Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2006, 16:12
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
tante Bep schreef op 13-04-2006 @ 16:52 :
Ik heb laatst couscous met vegetarisch gehakt gemaakt voor twee bands, en ze hadden het niet eens door. Twee zeiden zelfs; wow dat rundergehakt heb je echt lekker gekruid.


Ondanks dat mijn moeder nooit helemaal zal stoppen met vleeseten, is ze er wel wat bewuster mee bezig sinds ik geen vlees meer eet. Ze eten thuis af en toe vleesloos met me mee (in ovenschotels bijvoorbeeld, of iets met quorn ipv kip) en mijn moeder vindt het geloof ik wel goed om iets minder vlees te gebruiken dan ze voorheen deden. Hoewel ik me afvraag of dat lang blijft duren als ik op mezelf woon.
Advertentie
Oud 13-04-2006, 19:29
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 09-04-2006 @ 00:43 :




Ik neem geen medicatie. Heb eczeem en gebruik daar alleen natuurlijke middeltjes voor. En ik neem geen asperine, paracetamol e.d. Heb nu al meer dan maand last van keel. Maar ik ga niet naar dokter daarvoor. Die kan wel vanalles voorschrijven, maar dat ga ik toch niet nemen. Laat het liever natuurlijk wegtrekken.

Of ik wel of niet medicatie zou nemen als ik dodelijk ziek zou zijn, dat is weer een andere vraag. Een dilemma, want als je doodgaat, dan kan je weinig doen voor de natuur en dieren. Levend kan je tig keer meer doen. Gelukkig heb ik weinig kans op kanker (ff afkloppen ). In ieder geval een sterk verminderde kans. Artsen geven al her en der aan dat er van 30 tot 80% minder kans is op kanker door plantaardig eten. Ik rook ook niet. En drink niet veel.. een paar keer per jaar. Krijg geen cholestrol binnen door het vegan dieet. Dus sterk minder kans op hart- en vaatziekten. Ook minder kans op alzheimer e.d.

Dus tsja..in principe zal ik denk niet zo vaak in het ziekenhuis terecht komen. Tenzij ik door wat dierenuitbuiters bij vreedzame protesten in elkaar geslagen wordt (wat wel vaak gebeurd laatste tijd...dat ze gewelddadig worden dus..kort lontje hebben die mensen.)

Maar goed..
maar...
geneesmiddelen worden voordat ze op de markt komen uitvoerig getest o.a. op dieren

zou je dan in het geval dat je een chronische ziekte die te enigszins te onderdrukken/te verlichten is met medicatie, alsnog medicatie nemen??
Oud 13-04-2006, 20:02
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 13-04-2006 @ 14:08 :
Hoe denken de veganisten hier over het eten van honing?
Die nemen dat niet natuurlijk. Er zijn wel wat makkelijkere veganisten die daar niet erg moeilijk over doen.
Maar het blijft uitbuiting van de dieren.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 13-04-2006, 20:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
ikke-eva schreef op 13-04-2006 @ 20:29 :
maar...
geneesmiddelen worden voordat ze op de markt komen uitvoerig getest o.a. op dieren


Dat is standaard zo ja. Dat weet ik.

Citaat:
zou je dan in het geval dat je een chronische ziekte die te enigszins te onderdrukken/te verlichten is met medicatie, alsnog medicatie nemen??
Nee. Zoals ik zei heb ik ook eczeem en dat lijkt me toch aardig chronisch Maar daar ga ik ook niets van gebruiken.
Het ligt ook wel hoe erg iets is. Ik kan begrijpen dat als iemand enorme pijn heeft e.d. en niets kan doen haast dat het dan ook wel wanhoop is die men heeft en dan medicatie gaat gebruiken. Terwijl men het afkeurt. Dan kan je de keuze ook wel hebben 'goed kunnen leven en dieren helpen' of een 'leven hebben vol pijn en niets kunnen doen'. Is per persoon verschillend natuurlijk. Ik vind het ook lastig om iets van te voren te zeggen over zo ene dillemma.

Als ik iets van chronische pijn zou hebben, dan zou ik eerder naar hennep grijpen Gebruik ik trouwens nu niet hoor. Geen drugs voor mij
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 14-04-2006, 10:13
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 13-04-2006 @ 14:08 :
Hoe denken de veganisten hier over het eten van honing?
Mijn vriend is vegan en hij eet het niet. Ik ben niet vegan, want ik eet het wel; ik ben allergisch voor suiker en veel suikervrije producten worden gezoet met honing...

