Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2006, 17:14
LB06
LB06 is offline
Vandaag reed ik door Tilburg, en raakte ik verzeild in de volgende situatie:


Ik ben de groene auto, en de tegenpartij de blauwe sedan. Wij meenden allebei dat we voorrang hadden. Ik kwam vanaf een verhoging de voorrangsweg op, en hij kwam vanachter de haaientanden.

Mijn redenatie was alsvolgt: verhoging/uitritconstructie en haaientanden heffen elkaar op, dus blijft over de "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor"-regel.

Maar volgens hem (ik parafraseer en vat samen, heb geen uitgebreid gesprek gehad natuurlijk) waren verhogingen en haaientanden niet verkeerstechnisch gelijkwaardig en had hij voorrang.

Er is overigens niks gebeurd. Het was gewoon even schrikken

Wie o wie heeft het antwoord?

Als deze in WGR thuishoort: be my guest
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2006, 17:27
PV
PV is offline
Volgens mij moet je, als je uit een uitrit komt, iedereen voor laten gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 17:30
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
PV schreef op 08-08-2006 @ 18:27 :
Volgens mij moet je, als je uit een uitrit komt, iedereen voor laten gaan.
jah dat dacht ik ook want dat is een bijzondere verrichting
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 17:48
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
uitrit, dus je moet alles en iedereen voor laten gaan.

Denk dat MM het correcte antwoord wel weet.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 18:05
LB06
LB06 is offline
Oh

Weer wat geleerd Achteraf is het eigenlijk best logisch ja.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 18:18
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Pfoe, moeilijke.
Ik weet t niet 100% zeker (ik zal t nog wel aan een collega vragen). De regels conflicteren hier een beetje.

Jullie moeten namelijk allebei al het verkeer voor laten gaan. Er is een klein verschil tussen de haaientanden en de uitrit, maar dat doet hier eigenlijk niet terzake. (Dat gaat over de voorrangsrechten voor voetgangers. Strikt genomen hoef je bij haaientanden voetgangers niet voor te laten, en bij een uitrit wel. Laat ze overigens toch maar voor hoor.)

Dat haaientanden en een uitrit niet hetzelfde zijn, is dus wel een correcte opmerking, maar volslagen onzinnig om te beweren dat de blauwe sedan dan 'dus' voorrang heeft.

Even zo simpel mogelijk :
- de groene en de blauwe auto moeten beiden alles voor laten gaan

- wat dat betreft zijn beide voertuigen gelijkwaardig aan elkaar

- de blauwe auto kruist slaat af. Regel is, dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft boven afslaand verkeer, in dergelijke situaties. (Eventueel nog aangevuld : rechtsafslaand verkeer gaat boven linksafafslaand verkeer).

aan de andere kant heeft een uitrit wel een urgentere functie dan haaientanden; dus t blijft lastig.

@remy476 : bij een uitrit moet je inderdaad iedereen voor laten gaan, maar het is geen 'bijzondere verrichting'. Je neemt gewoon deel aan het verkeer. Wel moet je bij een uitrit ook ander verkeer -fietsers, voetgangers, paarden, marsmannetjes- voor laten gaan.
Echter, dat geldt in principe ook voor de blauwe auto, achter de haaientanden.

OVerigens, heb je nou een aanrijding gehad of niet ? ik hoop van niet. In dit soort gevallen is het vooral een kwestie van communiceren. In geval van een aanrijding ligt de schuldvraag niet zo zwart-wit. (In mijn optiek zou de blauwe auto schuldig zijn. Immers, hij kruist de weg van een rechtdoorgaande auto. ) (In de praktijk zou dit een 50/50 gevalletje worden, gok ik.)

