Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2008, 15:06
Isnogood
Isnogood is offline
Dit jaar ga ik dus naar de Uni, EUR of TU/e. Aangezien ik op kamers ga krijg ik uitwonende stufi, daarnaast krijg ik nog zorgtoeslag, dit is samen ongeveer 300 e/maand.

Nou heb ik alle kosten ff bij elkaar gerekend en kom ik op 900 e/maand uit, dat is wat mijn 'leven' gaat kosten als ik op kamers studeer.

Situatie is als volgt:
Salaris moeder: 14.000
Salaris vader: 100.000+

Nou is mijn vraag dus, aangezien ik geen aanvullende stufi krijg, hoeveel mijn vader VERPLICHT is te betalen.. Dat calculator programma van de IB groep geeft mij geen reeel beeld (lijkt me?) aangezien er iets van 2XX euro uitkomt.

thenks
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2008, 15:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Op jouw leeftijd? De gebruikelijke verzorging. Eten, kleding, scholing. Op de site van het Nibud staan streefbedragen. Dat plus je collegegeld scheelt nogal een dwarsstraat.

Na je 21e ben je vogelvrij, en vind de IB groep nog steeds dat je een smerige kapitalist bent die het zelf maar moet uitzoeken, zelfs als je daarbij tussen wal en schip kunt vallen als je ouders niet kunnen of willen betalen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 15:20
Verwijderd
Ik kan je vertellen, met dat bedrag wat je vader verdiend, kan je niet eens in aanmerking komen voor aanvullende studiefinanciering of ze moeten meer betalen dan dat je krijgt. Ik zit ook in zo'n situatie, terwijl ik helemaal niks van mijn ouders wil(principe afhankelijkheid en dergelijke)!!

Je kan wel ingeval heel veel lenen op dat moment en een beetje werken en dan composeer je dat met je lening(verlaag je het bedrag) dus een streefbedrag instellen wat jij heb genomen.

Ik snap overigens ook niet, 21 jaar? je ouders zijn niet verantwoordelijk meer voor je financieel, en toch willen ze geld van hen+)
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 15:21
Isnogood
Isnogood is offline
(niet om arrogant te doen)

Maar nibud is wel een BUDget site, veelal hebben ze het over minimum dit minimum dat. Ik heb nu een discussie met mijn ouders over wat zij moeten betalen, aangezien mijn ouders gescheiden is is het nogal lastig berekenen allemaal. Het gat tussen wat het gaat kosten en wat ik krijg is 600 euro per maand, 550 heb ik al weten los te peuteren maar ik vind dat alles betaald kan worden.. Alleen ben ik min-of-meer op zoek naar wat tabelletjes ofzo.

@kip

Waar heb jij 't over, ik ben 18.. ?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 15:26
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
€900? Wat ben je allemaal van plan? Ik zal niet beweren dat uitwonend zijn goedkoop is, maar dat moet toch wel ietsje minder kunnen?
Het gaat nog om €50,- als ik het goed begrijp? Bijbaan, huurtoeslag?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 15:31
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Ja inderdaad, 900 euro vind ik ook wel onredelijk..

Ik krijg gewoon het max van de IB-groep, 550 euro en daar kan ik in principe net van rond komen. Dus je mag echt gezegend zijn als je ouders je al zoveel willen ondersteunen.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 15:32
Isnogood
Isnogood is offline
Citaat:
€900? Wat ben je allemaal van plan? Ik zal niet beweren dat uitwonend zijn goedkoop is, maar dat moet toch wel ietsje minder kunnen?
Het gaat nog om €50,- als ik het goed begrijp? Bijbaan, huurtoeslag?

per jaar
collegegeld € 1.565,00
boeken, syllabi et € 680,00

kamerhuur € 3.600,00
ziektekosten verzekering € 1.200,00
inboedel en wa verzekering Postbank € 38,28

telefoon € 120,00
sportkaart Erasmus € 150,50
studentenvereniging € 100,00

kleding en schoenen € 600,00
was- en schoonmaakartikelen € 180,00
kapper en persoonlijke verzorging € 300,00
levensmiddelen € 1.260,00

vrij € 1.200,00

komt neer op 920 per maand

DIT HEB IK NIET ZELF GEMAAKT, maar mijn vader.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 15:44
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Sparen ok, maar wat heeft het voor nut €1200,- te sparen als je daardoor niet rondkomt/moet lenen?

