Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2012, 19:47
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Federatief Joods Nederland (FJN) heeft een kort geding aangespannen tegen de Gelderse gemeente Bronckhorst. Dat schrijft het NRC Handelsblad. In Vorden (gemeente Bronckhorst) wordt op morgen ook bij 10 Duitse omgekomen soldaten stilgestaan. De joodse belangenorganisatie wil dat voorkomen met het kort geding.

Over het plan om ook Duitsers te herdenken ontstond nogal wat ophef.

Een andere Joodse belangengroep (TOF, die bestaat uit “tientallen, vooral jonge joden”) noemde het plan in een persbericht met de titel ‘Vorden iSS fout: geen Moffen herdenken op 4 mei’ eerder vandaag al onacceptabel. TOF stelde “dat 4 mei wordt besmeurd door de oorlogsmisdaden van de nazi’s.”

Ook het Simon Wiesenthal Centrum heeft scherpe kritiek geuit op het gemeentebestuur van Bronckhorst. Door de Duitse soldaten te eren ''die Nederland hebben bezet namens het meest moordlustige regime in de geschiedenis'' herschrijven de autoriteiten de historie en ''wissen zij de essentiële scheidslijn uit tussen slachtoffers en bezetters'', aldus het centrum, waarvan het hoofdkantoor in Los Angeles is gevestigd. Het besluit negeert de ''afschuwelijke aard'' van het naziregime en is ''een belediging voor de slachtoffers''.

De uitspraak in de zaak volgt morgen.
Dit artikel en de ophef over het gedicht van die 15-jarige jongen laatst vallen mij erg op. Wederom wordt er door een Joodse organisatie op de banken gesprongen vanwege de gedachte dat er ook maar de kleinste handreiking wordt gedaan naar de Duitsers.

Hoewel ik ergens wel dubbele gevoelens kan begrijpen, vind ik het fout dat er zo wordt gereageerd. Ik denk dat jonge Duitse soldaten universeel gelijk stellen aan Nazi's al fout genoeg is. Maar is het niet eens tijd dat we de Tweede Wereldoorlog gaan herdenken als een verdrietige gebeurtenis uit het verleden, in plaats van een moment van nationale eenheid tegen de Duitsers? Ik bedoel, voetbal is oorlog, maar WWII is al lang geleden.

Maar nog belabberder vind ik dat hier een Joodse organisatie probeert te spreken voor Nederlanders. Ik vind dat aanstootgevend. Wie zijn de Joden om hier de mantel van 'enige getroffenen' op zich te nemen? Nederlanders hebben ook geleden onder de oorlog en bij herdenkingen zijn zij net zo goed mensen die herdenken. Natuurlijk hebben de Joden erger geleden dan welke groep dan ook, maar ik vind het absurd om ze zo blijvend die uitzonderingspositie van macht toe te kennen. Natuurlijk zal ook deze uitspraak worden bestempeld als puur antisemitisme, maar het komt me gewoon af en toe de keel uit.

Wat vinden andere mensen hier van?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2012, 20:08
Verwijderd
Die joden moeten gewoon hun bek houden. Als je zo nodig een overbodig ritueel als een oorlogsherdenking wil houden dan moet je het ook goed doen. Beide kanten hebben mensen verloren.

