Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2009, 15:14
Verwijderd
Citaat:
En een strippenkaart kun je gelukkig nog altijd bij de supert kopen. Een plek waar ik nog geen OVchipkaart oplaadboxding heb gezien!
De meeste AH's in Amsterdam zijn voorzien van een oplaadpunt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2009, 15:20
Verwijderd
Maar er is meer dan Amsterdam. ;x
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 16:04
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ja natuurlijk overdrijf ik de boel, maar ik vind het dan ook een vervelend systeem waarbij ik alleen maar het idee krijg dat ik alleen maar meer moet doen dan hiervoor.
mag ik vragen of je het systeem al regelmatig gebruikt? het gebruiksgemak vind ik erg hoog. (ik protesteer dan ook alleen tegen de technische en bureaucratische mankementen van het systeem)

Citaat:
Hell ik gebruik misschien 1 hele strippenkaart in een jaar, maar ik heb er wel eentje. Omdat je nou eenmaal eens met de bus moet.
zet dat geld dat je per jaar uitgeeft aan een strippenkaart dan op je chipkaart. heb je het ook altijd bij je. kan niet stuk gaan in de regen. en wat ik zei: ook al heb je niet genoeg op je kaart, je kunt er - in tegenstelling tot de strippenkaart - toch mee reizen. je krijgt het "voor geschoten" wel zo lekker als je 's nachts in de regen staat te wachten op je laatste bus.

als je het zo weinig gebruikt is het helemaal makkelijk om automatisch opwaarderen aan te vragen. zo wordt er zelden plotseling dat tientje afgeschreven, maar kun je wel altijd met het ov. ook zonder winkels en strippenkaarten.

Citaat:
Maar er is meer dan Amsterdam. ;x
ja, maar op plekken waar de chipkaart (gedeeltelijk) verplicht is, moeten ook genoeg verkooppunten komen. het is nu niet aantrekkelijk om buiten Rotterdam en Amsterdam intensief met die kaart te reizen; dat is een van de problemen op dit moment.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 19:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoho wacht eens even. Waarom verzin je gelijk iets anders? Ik geloof dat ik al eerder in deze topic heb aangegeven dat de persoonlijke chipkaart nog niet gekraakt is, maar alleen de anonieme. Alle anonieme kaarten zijn sowieso al klonen van elkaar dus dat is geen argument.
En wat is er anders dan? Anonieme kaarten en persoonlijke kaarten zijn beiden niet tot nauwelijks beveiligd.
Citaat:
Verder wil ik graag een bron dat de NS haar spullen slecht onderhoudt of specifieke voorbeelden, want ik durf je te wedden dat ik je er helemaal op door kan zagen.
En ondanks al dat geld, kijk voor de lol eens bij het interieur van sommige treinen, stationmeubilair etc. De hoofdstations valt nog wel mee, maar de rest... En daarvan zijn de meeste dingen al heel wat onverwoestbaarder dan die automaten. Plastic casing... Een flinke ros ertegen en zo'n ding ligt in tweeën.
Citaat:
Die twintig euro is naar mijn niet zo bescheiden mening ook niet meer dan normaal. Stel dat het vijf euro zou zijn, dan check je gewoon nooit meer uit als je reist op saldo en ben van Den Helder in Maastricht (299 reizigerskilometers) voor €5,- Met deze boete 'verliezen' (want zo eenvoudig zit het natuurlijk niet, het zijn sunk costs) de NS slechts een tientje in plaats van €25,- Dat staat nog los van het feit dat je bij een defect apparaat (en het lijkt me sterk dat ze ineens allemaal stuk gaan) gewoon je geld terugkrijgt
Hun probleem. De huidige oplichterij is geen acceptabele optie, en heeft als gevolg dat de OV chipkaart een fiasco is.

Zorgde de NS zelfstandig boetes laten uitschrijven al voor maffiapraktijken (je moet domme mensen ook nooit macht geven), maar nu kan dat dus volledig geautomatiseerd.

Alleen al in de Amsterdamse metro zorgde dat voor 5000 diefstallen van geld van reizigers per dag*. Dat is dus een totale diefstal van ongeveer € 7 miljoen op jaarbasis.

