Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2009, 17:15
wichinka
wichinka is offline
Hallo,
mijn zoon (16 jaar) gaat in september de opleiding BBL autotechnicus Niv. 2 doen.
Hij heeft een bedrijf gevonden waar hij kan werken voor 4 dagen in de week.
Zijn brutoloon per maand is € 482,50 (is ook het minium jeugdloon) gebaseerd op 5 werkdagen in de week. Bij hem gaat er dan nog eens een dag af.
In het CAO van die branch is heeft hij recht op €606,- per maand mede omdat hij zijn VMBO diploma heeft behaald. Is zijn baas nu verplicht om dat aan mijn zoon te betalen of mag hij dat zelf bepalen?
Nog een andere vraag? Hoe zit het met het ziekenfonds, normaal is hij meeverzekerd tot zijn 18de, gaat dit nu ook veranderen en hoe gaat het met de kinderbijslag?

Bedasnkt al zovast.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2009, 18:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij zijn de salarissen in de CAO niet van toepassing als je nog in opleiding bent. Voor de kinderbijslag geldt een limiet wat je mag bij verdienen als kind zelf, als je daar boven komt moet je het stop laten zetten. Hoe hoog die grens is weet ik niet. Je zou eens op de website van de sociale verzekeringsbank kunnen kijken. Ziektekostenverzekering verandert niet denk ik want het echte ziekenfonds waar je vaak via je werkgever in terecht kwam bestaat niet meer en iedereen kan nu een eigen ziektekostenverzekering kiezen hoewel je werkgever soms wel een bijdrage betaalt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 19:39
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Volgens mij zijn de salarissen in de CAO niet van toepassing als je nog in opleiding bent. Voor de kinderbijslag geldt een limiet wat je mag bij verdienen als kind zelf, als je daar boven komt moet je het stop laten zetten. Hoe hoog die grens is weet ik niet. Je zou eens op de website van de sociale verzekeringsbank kunnen kijken. Ziektekostenverzekering verandert niet denk ik want het echte ziekenfonds waar je vaak via je werkgever in terecht kwam bestaat niet meer en iedereen kan nu een eigen ziektekostenverzekering kiezen hoewel je werkgever soms wel een bijdrage betaalt.

Ziektekostenverzekering veranderd niet
Kinderbijslag, ligt aan hoeveel tijd die nog moet besteden aan zijn BBL opleiding e.d. kan je nakijken op www.svb.nl of contact met hun zoeken zowiezo is er een bijverdien grens van 1200 netto per kwartaal dus waarschijnlijk zal hij er met zijn 450 onderblijven en met 650 er over heen gaan.
CAO is opzich leidend maar ik weet niet helemaal hoe dat precies in die branche is
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 12:48
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Inderdaad, je zoon mag tot 1240 euro netto per maand bijverdienen. Is je kind al uitwonend, dan mag je zoon meer bijverdienen om nog recht te hebben op kinderbijslag te krijgen. Tot 1754 euro netto per maand krijg je als ouder dan nog het kinderbijslag bedrag.
De ziektekostenverzekering staat hier los van. Tot je 18e ben je als kind altijd bij je ouders verzekerd. Ongeacht of je studeert of werkt.
Wat betreft de CAO: ik zou naar de werkgever stappen en vragen waarom hij aangeeft dat je zoon minder krijgt. Hoe kom je bij dat bedrag van €606,- per maand? Leg zelf ook uit waarom je denkt dat het 606 moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 13:50
light fighter
light fighter is offline
Ik denk niet dat het raar is dat hij minder krijgt dan de cao, immers hij is nog in opleiding moet alles nog leren en zal daarom dus begeleiding nodig hebben en dat kost ook geld en tijd van meer ervaren krachten.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 14:13
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Citaat:
Ik denk niet dat het raar is dat hij minder krijgt dan de cao, immers hij is nog in opleiding moet alles nog leren en zal daarom dus begeleiding nodig hebben en dat kost ook geld en tijd van meer ervaren krachten.
Ja, dat dacht ik eerst ook. De zoon krijgt natuurlijk wel al minder omdat hij minder dan full time werkt per week. Maar het kan best zijn dat je minder krijgt als je nog in opleiding bent. Ik zou het eens vragen aan de baas.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 18:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb de CAO erop nageslagen. Wat ik er uit begreep is het volgende:

De CAO geeft aan dat een leerling die de BBL opleiding volgt, recht heeft op het loon dat hem volgens de tabel uit artikel 33a toekomt. In artikel 33a wordt onderscheid gemaakt in leeftijd en in vooropleiding. Wanneer wordt gekeken naar een 16-jarige met een VMBO diploma, bedraagt het salaris inderdaad €606,- per maand.

Ook wordt in het CAO benoemd dat een BBL leerling de schooldag doorbetaald krijgt wanneer er sprake is van een 32-urige werkweek (4 dagen) en 1 dag school. Daar komt als voorwaarde bij dat als de school niet door gaat (bijv. vakantie) dat hij dan moet werken. Dat bedrijf mag die ene dag dus niet in mindering brengen op het salaris; jouw zoon gaat door voor een volledige werknemer met een 40-urige werkweek.
Naast dit alles heeft jouw zoon ook nog recht op vakantie/verlofuren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 13:50
wichinka
wichinka is offline
Hoi Balance, bedankt voor het uitzoeken.
Nog een paar vraagjes?
Het contract is inmiddels getekend, kan hij dan toch nog aanspraak maken op het loon volgens het CAO?
En wat als zijn baas niet volgens het CAO wil betalen? Kan je dan nog andere stappen ondernemen?

Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 14:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben niet thuis in wat voor stappen je kan ondernemen. Misschien weet iemand anders dat.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 15:50
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Heeft je zoon een rechtsbijstandsverzekering toevallig? Of heb jij die? Zij kunnen het vast goed uitleggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.