Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2003, 18:45
*carmen*
Avatar van *carmen*
*carmen* is offline
mening gevormd na het kijken van een EO programma (waarvan ik de naam even vergeten ben)

Een groepje mensen ging naar ... (?) om het Evangelie te verkondigen. 2 mensen (getrouwd met 3 kinderen) gingen ook mee. Op een gegeven moment brak er een burgeroorlog uit en vertrokken ze weer.
Jarenlange voorbereiding, inburgering en contact met mensen verloren gegaan en weer terug in Nederland.

Het punt is, deze mensen gingen daarheen om over hun geloof te vertellen terwijl de mensen die daar wonen amper geld genoeg hebben om voldoende te eten en geen hygiene genoeg om goede gezondheidszorg. Ze hebben de wetenschap niet om dit allemaal op te zetten.
Is het van deze rijke nederlanders dan niet heel arrogant om daar te gaan vertellen dat ze dmv. geloof in de hemel komen en het daar allemaal beter word. Terwijl wij de kracht hebben om hun in primaire levensbehoeften te voorzien?
Wat is in dit geval belangrijker: geloof (christelijk geloof) of wetenschap (om zich te voorzien van schoon water, eten en gezondheidszorg?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2003, 18:59
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Die mensen kunnen een enorme steun aan geloof hebben hoor! Evangelisten gaan trouwens naar bijna elk land waar het Christelijk geloof naar hun mening nog niet diep genoeg geworteld zit. Natuurlijk hebben die arme mensen meer aan een waterpomp dan aan een kerkje. Maar de evangelisten geloven dat het geloof het enige is wat men nodig heeft. Deze wereld is toch allemaal maar schijn en blabla... Ze denken echt dat ze arme mensen ermee helpen. Laat ze lekker hun gang gaan.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 19:22
Verwijderd
dan kunnen ze beter in nederland met het petje rondgaan, in plaats van onzin te verspreiden over de bevolking daar. Zometeen gaan enkele naiefe mensen zelfmoord plegen om in het heerlijke hemeltje te komen. Of ze berusten al hun hoop op iets wat er niet is.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 19:32
*Burning water*
*Burning water* is offline
Evangelisten kunnen het geld van de Kerk ongetwijfeld beter besteden aan de mensen die zij beogen te bereiken, maar feit blijft dat zij tenminste iets doen. Evangelisatie vindt vaak plaats in bepaalde projecten; er wordt bijvoorbeeld een dorpspomp gebouwd en tegelijkertijd worden er Bijbels uitgedeeld. Het is dus helemaal zo slecht niet. Het is erg makkelijk om zelfs niks te doen en mensen die proberen te helpen af te wijzen...
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 22:43
Meart
Meart is offline
Mensen hebben idd niet vaak iets aan geloof alleen..
Ik denk dat geloven ze heel erg kan helpen maar ze hebben ook concrete/materialistische hulp nodig.

Dus ik denk dat evangelisatie samen moet gaan met ontwikkelingshulp
__________________
You know I took the poison from the poison stream than I floated out of here, singing..
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 22:46
Meart
Meart is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 30-06-2003 @ 19:22:
dan kunnen ze beter in nederland met het petje rondgaan, in plaats van onzin te verspreiden over de bevolking daar. Zometeen gaan enkele naiefe mensen zelfmoord plegen om in het heerlijke hemeltje te komen. Of ze berusten al hun hoop op iets wat er niet is.
Hmm ga je maar een btje verdiepen in christelijke evangelisten.. die gasten betekenen vaak heel veel voor die mensen daar en die mensen worden er door geholpen waardoor hun leven iig in hun ogen beter wordt.. dus juist geen zelfmoord acties..
__________________
You know I took the poison from the poison stream than I floated out of here, singing..
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 23:13
Verwijderd
Ik denk dat de plaatselijke bevolking wel wat kan hebben aan de steun die het geloof kàn brengen, omdat ze met het verkondigen van die mooie verhalen het leed verzachten. Laat de mensen geloven dat het goed komt en dat God je zal helpen, en je zult zien dat de mensen dat als zoete koek slikken en hun leven weer iets hoopvoller wordt. (Dat het misschien valse hoop is laten we maar eventjes buiten beschouwing )

