Oud 03-02-2007, 19:45
KleinSpookje
Avatar van KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-02-2007 @ 13:38 :
aha. doen ze t bij alfa handiger hoor, daarbij kun je t stekkertje rustig loshalen, loopt-ie alleen maar beter van...
Ik weet niet of het handiger is.. ik vind het persoonlijk niet een erg slim systeem van Alfa. De lambda is een van de sensoren/methoden om te meten of je mengsel goed is, iets wat je met een luchtmassameter niet kan.

Stel dat je injector te weinig brandstof inspuiten, een luchtmassa meter zal de hoeveelheid lucht wel meten, maar niet of er ook te weinig of te veel brandstof bijkomt, vervolgens zal de ECU denken dat het mengsel ok is, terwijl de motor misschien wel veel te arm loopt of veel te rijk lopen. De ECU kan dit echter wel meten met de lambda, en aan de hand van de gemeten waardes probeert de ECU bij te regelen, wanneer dit niet lukt zal de ECU een foutcode geven. In dat geval kan de ECU een foutcode voor te arm of te rijk geven, en bij uitval een algehele foutcode op de lambda. Een Honda ECU springt dan in noodloop op te rijke waardes zodat het blok in elk geval heel blijft.

Als dus bij jou Alfa het mengsel veel te arm word kan het zijn dat de ECU van jou Alfa het niet doorheeft, dit kan echter wel zeer ernstige gevolgen hebben voor het blok. Als ik me niet vergis zijn de meeste Alfa blokjes ook van aluminium? (ook de zuigers?) en die kunnen niet heel erg goed over veel te heet worden.

Als ik dan toch even van Honda uitga, beter eenmaal de uitgave aan een nieuwe (of goede gebruikte) lambda en een blok wat optimaal blijft lopen en heel blijft.(in alle gevallen goed voor je bankrekening) of een onnodig hoge brandstof rekening en in het ergste geval een blok wat in de soep loopt.

Laatst gewijzigd op 03-02-2007 om 19:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2007, 08:11
Ivo
Ivo is offline
Vorige week begon m'n Mini ineens koelvloeistof te lekken. En niet zo'n beetje ook, er lag een hele plas onder. Gelukkig zag ik het voordat ik er mee had gereden, dus geen kokend motortje gehad.
Zoeken onder de motorkap wees er op dat het uit of uit de buurt van de waterpomp kwam
Gisteren dus maar eens onder de motorkap gekropen, om te kijken of ik precies kon achterhalen waar het vandaan kwam. Daarvoor moet je bij een Mini dus eerst o.a. de dynamo en radiator uitbouwen. Toen ik de plek van de lekkage kon zien, leek het alleen de pakking tussen de waterpomp en het blok te zijn. Ik heb de boel daar even losgehaald, contactoppervlakten schoongemaakt en ingesmeerd met vloeibare pakking. Daarna alles weer netjes op z'n plek teruggeschroefd en het blok weer gevuld met koelvloeistof. En warempel, tot op dit moment heeft ie geen druppel meer gelekt .
Toch weer een garagerekening van een dikke 100 euro uitgespaard met een kleine 4 uurtjes werk (inclusief het naar de winkel fietsen voor een bus vloeibare pakking). Daar kan ik zelf niet tegenop werken.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 21:29
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
KleinSpookje schreef op 03-02-2007 @ 20:45 :
Ik weet niet of het handiger is.. ik vind het persoonlijk niet een erg slim systeem van Alfa. De lambda is een van de sensoren/methoden om te meten of je mengsel goed is, iets wat je met een luchtmassameter niet kan.

Stel dat je injector te weinig brandstof inspuiten, een luchtmassa meter zal de hoeveelheid lucht wel meten, maar niet of er ook te weinig of te veel brandstof bijkomt, vervolgens zal de ECU denken dat het mengsel ok is, terwijl de motor misschien wel veel te arm loopt of veel te rijk lopen. De ECU kan dit echter wel meten met de lambda, en aan de hand van de gemeten waardes probeert de ECU bij te regelen, wanneer dit niet lukt zal de ECU een foutcode geven. In dat geval kan de ECU een foutcode voor te arm of te rijk geven, en bij uitval een algehele foutcode op de lambda. Een Honda ECU springt dan in noodloop op te rijke waardes zodat het blok in elk geval heel blijft.

Als dus bij jou Alfa het mengsel veel te arm word kan het zijn dat de ECU van jou Alfa het niet doorheeft, dit kan echter wel zeer ernstige gevolgen hebben voor het blok. Als ik me niet vergis zijn de meeste Alfa blokjes ook van aluminium? (ook de zuigers?) en die kunnen niet heel erg goed over veel te heet worden.