Maargoed, de slachtofferrol willen ze natuurlijk niet zo makkelijk uitbesteden. Zelfs als het om personen gaat die de oorlog helemaal niet hebben meegemaakt.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 00:00
Linda Prins
Avatar van Linda Prins
Linda Prins is offline
Oké voor de nabestaanden kan ik het me wel voorstellen, maar is al weer ruim 60 jaar geleden, dat de Duitsers fout waren is wel duidelijk, maar je kan de huidige generatie Duitsers er niet op blijven aan kijken. Wat hun voorouders hebben gedaan, De vele Duitse gezinnen hebben in de oorlog ook mensen (soldaten)verloren, en in die tijd was het gevaarlijk voor Duitsers die er anders over dachten om zich te uiten. Bij de huidige dodenherdenking wordt gezegd dat alle slachtoffers van oorlogen worden herdacht, dan horen de Duitse slachtoffers daar eigenlijk ook bij. Nederland is een democratie en er word gesproken over vrijheid. Dan moeten mensen die daar behoefde aan hebben of dat ook willen de mogelijkheid ofwel de vrijheid kunnen hebben om te gedenken wie ze willen gedenken. en dan moet niet een bepaalde groep in dit geval de Joden gaan opleggen wie wel en wie niet herdacht zou mogen worden op Dodenherdenking. Als dat wel zo blijkt te zijn is er geen sprake van vrijheid. iedere bezoeker van een oorlogskerkhof moet na het ontvangen van informatie over de doden, of ze nou goed of fout waren. het recht hebben zelf te kunnen kiezen welke doden hij of zij wil gedenken.ofwel de vrijheid welke graven hij of zij wil bezoeken om de doden te herdenken...dat is vrijheid....
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 00:03
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Hoewel we niet te relativistisch en vergevingsgezind moeten worden, is het belangrijk te blijven onthouden en bespreken dat ieder leger bestaat uit gewone mensen zoals die er nu ook zat zijn. Tel daarbij op dat de geallieerden ook niet altijd even lief waren voor onschuldige Duitsters.

Verder is het natuurlijk onzin dat wie dan ook gaat voorkomen dat er wordt stilgestaan bij Duitsers: ik bepaal zelf wat er in mijn hoofd omgaat, en als ik tijdens de twee minuten stilte Vlad de Spietser wil herdenken, dan doe ik dat.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 00:32
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Het is grote onzin dat de Duitse soldaten niet herdacht zouden mogen worden. Zij wisten niet dat ze aan 'de foute kant' stonden, sterker nog, ze hadden aan de goede kant gestaan als ze de oorlog gewonnen hadden. Als we oorlogsslachtoffers herinneren, dan herinneren we ze allemaal.
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 02:48
Verwijderd
Ja, alle slechte Duitsers zijn al lang dood. Maar de herdenking gaat om de mensen die stierven tijdens de Tweede Wereldoorlog. Of de Duitse soldaten nou gedwongen werden te vechten of niet, ze hebben wel Nederlandse soldaten doodgeschoten en joden afgevoerd. Als je ook de Duitse soldaten van die tijd herdenkt, herdenk je dus de vijand en dat voelt niet juist.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 06:52
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Als de Duitsers hun doden willen herdenken mogen ze dat gewoon in hun eigen land doen.
Of denk je dat we ook warm onthaald worden als we in de landen, waar we in de 17e eeuw slaven vandaan haalden, mensen gaan herdenken die door de lokale bevolking vermoord zijn?

We kunnen misschien wel wat toevoegen aan de herdenking en dat is de moordenaars ook elk jaar te schande te zetten, zoals momenteel met de juwelierenmoordenaars gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 07:19
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Het is niet alsof ze mij (of wie dan ook) kunnen tegenhouden om Duitsers te herdenken, dus het is gewoon symboolpolitiek. Verder vind ik dat die Joden eens moeten ophouden met zeuren. Ze zien alles als een persoonlijke aanval en dat slaat natuurlijk nergens op. Niet iedere Duitser was een nazi, niet iedere Duitser had het afslachten van Joden als levensdoel, en het herdenken van Duitsers doet helemaal niets af aan de nagedachtenis van alle Joden die zijn omgekomen en hoe vreselijk de holocaust was.

Die laatste alinea van het stuk ook. Jezus. De scheidslijn tussen slachtoffers en bezetters? Alsof Joe Average in het Duitse leger niet net zo goed een slachtoffer was. Wat een gewhine.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 08:44
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Duitsers hadden dienstplicht en dus geen vrije keuze om al dan niet in het leger te dienen. Zij waren net zo goed slachtoffer van Nazi-Duitsland als Nederlandse soldaten. Een heel ander geval dan die Nederlander die vrijwillig met de Waffen-SS in Oost-Europa sjtetls ging afbranden, lijkt mij.

