Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2007, 22:34
Verwijderd
Bijna 1 jaar terug heb ik een maand borg betaald aan een huisgenoot van mij (hoofdhuurder), maar later bleek dat hij de boel opgelicht had, hij had het geld alleen nodig voor gokken en hij had ook nog een een paar maanden huur niet betaald aan onze huisbaas. Nadat dit allemaal aan het licht is gekomen heeft de huisbaas hem eruit geschopt en hij heeft met mij een soort regeling getroffen om het terug te betalen. Hij had een blaadje gemaakt met daarop de belofte het bedrag sept. 2006 terug te hebben betaald. Hij heeft 200 euro ergens vandaan gesprokkeld en dat mij betaald (iemand aan mij laten betalen..) maar ik krijg nog 166,50. Ja, nu nog.
Hij is namelijk uit huis geschopt en hij wilde zijn nieuwe adres niet geven. (ook omdat ik het dan ook niet zou kunnen geven aan de incassobureaus die voor hem langskomen)
Op vele emails en telefoontjes reageert hij niet meer dus ik heb het al soort van opgegeven maar ja ik wil toch mijn geld nu wel terug.
Wat is nu de beste manier? Gewoon aangifte doen bij de politie ofzo? Of naar een rechtswinkel? (ik weet niet waar hij woont maar daar moet toch wel achter zijn te komen?)
Ik heb wel nog het ondertekende "contract" waarin hij belooft het geld terug te betalen voor sept 2006.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2007, 00:58
knappe jongen
Avatar van knappe jongen
knappe jongen is offline
grappig, ik heb precies hetzelfde meegemaakt. alleen zaten we met meerdere personen in huis (4prersonen). Hij en nog iemand waren de hoofdhuurder en ook hij had onze huurgeld vergokt.

op een gegeven moment werden we door de huurbaas het huis geschop doordat hij al een paar maanden huur niet had betaald. was ook wel een naai actie van onze huisbaas aangezien ze al onze spullen gewoon op straat had gegooid . Ik kon me nog herrineren dat daar minstens mijn hugo boss pak van 500 euro bij zat .

en die gozer die al het geld had vergokt, was op een gegeven moment ook spoorloos. Maargoed, ik en een ex huisgenoot van mij zijn ook niet vies van af en toe gokken. zodoende zijn we hem al een paar keer tegengekomen in hc . We hebben hem aangesproken, regelingen getroffen etc etc maar niets hielp. Wel elke keer als we hem tegenkwamen kregen we iets van 100 euro maar dat is lang niet genoeg. Die huisgenoot van me heeft zelf nog eens een keer met hem gevochten.

anyway, dat was dus inmiddels 4 jaar geleden en tot op heden krijg ik alleen al nog 2700euro van hem en ik heb hem inmiddels al 2 jaar niet meer gezien. Andere huisgenoten krijgen iets minder van hem dan ik.

we zijn trouwens ook nog naar de politie geweest maar die deden geen ene mallemoer. Ze zijden dat het onze eigenschuld was
__________________
wat er ook gebeurt, altijd blijven hakken
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 09:25
Verwijderd
Probeer eerst de rechtswinkel eens, dan weet je wat je rechten zijn en op basis daarvan weet je of 't verstandig is naar de politie te gaan. Ik zou zeggen dat hij je gewoon terug moet betalen, en 't feit dat hij dat zo overduidelijk weigert maakt 't er voor hem niet beter op.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 09:25
Verwijderd
Ja ik woon ook met 2 anderen en hij had ons huurgeld opgegokt maar de huisbaas legt de schuld bij hem neer aangezien wij altijd netjes betaald hebben aan die jongen, maar hij het nooit heeft doorbetaald aan de huisbaas. Dus hij heeft nu nog een grote schuld bij de huisbaas maar die zegt ook dat hij nooit meer wat laat horen
En zij laat het er geloof ik ook maar bij zitten, maar ja ik wil gewoon die 166 euro terug ook al is het niet veel, het is mn geld.
Dua als iemand tips of ervaring heeft met een rechtswinkel ofzo?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 01-05-2007 @ 10:25 :
Probeer eens de rechtswinkel eens, dan weet je wat je rechten zijn en op basis daarvan weet je of 't verstandig is naar de politie te gaan. Ik zou zeggen dat hij je gewoon terug moet betalen, en 't feit dat hij dat zo overduidelijk weigert maakt 't er voor hem niet beter op.
Ja ik zal eens een keer bellen of langsgaan. Maar ja als hij zich bijv. niet meer heeft ingeschreven bij een andere woning is hij dus soort van onvindbaar. Ik weet wel waar hij werkt maar wie weet is hij daar ook ontslagen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 09:27
Verwijderd
Citaat:
Danique schreef op 01-05-2007 @ 10:26 :
Ja ik zal eens een keer bellen of langsgaan. Maar ja als hij zich bijv. niet meer heeft ingeschreven bij een andere woning is hij dus soort van onvindbaar. Ik weet wel waar hij werkt maar wie weet is hij daar ook ontslagen.
Je kan z'n (oude) werkgever in ieder geval vragen naar een adres, of misschien weet hij wel waar hij inmiddels werkt.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 11:53
thegoodlife
Avatar van thegoodlife
thegoodlife is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 01-05-2007 @ 10:27 :
Je kan z'n (oude) werkgever in ieder geval vragen naar een adres, of misschien weet hij wel waar hij inmiddels werkt.
Ja en dan?
Lijkt me niet dat men dat zomaar mag verstrekken, wet op de privacy anyone?
__________________
Life's a party, live it 2 the max!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 12:02
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het lijkt me sterk dat wanneer de hoofdhuurder verantwoordelijk was voor de huur, dat jij een bedrag dat hij niet voldeed moet betalen. De huisbaas zou dan, lijkt me, de vordering bij de voormalige hoofdhuurder moeten neerleggen.
Jij betaald aan de hoofdhuurder, de hoofdhuurder voldoet de huur.

