Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2004, 08:44
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Ieder mens is zijn eigen gevangenis
maar ieder kan het recht verwerven
om te ontsnappen. Geef het nooit op.


Overigens de laatste woorden van Boeddha.

Wat vinden jullie hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2004, 11:10
Verwijderd
Tja... als je in reïncarnatie gelooft, dan kan je idd ontsnappen - maar voor de rest van ons...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 11:35
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
alluman schreef op 26-02-2004 @ 12:10:
Tja... als je in reïncarnatie gelooft, dan kan je idd ontsnappen - maar voor de rest van ons...
Reïncarnatie is er evenveel als jij er bent. Hoeveel dat is, is afhankelijk van het paradigma waardoor wij kijken.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 11:59
Verwijderd
ontroerend.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Nagarjuna schreef op 26-02-2004 @ 12:35:
Reïncarnatie is er evenveel als jij er bent. Hoeveel dat is, is afhankelijk van het paradigma waardoor wij kijken.
Is reïncarnatie een kwantitatief verschijnsel? En hangt die kwantiteit af van welk paradigma wij hanteren? Dat is nieuw!
Ik ben toe aan een uitleg....

Om maar even in de sfeer te blijven: Buddha: "Let us rise up and be thankful, for if we didn't learn a lot today, at least we learned a little, and if we didn't learn a little, at least we didn't get sick, and if we got sick, at least we didn't die; so, let us all be thankful."
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 12:06
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
alluman schreef op 26-02-2004 @ 12:59:
Is reïncarnatie een kwantitatief verschijnsel? En hangt die kwantiteit af van welk paradigma wij hanteren? Dat is nieuw!
Ik ben toe aan een uitleg....

Om maar even in de sfeer te blijven: Buddha: "Let us rise up and be thankful, for if we didn't learn a lot today, at least we learned a little, and if we didn't learn a little, at least we didn't get sick, and if we got sick, at least we didn't die; so, let us all be thankful."
Alles is een kwantitatief verschijnsel, nog geen schijnsel van een schijnsel, geen spiegeling van een spiegeling. Evenveel als wij onszelf zien, zien wij al het andere.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Nagarjuna schreef op 26-02-2004 @ 13:06:
Alles is een kwantitatief verschijnsel, nog geen schijnsel van een schijnsel, geen spiegeling van een spiegeling. Evenveel als wij onszelf zien, zien wij al het andere.
Ah.. ik zie dat iemand net een nieuw boekje met quotes van Buddha heeft gekocht...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 12:43
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
alluman schreef op 26-02-2004 @ 13:34:
Ah.. ik zie dat iemand net een nieuw boekje met quotes van Buddha heeft gekocht...
Dat heb ik niet. Ik heb wel de Dhammapada gelezen en mij laten inspireren. De Boeddha is evenwel in ons, dus men moet niet raar opkijken als iemand die zijn pad volgt tot binnen in zichzelf met gelijke uitspraken op de proppen komt. Overigens, "schijnsel van een schijnsel" en "spiegeling van een spiegeling" zijn geloof ik wel van Boeddha, maar dat doet er niet zo toe.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 12:47
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
nou, in de praktijk heb je denk ik vrij weinig aan de kennis, he?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 12:50
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 26-02-2004 @ 13:47:
nou, in de praktijk heb je denk ik vrij weinig aan de kennis, he?
Als ik Boeddha nogmaals mag aanhalen,
de onwetende wordt van kennis enkel dommer.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Nagarjuna schreef op 26-02-2004 @ 13:50:
Als ik Boeddha nogmaals mag aanhalen,
de onwetende wordt van kennis enkel dommer.
De citerende blijft dom. De klakkeloos overnemende blijft dom. - postmoderne puberaliteit.

Laatst gewijzigd op 26-02-2004 om 13:09.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 13:04
Verwijderd
En deze hele thread is zo dom dat ik me maar weer even ga bezighouden met zaken die werkelijk belangrijk zijn. Niet-zijnde Boeddha dus.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 15:23
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-02-2004 @ 14:04:
En deze hele thread is zo dom dat ik me maar weer even ga bezighouden met zaken die werkelijk belangrijk zijn. Niet-zijnde Boeddha dus.
Boeddha verpersoonlijkt hetgeen niet belangrijk is.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 15:39
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 26-02-2004 @ 09:44:
Ieder mens is zijn eigen gevangenis
maar ieder kan het recht verwerven
om te ontsnappen. Geef het nooit op.


