Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2003, 19:29
Lucky Duck
Avatar van Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Morgen moet ik een les geven aan een brugklas, over 'pesten'.

Nu is me verteld door de andere persoon met wie ik samenwerk, dat de kinderen uit de klas in groepjes van vier of vijf met elkaar moeten gaan praten over dit onderwerp...

Nu zat ik eraan te denken om iedereen een woord te laten noemen waar ze aan denken bij pesten en die op het bord te schrijven. Daarna kiest ieder groepje een woord en gaat daarbij een voorbeeld bedenken....

Maar dan

.... Heeft iemand hier ooit lessen gehad over pesten en hoe waren die ingevuld? Of hoe had je ze graag ingevuld gezien?
__________________
Guaranteed to solve every minor problem by turning it into a major disaster.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2003, 19:35
Verwijderd
Wij hebben pas bij maatschappijleer een halve les gevuld over pesten. Er werd een video getoond en we konden onze eigen ervaringen vertellen... best wel interessant eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:42
Verwijderd
Ik denk dat je het beste kan inspringen op de bedachte voorbeelden en woorden. Probeer een discussie te starten.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:54
Lucky Duck
Avatar van Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Het huidige (net bedachte) idee is om een soort van socratisch gesprek te voeren; laat ze een antwoord vinden op de vraag 'wat is pesten?'. Ik wil namelijk voorkomen dat die les zo vervelend politiek correct en schijnheilig wordt, met als hoofdgedachte 'pesten mag niet '.
__________________
Guaranteed to solve every minor problem by turning it into a major disaster.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Lucky Duck schreef op 24-11-2003 @ 20:54:
Het huidige (net bedachte) idee is om een soort van socratisch gesprek te voeren; laat ze een antwoord vinden op de vraag 'wat is pesten?'. Ik wil namelijk voorkomen dat die les zo vervelend politiek correct en schijnheilig wordt, met als hoofdgedachte 'pesten mag niet '.
Je hoofddoel moet toch zijn dat men aan het einde weet waarom je niet pest... Dus mja, een beetje moralistisch mag het wel zijn, maar doe het idd niet te overdreven.
Daarnaast lijkt het mij wel een goed idee om hen te laten discussiëren over wat pesten is... maar zorg wel dat je iedereen daarin betrekt; sommige mensen houden niet van dat soort 'open gesprekken', dus zorg dat íedereen zich mengt.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:40
Lucky Duck
Avatar van Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-11-2003 @ 21:29:
Je hoofddoel moet toch zijn dat men aan het einde weet waarom je niet pest... Dus mja, een beetje moralistisch mag het wel zijn, maar doe het idd niet te overdreven.
Daarnaast lijkt het mij wel een goed idee om hen te laten discussiëren over wat pesten is... maar zorg wel dat je iedereen daarin betrekt; sommige mensen houden niet van dat soort 'open gesprekken', dus zorg dat íedereen zich mengt.
Het worden 'socratische gesprekken' in groepjes van ongeveer vijf leerlingen en bij elk groepje doet twee keer vijf minuten iemand mee om te kijken hoe het gaat... Dat moet in principe wel lukken dus, geloof ik En ik kan wel redelijk bedenken welke leerlingen minder mee zullen doen, dus daar kan ik ook op letten..
__________________
Guaranteed to solve every minor problem by turning it into a major disaster.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Lucky Duck schreef op 24-11-2003 @ 21:40:
Het worden 'socratische gesprekken' in groepjes van ongeveer vijf leerlingen en bij elk groepje doet twee keer vijf minuten iemand mee om te kijken hoe het gaat... Dat moet in principe wel lukken dus, geloof ik En ik kan wel redelijk bedenken welke leerlingen minder mee zullen doen, dus daar kan ik ook op letten..
Lijkt me een super goed plan dan
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 15:03
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik zal niet in het openbaar gaan vragen wie er wel eens gepest is, en wie er wel eens gepest heeft.
de meeste zullen niet eerlijk zijn, vanwege 'schaamte' of iets dergelijks. iedereen zal ineens gaan beweren dat ze altijd 'helper' zijn geweest. (ik heb ooit in de eerste zo'n les gehad, was gewoon studieles, en onze mentrix ging er met ons over praten).

ik denk dat het wel gaat lukken.
misschien is het een idee om de gevolgen die pesten kan hebben te vertellen. dat pesten niet alleen erg is op het moment dat het gebeurd, maar ook jaren later nog steeds erg kan zijn voor zo'n persoon (en ook waarom, misshcien met voorbeelden)

xxx en succes
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:17.