Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2004, 12:38
.boris
Avatar van .boris
.boris is offline
Kan je uberhaupt legaal kraken en als het kan:
hoe lang moet een gebouw leegstaan, waaraan moet een gebouw voldoen enz.
Ik wil het graag weten omdat ik en een vriend denken een gebouw legaal te kunnen kraken maar we hebben eigenlijk geen idee van de gevolgen als het niet legaal zou zijn en we weten niet wanneer het legaal is dus? help?
__________________
doe maar wiebelen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2004, 14:45
Verwijderd
Je kunt beter niet denken in termen van legaal of illegaal. Je hebt namelijk twee rechtsgebieden die naast elkaar spelen bij kraken.

Ten eerste heb je de strafbaarheid van het kraken. Dat wil zeggen dat de politie je kan oppakken en je voor de rechter kunt komen. Dit kan gebeuren als je een pand kraakt dat minder dan een jaar leegstaat. Na een jaar leegstand kun je het kraken zonder dat je strafbaar bent.

Ten tweede heb je civielrechtelijke onrechtmatigheid. Als je een pand kraakt, pleeg je inbreuk op iemands eigendomsrecht. Dat gaat dus niet tussen jou en de politie, maar tussen jou en de eigenaar van het pand. Je zit zonder recht in zijn pand en hij kan bij de rechter afdwingen dat hij je met de sterke arm eruit mag gaan zetten. Dit blijft altijd mogelijk, ook als het gaat om een pand dat al een jaar leegstaat.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 15:07
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-02-2004 @ 15:45:
Je kunt beter niet denken in termen van legaal of illegaal. Je hebt namelijk twee rechtsgebieden die naast elkaar spelen bij kraken.

Ten eerste heb je de strafbaarheid van het kraken. Dat wil zeggen dat de politie je kan oppakken en je voor de rechter kunt komen. Dit kan gebeuren als je een pand kraakt dat minder dan een jaar leegstaat. Na een jaar leegstand kun je het kraken zonder dat je strafbaar bent.

Ten tweede heb je civielrechtelijke onrechtmatigheid. Als je een pand kraakt, pleeg je inbreuk op iemands eigendomsrecht. Dat gaat dus niet tussen jou en de politie, maar tussen jou en de eigenaar van het pand. Je zit zonder recht in zijn pand en hij kan bij de rechter afdwingen dat hij je met de sterke arm eruit mag gaan zetten. Dit blijft altijd mogelijk, ook als het gaat om een pand dat al een jaar leegstaat.
Met andere woorden: toch maar niet doen.
__________________
Boogie, ik zal je nooit vergeten...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 17:09
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
YPrue schreef op 08-02-2004 @ 16:07:
Met andere woorden: toch maar niet doen.
Iémand moet het toch doen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 17:27
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 08-02-2004 @ 18:09:
Iémand moet het toch doen.
Aha, en waarom dan?
__________________
Boogie, ik zal je nooit vergeten...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 17:47
.boris
Avatar van .boris
.boris is offline
Citaat:
YPrue schreef op 08-02-2004 @ 18:27:
Aha, en waarom dan?
omdat het om een leegstaand rabobank gebouw gaat...
en die wil ik wel graag kraken, maar het staat nu pas zo'n 2 maanden leeg, nog 10 maanden wachten en hopen dat ze het niet slopen
__________________
doe maar wiebelen
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 17:49
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
Citaat:
startrak schreef op 08-02-2004 @ 18:47:
omdat het om een leegstaand rabobank gebouw gaat...
en die wil ik wel graag kraken, maar het staat nu pas zo'n 2 maanden leeg, nog 10 maanden wachten en hopen dat ze het niet slopen
Verwacht je daar soms nog geld te vinden ofzo?
__________________
Boogie, ik zal je nooit vergeten...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 17:58
.boris
Avatar van .boris
.boris is offline
Citaat:
YPrue schreef op 08-02-2004 @ 18:49:
Verwacht je daar soms nog geld te vinden ofzo?

neej, maar het gaat om het idee he
__________________
doe maar wiebelen
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 19:20
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
YPrue schreef op 08-02-2004 @ 18:27:
Aha, en waarom dan?
Omdat kostbare woonruimte verspilt gaat.

