Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2010, 21:45
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Waarom jongens tepels hebben
Omdat meisjes ze hebben! Als ik me goed herinner, is ieder kind de eerste acht (?) weken van z'n leven een meisje. Pas dan 'splitsen' zich de geslachten en wordt de ene helft écht een meisje en de andere helft krijgt (alsnog) z'n piemeltje. Maar ondertussen hebben ze dus ook al tepels, geloof ik, en die raken ze niet meer kwijt.
Oud 17-09-2010, 10:23
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Citaat:
Omdat meisjes ze hebben! Als ik me goed herinner, is ieder kind de eerste acht (?) weken van z'n leven een meisje. Pas dan 'splitsen' zich de geslachten en wordt de ene helft écht een meisje en de andere helft krijgt (alsnog) z'n piemeltje. Maar ondertussen hebben ze dus ook al tepels, geloof ik, en die raken ze niet meer kwijt.
Zo heb ik het wel geleerd (tijdsperiode, geen idee), in ieder geval. Maar daar komt ook onze clitoris vandaan, dat is een soort start van een penis, maar bij meisjes ontwikkelt die dus niet verder.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Oud 17-09-2010, 18:56
Verwijderd
Als je rood haar hebt, en je verft het blauw, krijg je dan paars haar? Ik kan het helaas niet op mezelf uitproberen, want ik heb geen rood haar
Oud 18-09-2010, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Als je rood haar hebt, en je verft het blauw, krijg je dan paars haar? Ik kan het helaas niet op mezelf uitproberen, want ik heb geen rood haar
Als je wit haar hebt en je verft het zwart, krijg je dan grijs haar?

Ik denk dat het ervan afhangt, hoeveel kleurstof je gebruikt.
Oud 21-09-2010, 00:41
HFSH
Avatar van HFSH
HFSH is offline
Citaat:
Omdat meisjes ze hebben! Als ik me goed herinner, is ieder kind de eerste acht (?) weken van z'n leven een meisje. Pas dan 'splitsen' zich de geslachten en wordt de ene helft écht een meisje en de andere helft krijgt (alsnog) z'n piemeltje. Maar ondertussen hebben ze dus ook al tepels, geloof ik, en die raken ze niet meer kwijt.
Mannen hebben zelfs onderontwikkelde melkklieren. En kunnen onder invloed van bepaalde hormonen ook melk produceren!
__________________
"We shall dive down through black abysses…
and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever."
Oud 21-09-2010, 20:25
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Als je rood haar hebt, en je verft het blauw, krijg je dan paars haar? Ik kan het helaas niet op mezelf uitproberen, want ik heb geen rood haar
Volgens mij gaat dat alleen op als kleuren kunnen mengen of niet genoeg dekken. Haarverf is denk ik vrij dekkend en dus zal het niet gaan. Misschien als je het verdund gebruikt.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 25-09-2010, 20:46
Gyarados
Avatar van Gyarados
Gyarados is offline
Ik heb een hele slechte conditie, en het wordt gewoon niet beter. Ik moet aanstaande dinsdag een coopertest doen voor school, maar ik ben gewoon heel slecht en heb heel snel dat mijn hart echt veel te snel gaat kloppen. Zeker in de felle zon op het voetbalveld buiten is het erg, met binnengym heb ik er veel minder last van. Ik ben niet te dik en ik fiets altijd naar school, ik zit op tafeltennis, heb twee tot vier uur in de week gym, maar heb gewoon een hele slechte conditie. Ik zie erg tegen de coopertest op.

Vorig jaar heb ik hem ook gedaan, maar toen was het op een beter veld en het was ook lekker koel, dat ging wat beter. Volgens mij heb ik mijn cijfer niet teruggekregen, maar ik had dacht ik zes rondjes gelopen om een hockeyveld of zo. Ik zit nu op drie Atheneum en ik ben -uiteraard- een jongen. Ik heb ook al mijn hele leven het gevoel dat ik onhandig ben en dat ik een slecht motoriek heb.