Dus ik heb er niks op tegen. Zij doen tenminste iets, al is dat niet concrete, materiële hulp.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 00:28
Verwijderd
Citaat:
Meart schreef op 30-06-2003 @ 23:46:
Hmm ga je maar een btje verdiepen in christelijke evangelisten..
Ik ben sterk antichristelijk, en jij wil dat ik me in mijn vakantie ga verdiepen in christelijke evangelisten?
Citaat:

die gasten betekenen vaak heel veel voor die mensen daar en die mensen worden er door geholpen waardoor hun leven iig in hun ogen beter wordt.. dus juist geen zelfmoord acties..
Geef ze dan een tuinhark, wat mest en voedsel zodat ze aan de gang kunnen een bestaan op te bouwen, en kom geen sprookjes vetellen waar ze uiteindelijk niks aan hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 00:37
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 01-07-2003 @ 01:28:
1. Ik ben sterk antichristelijk...

2. Geef ze dan een tuinhark, wat mest en voedsel zodat ze aan de gang kunnen een bestaan op te bouwen, en kom geen sprookjes vetellen waar ze uiteindelijk niks aan hebben.
1. Waarom??
2. De christelijke hulp is daarom ook meestal voorzienend in de geestelijke nood en in de lichamelijke, iets op tegen ??
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 00:54
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
op de wapenhandelaren na zijn er weinig mensen gelukkiger geworden van zulk zendelingenwerk.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 08:22
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Hebben ze in die arme gebieden niet vaak al een godsdienst? Ik dacht juist dat ze daar allang een geloof hadden, maar dat die evangelisten kwamen om ze van een ander geloof te overtuigen. Klopt dat?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 08:36
TMLWKY
Avatar van TMLWKY
TMLWKY is offline
Evangelisten hebben op zich geen keuze...
Als zij geloven dat mensen die niet geloven niet naar het Koninkrijk gaan (de Hemel), dan is het tegelijk dus hun taak om zoveel mogelijk mensen te bekeren, om hun zielen te redden.

En ik ben het eens met *Burning Water*: zij doen tenminste wel IETS. En daarnaast: ze zijn voor veel mensen een hulp. Natuurlijk zijn er dingen die ze kunnen doen om meer mensen te helpen, maar zolang er mensen mee geholpen worden, ook al is het maar dat ze zichzelf beter voelen over hun bestaan ed., vind ik dat ze ermee door moeten gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 09:23
debotjuh
Avatar van debotjuh
debotjuh is offline
k zeg geloof daar hebben ze al heel veel aan !
en k kan het weten een nicht van mij heeft in mongolie gewoond en was eerst ook superarm maar ze wist altijd dat god bij haar was en dat is een enorme steun geweest
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 09:48
Meart
Meart is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 01-07-2003 @ 00:28:
Ik ben sterk antichristelijk, en jij wil dat ik me in mijn vakantie ga verdiepen in christelijke evangelisten?
Neej hoeft niet perse, maar hou wel je veroordeling voor je als je niet weet waar je het over hebt.

Citaat:
Geef ze dan een tuinhark, wat mest en voedsel zodat ze aan de gang kunnen een bestaan op te bouwen, en kom geen sprookjes vetellen waar ze uiteindelijk niks aan hebben. [/B]
Ze geven vaak ook praktische hulp.
En dat ze aan die sprookjes uiteindelijk niks hebben is nog maar de vraag. (teminste voor mij)
__________________
You know I took the poison from the poison stream than I floated out of here, singing..
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 09:51
Meart
Meart is offline
Citaat:
Kirk22 schreef op 01-07-2003 @ 00:54:
op de wapenhandelaren na zijn er weinig mensen gelukkiger geworden van zulk zendelingenwerk.
We hebben het toch nog steeds over christelijk zendingswerk?
een echtpaar dat naar een arm gebied gaat, daar hulp geeft aan de mensen, op die manier contact legt en ook natuurlijk deelt over hun persoonlijk geloof en misschien op die manier mensen bekeren?