@ Syzygy: heb je wel eens nagedacht over de ontbossingen van regenwouden, het wereldvoedselprobleem, en de waarde van een dierenleven? Dit zijn wellicht redenen om geen vlees meer te eten. (zie Tante Beps post)
__________________
look back and laugh
Oud 14-04-2006, 10:54
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
Citaat:
TechXP schreef op 13-04-2006 @ 21:07 :
Dat is standaard zo ja. Dat weet ik.



Nee. Zoals ik zei heb ik ook eczeem en dat lijkt me toch aardig chronisch Maar daar ga ik ook niets van gebruiken.
Het ligt ook wel hoe erg iets is. Ik kan begrijpen dat als iemand enorme pijn heeft e.d. en niets kan doen haast dat het dan ook wel wanhoop is die men heeft en dan medicatie gaat gebruiken. Terwijl men het afkeurt. Dan kan je de keuze ook wel hebben 'goed kunnen leven en dieren helpen' of een 'leven hebben vol pijn en niets kunnen doen'. Is per persoon verschillend natuurlijk. Ik vind het ook lastig om iets van te voren te zeggen over zo ene dillemma.

Als ik iets van chronische pijn zou hebben, dan zou ik eerder naar hennep grijpen Gebruik ik trouwens nu niet hoor. Geen drugs voor mij
Staat het niet nemen van drugs in het verlengde van je ideologie?
__________________
Oud 14-04-2006, 11:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
suvórov schreef op 14-04-2006 @ 11:54 :
Staat het niet nemen van drugs in het verlengde van je ideologie?
Meer vanwege gezondheidsredenen en geen behoefte tot het nemen van die dingen. Zelfde voor roken.
Harddrugs (de pillen e.d.) zijn niet echt 'vegan'. En sowieso slecht voor je. Mijn broer heeft nu epilepsie. Je kan raden waardoor..
Die dingen zijn alleen maar slecht voor je.
Voor de softdrugs.. dat rook je ook en lijkt me niet goed.

Hennep zelf neem ik wel.. maar niet de soort die men gebruikt voor de special effects
Alleen hennep die gebruikt wordt voor kleding of voor eetbare producten. Hennep zelf is namelijk erg gezond. Maar de drugs is gekweekt met een hoog gehalte van een bepaalde stof.

Maar ik heb ook gewoon geen behoefte tot het nemen van drugs ofzo. Ik weet niet waarom ik het zou proberen of nemen? Alleen wel eens nieuwsgierig erover geweest, maar dan nog ga ik het niet proberen, omdat ik zoveel mensen zie die er nadelige effecten door krijgen. Of die bijna dood zijn gegaan. Het is gewoon slecht voor je.
En het geld wat je er in steekt kan je net zo goed voor andere dingen gebruiken. Van de mensen die op de dansvloer staan met pillen die zeggen dat je het anders niet kan volhouden. Tuurlijk wel. Lukt mij en vele andere toch ook...

Roken ook niet. Hoewel ik dat wel eens een keer geprobeerd heb (een trekje van sigaret). Maar ik snap niet dat men uberhaupt er aan begint. Rokende mensen die longkanker krijgen hebben het aan zichzelf te danken. Heb ik eigenlijk geen medelijden mee.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 14-04-2006, 12:35
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 14-04-2006 @ 11:13 :

@ Syzygy: heb je wel eens nagedacht over de ontbossingen van regenwouden, het wereldvoedselprobleem, en de waarde van een dierenleven? Dit zijn wellicht redenen om geen vlees meer te eten. (zie Tante Beps post)
Ik ben sinds woensdag gestopt met vleeseten...nu nog volhouden.
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 14-04-2006, 12:40
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 14-04-2006 @ 13:35 :
Ik ben sinds woensdag gestopt met vleeseten...nu nog volhouden.
tof!
__________________
look back and laugh
Oud 14-04-2006, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Syzygy schreef op 14-04-2006 @ 13:35 :
Ik ben sinds woensdag gestopt met vleeseten...nu nog volhouden.
Als het een kwestie van ''volhouden'' is wordt het nog moeilijk denk ik. Succes er mee!
Oud 14-04-2006, 12:45
Verwijderd
Citaat:
tante Bep schreef op 13-04-2006 @ 16:52 :