Minder of niet sparen scheelt je toch al 50 tot 100 euro per maand.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 15:58
Isnogood
Isnogood is offline
Ik heb deze folder gebruikt:
http://www.ib-groep.nl/Images/8414_8_tcm7-8691.pdf

Kom op ruim 1400 euro per maand uit, nou dan vind ik 600 niet zo onredelijk. Ik trek het nog ff na bij de IB-groep zelf of het klopt.. Ja ik snap jullie commentaar heel goed, maar daarnaast vind ik het raar dat mijn vader doodleuk zoveel geld verdient dat ie 6x per jaar op vakantie gaat (ik mag al niet meer mee sinds mijn 16e) en dat ik dan met moeite mijn studiekosten bij elkaar moet lappen? Daarnaast heeft ie mij aan het begin van dit jaar laten zien hoeveel mijn ouders VOOR scheiding gespaard hebben, nou dat was ruim genoeg om 1000 per maand op te hoesten voor de komende 6 jaar (geneeskunde), maar laatste tijd zie ik hem toch elke keer op internet sites naar porsches kijken en heeft ie zelfs gezegd dat ik maar naar mijn moeder moest gaan om geld te vragen (zij verdient dus iets van 14000). Dat vind ik onredelijk, daarom doe ik dit. Daarnaast word ik echt het huis uit gejaagd maar als het er dan op aankomt wilt hij niet alles betalen..
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 15:58
tonio
tonio is offline
kleding en schoenen € 600,00

Vind dit trouwens redelijk weinig
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 16:10
Verwijderd
Misschien kun je op zoek gaan naar een bijbaantje als je echt aan dat bedrag wil komen?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 16:23
Isnogood
Isnogood is offline
Natuurlijk neem ik een bijbaantje, ik wil ook uitgaan op vakantie etc, dat staat niet in die lijst!

Maar waar het mij om gaat is dat ik op een of andere manier kan berekenen wat mijn vader verplicht is te betalen, maar dat heb ik al gevonden, en niet dankzij dit topic :/

Zodat ik hem duidelijk kan maken dat wat ik van hem vraag minder is dan wat de rechter van hem zou vragen
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 16:37
Verwijderd
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is je vader niet verplicht om iets te betalen (ook al is hij financieel nog verantwoordelijk voor je en het hele verhaal)...tenzij hij door de rechter verplicht is alimentatie te betalen oid. Ik weet niet waar je dat bedrag gevonden zou hebben...? In die folder van de IBG? Volgens mij is dat slechts het bedrag waar de IBG mee rekent en het bedrag dat '[de ouder] verondersteld wordt bij te dragen aan de studie van uw kind' (zoals in de folder staat), geen verplicht bedrag oid...? Ik zou blij zijn met die €550,-...dat is (veel) meer dan de meeste ouders betalen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 17:49
Verwijderd
je vader kan je altijd wel geld geven, per jaar een belastingvrij bedrag, dat onder schenkingsrecht valt.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 18:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waar heb jij 't over, ik ben 18.. ?
Ik geloof dat dat sloeg op mijn opmerking over het absurde beleid van de IB groep dat er geen regeling bestaat voor mensen van 21+ (die niets meer van hun ouders af kunnen dwingen, zelfs als het daarvoor ook al lastig gaat) met ouders die te boek staan als rijk, dat terwijl men als je 'arm' bent, het geld met bakken tegelijk komt brengen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 18:26
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Je vader is je sowieso niet verplicht je iets te betalen. Maar kun je het niet gewoon daar met hem over hebben? Ik kan me niet voorstellen dat dat een financieel probleem zal zijn met een in inkomen van een ton per jaar...
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 19:10
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Dit jaar ga ik dus naar de Uni, EUR of TU/e. Aangezien ik op kamers ga krijg ik uitwonende stufi, daarnaast krijg ik nog zorgtoeslag, dit is samen ongeveer 300 e/maand.

Nou heb ik alle kosten ff bij elkaar gerekend en kom ik op 900 e/maand uit, dat is wat mijn 'leven' gaat kosten als ik op kamers studeer.

