Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2005, 19:56
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
tell me, wat is nou hekserij, satanisme, wicca, en al die andere dingen, wat houd het in en wat is het verschil ertussen,
hoe ziet het leven van de gemiddelde heks/satanist/wiccaer e.d. eruit? enz.

mss nogal breed gevraagd maar dat is ook de bedoeling.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2005, 20:05
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
http://forum.scholieren.com/search.p...by=&sortorder=
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 20:40
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
ook handig, maar ik vroeg ook om verschillen/vergelijkingen.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 11:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Hekserij is simpelweg een denigrerende term voor Wicca, dus om die apart te noemen...

En dan ook nog eens satanisme met een slash in hetzelfde woord te noemen....

Hier waren al threads over geweest trouwens, die had je op moeten zoeken.

Citaat:
Kreator schreef op 03-06-2005 @ 19:59 :
Lulkoek. Haal die stekker uit je computer en ga eens je literatuur nakijken.

Je hebt klassiek satanisme, en dat is in feite de oude keltische symbolen die de kerk in zn eerste eeuwen heeft verboden. Geiten etc kwamen in de mythologie van de volkeren voor waar het Christendom de oude religies heeft verdrongen.
Klassiek satanisme met offeringen etc wordt alleen maar gevolgd door randdebielen en 14-jarige pubers.

Modern Satanisme is (volgens klassieke Satanisten) meer verkapt atheïsme. Egocentrisch ingericht, de omgangsnormen zijn beredeneerd vanuit het individue. Jij bent jouw eigen hoogste baas, als iemand jou kwaad doet dan dien je dat te vergelden, etcetera. Maar het heeft verder niets te doen met het stereotype Satanist die zwarte katten verbrandt en kinderen offert.
Citaat:
31337 schreef op 05-06-2005 @ 22:09 :
WAT IS SATANISME??
Deze vraag lijkt zo makkelijk maar binnen het Satanisme is het een van de moeilijkste vragen. Waarom??

Omdat iedere satanist zelf bepaald wat satanisme voor hem is. Er is echter wel een centraal thema aan te geven dat voor elke satanist geldt en dat is dat de satanist zelf centraal staat. Alles wat een satanist doet draait om hem zelf. De meest voorkomende vergissing is dat satanisten duivels aanbidders zijn.

Een satanist aanbidt echter niemand buiten zichzelf. Zoals hierboven al staat, de satanist staat centraal in zijn leven. Hij is de enige god in zijn leven, en er staat niemand boven god. Waarom jezelf dan satanist noemen als de satan uit het christendom niet aanbidt, simpel satan betekent tegenstander en dit is precies wat wij zijn voor hen die ons dwars zitten. We hebben niets met het christendom te maken en het christendom heeft niets met ons te maken. Er is wel een grove onderverdeling te maken tussen de diverse varianten van het satanisme.

1. Gnostische Satanisme. Gnostische satanisten gaan er van uit dat alles voortkomt uit een en hetzelfde. Het maakt dus niets uit waar je in gelooft aangezien alles tot hetzelfde terug te voeren is


2. Traditionele Satanisme. Traditionele satanisten geloven in het bestaan van een of meerdere godheden of hogere levensvormen. Deze worden echter niet aanbeden maar als broeder of helper gezien. Dit kan de Romeinse god Lucifer zijn of de Noorse god Loki maar ook demonen of buitenaardse wezens.

3. Modern Satanisme. Moderne satanisten, oftewel LaVeyan Satanisten, geloven niet in het bestaan van goden of hogere wezens hoewel ze de mogelijkheid niet uitsluiten. Zien is geloven, is bijna een standaard regel bij deze Satanisten.


Er zijn binnen het satanisme maar weinig regels. Eigenlijk is er maar 1 regel en deze luidt; "Doe wat je wilt zal de hele wet zijn". Dit brengt echter wel de nodige verantwoordelijkheid met zich mee. Om te voorkomen dat je jezelf in grote problemen brengt heeft Anton LaVey in de Satanic bible een aantal verklaringen, zonden en regels opgenomen die als goed advies beschouwd kunnen worden. Deze regels staan bekend als de 9 Satanic Statements (de 9 Satanische Verklaringen), de Satanic Sins (de Satanische Zonden), en de 11 Rules of the Earth (de 11 Regels der Aarde).

DE 9 SATANISTISCHE VERKLARINGEN
1) Satan staat voor (zelf)bevrediging in plaats van onthouding!
2) Satan staat voor een vitaal en krachtig bestaan, in plaats van spirituele dromen!
3) Satan staat voor onbesmette wijsheid, in plaats van schijnheilig zelfbedrog!
4) Satan staat voor goedheid jegens hen die dit verdienen, in plaats van liefde te verspillen aan ondankbaren!
5) Satan staat voor wraak, in plaats van de andere wang toe te keren!
6) Satan staat voor verantwoordelijkheid voor de verantwoordelijken, in plaats van aandacht voor psychische vampiers!
7) Satan staat voor de mens als gewoon een dier, soms beter, vaker slechter dan degenen op vier poten, want door onze "spirituele en intellectuele vooruitgang" zijn wij het meest gebrekkige en wreedste beest van allen geworden!
8) Satan staat voor alle zogenaamde zonden, aangezien deze leiden tot lichamelijke, mentale of emotionele bevrediging!
9) Satan staat voor de beste vriend die de kerk ooit had, want hij heeft het al deze jaren in stand gehouden!

Tekst: Anton Szandor Lavey (1966)

DE 9 SATANISTISCHE ZONDEN
1. Stommiteit.
2. Pretentie.
3. Naïviteit.
4. Zelfbedrog.
5. Conformeren aan de kudde.
6. Gebrek aan perspectief.
7. Het vergeten van verleden gewoonten.
8. Tegenproduktieve trots.
9. Gebrek aan ethiek.
Tekst: Anton Szandor Lavey (1987)

DE 11 REGELS DER AARDE
1) Geef geen mening of advies, tenzij u dit gevraagd wordt.
2) Vertel uw problemen niet aan anderen, tenzij u zeker weet dat zij hiernaar willen luisteren.
3) Wanneer u zich in iemands territorium bevindt, betoon dan uw respect of blijf er anders weg.
4) Indien een gast in uw territorium u vernedert, behandel diegeen wreed en zonder mededogen.
5) Maak geen sexuele toenadering, tenzij een teken van andere zijde is gegeven.
6) Neem niet datgene wat een ander toebehoort, tenzij het een last voor de ander is en de ander smeekt ervan verlost te worden.
7) Erken de Krachten der Magie indien u deze krachten succesvol heeft gebruikt om datgene te verkrijgen wat u wenste. Indien u echter deze Krachten ontkent nadat u ze met succes heeft gebruikt, zult u alles weer verliezen.
8) Klaag nooit over zaken die niet direct met uzelf te maken hebben.
9) Mishandel nooit kinderen.
10) Dood nooit dieren, tenzij men aangevallen wordt of voor voedsel.
11) Al lopend in open of neutraal terrein, val niemand lastig. Indien iemand u lastig valt, vraag diegeen daar mee op te houden. Doet die persoon dat dan niet, vernietig diegeen!!

--------------------------------------------------------------------------------

Misschien heb je hier wat aan?
Verder een site: http://www.satanisme.nl/


Citaat:
wicce schreef op 03-06-2005 @ 18:00 :
Ik heb al een jaar ofzo niet meer gereageerd op dit forum maar ik wil hier toch even mijn mening over uiten gezien het gros aan onjuiste informatie en nutteloze beoordelingen over heksen en wiccans.