Je kan t ook zo zien : vergeet even de haaientanden en de uitrit. Je bent beide al doorgereden, maar je raakt elkaar nog niet. Dan sla jij niet af, maar de blauwe auto. Die auto verandert van richting, en moet dus de ander voorlaten. (maar goed, niet iedereen zal dat met mij eens zijn).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 19:07
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik heb t nagevraagd, en weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de groene auto voorrang heeft, en de blauwe auto voorrang zou moeten verlenen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 20:00
LB06
LB06 is offline
Bedankt voor je uitleg! Je gedachtengang is zo goed als gelijk aan mijn inschatting die ik daar ter plaatse van de situatie maakte. Als het rijden uit een uitritconstructie inderdaad (voor deze situatie) defacto gelijk is aan haaientanden, lijkt het me dat mijn redenatie toch de juiste is.

Gelukkig heb ik geen aanrijding gehad, maar het scheelde niet veel. Hij reed iéts eerder dan ik het kruispunt op, en toen hij naar links wilde afdraaien stond ik al met mijn neus en voorwielen op de weg.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 20:05
Verwijderd
De blauwe auto heeft voorrang. Volgens de toelichting op de verkeerreglementen gelden haaientanden alleen voor verkeer kruisend op de weg. De groene auto kruist de weg niet en heeft daarom op grond van een ongelijkkruispunt geen voorrang
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 20:11
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-08-2006 @ 19:18 :

Even zo simpel mogelijk :
- de groene en de blauwe auto moeten beiden alles voor laten gaan

nee, de groene auto moet alle verkeer laten voorgaan (ongeacht het type en de vector) en de blauwe alleen de kruisende
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 23:09
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
recht door op de zelf de weg gaat voor
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 00:09
Verwijderd
groene auto moet alles voor laten gaan want uit een uitrit komen is een van de 3 situaties waarbij je nooit voorrang hebt (samen met achteruit rijden en nog 1, maar die ben ik vergeten).

in dit geval verdwijnt de regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor en mag de blauwe eerst
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 00:31
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
verhoging is toch geen uitrit?

uitrit is voor zover ik meen te herinneren alleen als de stoep doorloopt.. in dat geval moet je de BLAUWE auto voor laten gaan, want die hoeft geen voorrang te verlenen aan mensen die uit een uitrit komen.

als het alleen een ophoging was moet de blauwe auto jou voor laten gaan, rechtdoor gaat voor immers.

helemaal geen gelijkstelling hier.. er zijn gewoon regels.. als je uit een uitrit komt IEDEREEN voor laten gaan.. dus ook mensen die achter haaientanden stan.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ

Laatst gewijzigd op 09-08-2006 om 00:33.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 08:54
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
*zucht*

uitritten zijn onhandige uitvindingen van een kerel die dacht, goh, borden zijn onhandig, laten we t nog erger maken.

ik heb t diverse mensen gevraagd (en, no offense, mensen die er meer verstand van hebben dan de meeste forumleden).

ik heb t toevallig een examinator van t cbr kunnen vragen; en zelfs hij wist t niet helemaal zeker.

lekker duidelijk, dus.

@luciano : lees mn post even helemaal, dan had je gezien dat ik t verschil tussen uitrit en haaientanden wel degelijk had uitgelegd.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 11:35
juno
Avatar van juno
juno is offline
In een dafje heb je dit soort problemen niet: je moet iedereen altijd voorrang verlenen. Net als eendjes en fiatjes 500.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 11:59
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 09-08-2006 @ 12:35 :
In een dafje heb je dit soort problemen niet: je moet iedereen altijd voorrang verlenen. Net als eendjes en fiatjes 500.
Ik geef dat soort autootjes altijd voorrang. (nee, dat zeg ik niet om te slijmen, tis gewoon zo. Ik vind dat altijd zo'n leuk gezicht, dat verdient gewoon voorrang.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 12:25
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-08-2006 @ 09:54 :
*zucht*

uitritten zijn onhandige uitvindingen van een kerel die dacht, goh, borden zijn onhandig, laten we t nog erger maken.

ik heb t diverse mensen gevraagd (en, no offense, mensen die er meer verstand van hebben dan de meeste forumleden).

ik heb t toevallig een examinator van t cbr kunnen vragen; en zelfs hij wist t niet helemaal zeker.

lekker duidelijk, dus.