Kijk eens op de ingrediënten lijst. Ik heb laatst couscous met vegetarisch gehakt gemaakt voor twee bands, en ze hadden het niet eens door. Twee zeiden zelfs; wow dat rundergehakt heb je echt lekker gekruid.
Ik ben nu wel benieuwd welk vegetarisch gehakt je daarvoor hebt gebruikt quorngehakt vind ik nooit zo lekker en ik had ooit vegetarisch gehakt van vivera en dat smaakte naar rubber, dus ik ben nog op zoek .
Oud 14-04-2006, 13:11
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Quis schreef op 14-04-2006 @ 13:44 :
Als het een kwestie van ''volhouden'' is wordt het nog moeilijk denk ik. Succes er mee!
Ik bedoel niet volhouden in de zin van dat ik het heel erg moeilijk vind om van vlees af te blijven, (zal er natuurlijk nog wel eens trek in hebben) maar meer dat m;n moeder het er niet echt mee eens is en geenszins rekening met mij wil houden wat dat betreft, dus tja dat wordt vast nog wel eens een avond zonder avondeten dan
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 14-04-2006, 13:17
Verwijderd
gewoon af en toe voor jezelf koken dan maar en verschillende vegaburgers/groenteburgers uitproberen om ipv vlees te doen. Eieren, kaas, noten en peulvruchten kunnen trouwens ook als vervaning. Alleen is voor de meeste kaas stremsel uit de maag van kalfjes gebruikt, daarvoor moet het kalfje dood zijn en dat is dus niet vegetarisch; mozarella is vaak gemaakt met bacteriologisch stremsel (die van de aldi bijvoorbeeld), ah en de natuurwinkel hebben ook gewone kazen met bacteriologisch stremsel.
Oud 14-04-2006, 13:25
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Op zaterdag kook ik meestal voor mezelf dus dan kan ik inderdaad wat vleesvervangers proberen. En dat van die kaas had ik gelezen ja dus dat eet ik ook maar niet meer, at sowieso al niet heel veel kaas. (Het probleem is dus dat ik niet zomaar allemaal spullen d'r bij kan gaan kopen omdat dan de koelkast te vol raakt. Is rottig..nog niet op jezelf wonen )
Hoe doen jullie dat trouwens met E-nummers? Heb gelezen dat je eigenlijk geen E-471 mocht eten maar dat zat en in de boter en in de hagelslag die ik gisteren heb gegeten

Edit: het zit eigenlijk in heel veel dingen
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 14-04-2006, 14:15
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
E nummers checken doen de meeste vegetariërs niet, veganisten wel. Pure chocolade (hagelslag) van eigen merk AH is vegan.
__________________
look back and laugh
Oud 14-04-2006, 14:43
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Hoe doen jullie dat trouwens met E-nummers? Heb gelezen dat je eigenlijk geen E-471 mocht eten maar dat zat en in de boter en in de hagelslag die ik gisteren heb gegeten

Edit: het zit eigenlijk in heel veel dingen [/B]
E471 kan uit dierlijke bron komen, maar wordt meestal vanuit plantaardige bron gewonnen. Het is alleen niet uit te sluiten dat het goed is, dus moet je wel de fabrikant contacteren voor zekerheid.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 14-04-2006, 14:45
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 14-04-2006 @ 15:15 :
E nummers checken doen de meeste vegetariërs niet, veganisten wel. Pure chocolade (hagelslag) van eigen merk AH is vegan.
De meeste vegetariers checken wel E-nummers hoor.
Vooral de grote bekende nummers. Bijvoorbeeld E120 e.d.

Maar er zijn wel ook vegetariers die dat niet checken. Vooral mensen die het net zijn geworden doen er niet moeilijk over of weten niet wat enummers inhouden. Dat komt op een gegeven moment wel als je langer vegetarier bent.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 14-04-2006, 16:18
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
E120 check ik wel als ik een roze iets koop.. voor de rest is er geloof ik nog één ander E-nummer dat echt altijd vega is. Voor veel nummers is het zo dat MEESTAL de plantaardige variant wordt gebruikt, dus daar ga ik dan maar van uit.

Trouwens, dat het vega-gehakt niet van echt te onderscheiden was dat heb ik nog nooit gehad. Er zit toch een heel andere smaak aan!

Ik las laatst op vegatopia een deel over weipoeder, dat dat ook niet vega was. Dat kan best wel zo zijn, maar dat is echt zóó ver doorgeredeneerd.. heb d'r nog nooit echt over nagedacht en denk eerlijk gezegd ook niet dat ik er op ga letten: het zit in zóveel dingen..
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Oud 14-04-2006, 16:19
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Hm ja, ik ken geen vegetariërs die e-nummers checken. En ik doe het eigenlijk ook niet
__________________
look back and laugh
Oud 14-04-2006, 16:23
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Valess gehakt vind ik heel erg lekker, maar dat is alleen vega, niet vegan.
Oud 14-04-2006, 17:51
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 14-04-2006 @ 17:18 :
Trouwens, dat het vega-gehakt niet van echt te onderscheiden was dat heb ik nog nooit gehad. Er zit toch een heel andere smaak aan!


