Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2004, 16:45
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Eindelijk is hier het voorstel voor de nieuwe versie van de verhalenwedstrijd. Er mogen nog op en aanmerkingen worden gemaakt, maar ik zou het nu toch echt op vrij korte termijn willen afsluiten. Dit is in een nieuw topic om er goed de aandacht op te vestigen en het oude is op slot. Voor de mensen die dat nog even willen nakijken, hier de link: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=763793

We willen een soort jurysysteem invoeren, maar waarbij jullie nog het laatste woord hebben. Het is de bedoeling dat de jury tussen de 5 en 10 verhalen selecteert van alle ingezonden verhalen. Die komen dan in een poll waarin jullie kunnen stemmen op je favoriet. De gene met de meeste stemmen is dan de winnaar.
De jury zelf: Er komen hier een aantal mensen in. Een vaste leider (dat ben ik) en 2 à 3 roulerende leden. Deze mensen sturen mij een mailtje/pm of maken het me op een andere manier duidelijk. Van deze mensen leg ik een lijst aan en die loop ik gewoon van boven naar beneden af. Je krijgt als je aan de beurt bent of je in de komende ronde in de jury wil zitten. (Kan je dus aangeven of je er tijd voor hebt). Als de lijst dan ‘leeg’ is beginnen we weer gewoon van voren af aan, wel komt altijd van tevoren de vraag of je wil. Je kan je altijd aan de lijst laten toevoegen als je dat wil. Op deze manier komt wel iedereen aan de beurt.
Wel is het zo dat ook de jury (met uitzondering van mij) ook niet weet wie de verhalen hebben geschreven. Zelf kunnen ze wel meedoen aan de wetstrijd, maar mogen geen oordeel over hun eigen verhaal geven. De rest van de jury beoordeeld dan of het wel of niet in de poll terechtkomt.
We kunnen nog kiezen voor een een of andere vaste professional erbij, maar de vraag is wie en wat.

Het is nu de bedoeling om af en toe een thema te kiezen voor de volgende wedstrijd. Dit zorgt ook voor wat afwisseling. Dit thema zal gekozen worden door de leden van letteren dmv een topic met evt een poll.
Dan nog een soort plaats waar we de verhalen op plaatsen. Zo komen ze niet meer als topics met slotjes op letteren en dat is veel prettiger. Ik ga dus op zoek naar iemand die dat voor me kan bouwen. Ik denk dat er op S&M gewoon een berichtje geplaatst wordt met de vraag of iemand dat wil doen. Dit is voor iedereen toegankelijk om te bekijken. Wat me verder wel leuk lijkt is dat als de winnaar bekent is er bij de verhalen komt te staan wie het heeft geschreven.

Vragen en opmerkingen?

[Edit: even de link gefixed. LUH-3417]
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.

Laatst gewijzigd op 23-03-2004 om 20:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2004, 18:53
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
lijkt me een goed plan.
De komende verhalenwedstrijd (deadline 16 april toch, of vergis ik me nou heel erg?) gaat wel nog op de oude manier, toch?
In elk geval dus zonder thema...
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 19:48
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 21-03-2004 @ 19:53:
lijkt me een goed plan.
De komende verhalenwedstrijd (deadline 16 april toch, of vergis ik me nou heel erg?) gaat wel nog op de oude manier, toch?
In elk geval dus zonder thema...
Helemaal op de oude manier, het is te kort dag om het allemaal nu nog te regelen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 21:50
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Citaat:
Ieke schreef op 21-03-2004 @ 20:48:
Helemaal op de oude manier, het is te kort dag om het allemaal nu nog te regelen.
Jammer, want ik voorzie een herhaling van deze betreurswaardige epidode.

Maar goed, het voorstel!

Ik weet niet of ik het helemaal eens ben met het 'Deze mensen sturen mij een mailtje/pm of maken het me op een andere manier duidelijk' gedeelte. Moeten we hier niet wat eisen aan stellen?
Als iedereen zich op kan geven voorzie ik alsnog een chaos. Ik zou voorstellen dat mensen die zelf geschreven hebben niet in de jury mogen. Misschien is een minimun post-aantal ook een idee?

