Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2008, 17:17
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Ik heb 3 maanden geleden 2 weken lang bij een bedrijf gewerkt in mijn stad. Vooraf werd mij verteld dat ik voor de verleende dienst gewoon betaald zou krijgen, of het nou wat werd tussen ons of niet. Want dat quote "stond buiten kijf"
Ik kon de volgende dag gelijk beginnen en er werd een kopie van mijn id gemaakt, verder nog geen overeenkomst. Omdat het vrij zwaar werk betrof waarvoor ik heel vroeg (7:00) al vertrok vanaf de werkplaats en door heel nederland heen moest met de auto, en pas 19:00 thuis kwam heb ik er verder niet meer bij nagedacht. Na 2 weken, hield ik het toch voor gezien, en dat heb ik mede gedeeld aan mijn chef. Het zou goed komen, maar daarna heb ik nooit wat meer gehoord. Toen ik ze opbelde hoe het zat met de vergoeding, deed de baas alsof ze mij niet kenden en alsof ik daar niet heb gewerkt. Bureau rechthulp kon ook geen uitkomst bieden, daar zij enkelt een standard brief hebben verstuurd aan het bedrijf, en het bedrijf hun advocaat inschakelde die veeeul professioneler was. Eerst zeiden ze dat ze mij niet kenden en geen gegevens van mij hadden. Ik heb toen aangeboden middels een brief mijn werkzaamheden te omschrijven, wie ik daar leerde kennen en wat ik moest doen. Toen zei hun advocaat weer dat het eigenlijk een stage/proef-plek was en dat ik daar geen vergoeding voor hoef te krijgen.

Kan ik nu echt niets meer hieraan doen?
__________________
de ghetto in mijn hoofd - de nachtmerries - de onmacht - de hitte - lachje kan er niet vanaf.

Laatst gewijzigd op 28-06-2008 om 17:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2008, 18:41
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ben bang van niet. Mondelinge overeenkomsten zijn ook geldig, maar lastig te bewijzen. Altijd eerst een overeenkomst tekenen voor je ook maar een vinger uitsteekt.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 18:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Eerst een contract tekenen, of minimaal en bevestigde afspraak, en dan pas werken.

Maar wat die advocaat nu wel heeft weggegeven is dat je er wel degelijk bekend was, ze dus gelogen hebben, en je er wel degelijk gewerkt hebt. Beroep je wederom op de afspraak over een vergoeding. Of het nu hoeft of niet volgens die man, er is met jou afgesproken dat er wel een vergoeding zou zijn. Of die normaal gesproken verplicht is doet er niet toe.

En laat je niet intimideren door gebruik van een advocaat. Het merendeel zijn omhooggevallen gatenstoppers die even snel als ieder ander op hun bek gaan wanneer ze ongelijk hebben. Ze maken alleen wat gekkere sprongen in het nauw voordat ze toegeven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 02:08
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Ok. bedankt.. Moeilijk moeilijk. Mijn eigen fout.
En zie wel wat ik verder doe. Vanuit de eerste persoon toch best lastig om helder natedenken wat ik nu verder moet.
Ik moet eens gaan uitzoeken of verrichtte arbeid niet gewoon betaald moet worden ongeacht,
En of er wel sprake was van een stage. Aangezien ik geen school/opleiding deed om dit werk uit te voeren. Ach wie weet.
__________________
de ghetto in mijn hoofd - de nachtmerries - de onmacht - de hitte - lachje kan er niet vanaf.

Laatst gewijzigd op 29-06-2008 om 03:27.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 10:29
Ivo
Ivo is offline
Ze hebben nu aangegeven dat je er wel degelijk bent geweest. In hun ogen als 'stage'. Dan moeten ze ook kunnen uitleggen waar die stage dan aan vast gezeten zou hebben. Dat kunnen ze naar jouw zeggen niet omdat het niet in kader van een school of opleiding was. Dus is het gewoon arbeid geweest. Voor arbeid heb je in elk geval recht op het minimumloon wat er volgens de CAO in die branche geldt. En als er geen CAO is dan het wettelijk minimumloon.
Vergeet ook niet je vakantieuren+vakantiegeld, en wettelijke rente die verschuldigd is bij te late uitbetaling. Daarnaast alle onkosten die je nu maakt om je geld alsnog te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 14:04
pietervdb
Avatar van pietervdb
pietervdb is offline
Spijtig dat dit je overkomen is.. Gelukkig ben je na 2 weken al gestopt (vind ik overigens nog lang) om niets betaald voor te krijgen maar dit kan natuurlijk niet! en het is erg onprofessioneel van het bedrijf.

