Oud 30-06-2006, 01:08
Verwijderd
In dit topic kunnen dus korte vragen over het geloof. Probeer dus geen vragen te stellen die interpretatieafhankelijk zijn of een discussie met zich mee kunnen brengen. Voorbeelden van vragen zijn:

Waarom is de (christelijke) rustdag op zondag?
Waarom vinden jodendom en islam menstruerende vrouwen onrein?
Advertentie
Oud 06-07-2006, 05:10
Nighthawq
Avatar van Nighthawq
Nighthawq is offline
Waarom is de (christelijke) rustdag op zondag?
Oud 06-07-2006, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Nighthawq schreef op 06-07-2006 @ 05:10 :
Waarom is de (christelijke) rustdag op zondag?
Dat is een voortvloeisel uit de Romeinse tijd. Hun zonnegod had op zondag de rustdag. Toen ze overgingen naar het Christendom hebben ze de rustdag op zondag gehouden.
Oud 06-07-2006, 16:45
Nighthawq
Avatar van Nighthawq
Nighthawq is offline
Waarom vinden jodendom en islam menstruerende vrouwen onrein?
Oud 06-07-2006, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Nighthawq schreef op 06-07-2006 @ 16:45 :
Waarom vinden jodendom en islam menstruerende vrouwen onrein?
Ik weet niet hoe het met Jodendom zit, maar binnen de islam wordt de vrouw niet als onrein gezien wanneer zij zich bevindt in haar menstruatieperiode.

“‘Â’isha verhaalde: ‘De Boodschapper van Allâh (v.z.m.h.) zei tegen mij: ‘Haal voor mij de mat uit de moskee’. Ik zei: ‘Ik menstrueer’. Hierop zei de Profeet (v.z.m.h.): ‘Uw menstruatie is niet in uw hand’.” nr. 587 Sahih Muslim


“Wanneer een vrouw onder de Joden haar menstruatie kreeg, aten ze niet met haar en verbleven ze niet met haar in dezelfde kamer. De metgezellen van de Profeet (v.z.m.h.) stelden hieromtrent vragen aan de Profeet, waarop Allâh openbaarde: “Zij vragen u betreffende de menstruatie” (Qur’ân 2:222). De Profeet van Allâh antwoordde de metgezellen: ‘Doe alles behalve de seksuele gemeenschap’.” Sahih Muslim

Uit de aangehaalde overleveringen kan worden opgemaakt dat een menstruerende vrouw niet onrein is, maar het geslachtsorgaan en het menstruatiebloed onrein is.

Laatst gewijzigd op 06-07-2006 om 18:43.
Oud 07-07-2006, 13:07
Trala
Trala is offline
Citaat:
Nighthawq schreef op 06-07-2006 @ 05:10 :
Waarom is de (christelijke) rustdag op zondag?
In de tijd van het nieuwe testament, de eerste christenen dus vierden naast de sabbat ook de opstanding van Jezus, die op een zondag opstond. In de loop van de tijd vierden ze alleen de opstanding van Jezus, wat de rustdag werd. Daarom wordt zondag nu bij de christenen als rustdag gehouden

En ze wilden gewoon een eigen rustdag

Laatst gewijzigd op 07-07-2006 om 13:16.
Oud 07-07-2006, 13:08
Trala
Trala is offline
Citaat:
Nighthawq schreef op 06-07-2006 @ 16:45 :
Waarom vinden jodendom en islam menstruerende vrouwen onrein?
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1038742

Laatst gewijzigd op 07-07-2006 om 13:21.
Oud 13-07-2006, 00:05
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-07-2006 @ 12:44 :
Dat is een voortvloeisel uit de Romeinse tijd. Hun zonnegod had op zondag de rustdag. Toen ze overgingen naar het Christendom hebben ze de rustdag op zondag gehouden.
Brief van Barnabas, eerste helft tweede eeuw
Hoodstuk 15
(een van de eerste verdedigingen m.b.t. de zondag)
(vertaling door Dr. A.F.J. Klijn)