Wat is de oorzaak van mijn slechte conditie? Kunnen vitaminen een belangrijke rol spelen?

En @above: ik heb geleerd dat de je na de eerste weken óf een balzak krijgt, óf een eierstok.
__________________
VWO3
Oud 26-09-2010, 09:22
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Fietsen naar school hangt voor inspanning enorm af van hoe ver je moet fietsen (alles onder 5 kilometer zet niet echt zoden aan de dijk) en hoe hard je naar school fietst. En bij tafeltennis maak je niet echt afstanden qua rennen.
De enige mogelijkheid om een betere conditie te krijgen is dus om intensievere sport te gaan doen (dus vaker dingen waar je voor moet rennen en waar je écht moe van wordt).

Mocht het nou zo zijn dat je bij dingen als een trap oplopen, rustig fietsen of een wandeling al last hebt van een snel kloppend hart, dan is misschien een lichamelijke oorzaak voor je slechte conditie te overwegen. Maar als ik dit zo hoor, is het een typisch geval van te weinig intensief sporten.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 26-09-2010, 18:17
Opinie
Opinie is offline
Hoe we in gods naam zo geavanceerd kunnen zijn van binnen. Alles is perfect geregeld, zonder fouten. Geweldig, en niemand zal ooit weten hoe het kan...
Oud 26-09-2010, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Hoe we in gods naam zo geavanceerd kunnen zijn van binnen. Alles is perfect geregeld, zonder fouten. Geweldig, en niemand zal ooit weten hoe het kan...
Nou ja, perfect & zonder fouten, dat valt nog weleens knap tegen hoor.

En hoe het kan, dat weten we heel goed, dat heet "evolutie".
Oud 26-09-2010, 18:29
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Hoe we in gods naam zo geavanceerd kunnen zijn van binnen. Alles is perfect geregeld, zonder fouten. Geweldig, en niemand zal ooit weten hoe het kan...
Ik krijg bij zulke vragen altijd het gevoel dat we het wel degelijk weten. Persoonlijk gok ik op:

1. we zijn niet perfect (denk aan kanker en blindedarmen)
2. alles wat niet perfect genoeg was, ging dood, alles wat beter was, bleef leven. Als er variatie is (en die is er, want DNA maakt af en toe foutjes, of hoe zeg je dat) dan hoef je slecht even te wachten (paar miljard jaar :')) en je hebt vanzelf dat sommige variaties beter waren en variaties daarop weer beter, tot je iets geavanceerds overhoudt.

Oh, ik was weer eens te laat. :') Maar goed, ik vond hetzelfde, dus.
Oud 27-09-2010, 16:24
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Hoe we in gods naam zo geavanceerd kunnen zijn van binnen. Alles is perfect geregeld, zonder fouten. Geweldig, en niemand zal ooit weten hoe het kan...
Sowiso het hele ouder worden is de oorzaak van foutjes en het verminderen van kwaliteit van DNA. Het vermeerderd zich keer op keer bij het delen van cellen, met telkens kans op foutjes en de uiteinde worden steeds korter tot het moment dat er belangrijke informatie niet meer meegecopieerd wordt. Verder zijn er nog foutjes genoeg te bedenken
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 28-09-2010, 21:24
goeieboeie
goeieboeie is offline
Ik zou wel es willen weten hoe diep een vagina nou echt is... Volgens de een 13 centimeter gemiddeld maar een ander zegt dan weer dat je er zo een lul van 20 helemaal in kan douwen?
Oud 28-09-2010, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Ik zou wel es willen weten hoe diep een vagina nou echt is... Volgens de een 13 centimeter gemiddeld maar een ander zegt dan weer dat je er zo een lul van 20 helemaal in kan douwen?
In rust is de vagina 7 à 10 diep. Als een vrouw seksueel opgewonden is, wordt de vagina dieper, tot ongeveer 10 à 15 cm. Maar het is allemaal soepel weefsel, en als een vrouw opgewonden is wordt het nog rekbaarder, dus het kan ook best 20 cm worden als dat nodig is en als dat rustig wordt opgebouwd. En daarna krimpt het ook gewoon weer allemaal ineen tot 'ruststand'.
Oud 28-09-2010, 21:38
goeieboeie
goeieboeie is offline
Ah zo dan kruipt het gewoon ergens tussendoor ofso xd

