Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2004, 16:07
p0m
Avatar van p0m
p0m is offline
hallo allemaal, ik ben vaste columnist in onze schoolkrant en ik wilde graag jullie mening hebben over mijn nieuwe column, het is nog een beetje een ruwe tekst die ik nog wat moet aanpassen, maar ik wil graag zo veel mogelijk kritiek. Titel is nog niet goed.
(opbouw van het column: titel is een zin uit het stuk, het schuingedrukte is een soort inleiding)



Schattige kleine meisjes

Humor is enorm belangrijk. Het is altijd leuk om om anderen te lachen, maar dat mag eigenlijk pas als je ook om jezelf kan lachen. Zelfspot is heerlijk. Ik zelf ben al een stadium verder.

Nu begint het gewoon irritant te worden. Ik kan me nergens meer rustig vertonen, overal vliegen de ‘vrouwtjes’ me om mijn nek..
In het begin kon ik het nog wel waarderen. Als iets nieuw is, is het altijd leuk. Schattige kleine meisjes die zelf niet durven te vragen of ik met ze op de foto wil. Sexy slips en beha’s, schitterend, geen idee wat ik ermee moet, maar wel leuk. Mooie jonge godinnen die me na mijn voorstelling naakt opwachten in mijn kleedkamer. Allemaal heel leuk, maar ik ga er kapot aan. Het vergt lichamelijk zo veel van me. Ik stort bijna 2 keer per maand helemaal in. Dan lig ik weer 3 dagen huilend in bed.
Voor mijn familie is het ook geen pretje. We hebben zelfs een tweede huisje in België moeten kopen. Daar gaan we naartoe als er weer een kudde loopse maagden mij staat op te wachten. Ik heb 3 verschillende identiteiten, omdat zelfs de stewardessen me geen minuut rust gunnen. Er worden nu zelfs 2 flatgebouwen in mijn tuin gebouwd zodat ze 24 uur per dag foto’s van mij kunnen maken..
Fanmail komt dagelijks met zakken tegelijk binnen. Laatst kreeg ik van Anne Huyzinga uit Zwolle een doos met daarin haar baby, ze had hem Pim genoemd en vroeg of ik er de komende 4 jaar voor kon zorgen. De echte vader was er vandoor gegaan met een oudere vrouwelijke clown uit Amsterdam en ze hoopte dat als ik het kind zou opvoeden dat het dan op mij zou gaan lijken.
*zucht heel diep*
En.. ik kan het allemaal dondersgoed begrijpen, ik ben ook een geweldig persoon, een bijzonder mens met een goddelijk lichaam en bovenal een stemgeluid om U tegen te zeggen.
Maar ik had echt niet verwacht dat Idols dit met mij zou doen…
__________________
And in the beginning: men created god
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2004, 21:07
Hero_Zero
Avatar van Hero_Zero
Hero_Zero is offline
Ach, het idee is aardig. Nu nog een betere opbouw. Het kan ook iets groffer in de mond, aangezien het over kleine meisjes gaat. Flauwheid level kan iets naar beneden. Iets langer kan ook, column moet zoiets van 300/350 woorden zijn. Je werkt verder goed naar een climax toe.

Verder zijn hulpmiddelen (Ik haat me zelf nadat ik dit gezegd heb, wat doen al die lessen journalistiek schrijven mij aan, maar ik doe het toch maar) zoals een basisuitspraak wel handig. Ik denk dat je redelijk je ijkpersoon heb ingeschat.
__________________
A gramme is better than a damn. | When the individual feels, the community reels.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 12:33
Endomychus
Avatar van Endomychus
Endomychus is offline
dat *zucht heel diep* mag je voor mijn part schappen. Beter kun je dan gewoon wat ruimte open laten. Tja verder ; als je het gelezen hebt weet je eigenlijk niet waar het nou over ging. Maar dat is vaker met columns
__________________
waarom staat daar een banner met het hoofd van Boris wil je dat ik hier niet meer kom ofzo
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 14:51
p0m
Avatar van p0m
p0m is offline
daar ben ik weer..