Ook staat er nog geschreven over de sabbat in de tien geboden die Hij op de berg Sinai van aangezicht tot aangezicht aan Mozes gaf: 'En de sabbat des Heren zult u heiligen met reine handen en met een rein hart'. 2 En op een andere plaats staat:'Als mijn zonen de sabbat houden zal ik mijn medelijden over hen uitstrekken'. 3 Over de sabbat zegt Hij aan het begin van de schepping:'En God maakte in zes dagen de werken van zijn handen en op de zevende dag was Hij klaar en Hij rustte daarop en Hij heiligde die dag'. 4 Let op, kinderen, wat dat 'Hij was klaar in zes dagen' wil zeggen. Dit betekent: De Heer zal in zes duizend jaar alles voltooien. Een dag betekent bij de Heer duizend jaar. Zo zal alles in zes dagen, dat is zes duizend jaar, worden voltooid, kinderen. 5 En Hij rustte uit op de zevende dag. Dat wil zeggen: wanneer zijn Zoon gekomen is en de tijd van de wetteloosheid ten einde is en Hij de goddelozen zal oordelen en Hij de zon, de maan en de sterren zal veranderen, dan zal Hij zeker op die dag uitrsten. 6 Verder staat er: 'U zult die met reine handen en een rein hart heiligen'. Als er iemand is die in staat is de dag die God geheiligd heeft heilig te houden omdat hij rein van hart is dan heeft hij zich grondig vergist. 7 Kijk, dan zullen we hem pas op de juiste manier heiligen als we werkelijk rusten. Dat gebeurt als we daartoe in staat zijn omdat we gerechtvaardigd zijn en de belofte hebben ontvangen. Dan is er geen wetteloosheid meer maar alles is nieuw door de Heer. Dan zullen we hem kunnen heiligen omdat we zelf eerst geheiligd zijn. 8 Verder zegt Hij tot hen: 'Uw nieuwe maan en sabbatten verdraag Ik niet'. Kijk hoe hij dat bedoelt: Niet de sabbatten van nu zijn Hem welgevallig maar die welke Ik gemaakt heb. Het is de dag waarop Ik alles tot rust heb gebrachten het begin van de achtste dag zal maken: het begin van een nieuwe wereld. 9 Daar brengen we de achtste dag in vreugde door. Het is de dag waarop Jezus opstond van tussen de doden, verscheen en ten hemel voer.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring

Laatst gewijzigd op 13-07-2006 om 11:35.
Oud 15-07-2006, 20:20
Noortje88
Noortje88 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 30-06-2006 @ 01:08 :
In dit topic kunnen dus korte vragen over het geloof. Probeer dus geen vragen te stellen die interpretatieafhankelijk zijn of een discussie met zich mee kunnen brengen. Voorbeelden van vragen zijn:

Waarom is de (christelijke) rustdag op zondag?
Waarom vinden jodendom en islam menstruerende vrouwen onrein?
Waar staat in de Koran dat menstruerende vrouwen onrein zijn?
Is dat niet iets wat mannen verzonnen hebben?
Oud 15-07-2006, 20:21
Noortje88
Noortje88 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-07-2006 @ 12:44 :
Dat is een voortvloeisel uit de Romeinse tijd. Hun zonnegod had op zondag de rustdag. Toen ze overgingen naar het Christendom hebben ze de rustdag op zondag gehouden.
Omdat anders de kerken leeg zouden blijven.
Oud 16-07-2006, 00:21
Verwijderd
Citaat:
Noortje88 schreef op 15-07-2006 @ 20:20 :
Waar staat in de Koran dat menstruerende vrouwen onrein zijn?
Is dat niet iets wat mannen verzonnen hebben?
En zij vragen u omtrent de menstruatie. Zeg (hun): "Het is iets schadelijks, blijft dus gedurende de menstruatie van de vrouwen weg en gaat niet tot haar in, voordat zij hersteld zijn. Maar wanneer zij zich hebben gereinigd, gaat tot haar in, zoals Allah het u heeft bevolen. Allah bemint hen, die zich tot Hem wenden en zich rein houden. (2:222)
Oud 17-07-2006, 14:43
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Wat ik me afvroeg: waar gaan dode Joden naartoe? Kent het Jodendom ook een hemel/hel-dogma, of slechts de sje'oel, waar mensen terechtkomen.