Overigens heb ik geen respect voor krakers die kraken van zelfstandig ondernemers die een burn out hebben, en onvoldoende research hebben gedaan naar hoe lang het pand al leeg staat. Maar ze zijn dan ook wel zelfstandig weer vertrokken, na bezoek van oom hoofdagent. Iets uit mijn omgeving.

Als je vriend wilt gaan kraken, kan hij zich denk ik beter aansluiten bij een bestaande groepering. Maw, aankloppen bij al gekraakte panden of organisaties als Loesje. Zij hebben meestal wel een beetje know-how van het "wereldtje". Alhoewel ook zij moeten oppassen voor infiltranten. In je eentje kraken lijkt me in ieder geval geen optie om eerlijk te zijn.

Oh, en tien maanden wachten? Hele grote kans dat ze huurders vinden, densnoods anti-kraak.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 13:04
.boris
Avatar van .boris
.boris is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 08-02-2004 @ 20:20:
Oh, en tien maanden wachten? Hele grote kans dat ze huurders vinden, densnoods anti-kraak.
Ik ben samen met een vriend van plan dat gebouw te kraken, maar we willen het het liefste zo legaal mogelijk doen, omdat het om een leegstaand bankfiliaal gaat en het lijkt mij dat ze daar bij justitie heel moeilijk over kunnen gaan doen.
Als ik het goed begrijp is dus pas mogelijk om het gebouw legaal te kraken als het 12 maanden leegstaat?
__________________
doe maar wiebelen
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 16:22
Verwijderd
Wat wil je ermee, ben je een student die geen betaalbare woonruimte kan vinden? Dan vind ik het een goed plan. Als je alleen maar stoer met je vriendjes een hangplek wilt, dan heb je van mij geen respect.

Voor info kun je trouwens hier klikken
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 18:03
Verwijderd
Citaat:
startrak schreef op 09-02-2004 @ 14:04:
(...)

Als ik het goed begrijp is dus pas mogelijk om het gebouw legaal te kraken als het 12 maanden leegstaat?
Je begrijpt het nog niet goed genoeg en dat komt doordat je niet goed leest. Het is na twaalf maanden niet meer strafbaar. Je kunt er dus geen gevangenisstraf of geldboete voor krijgen. Maar je kunt nog wel door de eigenaar via de rechter uit het pand gezet worden.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 18:56
.boris
Avatar van .boris
.boris is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 09-02-2004 @ 17:22:
Wat wil je ermee, ben je een student die geen betaalbare woonruimte kan vinden? Dan vind ik het een goed plan. Als je alleen maar stoer met je vriendjes een hangplek wilt, dan heb je van mij geen respect.

Voor info kun je trouwens hier klikken
Het gebouw staat in een dorpje vlakbij de stad waar we volgend jaar willen gaan studeren, dus als woonruimte
__________________
doe maar wiebelen
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 18:57
.boris
Avatar van .boris
.boris is offline
en bedankt voor de link
__________________
doe maar wiebelen
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 22:10
Verwijderd
Een registergoed zonder eigenaar? Dat zou werkelijk een unicum zijn
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 22:21
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-02-2004 @ 23:10:
Een registergoed zonder eigenaar? Dat zou werkelijk een unicum zijn
Is dat echt zo? Ik heb volgens mij ooit eens een registergoed zonder eigenaar gezien in het Kadaster (op stage bij de belastingdienst), maar ik kan me vergist hebben.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 22:51
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
En als het pand geen andere eigenaar heeft dan behoort het wel aan de staat (zie 5:24 BW)
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 22:57
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 10-02-2004 @ 23:51:
En als het pand geen andere eigenaar heeft dan behoort het wel aan de staat (zie 5:24 BW)
Grote jongen.