Als ik dan toch even van Honda uitga, beter eenmaal de uitgave aan een nieuwe (of goede gebruikte) lambda en een blok wat optimaal blijft lopen en heel blijft.(in alle gevallen goed voor je bankrekening) of een onnodig hoge brandstof rekening en in het ergste geval een blok wat in de soep loopt.
ja, ach, mijn alfa heeft dat probleem nu niet. het kan af en toe wel handig zijn, bij oude alfa's, om een probleem kortstondig goedkoop op te lossen.

mijn 33 verkeert echter motorisch in perfecte staat, en dat hou ik graag zo. wel jammer dat roest toch een probleem begint te vormen...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 14:38
Verwijderd
Gisteren is de kar weer APK goedgekeurd (hoe dat toch ieder jaar weer kan... ) en het rijdt weer fatsoenlijk.
Wel viel me op dat ze 0,3 lampen hebben vervangen dus dat zal wel een knipperlicht zijn ofzo.
Kostte totaal €65,- (remmen afgesteld, lamp vervangen, APK en de uitlaat dichtgekit, dat was het).
Volgende week worden de distributieriem, een lekkende keerring en nog iets dat lekt vervangen.
Kost totaal iets van €300,-. Best netjes gezien het feit dat die onderdelen die nu vervangen gaan worden allemaal nog origineel zijn en dus al ruim 18 jaar meegaan (muv de distributieriem).
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 16:14
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Even de ruitenwissers vervangen, en een noodstop gemaakt op de A200 richting Haarlem

Bij het knooppunt Rottepolderplein stond ik voor het stoplicht en ik dacht eerst dat een motor mij inhaalde. Bleek dat zware geluid uit mijn auto te komen. Mijn vader reed voor mij (we waren met 2 auto's op weg naar mijn oma voor haar verjaardag, en ik moest 's avonds door naar Breda), en ik tegen mijn broertje zeggen dat hij mijn vader moest bellen en maar beter de eerste afslag kon pakken om te stoppen. Maar bij het optrekken maakte het zo'n kabaal, alsof er iets hard aanliep in de motor, dat ik gelijk maar de vluchtstrook heb gepakt. ANWB erbij gehaald, bleek (gelukkig) maar een stuk van mijn uitlaat - het spruitstuk, als ik het goed begrepen had - kapot te zijn. Heeft hij tijdelijk wat vaster gemaakt en ik kon doorrijden naar het huis van mijn oma. Daar heb ik maar even overnacht en de volgende dag de boel bij de Kwikfit laten maken. Kosten: 150 euro voor de wegenwacht (lidmaatschap, want ik was nog geen lid, en hoge voorrijkosten) en 250 euro voor het stuk uitlaat.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 13-03-2007 om 16:35.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 20:49
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Het probleem wat mijn auto vanaf het begin al heeft, blijkt waarschijnlijk 'vocht in de bobine' te zijn. Dit euvel (nieuwe bobine) wordt over 2 weken verholpen.
De auto heeft met vochtig weer vaak startproblemen. Daarnaast gaat de auto soms ineens snelheid inhouden terwijl het lampje van de motor gaat branden. Na 1,5 jaar ben ik er dan toch achter.. Dit is overigens het laatste wat ik aan mijn auto wil vernieuwen, daarna is het genoeg geweest. (nieuwe accu, bougies, kabels, luchtfilter, uitlaat, voorruit, koppakking, bobine, ruitenwissers). Ach, misschien denk ik er straks wel anders over wanneer er weer iets stukgaat.. Nu ben ik die dure onderdelen zat..

Offtopic: gezocht: een jongeman die het nodige verstand van auto's heeft
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 10:44
Ivo
Ivo is offline
En gisteren mijn auto weer opgehaald met een verse APK, en zoals elk jaar heeft ie ook braaf een grote beurt gehad. Of ik even €522,35 wilde neertellen.
Geen grote dingen gelukkig, en ook geen opmerkingen over reparaties die er aan zitten te komen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 19:45
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ivo schreef op 01-06-2007 @ 11:44 :
En gisteren mijn auto weer opgehaald met een verse APK, en zoals elk jaar heeft ie ook braaf een grote beurt gehad. Of ik even €522,35 wilde neertellen.
Geen grote dingen gelukkig, en ook geen opmerkingen over reparaties die er aan zitten te komen.
Toch nog een smak geld.... Hoe veel kost een grote beurt? (excl onderdelen)
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 09:22
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 04-06-2007 @ 20:45 :
Toch nog een smak geld.... Hoe veel kost een grote beurt? (excl onderdelen)
Mijn garage hanteert daarvoor geen vaste tarieven, omdat de hoeveelheid werk per Mini nogal kan verschillen. Ong. 220 euro was voor de gebruikte onderdelen (ook de onderdelen die bij de grote beurt horen zoals luchtfilter, oliefilter, olie etc.) en de rest voor de loonkosten.