Nu ga ik het vergelijken met een lul die steeds groter wordt, maar dan iets naar binnen, maar das dan ook weer fout denkik
Oud 28-09-2010, 21:40
Verwijderd
Het werkt inderdaad wel anders, maar dat is wel de makkelijkste vergelijking
Oud 12-10-2010, 19:29
anoniem1996
anoniem1996 is offline
meet jij dat soms op?
Oud 12-10-2010, 20:11
Verwijderd
Citaat:
meet jij dat soms op?
Ik niet (ik neem aan dat je het tegen mij had) maar een groot aantal gynaecologen en anatomen heeft het kennelijk bij genoeg vrouwen opgemeten om met een gemiddelde te komen en dat in mijn studieboek te zetten
Oud 14-10-2010, 20:16
anoniem1996
anoniem1996 is offline
Citaat:
Ik niet (ik neem aan dat je het tegen mij had) maar een groot aantal gynaecologen en anatomen heeft het kennelijk bij genoeg vrouwen opgemeten om met een gemiddelde te komen en dat in mijn studieboek te zetten
ok bedankt en inderdaad had ik het tegen jou
Oud 18-10-2010, 17:06
Verwijderd
Stel, je pakt een baby en zet die in een rode kamer. Daar voedt je hem op. Je zorgt ervoor dat alles waar kindlief mee in aanraking komt rood is. Kan je hem dan kleurenblind maken?