Mij lijkt dat een universele, in plaats van een nationale herdenking van oorlogslachtoffers een vooruitgang. Geen idee waarom mensen die niet hetzelfde paspoort als ik hebben minder herdacht dienen te worden.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 12:46
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Duitsers hadden dienstplicht en dus geen vrije keuze om al dan niet in het leger te dienen. Zij waren net zo goed slachtoffer van Nazi-Duitsland als Nederlandse soldaten. Een heel ander geval dan die Nederlander die vrijwillig met de Waffen-SS in Oost-Europa sjtetls ging afbranden, lijkt mij.

Mij lijkt dat een universele, in plaats van een nationale herdenking van oorlogslachtoffers een vooruitgang. Geen idee waarom mensen die niet hetzelfde paspoort als ik hebben minder herdacht dienen te worden.
Dit

Er wordt nu gedaan alsof dienstplichtige Duitsers uit die tijd minderwaardige mensen zijn.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 13:04
Verwijderd
Omfg, de Veroorzaker staat aan Duitse zijde
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 15:13
ik_eet_egels
Avatar van ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:
Hoewel we niet te relativistisch en vergevingsgezind moeten worden, is het belangrijk te blijven onthouden en bespreken dat ieder leger bestaat uit gewone mensen zoals die er nu ook zat zijn. Tel daarbij op dat de geallieerden ook niet altijd even lief waren voor onschuldige Duitsters.

Verder is het natuurlijk onzin dat wie dan ook gaat voorkomen dat er wordt stilgestaan bij Duitsers: ik bepaal zelf wat er in mijn hoofd omgaat, en als ik tijdens de twee minuten stilte Vlad de Spietser wil herdenken, dan doe ik dat.
Hulde.

Daarnaast vind ik dat organisaties zoals in de beginpost nogal makkelijk oordelen over Duitse soldaten in WOII. Je handelt zo goed mogelijk, met de informatie die destijds beschikbaar was voor Jan soldaat.
__________________
Čech is uit zijn doel, Čech is uit zijn doel....!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 15:35
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Omfg, de Veroorzaker staat aan Duitse zijde
Nee ik ben gewoon een antisemiet.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 00:52
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Net als de nazi's of meer zoals google?
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 08:24
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Wat iedereen zelf denkt tijdens de dodenherdenking zal me echt een worst zijn, maar om de herdenking aan de 10 Duitsers in het protocol te zetten vind ik wat te ver gaan.

Als hier een topic zou staan over de inbrekers die tijdens hun vluchtpoging kwamen te overlijden zou er geen traantje weggepinkt worden.

Ja, het waren dienstplichtigen die gefusilleerd zouden worden als ze hun taak zouden verzaken, herdenk die gewoon op 18 november.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 06:33
Verwijderd
Er hoeft niks in een protocol. Doe gewoon niet moeilijk, en herdenk alles en iedereen.
Tegen de tijd dat de joodjes stoppen met hun palestijnse concentratiekampen, ben ik bereid ze serieus te nemen.
(Ohhhh wat ga ik hier reacties op krijgen )
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 07:58
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Laten we on-topic blijven. Niet alle joden zijn Israëli's of woonachtig in Israël. Van die Israëli's zijn er nog veel minder verantwoordelijk voor (of hadden enige invloed op) de gevolgen van een aantal oorlogen in hun land.
Daarnaast vraag ik je vriendelijk jouw idee van een concentratiekamp wat bij te stellen.

Als je dan toch "alles en iedereen" wil herdenken zul je ook zo consequent moeten zijn en aan de (dienstplichtige) gevallen Israëlische soldaten moeten denken. Ook in de Gaza, toch?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 12:07
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ja precies en Hitler zal wel een persoonlijkheidsstoornis gehad hebben dus die kunnen we ook herdenken
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.