Volgens mij komen daar geen wapens aan de pas...
__________________
You know I took the poison from the poison stream than I floated out of here, singing..
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 17:13
*carmen*
Avatar van *carmen*
*carmen* is offline
Maar de nadruk word gelegd op het verspreiden van 'het woord'. De meeste landen hebben hun eigen geloof, zeker mensen die nog dicht bij de natuur leven hebben een heel ander geloof dan de christenen hier in Nederland.
Ik vind niet dat je het kunt maken om daar heen te gaan en dan die mensen probeert te bekeren naar 'jouw' geloof.
Iemand hierboven zegt dat ontwikkelingswerk en zendelingenwerk samen moet gaan, opzich een goede optie maar ontwikkelingswerk heeft altijd te weinig geld en zendelingenwerk vind het geloof belangrijker dan materiele hulp.
Ik denk niet dat we het zo gaan redden.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 22:27
Meart
Meart is offline
Citaat:
*greliz* schreef op 01-07-2003 @ 17:13:
Maar de nadruk word gelegd op het verspreiden van 'het woord'. De meeste landen hebben hun eigen geloof, zeker mensen die nog dicht bij de natuur leven hebben een heel ander geloof dan de christenen hier in Nederland.
Ik vind niet dat je het kunt maken om daar heen te gaan en dan die mensen probeert te bekeren naar 'jouw' geloof.
Iemand hierboven zegt dat ontwikkelingswerk en zendelingenwerk samen moet gaan, opzich een goede optie maar ontwikkelingswerk heeft altijd te weinig geld en zendelingenwerk vind het geloof belangrijker dan materiele hulp.
Ik denk niet dat we het zo gaan redden.
Nouja goed dat is het eigenlijk misschien ook wel.. het is misschien wel te kort door de bocht om te zeggen dat materiele hulp belangrijker is dan geestelijke hulp, dat is maar de vraag

Maar materiele hulp is zeker ook heel belangrijk maar ik denk dat dat vaak samengaat/(moet gaan) en kan gaan met geestelijke hulp.
__________________
You know I took the poison from the poison stream than I floated out of here, singing..
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Meart schreef op 30-06-2003 @ 23:46:
Hmm ga je maar een btje verdiepen in christelijke evangelisten.. die gasten betekenen vaak heel veel voor die mensen daar en die mensen worden er door geholpen waardoor hun leven iig in hun ogen beter wordt.. dus juist geen zelfmoord acties..
maar zodra het gevaarlijk werd waren ze weg

ik heb het programma ook gezien, het was volgens mij ivoorkust

Citaat:
Wat is in dit geval belangrijker: geloof (christelijk geloof) of wetenschap (om zich te voorzien van schoon water, eten en gezondheidszorg?)
Wetenschap
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-07-2003, 21:37
Meart
Meart is offline
Citaat:
byebye schreef op 02-07-2003 @ 18:26:
maar zodra het gevaarlijk werd waren ze weg
Hmm oke ik heb het programma niet gezien maar vaak moeten ze ook weg van de organisatie waar ze bij zitten en ik denk niet dat dat is omdat ze bang zijn voor de gevolgen want vaak vinden ze het heel erg als ze weg moeten. En willen ze die mensen eigenlijk niet achterlaten.. ik denk het weg gaan vaak komt of door organisatie , regering, enz of voor de veiligheid van hun kinderen dat waarschijnlijk voor gaat.