De smaak maak je door gewoon gehaktkruiden te gebruiken.

Citaat:
Ik las laatst op vegatopia een deel over weipoeder, dat dat ook niet vega was. Dat kan best wel zo zijn, maar dat is echt zóó ver doorgeredeneerd.. heb d'r nog nooit echt over nagedacht en denk eerlijk gezegd ook niet dat ik er op ga letten: het zit in zóveel dingen..
Vegatopia sucks... veel daar durfen niet verder een keuze te maken omdat ze zo rekening willen houden met omgeving. Ze doen alsof vegetarier zijn een ongemak is of ziekte. Ze vinden iets verder doorredeneren direct extreem en die mensen willen ze niet hebben daar..

Weipoeder is gewoon niet vegetarisch omdat het iets is wat uit productieproces word gewonnen waar dus stremsel in zit. Lijkt me logisch dat het niet als vegetarisch aangemerkt kan worden.
Maar kan ook wel dat er een productie is van wei waar ze plantaardig stremsel gebruiken. Dat is toch wel navraagwerk.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 14-04-2006, 17:53
Verwijderd
Als je wilt zien wat voor gevolgen je vlees/zuivel/ei-consumptiegedrag heeft: doe de test http://www.mens-dier-voedsel.nl/content/index.php?id=14
Verder ben ik zelf een jaar of 7 vegetarier en eet sinds ruim een jaar praktisch geen zuivel meer, al word ik daar de laatste tijd weer makkelijker in. Honing eet ik wel, het ligt maar net aan je principes, het gaat me niet zozeer om het dierenleed (let wel: het is niet zo dat dat me niks kan schelen) maar meer om veevoerproductie. Uit oogpunt van mijn eigen principes zou ik dus best vis kunnen eten, maar dat doe ik toch niet. Eigenaardig toch...
Oud 14-04-2006, 17:56
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
TechXP schreef op 14-04-2006 @ 18:51 :

Weipoeder is gewoon niet vegetarisch omdat het iets is wat uit productieproces word gewonnen waar dus stremsel in zit. Lijkt me logisch dat het niet als vegetarisch aangemerkt kan worden.
Maar kan ook wel dat er een productie is van wei waar ze plantaardig stremsel gebruiken. Dat is toch wel navraagwerk.
Hmm.. je hebt natuurlijk gelijk, maar ik zei dat het voor mij niet zoveel uitmaakt. Voor iedereen is vegetarisme anders, iedereen doet het op een andere manier en heeft een eigen grens. Ik vind het (te) veel werk om op dit moment óók nog alle fabrikanten langs te bellen om te vragen of de weipoeder wel vega is. Sowieso is het volgens mij een afvalproduct. Maarja, ik vind dit niet zo erg. Gelatine/Luizen (E120) vind ik erger..
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Oud 14-04-2006, 17:59
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Maryk schreef op 14-04-2006 @ 18:53 :
Uit oogpunt van mijn eigen principes zou ik dus best vis kunnen eten, maar dat doe ik toch niet. Eigenaardig toch...
Ook veel vis tegenwoordig komt uit kwekerijen.. en dan heb je ook weer binding met veevoer
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 14-04-2006, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 13-04-2006 @ 17:12 :
Hoewel ik me afvraag of dat lang blijft duren als ik op mezelf woon.
Vegetariër zijn is een bewuste keuze. Je doet het voor jezelf dus ga het niet ineens als iets vanzelfsprekends beschouwen. Persoonlijk word ik gestoord als een mening mij wordt opgedrongen of het nu om geloof of eten gaat. Dus laat je moeder vlees eten als ze dat wilt.
Oud 14-04-2006, 18:27
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
White Trash schreef op 14-04-2006 @ 19:09 :
Vegetariër zijn is een bewuste keuze. Je doet het voor jezelf dus ga het niet ineens als iets vanzelfsprekends beschouwen. Persoonlijk word ik gestoord als een mening mij wordt opgedrongen of het nu om geloof of eten gaat. Dus laat je moeder vlees eten als ze dat wilt.
Zie je mij ergens posten dat ik haar vegetariër zijn opdring dan? Integendeel, ze zijn uit zichzelf een beetje bewuster gaan eten en zeggen nú dat het toch wel goed is enzo. Ik maak ook regelmatig vlees voor hen en heb het praktisch nooit over dierenleed/vegetariër zijn/bio-industrie, op z'n hoogst een keer om ze een beetje te pesten. Juist omdat ik er zelf een hekel aan heb als mensen hun mening aan je opdringen let ik er wel op dat niet bij hen te doen