Voor de duidelijkheid, ik ben het niet van plan
Oud 18-10-2010, 21:08
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Kleurenblindheid wordt niet bepaald door je hersenen, maar door de kegeltjes in je ogen die kleurenzien mogelijk maken. Bij kleurenblindheid is 1 of meer van die kegeltjessoorten kapot, waardoor je bepaalde kleuren niet kunt zien.
Wel is het zo dat als je een kind de eerste jaren van zijn leven zou blinddoeken, hij dan niet goed kan zien als je dan rond het 7e jaar de blinddoek af zou doen. Dit komt namelijk doordat je moet leren kijken. Dus je ogen leren richten op waar je naar kijkt, en leren scherpstellen. Dat kun je dus wel beïnvloeden.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 19-10-2010, 07:40
Verwijderd
Ik kan me wel voorstellen dat dat kind, als hij uit de rode kamer komt, moeite heeft om andere kleuren dan rood te interpreteren. Ja natuurlijk kent hij de namen er niet voor , maar hij weet dan ook gewoon niet wat hij ermee moet.
Offtopic:
Trouwens, ook interessant, al heeft het niets met biologie te maken maar meer met antropologie de interpretatie van kleur verschilt erg per cultuur. De oude Grieken maakten helemaal geen onderscheid in kleuren, alleen in licht-donker-grijstinten en rood. Veel Papoea-Nieuw-Guineaanse talen kennen ook geen woorden voor kleuren, alleen voor helderheden. In het Oud-Welsh kennen ze geen bruin, grijs, blauw en groen zoals wij dat kennen, in plaats daarvan hadden ze een term voor sommige tinten groen, een term voor de overige tinten groen, blauwe en sommige tinten grijs, en een term voor de overige tinten grijs en bruin. In Rusland beschouwen ze wat wij 'lichtblauw' en 'donkerblauw' noemen als twee aparte kleuren. Bron: John Lloyd - The book of general ignorance
Oud 27-10-2010, 19:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoe kan het dat ik vaak moet niesen of hoesten als ik met een wattenstaafje m'n oren schoonmaak? Ik heb het bij m'n ene oor ook erger dan bij m'n andere.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 27-10-2010, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan het dat ik vaak moet niesen of hoesten als ik met een wattenstaafje m'n oren schoonmaak? Ik heb het bij m'n ene oor ook erger dan bij m'n andere.
Waarschijnlijk kruisen zenuwbaantjes die een niesprikkel doorgeven gevoelszenuwbaantjes uit je oren! Dat is tenminste wel de reden waarom veel mensen niezen als ze in fel licht kijken (gevoelszenuw uit het oog) of hun wenkbrauwen epileren (gevoelszenuw van de huid daar). Als een zenuw een signaal doorgeeft, verplaatst een elektrisch ladinkje zich over de zenuw. Als een andere zenuw daar heel dichtbij ligt of deze zelfs aanraakt, kan de elektrische lading van die zenuw daar plaatselijk door veranderen, waardoor er in die zenuw ook een signaaltje wordt opgewekt. Waarom je dit effect vooral bemerkt in het geval van niesprikkels weet ik niet.
Oud 28-10-2010, 15:51
HangInThere
Avatar van HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Waarschijnlijk kruisen zenuwbaantjes die een niesprikkel doorgeven gevoelszenuwbaantjes uit je oren!
Yup, beter bekend als de zenuw van Alderman, zijtakje van de nervus vagus:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alderman%27s_nerve
__________________
Freedom, is never having to say you're sorry.
Oud 21-11-2010, 19:28
Bright Blue
Bright Blue is offline
Er zijn allemaal medicijnen tegen depressie, maar wat ik mij afvraag, hoe hebben ze dit vroeger opgelost? Ging vroeger iemand als ie depressief was, gewoon dood? Dat lijkt me sterk. Maar wat ik me dus eigenlijk afvraag, bestaat de ziekte depressie echt, of zit het gewoon 'tussen de oren' van mensen?
__________________
mijn handtekening
Oud 21-11-2010, 21:00
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik zou zeggen: beide. Maar voor de rest heb ik geen flauw idee. Hoewel er vroeger ook wel depressieve mensen geweest zullen zijn, neem ik aan. Net zoals ze vroeger ook dyslectie hadden, alleen heette dat niet zo.
Oud 21-11-2010, 21:59
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Er zijn allemaal medicijnen tegen depressie, maar wat ik mij afvraag, hoe hebben ze dit vroeger opgelost? Ging vroeger iemand als ie depressief was, gewoon dood? Dat lijkt me sterk. Maar wat ik me dus eigenlijk afvraag, bestaat de ziekte depressie echt, of zit het gewoon 'tussen de oren' van mensen?
Je gaat niet dood aan een depressie (tenminste, causaal gezien niet). Medicijn tegen depressie is pas eind jaren 80 gevonden en ook effectieve therapie bestond niet voor de twintigste eeuw. Ze zullen vroeger ongetwijfeld behandelmethoden hebben gehad, aderlatingen ofzo, maar die zullen vast niet gewerkt hebben.

En antwoord op je laatste vraag, ik zou zeggen dat depressie een ziekte is die tussen je oren zit, maar daarom niet minder echt is.
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Oud 21-11-2010, 22:12
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Ik weet niet of het hier hoort maar ik vind het niet de moeite waard om er een topic voor te openen. Sinds kort, ik denk een jaar of 2, moet ik huilen bij alle emotionele dingen op tv. Vroeger had ik daar nooit last van, het is ook niet zo dat ik opeens meer meeleef dan vroeger. Het enige verschil is dat er nu tranen bij komen. Waar ligt dat aan?
Dit heb ik ook! Ik heb eigenlijk altijd m'n pil de schuld gegeven maar nu ik er zo over nadenk had ik het niet m'n eerste paar 'pil jaren'.

