Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2009, 16:24
Viickie
Viickie is offline
Hooii

Even een klein verhaaltje over mezelf; ik ben 15 jaar oud en moet de 4e klas (van het tweetalig vwo) nog een keertje doen omdat ik het verkeerde profiel had gekozen en ook had ik te laat door dat het niet meer ging. Dus ik kon niet meer overstappen en moest blijven zitten wilde ik een ander profiel kiezen.

Eerst deed ik dus NG met duits, wiskunde B, natuurkunde en als keuzevak had ik dan economie. Toen dat niet goed ging heb ik wiskunde B geruild voor wiskunde A, natuurkunde voor aardrijkskunde en ook me keuzevak economie had ik geruild voor informatica (dat begint pas in de 5e klas). Ik was blij dat ik van wiskunde B en natuurkunde af was, want met wiskunde A en AK ging het veel beter. Ik vond het alleen jammer dat economie me niet lukte, want dat vond ik een leuk vak.

Gelukkig heb ik ANW, maatschappijleer en CKV afgesloten anders had ik die nu nóg een keertje moeten doen en daar had ik al helemaal geen zin in.

Nu heb ik voor het profiel CM met duits, wiskunde C, geschiedenis, AK, tekenen en keuzevak maatschappijwetenschappen (anders had ik frans moeten kiezen en dat kan ik al helemaal niet) gekozen. Lijkt me wel leuk, de enige 2 nieuwe vakken zijn eigenlijk wiskunde C en geschiedenis.

Mijn vraag was nu; Wat kan ik er later eigenlijk precies mee? Maakt het uit dat ik nu wiskunde C heb en geen wiskunde A? Is economie belangrijk om te hebben voor rechten bijv.?

Want ik weet al wel 90% zeker dat ik iets met rechten wil gaan doen (en daar heb je geen bepaald profiel voor nodig), maar nou lijkt psychologie me ook wel leuk (daar had je geloof ik ook geen bepaald profiel voor nodig). Maar toch vroeg ik me nog wel wat dingen af over het CM profiel.

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2009, 10:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Met C&M heb je natuurlijk als voordeel dat je vreemde talen hebt. Voor opleidingen richting toerisme is dat handig, hogere hotelschool, maar ook voor economiestudies die internationaal georiënteerd zijn (bijv. HEBO) is dat praktisch.

Als je later gaat solliciteren bij een bedrijf dat veel contacten in het buitenland heeft, kan een vreemde taal een pré zijn. Dat laatste is natuurlijk alleen het geval als je het ook echt wel redelijk spreekt. En na wat vwo-Duits en daarna 4 jaar niks met je Duits doen (tijdens je studie) is het de vraag of het blijft hangen.
Voor rechten lijkt het me weinig uitmaken.

Economie zou ik absoluut behouden. Ik heb het zelf laten vallen in de 4e en liep bij mijn studiekeuze er tegenaan dat veel opleidingen toch economie als ingangseis hebben. Vergeet niet dat je nog 3 jaar moet en in die 3 jaar kan jouw studiekeuze nog best eens veranderen. Dus hou de mogelijkheden zo groot mogelijk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2009, 12:20
Viickie
Viickie is offline
Bedankt voor je reactie,

Ik weet dat je niet echt veel aan Duits hebt maar we moesten Duits óf Frans kiezen in het gemeenschappelijke deel. Dus ik koos maar Duits omdat ik ik al helemaal geen Frans kon. Dus daar kan ik ook niet echt iets aan doen

Is economie heel belangrijk bij rechten? Want ik heb het deze keer niet gekozen omdat ik het niet kon, dat is uit het vorige jaar gebleken.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2009, 14:11
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Hey Viickie Ik denk zelf niet dat economie erg belangrijk is voor rechten. Sowieso kan ik met mijn N&T alles doen wat ik wil, en aangezien ik geen economie heb, is het vast niet erg belangrijk. Ik weet niet precies wat rechten inhoudt, maar dat is meer feiten uit je hoofd leren dan omgaan met geld, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2009, 21:38
Viickie
Viickie is offline
Okee nou dan ben ik wel blij dat ik geen economie nodig heb voor rechten

Maar wat kan ik nou precies met CM profiel?