Toevallig dat we het er pas dus wel over hadden, ze zei dat als ik op mezelf woon ze ws. inderdaad weer bijna alleen maar vlees zullen gaan eten. Toch typisch, als ze met mij mee vega eten vindt ze het wel goed dat ze zo iets minder vlees wegwerken, maar kennelijk gaat de smaak en het automatisme toch voor als er niemand anders meer is die zich ermee bezig houdt
Oud 14-04-2006, 19:46
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 14-04-2006 @ 17:18 :
Ik las laatst op vegatopia een deel over weipoeder, dat dat ook niet vega was. Dat kan best wel zo zijn, maar dat is echt zóó ver doorgeredeneerd.. heb d'r nog nooit echt over nagedacht en denk eerlijk gezegd ook niet dat ik er op ga letten: het zit in zóveel dingen..
Noem eens wat dingen dan. Ik ken het alleen van vla.
Oud 14-04-2006, 20:00
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 14-04-2006 @ 20:46 :
Noem eens wat dingen dan. Ik ken het alleen van vla.
En Taksi.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 15-04-2006, 20:08
Azaelia
Avatar van Azaelia
Azaelia is offline
Als je echt veganist wilt worden zijn er denk ik geen grenzen. Denk eens aan waarvan lijm wordt gemaakt die in je schoenzolen zit. Je kan eigenlijk wel door blijven gaan. Ik denk dat het al heel wat is als mensen gewoon bewust zijn van leed wat zich voordoet onder dieren voor ons. En als daar ook maar een klein beetje in wordt veranderd, bijvoorbeeld door het vlees niet meer te eten, of geen dingen van bedreigde diersoorten te kopen, denk ik dat er al een stap in de goede richting wordt gemaakt.
__________________
In a world, in which what we want, is only what we want, untill it is ours.
Oud 15-04-2006, 20:15
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
deliana schreef op 15-04-2006 @ 21:08 :
Als je echt veganist wilt worden zijn er denk ik geen grenzen. Denk eens aan waarvan lijm wordt gemaakt die in je schoenzolen zit. Je kan eigenlijk wel door blijven gaan. Ik denk dat het al heel wat is als mensen gewoon bewust zijn van leed wat zich voordoet onder dieren voor ons. En als daar ook maar een klein beetje in wordt veranderd, bijvoorbeeld door het vlees niet meer te eten, of geen dingen van bedreigde diersoorten te kopen, denk ik dat er al een stap in de goede richting wordt gemaakt.
Elke stap is goed. Hoe klein ook.

Maar veganist worden is echt niet moeilijk. Ik heb vegan shoes Ook de lijm is ok. De meeste lijm is nu wel vooral synthetisch.

Aanbod van vegan schoenen is steeds meer. Sommige merken zetten het er zelfs bij. Ik heb bijvoorbeeld pas hardloopschoenen gekocht van het merk New Balance. (www.newbalance.nl). Die zetten gewoon op hun site of ze vegan zijn.

Ik wil gewoon aangeven, dat mensen altijd doen dat het lastig of moeilijk is, maar dat is het gewoon niet. Als je met een instelling loopt dat het lastig en moeilijk is, dan zal je snel stoppen er mee. Ook als je dat overneemt van je omgeving die vooroordelend bezig is enzo.

Ik heb totaal geen problemen met mijn leefstijl. Ik ben er erg blij mee. Ik voel me stukken gelukkiger, voel me beter in mijn vel. Ik voel echt dat ik hiermee wat beteken voor de mens, dier en natuur.
En ik ga er zover mogelijk mee.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 15-04-2006, 22:14
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Juice schreef op 14-04-2006 @ 21:00 :
En Taksi.
Vrij veel koekjes, hagelslag en nog wel meer...

