Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2002, 10:11
nps
Avatar van nps
nps is offline
Ben benieuwd wat anderen hiervan denken.

Geloof: Kwaad of niet?

Geloof word door vele mensen gezien als bron van kracht en hoop. Ze zien God als iets positiefs in hun leven, iemand die hun troost en naar hen luistert. Niks mis mee dus.

Bij anderen komt het geloof echter voort uit angst om naar de hel te gaan. In plaats van troost en positiviteit ervaren zij uit het geloof beperkingen en negativiteit (Ik mag dit niet doen, want dan word God boos!). Tevens word het hele leven naar de dood toegeleefd, het hele leven word immers in het teken gezet van God in principe.

Ook zijn er mensen die door hun ouders in het geloof "gedwongen" worden, om het maar even zo te zeggen. Zij hebben niet de vrije keus om te kiezen tussen wel geloven en niet geloven, en zo worden hun dingen ontnomen (Denk bij str eng geloof aan de evolutietheorie van Darwin en sexuele voorlichting.).

En dan mag je als streng gelovige ook niet met mensen buiten jou geloof omgaan, en al helemaal geen ongelovig vriendje/vriendinnetje hebben. In principe groeien streng gelovigen dus zonder een goeie kijk op het leven, ze krijgen immers alleen te zien wat er in hun wereldje is om het maar even zo te zeggen. Tevens kunnen streng gelovigen minder goed rationeel nadenken in mijn ogen, omdat ze alles relativeren aan God, en niet aan andere factoren (overdreven gezegd)

En dan tot slot zijn er vele oorlogen uitgevochten om geloof. Joden zijn vergast, In Ierland was er dacht ik ook een hele tijd oorlog om geloof, en nog veel meer. Er zijn vanwege het geloof dus al een hoop mensen vermoord. Ook nu weer in Nederland word het Moslimgeloof en de cultuur die daaromheenhangt uitgekotst.

Dit allemaal in overweging nemend, wat vinden jullie nou van geloof: Goed, Kwaad, of zijn jullie neutraal? Of is mijn kijk op geloof juist te beperkt?

(Weet niet of er al eerder zo'n soort topic is geweest, ik kom hier nooit)
__________________
__________________
Advertentie
Oud 28-10-2002, 16:06
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Te vaak geweest, er zijn al teveel ja/nee-religie-threads en bovendien is de vraag te suggestief.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 15:14
Levensbeschouwing & Filosofie mijn geloof
Snakeboy
5 12-01-2007 14:31
Seksualiteit aanranding of niet?
Bequiristain
157 18-04-2006 10:15
Verhalen & Gedichten Een derde gedachte, (verhaal, nog niet af).
Noor-91
3 26-01-2006 09:55
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.