Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2004, 19:40
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
ik maak deze topic naar aanleiding van wat verhalen van meisjes waarvan de ouders de islam aanhangen. Zij worden nu hier in nederland door hun ouders uitgehuwelijkt met partners waar zij niet mee willen trouwen (naar hun zeggen), er wordt dus voor hun bepaald met wie ze moeten trouwen. Ook hebben de ouders van een van deze 2 meisjes beslist dat zij het beste maar geen opleiding kan volgen omdat zij het huishouden zal moeten doen terwijl zij dit wel wil. Die ouders vergooien dus alle kansen van zon meisje op een goeie carrière of op een huwelijk met een partner waar zij gelukkig mee is. de rest van haar leven is al bepaald door haar ouders en hier heeft ze zelf niks over te zeggen.

ik vind het echt niet kunnen dat het hier in nederland gewoon is toegestaan als de ouders het leven van hun kind totaal vernielen en alle kansen af nemen om op eigen benen te kunnen staan.

dit gebeurt overal om ons heen en wij doen er niks aan mischien omdat wij er niks aan kunnen doen maar waarom is dit niet strafbaar!
wat vinden jullie hiervan en zijn hier ook mensen waarvan de ouders al beslist hebben met wie ze gaan trouwen dus die ook zijn uitgehuwelijkt of zich op een andere manier aangesproken voelen.

P.S. ik ben het met iedereen eens dat je respect voor elkaars cultuur dient te hebben maar dat wordt soms wel moeilijk als deze ouders ook geen respect voor hun eigen kinderen hebben.


(ik heb mijn bericht enigzins aangepast hierdoor kunnen de eerste reacties mischien wat raar lijken maar ik heb dit gedaan om misverstanden te voorkomen)
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".

Laatst gewijzigd op 09-03-2004 om 20:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2004, 19:51
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Lastig maar wat kun je er aan doen? Hoe kan nederland zoiets voorkomen of controleren? Ik vind het ook belachelijk maar het hoeft niet te betekenen dat iemands leven vernield wordt, het kan alsnog een heel geslaagd huwelijk zijn. Dat neemt niet weg dat beide partijen in zouden moeten stemmen met een huwelijk, en niet enkel de ouders. Maar dit is ook wat de islam zegt, je mag je dochter of zoon niet tegen haar/zijn wil in uithuwelijken.

Maar wat wil je verder met dit topic als ik vragen mag?
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 19:54
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Weinig subtiel idd, en ook behoorlijk ongenuanceerd.
Kijk, uithuwelijken en dat soort dingen strookt idd niet met onze westerse cultuur, maar de westerse cultuur is niet de arabische. En ik weet dat allochtonen moeten integreren, dat vind ik zelf ook, maar integreren is voor mij respect hebben voor een andere cultuur, hun gebruiken accepteren en er misschien van leren, maar niet je hele eigen cultuur maar overboord gooien en gaan leven volgens de westerse. Dat zou jij ook niet willen als je (noodgedwongen) in een arabisch land ging wonen.
Bovendien vind ik niet dat jij maar voor anderen kunt beslissen wat belachelijk is en wat niet. Als die meisjes daar zelf geen problemen mee hebben, waarom zou jij hun dan in de weg staan?
Dus probeer de boel ook eens van de andere kant te bekijken. En vergeet vooral niet dat dit uithuwelijken enkele tientallen jaren geleden in Nederland ook nog gebeurde.
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 19:59
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Er zijn ook een heleboel jongens en meisjes die instemmen met een gearrangeerd huwelijk en daar vrede mee hebben. Deels heeft Saycheese dus wel gelijk maar natuurlijk zijn er genoeg mensen die er wel problemen mee hebben. Die ouders zijn waarschijnlijk zelf ook aan elkaar uitgehuwelijkt en denken te weten wat het beste is voor hun zoon/dochter. Ze weten niet veel beter dus echt kwalijk nemen kan ik het ze niet maar het blijft lastig...
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 20:20
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 09-03-2004 @ 20:54:
Weinig subtiel idd, en ook behoorlijk ongenuanceerd.
Kijk, uithuwelijken en dat soort dingen strookt idd niet met onze westerse cultuur, maar de westerse cultuur is niet de arabische. En ik weet dat allochtonen moeten integreren, dat vind ik zelf ook, maar integreren is voor mij respect hebben voor een andere cultuur, hun gebruiken accepteren en er misschien van leren, maar niet je hele eigen cultuur maar overboord gooien en gaan leven volgens de westerse. Dat zou jij ook niet willen als je (noodgedwongen) in een arabisch land ging wonen.
Bovendien vind ik niet dat jij maar voor anderen kunt beslissen wat belachelijk is en wat niet. Als die meisjes daar zelf geen problemen mee hebben, waarom zou jij hun dan in de weg staan?
Dus probeer de boel ook eens van de andere kant te bekijken. En vergeet vooral niet dat dit uithuwelijken enkele tientallen jaren geleden in Nederland ook nog gebeurde.
ik heb met sommige meisjes gepraat en die zijn er helemaal niet blij mee. dood ongelukkig zelfs, die zien hier alle westerse kinderen hun eigen partners uitkiezen en een opleiding doen en zij weten dat zij die kans niet krijgen en ik vind dat zij die wel verdient hebben.

en als zij gewoon tegen hun wil moeten trouwen dan gaat mij dat te ver. dit valt niet meer onder cultuur of geloof, dat is gewoon kansen weg nemen. kansen op een goede carrière en kansen op een leuk huwelijk met iemand waar je van houdt
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".

