Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2013, 13:49
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ja als de aarde stil zou staan dan zou het de hele dag even laat zijn dus !
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2013, 13:53
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 04-09-2013, 17:49
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Mijn scheikunde leraar meent dat het in zekere zin mogelijk is.. Ik heb het niet helemaal begrepen maar hij zegt dat als je met een raket naar een andere planeet zou gaan en deze draait langzamer dan de aarde ofzo dan gaat de tijd ook langzamer. Dan wordt je minder snel oud als je hier bent en omdat de tijd op aarde althans het dag en nacht en het draaien ofzo sneller gaat wordt iedereen op aarde ouder. Als je dan naar een aantal jaar terug zou gaan ben jij nog jonger en is iedereen ouder geworden. Zoals ik al zei ik heb hem ook niet helemaal begrepen maar toen hij het vertelde leek het best logisch
Zo te zien heb je het inderdaad niet helemaal begrepen Deze vorm van tijdreizen is gebaseerd op het feit dat als iets beweegt ten opzichte van jou, jij ziet dat zijn tijd langzamer gaat. Voorbeeld: Stel je zit in een stoel en je hebt een horloge aan. Iemand anders met een (identieke) horloge aan loopt langs. Jij zal zien dat zijn secondes langzamer aftikken. Dit is natuurlijk een absurd voorbeeld en in de praktijk zal je hier nooit iets van merken, totdat je dingen ziet bewegen met enorme snelheid(in de buurt van de lichtsnelheid).

Het bekende voorbeeld dat jij bedoelt is het voorbeeld van Toos en Koos. Toos en Koos zijn tweeling(tweelingparadox) en ze zijn dus even oud, laten we zeggen 20 jaar. Toos stapt een raket in en vliegt weg van de aarde, waar Koos blijft. 10 jaar later (op aarde!!!) komt Toos terug. Koos is dan natuurlijk 30 jaar, maar Toos is bijvoorbeeld 25 jaar(afhankelijk van de snelheid waarmee ze gereisd heeft). Wederom, de oorzaak dat Toos tijd heeft gereisd ten opzichte van Koos is doordat Toos een snelheid heeft gehad tijdens haar reis ten opzichte van Koos. Het ronddraaien van een planeet heeft hier niks mee te maken, het gaat alleen om relatieve snelheden.

Citaat:
Natuurlijk kun je niet door de tijd reizen. Al kon je sneller dan het licht reizen, zou dat niet betekenen dat je werkelijk terug in de tijd gaat, niet fysiek, alles wat je dan ziet is dan wel gebeurd, maar je kunt er geen invloed op uitoefenen.
Dit is een logische reactie, maar verkeerd. Jij geeft als criterium aan tijdreizen dat je sneller moet gaan dan het licht. In bovenstaand voorbeeld zie je dat je niet sneller hoeft te gaan dan het licht, maar dat een snelheid ten opzichte van iets al genoeg is. Op het moment dat je iemand passeert op straat, reis je al tijd ten opzichte van die persoon.

Het sneller gaan dan licht is een andere vraag op zich. Zoals in de discussie te zien, is er nog geen werkelijke fysisch verschijnsel waargenomen waarin materie of informatie sneller gaat dan licht. En zelfs als het kan, is het de vraag wat voor invloed je hebt in "het verleden." Zelfs het antwoord daar op is niet triviaal, omdat je ook antwoorden kan zoeken in de quantum mechanica en zo in andere universa terecht kan komen.