Ik noem mezelf trouwens Wicce, dit is een oude naam, ik ben nu gewoon een heks en deze naam is een beetje outdated.

Ten eerste vind ik het onnodig om mensen die het wicca-pad besluiten op te gang te beoordelen door ze 'gefrustreerd' te noemen en hun geloof als onzin af te doen. Je kan ook best over de inhoud van een religie discussieren zonder mensen hierbij te beledigen, al helemaal als het gaat over wiccans want uit mijn ervaring blijkt dat wiccans en heksen vaak hoogst tolerante mensen zijn die er niet op uit zijn andere mensen te beoordelen over hun geloof, wij geloven namelijk dat alle goden een zijn maar wij die slechts allemaal een andere vorm geven.

Ik zal uitleggen wat wicca precies inhoud zodat deze discussie voortgezet kan worden op inhoudelijk niveau.

Wicca is een religie gebaseerd op het oude natuurgeloof wat nu hekserij wordt genoemd. Hekserij heeft veel overeenkomsten met andere natuurreligies omdat het (natuurlijk) allemaal op de natuur gebaseerd is. Als je kijkt naar de jaarfeesten zal je zien dat deze feesten op veel dezelfde data voorkomen als christelijke feesten. Dit omdat veel christelijke feesten gebaseerd zijn op de feesten van de volken van vroeger. (denk hierbij aan germaanse en keltische stammen). Heksen vieren de equinoxen en belangrijke natuurlijke punten in het jaar.

Wicca is een religie ontworpen door de heer Gerald Gardner rond 1950. Hierna kwamen de heksen en de wicca's steeds meer op. Wicca heeft verschillende tradities en gewoonten onwikkelt over de jaren, anders dan heksen die hun levensstijl vrijer beleven. Heksen zien de natuurreligie meer als een levensstijl, wicca's zien het echt als een religie. Maar jullie beweren dat wicca geen religie is. Waarom niet?

Wanneer mag je zeggen dat iets niet een religie is? Ik vind dat iets een religie of een geloof is wanneer mensen ervoor kiezen erin te geloven en er hun leven een stukje aan te wijden. Wicca is een pad dat vorm geeft aan je leven, zoals het jodendom en het Christendom dat ook doen.

Heksen en wicca's zien in de natuur een oneindige bron van energie. Deze energie is te vinden in alles wat natuurlijk is, inclusief onszelf. Door gebruik te maken van deze energie kunnen wij veranderingen teweeg brengen, zoiets wordt ook wel magie genoemd. Bidden komt deels overeen met deze vorm van energie-verschuiving.

Alles waar heksen en wicca's voor staan heeft te maken met de natuur. De natuur is onze bron, het is ouder dan ons allemaal. De oudere volken van vroeger observeerden de natuur omdat zij in hun dagelijkse leven afhingen van wat de natuur hun bracht. Hier vanuit ontstonden beelden van goden. Misschien 1 moeder godin of voor elk natuurlijk aspect een god of godin. Zoals de godin van de zee of de god van het bos.

Wicca is een natuurgeloof, net zo echt als elk ander geloof dat op deze aarde bestaat. Iedereen is (gelukkig) hier vrij om te geloven wat hij of zij wil en het te noemen zoals hij of zij wenst. Ik vind dat we hier wel een beetje respect voor mogen hebben, ook als je niet gelooft en ook als je vind dat anderen zich hierover aanstellen.

Ik zal eerlijk zijn dat ik mij ook kan ergeren aan kinderen die een website hebben gelezen en zich tot heks of wicca verklaren, maar het interesseert mij niet zo erg omdat ik van mening ben dat het alleen maar goed voor hen kan zijn.

Wicca is een geloof (hekserij ook) dat je uitdaagt naar jezelf te kijken. Wat geloof jij? Wat vind jij belangrijk? Heb respect voor anderen, heb respect voor jezelf en houd een open geest.

Dus noem ze niet gefrustreerd omdat zij zich aan een levenspad wijden waardoor zij hun identeit kunnen vormgeven. Ik vind dat uiterst positief.

Ik ben nu al 6 jaar een heks en maak deel uit van een coven. Hekserij maakt deel uit van mijn leven en het past heel goed bij mij. Ik denk, om mij en mijn geloof te kunnen beoordelen, dat je eerst even enkele boeken moet gaan lezen.


oja: alle geloven komen met elkaar overeen en hebben allerlei aspecten van elkaar overgenomen... Nou en? Waarom is dat een argument tegen een geloof?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 23:56
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
ok bedankt, ik weet al meer, maar nog wat, kijk, nu weet wel een beetje wat ze geloven enzow, maar hoe komt dat in de praktijk vraag ik me af, hoe uit zich dat in hun leven?
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.

Laatst gewijzigd op 10-07-2005 om 23:59.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 08:29
Equilibrium
Avatar van Equilibrium
Equilibrium is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 11-07-2005 @ 00:56 :
ok bedankt, ik weet al meer, maar nog wat, kijk, nu weet wel een beetje wat ze geloven enzow, maar hoe komt dat in de praktijk vraag ik me af, hoe uit zich dat in hun leven?
Aangezien mijn eigen denkbeelden voor een groot deel (gematigd) overeenkomt met die van de Laveyan Satanisten kan ik wel zeggen dat het er op neerkomt dat je jezelf niks laat vertellen. Zien voor je iets geloofd. En vooral jezelf niks onthouden omdat anderen het zeggen maar voor jezelf bepalen of je het wel of niet wil.
(dus niet omdat het in een bijbel staat wel of niet doen maar vannuit je eigen gevoel en denken gaan)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 12:00
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
ok bedankt, ik weet al meer, maar nog wat, kijk, nu weet wel een beetje wat ze geloven enzow, maar hoe komt dat in de praktijk vraag ik me af, hoe uit zich dat in hun leven?
Ik denk dat dt per persoon verschillend is. De een bidt bijvoorbeeld of viert alle esbats en sabbats, terwijl de ander er bijna geen viert.
Een site waar veel verschillende links staan die te maken hebben met wicca en hekserij: heksen.pagina.nl. Misschien heb je daar nog iets aan.
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 12:57
juno
Avatar van juno
juno is offline
En het is natuurlijk allemaal bijgeloof. De mens moet en zal blijkbaar iets geloven, en leven volgens een voorgekookte set regels, maakt niet uit wat.

Laatst gewijzigd op 11-07-2005 om 13:02.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:23
no jokes
Avatar van no jokes
no jokes is offline
satanisme is begonnen (of in ieder geval beroemd geworden) door Alister Crowley met zijn Do what thou wilt shall be the whole of the Law ' het gaat om doen wat je wilt, je niet laten binden. Er zijn ook satanisten die satan aanbidden en daardoor gaven krijgen.
__________________
De gratia et libero arbitrio
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:26
Verwijderd
Citaat:
no jokes schreef op 20-07-2005 @ 13:23 :
Er zijn ook satanisten die satan aanbidden en daardoor gaven krijgen.
Voorbeeld? Misschien werpt satanisme op die manier toch zijn vruchten af.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:41
no jokes
Avatar van no jokes
no jokes is offline
Citaat:
Reverend schreef op 20-07-2005 @ 13:26 :
Voorbeeld? Misschien werpt satanisme op die manier toch zijn vruchten af.
bedoel je met voorbeeld bewijs?
en ja, als het waar is werpt satanisme inderdaad vruchten af...waarom zou er anders ook iemand satanaanbidder worden als je er toch niks aan hebt he?
__________________
De gratia et libero arbitrio
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:42
Verwijderd
Nee, ik bedoel met voorbeeld een voorbeeld van een persoon met evil satan powers from hell.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:52
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-07-2005 @ 12:32 :
Hekserij is simpelweg een denigrerende term voor Wicca, dus om die apart te noemen...