Overigens de laatste woorden van Boeddha.

Wat vinden jullie hiervan?
Tamelijk individualistisch. Slecht onderbouwd.

Citaat:

Boeddha verpersoonlijkt hetgeen niet belangrijk is.
Wat is volgens Boeddha dan belangrijk?
Waarom zouden we de lessen van Boeddha leren als die niet belangrijk zijn?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 16:06
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 26-02-2004 @ 16:39:
Tamelijk individualistisch. Slecht onderbouwd.
Niet onderbouwd. Ik heb dat ook niet gepoogd, overigens. Ik vroeg me alleen af welke ideeën mensen krijgen bij dat citaat.

Citaat:

Wat is volgens Boeddha dan belangrijk?
Waarom zouden we de lessen van Boeddha leren als die niet belangrijk zijn?
Boeddha leert dat niets belangrijk is. De lessen van Boeddha gebruik je om tot het inzicht te komen dat niets belangrijk is. Ook zijn lessen moet je loslaten.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 16:08
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 26-02-2004 @ 17:06:

Boeddha leert dat niets belangrijk is. De lessen van Boeddha gebruik je om tot het inzicht te komen dat niets belangrijk is. Ook zijn lessen moet je loslaten.
Ik zie het punt niet?
Waarom zou ik tot het inzicht moeten komen dat niets belangrijk is?
Is dat belangrijk?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 16:08
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Jou lukt het nog niet zo om zijn lessen los te laten he?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 19:10
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 26-02-2004 @ 17:06:
Niet onderbouwd. Ik heb dat ook niet gepoogd, overigens. Ik vroeg me alleen af welke ideeën mensen krijgen bij dat citaat.
Hmm, ik moest meteen aan zelfmoord denken
Dat dat goed gekeurd word, hehe ik word boeddhist
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-02-2004, 19:41
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Hmm, ik heb wat threads met Nagarjuna erin gelezen en hij wordt hier niet goed ontvangen merk ik. Verbaasd me, hij zegt veel wijze dingen. Al moet je ze niet zien als wijs, slechts als alternatieve denkwijze denk ik. Je moet ook niet proberen er direct (materiaal) voordeel mee te halen of iets dergelijks; lees het, begrijp het, vergeet het. Als je dat doet, kan je niet anders dan de dagelijkse beslommeringen makkelijker relativeren.

Mensen wijzen uitspraken te snel af als semi-diepzinnig terwijl de uitspraken niet de intentie hebben diepzinnig te zijn. Ze zijn, en dat is genoeg.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 20:09
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
@FF4-ever

In deze topic in ieder geval gebruikt Nagarjuna niet één argument, alleen maar beweringen en citaten. Dan wordt een discussie lastig, niet waar?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 21:10
Verwijderd
Citaat:
metallica schreef op 26-02-2004 @ 20:10:
Dat dat goed gekeurd word, hehe ik word boeddhist
Buddhisten keuren zelfmoord af. Je kunt aan je eigen gevangenis ontsnappen door de vier edele waarheden in te zien en te leven volgens het achtvoudige pad. Als je een 'goed' leven leidt - volgens de buddhistische methode - dan kun je aan het eeuwige wiel der wedergeboorte ontsnappen en opgaan in het niets. Dat betekent: niet meer wedergeboren worden in de wereld die wordt geteisterd door datgene wat alle leed veroorzaakt: hechting.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 21:12
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Citaat:
alluman schreef op 26-02-2004 @ 22:10:
Buddhisten keuren zelfmoord af. Je kunt aan je eigen gevangenis ontsnappen door de vier edele waarheden in te zien en te leven volgens het achtvoudige pad. Als je een 'goed' leven leidt - volgens de buddhistische methode - dan kun je aan het eeuwige wiel der wedergeboorte ontsnappen en opgaan in het niets. Dat betekent: niet meer wedergeboren worden in de wereld die wordt geteisterd door datgene wat alle leed veroorzaakt: hechting.
verdomme
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 21:17
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 26-02-2004 @ 21:09:
@FF4-ever