En wat is de rol van de Messias daarin? Zullen alle doden, als hij komt, weer opstaan?
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 17-07-2006, 18:52
Jah Thunder
Avatar van Jah Thunder
Jah Thunder is offline
In de Joodse mythe gaan de doden naar het dodenrijk, dat bestaat uit het paradijs (de schoot van abraham) en de afgrond. Oftewel, een positieve en een negatieve kant, gescheiden door een grote kloof. Toen de Messias kwam ( volgens christelijke dinges verder geredeneerd dan he) ging hij naar het dodenrijk om alle zielen uit het paradijs mee te nemen naar de hemel, om voor eeuwig in de tegenwoordigheid van God te zijn. Alle mensen die niet 'goed' zijn, en dus aan de negatieve kant van het dodenrijk zijn, wachten hun oordeel uit op de laatste dag, waarna ze naar de hel/gehenna/poel van vuur gaan.
__________________
Jah is a Light and a Salvation
Oud 17-07-2006, 18:53
Jah Thunder
Avatar van Jah Thunder
Jah Thunder is offline
Owja, en het dodenrijk is een andere benaming voor de sjeool
__________________
Jah is a Light and a Salvation
Oud 18-07-2006, 21:26
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Jah Thunder schreef op 17-07-2006 @ 18:52 :
In de Joodse mythe gaan de doden naar het dodenrijk, dat bestaat uit het paradijs (de schoot van abraham)
Dit klinkt best wel fout.
Oud 18-07-2006, 21:48
Jah Thunder
Avatar van Jah Thunder
Jah Thunder is offline
Ja of jij vind het fout klinken
__________________
Jah is a Light and a Salvation
Oud 18-07-2006, 22:01
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Jah Thunder schreef op 18-07-2006 @ 21:48 :
Ja of jij vind het fout klinken
Dat vind ik ja, maar jij blijkbaar niet. Wil je vertellen hoe jij je de hemel binnen de joodse mytologie voorstelt?
Oud 18-07-2006, 22:05
Jah Thunder
Avatar van Jah Thunder
Jah Thunder is offline
Ik kan me er eerlijk gezegd geen voorstelling bij maken
__________________
Jah is a Light and a Salvation
Ads door Google
Oud 18-07-2006, 22:41
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Ja, dat kan ik mij voorstellen. Je moet echt slecht willen zien, wil je mijn interpretatie eraan toekennen.


Wat ik mij afvraag is of het jodendom de eerste ideologie was die het geniale straf/beloningssyteem in het hiernamaals, voor je daden in dit leven, instelde, of dat andere instellingen haar voorgingen?

Laatst gewijzigd op 18-07-2006 om 22:44.
Oud 18-07-2006, 22:56
Jah Thunder
Avatar van Jah Thunder
Jah Thunder is offline
Het hindoeïsme kent ook zoiets.

Bij slecht gedrag blijf je doorreïncarneren, totdat je genoeg goede daden hebt gedaan tot de eewige verlossing.

En het Hindoeïsme behoort ook tot een van de oudste godsdiensten.
__________________
Jah is a Light and a Salvation
Oud 18-07-2006, 23:03
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Hmm, daar moet ik me dan eens in verdiepen. Want het starf-beloonsysteem is echt een briljante vondst.
Oud 19-07-2006, 00:18
Jah Thunder
Avatar van Jah Thunder
Jah Thunder is offline
Voel je je zo'n goede burger dan?
__________________
Jah is a Light and a Salvation
Oud 19-07-2006, 11:17
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Beetje idiote vraag misschien, maar ik vroeg het me af toen ik tooste op een glas wijn gisteren

"Toosten" religieuze moslims eigenlijk?

Ik ken wel moslims die toosten (ook zonder alcoholische drank), maar dat zijn niet bepaald religieuzen.
Oud 19-07-2006, 11:43
Verwijderd
Nee, over het algemeen niet, ook klappen veel moslims niet, tenminste die ik ken.
Oud 19-07-2006, 12:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 19-07-2006 @ 11:43 :
Nee, over het algemeen niet, ook klappen veel moslims niet, tenminste die ik ken.
Hoezo niet (m.b.t. klappen)?

En waarom zou je niet op iemands leven, het leven in het algemeen of iemands gezondheid mogen toosten?
Advertentie
Oud 19-07-2006, 13:13
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 19-07-2006 @ 12:57 :
Hoezo niet (m.b.t. klappen)?