Stel je voor wat voor festijn dat wordt na de landelijke verplichtstelling, zodat dat aantal minstens met een factor 10 toeneemt. Men had alleen al daarom de hele OV chipkaart moeten afblazen totdat een systeem is ontwikkeld dat wel functioneert.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 19:50
Verwijderd
Nou goed, wat T_ID zegt over bussen kan ik wel beamen. Ga voor de gein eens in een 12s staan als die de schapen bij de HU en UU moet uitladen. Dat gaat nu al vrijwel nooit soepeltjes, laat staan wanneer al die schaapjes ook nog eens moeten in- en uitchecken.
Natuurlijk, op een doorsnee traject is dat uitchecken in de bus misschien niet echt een probleem, maar op dit soort trajecten wel. Het geeft nu al oponthoud wanneer er 4 mensen willen uitchecken (van de 2 poorten bij iedere deur is chronisch minstens 1 kapot namelijk). Het had heel veel beter geïmplementeerd kunnen worden imo.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 22:16
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Nou goed, wat T_ID zegt over bussen kan ik wel beamen. Ga voor de gein eens in een 12s staan als die de schapen bij de HU en UU moet uitladen. Dat gaat nu al vrijwel nooit soepeltjes, laat staan wanneer al die schaapjes ook nog eens moeten in- en uitchecken.
Natuurlijk, op een doorsnee traject is dat uitchecken in de bus misschien niet echt een probleem, maar op dit soort trajecten wel. Het geeft nu al oponthoud wanneer er 4 mensen willen uitchecken (van de 2 poorten bij iedere deur is chronisch minstens 1 kapot namelijk). Het had heel veel beter geïmplementeerd kunnen worden imo.
er is altijd nog de Londense busoptie: ieder ritje met de bus is 90pence (of 1 pond of zo). al ga je van begin naar eindpunt, maar overstap kost je weer 90p. je hoeft dus alleen in te checken. (zorgt meteen voor meer lichaamsbeweging onder het deel van de bevolking dat - zonder lichamelijke beperking - meent twee keer de bus te moeten laten stoppen omdat ze geen zin hebben om 1 halte te lopen.)

uiteraard gaat dit nooit lukken in een land waar men zich eerst benadeeld voelt en dan pas nadenkt, maar het is in praktisch opzicht een geweldig systeem. en het zal uiteindelijk gemiddeld niet duurder zijn als je een beetje een fijnmazige netwerk hebt.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 22:54
Verwijderd
Citaat:
En wat is er anders dan? Anonieme kaarten en persoonlijke kaarten zijn beiden niet tot nauwelijks beveiligd.
De beveiliging laat te wensen over, dat heb ik nergens ontkend. De beveiliging van een persoonlijke kaart is echter stukken beter. Die chip is ook stukken duurder.

Totdat jij de basis weet van encryptiealgoritmes en nfc kan jij hier geen levensvatbare uitspraken over doen.

Citaat:
En ondanks al dat geld, kijk voor de lol eens bij het interieur van sommige treinen, stationmeubilair etc. De hoofdstations valt nog wel mee, maar de rest... En daarvan zijn de meeste dingen al heel wat onverwoestbaarder dan die automaten. Plastic casing... Een flinke ros ertegen en zo'n ding ligt in tweeën.
België hoort niet bij Nederland hoor. Het meubilair op alle stations, misschien ene uitzondering op nevenlijnen die niet mer door NS ge-exploiteerd worden na, is overal hetzelfe meubilair, antivandalisme. Het is jouw nog nooit opgevallen dat er op Leiden Lammeschans of Voorschoten dezelfde zwarte stalen banken staan als op Utrecht Centraal? Ik zie dan ook gaarne een voorbeeld van brakke apparatuur. En wat voor plastic casing bedoel je, voor de lezers? Ja, dat heeft onder andere iets te maken met een kooi van faraday. Daarnaast is kunststof in vele opzichten sterker dan staal. Hoe weet jij trouwens zo goed dat dat met één ros los te krijgen is?

Op Leiden Centraal wordt trouwens begin volgend jaar gestart met een proefopstelling nieuw meubilair wat vriendelijker moet ogen.