Het is een smak geld, maar wel binnen mijn verwachtingen. Ik reserveer €50 euro per maand voor onderhoud.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 00:14
kalinho
Avatar van kalinho
kalinho is offline
Misschien is dit de domste vraag in 106 posts, maar ik ga 'm toch stellen:

Als je de APK laat uitvoeren, is een grote beurt toch niet meer nodig? En andersom. Het een vervangt toch het ander?

Ik heb nu zelf mn 205je (143.000km start) zo'n 3 maanden en heb er 5.000 km mee gereden. Vorige week is mn olie weer wat bijgevuld, maar ik lees hier allemaal verhalen over olie verversen, grote beurten bij 10.000 km, etc etc.

Wat is aan te raden? Ik rijd er per week zo'n 400-500km mee, waarbij ongeveer 80% snelweg.

Ik lees het vanzelf wel
__________________
Das ook lef....om een heel volk uit te moorden; en daarna plastic speelgoedpoppetjes van te maken....Hebben ze in Duitsland toch nooit echt aangedurfd
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 09:56
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Kort door de bocht is het volgens mij zo: APK is een keuring, een grote beurt is echt onderhoud.

Als het goed is wordt er bij een grote beurt veel nauwkeuriger naar je auto gekeken en meestal standaard dingen als vloeistoffen en filters vervangen. Wat ik sowieso weet is dat mensen van een APK en een grote beurt in één doen, omdat dat scheelt in de prijs aangezien alle punten dan maar 1 keer gecontroleerd hoeven te worden. Mijn auto is donderdag aan de beurt, dus ik zie het wel

APK is uiteraard verplicht, onderhoudsbeurten niet. Het hangt er ook vanaf wanneer je auto voor het laatst een beurt gehad heeft. Meestal hangt een garage wel een kaartje met een datum of een km-stand op wanneer ze je weer aanraden om langs te komen. Als je het echt niet weet omdat je de auto niet zo lang hebt (ik heb hem bijna een jaar en kreeg hem zonder beurt afgeleverd, wel met APK) dan zou ik het voor de zekerheid wel doen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 30-06-2007 om 09:58.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 10:45
kalinho
Avatar van kalinho
kalinho is offline
Bij mij op het kaartje staat er dat ik na 15.000 km terug moet naar de garage, zo heb ik net gezien. Dus dat zal dan wel de beurt zijn denk ik
__________________
Das ook lef....om een heel volk uit te moorden; en daarna plastic speelgoedpoppetjes van te maken....Hebben ze in Duitsland toch nooit echt aangedurfd
Met citaat reageren
Oud 06-07-2007, 00:07
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik heb vandaag 350 euro neer mogen tellen voor APK en grote beurt. De auto heb ik nu bijna een jaar en ik wist niet wanneer hij voor het laatst een grote beurt gehad heeft, dus heb ik dat maar meteen laten doen. De garagehouder vond dat de vorige lui er weinig aan gedaan hadden (hij had enorme moeite met de bougies) maar voor de rest had hij er niets op aan te merken; na 14 jaar nog steeds geen schadelijke roestplekken. Filters en vloeistoffen bijvullen/vervangen, paar lampjes en een derde remlicht erin gezet. Over 15.000 km hoeven ze hem pas terug te zien, was precies wat ik verwacht (en gehoopt) had
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 20:29
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
kalinho schreef op 01-07-2007 @ 11:45 :
Bij mij op het kaartje staat er dat ik na 15.000 km terug moet naar de garage, zo heb ik net gezien. Dus dat zal dan wel de beurt zijn denk ik
Dit vond ik via google:

Wat wordt er gedaan bij een grote beurt ?

Bij een grote beurt wordt de olie ververst en de vloeistoffen bijgevuld. De remmen worden gereinigd.
Distributieriem * V-Snaren * Banden * Verlichting * Ruitenwissers * Uitlaat * Koppeling
Remmen worden gecrontroleerd
Oliefilter * Luchtfilter * Brandstoffilter en Bougie's worden vervangen.