En dan ook nog eens satanisme met een slash in hetzelfde woord te noemen....

Hier waren al threads over geweest trouwens, die had je op moeten zoeken.


Verder een site: http://www.satanisme.nl/
hum vriendelijke vriend...
Er is niks denigrerends aan hekserij OF wicca maar het zijn wel 2 verschillende religies, die overigens niks met satanisme temaken hebben:

Hekserij is een heel oude natuurreligie die pas in de middeleeuwen hekserij genoemd werd. in de engelse taal vinden we wel nog verwijzingen naar deze oude religie:
Het engelse Wizard is een verbastering van wysard wat Wijze (wise one) betekent
Witch komt van wiccing wat buigen of in elkaar draaien betekent.. net als het belgische wiek voor lont ( van een olielamp).
Heksen geloven over het algemeen in de krachten van de natuur zelf, verdeeld over vier elementen plus nog een "geestelijk" element. Lucht, Vuur, Water, Aarde en Ashka( de kracht van je geest, of die van andere "geesten")
en heksen leren om deze krachten in meer of mindere mate te beheersen.
Deze elementen moet je niet zozeer zien als scheikundige elementen maar meer als een soort schijf van vijf. uit elk "hokje"
heb je iets nodig.. niet alleen voor magie maar ook om uberhaubt in leven/gezond te blijven.

We kunnen niet zonder lucht, lijkt me duidelijk
Zonder water kunnen we ook niet
Aarde heb je ook nodig, zonder eten kom je om van de honger
en als je lichaam niks meer verbrandt ben je zo dood als een pier.
Je geest is misschien minder duidelijk voor iemand die niet in geesten geloofd maar je geest is wie je bent, je eigen ik dus.


Daarnaast geloven veel heksen dat de natuur gevormd wordt door 1 of 2 opperwezens, een godin die de rol van beschermer en moeder heeft en een god die de vader en mannelijke krachten vertegenwoordigt.

Heksen zijn over het algemeen ook praktisch bezig met hun religie. In tegenstelling tot jood zijn, of christen zijn, houdt heks zijn meer in dan " naar de kerk gaan en dat was het". Een heks respecteert de natuur en houdt daar in het dagelijks leven rekening mee. Bovendien heeft een heks vaak praktische handigheidjes achter de hand om dingen een duwtje in de goede richting te geven.



Wicca is een religie die zo'n 50 jaar geleden door gerald gardner "verzonnen" is. Hij nam dingen uit hekserij over en ook nog dingen uit andere religies en zo ontstond wicca.
Groot verschil is dat heksen gruwen van hierarchie binnen een religie en wicca zit er vol mee.
En de meeste heksen zullen er niet over peinzen om poedelnaakt door het bos te rennen.
Hekserij steunt veel meer op eigen inzichten en ervaringen dan op voorgekauwde kost die je van een "priester" (of wat daarvoor door moet gaan) te horen krijgt.

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 13:16.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 14:19
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
juno schreef op 11-07-2005 @ 13:57 :
En het is natuurlijk allemaal bijgeloof. De mens moet en zal blijkbaar iets geloven, en leven volgens een voorgekookte set regels, maakt niet uit wat.
Misschien, maar dan geldt dat voor elke religie. En zelfs als dat waar ik vraag ik me af of het wel zo slecht is dat de mens zichzelf regels oplegt, waar overtuigingen dan ook vandaan komen.

Ochja, hekserij, satanisme... Harry Potter gelezen? Of Charmed gekeken? Nou, dan zal dat het wel zijn.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 14:27
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Is er ook niet verschil in de regels van Wicca en hekserij? Ik dacht namelijk dat er bij Wicca veel meer regels zijn dan in hekserij, maar ik weet het niet zeker?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 14:52
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 20-07-2005 @ 15:27 :
Is er ook niet verschil in de regels van Wicca en hekserij? Ik dacht namelijk dat er bij Wicca veel meer regels zijn dan in hekserij, maar ik weet het niet zeker?
hum ligt eraan WELKE regels je bedoelt..
hekserij steunt meer op eigen verantwoordelijkheid: "Doe niemand kwaad" ... en wat daaruit voortvloeit moet je met je eigen geweten invullen

bij het uitvoeren van rituelen heb je binnen hekserij wel veel meer vrijheid. het gaat veel meer om je persoonlijke invulling
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 16:12
darkfairy
Avatar van darkfairy
darkfairy is offline
Citaat:
Raven schreef op 20-07-2005 @ 15:52 :
hum ligt eraan WELKE regels je bedoelt..
hekserij steunt meer op eigen verantwoordelijkheid: "Doe niemand kwaad" ... en wat daaruit voortvloeit moet je met je eigen geweten invullen

bij het uitvoeren van rituelen heb je binnen hekserij wel veel meer vrijheid. het gaat veel meer om je persoonlijke invulling
wicca en hekserij isset zelfde
*gegroet*
__________________
(8)je vecht nooit alleen(8)
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 16:46
bindmiddel
Avatar van bindmiddel
bindmiddel is offline
Citaat:
lisser schreef op 20-07-2005 @ 17:12 :
wicca en hekserij isset zelfde
*gegroet*
Heb jij eerdere posts niet gelezen?
__________________
wooptiediddleyf*ckingdoo
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-07-2005, 17:39
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
bindmiddel schreef op 20-07-2005 @ 17:46 :
Heb jij eerdere posts niet gelezen?
kijk es wat ze bij hobby's heeft staan

Citaat:
aan wicca doen dinge met geesten doen
....daarom ben ik dus HEKS en alsjeblieft geen Wiccan
is jullie het "verschil" tussen hekserij en wicca nu duidelijk ?

inderdaad.. wiccans beweren dat ze heksen zijn, maar geen enkele heks zal zich ooit wiccan noemen

@lisser:
kijk je wel uit dat die geesten geen "dingen" met jou doen ?
alles waar jij macht over hebt heeft ook macht over jou !

en da's een serieuze waarschuwing.

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 17:42.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 18:17
GoddessOfDesire
Avatar van GoddessOfDesire
GoddessOfDesire is offline
Citaat:
Raven schreef op 20-07-2005 @ 18:39 :
kijk es wat ze bij hobby's heeft staan



....daarom ben ik dus HEKS en alsjeblieft geen Wiccan
is jullie het "verschil" tussen hekserij en wicca nu duidelijk ?

inderdaad.. wiccans beweren dat ze heksen zijn, maar geen enkele heks zal zich ooit wiccan noemen



en da's een serieuze waarschuwing.
heuj das precies wat ik mensne ook duidelijk meot maken
__________________
Neuken? Dat is toch een soort vingeren maar dan met een penis?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 19:55
bindmiddel
Avatar van bindmiddel
bindmiddel is offline
Citaat:
GoddessOfDesire schreef op 20-07-2005 @ 19:17 :
heuj das precies wat ik mensne ook duidelijk meot maken
Bedoel je met mensen, van die wiccameisjes van een jaar of 13/14/15/16?
Die denken met spells alles te kunnen.