Het kan ook iets groffer in de mond, aangezien het over kleine meisjes gaat.[/QUOTE]

dat suggereer ik inderdaad met de titel, maar dat is dus niet zo, de titel is een stukje geciteerd uit de tekst. Die moet ik overigens nog wel veranderen denk ik

Citaat:
Iets langer kan ook, column moet zoiets van 300/350 woorden zijn. Je werkt verder goed naar een climax toe.
Moeten.. moeten, njna dat vind ik onzin, al zou langer misschien beter zou zijn voor de uitwerking, maar onze schoolkrant wordt in A5 formaat afgedrukt, en zo besla ik precies 1 pagina.

Citaat:
dat *zucht heel diep* mag je voor mijn part schappen. Beter kun je dan gewoon wat ruimte open laten.
misschien wel een goed idee ja!.

Citaat:
Tja verder ; als je het gelezen hebt weet je eigenlijk niet waar het nou over ging. Maar dat is vaker met columns
als je dat beseft is het goed, want dan zijn er misschien meer mensen die dat hebben, en er dan ook nog over nadenken.

Speciaal voor jou het thema: de massahysterie rond dingen als Idols.

Bedankt voor jullie kritieken..
__________________
And in the beginning: men created god
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 08:02
.krz
Avatar van .krz
.krz is offline
ik snapte dat het met de massahysterie rondom idols te maken had, maar wat heeft dat te maken met dat kleine cursieve stukje. Dat stukje moet ik je eerlijk zeggen, was het enige dat ik leuk vond en daardoor waren mijn verwachtingen ook hoger dan dat jij ze hebt waargemaakt. Want je zegt het wel over humor te hebben, sorry, maar ik vind het gewoon niet grappig. Het is overdone, je moet iets subtieler zijn om je beoogde succes te behalen. Dan ben je misschien wel grappig.
__________________
'Tja, dan zit je in dubio. Neem je boterham met ham of met kaas?'
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 16:42
p0m
Avatar van p0m
p0m is offline
Citaat:
ik snapte dat het met de massahysterie rondom idols te maken had, maar wat heeft dat te maken met dat kleine cursieve stukje. Dat stukje moet ik je eerlijk zeggen, was het enige dat ik leuk vond en daardoor waren mijn verwachtingen ook hoger dan dat jij ze hebt waargemaakt. Want je zegt het wel over humor te hebben, sorry, maar ik vind het gewoon niet grappig. Het is overdone, je moet iets subtieler zijn om je beoogde succes te behalen. Dan ben je misschien wel grappig.
als je mij niet kent, of mijn laatste column niet gelezen hebt kan het eigenlijk wel verwarrend zijn. Zoals ik mezelf neerzet lijk ik heel wat, maar dat is dus niet echt zo, ik ben niet echt heel knap, kan echt voor geen meter zingen, eigenlijk bespot ik mezelf. Het komt zo op scholieren eigenlijk niet echt naar voren hoe het echt zit, misschien issie hiervoor eigenlijk ook wel niet geschikt..
wat me ook opvalt, als ik het aan mensen laat lezen die ik ken, dan vinden ze het wel leuk, misschien heeft het daar ook wel wat mee te maken..

maar toch bedankt
__________________
And in the beginning: men created god
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 00:42
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
iemand anders zei het ook al tegen me: er is hier een ander publiek