Citaat:
Hun probleem. De huidige oplichterij is geen acceptabele optie, en heeft als gevolg dat de OV chipkaart een fiasco is.
ffs

Citaat:
Zorgde de NS zelfstandig boetes laten uitschrijven al voor maffiapraktijken (je moet domme mensen ook nooit macht geven), maar nu kan dat dus volledig geautomatiseerd.
Okay, weet je wat, waarom neem je gewoon nooit meer het OV? Want bij jou kan het nooit goed gaan zo te zien. Maffiapraktijken, waar haal je het vandaan man.

Ik wil graag van jou een solide reden zien waarom NS mensen die vergeten uit te checken gratis zou moeten laten reizen. En dan niet met dit soort geneuzel aankomen want je weet zelf ook dat als de drempel verlaagd wordt, mensen eerder geneigd zijn om te gaan frauderen.

Citaat:
Alleen al in de Amsterdamse metro zorgde dat voor 5000 diefstallen van geld van reizigers per dag*. Dat is dus een totale diefstal van ongeveer € 7 miljoen op jaarbasis.
Oh als je hier een bron bij kan produceren (en dit is voor mij oud nieuws hoor) dan kan je dat vast bij de rest van je bewereingen ook wel.

Dit aantal zal vanzelf heel erg afnemen. Het is een kestie van gewenning. En de tijd zal mij gelijk geven. Net zoals de criticasters in Singapore, waar dit systeem al lang werkt, ongelijk kregen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 22:57
Verwijderd
Citaat:
Nou goed, wat T_ID zegt over bussen kan ik wel beamen. Ga voor de gein eens in een 12s staan als die de schapen bij de HU en UU moet uitladen. Dat gaat nu al vrijwel nooit soepeltjes, laat staan wanneer al die schaapjes ook nog eens moeten in- en uitchecken.
Natuurlijk, op een doorsnee traject is dat uitchecken in de bus misschien niet echt een probleem, maar op dit soort trajecten wel. Het geeft nu al oponthoud wanneer er 4 mensen willen uitchecken (van de 2 poorten bij iedere deur is chronisch minstens 1 kapot namelijk). Het had heel veel beter geïmplementeerd kunnen worden imo.
Oh jah, die buslijnen zijn walgelijk. Die moeten ze gelijk vertrammen. Of een metro graven. Maar je moet ook zien wat voor bizarre frequentie er is en dan nóg is het aanbod gigantisch hoog. Je moet je realiseren dat het BRU (Bestuur Regio Utrecht, de concessieverlener) hier ook heel erg debet aan is. Het GVU kan de frequentie wel nog eens verdubbelen maar dat betekent dat de bussen stapvoets zullen rijden vanwege de file die ze zelf veroorzaken vanaf het station tot aan de Uithof. De infrastructuur zuigt gewoon.

Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat ik het er mee eens ben, maar ik wil het alleen even relativeren.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 23:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik wil graag van jou een solide reden zien waarom NS mensen die vergeten uit te checken gratis zou moeten laten reizen. En dan niet met dit soort geneuzel aankomen want je weet zelf ook dat als de drempel verlaagd wordt, mensen eerder geneigd zijn om te gaan frauderen.
Nu maak je er wel een hele rare redenering van. Ik wilde van jou nu juist een onderbouwing horen waarom een kapotte of slecht functionerende automaat reden moet zijn dat de NS € 20 van een reiziger mag stelen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Nu maak je er wel een hele rare redenering van. Ik wilde van jou nu juist een onderbouwing horen waarom een kapotte of slecht functionerende automaat reden moet zijn dat de NS € 20 van een reiziger mag stelen.
Oh? Nou, ik kan je vertellen dat een defecte automaat geregistreerd wordt bij TLS. Als jij die €20,- terug wilt, dan is het enige wat je hoeft te doen een briefje sturen naar de NS met het tijdstip dat je uit probeerde te checken en op welk station.

Dit is uiteraard nog afgezien van het feit dat de kans niet heel groot is dat alle apparaten op NS stations tegelijkertijd stuk zijn

Fijn ook weer dat je de rest van de reply strak negeert.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 23:23
Verwijderd
Citaat:
Oh jah, die buslijnen zijn walgelijk. Die moeten ze gelijk vertrammen. Of een metro graven. Maar je moet ook zien wat voor bizarre frequentie er is en dan nóg is het aanbod gigantisch hoog. Je moet je realiseren dat het BRU (Bestuur Regio Utrecht, de concessieverlener) hier ook heel erg debet aan is. Het GVU kan de frequentie wel nog eens verdubbelen maar dat betekent dat de bussen stapvoets zullen rijden vanwege de file die ze zelf veroorzaken vanaf het station tot aan de Uithof. De infrastructuur zuigt gewoon.

Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat ik het er mee eens ben, maar ik wil het alleen even relativeren.
Ik weet 't. Ze willen het ook gaan 'vertrammen' (of ja, er komt een trambaan naast de huidige (gedeeltelijke) HOV baan), maar dat is pas bewaarheid in 2015 of later.
Het zou gewoon veel beter werken wanneer er (ook) paaltjes zouden staan bij de haltes zelf. Ik zal van de week eens kijken of dat niet nu toevallig al zo is.

En wat het NS verhaal betreft:
Dat hangt denk ik ook wel erg af van waar je bent. Op Utrecht CS bijv. zijn er echt tientallen van die krengen te vinden, maar bij mijn ouders, in een gemiddeld dorp, zijn er wel 2 paaltjes. Dat schiet natuurlijk niet echt heel geweldig op
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 23:30
Verwijderd
Ja klopt, maar dan krijg je dus gewoon je geld terug
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 23:57
Verwijderd
Ongetwijfeld, maar de voorlichting over hoe je dat dan terugkrijgt loopt wel wat achter. Ik zie een bejaarde echt niet zomaar z'n geld terugvragen voor zoiets (of eigenlijk überhaupt nog snappen hoe die chipkaart werkt, maar dat terzijde )
Met citaat reageren
Oud 02-12-2009, 00:17
Verwijderd
Nou ik zie het een bejaarde wel doen dus. De rest van Nederland is te lui

Maar goed, dat zijn inderdaad verbeterpunten.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 10:37
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik was tegen de OV-chipkaart. Maar nu ben ik voor. Het komt me echt veel goedkoper uit. Daarbij hoef ik nu ook niet meer in de rij te wachten op al die mensen die een strippenkaart hebben die afgestempeld moet worden. Ik hoef dat ding niet te gaan zoeken iedere keer dat ik een bus instap want hij werkt gewoon door je tas heen. En je kunt ook lekker anoniem reizen met een anonieme kaart.

Maar vooral dat ik veel goedkoper uit ben
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 11:27
ganralph
ganralph is offline
je hebt ook twee groepen tegenstanders:

1) mensen die het ding niet of nauwelijks gebruikt hebben en die gewoon graag tegen nieuwe dingen zijn;
2) mensen die het systeem gebruiken en die tegen praktische problemen aanlopen.

heel veel van mijn tegenargumenten zijn weggevallen toen ik de kaart ging gebruiken, maar er zijn er weer andere voor in de plaats gekomen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 11:33
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
je hebt ook twee groepen tegenstanders:

1) mensen die het ding niet of nauwelijks gebruikt hebben en die gewoon graag tegen nieuwe dingen zijn;
2) mensen die het systeem gebruiken en die tegen praktische problemen aanlopen.

heel veel van mijn tegenargumenten zijn weggevallen toen ik de kaart ging gebruiken, maar er zijn er weer andere voor in de plaats gekomen.
Ik behoor in ieder geval tot de eerste groep. Maar ik gebruik het OV letterlijk één keer per jaar, dus ik mag me dat nog wel permitteren Hoewel ik niet echt een hoge pet op heb van het systeem zoals het er op papier uitziet - of van het OV zelf in het algemeen.

Maar ik wacht even af wat wel-OV-reizende vrienden er straks in de praktijk over te melden hebben. Zij zijn nu in ieder geval tegen, al weet ik niet hoeveel ze er al mee te maken hebben gehad.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 12:49
Verwijderd
Oh, ik heb vandaag even gekeken en er staat geen uit/incheckpaaltje bij de haltes van de 12s/11. Dat is toch wel een gemiste kans, zeker aangezien die bussen echt met een belachelijke frequentie rijden. Ik vraag me dus wel af hoe ze die frequentie willen behouden als iedereen braaf gaat in- en uitchecken
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 13:51
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Oh, ik heb vandaag even gekeken en er staat geen uit/incheckpaaltje bij de haltes van de 12s/11. Dat is toch wel een gemiste kans, zeker aangezien die bussen echt met een belachelijke frequentie rijden. Ik vraag me dus wel af hoe ze die frequentie willen behouden als iedereen braaf gaat in- en uitchecken
uithof? In de bus zitten meerdere van die paaltjes bij de deuren. Je stapt in en checkt meteen in.