Mja.. ben er vandaag achtergekomen dat in pure hagelslag geen weipoeder zit dus mss ga ik dat dan wel eten..
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Oud 16-04-2006, 16:59
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
deliana schreef op 15-04-2006 @ 21:08 :
Als je echt veganist wilt worden zijn er denk ik geen grenzen. Denk eens aan waarvan lijm wordt gemaakt die in je schoenzolen zit. Je kan eigenlijk wel door blijven gaan. Ik denk dat het al heel wat is als mensen gewoon bewust zijn van leed wat zich voordoet onder dieren voor ons. En als daar ook maar een klein beetje in wordt veranderd, bijvoorbeeld door het vlees niet meer te eten, of geen dingen van bedreigde diersoorten te kopen, denk ik dat er al een stap in de goede richting wordt gemaakt.
Daarom denk ik ook dat je je eigen grenzen moet stellen, en veganisten doen dit ook. De een eet geen broodjes gemaakt van meel voor witbrood, omdat dat uit een bedrijf komt waar ook eieren en melk verwerkt worden, en de machines vaak niet tussendoor schoongemaakt worden. (bijvoorbeeld). De ander eet dit wel. Het ligt er maar net aan hoe ver je wilt gaan, hoe ver je vindt dat je kan gaan om het nog 'leuk' te houden. In een televisie zit gelatine, in foto's ook (of in het ontwikkelen, ik weet het niet precies meer) Zelfs fietsbanden zijn niet vegan, las ik laatst ergens. Ik weet niet of dat zo is.
Misschien moeten we allemaal maar fruitariër worden

En verder:
Citaat:
Elke stap is goed. Hoe klein ook.
__________________
look back and laugh
Oud 16-04-2006, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 16-04-2006 @ 17:59 :
In een televisie zit gelatine, in foto's ook (of in het ontwikkelen, ik weet het niet precies meer)
In/op het fotorolletje
Oud 16-04-2006, 22:05
TechXP
TechXP is offline
Het is trouwens wel zo dat waar een wil is een weg is.
Geen vegan fietsbanden (kan in de rubber zitten waar caseine bij wordt gebruikt verkregen uit melk vaak. Zit ook in andere producten, zoals condooms), dan zoeken naar eentje die wel banden heeft waarbij in dat proces iets anders gebruikt wordt. Kortom... zoeken.. en als het er echt niet is. Dan kan je kijken of het noodzakelijk is. Fietsen is denk beter dan auto rijden
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 16-04-2006, 23:17
Azaelia
Avatar van Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:
TechXP schreef op 15-04-2006 @ 21:15 :
Elke stap is goed. Hoe klein ook.

Maar veganist worden is echt niet moeilijk. Ik heb vegan shoes Ook de lijm is ok. De meeste lijm is nu wel vooral synthetisch.

Aanbod van vegan schoenen is steeds meer. Sommige merken zetten het er zelfs bij. Ik heb bijvoorbeeld pas hardloopschoenen gekocht van het merk New Balance. (www.newbalance.nl). Die zetten gewoon op hun site of ze vegan zijn.

Ik wil gewoon aangeven, dat mensen altijd doen dat het lastig of moeilijk is, maar dat is het gewoon niet. Als je met een instelling loopt dat het lastig en moeilijk is, dan zal je snel stoppen er mee. Ook als je dat overneemt van je omgeving die vooroordelend bezig is enzo.

Ik heb totaal geen problemen met mijn leefstijl. Ik ben er erg blij mee. Ik voel me stukken gelukkiger, voel me beter in mijn vel. Ik voel echt dat ik hiermee wat beteken voor de mens, dier en natuur.
En ik ga er zover mogelijk mee.
Oeh dat is wel vet! Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. Ik zal eens gaan kijken. Momenteel wordt er voor teveel dingen dierlijk materiaal gebruikt. Helaas. Het enige wat ertegen gedaan kan worden is als er geen vraag meer naar is. Dit zal nooit gebeuren maar toch vind ik het verminderen ervan al heel goed.

(trouwens even half ontopic, hebben meer mensen gehoord dat er een vingerhoedje aan puss in een liter melk zit, en dat op roze koeken een laag gestampte luizen zit? (nee ik heb nog niet op internet gezocht, binnenkort))
__________________
In a world, in which what we want, is only what we want, untill it is ours.
Oud 16-04-2006, 23:36
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
deliana schreef op 17-04-2006 @ 00:17 :
Oeh dat is wel vet! Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. Ik zal eens gaan kijken. Momenteel wordt er voor teveel dingen dierlijk materiaal gebruikt. Helaas. Het enige wat ertegen gedaan kan worden is als er geen vraag meer naar is. Dit zal nooit gebeuren maar toch vind ik het verminderen ervan al heel goed.

Als men gewoon mailtjes stuurt naar fabrikanten, dan worden ze uiteindelijk ook wel bewuster van dat er groepen zijn die bezwaren hebben.

Citaat:
(trouwens even half ontopic, hebben meer mensen gehoord dat er een vingerhoedje aan puss in een liter melk zit, en dat op roze koeken een laag gestampte luizen zit? (nee ik heb nog niet op internet gezocht, binnenkort))
ja lekker dat melk he.. daarom drink ik het niet Sojamelk is lekkerder.