Verder, het Moet niet langer, maar denk dat het wel in je voordeel zou zijn, en idd wat extremer, minder cliche en dus de standaard dingen aandikken, de clou moeilijker, en de climax hoger

klinkt simpel, makkelijk te zeggen door mij dan door jou(of mij) gedaan
__________________
Kom maar op!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 15:00
Verwijderd
Super!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 15:50
Verwijderd
Citaat:
p0m schreef op 11-03-2004 @ 17:42:

wat me ook opvalt, als ik het aan mensen laat lezen die ik ken, dan vinden ze het wel leuk, misschien heeft het daar ook wel wat mee te maken..
Dat kan ook beleefdheid zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:17
Hero_Zero
Avatar van Hero_Zero
Hero_Zero is offline
Tsja als je een stukje aan bekenden laat lezen vinden ze het meestal wel goed, komt omdat ze je kennen en misschien een lagere kwaliteitsdrempel hebben. Als je het aan je eindredactie laat lezen is het oordeel meestal iets minder mild.

Gelukkig zit ik momenteel in de eindredactie. Hoewel je wel heel veel aan stukken moet schaven. Je column is nog niet goed ingedeeld. Sommige dingen kan je uitgebreider beschrijven en dat van die clown.... het spreekt mij niet echt aan, maar misschien andere mensen des te meer.
__________________
A gramme is better than a damn. | When the individual feels, the community reels.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 14:34
guess what
Avatar van guess what
guess what is offline
Het spreekt me absoluut niet aan. Je schrijfstijl is best redelijk maar deze column is niet goed. Dat *zucht heel diep* oid moet je zeker weglaten, dat haalt helemaal het niveau filnk naar beneden. Verder zijn de 'grapjes', zoals de kudde loopse maagden en de vrouwelijke clown verre van hilarisch. Je moet iets totaal onverwachts schrijven. Het einde vind ik ook jammer. Zoals ik al zei, het is niet onverwacht. Mensen zien idolen als geweldige mensen, en zo wordt dat idee versterkt. Tuurlijk, zelfspot is leuk een aardig, maar je gebruikt het op een verkeerde manier.
__________________
All in the name of white trash
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 21:06
8-sannetje-8
8-sannetje-8 is offline
tja...ik vind het begin niet zo boeiend.
maar het idee is wel leuk en humoristisch.
vooral het eind.
guess what, heeft wel gelijk dat
*zucht heel diep* moet idd weg.
succes!
Xsanne
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 08:12
Sentingua
Sentingua is offline
Ik vind het wel leuk.
Maar het is best wel overdreven, misschien iets minder doen.
En bepaalde woorden kun je weglaten.

Om maar wat voorbeelden te geven:

Citaat:
Voor mijn familie is het ook geen pretje. We hebben zelfs een tweede huisje in België moeten kopen.
deze is niet direct noodzakelijk, maar het leest dan een stuk gemakkelijker.

Citaat:
Ik stort bijna 2 keer per maand helemaal in. Dan lig ik weer 3 dagen huilend in bed.
Hier krijg je dus echt door het woord 'weer' een grote overdrijvingsfactor.

Citaat:
Schattige kleine meisjes die zelf niet durven te vragen of ik met ze op de foto wil.
zelf is in deze zin niet nodig om hem te begrijpen.

Citaat:
*zucht heel diep*
mIRC/msn taal, sorry maar dit zet je niet in een zichzelf respecterend blad.
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 11:36
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Ik vind hem wel aardig goed, behalve dat stukje over die baby vind ik iets te overdreven en dat zucht zou ik weglaten, maar die kritiek heb je al gehad, dus ik zal verder me mond daarover houden.
Hij was in elk geval kort genoeg, waardoor je geen "in slaap val" neigingen krijgt en het juist aan een stuk doorleest.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Schoolkrant
stefiestef
8 13-09-2011 18:11
Verhalen & Gedichten Wie wordt de winnaar van de columnwedstrijd?
Ieke
134 03-03-2005 17:32
Verhalen & Gedichten Column nieuwe schoenen
Verwijderd
8 04-11-2004 18:01
Verhalen & Gedichten ik schrijf een column voor de schoolkrant
Tha#1ChiLL
10 13-02-2004 19:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.