Situatie is als volgt:
Salaris moeder: 14.000
Salaris vader: 100.000+

Nou is mijn vraag dus, aangezien ik geen aanvullende stufi krijg, hoeveel mijn vader VERPLICHT is te betalen.. Dat calculator programma van de IB groep geeft mij geen reeel beeld (lijkt me?) aangezien er iets van 2XX euro uitkomt.

thenks
Je vader is niet VERPLICHT je een ouderlijke bijdrage te geven. Wel geeft de IB Groep een indicatie wat hij op basis van de gegevens die zij hebben (via de belastingdienst) ongeveer zou kunnen bijdragen. Maar als hij dat weigert, kun je er niets tegen doen.

De IBG gaat er in principe ook van uit dat niet alleen zij en je ouders meebetalen aan je studie maar dat je er zelf ook nog wat aan bijdraagt.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 22:01
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
lees even idd: Je ouders zijn niet verplicht dit bedrag aan jou te betalen.. het feit dat jouw ouders (of vader) meer te besteden hebben neemt nog niet af aan het feit dat er meer studenten zijn die niet zo breed in de financieen zitten. verder lijkt het me vooral een persoonlijke kwestie..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-06-2008, 22:13
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Op grond van artikel 1:395a van het Burgerlijk Wetboek zijn ouders verplicht het levensonderhoud en de studie van hun kinderen van 18, 19 en 20 jaar oud te betalen. Welk bedrag redelijk is, zul je zelf moeten uitvechten
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 22:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Op grond van artikel 1:395a van het Burgerlijk Wetboek zijn ouders verplicht het levensonderhoud en de studie van hun kinderen van 18, 19 en 20 jaar oud te betalen. Welk bedrag redelijk is, zul je zelf moeten uitvechten
Maar als ze weigeren te betalen kun je niet zoveel doen, behalve je ouders voor de rechter slepen, wat dusdanig ver gaat dat het bijna nooit een optie is.


@TS: ik ben echt verbaasd om het feit dat je 550 euro toegezegd hebt gekregen per maand en dat je nog meer eruit wil slepen. Jeetje.

Maar als je het dan persé wil baseren op artikelen en dergelijke.... Zoals Axel ook zegt zijn je ouders 'verplicht' (zie mijn kanttekening) om te voorzien in levensonderhoud en studie. Dus als je je daar ook echt aan wil houden, zou ik studievereniging, telefoon, sportkaart, 'vrij'(?) ed. maar weglaten. Want daar zijn ze dus echt niet toe 'verplicht'.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 22:39
Verwijderd
Citaat:
per jaar
collegegeld € 1.565,00
boeken, syllabi et € 680,00

kamerhuur € 3.600,00
ziektekosten verzekering € 1.200,00
inboedel en wa verzekering Postbank € 38,28 dit kan voor een tientje per maand

telefoon € 120,00 30 max
sportkaart Erasmus € 150,50
studentenvereniging € 100,00 eigen plezier moet je ook maar zelf betalen.

kleding en schoenen € 600,00 150 is genoeg.
was- en schoonmaakartikelen € 180,00
kapper en persoonlijke verzorging € 300,00 150 is meer dan genoeg...
levensmiddelen € 1.260,00

Wow, wat een ruim budget. Eens schrappen.
Jeetje, boohoo. Zeurpiet. Ga werken.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 22:41
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Wow, wat een ruim budget. Eens schrappen.
Jeetje, boohoo. Zeurpiet. Ga werken.
Dat overzicht van hem is wel per jaar he Niet per maand.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 23:12
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Op jouw leeftijd? De gebruikelijke verzorging. Eten, kleding, scholing. Op de site van het Nibud staan streefbedragen. Dat plus je collegegeld scheelt nogal een dwarsstraat.

Na je 21e ben je vogelvrij, en vind de IB groep nog steeds dat je een smerige kapitalist bent die het zelf maar moet uitzoeken, zelfs als je daarbij tussen wal en schip kunt vallen als je ouders niet kunnen of willen betalen.
amen.

en dat terwijl je verder heel je leven jezelf kapot werkt en bovendien een deel van de toelage gewoon terug betaald.

ik zou zeggen; de maximale toelage voor iemand zonder ouders van de IBG is zo'n 840 euro
jij krijgt 300
paps lapt 540

en de rest moet je maar bijwerken zoals de rest.

via rechtswegen het op de zorgplicht ouders te gooien is trouwens een enorm lange en vermoeiende weg.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 00:46
Isnogood
Isnogood is offline
Citaat:
Wow, wat een ruim budget. Eens schrappen.
Jeetje, boohoo. Zeurpiet. Ga werken.
leer lezen dan
a) niet zelf gemaakt
b) PER JAAR