En als je mij heks zou noemen, dan zou ik een eclectische heks zijn en een zekere afkeer van wicca hebben, om verscheidene redenen. Maar ik noem mezelf (nog) geen "heks". Gewoon geinterreseerd in paganisme en alles wat daar mee te maken heeft
__________________
wooptiediddleyf*ckingdoo
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 09:01
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Bedoel je met mensen, van die wiccameisjes van een jaar of 13/14/15/16?
Die denken met spells alles te kunnen.
Maar niet iedereen van 13 t/m 16 denkt met spells alles te kunnen doen. Er zijn ook meisjes (en jongens) van die leeftijd die wicca/hekserij niet alleen interessant vinden vanwege charmed en sabrina ed.

Raven: voor mij is het verschil tussen wicca en hekserij niet helemaal duidelijk
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 10:16
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 21-07-2005 @ 10:01 :
Maar niet iedereen van 13 t/m 16 denkt met spells alles te kunnen doen. Er zijn ook meisjes (en jongens) van die leeftijd die wicca/hekserij niet alleen interessant vinden vanwege charmed en sabrina ed.

Raven: voor mij is het verschil tussen wicca en hekserij niet helemaal duidelijk
wat is er precies niet duidelijk ?
Een paar verschillen heb ik al aangegeven dacht ik

Wat wil je weten ?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 10:18
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
bindmiddel schreef op 20-07-2005 @ 20:55 :
Bedoel je met mensen, van die wiccameisjes van een jaar of 13/14/15/16?
Die denken met spells alles te kunnen.



En als je mij heks zou noemen, dan zou ik een eclectische heks zijn en een zekere afkeer van wicca hebben, om verscheidene redenen. Maar ik noem mezelf (nog) geen "heks". Gewoon geinterreseerd in paganisme en alles wat daar mee te maken heeft
hum ik denk dat ze OOK buitenstaanders bedoelt.. door de "wicca hype" denken veel mensen dat wicca en hekserij het zelfde is.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 11:12
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Wat wil je weten ?
Wat het verschil is

Citaat:
Groot verschil is dat heksen gruwen van hierarchie binnen een religie en wicca zit er vol mee.
En de meeste heksen zullen er niet over peinzen om poedelnaakt door het bos te rennen.
Hekserij steunt veel meer op eigen inzichten en ervaringen dan op voorgekauwde kost die je van een "priester" (of wat daarvoor door moet gaan) te horen krijgt.
bedoel je met hierarchie dat wiccans echt leiders hebben en heksen niet?
Ik weet niet of je de 'dertien principes van wicca' kent. Volgen heksen deze prinicpes ook?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2005, 11:50
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 21-07-2005 @ 12:12 :
Wat het verschil is



bedoel je met hierarchie dat wiccans echt leiders hebben en heksen niet?
Ik weet niet of je de 'dertien principes van wicca' kent. Volgen heksen deze prinicpes ook?
ja dat bedoel ik ..
heksen "leren" wel van elkaar maar er is geen grote leider
natuurlijk zal je naar een ervaren heks luisteren, maar dat is geen vanzelfsprekendheid. naar zoiemand wordt alleen geluisterd omdat hij of zij bewezen heeft dat ze verstandig is.

deze bedoel je ?:

1. Ken jezelf.
2. Ken je kracht.
3. Leer
4. Pas je kennis en wijsheid toe.
5. Houd jezelf in balans.
6. Let op wat je zegt.
7. Let op wat je denkt.
8. Vier het leven.
9. Stem jezelf af op de cyclus van de aarde.
10.Adem en eet goed.
11.Neem voldoende lichaamsbeweging.
12.Mediteer.
13.Eer de Godin en de God.

ja, ik wel tenminste
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 12:22
GoddessOfDesire
Avatar van GoddessOfDesire
GoddessOfDesire is offline
Citaat:
bindmiddel schreef op 20-07-2005 @ 20:55 :
Bedoel je met mensen, van die wiccameisjes van een jaar of 13/14/15/16?
Die denken met spells alles te kunnen.



En als je mij heks zou noemen, dan zou ik een eclectische heks zijn en een zekere afkeer van wicca hebben, om verscheidene redenen. Maar ik noem mezelf (nog) geen "heks". Gewoon geinterreseerd in paganisme en alles wat daar mee te maken heeft
Hmm, tegenwoordig is het wel in om 'wicca' te zijn, je ziet veel (in de meerderheid meisjes) die het doen omdat ze het gaaf vinden, maar dus helemaal geen 'gave' bezitten. Er zijn er maar weinig rond die leeftijd (met name 13 en 14) die die gave al beschikken. Ik heb het er nbooit echt over, over dat ik heks ben, maar als iemand er naar vraagt en ik zeg: ja ik ben een heks, en ze zeggen gelijk OH COOL EEN WICCAN, word ik gefrustreert Dat word danw eer het zoveelste verhaaltje dat ik moet gaan vertellen aan hun dat ik geen wiccan ben maar gewoon een heks. Maar mensen snappen het verschil ook niet echt, het valt ook heel erg moeilijk uit te leggen (vind ik zelf dan).
Maar afkeer tegen wicca heb ik toch zeker niet hoor. Ik heb dara ook een tijdje in rond gezworven, gekeken wat het inhielt enzo, maar na een tijd toch erachter gekomen dat ik dat niet ben zegmaar
__________________
Neuken? Dat is toch een soort vingeren maar dan met een penis?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 14:23
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik bedoel deze:

13 Principes van de Wicca
In 1973 werd door de Council of American Witches (Raad van Amerikaanse Heksen) 13 basisprincipes van Wicca vastgelegd. Het doel was om duidelijk te maken wat Wicca precies is en dat het niets met het satanisme te maken heeft.

1. Wij beoefenen riten om onszelf in overeenstemming te brengen met het natuurlijke ritme van de levenskrachten zoals die bepaald worden door de fasen van de maan, de vier seizoenen, de eveningen en equinoxen.

2. Wij erkennen dat onze intelligentie ons een unieke verantwoordelijkheid geeft over het milieu. Wij streven ernaar in harmonie met de natuur te leven, in een ecologische balans die voldoening schenkt aan alle leven en bewustwoording binnenin een evolutionair concept.

3. Wij erkennen een niveau van kracht, oneindig veel groter dan wat de gewone mens mogelijk lijkt. Omdat het zoveel groter is, wordt het soms 'bovennatuurlijk' genoemd, maar wij beschouwen het als iets wat binnen het natuurlijke bereik van eenieder ligt.

4. Wij menen dat de creatieve krachten in het universum zich manifesteren via polariteit - als mannelijk en vrouwelijk - en dat diezelfde polariteit aanwezig is in alle mensen, en werkzaam is via de interactie tussen het mannelijke en vrouwelijke. Wij achten het ene niet hoger dan het andere, wetend dat elk van beide het andere ondersteunt. Wij beschouwen seks als genot, als het symbool en de belichaming van het leven, en als een van de bronnen van de energieën die gebruikt worden in magische praktijken en religieuze beleving.