Laatst gewijzigd op 09-03-2004 om 20:24.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 20:22
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 09-03-2004 @ 20:51:
Lastig maar wat kun je er aan doen? Hoe kan nederland zoiets voorkomen of controleren? Ik vind het ook belachelijk maar het hoeft niet te betekenen dat iemands leven vernield wordt, het kan alsnog een heel geslaagd huwelijk zijn. Dat neemt niet weg dat beide partijen in zouden moeten stemmen met een huwelijk, en niet enkel de ouders. Maar dit is ook wat de islam zegt, je mag je dochter of zoon niet tegen haar/zijn wil in uithuwelijken.

Maar wat wil je verder met dit topic als ik vragen mag?
maar als dat meisje nu verteld dat zij die jongen (die minstens 10 jaar ouder is) helemaal niet ziet zitten. en dat ze eigelijk dolgraag rechten wil studeren... wat dan?

en ik zou graag willen weten of hier ook meisjes zijn die dit overkomt of dat anderen met argumenten komen waarom het minder verkeerd is dan ik nu denk. dat ik hier iets meer van snap want hier kan ik niet bij (door mijn westerse opvoeding)
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".

Laatst gewijzigd op 09-03-2004 om 20:28.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 20:28
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 09-03-2004 @ 21:22:
maar als dat meisje nu verteld dat zij die jongen (doie minstens 10 jaar ouder is) helemala niet ziet zitten. en dat ze eigelijk dolgraag rechten wil studeren... wat dan?
Zoals ik al zei, ik vind het ook erg maar wat doe je eraan? Laat haar dat tegen haar ouders zeggen, en als die ouders inderdaad aanhangers van de islam zijn zoals jij zegt, kan ze bewijzen boven tafel halen dat de islam uithuwelijke afkeurt. Desnoods stapt ze naar de imam zodat die kan bemiddelen. We kunnen wel blijven zeggen dat het o zo erg is, daar schieten we niks mee op. Denk je dat die ouders hun dochter bewust willen dwarsbomen in haar geluk?
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 20:47
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 09-03-2004 @ 21:28:
Zoals ik al zei, ik vind het ook erg maar wat doe je eraan? Laat haar dat tegen haar ouders zeggen, en als die ouders inderdaad aanhangers van de islam zijn zoals jij zegt, kan ze bewijzen boven tafel halen dat de islam uithuwelijke afkeurt. Desnoods stapt ze naar de imam zodat die kan bemiddelen. We kunnen wel blijven zeggen dat het o zo erg is, daar schieten we niks mee op. Denk je dat die ouders hun dochter bewust willen dwarsbomen in haar geluk?
neej dat denk ik niet maar die zijn waarschijnlijk in hun geboorte land zo opgevoed dat zij niet beter weten. maar ik wist niet dat het werd afgekeurd door de islam maar weet je mischien waar ik dat kan vinden. in een nederlands vertaalde koran eventueel?
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 20:49
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
ik ga even zoeken op internet, momentje.
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 20:53
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 09-03-2004 @ 21:49:
ik ga even zoeken op internet, momentje.
okeey thanks dan heb ik iig iets om mee naar dat meisje te gaan. om te zeggen: jah het staat wel ergens is ook weer zo wat he
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 20:57
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Toestemming van beide partijen


De Qor'aan verwijst naar het huwelijk als een 'mithaq', dat wil zeggen: een plechtig verbond of overeenstemming tussen man en vrouw, en beveelt hierbij dat dit schriftelijk moet worden bevestigd. Aangezien er geen overeenstemming tussen de twee partijen kan worden bereikt, alleen wanneer zij er mee toestemmen, kan het huwelijk alleen worden voltrokken indien de twee partijen er vrij mee toestemmen. De Profeet, vrede zij met hem, heeft gezegd: "De weduwe en de gescheiden vrouw mogen niet worden uitgehuwelijkt tenzij zij het bevel hiertoe hebben geven, en de maagd mag niet uitgehuwelijkt worden totdat haar toestemming is verkregen." (Al-Boekhaarie)

Dit aspect wordt sterk benadrukt door Imam Boekhaarie. Hij gaf een van zijn hoofdstukken in zijn Sahih de volgende betekenis: "Wanneer een man zijn dochter uithuwelijkt terwijl zij er een afkeer van heeft, dan zal het huwelijk ongedaan worden gemaakt."

"Er kwam eens een meisje bij de Profeet, vrede zij met hem, en ze vertelde hem dat haar vader haar tegen haar wil ten huwelijk had gegeven aan een man. De Profeet, vrede zij met, gaf haar het recht om het huwelijk af te wijzen." (Aboe Daawoed)
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Balkenende wil verbod huwelijken neven en nichten
Verwijderd
158 06-10-2009 19:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap "De dokter weet het niet, dus het kan over gaan"
T_ID
37 30-09-2005 11:16
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Moet hoofddoek verboden worden bij ambtenaren?
Hydrogen
258 08-08-2005 12:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pakistaan moet 2-jarig nichtje uithuwelijken
halilo
205 13-03-2005 17:47
Algemene schoolzaken Pakistaan moet 2-jarig nichtje uithuwelijken
halilo
1 23-02-2005 13:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.