En waarom zou je niet op iemands leven, het leven in het algemeen of iemands gezondheid mogen toosten?
het is niet-islamitisch
Oud 19-07-2006, 13:45
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 19-07-2006 @ 13:13 :
het is niet-islamitisch
da's geen reden
Oud 19-07-2006, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 19-07-2006 @ 13:45 :
da's geen reden
Voor een moslim wel
Oud 19-07-2006, 14:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 19-07-2006 @ 13:56 :
Voor een moslim wel
ja, maar ik ben een niet-moslim en had graag geweten waarom niet
Oud 19-07-2006, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 19-07-2006 @ 14:51 :
ja, maar ik ben een niet-moslim en had graag geweten waarom niet
Het 'waarom' is toch beantwoord, het is niet islamitrisch en daarom afgeraden het te doen, in de optiek van een aantal moslims.
Oud 19-07-2006, 22:14
Verwijderd
Inderdaad veel gebruiken die niet-islamitisch zijn mogen niet worden geïmiteerd.

Het is overgeleverd dat Ibn ‘Umar heeft gezegd: “De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam0 zei: ‘Degene die een volk imiteert is één van hen.’” (Overgeleverd door Abu Dawud, al-Libaas, 3512. Ingedeeld als hasan sahih door Al-Albaani in Sahih Abi Dawud, 3401)

En over dat klappen (applaudiseren):http://app.al-islaam.com/index.php/m...anda/qanda/655

Laatst gewijzigd op 19-07-2006 om 22:28.
Oud 20-07-2006, 07:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Eraser schreef op 19-07-2006 @ 22:14 :
Inderdaad veel gebruiken die niet-islamitisch zijn mogen niet worden geïmiteerd.

Het is overgeleverd dat Ibn ‘Umar heeft gezegd: “De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam0 zei: ‘Degene die een volk imiteert is één van hen.’” (Overgeleverd door Abu Dawud, al-Libaas, 3512. Ingedeeld als hasan sahih door Al-Albaani in Sahih Abi Dawud, 3401)

En over dat klappen (applaudiseren):http://app.al-islaam.com/index.php/m...anda/qanda/655
Ok. En dat geluiden maken met de tong (ik hoop dat je weet wat ik bedoel),... is dat niet een vorm van "applaudiseren"?
Oud 20-07-2006, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-07-2006 @ 07:06 :
Ok. En dat geluiden maken met de tong (ik hoop dat je weet wat ik bedoel),... is dat niet een vorm van "applaudiseren"?
Ik weet wat je bedoelt, maar in de hadith wordt specifiek klappen genoemd. Wat niet specifiek als haraam benoemd is door Allah, de Profeet (vzmh) of de geleerden is halal.
Oud 20-07-2006, 22:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Eraser schreef op 20-07-2006 @ 16:36 :
Ik weet wat je bedoelt, maar in de hadith wordt specifiek klappen genoemd. Wat niet specifiek als haraam benoemd is door Allah, de Profeet (vzmh) of de geleerden is halal.
ej, over welke geleerden heb je het? Lijkt me dat daar nogal wat onenigheid over bestaat/gaat bestaan (discussie over wie nu wel een geleerde is en wie niet (wie wel een autoriteit heeft en wie niet)).

Maar affijn, over klappen staat er dus duidelijk wat over in. Maar over het toosten op iemand gezondheid dan?
Oud 20-07-2006, 23:21
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-07-2006 @ 22:21 :
ej, over welke geleerden heb je het? Lijkt me dat daar nogal wat onenigheid over bestaat/gaat bestaan (discussie over wie nu wel een geleerde is en wie niet (wie wel een autoriteit heeft en wie niet)).

