Oud 18-09-2001, 19:41
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Haaaaallloooooo allemaal, ik heb jullie allemaal heel erg gemist! Ik ben sinds gisteravond weer terug, vandaag weer naar school en een proefwerk Grieks (hoe ironisch ). Het verslag post ik over een paar dagen, er wordt aan gewerkt.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2001, 15:37
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik heb nu dag 1 t/m 6 af. Wanneer de rest komt weet ik niet, waarschijnlijk pas over een paar weken ofzo, want het is momenteel erg druk op school. Nou, hou je vast, want het is veel tekst.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 24-09-2001, 15:37
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Euroclassica 2001
Door: Jasper Weren

Dag 1:
De eerste dag ben ik 3 uur naar school geweest, om vervolgens na de pauze naar huis te gaan. Thuis aangekomen pakte ik de laatste spullen in, en was helemaal klaar voor vertrek. Na een uurtje wachten kwam, mijn vader thuis om me naar station Roosendaal te brengen.
Onderweg nog eerste een zwembroek gekocht, daarna flink doorgereden om op tijd te komen. Op het eerste gezicht herkende ik Anton (de begeleider) en 2 andere deelnemers niet.
Ik stelde me voor, en de trein vertrok. Na een treinreis van een paar uur kwamen we in Brussel aan, vanaf station Brussel-Noord gingen we naar vliegveld Zaventem.
We zouden een paar uur vertraging hebben, dat bleek later 5 uur te zijn. We hebben gezellig met z’n vijven zitten te praten op het vliegveld. Pas toen kreeg ik er echt zin in. De mensen waren veel gezelliger dan ik had gedacht.
Om 23.45 uur zaten we in het vliegtuig, om 0.45 uur stegen we op. Tijdens de vlucht hebben de meesten geslapen, ik zat naast Anton, die heeft ook behoorlijk veel geslapen. Het schijnt dat ik in mijn slaap heel actief ben, dat zeiden 2 meisjes die niet geslapen hadden.
Na het ophalen van de koffers en de reis per auto naar Athene-centrum, kwamen we in het hotel. Ik deelde mijn kamer met Anton, om 6.30 uur sliep ik.

Dag 2:
Lekker uitgeslapen, tot 10.30uur. Dat was een behoorlijk korte nacht, maar het zou niet de kortste zijn, zie hiervoor de rest van het verslag.
Om 11.45 uur maakten we kennis met de Kroaten en gingen we met de bus een gedeelte van de andere deelnemers uit andere landen van het vliegveld ophalen. Toen we op de bus stonden te wachten, zagen we een dierenwinkel waar dieren werden verkocht die je in Nederland niet zo snel in de winkel zult vinden. We zagen papagaaien, grondeekhoorntjes en zelfs een aapje. Ze zaten er maar zielig bij.
Tijdens de busreis en het wachten op het vliegveld hebben we (=Manon, Karin en ik) heel gezellig zitten praten, ik had er alle vertrouwen in dat het een leuke tijd zou worden.
De meeste mensen waren er nu, en we vertrokken naar het hotel waar we 10 dagen zouden verblijven.
Er waren in totaal 4 begeleiders; Anton (gaf les), Jose (de ‘baas’), John (gaf les) en nog een Spanjaard die elk jaar de penningmeester is.
Het hotel lag in ????, het was er echt heel erg mooi. We zaten ongeveer 10 meter van de zee af en de terrassen waren iets van 8 meter diep. Ik had het geluk dat ik op een kamer lag met een groter terras dan de meeste anderen. Ik deelde de kamer met een Rus, hij sprak niet echt vloeiend Engels, dus de communicatie verliep soms erg moeizaam.
Na het inruimen van de kamer gingen we lunchen, we moesten de lunch zelf verzorgen, dus verder dan wat drinken en een kleffe muffin kwam het niet.
Daarna zijn we naar het strand gegaan, dat was erg gezellig. In de loop van de dag kreeg ik schokkend nieuws te horen: We kregen les! Ik ben niet naar de voorlichtingsavond in Nijmegen geweest, dus wist ik helemaal niet wat ik kon verwachten. Eigenlijk was het ook wel te verwachten, het heet niet voor niks ‘Zomerschool’. De eerste paar dagen hadden we 4 uur per dag les, de rest van de tijd waren we vrij.
Het avondeten moesten we zelf verzorgen omdat we anders meer zouden krijgen dan de deelnemers die er nog niet waren. Het eten was smerig, ik heb het meeste weggegooid. ’s Avonds gezellig op het terras gezeten en foto’s gemaakt.