BTW:
Kan een mod hier a.u.b. een slotje op gooien? Ik heb beetje genoeg van nutteloze jaloerse reacties.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 07:45
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
je krijgt 550 en wil nu weten of je recht hebt op nog meer?? tering
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2008, 08:51
Verwijderd
Citaat:
Het gat tussen wat het gaat kosten en wat ik krijg is 600 euro per maand, 550 heb ik al weten los te peuteren maar ik vind dat alles betaald kan worden..
Je kan zoveel vinden. Wees gewoon blij dat je ouders zo gul zijn dat ze je 550 per maand geven, voor de gemiddelde student is dat erg veel. Verwend stuk vreten dat je bent
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 08:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
leer lezen dan
a) niet zelf gemaakt
b) PER JAAR

BTW:
Kan een mod hier a.u.b. een slotje op gooien? Ik heb beetje genoeg van nutteloze jaloerse reacties.

Geven we soms niet de antwoorden die je wilde horen?
Als je een vraag stelt kan het antwoord van de ander natuurlijk best iets anders zijn dan je had verwacht. Dat betekent niet dat elke discussie daarmee gestopt moet worden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 09:04
Isnogood
Isnogood is offline
Citaat:
Geven we soms niet de antwoorden die je wilde horen?
Als je een vraag stelt kan het antwoord van de ander natuurlijk best iets anders zijn dan je had verwacht. Dat betekent niet dat elke discussie daarmee gestopt moet worden.
Ik vroeg om iets waar ik kon vinden om dat uit te rekenen... Ik vroeg niet of mensen a.u.b. hun mening wilden komen geven?

Citaat:
Je kan zoveel vinden. Wees gewoon blij dat je ouders zo gul zijn dat ze je 550 per maand geven, voor de gemiddelde student is dat erg veel. Verwend stuk vreten dat je bent
Dankje, lekker makkelijk achter je computer zo'n grote mond hebben he
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 09:10
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Het gat tussen wat het gaat kosten en wat ik krijg is 600 euro per maand, 550 heb ik al weten los te peuteren maar ik vind dat alles betaald kan worden..
Je kunt wel willen, je vader moet ook willen, want hij is het je niet verplicht (tenzij je het voor een rechter wilt uitvechten, maar dat is niet aan te raden).

Als het collegegeld in een keer wordt betaald en je die vrij te besteden 1200 euro schrapt, is 550 + bijbaan is heel goed te doen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 09:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik vroeg om iets waar ik kon vinden om dat uit te rekenen... Ik vroeg niet of mensen a.u.b. hun mening wilden komen geven?
Tja, het is een forum..

Maar dan nog, =zwart wit= geeft een link als tip, Axel11 geeft een artikel waar je wat mee kan, arPos helpt je mee rekenen en ik geef ook aan (op basis van Axels artikel) welke bedragen je bij elkaar op zou moeten tellen. Maar op al die posts reageer je niet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 09:55
Verwijderd
Citaat:
Ik vroeg om iets waar ik kon vinden om dat uit te rekenen...
Nergens dus, gezien het feit dat je ouders niet verplicht zijn een bepaalde bedrag te geven. Vrijwel iedereen die in dit topic reageert geeft dus antwoord op de vraag die jij stelde. Dat het niet het antwoord is waar jij naar op zoek bent is vervelend, maar daar kunnen wij verder ook weinig aan doen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Dankje, lekker makkelijk achter je computer zo'n grote mond hebben he
Ik zou het in het echt ook zo zeggen, hoor. Ten eerste is 900,- per maand ontzettend veel om van te leven, zeker als je niet in de Randstad zit. Ik ben te lui om het topic door te lezen en te zoeken naar of je dat nou zelf hebt bedacht of ergens vandaan hebt gehaald, maar met 850,- red je het ook makkelijk. Je redt het zelfs met 700,-. Of met 300,- en erbij werken, genoeg mensen die dat moeten omdat ze geen geld krijgen van hun ouders.

