. En zelfs al lukt dat me niet: 100 euro per maand voor eten voor één persoon is ruim voldoende als je een beetje slim bent. Ik ken zat mensen die dat voor elkaar krijgen. Alles bij elkaar zou ik, zelfs met medicijnen, 300 euro kunnen vrijmaken voor een kamer. Dat is voldoende.

Sorry hoor, maar als je het van ongeveer 800 euro niet redt, doe je toch iets verkeerd.

EDIT: ik heb het eens nagekeken en je kan zelfs ruim 900 euro krijgen! Of leef ik in een droomwereld waarin mensen niet lui zijn en eerst informatie opzoeken voordat ze beginnen te roepen dat ze niet rond kunnen komen?

basisbeurs uitwonend: € 255,64
aanvullende beurs uitwonend: € 227,76 (als je deze niet krijgt, kun je dit bedrag erbij lenen)
lening: € 279,69
collegegeldkrediet: € 128,17 (zelfde voorwaarden als een lening)

totaalbedrag: € 941,26
krijg geen aanvullend en mijn totale bedrag met maximale lening was toch echt 100 euro lager...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 14:14
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
krijg geen aanvullend en mijn totale bedrag met maximale lening was toch echt 100 euro lager...
Citaat:
aanvullende beurs uitwonend: € 227,76 (als je deze niet krijgt, kun je dit bedrag erbij lenen)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 14:32
Verwijderd
als ik t op maximaal zette stond er 891,26 schat... maar natuurlijk weet jij het beter aangezien je in mijn mijn-ibg kan kijken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht ABN AMRO rood staan
jusman
11 24-02-2010 14:35
Werk, Geld & Recht bij de frieslandbank in het rood staan?
cientje4
4 31-01-2010 22:26
Werk, Geld & Recht Hoe kan ik rood staan?
LXSM
22 20-10-2008 09:17
Werk, Geld & Recht Rente over rood staan..
Hayden
2 27-02-2006 15:15
Werk, Geld & Recht een paar vraagjes over rood staan...
ramonneke
10 25-01-2005 14:53
Werk, Geld & Recht Kan jij rood staan?
Verwijderd
65 15-03-2003 23:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.