Oud 07-09-2003, 20:11
*Burning water*
*Burning water* is offline
En 's avonds rood?

Ik kan me niet voorstellen dat hier nog niet een topic over bestaat, maar ik kan het niet vinden, dus dan maar zo..

Mij is bekend dat de lucht blauw is, omdat blauw het sterkst wordt verstrooid bij zijn gang door de dampkring, vanwegen zijn korte golflengte. Maar, dat is 's avonds toch niet anders, evenmin als 's ochtends? Hoe kan het dan dat de lucht dan rood kleurt?
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2003, 21:25
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Omdat de zon overdag veel rechter op de aarde staat (nouja, vanaf jou gezien) en dat de lichtstralen dan dus veel rechter op je neerkomen en minder verstrooit worden. 's Avonds 'zakt' de zon en komen de lichtstralen bijna horizontaal aanzetten. En dan wordt 'het rood' veel meer verstrooid enzo.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 00:11
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 07-09-2003 @ 21:25:
Omdat de zon overdag veel rechter op de aarde staat (nouja, vanaf jou gezien) en dat de lichtstralen dan dus veel rechter op je neerkomen en minder verstrooit worden. 's Avonds 'zakt' de zon en komen de lichtstralen bijna horizontaal aanzetten. En dan wordt 'het rood' veel meer verstrooid enzo.

Meer van hetzelfde uitgelegd:

De lichtstralen moet 's ochtends en 's avonds een veel langere weg afleggen door de dampkring. Gevolg is dat de golflengtes die het meest worden verstrooid (blauw etc) er als het ware worden uitgefilterd. En dus hou je alleen een rood/oranje gloed over.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 11:11
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 08-09-2003 @ 00:11:
Meer van hetzelfde uitgelegd:

De lichtstralen moet 's ochtends en 's avonds een veel langere weg afleggen door de dampkring. Gevolg is dat de golflengtes die het meest worden verstrooid (blauw etc) er als het ware worden uitgefilterd. En dus hou je alleen een rood/oranje gloed over.
Dat was ik nog vergeten. Nouja. Ik sloeg het over ofzo.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:13
Frondish
Avatar van Frondish
Frondish is offline
ik denk dat de lucht blauw is omdat ie niet rood is
__________________
ok...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 10:25
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 08-09-2003 @ 00:11:
Meer van hetzelfde uitgelegd:

De lichtstralen moet 's ochtends en 's avonds een veel langere weg afleggen door de dampkring. Gevolg is dat de golflengtes die het meest worden verstrooid (blauw etc) er als het ware worden uitgefilterd. En dus hou je alleen een rood/oranje gloed over.
Jamaar, overdag wordt blauw het meest verstrooid en is de lucht dus blauw en 's avonds wordt blauw het meest verstrooid en is de lucht dus niet blauw.. Ik snap dat niet helemaal.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..

Laatst gewijzigd op 13-09-2003 om 10:24.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 13:51
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 12-09-2003 @ 10:25:
Jamaar, overdag wordt blauw het meest verstrooid en is de lucht dus blauw en 's avonds wordt blauw het meest verstrooid en is de lucht dus blauw.. Ik snap dat niet helemaal.
's avonds is de lucht rood/oranje

Als 'regel' geldt dat het licht dat het meest wordt verstrooid, het snelst het aardoppervlak bereikt. Dus ook al komt het blauwe licht met een vrij grote hoek de dampkring binnen; door verstrooiing zal het licht juist 'recht' naar beneden gaan. Het blauwe licht dat je overdag zo sterk ziet, is licht dat normaliter (als het dus niet verstrooid werd) op een veel verdere plaats terecht zou komen.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 17:38
Upke
Upke is offline
Ja en s'avonds is het altijd zwart!!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 22:28
Verwijderd
Citaat:
Rawsteel schreef op 12-09-2003 @ 17:38:
Ja en s'avonds is het altijd zwart!!
's Avonds is er geen licht (niet voldoende in ieder geval), zodat je de 'lucht/hemel' niet kan zien.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 10:28
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 12-09-2003 @ 13:51:
's avonds is de lucht rood/oranje