@luciano : lees mn post even helemaal, dan had je gezien dat ik t verschil tussen uitrit en haaientanden wel degelijk had uitgelegd.
De mening van "mensen die er meer verstand" van hebben is suffragaan aan de verkeersreglementen
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 12:46
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Gewoon voorrang nemen, die ander trapt wel op z'n rem
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-08-2006, 12:51
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Toen ik de tekening zag zou ik in eerste instantie zeggen dat de blauwe auto voorrang zou hebben. Maar na het lezen van MightyMarcel uitleg zal het wel gewoon iets zijn wat met communiceren moet worden opgelost of rechtdoor op dezelfde weg gaat voor toepassen als ik wanhopig word
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 13:27
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik vond toevallig dit:

http://www.enschede.nl/nieuw/nieuws/...al%20-INT1.PDF

Waarin dus eigenlijk staat dat de voorrangsverlening gelijkwaardig is, met als kleine additie dat iemand op een uitrit voorrang moet geven aan voetgangers en iemand bij haaientanden alleen aan bestuurders.

Mijn gok is dus inderdaad, zoals MM ook al aangeeft, dat de groene bestuurder voorrang heeft. Mijn gevoel zegt echter wel dat een uitrit zwaarder weegt dan haaientanden, maar ik kan dat niet onderbouwen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 15:34
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 09-08-2006 @ 14:27 :
Ik vond toevallig dit:

http://www.enschede.nl/nieuw/nieuws/...al%20-INT1.PDF

Waarin dus eigenlijk staat dat de voorrangsverlening gelijkwaardig is, met als kleine additie dat iemand op een uitrit voorrang moet geven aan voetgangers en iemand bij haaientanden alleen aan bestuurders.

Mijn gok is dus inderdaad, zoals MM ook al aangeeft, dat de groene bestuurder voorrang heeft. Mijn gevoel zegt echter wel dat een uitrit zwaarder weegt dan haaientanden, maar ik kan dat niet onderbouwen.
Jah, de meeste mensen - die denken zich op verkeersregels te beroepen, geloof ik - die hier reageren zijn kennelijk van mening dat een uitrit zwaarder weegt dan haaientanden.

Volgens jouw bron - en volgens diverse andere bronnen - heb ik gelijk, en heeft de auto uit de uitrit voorrang op de afslaande auto vanachter de haaientanden.

@lucky luciano : verkeersregels zijn niet altijd compleet sluitend. Dat kan ook niet. Sinds de laatste herziening van het reglement verkeerstekens en verkeersregels (en de wegenverkeerswet) wordt er een groter beroep gedaan op de algemene verantwoordelijkheid en verkeersinzichtelijk handelen van automobilisten. Derhalve zijn lang niet alle situaties strikt door regels vastgelegd.

Mocht er in dit soort situaties een aanrijding plaatsvinden, dan wordt dat beide bestuurders kwalijk genomen. Beiden hadden moeten proberen de aanrijding te voorkomen. Marrel snapt t nog t beste, geloof ik.

@TS : oudere mensen proberen altijd je zover te krijgen dat je gaat denken dat zij voorrang hebben. Serieus, boven de 65 denken die lui dat ze sowieso voorrang hebben, geloof ik.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 16:46
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-08-2006 @ 16:34 :
Jah, de meeste mensen - die denken zich op verkeersregels te beroepen, geloof ik - die hier reageren zijn kennelijk van mening dat een uitrit zwaarder weegt dan haaientanden.

Volgens jouw bron - en volgens diverse andere bronnen - heb ik gelijk, en heeft de auto uit de uitrit voorrang op de afslaande auto vanachter de haaientanden.

@lucky luciano : verkeersregels zijn niet altijd compleet sluitend. Dat kan ook niet. Sinds de laatste herziening van het reglement verkeerstekens en verkeersregels (en de wegenverkeerswet) wordt er een groter beroep gedaan op de algemene verantwoordelijkheid en verkeersinzichtelijk handelen van automobilisten. Derhalve zijn lang niet alle situaties strikt door regels vastgelegd.