Dag 3:
’s Ochtends moesten we om 9.00uur in de ‘lecture-room’zijn. We hadden 3 lesuren, en na elk lesuur een pauze van ongeveer 20 minuten. De lessen waren best wel interessant, er werd veel nieuwe stof behandeld, maar er werd ook veel herhaald. De eerste dag gingen de lessen over de democratie van 2500 jaar geleden in Athene.
De rest van de dag hebben we hetzelfde besteeds als op dag 2; op het strand en het balkon zitten. Ik weet niet waarom, maar ik heb me geen moment verveeld terwijl we totaal niks actiefs heben gedaan.
’s Avonds na het eten, dat elke dag om 21.00 uur was, gingen we naar het balkon van Manon&Karin. Daar hebben we zitten te praten en een vallende ster waargenomen (we zouden er in totaal 3 zien in de dagen dat we in het hotel waren). Karin wilde gaan slapen, Manon&ik bleven nog een tijdje buiten zitten. Maar omdat we Karin niet wakker wilden houden, zijn we een stukje gaan wandelen; eerst over het strand naar een heuvel, en vervolgens door het dorpje. Het werd al behoorlijk laat, en om 4.00 uur liepen we het hotel weer binnen. Toen heb ik maar snel mijn tanden gepoetst en ben ik zachtjes naar mijn bed gelopen, ik wilde de Rus niet wakker maken.

Dag 4:
Auw…Om 7.30uur ging de wekker, ik had minder dan 3 uur geslapen. Toch ben ik opgestaan, heb ik me gedoucht en ben gaan ontbijten. Het ontbijt was daar wel redelijk, maar niet heel erg uitgebreid.
De lessen waren best interessant en ik voelde me bijzonder actief, relatief gezien dan. Na de lessen gingen we weer naar het strand en daarna naar het balkon.
Bij het avondeten hebben we veel gepraat met de Belg, Dries. We hebben veel van elkaars taal geleerd en we hebben ontzettend gelachen. Hij kan heel erg hard lachen, dus onze tafel trok soms behoorlijk veel bekijks.
Voor het eten hadden we dramales, ik wilde bij het koor (geen idee waarom), dus stak ik mijn vinger op en ja hoor, ik zat erin. Maar later bleek dat ik een klein feitje over het hoofd had gezien; Ik had me ingeschreven voor het vrouwenkoor. Maar dat bleek geen probleem te zijn, ik werd benoemd tot koorleider. Lijkt heel wat, maar het kwam neer op een paar keer in mijn handen klappen en stil blijven staan in een cirkel.
Na het eten gingen we weer op het balkon zitten, op het stran was een huwelijksfeest met harde Griekse muziek. Dat geeft toch wel een bijzondere sfeer moet ik zeggen. Vanaf het balkon konden we het hele feest volgen, het produceerde veel lawaai, maar daar konden wij ons niet aan storen.
We verhuisden ons van mijn balkon naar dat van Manon&Karin, daar praatten we nog wat en ik kwam met het voorstel om nog een stukje te gaan wandelen. Karin ging niet mee, dus waren we weer met z’n tweetjes. Op het strand hadden we twee stoelen gevonden, dus we gingen zitten en genoten van het prachtige geluid van de zee. Na een tijdje kwam ik met het idee om op het balkon te gaan slapen. Manon vond het wel een leuk idee, dus we gingen naar het hotel. Ik haalde mijn spullen van mijn kamer (zo stil mogelijk, de Rus sliep), en we gingen naar Manon’s kamer. Daar pakte ik twee matrassen en bracht ze (zo stil mogelijk, Karin sliep) naar buiten. Alles was klaar en om 1.30uur lagen we in bed. We hebben die avond nog 1 of 2 vallende sterren gezien. Ik had er eentje gezien, maar Manon (die haar lenzen niet inhad) wist niet zeker of ze ook een vallende ster had gezien.