5. Wij erkennen zowel werelden buiten als binnenin onszelf, psychologische werelden, die soms bekend staan als de spirituele wereld, het collectieve onderbewuste, enz. - en wij zien in de interactie van die twee dimensies de basis voor paranormale fenomenen en magische oefeningen. Wij vinden de ene dimensie niet minderwaardig aan de andere, omdat we ze beide als noodzakelijke voorwaarden zien voor onze vervulling.

6. Wij aanvaarden geen enkele autoritaire hiërarchie, maar bewijzen eer aan wie onderwijst, respecteren wie hun grotere kennis en wijsheid delen, en zijn erkentelijk tegenover hen die de moed hadden om leiding te geven.

7. Wij zien religie, magie en wijsheid in het leven verenigd, in de manier waarop eenieder van ons de wereld beschouwt en erin leeft - een wereldbeeld en levensbeschouwing die we als Hekserij of De Kunst der Wijzen omschrijven.


8. Wie zichzelf heks noemt, is nog geen heks; nog de afstamming, noch het verzamelen van titels, graden en initiaties maakt iemand een heks. Een heks streeft ernaar om de krachten in hem of haar die het leven mogelijk maken, te controleren, teneinde verstandig en goed te leven, zonder anderen te schaden, in harmonie met de natuur.

9. Wij geloven in de bevestiging en vervulling van het leven in een voortdurende evolutie en ontwikkeling van het bewustzijn, dat betekenis geeft aan het universum dat we kennen en onze persoonlijke rol die we erin spelen.

10. Onze enige verbittering tegenover het christendom, of tegenover elke andere religie of levensbeschouwing, beperkt zich tot de mate waarop hun instellingen beweerden 'de enige weg' te zijn en ernaar gestreefd hebben vrijheid aan anderen te ontzeggen en geprobeerd hebben andere vorming van religieuze beleving of geloof te onderdrukken.

11. Als Amerikaanse heksen voelen we ons niet bedreigd door de discussies over de geschiedenis van hekserij, de oorsprong van verschillende begrippen of de legitimiteit van verschillende aspecten uit afzonderlijke tradities. Wij zijn bekommerd om het heden en de toekomst.

12. Wij aanvaarden het concept van het absolute kwaad niet, noch vereren wij enig wezen dat bekend staat als 'Satan' of de 'Duivel', zoals het gedefinieerd is door de christelijke traditie. Wij streven niet naar macht via het lijden van anderen, noch accepteren wij dat een persoonlijk voordeel kan verkregen worden louter door de ontkenning van een ander.

13. We geloven dat we in de natuur moeten zoeken naar datgene wat bedraagt tot onze gezondheid en ons welzijn.
Bron: http://www.mysticlight.nl/levenswijz...a/13principes/

Citaat:
bij het uitvoeren van rituelen heb je binnen hekserij wel veel meer vrijheid. het gaat veel meer om je persoonlijke invulling
Op een andere site stond dat Wiccans meer gebruik maken van tradities, bijvoorbeeld met he inrichten van het altaar en rituelen, dan heksen. Dus als heks heb je meer vrijheid tijdens rituelen (dit schrijf ik alleen om te kijken of ik het nu door heb)
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 14:40
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 21-07-2005 @ 15:23 :
Ik bedoel deze:

13 Principes van de Wicca
In 1973 werd door de Council of American Witches (Raad van Amerikaanse Heksen) 13 basisprincipes van Wicca vastgelegd. Het doel was om duidelijk te maken wat Wicca precies is en dat het niets met het satanisme te maken heeft.

1. Wij beoefenen riten om onszelf in overeenstemming te brengen met het natuurlijke ritme van de levenskrachten zoals die bepaald worden door de fasen van de maan, de vier seizoenen, de eveningen en equinoxen.

2. Wij erkennen dat onze intelligentie ons een unieke verantwoordelijkheid geeft over het milieu. Wij streven ernaar in harmonie met de natuur te leven, in een ecologische balans die voldoening schenkt aan alle leven en bewustwoording binnenin een evolutionair concept.

3. Wij erkennen een niveau van kracht, oneindig veel groter dan wat de gewone mens mogelijk lijkt. Omdat het zoveel groter is, wordt het soms 'bovennatuurlijk' genoemd, maar wij beschouwen het als iets wat binnen het natuurlijke bereik van eenieder ligt.

4. Wij menen dat de creatieve krachten in het universum zich manifesteren via polariteit - als mannelijk en vrouwelijk - en dat diezelfde polariteit aanwezig is in alle mensen, en werkzaam is via de interactie tussen het mannelijke en vrouwelijke. Wij achten het ene niet hoger dan het andere, wetend dat elk van beide het andere ondersteunt. Wij beschouwen seks als genot, als het symbool en de belichaming van het leven, en als een van de bronnen van de energieën die gebruikt worden in magische praktijken en religieuze beleving.

5. Wij erkennen zowel werelden buiten als binnenin onszelf, psychologische werelden, die soms bekend staan als de spirituele wereld, het collectieve onderbewuste, enz. - en wij zien in de interactie van die twee dimensies de basis voor paranormale fenomenen en magische oefeningen. Wij vinden de ene dimensie niet minderwaardig aan de andere, omdat we ze beide als noodzakelijke voorwaarden zien voor onze vervulling.

6. Wij aanvaarden geen enkele autoritaire hiërarchie, maar bewijzen eer aan wie onderwijst, respecteren wie hun grotere kennis en wijsheid delen, en zijn erkentelijk tegenover hen die de moed hadden om leiding te geven.

7. Wij zien religie, magie en wijsheid in het leven verenigd, in de manier waarop eenieder van ons de wereld beschouwt en erin leeft - een wereldbeeld en levensbeschouwing die we als Hekserij of De Kunst der Wijzen omschrijven.


8. Wie zichzelf heks noemt, is nog geen heks; nog de afstamming, noch het verzamelen van titels, graden en initiaties maakt iemand een heks. Een heks streeft ernaar om de krachten in hem of haar die het leven mogelijk maken, te controleren, teneinde verstandig en goed te leven, zonder anderen te schaden, in harmonie met de natuur.

9. Wij geloven in de bevestiging en vervulling van het leven in een voortdurende evolutie en ontwikkeling van het bewustzijn, dat betekenis geeft aan het universum dat we kennen en onze persoonlijke rol die we erin spelen.

10. Onze enige verbittering tegenover het christendom, of tegenover elke andere religie of levensbeschouwing, beperkt zich tot de mate waarop hun instellingen beweerden 'de enige weg' te zijn en ernaar gestreefd hebben vrijheid aan anderen te ontzeggen en geprobeerd hebben andere vorming van religieuze beleving of geloof te onderdrukken.

11. Als Amerikaanse heksen voelen we ons niet bedreigd door de discussies over de geschiedenis van hekserij, de oorsprong van verschillende begrippen of de legitimiteit van verschillende aspecten uit afzonderlijke tradities. Wij zijn bekommerd om het heden en de toekomst.

12. Wij aanvaarden het concept van het absolute kwaad niet, noch vereren wij enig wezen dat bekend staat als 'Satan' of de 'Duivel', zoals het gedefinieerd is door de christelijke traditie. Wij streven niet naar macht via het lijden van anderen, noch accepteren wij dat een persoonlijk voordeel kan verkregen worden louter door de ontkenning van een ander.