In deze topic in ieder geval gebruikt Nagarjuna niet één argument, alleen maar beweringen en citaten. Dan wordt een discussie lastig, niet waar?
Helemaal waar, maar ik had niet de indruk dat nagarjuna een discussie wilde beginnen. Eerder kijken hoe mensen bepaalde uitspraken en gedachtengangen benaderden.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 21:23
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 26-02-2004 @ 20:41:
Mensen wijzen uitspraken te snel af als semi-diepzinnig terwijl de uitspraken niet de intentie hebben diepzinnig te zijn. Ze zijn, en dat is genoeg.
Er was eens een zen-leerling - de beste leerling die de zen-meester heeft.
Op een dag krijgt de meester vanuit zijn klas de vraag: "wat is Zen?", waarop de meester zijn vinger opsteekt en zegt: "Dit is Zen".
Hoewel de hele klas zich in diepe bedenkingen wringt, begrijpt de beste leerling de Zen-meester.
Op een dag gaat de meester op reis en stelt daartoe zijn beste leerling als zaakwaarnemer.
De beste leerling krijgt in afwezigheid van de meester dezelfde vraag toegeworpen. En ook hij steekt zijn vinger op en antwoord: "Dit iz Zen" - met hetzelfde gevolg.
Bij terugkomst vertelt de beste leerling over het voorval. De meester vraagt hoe de beste leerling heeft geantwoord. De leerling legt uit dat hij de goede lessen van de meester heeft gevolgd en steekt zijn vinger nog een keer in de lucht.
In een flits pakt de meester zijn zwaard, hakt in één beweging de vinger van zijn beste leerling eraf en zegt: "Nee, dit is Zen".
De beste leerling staat perplex en kijkt naar zijn waar eens zijn 'Zen-vinger' zat - en op dat moment begrijpt hij dat de meester gelijk heeft.... Ook hij weet nu echt wat Zen is.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 21:31
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 26-02-2004 @ 17:08:
Jou lukt het nog niet zo om zijn lessen los te laten he?
Uiteraard niet!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2004, 21:33
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 26-02-2004 @ 22:31:
Uiteraard niet!
Nee, uiteraard, dat had ik later ook al bedacht, anders was je al klaar geweest hè? (sorry)
Zou je nog willen reageren op mijn post daarvoor?

Ik zie het punt niet?
Waarom zou ik tot het inzicht moeten komen dat niets belangrijk is?
Is dat belangrijk?


Citaat:
FF4-Ever zei
Helemaal waar, maar ik had niet de indruk dat nagarjuna een discussie wilde beginnen. Eerder kijken hoe mensen bepaalde uitspraken en gedachtengangen benaderden.
Kritisch dus, mijns inziens niet neerbuigend.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 07:54
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
alluman schreef op 26-02-2004 @ 22:23:
Er was eens een zen-leerling - de beste leerling die de zen-meester heeft.
Op een dag krijgt de meester vanuit zijn klas de vraag: "wat is Zen?", waarop de meester zijn vinger opsteekt en zegt: "Dit is Zen".
Hoewel de hele klas zich in diepe bedenkingen wringt, begrijpt de beste leerling de Zen-meester.
Op een dag gaat de meester op reis en stelt daartoe zijn beste leerling als zaakwaarnemer.
De beste leerling krijgt in afwezigheid van de meester dezelfde vraag toegeworpen. En ook hij steekt zijn vinger op en antwoord: "Dit iz Zen" - met hetzelfde gevolg.
Bij terugkomst vertelt de beste leerling over het voorval. De meester vraagt hoe de beste leerling heeft geantwoord. De leerling legt uit dat hij de goede lessen van de meester heeft gevolgd en steekt zijn vinger nog een keer in de lucht.
In een flits pakt de meester zijn zwaard, hakt in één beweging de vinger van zijn beste leerling eraf en zegt: "Nee, dit is Zen".
De beste leerling staat perplex en kijkt naar zijn waar eens zijn 'Zen-vinger' zat - en op dat moment begrijpt hij dat de meester gelijk heeft.... Ook hij weet nu echt wat Zen is.