Conclusie: het zeggen dat tijdreizen niet mogelijk is, is foutief.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2013, 20:14
Champs-Élysées
Avatar van Champs-Élysées
Champs-Élysées is offline
Citaat:
Ah, of je ergens wel of geen invloed op kan uitoefenen is het onderscheidende kenmerk van wel of geen tijdreizen?
Ja! Tijd bestaat niet alleen uit licht of wat?
__________________
Echt superlief van mijn mams dat ze een babybel in mijn broodtrommel gedaan heeft <3
Met citaat reageren
Oud 07-09-2013, 02:16
Verwijderd
Ik begrijp niet wat je zegt, maar ik kan op dit moment zeer concreet invloed uitoefenen of ik nog een biertje neem of niet. Ik reis dus tijd?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2013, 10:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nee je reist licht. Of sleep je altijd een kratje mee voor het geval het biertijd wordt?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2013, 20:04
moja
moja is offline
Mogelijk ja.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2013, 21:42
Racsoz
Racsoz is offline
Citaat:
Zoals JaJ zegt, in deze voorbeelden(heb ze ook niet allemaal gelezen) gaat het inderdaad niet over materie of informatie die sneller gaat dan het licht. JaJ noemt kwantum verstrengeling, maar ook daar gaat het niet over materie of informatie.

Wat ook interessant is, is dat het universum met een snelheid sneller dan het licht kan uitzetten.
Dat is best logisch , de ene kant van het universum gaat met de bijna lichtsnelheid de ene kant op terwijl de andere kant de tegenovergestelde kant op gaat met bijna lichtsnelheid. En als je dan meet vanaf een kant meet bewegen ze sneller als de lichtsnelheid van elkaar .
Met citaat reageren
Oud 26-09-2013, 07:37
Verwijderd
Ah ja, als ik in een vliegtuig dat 900 km/u vliegt heel hard naar achteren ren, lijkt het voor de piloot ook alsof ik 915 km/u ren inderdaad!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2013, 10:08
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Daarom moet je ook je gordel om tijdens het opstijgen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2013, 10:28
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Als de staart van het vliegtuig met 900 km/h de andere kant op gaat, gebeuren er ook best interessante dingen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 26-09-2013, 17:26
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat is best logisch , de ene kant van het universum gaat met de bijna lichtsnelheid de ene kant op terwijl de andere kant de tegenovergestelde kant op gaat met bijna lichtsnelheid. En als je dan meet vanaf een kant meet bewegen ze sneller als de lichtsnelheid van elkaar .
Nee hoor. Wanneer je bijvoorbeeld twee fotonen in tegengestelde richting afschiet, zodanig dat ze beide met de lichtsnelheid van je af bewegen, is de relatieve snelheid van de fotonen t.o.v. elkaar nog altijd gewoon de lichtsnelheid.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2013, 14:10
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
We reizen continu in de tijd, namelijk richting de toekomst. En speciale relativiteit laat zien dat de snelheid waarmee we door de toekomst reizen kan variëren. Ik kan binnen een uur proxima centauri bereiken als mijn ruimteschip de lichtsnelheid maar benaderd, dat er hier op aarde dan 4 jaar voorbij is gegaan is niet relevant. En wat helemaal vreemd is is dat ik ook vanuit mijn eigen perspectief niet sneller dan het licht ga, ik leg gewoon een kleinere afstand af. Lengte contractie noem je dat, niet alleen tijd is relatief ook de ruimte is relatief. De afstand tussen 2 objecten is dus voor de ene waarnemer anders dan voor de andere.

Maar het is wel een beetje bijdehand om over reizen naar de toekomst te praten. Het gaat namelijk toch vooral om reizen richting het verleden en daar zitten nogal wat paradoxen en problemen. En de vraag is dan ook of de toekomst bepaald is. Stel je kan naar het verleden en iemand uit de toekomst komt naar deze tijd dan impliceert dat dus dat die persoon geboren gaat worden en dat er een tijdmachine uitgevonden wordt, maw de toekomst staat vast. En hoe kan je het uberhaupt verenigen met de wet van behoud van energie? Onmogelijk toch?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2013, 10:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Yeah, and if I had wheels I'd be a wagon, right?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2013, 19:20
Verwijderd
Het is in teohrie mogelijk je moet een sneller dan het licht kunnen zijn.