Wat is een kleine beurt?

Bij een kleine beurt wordt de olie ververst en de vloeistoffen bijgevuld. Banden * Distributieriem * V-Snaren en Remmen worden gecrontroleerd.


(Ik laat door bijv m'n vader na 15.000 km de olie verversen, nieuwe bougies, luchtfilter, v-snaar etc. Tijdens mijn eerste apk kwam aan het licht dat er nieuwe banden op moesten... Bij de andere APK keuring heb ik wat beter de bon bekeken en stond er dat er een blabla-remtest (t.w.v. 25 euro) uitgevoerd was...) Soms denk ik als leek dat er best wel een overlap tussen APK en een kleine/ grote beurt zit)
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 11:22
Ivo
Ivo is offline
Een APK is absoluut geen vervanging voor een grote beurt. In principe kijkt een keurmeester bij een APK-keuring alleen maar of de boel veilig is en raakt hij alleen het gereedschap aan dat daarbij nodig is (bijvoorbeeld voor het loshalen van beschermkappen om de boel te kunnen bekijken). Bij een APK-keuring wordt helemaal NIETS aan onderhoud gedaan. Is je auto niet veilig, dan wordt ie afgekeurd en krijg je een lijstje mee met wat er allemaal mis is, zodat je dat kunt (laten) repareren. Wordt je auto wel goedgekeurd, dan betekend dat alleen maar dat je auto op dat moment veilig de weg op kan en aan bepaalde uitstoot-eisen voldoet (remmen, banden, schokdempers, wielophanging, verlichting en plaatwerk zijn in orde + uitstoot is OK). Meer niet.

Dat je oliefilter zwaar vervuild is, je koelvloeistof al 50.000 km eerder vervangen had moeten worden en je kleppen niet goed afgesteld staan zal de APK-meester een worst wezen. Dat je daardoor je auto aan een vroegtijdige dood laat sterven daar zal ie ook niet wakker van liggen.

In de praktijk echter, geven veel mensen de opdracht om gelijktijdig met de APK-keuring ook het nodige onderhoud te laten uitvoeren. Bij de verplichte APK-keuring moet er immers toch al iemand vanalles nakijken, dus dan is het relatief goedkoop om ook een grote beurt uit te laten voeren.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 14:39
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het middenstuk van mijn uitlaat moet alsnog vervangen worden, die is net kapot gegaan. Bij de keuring dachten ze dat die nog wel een hele tijd mee zou kunnen gaan, maar kennelijk niet. Wordt toch weer 165 euro.

Alleen de katalysator nog en dan is de hele uitlaat in een jaar tijd vervangen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 15:18
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ivo schreef op 16-07-2007 @ 12:22 :
Een APK is absoluut geen vervanging voor een grote beurt. In principe kijkt een keurmeester bij een APK-keuring alleen maar of de boel veilig is en raakt hij alleen het gereedschap aan dat daarbij nodig is (bijvoorbeeld voor het loshalen van beschermkappen om de boel te kunnen bekijken). Bij een APK-keuring wordt helemaal NIETS aan onderhoud gedaan. Is je auto niet veilig, dan wordt ie afgekeurd en krijg je een lijstje mee met wat er allemaal mis is, zodat je dat kunt (laten) repareren. Wordt je auto wel goedgekeurd, dan betekend dat alleen maar dat je auto op dat moment veilig de weg op kan en aan bepaalde uitstoot-eisen voldoet (remmen, banden, schokdempers, wielophanging, verlichting en plaatwerk zijn in orde + uitstoot is OK). Meer niet.

Dat je oliefilter zwaar vervuild is, je koelvloeistof al 50.000 km eerder vervangen had moeten worden en je kleppen niet goed afgesteld staan zal de APK-meester een worst wezen. Dat je daardoor je auto aan een vroegtijdige dood laat sterven daar zal ie ook niet wakker van liggen.