Maar affijn, over klappen staat er dus duidelijk wat over in. Maar over het toosten op iemand gezondheid dan?
Toosten en klappen zijn naar mijn mening 2 soort gelijke handelingen. En je kan iemand best een goede gezondheid toewensen, maar dan zeg je het in de vorm vn "moge allah je een goede gezondheid geven',.
Oud 20-07-2006, 23:28
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
ahja, makes sense
Ads door Google
Oud 24-07-2006, 11:37
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Zelfs in het Oude testament wordt al gesproken over klappen (verhalen van de Koran bevatten ook delen uit het OT). Bijvoorbeeld Job 27: 'Een ieder zal over hem met zijn handen klappen, en over hem fluiten uit zijn plaats'.
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Oud 15-08-2006, 14:52
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het viel mijn vader op dat Jezus op kruisigingsbeelden altijd dezelfde kant op kijkt. Is hier een reden voor?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 18-08-2006, 12:16
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 15-08-2006 @ 14:52 :
Het viel mijn vader op dat Jezus op kruisigingsbeelden altijd dezelfde kant op kijkt. Is hier een reden voor?
Ik zal eens vragen aan mijn vader, die las daar laatst een boek over
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Oud 18-08-2006, 12:25
Shadyboy-Ray
Avatar van Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 15-08-2006 @ 14:52 :
Het viel mijn vader op dat Jezus op kruisigingsbeelden altijd dezelfde kant op kijkt. Is hier een reden voor?
Het zou natuurlijk wel wat inconsequent zijn om dit niet te realiseren. Het zou het christelijke geloof er niet geloofwaardiger op maken.
__________________
Never underestimate the power of denial...
Oud 18-08-2006, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 15-08-2006 @ 14:52 :
Het viel mijn vader op dat Jezus op kruisigingsbeelden altijd dezelfde kant op kijkt. Is hier een reden voor?
Volgens mij had het ermee te maken dat rechts van Jezus sint Dismas stond die berouw kreeg van zijn daden en met Jezus naar de hemel ging. Links stond iemand die jezus afwees. Vandaar dat hij naar rechts kijkt
Oud 18-08-2006, 14:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 18-08-2006 @ 12:16 :
Ik zal eens vragen aan mijn vader, die las daar laatst een boek over
Er is een boek over? Welke?

@LL: Bedankt!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 19-08-2006, 10:37
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Is er een reden voor waarom de "wonderen" die jezus verrichtte pas na zijn 30e gebeurde?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 19-08-2006, 17:07
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-08-2006 @ 10:37 :
Is er een reden voor waarom de "wonderen" die jezus verrichtte pas na zijn 30e gebeurde?
Het is niet gezegd dat alle wonderen die Jezus verrichtte pas na zijn dertigste zijn geschied. Zo zijn er in de Qor'an verteltradities terug te vinden die wonderen uit Jezus' kindertijd verhalen.

Daarnaast wijst Johannes aan het einde van zijn evangelie op vele zaken die Jezus gedaan zou hebben, maar die niet in de evangelieen zijn opgenomen:

Dit is de discipel, die van deze dingen getuigt en die deze beschreven heeft en wij weten, dat zijn getuigenis waar is. Er zijn echter nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft; indien deze één voor één beschreven werden, dan zou, naar ik meen, de wereld zelf de boeken, die geschreven werden, niet kunnen bevatten. (Johannes 21:24-25)

Het is dus niet per se zo dat alle wonderen van Jezus pas na zijn 30e zijn geschied. Vraag blijft dan natuurlijk wel waarom de eventuele wonderen van Jezus voor zijn 30e niet in de evangelieen zijn opgenomen. Misschien heeft dat ermee te maken dat Jezus rond zijn 30e begon discipelen te 'werven', maar ik betwijfel of je het daarmee geheel kunt verklaren.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 19-08-2006, 21:23
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-08-2006 @ 10:37 :
Is er een reden voor waarom de "wonderen" die jezus verrichtte pas na zijn 30e gebeurde?
Ik zou zeggen vanwege zijn ambtsaanvaarding rond zijn dertigste. Wondertekens zijn er namelijk nooit voor het amusement, maar zijn ten diepste verbonden met de prediking.

Het kinderevangelie van Thomas en het gecopieer van Mohammed daaruit, zouden zo al genoeg weerlegd moeten zijn.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Oud 19-08-2006, 21:31
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 19-08-2006 @ 21:23 :
Ik zou zeggen vanwege zijn ambtsaanvaarding rond zijn dertigste. Wondertekens zijn er namelijk nooit voor het amusement, maar zijn ten diepste verbonden met de prediking.

