Oud 04-12-2020, 20:50
xceline
xceline is offline
Ik zit nu in klas 4VWO, het gaat heel slecht op school. Ik haal de ene onvoldoende na de andere, ik ga met tegen zin naar school, ik kom vaker te laat, ben ontzettend moe als ik na een schooldag terug kom van school en ik vind de lessen zo saai. Terwijl ik de vorige 3 jaren met alle plezier naar school ging, hoge cijfers haalde zonder veel te leren en alles was gewoon een stuk leuker. Ik kan geen motivatie vinden om te leren voor een toets en als ik dan een beetje motivatie hebt lukt het me gewoon niet om de leerstof in mijn hoofd te krijgen. Hoe veel ik ook leer, ik krijg het gewoon niet in mijn hoofd. Ik heb ook nergens zin in en ik heb geen energie meer voor school omdat ik gewoon zo ontzettend moe ben de laatste tijd. Sinds dit jaar heb ik ook SE's, dus het is echt niet goed dat ik zo veel onvoldoendes haal en ik wil er zo graag wat aan doen maar ik heb gewoon echt geen motivatie en energie meer. Het liefst blijf ik ook de hele dag weg van huis omdat ik niet weer met een onvoldoende thuis wil komen, m'n ouders zitten ook maar te zeuren over m'n cijfers en als ik ze uitleg dat ik geen motivatie ervoor heb, reageren ze ook heel naar en lopen ze me steeds op m'n vingers te tikken dat mijn cijfers niet goed zijn. Ik ben erg gevoelig en ik kan om de kleinste dingen huilen, zo heb ik weken lang elke nacht huilend in mijn bed gelegen omdat ik school gewoon te vermoeiend en te zwaar vind. Ik ben ook gewoon heel bang dat ik blijf zitten en dan raak ik mijn leuke en gezellige klas kwijt. De enige reden waarom ik nu nog naar school ga is om mijn vrienden en klasgenoten te zien. Ik wil mijn ouders en iedereen gewoon trots maken maar dat lukt gewoon niet op een of andere manier. Heeft iemand tips? En hoe krijg ik meer motivatie voor school?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2020, 21:21
Verwijderd
Heb je dit al eens met je ouders besproken? Of met je mentor?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2020, 16:21
xceline
xceline is offline
Ja ik heb het besproken met mijn ouders maar zij zeiden dat ik beter mijn best moest doen en dat ik naar mijn mentor moest stappen, dus ben ik naar mijn mentor gegaan en hij zegt dat ik school leuk moet proberen te maken, maar ik weet gewoon niet hoe ik school leuk moet maken, ik krijg binnenkort ook een persoonlijke coach die me meer gaat helpen zodat het beter gaat op school en ik me beter ga voelen, maar ik kan nergens motivatie uithalen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2020, 16:59
DeDakdekker
DeDakdekker is offline
Hi Celine,
Zo moe worden van school is inderdaad niet de bedoeling. Je kan altijd even bloed laten prikken bij de dokter om te kijken of je misschien iets onder de leden hebt waardoor je zo moe wordt. Maar het is vooral je motivatie denk ik. Hier een paar tips:

- Ga samen met klasgenoten leren en huiswerk maken. Let er op dat je niet de hele middag gaat lullen, maar stel samen doelen voor de middag. Door met elkaar over het huiswerk te praten wordt het in ieder geval wat leuker.

- Stel jezelf niet te vaak de vraag "Waarom moet ik dit weten?" Met sommige dingen ga je later inderdaad niks doen, maar juist jezelf motiveren voor iets wat je nu niet zo leuk vindt is heel leerzaam.

- Onderzoek even hoe het komt dat je nu ineens geen motivatie meer hebt, terwijl het de eerdere jaren wel heel goed ging. Misschien is er een onderliggend probleem wat de oorzaak is.

- Je weet wat er op het spel staat: je superleuke klas. Dat lijkt me genoeg reden om je best te gaan doen. Misschien dan geen intrinsieke motivatie voor de lesstof maar wel een extrinsieke motivatie, maar het is in ieder geval motivatie.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2021, 23:40
valeriejosie
valeriejosie is offline
Hoi Celine!
Ik begrijp precies wat je bedoelt, alleen had ik dit motivatieprobleem in 3 vwo. Al die toetsen, geen zin, weinig overzicht... Wat mij heel erg heeft geholpen deze periode is een vaste routine in mijn leven implementeren. Ik zal even een voorbeeld geven:
7:00 opstaan
7:05 in de badkamer (douchen etc.)
7:20 make-up en haren doen
7:30 eten
7:45 naar school
Deze routine hield ik iedere dag aan (soms liep het net even wat anders), maar door een routine went je lichaam aan het feit dat er dingen moeten worden gedaan. Dit kan dus ook in de middag, na school, heel erg van pas komen. Als ik uit school kwam zat ik de rest van de middag te netflixen. Toen ik een ochtendroutine had gevormd, kwam er al snel een middagroutine. Ik kom nu uit school, maak mijn huiswerk tot een uur of 4, hierna leer ik voor vakken waar ik binnenkort toetsen van heb en voor het eten ben ik klaar. Een routine er in krijgen is heel lastig, maar uiteindelijk heeft het zoveel voordelen!
Wat mij ook hielp om mijn motivatie terug te krijgen was de gedachte dat deze periode maar tijdelijk is en ik me er maar doorheen moest slaan. De middelbare school kan inderdaad stom en saai zijn, maar je moet maar even bedenken dat als je dit jaar niets doet omdat je motivatie slecht is, je er nog een jaar langer zit. Hierna ga je een studie doen die je waarschijnlijk leuk vindt, het zou zonde zijn als je het studeren een jaar moet uitstellen omdat je geen motivatie had.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt en veel succes nog!

Laatst gewijzigd op 19-01-2021 om 17:26.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2021, 17:25
Verwijderd
*bedoelt
Daarnaast zou ik aankleden en douchen omdraaien.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Lastige situatie voor studiekeuze
Kelvyn
5 31-12-2014 10:29
Algemene schoolzaken Geen motivatie voor school
Toneless
18 18-03-2010 22:02
Psychologie Geen tot weinig zelfdiscipline
Verwijderd
23 11-11-2007 21:31
Psychologie Geen motivatie meer
Zwoek
25 11-11-2007 15:04
Psychologie Jezelf motiveren
Verwijderd
19 06-10-2002 01:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.