De vaste professional lijkt me natuurlijk wel leuk, maar zéér lastig te realiseren

Ik vind dat we de verhalen niet al te talrijk mogen worden. 5 tot 10 verhalen is een leuk aantal. Je mening onderbouwen wordt hierdoor een stuk aantrekkelijker.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 11:52
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Flashman schreef op 21-03-2004 @ 22:50:
Jammer, want ik voorzie een herhaling van deze betreurswaardige epidode.

Maar goed, het voorstel!

Ik weet niet of ik het helemaal eens ben met het 'Deze mensen sturen mij een mailtje/pm of maken het me op een andere manier duidelijk' gedeelte. Moeten we hier niet wat eisen aan stellen?
Als iedereen zich op kan geven voorzie ik alsnog een chaos. Ik zou voorstellen dat mensen die zelf geschreven hebben niet in de jury mogen. Misschien is een minimun post-aantal ook een idee?

De vaste professional lijkt me natuurlijk wel leuk, maar zéér lastig te realiseren

Ik vind dat we de verhalen niet al te talrijk mogen worden. 5 tot 10 verhalen is een leuk aantal. Je mening onderbouwen wordt hierdoor een stuk aantrekkelijker.
Het is echt te kort dag om het voor die tijd helemaal rond te krijgen. Het blijft een forum waar mensen toch ook niet iedere dag online zijn. Als je mensen de tijd wil geven om te reageren en de discussie te voeren in dit topic ben je al zowat weer bij 1 april beland en dan moet jet het nog allemaal geen organiseren. Gelukkig zijn er op dit moment oom minder verhalen binnen dan de vorige keer.

Wat voor eisen zou je dan stellen? Ik ben ervoor om een zo open en eerlijk mogelijke structuur, wat inhoud dat iedereen erin kan komen. Mosch er iemand in de jury willen plaatsenemen en totaal niet geschikt zijn kan ik er altijd voor kiezen om die persoon niet te vragen. Dus echte chaos verwacht ik eigenlijk niet. De vraag is alleen of jullie het goed vinden dat ik dat doe. Als ik mijn twijfels heb over iemand kan ik altijd met mijn collega fb overleggen en als we er nog niet uit komen enkele vaste leden vragen. Maar dat is allemaal vrij tijdrovent en dat moeten we ook een beetje zien te voorkomen. Dus in principe beslis ik, met evt overleg in een twijfelgeval met LUH. Ik zal iedereen een kans geven en alleen mensen niet vragen die alleen maar willen om irritant te doen. Mocht tijdens de juryronde blijken dat een persoon alleen maar volstrekte onzin zit uit te kramen (dus kiezen voor belachelijke verhalen zonder goede motivatie) kan ik zijn of haar stemmen ook niet meenemen en een ander erbij vragen.
Echt problemen denk ik dus ook niet dat er komen. Zouden jullie hiermee kunnen leven?

Een minimum aantal post is iets waar ik een gruwelijke hekel aan hebt. Je kan aan het aantal niet zien hoe goed inhouderlijk iemand post en hoe hij of zij dingen beoordeeld. Ik wil liever mensen gewoon een kans geven, ook als ze niet veel posten of net nieuw zijn.

Die prof lijkt me ook erg leuk,maar idd zo moeilijk te realiseren, zeker voor 'vast'. Daarbij ken ik ook niet veel mensen die ik dat zou zien doen, dus als iemand een idee heeft kan hij of zij daarmee komen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 13:53
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Ik ben bang dat mensen die meegedaan hebben speciaal een 2e account aanmaken om zo hun eigen verhaal koste wat het kost mee te laten doen. Ik weet dat ik hiermee uitga van het slechtste in de mens, maar er zijn tenslotte ook nog mensen die op hun eigen verhaal stemmen..