13. We geloven dat we in de natuur moeten zoeken naar datgene wat bedraagt tot onze gezondheid en ons welzijn.
Bron: http://www.mysticlight.nl/levenswijz...a/13principes/


Op een andere site stond dat Wiccans meer gebruik maken van tradities, bijvoorbeeld met he inrichten van het altaar en rituelen, dan heksen. Dus als heks heb je meer vrijheid tijdens rituelen (dit schrijf ik alleen om te kijken of ik het nu door heb)
ow ja maar daar heb je het al.. deze princiepes zijn door wiccans opgesteld. Ze maken geen basaal onderdeel uit van hekserij dus. het is meer een Korte samenvatting van dingen uit hekserij als ik het zo lees.

princiepe 12 heeft bv niks met hekserij te doen. wat heeft het nu voor zin om iets in je princiepe's te verwerken wat helemaal niks met je religie te maken heeft. bovendien zit dat (en andere punten) al in de heksen wet: "Doe niemand kwaad"

ik vind het meer een leiddraad voor beginners dan dat het pijlers van hekserij zouden zijn

en punt 6 is weer iets wat letterlijk van hekserij overgenomen is
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 14:41
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
OKe, ik denk dat ik de verchillen nu wel een beetje doorheb
Dankjewel
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 14:43
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Hmm, tegenwoordig is het wel in om 'wicca' te zijn, je ziet veel (in de meerderheid meisjes) die het doen omdat ze het gaaf vinden, maar dus helemaal geen 'gave' bezitten. Er zijn er maar weinig rond die leeftijd (met name 13 en 14) die die gave al beschikken .
Welke gave?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:41
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
ow ja maar daar heb je het al.. deze princiepes zijn door wiccans opgesteld. Ze maken geen basaal onderdeel uit van hekserij dus. het is meer een Korte samenvatting van dingen uit hekserij als ik het zo lees.
Hoe zit het dan met de wiccanrede? Volgen zowel wiccans als heksen deze?

*ik stel veel vragen, ik weet het, maar dat komt omdat ik nog veel moet (en wil) leren*
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 16:26
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 21-07-2005 @ 16:41 :
Hoe zit het dan met de wiccanrede? Volgen zowel wiccans als heksen deze?

*ik stel veel vragen, ik weet het, maar dat komt omdat ik nog veel moet (en wil) leren*
het woord zegt het al
maar veel dingen die je daar uit haalt kan je ook uit hekserij halen. bij wicca is het allemaal wat meer in "hokjes" gestopt.

en vragen is NOOIT dom
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 17:58
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Dankjewel
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 17:32
GoddessOfDesire
Avatar van GoddessOfDesire
GoddessOfDesire is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 21-07-2005 @ 15:43 :
Welke gave?
de aanleg voor hekserij
__________________
Neuken? Dat is toch een soort vingeren maar dan met een penis?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 20:23
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
GoddessOfDesire schreef op 22-07-2005 @ 18:32 :
de aanleg voor hekserij
hum ik denk dat iedereen het kan leren mits hij / zij er echt serieus mee bezig is en geen heks wil worden om een bigg ass pentagram om zijn / haar nek te hangen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-07-2005, 20:40
GoddessOfDesire
Avatar van GoddessOfDesire
GoddessOfDesire is offline
Citaat:
Raven schreef op 22-07-2005 @ 21:23 :
hum ik denk dat iedereen het kan leren mits hij / zij er echt serieus mee bezig is en geen heks wil worden om een bigg ass pentagram om zijn / haar nek te hangen
denk ik niet

Ik geloof echt neit dat iedereen het kan wordne, ik geloof dat het je aan is geboren zegmaar, de een heeft 'de gave' wel, de ander niet.
__________________
Neuken? Dat is toch een soort vingeren maar dan met een penis?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:48
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Maar waarom zou niet iedereen heks of wicca kunnen worden? Ik ben het met raven eens: als je niet helemaal heks/wicca wil worden om het Charmed gedoe, denk ik dat je het gewoon kan worden. Iedereen kan toch ook een christen worden, zolang je maar gelooft?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 17:07
GoddessOfDesire
Avatar van GoddessOfDesire
GoddessOfDesire is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 25-07-2005 @ 15:48 :
Maar waarom zou niet iedereen heks of wicca kunnen worden? Ik ben het met raven eens: als je niet helemaal heks/wicca wil worden om het Charmed gedoe, denk ik dat je het gewoon kan worden. Iedereen kan toch ook een christen worden, zolang je maar gelooft?
o je kan het best worden, alles oefenen enzo. Maar ik geloof niet dat ze de ECHTE heksen zijn zegmaar, is moeilijk uit te leggen.
__________________
Neuken? Dat is toch een soort vingeren maar dan met een penis?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 18:02
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik denk wel dat ik het een beetje begrijp. In een boek dat ik heb gelezen (fictie boek) vormde een groepje een cirkel. Twee van hen waren bloedheksen (en hadden dus 'de gave') en die waren beter dan de rest. Bedoel je zoiets?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 19:08
GoddessOfDesire
Avatar van GoddessOfDesire
GoddessOfDesire is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 25-07-2005 @ 19:02 :
Ik denk wel dat ik het een beetje begrijp. In een boek dat ik heb gelezen (fictie boek) vormde een groepje een cirkel. Twee van hen waren bloedheksen (en hadden dus 'de gave') en die waren beter dan de rest. Bedoel je zoiets?
ja, je snapt het
__________________
Neuken? Dat is toch een soort vingeren maar dan met een penis?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 09:25
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
GoddessOfDesire schreef op 25-07-2005 @ 18:07 :
o je kan het best worden, alles oefenen enzo. Maar ik geloof niet dat ze de ECHTE heksen zijn zegmaar, is moeilijk uit te leggen.
en wat noem je een ECHTE heks dan ?
Kijk, er zijn mensen die de krachten van de natuur altijd gevoeld hebben. Die hebben die "verbinding" nooit los gelaten.
En er zijn mensen die zo tot homo technicus geevolueerd gedegenereerd zijn dat ze de verbanden die wij zien uit het oog verloren zijn.
maar dat wil niet zeggen dat je het niet opnieuw zou kunnen leren.
In principe is magie iets wat iedereen in zich heeft, alleen als je het "kwijt" geraakt bent zal je meer moeite moeten doen om het weer te vinden.

Overigens denk ik dat je al heks bent als je denkt als een heks en accepteert dat je een "klein" radertje van een groter geheel bent.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 17:04
Astridjuh
Avatar van Astridjuh
Astridjuh is offline
Hmm, heb ik op een site gevonden!

-------------------------------------------------
WICCA VERSUS HEKSEN
-------------------------------------------------

In Nederland is er een duidelijk onderscheid ontstaan in de afgelopen jaren tussen de woorden heks en wicca. Een onderscheid dat in het buitenland ook al werd gemaakt. De populariteit van de hekserij groeit. Meer en meer mensen gaan zich daarmee bezig houden. Maar de zoektocht naar een coven is een lange weg. Het pad van training en inwijding is een zware weg. Lang niet iedereen heeft daar zin in…

En dus ontstaat er een splitsing. Je hebt de heksen die wel het inwijdingspad kiezen en in een traditioneel covenverband worden opgenomen. En je hebt heksen die hun eigen weg bewandelen, zonder specifieke training of een coven aan het werk gaan. Om toch een klein beetje duidelijkheid te scheppen worden deze twee groepen tegenwoordig met respectievelijk wicca en hekserij aangeduid.