Een uitrit weegt ook zwaarder dan haaientanden. Immers bij een uitrit heeft al het verkeer voorrang en bij haaientanden alleen de kruisende bestuurders. Aangezien er geen kruisende bestuurders zijn vervallen de haaientanden
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 18:22
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-08-2006 @ 16:34 :
Marrel snapt t nog t beste, geloof ik.

Ik ben zelf nog aan het lessen en vind het soms nog best lastig om in onverwachte situaties alle verkeersregels letterlijk door m'n hoofd te laten gaan, op veel momenten gaan ze zelfs niet eens op omdat mensen een eigen willetje hebben. Daarom neem ik meestal maar ff de rust om te kijken wat de ander wil, ik laat liever een keer iemand te veel voor dan er tegen aan te zitten.

Waar mensen zijn kun je nou eenmaal nooit letterlijk de regels volgen
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 18:42
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 09-08-2006 @ 17:46 :
Een uitrit weegt ook zwaarder dan haaientanden. Immers bij een uitrit heeft al het verkeer voorrang en bij haaientanden alleen de kruisende bestuurders. Aangezien er geen kruisende bestuurders zijn vervallen de haaientanden
Mag ik je serieus vragen of je de bovenstaande posts en genoemde bronnen gelezen hebt, of dat je enkel iets post puur om het tegenovergestelde te beweren van het al gezegd zijnde ?

gewoon nieuwsgierigheid hoor.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 18:47
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-08-2006 @ 19:42 :
Mag ik je serieus vragen of je de bovenstaande posts en genoemde bronnen gelezen hebt, of dat je enkel iets post puur om het tegenovergestelde te beweren van het al gezegd zijnde ?

gewoon nieuwsgierigheid hoor.
Ja en als jij de bovenstaande bron ook had gelezen, had je gezien dat ik gelijk heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2006, 19:17
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Deze situatie ben ik ook eens in mijn rijlessen tegengekomen, volgens mijn rijleraar bleef de regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor" hier gelden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 20:22
LB06
LB06 is offline
Citaat:
marrel schreef op 09-08-2006 @ 19:22 :

Ik ben zelf nog aan het lessen en vind het soms nog best lastig om in onverwachte situaties alle verkeersregels letterlijk door m'n hoofd te laten gaan, op veel momenten gaan ze zelfs niet eens op omdat mensen een eigen willetje hebben. Daarom neem ik meestal maar ff de rust om te kijken wat de ander wil, ik laat liever een keer iemand te veel voor dan er tegen aan te zitten.

Waar mensen zijn kun je nou eenmaal nooit letterlijk de regels volgen
Het was ook niet de insteek van dit topic om mijn gelijk te krijgen of om mijn ongenoegen te uiten tegenover de wegbeheerder of mijn mede-weggebruikers. Het was gewoon pure nieuwsgierigheid van mijn kant.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 23:57
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Volgens mij is dit typisch zo'n geval als dat je bijvoorbeeld een kruispunt hebt waarbij op hetzelfde moment van alle richtingen een auto komt. Wie heeft er dan voorrang?

In zo'n geval:
"Geef je verstand eens voorrang!" (ik citeer uit mijn theorie boek )
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 00:01
Verwijderd
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 10-08-2006 @ 00:57 :
Volgens mij is dit typisch zo'n geval als dat je bijvoorbeeld een kruispunt hebt waarbij op hetzelfde moment van alle richtingen een auto komt. Wie heeft er dan voorrang?
De auto die als laatst komt aanrijden lijkt me
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 07:09
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
En wie wie voor laat, dat is een kwestie van fatsoen.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 18:38
Mestkever
Avatar van Mestkever
Mestkever is offline
Als het echt niet anders kan, moet je deze situatie met zijn 2en oplossen. Met goed fatsoen dus. Dan is erook weinig aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 09-08-2006 @ 20:17 :
Deze situatie ben ik ook eens in mijn rijlessen tegengekomen, volgens mijn rijleraar bleef de regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor" hier gelden.
dan moet jouw rijinstructeur denk ik opnieuw op cursus. Het is exact zoals Lucky aangaf.