Zal ongetwijfeld iets hormonaals zijn
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Oud 21-11-2010, 22:16
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Vraag 1: Weet iemand waar 'rillingen over je rug' vandaan komen? Iedereen kent wel het 'nagels over het schoolbord' gevoel. Ik heb dat heel snel, als ik met m'n mes uitschiet over m'n bord of zelfs alleen maar m'n nagels vijl krijg ik al onwijs de kriebels (van dit opschrijven trouwens ook )

Vraag 2: werken tandpasta's tegen gevoelige tanden? En zo ja, hoe en welke werkt het best
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Oud 21-11-2010, 22:21
Picidae
Picidae is offline
Citaat:
Dit heb ik ook! Ik heb eigenlijk altijd m'n pil de schuld gegeven maar nu ik er zo over nadenk had ik het niet m'n eerste paar 'pil jaren'.

Zal ongetwijfeld iets hormonaals zijn
Lijkt me niet, ik heb er ook wel eens last van en mis jullie hormonen

Citaat:
Fosca schreef:
Vraag 1: Weet iemand waar 'rillingen over je rug' vandaan komen? Iedereen kent wel het 'nagels over het schoolbord' gevoel. Ik heb dat heel snel, als ik met m'n mes uitschiet over m'n bord of zelfs alleen maar m'n nagels vijl krijg ik al onwijs de kriebels (van dit opschrijven trouwens ook )
Ben ik ook wel benieuwd naar.


Citaat:
Fosca schreef:
Vraag 2: werken tandpasta's tegen gevoelige tanden? En zo ja, hoe en welke werkt het best
Wiki weet het

tandpasta's voor gevoelige tanden, met als actieve bestanddeel strontiumchloride, kaliumnitraat of formaldehyde die de blootliggende dentinetubuli of dentinekanaaltjes afstoppen. Ook tandpasta's met zeer hoge fluorgehalte kunnen tandgevoeligheid verminderen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tandpasta
Oud 21-11-2010, 23:43
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Lijkt me niet, ik heb er ook wel eens last van en mis jullie hormonen
Hmm, maar ik bedoel eigenlijk niet 'wel eens last van'. Een beetje overlijdensadvertentie kan mij al aan het huilen maken en ik moest laatst zelfs huilen van een reclame over kankerbestrijding Huilen is misschien zelf een beetje groot woord, er komen eigenlijk alleen tranen naar boven.

Op zich niet heel vervelend maar soms vind ik het een beetje genant. Laatst vertelde iemand me dat haar moeder erg ziek was en daar moest ik van huilen terwijl dat meisje het gewoon droog hield. Ben benieuwd waar dat verschil vandaan komt en waarom ik dit vroeger niet had.
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Oud 22-11-2010, 13:05
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Ik zou zeggen: beide. Maar voor de rest heb ik geen flauw idee. Hoewel er vroeger ook wel depressieve mensen geweest zullen zijn, neem ik aan. Net zoals ze vroeger ook dyslectie hadden, alleen heette dat niet zo.
Hm, dat is waar. En mensen met een handicap.

Citaat:
Je gaat niet dood aan een depressie (tenminste, causaal gezien niet). Medicijn tegen depressie is pas eind jaren 80 gevonden en ook effectieve therapie bestond niet voor de twintigste eeuw. Ze zullen vroeger ongetwijfeld behandelmethoden hebben gehad, aderlatingen ofzo, maar die zullen vast niet gewerkt hebben.

En antwoord op je laatste vraag, ik zou zeggen dat depressie een ziekte is die tussen je oren zit, maar daarom niet minder echt is.
Ik had het even opgezocht, blijkt dat ze vroeger bij vrouwen wel de baarmoeder eruit haalden omdat ze dachten dat de depressie daarin zat. Best wel raar eigenlijk!
Maar wat ik me dan weer afvraag, zouden er vroeger meer mensen zelfmoord hebben gepleegd dan nu?
__________________
mijn handtekening
Oud 23-11-2010, 23:01
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Denk het niet, wikipedia zegt dit:

Tijdens de Middeleeuwen kwam het fenomeen (zelfmoord) weinig voor in Europa maar groeide aan in de 17e, 18e eeuw en vooral in de 19e eeuw.