- Rechten
- Psychologie (alleen over het wiskunde is niet echt duidelijk)
- iets met Toerisme
- Hogere hotelschool (wat houdt dit precies in? :$)

Nog wat opties?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2009, 22:39
x-Nameless
x-Nameless is offline
Onderwijs
mondzorgkunde (gezondheidszorg)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 08:17
Verwijderd
Voor alle sociale wetenschappen (psychologie, pedagogiek, onderwijskunde, sociologie etc) heb je wiskunde nodig omdat je een aantal statistiek vakken krijgt. Als je wiskunde A kan dan is het misschien het gemakkelijkst om wiskunde A te kiezen dat is in "rang" wel hoger dan wiskunde C.

Voor Onderwijskunde geldt bijv. dat je wiskunde A of B gedaan moet hebben, met wiskunde C is er geen toelating mogelijk. Bij psychologie raden ze je aan als je wiskunde C hebt om een wiskunde cursus te volgen voor het studiejaar is gestart omdat je dan op onvoldoende niveau zit.

Blijkbaar is het dan wel slim om voor wiskunde A te gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 14:13
Verwijderd
Bij veel studies (ook economisch) kom je er met alle profielen in. Wel is het soms dat het niet met CM lukt, of wel maar dan moet je Wiskunde A hebben. Met Wiskunde C kun je weinig. De PABO kan sowieso met jouw profiel, Journalistiek schijnt ook mogelijk te zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 14:14
Viickie
Viickie is offline
Okee, nou ik had een mailtje gestuurd naar me decaan met vragen over het wiskunde. Ik heb teruggekregen dat je met het profiel CM alleen wiskunde C hebt. Je kunt dus niet kiezen tussen wiskunde A en C, je hebt gewoon wiskunde C dan. Hij heeft ook in het mailtje gezet dat wiskunde C hetzelfde is al wiskunde A alleen op een langzamer tempo en bij de toetsen heb je andere hoofdstukken bij elkaar.

Bijv bij de eerste wiskunde A toets heb je dan H 1+2 en bij de tweede toets H 3+4. En bij de eerste wiskunde C toets heb je dan H 1+3 en bij de tweede H 2+4. Dus de stof was wel gewoon hetzelfde, alleen op een langzamer tempo.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 14:17
Verwijderd
Je kunt idd geen Wiskunde A doe dan, sorry voor de verwarring. Volgens mij doe je tot halverwege klas 5 mee met Wiskunde A. Daarna ga je op een langzamer tempo verder. Althans, je doet hetzelfde hoofdstuk als Wiskunde A, maar je hoeft minder te maken.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 15:46
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Huh, geen wiskunde A bij C&M? Bij mij was het zo dat je A en B mag kiezen en als je A koos, kon je C erbij nemen en als je B koos, kan je D erbij nemen...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 15:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik zelf doe Sociale Geografie en Planologie, en ik geloof niet dat ze ergens voor die (twee, aangezien het elders gescheiden gegeven wordt) studie(s) een specifiek profiel vragen.

Wiskunde in CM was toen ik het nog deed onderverdeeld in een A1 en A2. C&M deed A1, E&M deed A1&A2.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 18:02
Verwijderd
Dan zou ik gaan voor keuzevak wiskunde A (in je vrije ruimte) als dat mogelijk is.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 18:06
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Bedankt voor je reactie,

Ik weet dat je niet echt veel aan Duits hebt maar we moesten Duits óf Frans kiezen in het gemeenschappelijke deel. Dus ik koos maar Duits omdat ik ik al helemaal geen Frans kon. Dus daar kan ik ook niet echt iets aan doen

Is economie heel belangrijk bij rechten? Want ik heb het deze keer niet gekozen omdat ik het niet kon, dat is uit het vorige jaar gebleken.
Voor rechten heb je geen economie nodig.
Je mag sowieso met elk vwo profiel aan de studie Rechten beginnen.