@Mestkever; nee zo werkt het gelukkig niet.
1: er is te weinig fatsoen in het verkeer (niet meer iig), stel je voor dat je namelijk 1 minuut later thuis bent
2: Er is helemaal vwbt voorrangssituaties áltijd een regel.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 19:20
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
LB06 schreef op 09-08-2006 @ 21:22 :
Het was ook niet de insteek van dit topic om mijn gelijk te krijgen of om mijn ongenoegen te uiten tegenover de wegbeheerder of mijn mede-weggebruikers. Het was gewoon pure nieuwsgierigheid van mijn kant.
Zo bedoel ik het ook niet Ik zou het ook wel willen weten als ik zoiets had

Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 10-08-2006 @ 00:57 :
Volgens mij is dit typisch zo'n geval als dat je bijvoorbeeld een kruispunt hebt waarbij op hetzelfde moment van alle richtingen een auto komt. Wie heeft er dan voorrang?

In zo'n geval:
"Geef je verstand eens voorrang!" (ik citeer uit mijn theorie boek )
Dat heb ik met mijn rijlessen besproken, antwoord van m'n instructeur: Ik zou iedereen maar gewoon vor moeten laten gaan
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 20:29
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-08-2006 @ 01:01 :
De auto die als laatst komt aanrijden lijkt me
Volgens mij is het mij ooit zo verteld tijdens m'n theorielessen. ^
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 10:04
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
deadlock schreef op 10-08-2006 @ 20:07 :
dan moet jouw rijinstructeur denk ik opnieuw op cursus. Het is exact zoals Lucky aangaf.

@Mestkever; nee zo werkt het gelukkig niet.
1: er is te weinig fatsoen in het verkeer (niet meer iig), stel je voor dat je namelijk 1 minuut later thuis bent
2: Er is helemaal vwbt voorrangssituaties áltijd een regel.
jij denkt dat het zo is; ik weet ondertussen dat je op een examen kan zakken als je (als je de auto achter de haaientanden bent) je 'recht op voorrang' neemt.

uitleg examinator : in principe heeft de auto uit de uitrit iedereen voor te laten. echter, beide auto's rijden tegelijkertijd op. In dat geval verandert de blauwe auto tijdens het rijden van richting, en in dat geval heeft de rechtdoorgaande auto voorrang. (en, als het een lesauto op examen zou zijn, een ingreep.)

wat betreft je 2e stelling : op een vol kruispunt (dus er komt voor iedereen een auto van rechts) waarbij geen borden of markeringen zijn, zijn er in theorie helemaal geen regels. (wel de regel dat je niemand aan mag rijden).

Het is ook niet altijd duidelijk welke auto als eerste aan komt rijden. Het is fatsoenlijk om die voor te laten, maar geen regel dat dat verplicht is.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 12:09
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-08-2006 @ 16:34 :
Jah, de meeste mensen - die denken zich op verkeersregels te beroepen, geloof ik - die hier reageren zijn kennelijk van mening dat een uitrit zwaarder weegt dan haaientanden.

Volgens jouw bron - en volgens diverse andere bronnen - heb ik gelijk, en heeft de auto uit de uitrit voorrang op de afslaande auto vanachter de haaientanden.
Ja, dat zeg ik dus ook.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-08-2006, 12:12
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 09-08-2006 @ 17:46 :
Een uitrit weegt ook zwaarder dan haaientanden. Immers bij een uitrit heeft al het verkeer voorrang en bij haaientanden alleen de kruisende bestuurders. Aangezien er geen kruisende bestuurders zijn vervallen de haaientanden
En dat wordt in die bron tegengesproken. Het enige verschil tussen een uitrit en haaientanden is volgens de bron dat een uitrit zonder haaientanden ook voetgangers voor moet laten gaan.