Dag 5:
Wederom Auw…Weer te weinig nachtrust. We waren op tijd wakker, maar ik moest alles weer naar binnen breneg en rond 8 uur kwam ik op mijn eigen kamer. Vraagt de Rus: Have you had breakfast?’. Ja…ik kom altijd met mijn beddengoed van het ontbijt af… Snel gedoucht en daarna ontbeten. Ik was net op tijd voor de eerste les.
Die eerste les heb ik echt uitgezeten, ik ben zelfs een paar keer in slaap gevallen. De tweede les heb ik ook nog bijgewoond, maar de derde les niet. In de pauze was ik naar mijn kamer gegaan om eventjes uit te rusten, maar ik viel in slaap en was daarom niet op tijd voor de derde les. Ik had natuurlijk halverwege de les binnen kunnen komen lopen, maar dat staat ook zo raar.
’s Avonds hadden we weer drama, het ging steeds beter. Ik moest in het midden van een cirkel staan en in mijn handen klappen als het koor moest beginnen met zingen. Achteraf bleek dat ik de gemakkelijkste rol had in de hele tragedie.
Die avond ben ik redelijk op tijd gaan slapen, ik geloof dat ik er rond middernacht in lag. Dit omdat we de volgende dag vroeg op moesten.

Dag 6:
Een van de mooiste dagen van de reis.
We moesten vroeg op, maar dat was het achteraf meer dan waard. ’s Ochtends gingen we naar de Acropolis. We hadden 1,5uur om de Acropolis te bezoeken, dat vonden we allemaal veel te kort. Het was veel mooier en imposanter dan ik verwacht had, niet alleen het Parthenon, maar vooral het Erechteion was erg mooi. We hebben alles vanaf zoveel mogelijk standpunten bekeken, en sommige dingen zal ik werkelijk nooit meer vergeten. Zo vond ik het bijvoorbeeld erg bijzonder dat zo’n oud bouwwerk middenin een hypermoderne stad ligt. Je ziet een erg opmerkelijk contrast als je op de Acropolis staat; Iets uit de stad van 2500 jaar geleden middenin een gigantische stad uit het jaar 2001.
Het museum was ook erg mooi, maar vanwege het tijdgebrek hebben we ons er echt doorheen moeten haasten.
Het Nike-tempeltje hebben we niet echt goed gezien omdat het (helaas) in de steigers stond.
Bij de Acropolis heb ik de eerste kaarten verstuurd (een kaart doet er 5 tot 6 dagen over om Nederland te bereiken).
Na ons bezoek aan de Acropolis gingen we verder met een bezoek aan de Agora. Vooral het verhaal dat Jose erbij vertelde was erg mooi, hij liet je echt voelen alsof je zelf een griek was die 2500 jaar geleden leefde. Het museum was mooi, en niet al te groot.
De middag hebben we in Athene-stad doorgebracht, we hebben gegeten bij de Mc Donalds, en zijn daarna de hele middag gaan winkelen. De meeste souvenirs heb ik op die dag gekocht. Na een paar uur gingen we weer de bus in, richting Hotel.
’s Avonds hadden we weer drama, en daarna gingen we eten. Daarna hebben we nog wat gepraat op het balkon en zijn we gaan slapen, want we moesten weer erg vroeg op.


------------------
RHCP in de Klassieke Oudheid: Kokkinos Zestos Chili Piperi (Grieks, klopt half)--Russus Calidus Chilus Piperi (Latijn, klopt nog minder)



[Dit bericht is aangepast door J@SPER (24-09-2001).]
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 24-09-2001, 21:46
Emma!
Emma! is offline
Heej

Heb gigantisch déja-vu nu...
Jah, ik zie het allemaal precies voor me

Ging José weer huilen toen jullie op de Akropolis stonden?

Ben wel benieuwd hoe de rest van de week was...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:36.