In de praktijk echter, geven veel mensen de opdracht om gelijktijdig met de APK-keuring ook het nodige onderhoud te laten uitvoeren. Bij de verplichte APK-keuring moet er immers toch al iemand vanalles nakijken, dus dan is het relatief goedkoop om ook een grote beurt uit te laten voeren.
oké, duidelijk verhaal.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 18:29
koos20
koos20 is offline
Hier een paar linkjes, als je handig bent kan je onderhoud zelf doen.

http://www.decrxgarage.nl/Pagina/Han...oudschemas.htm


http://www.decrxgarage.nl/Pagina/Han...rote_beurt.htm

http://www.steilheck.nl/werkplaats/grotebeurt.shtml

en zo rijd mn 23jaar oude 205 gti vrolijk door
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 18:59
Verwijderd
afgezien van snaren, banden en distri riem kun je in principe alles zelf doen. Kapotte uitlaat loopt vaak hoog in de kosten, terwijl je het eigenlijk best met een huis-tuin en keuken elektrode lassapparaat kunt fixen. Wat een garage doet is gewoon nieuwe stukken pijp of dempers bestellen en die eronder mikken. Wat ik bij mijn uitlaat heb gedaan is gewoon de gaten dichtgelast en gasdicht gemaakt (met dat gun gum) spul.
En ja...mijn uitlaat zag er uit als kroepoek, maar nu gasdicht, en dat is een vereiste voor APK
Maargoed, hier moet je wel tijd, zin en ruimte voor hebben, hier ben je dus ook wel een dag zoet mee, auto op bokken zetten, complete uitlaat demonteren, repareren en weer monteren.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 10:12
PV
PV is offline
Heb net preventief nieuwe banden op mn auto laten leggen. Liever nu met enige korting aanschaffen dan straks een dure APK krijgen ook met het oog op de herfst en winter die in aantocht zijn.
Ik heb all-season banden aangeschaft, wat doen jullie? hetzelfde, of zomer- en winterbanden?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 19:21
KleinSpookje
Avatar van KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
En gisteren mijn auto weer opgehaald met een verse APK, en zoals elk jaar heeft ie ook braaf een grote beurt gehad. Of ik even €522,35 wilde neertellen.
Geen grote dingen gelukkig, en ook geen opmerkingen over reparaties die er aan zitten te komen.
En dat is nou de reden dat ik het onderhoud zelf doe.

Je geeft aan dat ongeveer €220 voor onderdelen was? Wat is er dan vervangen bij jou? De olie + oliefilter + luchtfilter + evt koelvloeistof + v-snaar + bougie's kan bij elkaar nooit meer als ongeveer €120 kosten.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 19:26
KleinSpookje
Avatar van KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
afgezien van snaren, banden en distri riem kun je in principe alles zelf doen.
v-snaren kan je makkelijk zelf doen. Als je de tijd hebt om de uitlaat weer dicht te klussen kan je ook een v-snaar monteren en spannen. Distributieriem ligt even een categorie moeilijker, maar is ook zelf te doen mits je weet waar je mee bezig bent.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 19:37
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Als je er voor 500 euro gewoon een jaar tegen aan kunt, vind ik dat best de moeite waard.
Als je afhankelijk bent van je auto is het niet altijd even slim om zelf er aan te gaan sleutelen. Tenzij je echt goed gereedschap een een brug hebt, dat je overal makkelijk bij kunt.
Ik heb er zelf een #@#@ hekel aan om met slecht gereedschap te werken.
__________________
I have a dream.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 19:54
KleinSpookje
Avatar van KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
Als je er voor 500 euro gewoon een jaar tegen aan kunt, vind ik dat best de moeite waard.
Als je afhankelijk bent van je auto is het niet altijd even slim om zelf er aan te gaan sleutelen. Tenzij je echt goed gereedschap een een brug hebt, dat je overal makkelijk bij kunt.
Ik heb er zelf een #@#@ hekel aan om met slecht gereedschap te werken.
Het meeste werk wat ze bij een grote beurt uitvoeren is gemakkelijk zelf te doen.
Het is geen rakettechnologie waar ze daar mee bezig zijn. De grootste kostenpost is het uurtarief. Het (goede)gereedschap wat je nodig hebt om 80-90% van een grote beurt uit te kunnen voeren koop je voor het uurtarief of minder. Tel uit je winst. Ik ben afhankelijk van mijn auto en alleen voor de APK en het wisselen van banden komt mijn auto bij de garage.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 20:21
Verwijderd
Ach, als je niet wilt dat ze meteen gaan repareren en jij dus achteraf ineens €500+ moet neertellen dan vraag je ze van tevoren om te bellen als er kosten mee gemoeid zijn.
Gewoon vragen wat er allemaal mis aan is en beslissen, niet zo moeilijk lijkt me
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 17:38
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
En dat is nou de reden dat ik het onderhoud zelf doe.

Je geeft aan dat ongeveer €220 voor onderdelen was? Wat is er dan vervangen bij jou? De olie + oliefilter + luchtfilter + evt koelvloeistof + v-snaar + bougie's kan bij elkaar nooit meer als ongeveer €120 kosten.

