Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2005
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2005, 09:40
saturday
saturday is offline
Hallo
Ik heb nogal problemen om mijn concentratie vol te houden voon teksten. (ik heb frans, nederlands en engels)
Die duren meestal 2,5 uur, en op de helft is mijn concentratie vaak gewoon weg. Even pauze houden helpt niet echt/.

Hoe houden jullie dit zo lang vol?
Advertentie
Oud 14-05-2005, 09:56
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
ik ken t probleem, vaak ga ik dan ook nog zitten stressen
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Oud 14-05-2005, 10:06
saturday
saturday is offline
Citaat:
Mr-S schreef op 14-05-2005 @ 10:56 :
ik ken t probleem, vaak ga ik dan ook nog zitten stressen
Ja, inderdaad. Dan lukt het al helemaaaal niet meer.
Oud 14-05-2005, 10:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Mijn concentratie houdt het gemiddeld zo'n tien minuten vol bij teksten. Bij gewone schoolexamens zo'n half uur.

Tsja... Beetje naar buiten staren en je zelf de tijd geven om even wat anders te doen helpt wel, vind ik
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 14-05-2005, 16:48
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Switch van tactiek: eerst hele tekst lezen, dan vragen beantwoorden, gevolgd door eerst vraag lezen en dan tekst lezen. Misschien blijf je er door afwisseling beter bij.
Oud 14-05-2005, 17:31
sdekivit
sdekivit is offline
of ze zouden de teksten wat beter kunnen afstemmen op een bepaald profiel en dus interessanter maken. Geef bij natuur & gezondheid bijvoorbeeld teksten over een medisch onderwerp en niet over dat saaie politiek enzo.
Oud 14-05-2005, 19:15
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
Gewoon jezelf de tijd gunnen.
Kijk ff wat rond, je hebt toch tijd zat bij taalexamens, je hoeft dus ook niet te gaan stressen .
__________________
WOEi !
Oud 14-05-2005, 20:29
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik doe het gewoon ontzettend langzaam.
Oud 15-05-2005, 00:37
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 14-05-2005 @ 18:31 :
of ze zouden de teksten wat beter kunnen afstemmen op een bepaald profiel en dus interessanter maken. Geef bij natuur & gezondheid bijvoorbeeld teksten over een medisch onderwerp en niet over dat saaie politiek enzo.
Het lijkt me niet dat de stof moet worden aangepast aan de leerling, maar juist dat de leerling zich aanpast aan de stof, of anders maar een niveau lager doet.
Oud 15-05-2005, 10:04
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Olafant schreef op 15-05-2005 @ 01:37 :
Het lijkt me niet dat de stof moet worden aangepast aan de leerling, maar juist dat de leerling zich aanpast aan de stof, of anders maar een niveau lager doet.
Toch zou het prettig zijn als er de teksten over wat interessantere dingen zouden gaan, dan kun je ook beter je aandacht erbij houden
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 15-05-2005, 11:33
saturday
saturday is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 14-05-2005 @ 21:29 :
Ik doe het gewoon ontzettend langzaam.
Ik ook
Oud 15-05-2005, 12:47
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Olafant schreef op 15-05-2005 @ 01:37 :
Het lijkt me niet dat de stof moet worden aangepast aan de leerling, maar juist dat de leerling zich aanpast aan de stof, of anders maar een niveau lager doet.
het gaat er niet om dat de stof moet worden aangepast op de leerling, maar wel op het profiel. Tevens is dat een goede voorbereiding op de analyse van wetenschappelijke teksten die je genoeg zult gaan krijgen op de universiteit.

Het wil trouwens niet zeggen dat als een onderwerp saai is dat je dan maar een niveau lager moet gaan doen. Ik heb er ervaring mee dat de wetenschappelijke teksten die ik nu moet analyseren, dat ik die beter begrijp dan die saaie politieke, godsdienstige enz enz-teksten op het eindexamen.

De voorbereiding is dus gewoon een stuk beter als je teksten op het eindexamen geeft die een aansluiting vormen op de teksten die je in je verdere studierichting voor je kiezen gaat krijgen (en dat moeten dan niet meteen die diepgaande wetemschappelijke teksten zijn)
Oud 15-05-2005, 13:02
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Ik heb daar ook een beetje problemen mee gehad.

Eerst las ik de titel en dan de eerste alinea. Vervolgens las ik alleen de
eerste 1 of 2 regels van elke alinea en de laatste 1 of 2. De laatste alinea lees je helemaal. Zo heb je al een beetje een idee waar de tekst overgaat en is het makkelijker om je concentratie erbij te houden.

Oja... hierna lees je de tekst natuurlijk helemaal

(het kan ook helpen om te kijken uit voor blad de tekst komt, dan kun je misschien al een beetje de 'toon'bepalen)

(en nog een oja... ga bij teksten van andere talen niet alles opzoeken, dat kost veel tijd en ben je snel uit de tekst. Wil je het toch opzoeken, zoek het dan achteraf op)
__________________
I love mittens made out of kittens
Oud 15-05-2005, 23:52
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
saturday schreef op 15-05-2005 @ 12:33 :
Ik ook
Niet zo negatief, het is een goeie eigenschap om je tijd te nemen voor een examen.
Oud 16-05-2005, 11:02
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 14-05-2005 @ 18:31 :
of ze zouden de teksten wat beter kunnen afstemmen op een bepaald profiel en dus interessanter maken. Geef bij natuur & gezondheid bijvoorbeeld teksten over een medisch onderwerp en niet over dat saaie politiek enzo.
Ben ik mee-eens. Meestal zijn die examen teksten zo "boeiend en interesant" . Dat je gewoon geen zin krijgt om te lezen.

Kijk als je me nou een tekst geeft over wetenschap/natuur/eten en drinken.

Dan lees ik het beter en maak ik het dus beter.

Ik heb niet echt problemen met me concentratie dus kan geen beidrage aan dit topic toevoegen
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Oud 16-05-2005, 11:28
saturday
saturday is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 16-05-2005 @ 00:52 :
Niet zo negatief, het is een goeie eigenschap om je tijd te nemen voor een examen.
mm, daardoor kom ik dus in tijdnood. omdat ik té goed wil lezen, téveel woordjes opzoek, en daardoor dus teveel tijd neem.
Oud 16-05-2005, 19:51
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
saturday schreef op 16-05-2005 @ 12:28 :
mm, daardoor kom ik dus in tijdnood. omdat ik té goed wil lezen, téveel woordjes opzoek, en daardoor dus teveel tijd neem.
maar wat je zo zorgvuldig doet is ook wel echt goed?
Oud 16-05-2005, 21:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
dat mensen hier serieus pleiten voor verschillende teksten voor verschillende mensen/profielen
__________________
I love dr Phil :D
Ads door Google
Oud 16-05-2005, 21:19
saturday
saturday is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 16-05-2005 @ 20:51 :
maar wat je zo zorgvuldig doet is ook wel echt goed?
ja
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Frans en duits tips om te leren
Thew
9 23-01-2013 17:20
Verhalen & Gedichten Een glos bij de hedendaagse poëzie
tjampie
1 30-10-2008 18:26
VWO Duits
CSN
42 18-06-2008 22:37
Psychologie Antidepressiva, hoe werkt het? [BESCHRIJVING]
Eend
27 24-02-2003 18:49
Psychologie Als dit hier thuishoort: Concentratie
Evito
6 21-09-2002 01:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.