Ik denk dat het vroeger veel gebruikelijker was om je te schikken in je lot. Had je het kut dan was dat de wil van god en daar twijfelde je niet aan. Bovendien denk ik dat (burger) mensen in de middeleeuwen zo bezig waren met overleven ze aan gelukkig zijn niet eens toekwamen. Piramide van Maslow zeg maar (al wordt het nu wel erg psychologie van de kouwe grond)

Overigens weet ik wel dat het aantal zelfmoorden enorm steeg na dat boek van Goethe. Ik denk echter niet dat dit komt doordat er meer depressieve mensen kwamen maar omdat zelfmoord plegen 'in' is. Zou ook een verklaring kunnen zijn dat zelfmoord in de middeleeuwen minder voor kwam, het was gewoon niet in de mode
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Oud 24-11-2010, 13:05
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Denk het niet, wikipedia zegt dit:

Tijdens de Middeleeuwen kwam het fenomeen (zelfmoord) weinig voor in Europa maar groeide aan in de 17e, 18e eeuw en vooral in de 19e eeuw.

Ik denk dat het vroeger veel gebruikelijker was om je te schikken in je lot. Had je het kut dan was dat de wil van god en daar twijfelde je niet aan. Bovendien denk ik dat (burger) mensen in de middeleeuwen zo bezig waren met overleven ze aan gelukkig zijn niet eens toekwamen. Piramide van Maslow zeg maar (al wordt het nu wel erg psychologie van de kouwe grond)

Overigens weet ik wel dat het aantal zelfmoorden enorm steeg na dat boek van Goethe. Ik denk echter niet dat dit komt doordat er meer depressieve mensen kwamen maar omdat zelfmoord plegen 'in' is. Zou ook een verklaring kunnen zijn dat zelfmoord in de middeleeuwen minder voor kwam, het was gewoon niet in de mode
Hm, vreemd dat zelfmoord plegen in de mode kan zijn. Maar ik snap het wel. Vroeger werd er idd niet eens nagedacht over zelfmoord plegen, wat jij ook al zegt.

Wel interessant allemaal, vind ik! Vooral wat je zegt over Maslow klopt volgensmij wel.
__________________
mijn handtekening
Oud 24-11-2010, 21:03
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Vraag 2: werken tandpasta's tegen gevoelige tanden? En zo ja, hoe en welke werkt het best
Hoe het werkt weet ik niet maar sensodyne werkt echt heel erg goed. Is wel duur maar werkt van alles wat ik getest heb wel het beste. Die nieuwe prodent duo sensitive is ook wel okee en Elmex sensitive ook maar die vind ik vervelend, die is zo dun dat ie steeds van m'n tandenborstel afvalt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 04-12-2010, 16:41
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Waarom gaan littekens jeuken als het sneeuwt?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 05-12-2010, 00:40
Pyro Power
Pyro Power is offline
Citaat:
Waarom gaan littekens jeuken als het sneeuwt?
Luchtdrukverschillen die op de niet helemaal correct herstelde aders/slagaders werken? Denk ik, is m'n eigen hypothese. Ik heb zelf trouwens geen last van jeukende littekens, enkel koude voeten, als er sneeuw in de lucht zit
Oud 05-12-2010, 08:08
Verwijderd
Mijn hypothese: Als er sneeuw ligt, vriest vocht uit de lucht aan de sneeuw vast waardoor je lucht extra droog wordt. De droge lucht maakt je huid droog. Omdat littekens geen talgkliertjes hebben, zijn littekens nog droger dan de omliggende huid. En droge huid jeukt.
Oud 05-12-2010, 13:47
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Als je voelt dat je moet niezen, en het lukt niet, waarom lukt het dan wel als je in fel licht kijkt?
Oud 05-12-2010, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Als je voelt dat je moet niezen, en het lukt niet, waarom lukt het dan wel als je in fel licht kijkt?
Om dezelfde reden als dit:

Citaat:
Hoe kan het dat ik vaak moet niesen of hoesten als ik met een wattenstaafje m'n oren schoonmaak? Ik heb het bij m'n ene oor ook erger dan bij m'n andere.
Citaat:
Waarschijnlijk kruisen zenuwbaantjes die een niesprikkel doorgeven gevoelszenuwbaantjes uit je oren! Dat is tenminste wel de reden waarom veel mensen niezen als ze in fel licht kijken (gevoelszenuw uit het oog) of hun wenkbrauwen epileren (gevoelszenuw van de huid daar). Als een zenuw een signaal doorgeeft, verplaatst een elektrisch ladinkje zich over de zenuw. Als een andere zenuw daar heel dichtbij ligt of deze zelfs aanraakt, kan de elektrische lading van die zenuw daar plaatselijk door veranderen, waardoor er in die zenuw ook een signaaltje wordt opgewekt. Waarom je dit effect vooral bemerkt in het geval van niesprikkels weet ik niet.
Citaat:
Yup, beter bekend als de zenuw van Alderman, zijtakje van de nervus vagus:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alderman%27s_nerve
Oud 05-12-2010, 14:04
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
wat ik me afvroeg ...
een ongeboren baby krijgt bloed en voedingsstoffen via de placenta, via de navelstreng. maar ik vraag me af, hoe zit dat dan met de verbinding tussen de bloedsomloop van de baby met dat 'naveltje'? en wat gebeurt er dan met dat naveltje aan de binnenkant nadat de navelstreng werd doorgeknipt? zit er dan nog steeds een belangrijk bloedvat ofzo vlakbij?
Oud 05-12-2010, 22:57
Pyro Power
Pyro Power is offline
Citaat:
wat ik me afvroeg ...
een ongeboren baby krijgt bloed en voedingsstoffen via de placenta, via de navelstreng. maar ik vraag me af, hoe zit dat dan met de verbinding tussen de bloedsomloop van de baby met dat 'naveltje'? en wat gebeurt er dan met dat naveltje aan de binnenkant nadat de navelstreng werd doorgeknipt? zit er dan nog steeds een belangrijk bloedvat ofzo vlakbij?
Een baby krijgt géén bloed van de moeder. Enkel voedingsstoffen, via de placenta. De placenta zou je kunnen vergelijken met een long. Het is deels een dun vliesje waar voedingsstoffen door heen kunnen gaan en afvalstoffen gaan er weer uit.
Bij de geboorte komt er eerst een soort van wasknijper op de navelstreng geklemt, en daarna word deze doorgeknipt. Nadat het bloed in het overige stukje navelstreng is gestolt word de klem weer los gehaalt.
Of zoiets
Oud 06-12-2010, 07:19
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Een baby krijgt géén bloed van de moeder. Enkel voedingsstoffen, via de placenta. De placenta zou je kunnen vergelijken met een long. Het is deels een dun vliesje waar voedingsstoffen door heen kunnen gaan en afvalstoffen gaan er weer uit.
Bij de geboorte komt er eerst een soort van wasknijper op de navelstreng geklemt, en daarna word deze doorgeknipt. Nadat het bloed in het overige stukje navelstreng is gestolt word de klem weer los gehaalt.
Of zoiets
(ik dacht dat de placenta bloed aanmaakt voor de baby, omdat de baby zelf nog geen bloed aanmaakt (en dat daarom prematuurtjes bijvoorbeeld vaak bloedtransfusies moeten krijgen))
en al datgene wat hierboven staat weet ik dus wel, maar hoe werkt het vanaf het naveltje van de baby naar BINNEN? de drie (slag)aders die in de navelstreng zitten, lopen die dan naar binnen? zijn die van daaruit verbonden met de bloedbaan? en wat gebeurt er BINNEN in de baby met DIE verbinding als de baby geboren wordt? dàt bedoel ik
Oud 06-12-2010, 12:17
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Een navelstreng heeft over het algemeen 2 slagaders (die dus van de baby naar de placenta lopen, en 1 ader, die van de placenta naar de baby loopt). De ader loopt direct door naar de onderste holle ader van de baby, en via daar komt het in het hart. Doordat in het lijf van een foetus nog wat extra bypasses zijn voor de vaten in het hart, gaat het grootste deel van het bloed direct weer de bloedsomloop in richting de hersenen en ledematen van de foetus, en slaat dus de longen voor een groot deel over, omdat die nog niet gebruikt worden. Op het moment dat het kind geboren wordt, trekt het lijf wat extra bloed uit de navelstreng om de longvaten mee te vullen, en dan worden in de loop van dagen tot weken die extra bypasses afgesloten.