Zat ook nog een waterpomp bij en een set remschoentjes (trommels achter) en remblokjes (schijven voor).

Het is wel makkelijk om te roepen dat je het beter zelf kan doen. Veel dingen zijn inderdaad relatief eenvoudig om te doen. Maar dan moet je naast het juiste gereedschap ook de tijd en ruimte hebben. Als doe-het-zelfer ben je zowieso al snel anderhalf tot twee keer zoveel tijd kwijt aan een reparatie. Ten eerste omdat je niet de routine hebt van een ervaren monteur en ten tweede omdat je eigen goede gereedschap toch wat minder goed/snel werkt dan het gereedschap in een garage. Zo ben ik nog heel weinig mensen tegengekomen met bijvoorbeeld een pneumatische schroeftol.
Tijd heeft niet iedereen. En het argument dat iets goedkoper is als je het zelf maakt, gaat voor bijna alles op. Je kan ook je eigen huis schilderen, je eigen muren stucen, je eigen meubels timmeren, je eigen brood bakken en je eigen groente verbouwen zonder dat je daarvoor heel bijzonder of duur gereedschap nodig hebt.
Dan heb je nog het puntje ruimte. Niet iedereen heeft een garage of carport. Bij ons kan er geen auto op eigen terrein staan. Dat maakt het erg lastig om zelf te gaan klussen. Als je al ergens aan begint, dan moet het ook dezelfde dag klaar zijn. En dat is erg vervelend als het regent. Of als er iets tegenzit (bijv. vastgeroeste moeren) waardoor je eigenlijk tijd te kort komt.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 13:33
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
*ik ben erg blij dat mijn auto door de APK is gekomen* in totaal 77 euro kwijt

Niet geheel in de lijn van het topic, maar ik wilde mijn vreugde delen (a)
Vandaag is mijn auto opnieuw geslaagd voor de APK. Ditmaal bedroegen de kosten 107 euro.

APK 39
remtest 25
Handrem afstellen
Lampje vervangen

Milieuheffingen
Arbeidsloon
-------------
107,- euro
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2007, 22:51
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Even 'n heel kort offtopic vraagje: bestaat er iets om je auto te beveiligen tegen vandalisme (in de vorm van krassen)? 'n Extra gevoelig alarmsysteem of 'n videocamera van binnenuit ofzo .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2007, 13:40
Verwijderd
Een garagebox is feitelijk de enige bescherming. Wat je zou kunnen doen is je auto onder een lantaarnpaal parkeren met daarop een camera gericht, dan heb je de daders iig altijd op beeld staan mocht zoiets gebeuren. In de meeste gevallen is het vrij onmogelijk om je daar echt goed tegen te wapenen en verzekeringen dekken vandalisme zoals krassen e.d. in de meeste gevallen ook niet.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2007, 15:26
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Hmm.. thnx! Misschien weet je 'n andere oplossing? De situatie is namelijk zo:

In 2000 kregen m'n ouders 'n nieuwe Mercedes, 2 dagen later zat er 'n kras van voor tot achter (aan beide kanten!) op. We hadden al zo'n vermoeden van wie dat had gedaan, maar jaren later bekende de buurman zelf (in 'n ruzie) dat hij 't was geweest. Waarschijnlijk zonder echte reden, omdat hij ons gewoon 't licht niet in de ogen gunt.