Of bedoel je het anders?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 14:01
Verwijderd
Citaat:
uithof? In de bus zitten meerdere van die paaltjes bij de deuren. Je stapt in en checkt meteen in.

Of bedoel je het anders?
Ik bedoel dat die paaltjes beter bij de haltes hadden kunnen staan. In de bussen werkt van de 2 paaltjes bij de deur over het algemeen maar 1. Daarbij, 250 man die in 1x moet in/uitchecken... Ze hadden even moeten nadenken over die lijn, want met de paaltjes aan de deur móet het haast wel fout gaan, zeker wanneer het erg druk is in die bus (wat dus bijna altijd zo is).
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 14:07
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ah so....
Daar heb je zeker wel gelijk in.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 11:37
Verwijderd
Citaat:
mag ik vragen of je het systeem al regelmatig gebruikt? het gebruiksgemak vind ik erg hoog. (ik protesteer dan ook alleen tegen de technische en bureaucratische mankementen van het systeem)


zet dat geld dat je per jaar uitgeeft aan een strippenkaart dan op je chipkaart. heb je het ook altijd bij je. kan niet stuk gaan in de regen. en wat ik zei: ook al heb je niet genoeg op je kaart, je kunt er - in tegenstelling tot de strippenkaart - toch mee reizen. je krijgt het "voor geschoten" wel zo lekker als je 's nachts in de regen staat te wachten op je laatste bus.

als je het zo weinig gebruikt is het helemaal makkelijk om automatisch opwaarderen aan te vragen. zo wordt er zelden plotseling dat tientje afgeschreven, maar kun je wel altijd met het ov. ook zonder winkels en strippenkaarten.


ja, maar op plekken waar de chipkaart (gedeeltelijk) verplicht is, moeten ook genoeg verkooppunten komen. het is nu niet aantrekkelijk om buiten Rotterdam en Amsterdam intensief met die kaart te reizen; dat is een van de problemen op dit moment.
Ik probeer het te gebruiken, maar ik loop tegen een hoop problemen op. In de stad waar ik woon, zijn nog helemaal niet genoeg oplaadpunten, alleen op t station en in sommige bussen. Maar om nou in een volle stadsbus mn kaart op te gaan laden, daar voel ik ook vrij weinig voor. Iedereen kan over mn schouder mn pincode af lezen, daar pas ik voor. Op het station bij ons is niet eens een oplaadpunt waar je gewoon 5 euro erop kan zetten. En ik moet dat wel doen, aangezien ik zowel van de trein als van de bus en de tram gebruik ga maken.

En dingen als de laatste bus.. ja.. als ik al weet dat het krap gaat worden, dan pak ik gewoon de fiets.

En daarnaast wil ik helemaal niet dat er op momenten dat ik er geen zicht op heb, 10 euro van mn rekening wordt afgeschreven. Toevallig heb ik gisteren met de bus naar huis gereden en even gekeken of ik mn saldo kon zien op de lezer. Op tijd naar de deuren gelopen, je advies opgevolgd. Maar bij mij stond er echt niet wat mn saldo was. Wel wat ik had betaald, 72 cent, maar niet wat ik nog had. En ik ben nu niet echt in de financiële positie dat ik een tientje kan missen.

Ah wel.. en ik woon buiten Amsterdam en Rotterdam. ;x
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 11:51
ganralph
ganralph is offline
ok, fair enough

het aantal oplaadpunten moet sowieso vergroot worden, en dat schijnt ook te gaan gebeuren. hopelijk is dat probleem dus tijdelijk.

irritant dat je niet kunt zien hoeveel je nog op je kaart hebt. het is technisch wel mogelijk (bij het gvb werkt het), dus dat is weer een mooi staaltje onwil van de vervoerder in jouw stad. schrijf ze aan zou ik zeggen, want het is ongetwijfeld een kleine aanpassing in het apparaten en een grote toegevoegde waarde naar de klant toe.