Het grappige effect van het kiezen van verschillende woorden, is dat je al snel geneigd bent om die verschillen verder te gaan benadrukken. Dat zie je ook nu gebeuren, en zo worden specifieke aspecten van de totaliteit heks-wicca ook al snel verdeeld over beide woorden.

Wicca’s zijn niet alleen ingewijden die in covenverband werken, wicca wordt ook al snel gezien als het religieuze aspect, het geloof in de Godin en de God, terwijl heksen ook een heel ander geloof kunnen hebben, christen kunnen zijn of zelfs helemaal niet gelovig zijn.

En zoals het religieuze aspect bij het woord wicca wordt ondergebracht, zo wordt het magische aspect onder het woord hekserij gerangschikt. Heksen zijn bezig met spells, spreuken, kruiden, stenen, met magie, maanmagie, dromen enzovoort. Wicca’s zijn meer met de religie bezig.

Covens worden vaak gezien als een strak keurslijf, waarin de individuele invulling van je religie, of je werkwijze of je gevoelens ondergesneeuwd zullen raken in de druk van de groep, de gewenste aanpassing aan de anderen, en de noodzaak je te onderwerpen aan een hoop regeltjes of aan de willekeur van een Hogepriesteres. Regelmatig worden covens afgeschilderd als achterhaald, ouderwets, dogmatisch en beperkend. Covens zijn blijven steken in de jaren ’50. Hekserij daarentegen betekent vrijheid, ongebondenheid, geen onderwerping maar precies doen en laten wat je zelf wilt.

Wicca is een stroming die bedacht is door Gerald Gardner. Tenminste, degenen die meer dan één populair boek over hekserij hebben gelezen zullen denken daar inmiddels achter zijn. Dat maakt het tot een nieuwe stroming. Hekserij bestaat echter al millennia, is veel ouder dan Gardner en dus veel authentieker…

Soms zijn het onzinargumenten die worden aangevoerd, maar daar gaat het nu niet om. Het is een heel interessant proces dat zich de afgelopen jaren heeft afgespeeld. Het begint met de behoefte van een groep mensen, die wel met hekserij aan de slag willen maar zich om de een of de andere reden niet bij een coven kunnen aansluiten. Er zijn te weinig covens, ze zitten vol, of de opleiding is te zwaar of het duurt te lang voordat je hogepriesteres bent of je houdt niet van regels, je hebt geen tijd, je hebt geen geld, je woont te ver weg... Vanuit de behoefte om toch een eigen woord te hebben voor jezelf gaat dan een tweedeling ontstaan, die in de loop der tijd steeds verder wordt uitgewerkt.

Wicca’s zijn religieus, ingewijd in een coven, moeten zich aan veel regels houden en doen wat de Hogepriesteres zegt, hun geloof is zowel nieuw bedacht als ouderwets en dogmatisch. Heksen daarentegen kunnen geloven wat ze zelf willen, doen wat ze zelf willen, zijn vrij, werken met magie, hekserij is zowel ouder en authentieker dan wicca, en tegelijkertijd moderner omdat het niet aan de regeltjes van iemand als Gardner gebonden is, niet dogmatisch en niet is blijven steken in de jaren ’50.

Oh ja, en hekserij, wicca dus, heet ook wel een mysteriereligie te zijn. Hoe dat zit is niet zo duidelijk, de meeste wicca’s proberen hun geheime kennis angstvallig geheim te houden. Dat is meer een kwestie van belangrijk lijken en geheimzinnig doen, want natuurlijk is er helemaal geen geheime kennis, alles is allang door iedereen gepubliceerd en dat kun je ook gewoon op internet vinden…

Het bovenstaande is uiteraard een beetje overtrokken en in hoog contrast neergezet om helderheid te scheppen, en veel mensen zullen ergens tussen beide polen in zitten. Wat ik heb willen belichten is hoe iets dat door Gardner als een eenheid werd gepresenteerd, langzaamaan wordt gesplitst in twee afzonderlijke delen. Wat Gardner beschreef heette hekserij. Gardner gaf er weliswaar zelf de naam “Wica” aan (met één ‘c’), maar was heel duidelijk dat het ging om een mysterietraditie die hekserij heette. Als ingewijde in de wicca ben je zowel priester/es als heks, en niet uitsluitend één van beide.

Het is opvallend dat Gardner een controversieel woord als hekserij samenbracht met het begrip mysterietraditie. Hekserij staat (en stond toen ook al) toch voor “alles wat God verboden heeft”? Alles wat niet mag, alles wat de sociale grenzen overschrijdt, alles dat je voor jezelf, uit eigenbelang of voor je eigen plezier doet zonder met anderen rekening te houden, alles dat je met magische krachten bewerkstelligt, met behulp van “de duivel”, kortom alles wat laag en ongeciviliseerd en anarchistisch en asociaal - en plezierig! - is? Hoe kan zoiets hetzelfde zijn als een mysterietraditie, als iets dat over het goddelijke, het hoogste gaat?

Tegenover de polariserende tendens waarbij de woorden wicca en heks van elkaar worden losgemaakt, en die ik hierboven beschreef, is er een tweede tendens gaande. Binnen de wicca zelf. Een tendens die voor de niet-ingewijden minder zichtbaar is. Dat is de tendens om zich langzaamaan te ontdoen van de meer “primaire” aspecten die verbonden zijn aan het oude begrip heks. Met een mooi engels woord heet dit ook wel de “sanitisation of the Craft”, oftewel het schoonmaken van de wicca, zodat de wicca sociaal acceptabel wordt en meer en meer een gewone religie wordt die minder en minder groeimomenten bevat die een mysterietraditie kenmerken.

Het allereerste dat in dit proces uit de wicca verdwijnt is seks. Seks is gezond, natuurlijk, heilig, leuk, en dat zullen alle wicca’s onderschrijven, maar… tussen partners en privé, niet meer als onderdeel van een Beltane ritueel waar iedereen aan deelneemt.

Het tweede dat al heel snel uit de wicca verdwijnt is de gesel. De connectie met SM is te sterk en dus gevaarlijk en ongewenst. Het is ironisch dat juist in de SM wereld de kennis van het gebruik van de gesel om een hogere bewustzijnstoestand te bereiken nog wel aanwezig is, en in de wicca meestal niet meer.

Het derde dat langzaamaan aan het verdwijnen is, is het gezamenlijk naakt werken in een coven. Meer en meer groepen werken overwegend gekleed in gewaden.

Het vierde dat verdwijnt is het werken met trance technieken. De kennis over vliegzalf is verdwenen, de kennis over dans en drummen om in trance te geraken is verdwenen.

Het volgende dat verdwijnt zijn specifieke drempels en groeimomenten op de inwijdingsweg zelf.

En zo wordt de wicca stapje voor stapje een “gerespecteerde” religie, een “echte” religie met een liturgie die verteerbaar is voor de massa, een religie met gezangen in plaats van extatische uitroepen, een religie waarbij iedereen een “dienst” bij zou kunnen wonen zonder daardoor geshockeerd te worden, en religie waar je als toeschouwer bij bent, staand in een cirkel in plaats van zittend op een kerkbankje…

Ik schreef hierboven al: Het is opvallend dat Gardner een controversieel woord als hekserij samenbracht met het begrip mysterietraditie. Alle mysterietradities hebben een aantal elementen gemeenschappelijk.

