Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2006, 20:27
roosjemarijn
Avatar van roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Ik zit een beetje met een 'probleem', iets waar ik echt niets van begrijp.
Ik heb een paar weken geleden kwijtschelding aangevraagd voor de verontreinigingsheffing (die ± 113 bedraagd). Mijn vriend en ik wonen samen, we studeren allebei, en hij heeft nog een bijbaantje op zaterdag. Met andere woorden.. we verdienen bijna niets.
Het norm bedrag dat je mag verdienen is 1208 euro. Maar nu blijkt dus dat de lening van de IB groep mee wordt gerekend als inkomen. Mijn vriend en ik leenden net die maanden vol, dus allebei ± 700 euro (basisbeurs + lening) waardoor we dus boven de 1208 euro uitkomen.
Bij uitgaven worden studie kosten echter niet mee gerekent.

Nu vraag ik mij dus af, begrijpt iemand misschien waarom ze in hemelsnaam een lening meetellen als inkomsten? Want het komt er dus op neer dat als 1 van ons niet zo lenen dat we die 113 euro dan niet hoeven te betalen. Dus studenten die ouders hebben die meebetalen aan de studie hoeven de 113 euro niet te betalen omdat ze niet 'hoeven' te lenen.

Ik vind het gewoon zo vreemd.. ik leen niet voor niets zo veel geld, dat ik allemaal moet terug betalen. En nu moet ik dus extra gaan lenen om ook nog 113 euro te betalen, alleen maar omdat ik leen.

Op internet zie ik dat dit wordt verstaan onder inkomsten:
Wat van belang is voor het beoordelen van een kwijtscheldingsverzoek is de zogenaamde betaalcapaciteit. Dit is het bedrag dat iemand overhoudt nadat zijn of haar uitgaven zijn afgetrokken van de netto-inkomsten inclusief vakantiegeld. Over netto-inkomsten bestaat doorgaans geen onduidelijkheid. Dat zijn bijvoorbeeld: uitkering, pensioen, loon, overwerkvergoeding, alimentatie en vakantiegeld. De inkomsten van huisgenoten -met uitzondering van de inkomsten van inwonende kinderen of ouders- tellen hierbij ook mee. Die moet u er dus bijtellen.


Maar goed ik zie hier geen leningen of iets dergelijks bijstaan..


heeft iemand misschien enig idee hoe dit zit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2006, 21:16
Go
Avatar van Go
Go is offline
Ik kan het op dit moment niet checken, de site van de gemeente Groningen doet wat vaag, maar ik dacht toch echt dat studiefinanciering over het algemeen niet meetelt. En dan zou ik het wel heel vreemd vinden als ze het in Groningen meetellen, er zit immers een behoorlijk links college.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 21:27
roosjemarijn
Avatar van roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Ik heb ook al naar de betreffende instantie gebeld, daar wist de mevrouw die ik aan de lijn had mij te vertellen dat het een landelijke regeling was dat basisbeurs+lening mee wordt geteld als inkomen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat klopt ..
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 22:23
Go
Avatar van Go
Go is offline
Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ik heb eens wat andere gemeentesites bekeken en daar maak ik uit op dat ze het wel degelijk meewegen. Ik vind het echter onrechtvaardig als de gemeente ook het deel dat je leent én dat je sowieso terug moet betalen, ook meerekent.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 14:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
roosjemarijn schreef op 15-12-2006 @ 22:27 :
Ik heb ook al naar de betreffende instantie gebeld, daar wist de mevrouw die ik aan de lijn had mij te vertellen dat het een landelijke regeling was dat basisbeurs+lening mee wordt geteld als inkomen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat klopt ..
Tja, inkomen is inkomen, het is geld dat je krijgt en kunt besteden, dus het is best logisch. Je lening is op zich een uitkering, maar wel een die je later terug moet betalen. Daarin is het wel logisch.
Sinds wanneer is € 1400+ zaterdagbaantje trouwens 'bijna niets'? Er zij mensen die minder beuren met een fulltime baan.

Maar ja, waarom worden studiekosten niet meegerekent? Zien ze dat als een uitgave die niet tot de vaste lasten behoord o.i.d.?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 15:11
roosjemarijn
Avatar van roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-12-2006 @ 15:55 :
Tja, inkomen is inkomen, het is geld dat je krijgt en kunt besteden, dus het is best logisch. Je lening is op zich een uitkering, maar wel een die je later terug moet betalen. Daarin is het wel logisch.
Sinds wanneer is € 1400+ zaterdagbaantje trouwens 'bijna niets'? Er zij mensen die minder beuren met een fulltime baan.

Maar ja, waarom worden studiekosten niet meegerekent? Zien ze dat als een uitgave die niet tot de vaste lasten behoord o.i.d.?
Ja 1400 euro lijkt veel, maar aangezien ik mijn lening opzij moet zetten om een vervolgopleiding van te kunnen betalen, heb ik per maand maar ongeveer 20 euro te besteden naast mijn boodschappen en vaste lasten. Dus echt veel wil ik dat niet noemen.
Ik heb het ook echt niet slecht hoor.. dat zal ik ook niet zeggen.

Maar goed.. ik vind het toch vreemd dat als je een lening (wat je zult moeten gebruiken om je studie van te betalen) wel mee rekent, maar de kosten voor een studie niet.
Zo krijg je een heel onrealistisch beeld van de inkomsten en uitgaven.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 15:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
roosjemarijn schreef op 16-12-2006 @ 16:11 :
Maar goed.. ik vind het toch vreemd dat als je een lening (wat je zult moeten gebruiken om je studie van te betalen) wel mee rekent, maar de kosten voor een studie niet.
Zo krijg je een heel onrealistisch beeld van de inkomsten en uitgaven.
Dat is precies het probleem. Maar misschien moet je eens informeren waarom studiekosten niet meetellen. Ondanks dat ze het misschien niet als vaste lasten zien zijn het toch min of meer 'beroepskosten' voor een student. Zolang je daarin geen keuze hebt (standplaatsgeld geldt bijvoorbeeld voor een marktstal als vaste kosten) lijkt het me wel degelijk een rol te spelen. Misschien kun je proberen dat aan te dragen?

Vang je overigens huursubsidie? Je toetsingsinkomen blijft geloof ik wel onder de toets voor meerdere inwoners (€ 27.575)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 16-12-2006 om 15:27.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 09:46
GRiMMiE
GRiMMiE is offline
Het wordt idd meegerekend als inkomen. Echter geldt er voor studenten een aparte berekening voor kwijtschelding waar de normen voor een meerpersoonshuishouden weinig mee te maken hebben. Dus gewoon insturen die formulieren.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 09:50
roosjemarijn
Avatar van roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Ik had alles al ingestuurd. Met de reacie dus dat ik geen kwijtschelding kon krijgen.
Ik heb gebeld, de mevrouw wist mij te vertellen dat dit een landelijke norm was.
Ik heb nu een bezwaarschrift gestuurd..
Ik hoop hier binnenkort iets van te horen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Saaivornin Lohman #1792
Verwijderd
500 07-03-2013 22:58
Werk, Geld & Recht Hoeveel geld heb je vandaag uitgegeven?
KiMZz
499 28-04-2009 11:42
Werk, Geld & Recht Gemeentelijke belasting
JustMe-L
37 10-03-2009 22:45
Werk, Geld & Recht € 10.000 max?
remy476
9 12-11-2008 20:32
Werk, Geld & Recht Gemeentelijke belastingen
Tuinkabouter9
13 01-08-2008 09:17
Werk, Geld & Recht belastingaanmaning, wat te doen?
dwight88
5 28-12-2006 11:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.