Gisteravond hebben m'n ouders weer ruzie met 'm gehad en de buurman zei: "Wacht maar, we krijgen jullie nog wel!" En heel toevallig krijgen m'n ouders in februari weer zo'n nieuwe Mercedes. Nou, zelfs 'n debiel snapt waar we nu bang voor zijn...
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 01-01-2008, 20:38
Verwijderd
Snap ik wel maar helaas is er vrij weinig wat je er tegen kunt doen, afgezien van het stallen in een garagebox.
Wat je zou kunnen proberen is om een webcam op de auto te richten (werkt absoluut niet met de goedkopere webcams tbh) en dat naar een pc laten streamen waar het wordt opgeslagen.
Je zou nog kunnen overwegen om aangifte te doen maar met dit soort dingen kan de politie sowieso weinig en waarschijnlijk wordt de buurman enkel minder voor rede vatbaar.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2008, 21:16
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Dat ideetje met die webcam zal ik de autodealer 'ns voorleggen, ook al geloof ik dat die ons niet bepaald verder kan helpen. Ik weet überhaupt niet waar je met dit soort vragen naar toe moet . Maar goed, in ieder geval bedankt en we zullen maar afwachten. In ieder geval zijn m'n ouders all-risk verzekerd .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 01-01-2008, 21:26
Verwijderd
Het gaat er natuurlijk om dat je de daders op film hebt, mocht het gebeuren. Dit kun je dan weer gebruiken bij je aangifte bij de politie naderhand.
Wat betreft de webcam:
Een goede cam (1.0MP+) moet het wel trekken. Ik zal eens kijken welk programma ik hier destijds gebruikt heb om de beelden op te slaan.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2008, 23:54
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Je kan ook de auto in de tuin zetten en een leuke waakhond kopen... Ik denk ook dat alleen vier muren en een dak echt veiligheid bieden. Een alarmsysteem zal je niet veel aan hebben. Een kras heb je zo gemaakt - tenzij je buurman een kunstenaar is en creatief te werk wil gaan - dus als het alarm afgaat is hij allang verdwenen tegen de tijd dat de eerste mensen kijken wat er aan de hand is. Bovendien betwijfel ik of het maken van een kras al voldoende is om een alarm af te laten gaan. Zal denk ik ook van het alarm afhangen. Je zou inderdaad een webcam kunnen proberen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 01:50
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
'n Garagebox hebben we gewoonweg niet, bovendien heeft m'n pa de auto tig keer per dag nodig om bestellingen rond te brengen. Ik had 't net met 'm over dat webcamsysteempje, maar dat zal ook moeilijk gaan: We wonen aan 'n drukke straat met parkeerplaatsen aan beide kanten van de weg, dus we hebben geen vaste plek voor de auto. Daarnaast hebben we 'n cafetaria en kan de webcam niet bij klanten op de eettafel of de vensterbank staan. Van bovenaf (we wonen boven de cafetaria) gaat ook niet, omdat we 'n soort voorgevel hebben. Zoiets als dat gele geval hier:



Hij dacht zelf aan 't ophangen van 'n nepcameraatje, maar of dat zo'n geniaal plan is...? Ik weet 't zelf ook niet meer hoor. 't Beste is gewoon 'n tweedehands Opel Kadett'je, maar dat terzijde.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 11:48
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Daar heb je je oplossing
Opel Kadettje voor de deur, de Mercedes een kilometer verderop parkeren en dan iedere keer met de Kadett op en neer pendelen.

Ik denk eigenlijk dat je niet veel kan doen, want ik vraag mij ook af of je wel zomaar een camera mag plaatsen buiten je eigen terrein. Ik vrees dat je gewoon moet hopen dat hij jullie auto met rust laat. Als er een kras op komt kan je nog aangifte doen, maar meer ook niet. Het is ook ontzettend kinderachtig gedrag van die man.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 12:23
PV
PV is offline
distributieriem moet worden vervangen, airco is kapot :/ dat wordt weer een leuke rekening
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 13:36
PV
PV is offline
pff de distributieriem moet helemaal niet vervangen worden, beetje slordig van de garage.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 15:43
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Lullig zeg! En nu?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 16:18
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Airco kan ook een dure grap zijn, afhankelijk van de auto en wat er mis mee is.

In onze Xsara Picasso heeft de Climate Control een beetje een eigen wil. Hij springt niet altijd direct aan en laat soms wel een kwartier op zich wachten en gaat naar eigen inzien uit (soms al na 1 keer blazen). Volgens de garage zou het aan de koolborsteltjes kunnen liggen, op zich niet zo'n duur onderdeel. Maar om daarbij te kunnen moet het hele dashboard eruit en het is zoveel werk dat de prijs rond de 700 euro ligt En dan weten ze nog niet eens zeker of dat wel het probleem is.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 17:30
PV
PV is offline
Citaat:
Lullig zeg! En nu?
Door tijdgebrek waren ze er afgelopen donderdag niet aan toegekomen, ik zou pas volgende week vrijdag voor de distributieriem + airco langskomen.
Ik bel ze maandag nog wel even om preciese afspraken te maken rond de airco, want dat kan inderdaad behoorlijk duur worden en dat heb ik er nou ook weer niet voor over.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 16:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik denk eigenlijk dat je niet veel kan doen, want ik vraag mij ook af of je wel zomaar een camera mag plaatsen buiten je eigen terrein.
Een camera plaatsen die (een deel van) de openbare weg opneemt is verboden, tenzij je een vergunning van de gemeente hebt. Die stellen op hun beurt een aantal voorwaarden in het kader van de wet bescherming persoonsgegevens.