Om erachter te komen waar hij is zijn een aantal manieren. Je kunt via zijn opleiding erachter komen, scholen houden lijsten bij, en zit je daar zelf ook dan kun je via lijsten etc er vaak achter komen zonder dat je op privacy-barrières stuit. (vaak geven mensen namelijk geen gegevens aan buitenstaanders zonder een solide reden)

Een tweede taktiek is het aanvragen van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie, waaruit blijkt in welke gemeente hij woont (moet je wel de juiste hebben) en wat zijn adres is. Deurwaarders doen dit ook.

Een derde is contact opnemen met zijn familie. Je krijgt nog geld van hem en wilt hem uiteraard vervolging besparen, en dus vraag je vriendelijk zijn adres zodat je het als vrienden kunt afwikkelen. (of je het ook als vrienden afwikkelt is een tweede, maar je verteld iemands ouders natuurlijk niet dat je hem desnoods voor de rechtbank sleept)


Weet je waar hij is, dan kunnen jij en eventuele andere schuldeisers zoals de huisbaas elkaars claims bundelen en samen een proces tegen hem aanspannen. Dat kost ongeveer € 75 aan leges, plus kosten voor vertegenwoordiging, als je die in wilt schakelen. Doe je dit niet, en heb je een duidelijk verhaal, waar mogelijk met documenten ondersteunt, dan is mijn ervaring van toen ik dat zelf een keer moest doen, dat de rechter daar niet enorm over valt en gewoon een vonnis velt op basis van het bewijs.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 12:23
Verwijderd
Citaat:
thegoodlife schreef op 01-05-2007 @ 12:53 :
Ja en dan?
Lijkt me niet dat men dat zomaar mag verstrekken, wet op de privacy anyone?
Ik zeg niet dat hij het moet verstrekken, maar 't valt in ieder geval te proberen. Als de werkgever het niet doet, dan niet. Ik zou er alles aan proberen te doen z'n adres te vinden. Werkgever, gemeente, familie, school, alles...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 12:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
thegoodlife schreef op 01-05-2007 @ 12:53 :
Ja en dan?
Lijkt me niet dat men dat zomaar mag verstrekken, wet op de privacy anyone?
Schuldeisers > privacy
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 16:23
hermanf
hermanf is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 01-05-2007 @ 10:25 :
Probeer eerst de rechtswinkel eens, dan weet je wat je rechten zijn en op basis daarvan weet je of 't verstandig is naar de politie te gaan. Ik zou zeggen dat hij je gewoon terug moet betalen, en 't feit dat hij dat zo overduidelijk weigert maakt 't er voor hem niet beter op.
Als je een ondertekende schuldbekentenis in je bezit hebt sta je automatisch in je recht. Dat je recht op dat geld heb staat buiten kijf en is ook niet het punt. Dat hij weigert werkt inderdaad in je voordeel omdat hij door dat te doen de vordering nog eens onderkent Naar de politie gaan is in geen geval aan de orde, de politie is geen loket voor privaatrechtelijke geschillen. Dat zou wat worden, dan krijgen ze het wel erg druk.

Wat je eventueel kunt doen is aankloppen bij een (bonafide) deurwaarderskantoor. Ik heb zelf weleens contact gehad met dit kantoor http://www.vermeer-lagerveld.nl/ en die wilden mij als particulier best helpen. Als je met zo'n bedrijf in zee gaat doen ze alles voor je en kost het je niks als je debiteur uiteindelijk tot betalen over gaat (lees: als hij geld heeft). Als er echter niks te halen valt dan krijg je zelf een rekening van het deurwaarderskantoor voor gemaakte kosten. Van een kale kip kun je niet plukken. Jouw debiteur klinkt als een dergelijk geval dus hier zou ik mee uitkijken.

Ik zou persoonlijk inderdaad eens bij een rechtswinkel informeren of ze je willen helpen (of dit de moeite waard is) Ik geef het zelf weinig kans. Zoals ik al zei kun je van een kale kip niet plukken en bovendien is het bedrag relatief gering. Het is een typisch geval van een verschil tussen ergens recht op hebben en je recht ook werkelijk kunnen halen. http://www.rechtswinkelrotterdam.nl/ Maar goed wie niet waagt die niet wint hè dus ik zou het zelf zeker ook proberen.

Laatst gewijzigd op 01-05-2007 om 16:31.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 22:47
Verwijderd
Citaat:
thegoodlife schreef op 01-05-2007 @ 12:53 :
Ja en dan?
Lijkt me niet dat men dat zomaar mag verstrekken, wet op de privacy anyone?
'Wet op de privacy' ??
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'TMF en MTV moeten zelf censureren'
Love & Peace
214 15-11-2005 22:47
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.