Het kinderevangelie van Thomas en het gecopieer van Mohammed daaruit, zouden zo al genoeg weerlegd moeten zijn.
Het lijkt mij erg sterk dat de betreffend passage's uit de Qor'an letterlijk uit het Thomasevangelie zijn gekopieerd. Voor de rest kun je met een mening ('Wondertekens zijn er namelijk nooit voor het amusement') niet het kinderevangelie van Thomas en het in jouw optiek gekopieer van Mohammed daaruit, voldoende weerleggen. Dan zul je toch echt met wat meer onderbouwde opmerkingen moeten komen.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 22-08-2006, 13:24
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 18-08-2006 @ 14:50 :
Er is een boek over? Welke?

@LL: Bedankt!
Ja, ik zal eens vragen. De man is er weer eens vandoor, ik mail hem wel.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Oud 02-09-2006, 17:27
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Il organista schreef op 17-07-2006 @ 14:43 :
Wat ik me afvroeg: waar gaan dode Joden naartoe? Kent het Jodendom ook een hemel/hel-dogma, of slechts de sje'oel, waar mensen terechtkomen.

En wat is de rol van de Messias daarin? Zullen alle doden, als hij komt, weer opstaan?
Volgens mij is er in de Tenach geen eenduidige uitleg te vinden over wat er met de doden gebeurt. Verschillenden passages geven verschillende antwoorden. Vaak staat er dat ze naar Sjeool gaan, maar wat sjeool precies inhoudt, is niet duidelijk. Volgens sommige geleerden is het slechts het graf, volgens anderen een onderwereld. Ook is het niet eenduidig wie er heengaan (volgens sommigen de goeden en de slechten), of ze zich daar bewust van zijn en of communicatie met de levenden mogelijk is. De Anchor Bible Dictionary (die ken je vast wel) heeft er een uitgebreid lemma over ("Dead, abode of the") waarin de verschillende opvattingen uiteengezet worden.

Ik denk zelf dat er geen eenduidige conceptie over bestaat/bestaan heeft, simpelweg omdat de verschillende boeken geschreven zijn in verschillende tijden door verschillende mensen met elk hun eigen opvattingen.

Hoe het met de Messias zit weet ik niet.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Oud 03-09-2006, 18:37
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 02-09-2006 @ 17:27 :
Volgens mij is er in de Tenach geen eenduidige uitleg te vinden over wat er met de doden gebeurt. Verschillenden passages geven verschillende antwoorden. Vaak staat er dat ze naar Sjeool gaan, maar wat sjeool precies inhoudt, is niet duidelijk. Volgens sommige geleerden is het slechts het graf, volgens anderen een onderwereld. Ook is het niet eenduidig wie er heengaan (volgens sommigen de goeden en de slechten), of ze zich daar bewust van zijn en of communicatie met de levenden mogelijk is. De Anchor Bible Dictionary (die ken je vast wel) heeft er een uitgebreid lemma over ("Dead, abode of the") waarin de verschillende opvattingen uiteengezet worden.

Ik denk zelf dat er geen eenduidige conceptie over bestaat/bestaan heeft, simpelweg omdat de verschillende boeken geschreven zijn in verschillende tijden door verschillende mensen met elk hun eigen opvattingen.

Hoe het met de Messias zit weet ik niet.
De Anchor Bible ken ik inderdaad; ik zal het nog eens nalezen.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 05-09-2006, 08:16
Verwijderd
Weet iemand hoe het boek heet waar alle regeltjes instaan met betrekking tot kosher eten?
En dan niet de verkorte versie, want ik weet wel dat er daar ook een van bestaat.
Ik ga namelijk proberen te koken voor de ouders van de buurman. En die zijn joods.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vragen over geloven topic #2
Verwijderd
102 21-08-2013 18:36
Levensbeschouwing & Filosofie Ik geloof!
Lekker-chickie
220 24-09-2010 17:04
Levensbeschouwing & Filosofie Kunnen niet-Joden ook in de hemel komen?
floortje613
28 18-09-2009 19:16
Levensbeschouwing & Filosofie voel me leeg
tjappie
183 03-03-2007 16:53
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vraagjes over geloven topic
T_ID
501 30-06-2006 00:21
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe weet je dat jouw religie de juiste is?
akumabito
98 29-11-2005 03:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.