Maar goed, herhaaldelijke lakschade t.w.v. een paar honderd euro is wel een belang dat dat rechtvaardigt lijkt me zo. Waarom overigens niet gewoon aangifte doen AzN? Als hij het eerder toegaf en het gebeurd weer, dan wordt hij ongetwijfeld uitgenodigd voor een gesprek, en de politie perst het vanzelf wel uit hem als hij het weer heeft gedaan.


Overigens nog een vraagje. Nu verwijt ik mijn pa altijd dat het een roestbak is, en een nepterreinwagen, maar dat is gisteren bewezen. Hij ging door de modder rijden met zijn Landrover Freelander, en heeft naar het zich laat aanzien daarbij de turbo opgeblazen. (vrij spectaculaire zwarte rookwolk produceerde dat overigens)

Weet iemand of het enigsinds makkelijk te doen is om bij dat ding te komen en het eventueel te demonteren om te zien of er nog iets aan te redden valt? Überhaupt zou ik dat graag zelf doen om kosten te sparen, en zodat het ding zo snel mogelijk weer op de weg is. De vorige Freelander heeft namelijk ook tot tweemaal de turbo installatie afgefakkeld, wat iedere keer een bom duiten kostte om te laten repareren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 17:17
Verwijderd
Turbo's repareren is nooit makkelijk en zou ik je niet aanraden om zelf te proberen. Sowieso wordt het niet het redden van maar het vervangen van de turbo.
Dit laatste zou je eventueel wel zelf kunnen proberen maar doe dat niet zonder je goed in te lezen over jouw (vaders) auto.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 22:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mwo, ik heb even gekeken. Eerst was een slang gesprongen, nog wat andere dingen zagen eruit alsof ze een flinke dreun hadden gekregen.
Met een vriend die iets meer ervaring heeft met auto's er daarna nog een aantal uur aan zitten rotzooien (zeg maar van moment van posten tot aan nu, lol), en we hebben een aardig deel opengewerkt, maar van redden is inderdaad geen sprake.

Maar goed, liever een paar uur minder arbeidsloon betalen bij de garage als dat kan. Ik betaal de rekening weliswaar niet, maar toch.. Nu kunnen ze gewoon de nieuwe turbo er in zetten en hoppa.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 20:39
Verwijderd
Ja, dat was te verwachten helaas. Heb me in dat turboverhaal verdiept omdat ik naar een Laguna II ph I aan het kijken was. Bij dat type gebeurt/gebeurde het geregeld dat een turbo de geest gaf. Als ik het me goed herinner moest ongeveer iedere 75.000km een andere turbo er op geschroefd worden. Bij de ph II is dat al niet meer zo maar die vallen net buiten mijn budget :x

Weet je al wat je gaat doen hiermee?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 22:14
PV
PV is offline
niet helemaal onderhoud, maar toch wel apart;
mijn ouders hebben van de week hun Alfa Romeo ingeruild voor een BMW, ik ging gisteren even achter het stuur zitten, kijken hoe het er van binnen uit ziet, wat knopjes uitproberen. Doe ik het linkervoorraam naar beneden en weer omhoog, zegt dat ding 'PANG' hing dat raam ineens scheef dus hij kon meteen weer naar de garage, maar ze hebben pas dinsdag tijd om er naar te kijken oid. Nou komt het blijkbaar wel meer voor maar ik schrok toch wel even
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 19:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Weet je al wat je gaat doen hiermee?
Om daar nog even op terug te komen: We hebben een kennis die via zijn werk het onderdeel kon bestellen. Samen met hem in een middagje het geheel vervangen. Het viel best mee eigenlijk, als je je erin verdiept zijn motoren behoorlijk self-explaining. De auto in kwestie rijdt al enige tijd weer als een zonnetje.

Al met al kostte het nog niet de helft van de kosten die de garage ervoor rekende de voorgaande twee keren toen de turbo kapot ging. Maar goed, driemaal kapot in nauwelijks vier jaar.. Die landrovers kunnen echt niets hebben lijkt het wel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 21:27
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Vraagje: Is 't mogelijk om roest van je fiets af te krijgen? Met een of ander speciaal middeltje ofzo?

(Ohja, m'n ouders hebben de nieuwe auto al ongeveer 1 maandje en de buurman is netjes met z'n handjes ervan afgebleven .)
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 21:58
Verwijderd
Daar kun je gewoon Coca-Cola voor gebruiken, wel de gewone variant, niet de Zero/Light/Decaf variant.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 18:04
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Daar kun je gewoon Coca-Cola voor gebruiken, wel de gewone variant, niet de Zero/Light/Decaf variant.
Serieus? Morgen direct even uitproberen, thnx!
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.