Maar het gaat me ook niet om de bedragen, het gaat om dat je vader je behoorlijk veel geld geeft terwijl dat hij verder nergens toe verplicht is en dat je alleen maar zit te zeuren dat het te weinig is. Dat noem ik verwend, ja. Als ik je vader was zou ik zeggen van 'okay, het komende halfjaar krijg je gewoon niks, je zoekt het maar uit en kom daarna maar langs om je excuses aanbieden, dan zie ik wel of ik je weer geld ga geven '

Dus ga gewoon twee dagen per maand werken of leen die 50,- bij en geef je vader een aai over z'n bierpensje omdat hij zo aardig is. En ga niet stampvoetend lopen huilen als je iets vraagt en mensen komen met antwoorden die je niet bevallen, want zo gaat dat nou eenmaal in de grote boze wereld.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 10:00
NiceR
NiceR is offline
Laat die kerel het zelf uitzoeken, hij moet gewoon niet zo verwend doen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 10:42
Isnogood
Isnogood is offline
Ik heb mijn antwoord al. Je kan ouderbijdrage dus wel uitrekenen, maar het is niet verplicht.


Citaat:
Ik zou het in het echt ook zo zeggen, hoor. Ten eerste is 900,- per maand ontzettend veel om van te leven, zeker als je niet in de Randstad zit. Ik ben te lui om het topic door te lezen en te zoeken naar of je dat nou zelf hebt bedacht of ergens vandaan hebt gehaald, maar met 850,- red je het ook makkelijk. Je redt het zelfs met 700,-. Of met 300,- en erbij werken, genoeg mensen die dat moeten omdat ze geen geld krijgen van hun ouders.

Maar het gaat me ook niet om de bedragen, het gaat om dat je vader je behoorlijk veel geld geeft terwijl dat hij verder nergens toe verplicht is en dat je alleen maar zit te zeuren dat het te weinig is. Dat noem ik verwend, ja. Als ik je vader was zou ik zeggen van 'okay, het komende halfjaar krijg je gewoon niks, je zoekt het maar uit en kom daarna maar langs om je excuses aanbieden, dan zie ik wel of ik je weer geld ga geven '

Dus ga gewoon twee dagen per maand werken of leen die 50,- bij en geef je vader een aai over z'n bierpensje omdat hij zo aardig is. En ga niet stampvoetend lopen huilen als je iets vraagt en mensen komen met antwoorden die je niet bevallen, want zo gaat dat nou eenmaal in de grote boze wereld.
Maar ik ga dus waarschijnlijk wel in de randstad (Rotterdam) studeren, daarnaast ga ik sowieso werken, maar niet om me van mijn eerste levensbehoeften te voorzien.

Je laatste zin zegt trouwens meer over jou dan over mij, maar dat realiseer je je zelf vast niet.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 10:52
Verwijderd
Natuurlijk kan je de ouderbijdrage uitrekenen...daar was je in je eerste post toch ook al achter (daar had je het immers ook over een calculatorprogramma...dat je nu nog iets gevonden hebt waar het mee kan, oké, maar je had daarvoor ook al iets waar het mee kon, alleen zinde de uitkomst daarvan je niet, dus wilde je iets waar een voor jou gunstiger antwoord uitkwam...)?

De vraag in je beginpost beperkte zich echter slechts tot wat je vader verplicht was te betalen:
Citaat:
Nou is mijn vraag dus, [...] hoeveel mijn vader VERPLICHT is te betalen..
En het antwoord daarop is dus vrij simpel en in dit topic heel vaak gegeven.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 12:38
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
bepaalde mensen hier jaloers, jij tevreden >
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-06-2008, 15:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Geven we soms niet de antwoorden die je wilde horen?
Als je een vraag stelt kan het antwoord van de ander natuurlijk best iets anders zijn dan je had verwacht. Dat betekent niet dat elke discussie daarmee gestopt moet worden.
Dat kan best zijn, maar het is vrij kansloos dat allerlei mensen hem voor verwend nest uit gaan schelden omdat ze zichzelf zo arm en zielig vinden. Voor dat soort botvieren kunnen ze terecht op sp.nl in plaats van hier lijkt me.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 15:51
Verwijderd
Ik vind mezelf niet arm en zielig, ik vind mezelf welgesteld en blij. En dat komt door mijn ouders, want zij geven me geld zodat ik me kan focussen op studeren in plaats van op werken. Wat ik de TS ook aanraad, want als je 550,- per maand van je ouders krijgt mag je daar best dankbaar voor zijn in plaats van zeuren dat ze je te weinig geven en vragen of je ze via legale wegen kan dwingen om dieper in de buidel te tasten.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 19:36
Verwijderd
Ontopic: 550 euro zou toch moeten lukken denk ik, zeker zolang je nog studiefinanciering krijgt. Anders kun je altijd nog wat bijlenen mocht dat nodig zijn.