maar goed, dat is ook van mijn grote bezwaren: de vervoersbedrijven dringen je de kaart op, maar zijn zelf te beroerd om een beetje service te verlenen. dat is echter een klacht over de vervoersbedrijven en doet niets af aan het (potentiële) gebruiksgemak van de kaart zelf.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2009, 10:52
Verwijderd
Ik was met connexxion, ik had verwacht dat die zeker wel hun zaakjes op orde hadden. ;x

Maar het vervelende is vooral dat ik hier moeite moet doen om te reizen met de chipkaart, en in Amsterdam, waar ik studeer, er al verplicht mee moet reizen.
Zodoende moet ik al in Amsterdam mn chipkaart opladen, om er hier mee te kunnen reizen, omdat ik ook niet zeker weet of er wel een oplaadding in die bus zit. (en dan is t nog de vraag of niet iedereen met je kan mee kijken)
Met citaat reageren
Oud 10-12-2009, 11:30
Verwijderd
En mijn reis van dit weekend kostte 72 cent. Moet ik dan alsnog 75 cent opstap tarief betalen?
1,50 voor 10 minuutjes bus is namelijk Best Wel Duur.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2009, 17:57
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Oh, ik heb vandaag even gekeken en er staat geen uit/incheckpaaltje bij de haltes van de 12s/11. Dat is toch wel een gemiste kans, zeker aangezien die bussen echt met een belachelijke frequentie rijden. Ik vraag me dus wel af hoe ze die frequentie willen behouden als iedereen braaf gaat in- en uitchecken

Je hebt gelijk. Had er nog geen eens over nagedacht. Gaat nog tzt horror worden daar.

Ik gebruik al bijna een jaar mijn OV-studenten kaart. Bevalt prima (behalve dat ik ooit een keer tussen de poortjes vast zat). Echter vind ik het raar dat ik volgende week met mijn kaart naar zo'n ophaalautomaat moet, terwijl ik hem al zo lang gebruik.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 12-12-2009, 15:32
Verwijderd
leer leven met dat stomme ding, alleen irritant dat ik in de tram en bus best vaak vergeet uit te checken maar aangezien ik nog een papieren ov heb hoeft dat tot 31 januari nog niet maar moet daar ook maar aan geloven.

ben blij dat de meeste paupers nu uit de metro blijven alleen word ik wel elke keer zwaar pissed als er weer een kansloze knakker bijna op mn rug zit omdat ie te gierig is om te betalen, maar schelden lucht zo enorm op
Met citaat reageren
Oud 14-12-2009, 06:30
Verwijderd
Citaat:
leer leven met dat stomme ding, alleen irritant dat ik in de tram en bus best vaak vergeet uit te checken maar aangezien ik nog een papieren ov heb hoeft dat tot 31 januari nog niet maar moet daar ook maar aan geloven.

ben blij dat de meeste paupers nu uit de metro blijven alleen word ik wel elke keer zwaar pissed als er weer een kansloze knakker bijna op mn rug zit omdat ie te gierig is om te betalen, maar schelden lucht zo enorm op
Whut? Er zijn daadwerkelijk mensen die achter je aan het poortje in proberen te glippen? Paupers.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2009, 11:12
Verwijderd
Ja, genoeg. Dat is ook de reden dat er in Londen nog steeds bewaking bij die poortjes staat bijv
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 08:37
Young Predator
Avatar van Young Predator
Young Predator is offline
Goede discussies hier.

Ben maar eens komen kijken, aangezien ik ook gebruik moet gaan maken van de OV chipkaart. Van mij had het allemaal niet gehoeven. Snap het nu ook niet, er zijn wel wat grotere problemen en/of zaken die aandacht kunnen gebruiken dan de 'reispas'.