Dit las ik op nu.nl ofzo kweet niet precies waar maar is een poos geleden
Met citaat reageren
Oud 02-10-2013, 09:24
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
ok bedankt dan weten we dat nu, slotje
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 01:06
Ronald245
Ronald245 is offline
Citaat:
Natuurlijk kun je niet door de tijd reizen. Al kon je sneller dan het licht reizen, zou dat niet betekenen dat je werkelijk terug in de tijd gaat, niet fysiek, alles wat je dan ziet is dan wel gebeurd, maar je kunt er geen invloed op uitoefenen.
gewoon nee man,

als je bedenkt dat wij ons op het moment met 1 seconde per seconde bewegen,
dan kan je tijd ivbm relativiteit laten vertragen Cq, zwarte gaten en andere supermassieve objecten

qua relativiteit loopt de tijd steeds trager als je dichter bij de lichtsnelheid komt tot op een punt waar de tijd stilstaat als je op lichtsnelheid komt, stel je gaat sneller dan dit licht zou je (in theorie) dus een omgekeerde werking krijgen, des te sneller je gaat, hoe sneller alles terug zou moeten lopen
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 05:25
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Het bekende voorbeeld dat jij bedoelt is het voorbeeld van Toos en Koos. Toos en Koos zijn tweeling(tweelingparadox) en ze zijn dus even oud, laten we zeggen 20 jaar. Toos stapt een raket in en vliegt weg van de aarde, waar Koos blijft. 10 jaar later (op aarde!!!) komt Toos terug. Koos is dan natuurlijk 30 jaar, maar Toos is bijvoorbeeld 25 jaar(afhankelijk van de snelheid waarmee ze gereisd heeft). Wederom, de oorzaak dat Toos tijd heeft gereisd ten opzichte van Koos is doordat Toos een snelheid heeft gehad tijdens haar reis ten opzichte van Koos.
Nou, da's leuk, maar zodra hij op aarde terugkomt blijven die 30 jaar (op aarde) verstreken. Het is dus niet zo dat als hij nu een jaar terug zou kunnen hij tijdens de verkiezingen van 2012 op iets anders kan stemmen dan VVD of PvdA. Het jaar is op aarde gewoon verstreken, hij heeft hoogstens wat minder rimpels gekregen dan Koos.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 06:56
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
gewoon nee man,

als je bedenkt dat wij ons op het moment met 1 seconde per seconde bewegen,
dan kan je tijd ivbm relativiteit laten vertragen Cq, zwarte gaten en andere supermassieve objecten

qua relativiteit loopt de tijd steeds trager als je dichter bij de lichtsnelheid komt tot op een punt waar de tijd stilstaat als je op lichtsnelheid komt, stel je gaat sneller dan dit licht zou je (in theorie) dus een omgekeerde werking krijgen, des te sneller je gaat, hoe sneller alles terug zou moeten lopen
Kan het zo zijn dat je gewoon steeds dichterbij een nulpunt komt, maar nooit op dat nulpunt (tijd staat stil) of daar voorbij (tijd draait terug)?
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 13:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Nou, da's leuk, maar zodra hij op aarde terugkomt blijven die 30 jaar (op aarde) verstreken.
Oew... probablilitys, dimensies, hitchhikers guide?

Citaat:
Kan het zo zijn dat je gewoon steeds dichterbij een nulpunt komt, maar nooit op dat nulpunt (tijd staat stil) of daar voorbij (tijd draait terug)?
Klinkt logisch, i.a.w. je benaderd alsmaar de lichtsnelheid zonder ooit hem te behalen

Maar dan heb je altijd nog de stel dat...
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 14:01
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Oew... probablilitys, dimensies, hitchhikers guide?
Nee. Gewoon relativiteit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie John Titor, tijdreiziger?
Just Johan
146 28-10-2004 21:04
Levensbeschouwing & Filosofie Is tijdreizigen mogelijk?
Martjin
80 31-01-2004 23:50
Levensbeschouwing & Filosofie reizen door tijd
leilaaa
85 06-07-2003 18:43
Films, TV & Radio Donnie Darko
Menahem
83 22-02-2003 10:48
Levensbeschouwing & Filosofie Zou tijdreizen mogelijk zijn?
sgoku01
81 12-02-2003 17:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.