Citaat:
Als 'regel' geldt dat het licht dat het meest wordt verstrooid, het snelst het aardoppervlak bereikt. Dus ook al komt het blauwe licht met een vrij grote hoek de dampkring binnen; door verstrooiing zal het licht juist 'recht' naar beneden gaan. Het blauwe licht dat je overdag zo sterk ziet, is licht dat normaliter (als het dus niet verstrooid werd) op een veel verdere plaats terecht zou komen.
Volgens mij begin ik het te begrijpen. 's Avonds valt licht schuiner in op de dampkring/aarde, maar wordt het rode licht zo verstrooid dat het recht naar beneden komt, terwijl dat overdag bij blauw het geval is. Omdat de weg door de dampkring langer is, is minder breking van het licht nodig om recht op aarde in te vallen.. Klopt het, klopt het?
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 10:38
Upke
Upke is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 12-09-2003 @ 22:28:
's Avonds is er geen licht (niet voldoende in ieder geval), zodat je de 'lucht/hemel' niet kan zien.
Ja dat is dus donker... Maar bestaat er dan ook zwart licht? Want in de ruimte is ook alles zwart, en daar zie je toch ook genoeg?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 10:39
Upke
Upke is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 13-09-2003 @ 10:38:
Ja dat is dus donker... Maar bestaat er dan ook zwart licht? Want in de ruimte is ook alles zwart, maar is het daar dan ook echt donker? Want daar zie je toch ook genoeg?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 12:04
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 13-09-2003 @ 10:38:
Ja dat is dus donker... Maar bestaat er dan ook zwart licht? Want in de ruimte is ook alles zwart, en daar zie je toch ook genoeg?
Tuurlijk bestaat er geen zwart licht. En in de ruimte zie je zoveel zwart omdat er (bijna helemaal) niets is waar het licht op kan weerkaatsen, dus zie je zwart. Maar al de sterren en nevels en weetikwatnietal zie je wel gewoon. Zwart is gewoon het ontbreken van licht. Anders zou je ook kunnen zeggen dat er stil geluid bestaat.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Rawsteel schreef op 13-09-2003 @ 10:38:
Ja dat is dus donker... Maar bestaat er dan ook zwart licht? Want in de ruimte is ook alles zwart, en daar zie je toch ook genoeg?
Als iets 'zwart' is dan betekent dat dat er geen licht op schijnt of dat het geen licht weerkaatst.
Iets wat zwart is zie je dus eigenlijk niet, en dat valt op, omdat je de rest er omheen wel ziet.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 22:57
Harrie
Avatar van Harrie
Harrie is offline
heeft met de wavelength te maken van het licht. blauw heeft de kleinste golflengte van het visible lichtspectrum (daarna is er ultraviolet) en rood de grootste (daarna is er infrarood).

voor de die-hards:
binnen elke molecuul heb je verschillende ringen/schillen om de kern. de elektronen die naar de 2e ring worden geschopt zien we. als de elektronen vanaf de 6e ring naar de 2e worden getransferd, zien we blauw (want het is een kleine golflengte = meer energy).. als het van de 4e (geloof ik) naar de 2e wordt geschopt zien we rood omdat dit minder energy nodig heeft..


zo ongeveer was het geloof ik..
*vorige week nog over schillen gehad en nu al weer aan het twijfelen*
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Harrie schreef op 18-09-2003 @ 22:57:
heeft met de wavelength te maken van het licht. blauw heeft de kleinste golflengte van het visible lichtspectrum (daarna is er ultraviolet) en rood de grootste (daarna is er infrarood).

voor de die-hards:
binnen elke molecuul heb je verschillende ringen/schillen om de kern. de elektronen die naar de 2e ring worden geschopt zien we. als de elektronen vanaf de 6e ring naar de 2e worden getransferd, zien we blauw (want het is een kleine golflengte = meer energy).. als het van de 4e (geloof ik) naar de 2e wordt geschopt zien we rood omdat dit minder energy nodig heeft..
Ik denk dat je de schillen om de atoomkern bedoelt?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Harrie schreef op 18-09-2003 @ 22:57:
heeft met de wavelength te maken van het licht. blauw heeft de kleinste golflengte van het visible lichtspectrum (daarna is er ultraviolet) en rood de grootste (daarna is er infrarood).

voor de die-hards:
binnen elke molecuul heb je verschillende ringen/schillen om de kern. de elektronen die naar de 2e ring worden geschopt zien we. als de elektronen vanaf de 6e ring naar de 2e worden getransferd, zien we blauw (want het is een kleine golflengte = meer energy).. als het van de 4e (geloof ik) naar de 2e wordt geschopt zien we rood omdat dit minder energy nodig heeft..


zo ongeveer was het geloof ik..
*vorige week nog over schillen gehad en nu al weer aan het twijfelen*
bijna.......
het zijn idd (zoals snees aangaf) elektronen die in verschillende energieniveaus om de atoomkern draaien.
als elektron (a) om een of andere reden naar een hoger energieniveau gaat, wordt dat 'gat' dat hij achterlaat opgevuld door een ander elektron (b), uit een hogere schil.
de energie die vrijkomt als elektron (b) naar dat lagere energieniveau is precies de energie die nodig was om het elektron (a) omhoog te krijgen.
dit energieverschil wordt omgezet in een foton (een 'pakketje'energie) met een golflengte labda.
waarbij labda = (h*c)/E
alleen het probleem is dat maar enkele golflengten zichtbaar licht geven, ik denk niet dat dit verhaal met de kleur van de lucht te maken heeft
deze
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 22:12
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 13-09-2003 @ 10:28:




Volgens mij begin ik het te begrijpen. 's Avonds valt licht schuiner in op de dampkring/aarde, maar wordt het rode licht zo verstrooid dat het recht naar beneden komt, terwijl dat overdag bij blauw het geval is. Omdat de weg door de dampkring langer is, is minder breking van het licht nodig om recht op aarde in te vallen.. Klopt het, klopt het? [/B]
ik denk dat dit wel aardig klopt ja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Onbeantwoorde vragen..
Verwijderd
194 16-06-2006 15:04
Levensbeschouwing & Filosofie Hebben mensen wel genoeg 'logica' om dingen als quantumfysica te kunnen snappen?
Verwijderd
62 09-05-2006 18:07
De Kantine In dit topic gaan we alle nuttloze vragen beantwoorden.
Lolita
253 12-11-2003 19:50
Levensbeschouwing & Filosofie Anders
Evito
58 06-06-2003 18:24
Levensbeschouwing & Filosofie waarom
Jamais_Vu
10 21-03-2003 01:49
Levensbeschouwing & Filosofie "Vijf astronomische fouten"© Zijn er nog meer?
Just Johan
18 12-02-2003 10:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.