Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2005, 12:00
.Pure
.Pure is offline
ik heb geeeen idee waar ik het neer moet zetten, dus maar hier.


Ik kom net terug van een vakantie Spanje, blijkt bij terugkomst dat er bij een van ons in de tas een portemonnee zit van een jongen die nog in Spanje is.

Id-kaart, pinpas, alles zit erin. Nu moet dat wel opgestuurd worden omdat zij zaterdag terugvliegen.

Weet iemand hoe je dit het beste kan regelen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2005, 12:07
ganralph
ganralph is offline
aangetekend versturen sowieso (kost je wel geld). dit lijkt me de makkelijke (en redelijk veilige) oplossing. en voor de zekerheid per expres-post.

echter wel lullig als het paspoort zoek raakt (ook al is het aangetekend) of als de post in Spanje ergens gescand wordt (je weet het nooit met buitenlandse pakketjes) en men ontdekt dat er een paspoort verstuurd is.

ik betwijfel trouwens of je dit "officieel" gezien gewoon zelf terug mag sturen. jij mag volgens mij niet het paspoort van een ander in je bezit hebben. (en of de ptt het dus voor je wil versturen)
misschien moet hij maar even naar de ambassade terplekke gaan en de situatie uitleggen. en dan kunnen jullie het paspoort hier ergens inleveren.


(oftewel: dit zijn zaken die je niet via een forum, maar via een belletje aan gemeente/overheid moet vragen)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 12:13
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
ganralph schreef op 13-07-2005 @ 13:07 :
[B](...) ik betwijfel trouwens of je dit "officieel" gezien gewoon zelf terug mag sturen. jij mag volgens mij niet het paspoort van een ander in je bezit hebben. (en of de ptt het dus voor je wil versturen)
Je mag iig een ander niet dwingen zijn paspoort af te staan, maar als iemand hem vrijwillig bij jou in bewaring geeft is daar volgens mij niks mis mee. Of TPG het versturen wil weet ik niet, maar desnoods kun ze altijd nog verzwijgen dat het om een paspoort gaat, als ze bij TPG al moeilijk gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 12:20
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
gerwin schreef op 13-07-2005 @ 13:13 :
Je mag iig een ander niet dwingen zijn paspoort af te staan, maar als iemand hem vrijwillig bij jou in bewaring geeft is daar volgens mij niks mis mee. Of TPG het versturen wil weet ik niet, maar desnoods kun ze altijd nog verzwijgen dat het om een paspoort gaat, als ze bij TPG al moeilijk gaan doen.
Citaat:
Dit paspoort is eigendom van de staat der Nederlanden. De houder is verplicht het paspoort zorgvuldig te bewaren. Het mag slechts ter beschikking van een derde worden gesteld, indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat.
aldus het paspoort zelf. het mag dus niet en ik kan me voorstellen dat sommige landen/instanties in het kader van anti-terreur en mensensmokkel niet blij zijn als ze een paspoort bij de post vinden.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 12:40
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
ganralph schreef op 13-07-2005 @ 13:20 :
aldus het paspoort zelf. het mag dus niet en ik kan me voorstellen dat sommige landen/instanties in het kader van anti-terreur en mensensmokkel niet blij zijn als ze een paspoort bij de post vinden.
Wij kennen bij ons op de haven een systeem waar jongeren een formulier ondertekenen waarin zij aangeven tijdelijk vrijwillig afstand te doen van hun paspoort (of ID), om een stok achter de deur te hebben in geval van overlast. Natuurlijk krijgen ze hem wel weer terug, als ze iig geen overlast veroorzaakt hebben. Dan kunnen ze hem bij het politiebureau ophalen. Het formulier is wel door juristen opgesteld, hoewel ik, als ik deze tekst lees, wel twijfel over de rechtsgeldigheid.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 14:01
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
ganralph schreef op 13-07-2005 @ 13:20 :
aldus het paspoort zelf. het mag dus niet en ik kan me voorstellen dat sommige landen/instanties in het kader van anti-terreur en mensensmokkel niet blij zijn als ze een paspoort bij de post vinden.
Goed, maar het is niet ter beschikking gesteld, het is in bewaring genomen. In bewaring nemen betekent niet dat je er gebruik van mag en kunt maken.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 14:23
Verwijderd
Juist. Het zou een mooie boel worden als je al iets fout doet wanneer je het paspoort van een ander vindt op straat en opraapt.

Overigens, zoals gezegd, bel even met de gemeente.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 14:41
Verwijderd
Ik zou hem gewoon per express opsturen, de overheid bedenkt vast wel weer een manier om enkele tientallen euros op je te cashen als je bij hen langsgaat.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 17:26
.Pure
.Pure is offline
het is geregeld, nu maar hopen dat het ook gaat lukken.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 21:00
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
.Pure schreef op 13-07-2005 @ 18:26 :
het is geregeld, nu maar hopen dat het ook gaat lukken.
hoe ?
__________________
/ 4AGE POWER \
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 09:58
.Pure
.Pure is offline
Citaat:
BBEM schreef op 14-07-2005 @ 22:00 :
hoe ?
met DHL.
via postkantoor/TNT kon het niet, omdat het waardedocumenten zijn. Toen zelf maar DHL gebeld en gelukkig was dat wel mogelijk. De koerier kwam binnen een uurtje bij mij thuis de pakketje ophalen. Het kost wel wat, maar de portemonnee was er een dag later al
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Hulp nodig met application form voor de VU
Camou
3 28-03-2011 16:39
Liefde & Relatie uitmaken
gentlemen
10 05-03-2010 09:43
Werk, Geld & Recht Energieleverancier gewijzigd door iemand anders
miekmuis
13 30-12-2009 14:34
Werk, Geld & Recht Geld tegoed van exvriend
pillbox tales
20 13-06-2009 15:23
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #122
Verwijderd
491 01-03-2008 09:55
Verhalen & Gedichten Forumbaas m/v gezocht!
CSN
24 29-07-2007 11:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.