Ohja, en zou je tegen je vader willen zeggen dat hij een zak is, hij heeft geld genoeg en kan dus best zn verantwoordelijkheden nemen als ouder.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2008, 10:06
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Maar waar het mij om gaat is dat ik op een of andere manier kan berekenen wat mijn vader verplicht is te betalen, maar dat heb ik al gevonden, en niet dankzij dit topic :/
Als het goed is betaalt je vader nu een bedrag alimentatie aan je moeder, daar zit ook een deel alimentatie in voor jou. Vanaf je 18de is je vader niet meer verplicht dit aan je moeder te betalen, maar kan hij dit ook direct aan jou over maken. Mijn vriend heeft er ook voor gekozen om vanaf zijn 18de het bedrag rechtstreeks van zijn vader te ontvangen, dat duurt tot zijn 21ste. Hoeveel dit bedrag in jouw geval precies is weet ik niet, maar mijn vriend krijgt een behoorlijk hoog bedrag iedere maand. Gewoon even aan je moeder vragen hoeveel dat is.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2008, 11:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ohja, en zou je tegen je vader willen zeggen dat hij een zak is, hij heeft geld genoeg en kan dus best zn verantwoordelijkheden nemen als ouder.
Ik vind dat je als ouder júist je verantwoordelijkheid neemt als je je kind met geld leert omgaan en niet alles maar direct in het handje geeft.
Door alles te betalen, tot aan de sportkaart, de telefoonrekening en de studentenvereniging toe, leert het toch moeizaam de waarde van het geld inzien lijkt mij.
Ik zeg niet dat je je kind niks moet geven, maar 550 is al zo verschrikkelijk veel, dat de TS heus dat laatste beetje wel zelf bij kan verdienen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2008, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Als het goed is betaalt je vader nu een bedrag alimentatie aan je moeder, daar zit ook een deel alimentatie in voor jou. Vanaf je 18de is je vader niet meer verplicht dit aan je moeder te betalen, maar kan hij dit ook direct aan jou over maken. Mijn vriend heeft er ook voor gekozen om vanaf zijn 18de het bedrag rechtstreeks van zijn vader te ontvangen, dat duurt tot zijn 21ste. Hoeveel dit bedrag in jouw geval precies is weet ik niet, maar mijn vriend krijgt een behoorlijk hoog bedrag iedere maand. Gewoon even aan je moeder vragen hoeveel dat is.
Maar zijn/haar moeder verdient 14.000 per jaar, dus net het minimumloon ofzo, en die ouders zijn gescheiden. De TS komt vast ook nog weleens bij die moeder over de vloer. Natuurlijk is de alimentatie ook in zulke gevallen bedoeld voor het kind, maar als je als kind al veel geld krijgt van je vader zou ik vinden dat mijn moeder het geld beter kan gebruiken dan ik.

Maar goed, dat is een hoogst morele kwestie, dus daar kun je (zonder feitenkennis) eigenlijk weinig over zeggen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2008, 17:57
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Maar zijn/haar moeder verdient 14.000 per jaar, dus net het minimumloon ofzo, en die ouders zijn gescheiden. De TS komt vast ook nog weleens bij die moeder over de vloer. Natuurlijk is de alimentatie ook in zulke gevallen bedoeld voor het kind, maar als je als kind al veel geld krijgt van je vader zou ik vinden dat mijn moeder het geld beter kan gebruiken dan ik.

Maar goed, dat is een hoogst morele kwestie, dus daar kun je (zonder feitenkennis) eigenlijk weinig over zeggen.
Als het goed is ontvangt de moeder ook nog een deel alimentatie, dat staat helemaal los van de "kinderalimentatie", en dat deel zal ook nadat de TS 21 is geworden doorlopen. De kinderalimentatie is echt voor het kind bedoeld, voor opleiding, verzekeringen, voeding, huisvesting, enz.