Roze koeken hebben E120 als kleurstof. Dat is van luizen afkomstig. Bijna alle rode/roze dingen hebben dat wel. Dus het is wel uitkijken.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 17-04-2006, 11:20
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
TechXP schreef op 17-04-2006 @ 00:36 :
Als men gewoon mailtjes stuurt naar fabrikanten, dan worden ze uiteindelijk ook wel bewuster van dat er groepen zijn die bezwaren hebben.



ja lekker dat melk he.. daarom drink ik het niet Sojamelk is lekkerder.

Roze koeken hebben E120 als kleurstof. Dat is van luizen afkomstig. Bijna alle rode/roze dingen hebben dat wel. Dus het is wel uitkijken.
Ik meende dat in het merk van glace koeken het NIET zit, maar in heel veel andere dingen wel (oa. oranjekoek )

Edit: vond je sojamelk trouwens altijd al lekker? Ik heb 't nl een keer gehad en ik vond het véél te zoet! Sowieso gebruik ik geen liter melk per week (zolang is 't houdbaar) en m'n familie ook niet dus dat is wel jammer
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Oud 17-04-2006, 11:51
Verwijderd
sojamelk vind ik wel lekker om chocolademelk van te maken, en sojapudding is ook lekker.
Oud 17-04-2006, 12:11
Verwijderd
Citaat:
ArtemisQ schreef op 17-04-2006 @ 12:20 :
Edit: vond je sojamelk trouwens altijd al lekker? Ik heb 't nl een keer gehad en ik vond het véél te zoet! Sowieso gebruik ik geen liter melk per week (zolang is 't houdbaar) en m'n familie ook niet dus dat is wel jammer
Misschien eens een ander merk proberen? De sojamelk van Soy Life vind ik TE smerig, maar die van alpro is echt lekker, er zit best veel verschil tussen dus. En als je gewoon elke dag een groot glas sojamelk drinkt, is zo'n pak in 4 dagen leeg, dat kan wel. Alpro heeft trouwens ook kleine pakjes (250 ml) (ook in banaan en bosvruchtensmaak), maar die zijn wel wat duurder.
Oud 17-04-2006, 12:32
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 17-04-2006 @ 12:20 :
Ik meende dat in het merk van glace koeken het NIET zit, maar in heel veel andere dingen wel (oa. oranjekoek )


Juist die glace koeken... laatste keer dat ik checkte iig wel

Citaat:
Edit: vond je sojamelk trouwens altijd al lekker? Ik heb 't nl een keer gehad en ik vond het véél te zoet! Sowieso gebruik ik geen liter melk per week (zolang is 't houdbaar) en m'n familie ook niet dus dat is wel jammer
Ik was vroeger een echte melkdrinker. Ging zo op een dag een pak doorheen Maar vind sojamelk lekkerder. Ben ik pas een jaar nadat ik gestopt was met melk gaan drinken ongeveer.
Je hebt veel verschillende sojamelken. Je kan het zelf ook maken. Maar je hebt ook die niet gezoet zijn, wel gezoet, met smaak, chocovariant.. etc.

Maar je hebt ook gewone pakken en natural fresh (alpro). De laatste zijn erg lekker. Meer smaak.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 17-04-2006, 12:32
TechXP
TechXP is offline
De yofu (de yoghurt) is ook erg lekker.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 17-04-2006, 20:35
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
http://www.imdb.com/title/tt0379225/
__________________
Oud 17-04-2006, 20:55
TechXP
TechXP is offline
Goede documentaire. Zag hem laatst op tv.

Deze is ook goed:

http://video.google.com/videoplay?do...19433163515470
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 18-04-2006, 21:22
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
TechXP schreef op 17-04-2006 @ 21:55 :
Goede documentaire. Zag hem laatst op tv.

Deze is ook goed:

http://video.google.com/videoplay?do...19433163515470
Sorry hoor, maar ik weet niet hoe jij zo'n documantaire als "goed" kunt bestempelen. Ik weet niet wat jouw idee is van iets "goeds", maar ik vind dit vooral schokkend en misselijk makend, en ja, ik heb hem na de beelden van 20 katten die in een klein hokje vergast worden en daarna op de grond gegooid uitgezet. Noem me maar laf. Ik kan hier niet naar kijken. Ik weet niet wat het over jou zegt dat jij dat WEL kunt, misschien voel je je superieur genoeg om te weten dat jij er niks mee te maken hebt, maar ookal zou ik hier 100% schuldeloos aan zijn zou ik er nog niet naar kunnen kijken.
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Oud 18-04-2006, 21:37
TechXP
TechXP is offline
Ik zeg toch niet dat ik me superieur voel?

