Oud 11-08-2005, 22:28
*4
*4 is offline
Ik heb laatst het bijbelboek Hooglied gelezen, maar ik vond het best moeilijk. Wat kan je hieruit halen voor je eigen leven? Wat moet je er zeg maar mee?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2005, 23:58
Verwijderd
Als je niets zinnigs te melden heb, hoef je niet te reageren
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 00:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Kan je iets specifieker zijn? Wat we met een heel bijbelboek aanmoeten is niet echt iets waar kant-en-klaar op te reageren is. Mischien heb je specifieke vragen of stellingen?

*** zie pm
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 12-08-2005 om 00:22.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 00:44
XQseMe2
Avatar van XQseMe2
XQseMe2 is offline
Hooglied is gewoon een heel mooi bijbelboek, want zolang is die opzich niet.
het is gewoon een loflied naar vrouwen toe, hoe mooi vrouwen zijn, dat wordt erin bezongen.
misschien is het wel 1 vrouw in het bijzonder, dat weet ik niet cker, maar ik dacht volges mij naar vrouwen in het algemeen.

wat je ervan kunt leren voor jezelf in dit leven (om het zo maar even te noemen) is denk ik respect naar anderen toe, niet zozeer vrouwen alleen maar gewoon naar iedereen.
als je ziet hoe er in dat bijbelboek over mensen gesproken wordt...vind het een mooi voorbeeld om meer naar het innerlijk te kijken van mensen, niet alleen het uiterlijk.
hoewel het uiterlijk hier wel in beschreven wordt, denk ik toch meer dat dat zo mooi is in de ogen van de schrijver omdat hij het innerlijk meer terugziet, snap je wat ik bedoel?!

maar goed,
dat denk ik gewoon tenminste. ik vind het zoiezo een mooi bijbelboek, zowat wel de mooiste uit de hele bijbel omdat het zo'n mooi loflied is, het wordt mooi verwoord. het lijkt wel op een gedicht
__________________
Alles is irrelevant. Het is maar net hoeveel waarde je er zelf aan hecht.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 09:53
*4
*4 is offline
ik dacht dat er een boodschap in zat over liefde tussen man en vrouw. Maar ja ik snapte het ook neit helemaal.
Nog een ander vraagje:

wat wordt er in de bijbel gezegd over seks? IS dat iets wat thuis hoort na het huwelijk, of alleen om kinderen te verwekken, of elke dag , waar kan je daar iets over lezen?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 12:43
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Het Hooglied is geschreven door Salomo. Het is een liefdeslied. Volgens mij is oorspronkelijk geschreven over de liefde tussen Salomo (een koning) en een eenvoudig herderinnetje. Vaak word Hooglied geestelijk uitgelegd: De liefde tussen de hemelse Bruidegom (God) en een arme bruid (de Kerk, Zijn kinderen). Je kunt er in dat opzicht dan ook heel veel uithalen. Ik ben de laatste tijd ook veel in Hooglied aan het lezen, en het boek verwonderd me steeds meer.

@ XQseMe2: Het is niet een loflied naar vrouwen toe, hoor. Ook de liefde van de bruid naar de bruidegom wordt bezongen.

Over seks in de Bijbel: Dat hoort binnen het huwelijk. Er zijn andere meningen over, maar ik geloof dat de Bijbel dat zo uitlegd. Onder andere in 1 Korinthe 7 wordt daar over gesproken. Uit dat gedeelte blijkt dat, als jij seks gehad hebt, je voor Gods aangezicht getrouwd bent. En als je getrouwd bent, beloof je elkaar trouw en hoor je dus niet te scheiden (uitzonderingen daargelaten). Daarom wordt dat in onze tijd vertaald met: geen seks voor het huwelijk.
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 13:53
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
het veelvuldig aantal hoofdletters in mijn bijbel doet mij vermoeden dat dit toch wel voor een groot gedeelte bedoeld is als loflied op de relatie tussen god (/jezus) en zijn bruid (/de kerk, alle gelovigen). je kunt er iets leren over seksualiteit (dat gij de liefde niet opwekt noch wakker maakt, totdat het haar luste), natuurlijk over de relatie met god en herkenning in ervaringen (ik zal nu opstaan, ik zal hem zoeken, dien mijne ziel liefheeft; ik zocht hem, maar ik vond hem niet), en in hoofdstuk 5. verder is het denk ik vooral een mooi boek, om te lezen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 22:44
no jokes
Avatar van no jokes
no jokes is offline
vet cool boek hoor, hooglied!
Hooglied gaat over de liefde tussen man en vrouw, ook een verlangen naar elkaars lichaam. Maar the 'maintheme' is: wekt de liefde niet op voordat het haar behaagt (uit mijn blote hoofd, het zou er net iets anders kunnen staan). Het gaat over liefde en verlangen én grenzen, de liefde komt tot volle recht als het er is als ze het zelf wil.

Trouwens: een nieuwere uitleg is dat de man en de vrouw in hooglied eigenlijk God en Israel (en later de kerk) zijn, vanwege de gelijkenis met de bruid en de bruidegom in o.a openbaringen. Maar deze allegorie is echt niet te bewijzen, dus ik hou het bij de eerste uitleg.
__________________
De gratia et libero arbitrio
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 00:43
Verwijderd
Je kan het ook spiritueler lezen. Een filosofische eenwording van de menselijke geest en een soort bovenwereld, of wat je je er ook bij voor mag stellen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 22:24
Verwijderd
Tsja, eigenlijk wat de rest zegt... Je kunt het op verschillende manieren lezen: de liefde tussen man en vrouw, de liefde die God heeft voor mensen, hoe liefde kan zijn enz enz..

een inspirerend boek...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 12:59
HybridTheory
HybridTheory is offline
Citaat:
*4 schreef op 12-08-2005 @ 09:53 :
ik dacht dat er een boodschap in zat over liefde tussen man en vrouw. Maar ja ik snapte het ook neit helemaal.
Nog een ander vraagje:

wat wordt er in de bijbel gezegd over seks? IS dat iets wat thuis hoort na het huwelijk, of alleen om kinderen te verwekken, of elke dag , waar kan je daar iets over lezen?
Er wordt in de bijbel gezegt dat God sex iets moois vindt, maar dat het niet als doel opzich moet worden gebruikt .
Voor zover ik weet staat er niets in over sex na het huwelijk of iets dergelijks .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Hoor de wind saait door de bomen #437
Verwijderd
500 25-11-2008 23:03
Levensbeschouwing & Filosofie Tekst trouwkaart
Elmoo
9 24-05-2008 01:00
Levensbeschouwing & Filosofie Meest absurde stukjes in de Koran
Yab-Yum
88 29-08-2005 15:19
ARTistiek muurschildering... iemand tips?
me=pinda
9 23-05-2005 20:48
Levensbeschouwing & Filosofie bijbel vervalsd?
k.m
19 25-11-2004 09:57
Levensbeschouwing & Filosofie Sex voor het huwelijk??
zlatani9
51 07-10-2003 21:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.