Ik vind het natuurlijk ook het leukst als iedereen gewoon in de jury kan, maar ik weet niet of iedereen er ook geschikt voor is. Bij de huidige wedstrijd heb ik verschillende mensen zien stemmen op "verhalen" die compleet bagger waren! Ik weet niet of dat de bedoeling is
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 14:48
Verwijderd
Iedereen in de jury is niet te doen. Dan krijgen we dezelfde situatie die we nu hebben met stapels crapverhalen waar niemand zin in heeft. De gekozen jury selecteert nu gewoon een aantal verhalen die mee doen aan de wedstrijd en die geselecteerden worden onderworpen aan het ongetwijfeld deskundige oog van het forumbezoek. Op dat laatste punt kan iedereen dus jury zijn.
Het zijn nog altijd de forummensen die bepalen welk verhaal wint, maar voor het gemak wordt het aantal van de verhalen teruggedrongen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 15:53
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Exact!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 19:13
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 22-03-2004 @ 15:48:
Iedereen in de jury is niet te doen. Dan krijgen we dezelfde situatie die we nu hebben met stapels crapverhalen waar niemand zin in heeft. De gekozen jury selecteert nu gewoon een aantal verhalen die mee doen aan de wedstrijd en die geselecteerden worden onderworpen aan het ongetwijfeld deskundige oog van het forumbezoek. Op dat laatste punt kan iedereen dus jury zijn.
Het zijn nog altijd de forummensen die bepalen welk verhaal wint, maar voor het gemak wordt het aantal van de verhalen teruggedrongen.

LUH-3417
Dan de vraag: Wie moet er gaan beslissen? Ik verwacht niet dat jan en alleman zomaar zich zal opgeven voor de jury. Het is veel werk en dat 2e accountgedoe is redelijk door de fb's te controleren. Daarbij zal het als het een goede verhaal is toch wel doorgaan. Als iemand bijvoorbeeld zijn eigen verhaal onder een 2e account er op die manier door probeert te krijgen en het is een slecht verhaal heb je de andere juryleden nog. Daarbij, stel dat het door gaat heb je de mensen op letteren die nog altijd het definitive oordeel geven. Maar misschien ben ik te positief.

Vandaar het beginsel dat iedereen die het lek vind zich mag melden. We willen een roelerende jury bleek uit het andere topic.
Een mooi moment voor een quote uit het eerste topic:
Citaat:
LUH-3417 schreef op 03-03-2004 @ 17:22:
Dit is de reden waarom ik een veriabele jury wil hebben: niet iedereen heeft dezelfde ideeën over de manier waarop een verhaal geschreven wordt of het belang van een goed plot. Dat is afhankelijk per persoon. Het lijkt me niet goed als we een jury hebben die keer op keer verhalen met prachtige beschrijvingen van het psychologische wezen van een hoofdpersoon negeren, omdat er, laten we zeggen, niet genoeg autoachtervolgingen in het verhaal zitten.

Hoe je het ook wendt of keert, je kunt geen objectieve maatstaven stellen aan schrijven en dus ook geen objectieve jury samenstellen. Wat mij dus het beste lijkt, is een variabele jury. Misschien komen we dan niet tot verhalen die in jouw ogen goede literatuur zijn, maar we construeren tenminste ook geen voorbeeld van hoe goede literatuur hoort te zijn en hoe iedereen dat na moet doen.

LUH-3417
En daar ben ik het dus helemaal mee eens. Daarom is mijn voorstel het open te houden met als stok achter de deur mijn vraag aan iemand. Ik kies gewoon 2 mensen uit de lijst en die vraag ik. De volgende keer 2 anderen tot ik iedereen heb gehad, met uitzondering van de gene die echt niet geschikt zijn
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 20:35
Verwijderd
Anders verplichten we mensen die zueren over kwaliteit of aantal verhalen gewoon tot het worden van vrijwilliger.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten MIJN VERHAAL: Nina's droom
Nandje
24 30-07-2006 20:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.