snap het niet echt. wat is er zen aan om een vinger af te hakken?
of op te steken
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 09:54
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 27-02-2004 @ 08:54:
snap het niet echt. wat is er zen aan om een vinger af te hakken?
of op te steken
tja, dan zul je je in Zen moeten verdiepen. Hint: het slaat op mijn mening over het (in mijn ogen) lukraak citeren van buddhistische teksten.
Ook zit er enige ironie in...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 10:00
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Zen is iets onverwachts doen? Zen is niet te leren door te imiteren?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 10:05
Verwijderd
Citaat:
Not for Sale schreef op 27-02-2004 @ 11:00:
Zen is niet te leren door te imiteren?
bijna
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 12:10
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 26-02-2004 @ 17:08:
Ik zie het punt niet?
Waarom zou ik tot het inzicht moeten komen dat niets belangrijk is?
Is dat belangrijk?
Je moet niets, en het is niet belangrijk tot enig inzicht te komen. Wie dat echter tot in zijn diepste inziet en doorvoelt, ís al verlicht, en wie verlicht is, ziet niets meer in en doorvoelt niets meer.

Alluman; ik vind dat je een mooi voorbeeld geeft dat lukraak bepaalde dingen citeren geen nut heeft. Maar begrijp wel dat ik alle citaten en woorden die ik hier zeg en spreek zo doorvoel dat ik ze me tot mijn eigen woorden heb gemaakt. (Alhoewel dat voor een Boeddhist een verderflijke uitspraak zou zijn maar je begrijpt wel wat ik bedoel ). Ik vind niet dat wij ons moeten schamen woorden aan te halen die al eens gezegd zijn, zeker niet van Boeddha, die liever zou hebben dat ik zijn woorden gebruik om goed te doen dan dat ik niet zijn woorden gebruik en niets zeg.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 12:15
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik blijf mijn twijfels houden of die Boeddha nou echt niks belangrijk vind. Ik begrijp deels waar op wordt gedoeld, maar ik kan de indruk niet ontkomen dat verlichting toch belangrijk of in ieder geval wenselijk is. Waarom zou ik verlicht willen zijn? Is dat goed, verlicht zijn?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 12:23
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 27-02-2004 @ 13:15:
Ik blijf mijn twijfels houden of die Boeddha nou echt niks belangrijk vind. Ik begrijp deels waar op wordt gedoeld, maar ik kan de indruk niet ontkomen dat verlichting toch belangrijk of in ieder geval wenselijk is. Waarom zou ik verlicht willen zijn? Is dat goed, verlicht zijn?
Het is noch goed noch slecht. Het is boven tegenstellingen uitgestegen, omdat er geen afgescheidenheid meer is. Stel je een lege melkfles voor. De leegte bestaat bij de gratie van het glas eromheen. Stel je nu de lege melkfles voor zonder de melkfles. Dát is [niet] verlichting.

In feite ben je al verlicht. Je bent een Boeddha. Het probleem is evenwel dat je niet gelooft dat je verlicht bent. Bovendien geloof je nog dat er "iemand" is die gelooft niet verlicht te zijn. Je gelooft dat je gelooft [...]. Nou goed. Hoe dan te komen tot verlichting? Níet! Dat is nu juist het hele punt. Er is geen verlichting, zelfs geen verlossing evenmin jij er zelf bent of de wereld die je om je heen denkt.

Waarom dan toch de leer volgen? Volg géén leer! Ieder mens is op zoek naar geluk. Ieder mens streeft ergens naar, begeert. Daarom is hij zijn eigen gevangene, namelijk omdat hij pas wanneer hij stopt te streven vindt wat hij poogde te vinden. Evenzeer jij mens bent, streef je naar geluk, evenzeer jij mens bent kun je het vinden als je stopt met streven!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 14:44
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik probeer te begrijpen wat je zegt.

Vind jij de leer van Boeddha wijs?
En zoja waarom?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 11:52
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Geluk. Wat is dat?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 17:43
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 27-02-2004 @ 15:44:
Ik probeer te begrijpen wat je zegt.

Vind jij de leer van Boeddha wijs?
En zoja waarom?
Ja, ik denk heel wijs. Toch denk ik dat het daarboven uitgestegen is. We zien vaak mensen onwijze of wijze uitspraken doen. De leer van Boeddha...kan iets zeggen zonder iets te zeggen. Daarin is het heel wijs, juist doordat het niet wijs doet. Hoewel het een leer is die begonnen is rond 500 v.C. denk ik niet dat het de eeuwigheidswaarde verloren heeft. De leer van Boeddha inspireert op elk vlak in je leven, niet alleen met een weg tot bevrijding maar ook met praktische inzichten voor alle dag.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-03-2004, 18:12
Antistar
Avatar van Antistar
Antistar is offline
heb alle posts niet gelezen, maar toch mijn commentaar

ik denk niet dat dit iets te maken heeft met reincarnatie maar het spirituele verhevene. om het even vaag uit te drukken.