Maar: wees je er van bewust dat je nu 100% zeker kan weten dat je rechten wil doen, maar dat je over 2 jaar misschien toch ineens 100% zeker weet dat je iets anders wil. Hou de opties daarom zo open mogelijk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 18:11
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik heb ook nog nooit gehoord dat je geen wiskunde A kunt doen bij CM, volgens mij kan dat gewoon hoor.

Ik vind het wel vreemd dat je decaan je bij dit soort keuze, naar blijkt, niet echt helpt. Onze decaan, het was een vrouw dat wel , hielp de leerling expliciet met het kiezen van een profiel.

Zo was er een meisje dat eerst NG wilde doen maar ze kon helemaal niet zo goed die betavakken, en de decaan adviseerde haaar EM te gaan doen omdat het niet zo heel veel uitmaakte.

Dus denk ik toch dat je het beste bij je decaan kunt aankloppen voor advies.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 22:12
Viickie
Viickie is offline
Citaat:
Dan zou ik gaan voor keuzevak wiskunde A (in je vrije ruimte) als dat mogelijk is.
Ik kan geen wiskunde A als keuzevak kiezen
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 22:15
Viickie
Viickie is offline
Citaat:
Voor rechten heb je geen economie nodig.
Je mag sowieso met elk vwo profiel aan de studie Rechten beginnen.

Maar: wees je er van bewust dat je nu 100% zeker kan weten dat je rechten wil doen, maar dat je over 2 jaar misschien toch ineens 100% zeker weet dat je iets anders wil. Hou de opties daarom zo open mogelijk.
Jaa dat weet ik, daarom kies ik maatschappijwetenschappen ipv frans, zodat ik nog wel een beetje ruimte heb. Sowieso vond ik dat je met NG het meeste kon, mrja dat lukt niet..
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 22:21
Viickie
Viickie is offline
Citaat:
Ik heb ook nog nooit gehoord dat je geen wiskunde A kunt doen bij CM, volgens mij kan dat gewoon hoor.
Vroeger was het ook gewoon dat je wiskunde A had bij CM, maar nu hebben ze dat veranderd

Citaat:
Zo was er een meisje dat eerst NG wilde doen maar ze kon helemaal niet zo goed die betavakken, en de decaan adviseerde haaar EM te gaan doen omdat het niet zo heel veel uitmaakte.
Misschien was zij optijd met het wisselen van haar profiel? Maargoed, mijn school is totaal niet bereidt om je te helpen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-07-2009, 22:49
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Maargoed, mijn school is totaal niet bereidt om je te helpen
Hey, dat ken ik
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 11:38
Viickie
Viickie is offline
haha toevallig ook anna van rijn?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 12:30
Verwijderd
Als je toch liever geen Wiskunde C doet, zou ik EM kiezen. Kun je meer mee en de vakken zijn bijna hetzelfde als bij CM.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 16:01
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Als je toch liever geen Wiskunde C doet, zou ik EM kiezen. Kun je meer mee en de vakken zijn bijna hetzelfde als bij CM.
Dat is niet waar. EM heeft economie en aardrijkskunde, en geen uitgebreide vreemde talen. Of dat moet opeens drastisch veranderd zijn met die profielwisselingen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 21:40
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
haha toevallig ook anna van rijn?
Nee

Citaat:
Dat is niet waar. EM heeft economie en aardrijkskunde, en geen uitgebreide vreemde talen. Of dat moet opeens drastisch veranderd zijn met die profielwisselingen.
Je moet sowieso Frans of Duits doen. Je kan hetgene dat je niet kiest altijd als keuzevak nemen, of ligt het aan mij?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 11:48
Viickie
Viickie is offline
Jaa dat klopt
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 12:17
Verwijderd
Bij CM kun je kiezen tussen eco en ak. Bij EM heb je beide. Dus je hebt zeker 1 van beide.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2009, 17:01
Viickie
Viickie is offline
Okee elke school doet het weer anders. Als je EM hebt bij ons heb je niet per se eco én ak. Je kunt kiezen of je M&O/ak/maatschappijwetenschappen/frans/duits wilt. En dan kun je natuurlijk bij het keuzevakken overzicht AK kiezen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 18:03
Verwijderd
Wacht volgens mij zei ik iets verkeerd..