Maar goed, zoals je zegt, weinig feitenkennis, dus valt niet veel zinnigs over te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2008, 23:31
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat je als ouder júist je verantwoordelijkheid neemt als je je kind met geld leert omgaan en niet alles maar direct in het handje geeft.
Door alles te betalen, tot aan de sportkaart, de telefoonrekening en de studentenvereniging toe, leert het toch moeizaam de waarde van het geld inzien lijkt mij.
Ik zeg niet dat je je kind niks moet geven, maar 550 is al zo verschrikkelijk veel, dat de TS heus dat laatste beetje wel zelf bij kan verdienen.
Dat mensen die voor hun geld hard moeten werken er ook beter mee omgaan zie ik als een van de grootste nonsens opvattingen die er zijn als ik zo naar mijn omgeving kijk. Ik denk dat de leefstijl en de bestedingspatronen van de ouders er een veel grotere invloed op heeft. Maar goed, dat baseer ik dan alleen op mijn omgeving natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2008, 11:33
Crimson
Crimson is offline
Als je het makkelijk wilt doen zonder gezeur over geld en bijdrages, vraag je of je vader je huur, collegegeld en boeken wilt betalen en doe je zelf 'de rest' van stufi en werken.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2008, 13:57
Verwijderd
Zelf heb je dus ongeveer 300 euro vanuit de IB en zorgtoeslag.
Als je nou eens je ouders vraagt je collegegeld, boeken, zorgverzekering te betalen. = 130 + 50 + 100 per maand. Dus ook al een kleine 300 euro.

Kan je de overige 300 gebruiken voor je kamer + eten. En zelf nog wat bijwerken.
Misschien kunnen ze je ook nog boodschappengeld geven.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 17:25
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik begrijp niet waarom je nog meer los wilt peuteren bij je ouders, 900 euro is echt flink veel geld om je studentenleventje te bekostigen. Dan maar wat minder uitgaan, geld uitgeven aan kleding e.d. niet naar een studentenvereniging, zelf erbij gaan werken (wat prima kan naast de meeste studies)... En je komt er ook
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 21:22
Verwijderd
Hij/zij krijgt al in totaal 850 van de 900, hoor. Dus zoveel offers vergt dat helemaal niet. Met één dag per maand werken ben je er al :')
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 22:44
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
collegegeld € 1.565,00
boeken, syllabi et € 680,00
Dat klopt wel ongeveer (hoewel dat boekengeld aan de hoge kant is)

Citaat:
kamerhuur € 3.600,00
ziektekosten verzekering € 1.200,00
inboedel en wa verzekering Postbank € 38,28
Prima.

Citaat:
telefoon € 120,00
Als het je enige telefoon is, dan is het redelijk.

Citaat:
sportkaart Erasmus € 150,50
studentenvereniging € 100,00
Heb je niet nodig. Als je het toch wilt, zoek je zelf maar een baantje.

Citaat:
kleding en schoenen € 600,00
WTF?! Daar doe ik makkelijk vijf jaar mee! En dan heb ik goede merkschoenen!

Citaat:
was- en schoonmaakartikelen € 180,00
Jij woont in Paleis Soestdijk?

Citaat:
kapper en persoonlijke verzorging € 300,00
*valt flauw*

Citaat:
levensmiddelen € 1.260,00
Gaat, mist je niet al te vaak eters hebt.

Citaat:
vrij € 1.200,00
.......
Citaat:
komt neer op 920 per maand

DIT HEB IK NIET ZELF GEMAAKT, maar mijn vader.
Dan heeft 'ie de inflatie voor de komende 500 jaar er zeker alvast bij gerekend.

Lieve help... *schudt hoofd*
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 11:05
tonio
tonio is offline
Citaat:
kleding en schoenen € 600,00
WTF?! Daar doe ik makkelijk vijf jaar mee! En dan heb ik goede merkschoenen!
Ik vind €600 eigenlijk te weinig, als ik kijk naar wat ik uitgeef.
Schoenen zijn al snel €100. Een jas is ook niet heel erg goedkoop. En dan nog de rest van je kleren (waaronder ook sokken, ondergoed etc.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht betaalrekening
babbelientje
17 13-08-2007 14:48
Werk, Geld & Recht Kinderbijslag vs. stufi
Heleeeeen
24 11-08-2007 15:07
Studeren Deeltijd niet vergoed?!
Yab-Yum
70 09-03-2007 18:48
Werk, Geld & Recht Kostgeld
Hulk
51 12-10-2006 18:17
Liefde & Relatie Geld voorschieten aan je lover
Lunaaaaa
77 16-08-2006 17:23
Werk, Geld & Recht Kan je uberhaupt overleven als student?
Yos
147 16-12-2005 12:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.