Het is meer in de zin van dat de mens zelf in staat is om jezelf door meditatie of the fuck dan ook mentale vrijheid te schenken

of zo iets :/
__________________
Any little title you got, I'm takin it.. You can't have it, you didn't earn it.. Spit on yo name, shit on it, and burn it..
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 18:15
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Antistar schreef op 01-03-2004 @ 19:12:
heb alle posts niet gelezen, maar toch mijn commentaar

ik denk niet dat dit iets te maken heeft met reincarnatie maar het spirituele verhevene. om het even vaag uit te drukken.

Het is meer in de zin van dat de mens zelf in staat is om jezelf door meditatie of the fuck dan ook mentale vrijheid te schenken

of zo iets :/
Ja, dat "the fuck dan ook" is vrij belangrijk in deze. Het is denk ik belangrijk niet alleen maar af en toe te mediteren maar zo in de wereld te staan dat alles een meditatie is: met rust, concentratie, en (geen) focus op het niets.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 18:20
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 29-02-2004 @ 12:52:
Geluk. Wat is dat?
Moeilijke vraag. Want als iemand zou zeggen "alles is geluk", zou ik hem gelijk geven en als iemand zou zeggen "niets is geluk", zou ik hem gelijk geven. En als iemand zegt dat sommige dingen geluk zijn en sommige niet, dan is dat evenzeer waar als dat de woorden waarmee hij dat zegt bestaan.

Stel jezelf eens voor; je staat in een omgeving zonder uitzicht, er is geen geluid, en niets te ruiken. Je voelt niets en proeft niets. Je wordt één met alles; zie je dat? hoor je dat? ruik je dat? voel je dat? proef je dat? Je vraagt jezelf niets en het antwoord is "ja, dít is geluk".
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 22:07
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
de 'x maar ook niet x' routine is getting old, eh, Boeddha.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 22:11
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Waarom is de weg naar verlichting de weg die jij wilt gaan, Nagarjuna?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 22:17
Verwijderd
Citaat:
Screaming Slave schreef op 01-03-2004 @ 23:07:
de 'x maar ook niet x' routine is getting old, eh, Boeddha.
yep. it's boring. Ik stel voor dat je je leerboekje opzij legt en doet wat het je geleerd heeft: je eigen weg vinden, je eigen gedachten formuleren.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 07:15
Fgank
Avatar van Fgank
Fgank is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 26-02-2004 @ 09:44:
Ieder mens is zijn eigen gevangenis
maar ieder kan het recht verwerven
om te ontsnappen. Geef het nooit op.


Overigens de laatste woorden van Boeddha.

Wat vinden jullie hiervan?
daar ben ik het dus helemaal mee eens !
__________________
"let me forget about today until tomorrow"->Bob Dylan{The Artist}<-
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 07:20
Fgank
Avatar van Fgank
Fgank is offline
Boeddha's leer is zo duidelijk, maar ook weer zo vaag. Ik denk dat het, zoals Nagarjuna al zegt, essentieel is je eigen weg te volgen en je eigen geluk te vinden en jezelf te bevrijden.
__________________
"let me forget about today until tomorrow"->Bob Dylan{The Artist}<-
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 09:52
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
alluman schreef op 01-03-2004 @ 23:17:
yep. it's boring. Ik stel voor dat je je leerboekje opzij legt en doet wat het je geleerd heeft: je eigen weg vinden, je eigen gedachten formuleren.
Blijkbaar is het nodig dergelijke regels te reciteren want als ik in de spiegel kijk, zie ik weinig verlichten.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 11:22
Upke
Upke is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 26-02-2004 @ 09:44:
Ieder mens is zijn eigen gevangenis
maar ieder kan het recht verwerven
om te ontsnappen. Geef het nooit op.


Overigens de laatste woorden van Boeddha.

Wat vinden jullie hiervan?
De laatste woorden van Boedha...? Totdat hij stierf? In slaap viel? Geen zin meer had om dingen te vertellen??