Bij CM kun je in je profielkeuzedeel kiezen tussen eco en ak.
Bij EM heb je altijd eco maar niet altijd ak.

Ik bedoelde meer dat je -welk profiel je ook kiest van die twee- je altijd 1 van beide hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 20:55
Alyssia
Alyssia is offline
Beetje apart wel dat je bij CM geen wiskunde A kunt kiezen op jouw school. Ik zat zelf nog wel in de oude tweede fase, maar klasgenoten die nog waren blijven zitten en naar de nieuwe tweede fase konden switchen, hebben allemaal CM met wiskunde A (en biologie, de meesten, want ze kwamen vrijwel allemaal van NG af) gekozen.

Echter, ik kon ook geen A12 kiezen en moest dus A1 doen, terwijl dit op andere scholen wel weer kon. Ik zou toch voor EM gaan als ik jou was.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2009, 14:36
Viickie
Viickie is offline
In de oude tweede fase kon je bij CM nog kiezen tussen wiskunde A en B. In de nieuwe tweede fase die vorig jaar al begonnen is kun je bij wiskunde alleen wiskunde C hebben. Waarschijnlijk als ik in de oude tweede fase gezeten had en ik was toen blijven zitten toen ze die nieuwe tweede fase in hebben gevoerd dat ik nog wel wiskunde A mocht doen . Ik had aan school gevraagd of ik anders ipv CM, EM kon doen maar dit werd mij zwaar afgeraden omdat ik economie al eens gekozen had en dat helemaal fout was gegaan en ze willen nu dat er niks fout gaat..*-)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 16:45
xx_resolute_xx
Avatar van xx_resolute_xx
xx_resolute_xx is offline
Wat fijn dat ik in z'on topic beland ben!

Ik heb namelijk ook een klein probleempje
Ik zit in 3 vwo en we moeten straks kiezen tussen NG,NT,EM, CM
vandaag heb ik informatie gezocht op het internet en kon ik aan de hand van al die testen,etc,concluderen dat CM typisch iets voor mij is.

MAAR,

mijn vraag is nu,wat ben ik verplicht te kiezen als ik voor het profiel CM kies
en van welke vakken mag ik uit kiezen?

we mogen 3 keer in het jaar een profielkeuze maken.
Maar voordat ik mijn beslissende keuze maak wil ik dit eerst nog even weten.

Alvast bedankt voor je reactie!
__________________
Wie terug kijkt naar het verleden,draait zijn rug om naar het heden!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 16:50
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Bij ons had je de gemeenschappelijke vakken die elk profiel heeft en daarbij zijn wiskunde C en geschiedenis verplicht. Verder kon je nog kiezen tussen Frans, Spaans en Duits als taal. Economie en Aardrijkskunde als maatschappijvak. Muziek en Beeldend en één vak in het vrije deel. Ik koos Spaans, Economie en Muziek met Frans ernaast. Maar misschien kan je aan een mentor vragen naar een profielbladvak zodat je weet wat voor vakken je kan kiezen.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 18:41
xx_resolute_xx
Avatar van xx_resolute_xx
xx_resolute_xx is offline
dat lijkt me het beste.
we hebben dit jaar al 1 profielbladvak van de 3 gekregen.
Ik vraag welaan de decaan voor een nieuwe voor de inzicht.
Bedankt Batave!
__________________
Wie terug kijkt naar het verleden,draait zijn rug om naar het heden!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Profielkeuze ; NG/NT/CM/EM !!!
MRxSMITH
76 30-12-2009 16:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.