Denk dat de OV chipkaart in hetzelfde rijtje past als de nieuwe metrolijn in Amsterdam en de JSF. Leuk, aardig, maar te duur en onnodig.
__________________
A good student will always teach the teacher
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 10:31
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Denk dat de OV chipkaart in hetzelfde rijtje past als de nieuwe metrolijn in Amsterdam en de JSF. Leuk, aardig, maar te duur en onnodig.
deze vind ik wat kort door de bocht. bij de Noord/Zuid-lijn en de JSF kun je het nut van het hele project in twijfel trekken, terwijl de ov-chipkaart in theorie prima is. de basis is er, alleen wordt die overschaduwd door heel veel "kinderziektes" en onwil van vervoerders. de basis van die andere twee projecten is twijfelachtiger.

ik ben geen voorstander van de Noord/Zuid-lijn, de JSF en de huidige ov-chipkaart, maar van deze drie denk ik wel dat de chipkaart binnen de huidige opzet nog "te redden" valt.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 11:00
Young Predator
Avatar van Young Predator
Young Predator is offline
Citaat:
deze vind ik wat kort door de bocht. bij de Noord/Zuid-lijn en de JSF kun je het nut van het hele project in twijfel trekken, terwijl de ov-chipkaart in theorie prima is.
Ik trek anders ook het nut van de OV chipkaart in twijfel.
Databases opbouwen is het enige nut dat ik me zou kunnen bedenken, en daar heeft de gebruiker niets aan.
__________________
A good student will always teach the teacher
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 14:29
ganralph
ganralph is offline
in het hele land met één kaart kunnen reizen en het zwartrijden op bepaalde lijnen beperken vind ik zeker een voordeel.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 15:36
Verwijderd
Ja, maar in theorie zou je ook in het hele land met de strippenkaart moeten kunnen reizen (met alle verschillende vormen van vervoer dus)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 15:56
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ja, maar in theorie zou je ook in het hele land met de strippenkaart moeten kunnen reizen (met alle verschillende vormen van vervoer dus)
op een paar trajecten na heb je nooit met de strippenkaart in de trein kunnen reizen. als ik me goed herinner staat er op de kaart zelf ook iets over "bus, tram en metro".
zou ook onpraktisch zijn voor alle partijen.
voor de reiziger: een stempel is maar voor beperkte tijd, dus dan zou je opnieuw moeten stempelen.
voor de vervoerder: een reiziger hoeft nooit meer dan 19 (of 20?) zones te stempelen, en Eijsden - Stadskanaal zijn er toch heel wat.

ook nachtbussen en veren hebben altijd een andere regeling gehad (hoewel ik niet weet of er veren mee gaan doen aan de ov-chipkaart)


volgens mij kun je zelfs niet eens meer in het hele land met contant geld reizen...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 19:10
Verwijderd
Waar kan ik een lijst met oplaadpunten vinden, zodat ik mijn studenten-ov kan activeren?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 19:58
Verwijderd
Nergens vziw. Gewoon naar de bali van het dichtstbijzijnde middelgrote NS station gaan zou moeten volstaan

En ganralph:
Ik zeg ook, in theorie En anders kun je het prima een klein beetje tweaken
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 09:15
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Waar kan ik een lijst met oplaadpunten vinden, zodat ik mijn studenten-ov kan activeren?
klikkerdieklik


Citaat:
En ganralph:
Ik zeg ook, in theorie En anders kun je het prima een klein beetje tweaken
tja, in theorie kun je ook met eieren betalen (en voor afstanden boven de 50 km met kippen)
in theorie gaat het met de chipkaart echter beter dan met de strippenkaart
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 09:42
Verwijderd
Jaja, mooi verhaal. De strippenkaart an sich is daar prima geschikt voor. Je moet alleen een ander tariefsysteem instellen
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 12:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Wat me brengt op nog een facet van de totale mislukking van de OV chipkaart.

Welke kutambtenaar heeft het verzonnen dat op de hele Uithof, waar toch echt duizenden OV chipkaarthouders wonen, geen enkel oplaadpunt is? Lekker als je met nul saldo op vrijdag naar de Uithof reist, daar bij een vriend blijft, en er zaterdag achter komt. Dan zit je dus, wat de bedenkers van het OV chipkaart debacle betreft, tot maandag vast op de Uithof, of mag je lopend naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt kilometers verderop.