Hoewel mijn gevoel ook zegt dat je als je uit een uitrit komt iedereen voor moet laten gaan die dat niet doet, zegt die bron dus dat dat onzin is.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 11-08-2006 @ 13:12 :
En dat wordt in die bron tegengesproken. Het enige verschil tussen een uitrit en haaientanden is volgens de bron dat een uitrit zonder haaientanden ook voetgangers voor moet laten gaan.

Hoewel mijn gevoel ook zegt dat je als je uit een uitrit komt iedereen voor moet laten gaan die dat niet doet, zegt die bron dus dat dat onzin is.
Ik heb het nogmaals gelezen en er staat toch echt dat bij uitritten (zonder haaientanden) al het verkeer voorrang heeft. En dat bij haaientanden al het kruisende verkeer voorrang heeft
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 13:03
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-08-2006 @ 11:04 :

uitleg examinator : in principe heeft de auto uit de uitrit iedereen voor te laten. echter, beide auto's rijden tegelijkertijd op. In dat geval verandert de blauwe auto tijdens het rijden van richting, en in dat geval heeft de rechtdoorgaande auto voorrang. (en, als het een lesauto op examen zou zijn, een ingreep.)

Je verandert hier de situatie. In primair beginsel heeft de blauwe auto voorrang. Als ik op het kruispunt rij en er komt een auto van rechts heeft die ook geen voorrang, dat is niet meer dan logisch
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 13:50
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 11-08-2006 @ 14:01 :
Ik heb het nogmaals gelezen en er staat toch echt dat bij uitritten (zonder haaientanden) al het verkeer voorrang heeft. En dat bij haaientanden al het kruisende verkeer voorrang heeft
Je maakt het me wel lastig

Ik kan het op twee manieren interpreteren en mijn gevoel neigt inderdaad ook meer naar de blauwe auto, maar na het lezen van de bron heb ik toch steeds het gevoel dat ze bedoelen dat haaientanden en uitritten voor verkeer gelijkwaardig zijn.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 14:42
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 11-08-2006 @ 14:03 :
Je verandert hier de situatie. In primair beginsel heeft de blauwe auto voorrang. Als ik op het kruispunt rij en er komt een auto van rechts heeft die ook geen voorrang, dat is niet meer dan logisch
hey, t was niet mijn redenering. (maar de redenering van iemand die bepaald of je een rijbewijs mag krijgen of niet; dus dat neem ik wel min of meer serieus. alhoewel, cbr-lui... echt logisch denken die uberhaupt niet)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 17:05
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 11-08-2006 @ 14:50 :
Je maakt het me wel lastig

Ik kan het op twee manieren interpreteren en mijn gevoel neigt inderdaad ook meer naar de blauwe auto, maar na het lezen van de bron heb ik toch steeds het gevoel dat ze bedoelen dat haaientanden en uitritten voor verkeer gelijkwaardig zijn.
Uit die bron:
Citaat:
Als je uit een uitrit komt, moet je het overige
verkeer voor laten gaan.
...
Haaientanden betekenen nu:
“Bestuurders moeten voorrang verlenen
aan bestuurders op de kruisende weg”.

Lijkt me een duidelijk verschil
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 15:00
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 11-08-2006 @ 18:05 :
Uit die bron:

Lijkt me een duidelijk verschil
Ja, ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Blauwe auto!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 17:47
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
zullen we een poll beginnen?
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 09:45
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik legde de casus aan mijn vader voor en hij was heel overtuigd dat degene achter de haaientanden voorrang heeft Ik weet het niet meer
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Back to counting Saai #977
Verwijderd
500 19-05-2010 18:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
Gatara
500 05-11-2006 15:35
Verkeer & Vervoer Rijbewijs/ rijles topic #7
0oFZo0
500 28-04-2006 11:09
Lichaam & Gezondheid HVZ en eigen schuld - chirurgische behandeling weigeren?
Gothic
17 13-02-2006 12:23
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Theo van Gogh doodgeschoten deel II
Chimera
500 02-11-2004 15:57
Werk, Geld & Recht verkeers ongeluk
very drunk driver
33 12-01-2004 19:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.