Ik ga ervan uit dat je geen namen mag noemen hier maar ik zou toch aan iedereen afraden in je omgeving om bij dit bedrijf te werken op grond van vrije meningsuiting.

Het enige positieve wat ik nog uit je verhaal kan trekken is dat je er wat van geleerd hebt en misschien wel een belangrijke levensles is geweest om niet met ieder bedrijf in zee te gaan.

En afspraken moeten altijd schriftelijk bevestigd worden (salaris, werktijden)! je hebt anders niets om terug op te vallen.

Nogmaals ik betreur deze gebeurtenis en ik vind het schaamteloos van het desbetreffende bedrijf.
Ik wens je veel succes met de afhandeling.. het is pas echt verloren als je opgeeft.

Stages verlopen altijd via de school. (tenminste bij ons, de werkgever moet contact hebben met de school) Bij ons is het zo dat wanneer je de stage hebt doorgegeven (de school weet waar je uithangt) je dan pas ergens gaat werken!

Misschien kan je hierop wijzen
Indien het een stage was dan zou je een begeleidende brief hebben gestuurd? Waarin je uitlegde dat je stage moest lopen voor school. (waar is die begeleidende brief?) Precies die is er niet! Vraag of ze dat kunnen aantonen?

"eigenlijk een stageopdracht"

Eigenlijk betekend geen stage opdracht" (dus kan het ook niet gezien worden als stageopdracht)

Ik hoop dat je je niet te veel laat afleiden rond deze gebeurtenis. Misschien zou je de kanton rechter in kunnen schakelen? of op grond van bovenstaande argumenten het nog eens kunnen proberen?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 13:47
Lina27
Lina27 is offline
Citaat:
Ik heb 3 maanden geleden 2 weken lang bij een bedrijf gewerkt in mijn stad. Vooraf werd mij verteld dat ik voor de verleende dienst gewoon betaald zou krijgen, of het nou wat werd tussen ons of niet. Want dat quote "stond buiten kijf"
Ik kon de volgende dag gelijk beginnen en er werd een kopie van mijn id gemaakt, verder nog geen overeenkomst. Omdat het vrij zwaar werk betrof waarvoor ik heel vroeg (7:00) al vertrok vanaf de werkplaats en door heel nederland heen moest met de auto, en pas 19:00 thuis kwam heb ik er verder niet meer bij nagedacht. Na 2 weken, hield ik het toch voor gezien, en dat heb ik mede gedeeld aan mijn chef. Het zou goed komen, maar daarna heb ik nooit wat meer gehoord. Toen ik ze opbelde hoe het zat met de vergoeding, deed de baas alsof ze mij niet kenden en alsof ik daar niet heb gewerkt. Bureau rechthulp kon ook geen uitkomst bieden, daar zij enkelt een standard brief hebben verstuurd aan het bedrijf, en het bedrijf hun advocaat inschakelde die veeeul professioneler was. Eerst zeiden ze dat ze mij niet kenden en geen gegevens van mij hadden. Ik heb toen aangeboden middels een brief mijn werkzaamheden te omschrijven, wie ik daar leerde kennen en wat ik moest doen. Toen zei hun advocaat weer dat het eigenlijk een stage/proef-plek was en dat ik daar geen vergoeding voor hoef te krijgen.

Kan ik nu echt niets meer hieraan doen?
Kan je erachter komen of dit bedrijf een cao toepast. In een cao staan meestal de reglementen m.b.t een leerovereenkomst, waaronder het loon van personeel. Dus als ze al toegeven dat je stage hebt gelopen dan kan je event. je beroepen op een cao en misschien ook aanspraak maken op loon ( het komt vaak in CAO's voor dat werknemers die een stage of leertraject aangaan, beschouwd worden als gewone werknemer in de zin van de cao en dus aanspraak hebben op dezelfde rechten(lees o.a loon) als een reguliere werknemer.

Een tweede punt: een bedrijf dient eerst een erkend leerbedrijf te zijn alvorens deze het recht/ bevoegdheid heeft om stagiairs aan te nemen. Dus als je kan achterhalen dat ze dat niet zijn, kunnen ze het argument dat je stagewerkzaamheden hebt verricht, niet aanvoeren.

Laatst gewijzigd op 08-07-2008 om 16:44. Reden: Aangepast, weer eens reclame van Jobcircle.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie Module 3 FULL
--replay--
2 20-02-2010 15:31
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vennootschappen (Economie)
annBIZARRE
5 19-02-2010 17:21
De Kantine Oud & vertrouwd, lekker saai! #551
Missy
500 16-03-2009 18:26
VMBO Economie
bagel
5 18-05-2006 14:50
Vrije tijd forumbazen: fuck ya'll
br4m
27 19-08-2003 18:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.