De enige oplossing is dan het volautomatisch ongelimiteerd plunderen van je bankrekening aan te zetten op je pas. Slecht bedacht dus. Voor dat soort situaties horen meerdere oplossingen te bestaan, zodat je als consument een keuze hebt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 12:54
ganralph
ganralph is offline
daar is idd heel wat aan te verbeteren. ik heb 10 oplaad/afhaalpunten binnen 300 meter van mijn huis; mijn ouders moeten 3,5 km fietsen voor de eerste. (geen enkel oplaadpunt in hun dorp met ±20.000 inwoners, twee winkelgebieden én een treinstation)

en tja, zoals hierboven al ergens gezegd is: online opladen moet technisch mogelijk zijn. (en dus mobiel ook)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 23:47
Verwijderd
Op de Uithof is anders een oplaadpunt in een gebouw van de UU.
Citaat:
Ophaal- en oplaadpunt OV-chipkaart Universiteit Utrecht
Adres: Heidelberglaan 3, 3584CS Utrecht

Op deze locatie kunt u:
Het actuele saldo van uw OV-chipkaart uitlezen;
Saldo aanschaffen en opladen met uw PIN-pas;
Reisproducten aanschaffen en opladen met uw PIN-pas;
Bestellingen uit de webwinkel van de OV-chipkaart ophalen;
De aanvraag of wijziging van automatisch opladen ophalen.
Openingstijden Ma: 8:30 - 22:30 Vr: 8:30 - 22:30
Di: 8:30 - 22:30 Za: 9:00 - 18:00
Wo: 8:30 - 22:30 Zo: 10:00 - 18:00
Do: 8:30 - 22:30
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 23:52
Verwijderd
Trouwens. Waarom kun je niet een randompaal kiezen om uit en in te checken.
Op Amstel moet je kennelijk verdomd goed oppassen welke of poortje je pakt.
Want voor de trein moet je rechts voorsorteren en voor de metro links.

Waarom is dat niet hetzelfde poortje. ;x
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 09:12
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Trouwens. Waarom kun je niet een randompaal kiezen om uit en in te checken.
Op Amstel moet je kennelijk verdomd goed oppassen welke of poortje je pakt.
Want voor de trein moet je rechts voorsorteren en voor de metro links.

Waarom is dat niet hetzelfde poortje. ;x
omdat GVB en NS bang zijn dat ze niet al het geld krijgen dat ze toekomt. dit is een van de grootste zwaktes van het systeem.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 10:43
Verwijderd
Citaat:
omdat GVB en NS bang zijn dat ze niet al het geld krijgen dat ze toekomt. dit is een van de grootste zwaktes van het systeem.
Dat is echt onnoemelijk kut.
Dus overstappen van trein naar metro daar is, hollen uit de trein, NS-paal uitchecken, GVB-paal inchecken en de metro in.

Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 14:29
Verwijderd
Jup. Briljante implementatie he
Met citaat reageren
Oud 19-12-2009, 23:42
PV
PV is offline
ghe, vanaf mijn ouders moet je eerst 10 km rijden voordat je zo'n ov-punt hebt. blijkbaar is niet elke AH geschikt, want er zit wel een AH vlakbij.
in heel zeeuws-vlaanderen één ophaalpunt
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 14:23
Verwijderd
Lilith! In de webwinkel van de OV-Chipkaartsite kan je wél eenmalig 10 of 20 euro opladen!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Lilith! In de webwinkel van de OV-Chipkaartsite kan je wél eenmalig 10 of 20 euro opladen!
En waar moet je vervolgens heen om het op te halen?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 15:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Op de Uithof is anders een oplaadpunt in een gebouw van de UU.
Ik moet zeggen dat ik het nog niet heb gezien. Op die hoogte zitten respectievelijk kantoren en collegezalen van de UU aan de ene kant, en collegezalen van de HU aan de andere kant.

Leuk trouwens dat zoveel van die oplaadpalen het ook daadwerkelijk doen. Ik heb er nu drie gezien in AHs in Utrecht, en twee daarvan werkten niet. Best een prestatie voor apparaten die er nog geen jaar staan. Ook lekker als je te voet bent en geen tegoed meer hebt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 21-12-2009 om 15:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog OV chipkaart
BC13
6 03-12-2010 15:27
Verkeer & Vervoer mogelijkheden ov-kaart
Verwijderd
5 16-10-2010 15:56
Verkeer & Vervoer geen €3,00 dagkaartjes meer :(
Verwijderd
29 04-08-2010 09:43
De Kantine De OV-chipkaart: ervaringen, tips, klachten?
Verwijderd
194 14-10-2009 21:27
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Enquete OV-chipkaart
Verwijderd
11 02-03-2008 10:57
De Kantine Wat zit er in jouw portemonnee?
Unexplained
88 04-12-2002 16:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.