Ik heb me dus vergist, dankuwel.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-02-2004, 23:01
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Post verwijderd.
En ja, ik realiseer me ook dat het ronduit een dom antwoord was. Een registergoed heeft altijd een eigenaar (of kan een eigenaar van een registergoed zichzelf laten uitschrijven als eigenaar van die betreffende zaak? Lijkt me nogal onlogisch, maar kan dat?)
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 23:03
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 10-02-2004 @ 23:51:
En als het pand geen andere eigenaar heeft dan behoort het wel aan de staat (zie 5:24 BW)
Toch is die bepaling opvallend geredigeerd: 'Aan de Staat behoren onroerende zaken die geen andere eigenaar hebben'. Een vliegtuig of een schip kan dus wel een res nullius zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 23:07
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-02-2004 @ 00:03:
Toch is die bepaling opvallend geredigeerd: 'Aan de Staat behoren onroerende zaken die geen andere eigenaar hebben'. Een vliegtuig of een schip kan dus wel een res nullius zijn.
Dus als ik mijn vliegtuig/groot schip ergens laat liggen mag de vinder hem houden?
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 23:12
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 11-02-2004 @ 00:07:
Dus als ik mijn vliegtuig/groot schip ergens laat liggen mag de vinder hem houden?
tjah, een eigenaar zal bij die dingen vast niet te achterhalen zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 12:38
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 11-02-2004 @ 00:07:
Dus als ik mijn vliegtuig/groot schip ergens laat liggen mag de vinder hem houden?
zodat jij de opruim kosten mag betalen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 12:40
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 11-02-2004 @ 13:38:
zodat jij de opruim kosten mag betalen
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 16:13
Verwijderd
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 11-02-2004 @ 00:07:
Dus als ik mijn vliegtuig/groot schip ergens laat liggen mag de vinder hem houden?
Als jij kunt bewijzen dat het is achtergelaten met het oogmerk zich van de eigendom te ontdoen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2004, 14:58
skadhd
skadhd is offline
je zegt dat je Hoopt dat ze het niet slopen....misschien handig om op squat.net te gaan kijken naar een kraarkspreek uur bij jou in de buurt, verder kan je bellen naar de gemeente over informatie wat er met het pand gebeurt(of er een bestemmingsplan is, als ze er bv een weg aan gaan leggen mag je er niet kraken...) mja, ga eerst een rondkijken bij squatnet, en met zn 2e een pand kraken is onmogelijk als het je 1e keer is. dan lig je er in no time uit omdat je geen idee hebt wat je rechten zijn, of al in je broek schijt als je een parkeerwacht lansg ziet lopen
__________________
If you love somebody, they will love it. They might not love you...But they'll love it. And if you hate somebody, they will hate it.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 14:59
skadhd
skadhd is offline
en ook al heeft het pand een eigenaar en is het niet van de staat, is het kraakbaar, zolang de eigenaar geen stappen onderneemt, en jij goed in je rechts staat ben je goed bezig
__________________
If you love somebody, they will love it. They might not love you...But they'll love it. And if you hate somebody, they will hate it.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 16:31
.boris
Avatar van .boris
.boris is offline
Citaat:
skadhd schreef op 12-02-2004 @ 15:58:
je zegt dat je Hoopt dat ze het niet slopen....misschien handig om op squat.net te gaan kijken naar een kraarkspreek uur bij jou in de buurt, verder kan je bellen naar de gemeente over informatie wat er met het pand gebeurt(of er een bestemmingsplan is, als ze er bv een weg aan gaan leggen mag je er niet kraken...) mja, ga eerst een rondkijken bij squatnet, en met zn 2e een pand kraken is onmogelijk als het je 1e keer is. dan lig je er in no time uit omdat je geen idee hebt wat je rechten zijn, of al in je broek schijt als je een parkeerwacht lansg ziet lopen
bedankt voor de tip, en het is de eerste keer dat we een gebouw kraken, maar we zijn nu al met zijn 6en dus dat schiet al op, en die parkeerwacht wordt door ons in zijn broek gescheten denk ik
__________________
doe maar wiebelen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel #82
Dott
500 21-01-2011 11:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap kraak demonstratie !
bihlala
144 22-10-2008 14:52
Software & Hardware beveiliging van CD afhalen
Verwijderd
19 25-07-2005 00:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederland in verval....
TefnachT
101 22-08-2002 00:01
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Krakers intimideren bejaarde
Vincent Vega
199 24-04-2002 15:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.