Citaat:
Wetenschap [/B]
Want?
__________________
You know I took the poison from the poison stream than I floated out of here, singing..
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 08:10
diabolaparva
diabolaparva is offline
ik denk dat het eraan ligt hoe het geloof gebracht wordt
ik ben zelf wel eens in een kerk geweest waar ze dingen verkondigden als "we americans showed the muslims what was the right way" en waar je werd bedolven onder potloden met "jesus loves you" en waar voortdurend werd gevraagd "do you want to join us???". met dergelijke manieren om je geloof uit te breiden ben ik het eigenlijk niet eens. (ik kan niet helemaal goed verwoorden waarom, maar ik hoop dat jullie het met me eens zijn, zoniet probeer ik het nog wel uit te leggen )
maar als er voorgelezen wordt uit de bijbel lijkt me dat geen probleem, ik bedoel, kleine kindertjes vertel je ook een verhaaltje voor het slapen gaan, ik denk dat dat rustgevend is of in elk geval afleiding.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Meart schreef op 02-07-2003 @ 22:37:
Hmm oke ik heb het programma niet gezien maar vaak moeten ze ook weg van de organisatie waar ze bij zitten en ik denk niet dat dat is omdat ze bang zijn voor de gevolgen want vaak vinden ze het heel erg als ze weg moeten. En willen ze die mensen eigenlijk niet achterlaten.. ik denk het weg gaan vaak komt of door organisatie , regering, enz of voor de veiligheid van hun kinderen dat waarschijnlijk voor gaat.
ok, dat zou kunnen....

Citaat:
Want?
want: ik ben van mening dat er eerst moet worden gezorgd dat die mensen daar een 'menselijk' bestaan kunnen leiden, dus dat ze o.a. eten, schoon drinkwater en onderwijs hebben. Ze kunnen beter eerst daar geld in steken, vind ik, want je kan het niet maken om als weldoorvoede nederlander met een bijbel te gaan staan zwaaien terwijl die mensen doodgaan van de honger...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 00:16
scala
scala is offline
Ze doen idd wel íets, maar op lange termijn hebben de mensen daar toch niks aan. Hoop is een tijdelijk iets, wat je kan opgeven, iets wat zeer logisch is in die omstandigheden. Dus tja fijn als evangelisten de mensen daar dan weer hoop geven, maar het zou toch iets nuttiger zijn als ze het zouden combineren met iets functioneels, zoals idd een waterpomp of iets dergelijks. Als je er toch heen gaat...als ik zo iemand was, zou ik me toch wel enigszins schamen en nutteloos voelen om enkel daar heen te gaan om het geloof te verkondigen..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 07:05
TMLWKY
Avatar van TMLWKY
TMLWKY is offline
Als je op hun manier zou geloven zou je je daar niet voor schamen, want dan zou je er heilig van overtuigd zijn dat je iets goeds voor die mensen deed
En helaas hebben de meeste Christelijke geloven nog steeds de visie dat dit leven niets uitmaakt, maar dat het om het Hiernamaals gaat.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 22:47
Meart
Meart is offline
Citaat:
byebye schreef op 03-07-2003 @ 22:03:
want: ik ben van mening dat er eerst moet worden gezorgd dat die mensen daar een 'menselijk' bestaan kunnen leiden, dus dat ze o.a. eten, schoon drinkwater en onderwijs hebben. Ze kunnen beter eerst daar geld in steken, vind ik, want je kan het niet maken om als weldoorvoede nederlander met een bijbel te gaan staan zwaaien terwijl die mensen doodgaan van de honger...
Hmm ja lijkt me ook wel handig idd maar ik denk dat geloof ook heel belangrijk is teminste voor veel mensen en als het voor die mensen daar net zo belangrijk is als voor veel gelovige mensen dan heeft dat zeker een hoge prioriteit. Maar dan moet je natuurlijk wel geloven dat geloof echt iets toevoegt aan je leven en dat doen veel mensen niet, en dan is het logisch dat ze de prioriteit bij 1e levenonderhoud leggen. (en daar ligt het misschien ook wel hoor )
__________________
You know I took the poison from the poison stream than I floated out of here, singing..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vragen over geloven topic
Verwijderd
500 20-07-2008 21:50
Psychologie Psychologen
Kauw
184 25-06-2007 12:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
Blood Fire Rage
500 10-12-2006 09:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen verslag deception point
AnoniemM
8 23-04-2006 18:16
De Kantine [gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ???
damaetas
582 27-01-2003 18:11
ARTistiek b-tje lang sorry... (stukje tekst naar aanleiding van American History X)
Saartje_Pluis
3 10-05-2002 19:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.