Ik vind de documentaire erg goed opgebouwd. En spreekt mensen aan. Ik heb de documentaire afgekeken. Kende veel beelden wel.. en op een gegeven moment kan je er een beetje voor afsluiten. Maar heb wat tranen weggepinkt bij het zien in ieder geval.

Maar de documentaire heeft wel effect. Op internet al veel verhalen gevonden van mensen die gekeken hebben en daarna vegetarier of veganist zijn geworden. En dat is het doel er van. Daarom ook goed.

Leuk is wat anders natuurlijk...
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 18-04-2006, 21:49
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
TechXP schreef op 18-04-2006 @ 22:37 :
Ik zeg toch niet dat ik me superieur voel?

Ik vind de documentaire erg goed opgebouwd. En spreekt mensen aan. Ik heb de documentaire afgekeken. Kende veel beelden wel.. en op een gegeven moment kan je er een beetje voor afsluiten. Maar heb wat tranen weggepinkt bij het zien in ieder geval.

Maar de documentaire heeft wel effect. Op internet al veel verhalen gevonden van mensen die gekeken hebben en daarna vegetarier of veganist zijn geworden. En dat is het doel er van. Daarom ook goed.

Leuk is wat anders natuurlijk...
Hm, dat scheelt alweer. Ik heb hem in mijn omgeving ook aan wat mensen laten zien, slechts 1 vleeseter heeft hem helemaal uitgekeken, omdat hij vond dat het van zichzelf "moest", omdat hij er bewust aan meewerkt. De meeste vegetariers zijn er gauw mee opgehouden, maar hebben het wel aan anderen laten zien die of er niks mee te maken wilden hebben of er door zijn gaan nadenken. het zet je inderdaad wel aan het denken, al is het erg dat sommige mensen zoiets nodig hebben voor ze zich bewust worden van wat er gebeurd in deze wereld...
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Oud 18-04-2006, 21:55
TechXP
TechXP is offline
Inderdaad erg dat sommige mensen het nodig hebben. Daarom ook goed dat deze documentaires gemaakt worden.

Ik hoop dat het veel teweeg brengt. Deze zou ook getoond moeten worden op tv en op scholen. Maar denk niet dat dat snel gebeurd.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 18-04-2006, 22:04
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Denk ook niet dat dat zou werken, als de beelden te schokkend zijn kijken mensen niet meer. Misschien hypocriet, maar zo werkt het wel. Dan kun je beter je informatie iets minder schokkend overbrengen, dan komt het ws. beter aan.
Oud 18-04-2006, 22:11
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
Dat is ook mijn punt. Ik heb hem afgezet ongeveer na dat die hond in een afvalcompressor werd gegooid omdat ik het niet meer trok. De gedachte dat je kan aantonen door heel veel reële, schokkende en relevante beelden te laten zien is terecht maar daar tegenover staat dat de meeste mensen het daardoor niet kunnen opbrengen het te kijken.
__________________
Oud 18-04-2006, 22:54
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloem schreef op 18-04-2006 @ 23:04 :
Denk ook niet dat dat zou werken, als de beelden te schokkend zijn kijken mensen niet meer. Misschien hypocriet, maar zo werkt het wel. Dan kun je beter je informatie iets minder schokkend overbrengen, dan komt het ws. beter aan.
Geloof me maar het werkt Maar het ligt wel per publiek anders hoe het gaat werken. Sommige mensen bereik je meer idd door een wat minder schokkende campagne.

Maar shock-campagnes werken ook zeer goed. Alleen bij deze documentaire kan de kijker zelf ook uit zetten. In de VS was een groep die het goed deed. Koop een busje. Rust ze uit met grote LCD schermen en geluidsboxen. En ga rondtoeren door de straten.
Probeer het dan maar eens uit te zetten

Maar wat betreft deze docu.. op internet zie ik toch wel dat er heel wat mensen zijn die bewuster zijn geworden. Succesvol dus.

Het gaat er trouwens niet eens om dat mensen de show volledig uit zitten. Al zijn het de eerste minuten die men ziet. Het blijft in hun geest hangen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Vegetariërs?
Calyx
157 30-09-2007 12:48
Eten & Drinken Algemeen Vegetarisme en Veganisme Topic #2
Verwijderd
93 30-07-2006 15:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.