het navelstrengvat dat naar de onderste holle ader gaat gaat dus dichtzitten na de geboorte.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 06-12-2010, 15:12
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Een navelstreng heeft over het algemeen 2 slagaders (die dus van de baby naar de placenta lopen, en 1 ader, die van de placenta naar de baby loopt). De ader loopt direct door naar de onderste holle ader van de baby, en via daar komt het in het hart. Doordat in het lijf van een foetus nog wat extra bypasses zijn voor de vaten in het hart, gaat het grootste deel van het bloed direct weer de bloedsomloop in richting de hersenen en ledematen van de foetus, en slaat dus de longen voor een groot deel over, omdat die nog niet gebruikt worden. Op het moment dat het kind geboren wordt, trekt het lijf wat extra bloed uit de navelstreng om de longvaten mee te vullen, en dan worden in de loop van dagen tot weken die extra bypasses afgesloten.

het navelstrengvat dat naar de onderste holle ader gaat gaat dus dichtzitten na de geboorte.
jaaaaaaaaaa, dat bedoelde ik thanks! weer wat wijzer
Oud 06-12-2010, 23:41
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Als je voelt dat je moet niezen, en het lukt niet, waarom lukt het dan wel als je in fel licht kijkt?
Dat is een evolutionair overblijfsel. Niet iedereen heeft dat en sommige hebben het zo heftig dat het onderdeel is van het ACHOO syndroom.

Maar feitelijk komt het op het volgende neer: vroeger toen we nog in een grot sliepen kwamen er tijdens de slaap allemaal schimmels en bacterien in onze neus. Dat heb je nou eenmaal in een vochtige grot. Als je dan ontwaakt loop je in principe meteen naar buiten (wat moet je anders doen in de oertijd!?) en ga je het felle licht in. Dit brengt een relfex op gang waardoor je alle ingeademde micro-organismen weer uitniest. Deze reflex is een afweermechanisme tegen longaandoeningen. Als je wakker bent adem je anders dan als je slaapt en wordt er meer lucht aangezogen. Zonder deze reflex zouden alle micro-organismen dus in de loop van de dag de longen worden ingezogen.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 11-12-2010, 18:01
Bright Blue
Bright Blue is offline
Hoe kan het dat sommige mensen veel minder stress hebben, of veel beter met stress om kunnen gaan dan anderen? Ik heb bijvoorbeeld dat mijn lichaam er gelijk last van heb wanneer ik stress heb en me niet goed voel. Dingen als; Dwang, letterlijk mijn haar uit mijn hoofd trekken, buikpijn, hyperventilatie. En ik snap het niet dat ik dit soort dingen allemaal krijg, en ook me nog psychisch slecht voel, en anderen hier helemaal geen last van hebben. Zegt dit dan wat over mij, dat ik me eigenlijk heel erg aanstel, of dat mijn lichaam zich juist heel erg aan stelt, of zegt dit wat over mijn beeld over hoe andere mensen met stress om gaan?
__________________
mijn handtekening
Oud 13-12-2010, 10:37
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Waarom droom je zo raar als je koorts hebt?
Oud 14-12-2010, 10:34
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Bright Blue: Niet iedereen ervaart evenveel stress hè Maar het is heel normaal dat als je gestrest bent, je daar ook lichamelijk klachten van krijgt. Desalniettemin is het wel goed om te kijken hoe je ervoor kan zorgen dat je minder stress ervaart.


Hoe kan het dat bloed bij het bloedprikken niet stolt in die buisjes?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Leven na de dood
**
74 16-03-2009 09:27
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.