Boedha is niemand, het is ook geen God. Het hele boedhisme is ook geen godsdienst. Boedha is gewoon een beeldje dat je koopt in een wereldwinkeltje. Boedha is slechts een door de mens gemaakt beeld om je aan vast te houden als je een boedhist bent, dus als je het boedhisme volgt. Boedha staat voor het boedhisme, maar heel veel westerse mensen denken dan dat dat beeldje een god is... Sjee zeg wat dom om zoiets te denken. Hindoeisme daar verwarren jullie het mee, hindoeisme is wel een godsdienst waar daar geloven ze wel in goden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 12:14
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Precies.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Upke schreef op 03-03-2004 @ 12:22:
De laatste woorden van Boedha...? Totdat hij stierf? In slaap viel? Geen zin meer had om dingen te vertellen??

Boedha is niemand, het is ook geen God. Het hele boedhisme is ook geen godsdienst. Boedha is gewoon een beeldje dat je koopt in een wereldwinkeltje. Boedha is slechts een door de mens gemaakt beeld om je aan vast te houden als je een boedhist bent, dus als je het boedhisme volgt. Boedha staat voor het boedhisme, maar heel veel westerse mensen denken dan dat dat beeldje een god is... Sjee zeg wat dom om zoiets te denken. Hindoeisme daar verwarren jullie het mee, hindoeisme is wel een godsdienst waar daar geloven ze wel in goden.
Ik deel je frustratie, maar ik lees hier ook onwaarheden. Zo is Buddha idd niet een God, maar een staat van Verlichting die iedereen kan bereiken. In dit opzicht is het geen Godsdienst. Maar dat betekent niet dat het geen religie is. Verering van een God kan een onderdeel van een religie zijn, maar religie is meer dan dat alleen, zoals geloofsrituelen, een bepaalde levenswijze, ethiek, et cetera. Buddhisme is wat genoemd wordt een "atheïstische religie".
Verder is het buddhisme schatplichtig aan de de leer van de Veda's - de oude Indiase teksten over Weten. Maar buddhisten benaderen deze op niet-orthodoxe wijze, d.w.z. dat zij deze teksten niet als heilige openbaring zien.

Ook het hinduïsme volgt de wijsheden van de Veda's, maar dan volgens de orthodoxe methode. Hindu's erkennen de Veda's dus wel in hun autoriteit. De kern van deze religie is het inzicht dat het alles (Brahman) en het Eén/Zelf/Ziel/Enkeling (Athman) in feite hetzelfde is. Geloven in een God doen hindu's niet. Misschien vereren ze wel beelden van verschillende 'Goden', maar dit zijn voor niets anders dan representaties van een bepaald deel van Brahman. En dat kan ook niet anders, want 'God' is volgens Hindu's oneindig en oneindigheid kun je niet namaken. Hindu's vereren dus altijd iets dat naar Brahman refereert, maar geen complete voorstelling hiervan is.
Dit betekent niet dus niet, dat ze "daar geloven [...] in goden" (citaat Upke), maar dat ze geloven in 1 God.
En dan nog moet je voorzichtig zijn, omdat God volgens het hinduïsme anders is, dan de opvatting van bijvoorbeeld christenen, die over het algemeen aan God een bewustzijn toekennen. Om simpelweg te beweren dat Hindu's geloven in goden is dus niet juist. En ook de bewering dat Hindu's geloven in God is erg kort door de bocht - maar het volstaat in deze discussie om het hierbij te laten.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 07:10
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 29-02-2004 @ 12:52:
Geluk. Wat is dat?
Geluk ontstaat als alles IS
Geen verzet,geen verlangen...
Er is stilte
Het alles en ook het niets.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 12:20
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Okee, 2 heel aardige theoriën over geluk.
Maar jullie lijken toch beiden impliciet aan te nemen dat er een inherente goedheid kleeft aan geluk, jullie nemen aan dat iedereen geluk als doel heeft. Waarom? Of ik zie dit verkeerd omdat jullie iets zijn vergeten te vertellen.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Treinreizigers ontsnapt aan een ramp
Gatara
10 25-08-2009 14:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ontsnapte tbs'er Schippers klaagt over detentie.
Hydrogen
56 28-06-2005 18:51
De Kantine "Ontsnapte vogelspin houdt gemoederen bezig"
Rabbi Daniel
43 09-09-2002 16:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bin Laden ontsnapt onder ogen VS
FLH
14 05-05-2002 17:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap ontsnapte tbs-er via De Vries terug
Verwijderd
2 04-02-2002 16:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.