Allereerst gaat het primair om een inwijdingsweg waarbij “Mens ken jezelf” voorop staat. Mysterietradities zijn geen gods-diensten maar inwijdingswegen die allemaal uitkomen bij een religieus wereldbeeld dat van binnenuit wordt doorzien, in plaats van een uiterlijke dogmatische gods-dienst te zijn.

Mysterietradities confronteren je met een aantal drempels, een aantal groeimomenten die vaak behoorlijk diep in je leven kunnen ingrijpen. Met recht kun je hier spreken over momenten van dood en wedergeboorte. Momenten waarop je de grenzen van je eigen geconstrueerde werkelijkheid doorbreekt om je reis naar het universeel goddelijke te kunnen vervolgen.

Mysterietradities hebben allemaal “geheimen”. Die geheimen zijn eigenlijk zonder uitzondering zo goed bewaard gebleven dat je al snel geneigd bent om aan te nemen dat er helemaal nooit geheimen zijn geweest. Degenen die het mysteriepad volgen weten dat de geheimen er wel degelijk zijn, maar dat je ze niet kunt doorgeven. Het geheim is de ervaring zelf en het inzicht dat uit die ervaring groeit. Maar iemand die zoiets niet heeft meegemaakt, zal niets begrijpen van wat je probeert te vertellen.

Mysterietradities kunnen nooit verloren gaan. Het is geen “geheime kennis” die opgeschreven kan worden of doorgegeven, maar het is ervaring en inzicht. Als iemand vele eeuwen later hetzelfde pad aflegt, dan zal deze persoon dezelfde mysteriën ontdekken – her-ontdekken.

Mysterietradities beschermen zichzelf. Mensen die zich door leugen en bedrog proberen voor te doen als ingewijden, of die als ingewijden lagere aspecten als hoogmoed, machtshonger, jacht naar geld, ijdelheid en dergelijke niet hebben overwonnen, zullen vrij snel worden terechtgewezen. Niet door andere ingewijden, maar simpelweg door de natuurwetten die op dat gebied werkzaam zijn.

Alle bovenstaande elementen uit mysterietradities kom je ook tegen in de wicca, waarbij het traditionele / archetypische beeld van de heks als het ware sommige drempels, de groeimomenten, vertegenwoordigt. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat het mysterie van de wicca is, dat het hekserij is…

Ik vind het zelf jammer dat deze twee begrippen, wicca en hekserij, uit elkaar worden gehaald. Daardoor ontstaat er een extra barrière op het mysteriepad, want juist door beide begrippen bijeen te houden wordt er een wegwijzer neergezet op de inwijdingsweg. Het mysterie, of de puzzel zo je wilt, is als het ware dat deze inwijdingsweg “hekserij” heet!

Aan de andere kant zijn er nog genoeg covens die zich niks aantrekken van de moderne trend die ik hierboven beschreven heb, en die zich blijven concentreren op de essentie van de mysterietraditie zelf, zonder van de wicca een sociaal geaccepteerde religie te willen maken.

Als je er zelf aan toe bent om zo’n groep te vinden, dan zullen de natuurwetten waar ook de mysterietradities aan onderhevig zijn, je vanzelf bij zo’n groep brengen. En tot het zover is kun je het beste onthouden dat het in de mysterietradities gaat om “ken jezelf”. Zoals het in de Charge staat: “if you find it not within you, you will never find it without”. Er is geen betere manier om groepen en leiders te beoordelen dan een forse dosis gezonde mensenkennis! Zonder mensenkennis ben je een speelbal voor leugen, bedrog, vleierij, of aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn. En mensenkennis begint bij kennis van jezelf. Dat is de eerste stap op het mysteriepad van de hekserij, dat wicca heet.

-------------------------------
Veel leesplezier
__________________
Hmmz, wat zal ik hier zetten,, *denkt na*
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 20:48
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Ik geloof eigenlijk niet dat er achter Satanisme iets goeds zit. Ik heb bijv. pas iemand gesproken wiens vriend iemand vervloekt had en na 2 maanden overleed. Ik geloof wel dat Satan bestaat maar als je er eenmaal mee in aanraking bent gekomen op diepere schaal laat het je niet zomaar los, of wel?
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 20:47
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Raven schreef op 20-07-2005 @ 13:52 :
Daarnaast geloven veel heksen dat de natuur gevormd wordt door 1 of 2 opperwezens, een godin die de rol van beschermer en moeder heeft en een god die de vader en mannelijke krachten vertegenwoordigt.
hej, dat is nieuw voor me, soort vader en moeder natuur? Waar dienen die goden dan voor? Wat doen ze zeg maar? De natuur wordt gevormdt door die opperwezens. Dat betekent als je het letterlijk opvat dat zij de natuur zijn. Dus dan beschermt het vrouwelijke deel van de boom de boom, en het mannelijke deel zorgt voor de kracht van de boom om in de storm te blijven staan. Of wat?

(volgens mij stel ik allemaal domme vragen maar ik hoop dat u zo vriendelijk wil zijn te antwoorden)
Citaat:
Heksen zijn over het algemeen ook praktisch bezig met hun religie. In tegenstelling tot jood zijn, of christen zijn, houdt heks zijn meer in dan " naar de kerk gaan en dat was het". Een heks respecteert de natuur en houdt daar in het dagelijks leven rekening mee. Bovendien heeft een heks vaak praktische handigheidjes achter de hand om dingen een duwtje in de goede richting te geven.

zoals?? *vroeg ze zich nieuwsgierig af* En mag je die handigheidjes gebruiken wanneer je wil? Of alleen voor de religie zeg maar.

(bij de meeste christenen houd het geloof ook wel meer in dan naar de kerk gaan en dat was het hoor, maar dat terzijde)
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.

Laatst gewijzigd op 09-08-2005 om 20:51.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 20:57
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Raven schreef op 20-07-2005 @ 18:39 :
kijk es wat ze bij hobby's heeft staan



....daarom ben ik dus HEKS en alsjeblieft geen Wiccan
is jullie het "verschil" tussen hekserij en wicca nu duidelijk ?

inderdaad.. wiccans beweren dat ze heksen zijn, maar geen enkele heks zal zich ooit wiccan noemen

@lisser:
kijk je wel uit dat die geesten geen "dingen" met jou doen ?
alles waar jij macht over hebt heeft ook macht over jou !

en da's een serieuze waarschuwing.
inderdaad, volgens mij hebben weinig wiccans door wat ze aan het doen zijn. Maar btw, jij laat je ook in met geesten toch? Wat doe jij dan anders dan bijv dit meisje om niet in hun macht te komen?
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 21:25
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Nog een vraag: De satanskerk is toch wel gewoon een wereldwijd georganiseerde kerk? Waar wel hiërarchie is, leiders, enzo, en waar ze ook vergaderen enzo, weet iemand hier iets van? En heeft het satanisme ook weer overeenkomsten met hekka en wiksen wilde ik zeggen ik bedoel, heeft het overeenkomsten met wicca en hekserij?

Als ik het nu goed begrijp is de leer van wicca en hekserij een beetje hetzelfde, maar de beleving is totaal anders. Met hekserij moet je het allemaal zelf weten en is het ongeorganiseerd, ieder voor zich, en met wicca is het volgens vaste rituelen en leiders en een vaste leer die bij iedereen ongeveer hetzelfde is en waar je niet vanaf mag wijken.
ja?

sorry trouwens voor mijn late reacties, ik poste dit topic net voordat ik op vakantie ging.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 15:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.