Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2005, 07:46
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline

Centraal Processors topic



Wat mag er in dit topic?
  • Alles over Processors, inclusief discussies, adviezen en problemen.
Wat mag er niet in dit topic?
  • Flamewars; houd je discussie onderbouwd of je reacties kunnen verwijderd worden.
  • Off-topic discussies. Enige speling is toegestaan, maar ga niet tever off-topic.


Wat is een processor en wat doet dat ding?
Een processor is simpel gezegd een rekenmachine. Hij voert berekeningen uit die de software, zoals Windows of je favoriete spel, hem opdraagt te doen. Een Processor wordt door velen omschreven als het hart van een computer. Een betere omschrijving zou zijn het rekencentrum van een computer. De processor bepaalt in grote mate de snelheid van je computer, maar is niet altijd de belangrijkste schakel hierin! Desalniettemin is je keuze voor een processor zeer bepalend voor je systeem, aangezien een bepaalde processor ook automatisch bepaalt welke moederborden en chipsets je kunt kiezen. Een processor wordt ook wel aangeduid met CPU (Central Processing Unit).


Welke soorten Processors zijn er?
De meeste processors worden gemaakt voor PC's, ook wel x86 of i386 genoemd. Hierin kennen we de volgende processor-merknamen:
  • AMD Athlon (oud)
  • AMD Athlon XP
  • AMD Athlon 64
  • AMD Duron (budget)
  • AMD Turion (low-power notebook)
  • Intel Celeron (budget)
  • Intel Centrino (low-power notebook)
  • Intel Pentium 4
Daarnaast worden er processors gemaakt voor andere platforms (computersystemen die op een andere processorarchitectuur berusten). Het meest bekende voorbeeld hierin zijn de IBM PowerPC processoren die in Apple PowerMac computers gebruikt worden. Maar ook Apple gaat overstappen op Intel-processors.


AMD? Of toch Intel?
De keuze voor AMD of Intel is al geruime tijd omstreden. De een zweert bij AMD, de ander bij Intel. Beide zijn echter prima processors, ze zijn stabiel, relatief snel en ook processors met een kleiner prijskaartje presteren niet veel minder dan hun duurdere broertjes. Maar er zijn wel verschillen, zoals:
  • Elke processor kan verschillend presteren afhankelijk van waar hij voor gebruikt wordt. De ene processor is sneller in Games, de ander komt meer tot zijn recht in Videobewerking-taken.
  • Energieverbruik. Een belangrijk item, aangezien energieverbruik ook betekent hoe heet de processor wordt, en dus of je een luidruchtige koeler nodig hebt om deze warmte af te voeren. Een processor met een laag verbruik heeft dus voldoende aan een muisstille koeler.
  • Features. Tegenwoordig beschikken processors over speciale features (mogelijkheden) zoals NX/XD (beveiliging) en PowerNow/SpeedStep (variabele clocksnelheid/voltage).
  • Snelheid-bepalende extensies, zoals: MMX, SSE/2/3, 3DNow! en 3DNow! Pro. Dit zijn uitbreidingen van de instructieset van een processor, die software instaat stelt om sneller te draaien, mits ze gebruik maken van deze uitbreidingen.
  • Parallellisatie, waarmee bedoeld wordt dat de processor twee of meer dingen tegelijkertijd kan. Meer hierover lees je hieronder.


Maar die AMD's hebben maar 2GHz?!
AMD Athlon 64 processoren lopen op relatief lage klokfrequentie, zoals 2.0 Gigahertz. Dit zegt echter niets over de prestatie van deze processors. Zo is een Intel Itanium2 1.0GHz véle malen sneller bij specifieke taken dan reguliere AMD/Intel processors. En ook Intel's Centrino heeft lage klokfrequenties maar presteren in lijn met Pentium 4 processors. Derhalve:

Klokfrequentie zegt *niets* over de prestatie van een processor!

Dat gezegd hebbende: als je twee identieke processors hebt, kun je wel qua kloksnelheid vergelijken. Dus een Athlon 64 "Venice" op 2.0GHz en eentje op 2.2GHz levert een prestatieverschil op van 10%, geheel volgens verwachting. Het moeilijke is dat processorfabrikanten zoals AMD en Intel geheim houden tegenover het publiek over welke processor ze het hebben. Neem nou Intel's Pentium 4, die bestaat in vele 'smaken', van Willamette tot Prescott. Dit zijn zeer verschillende processors, maar hun productnaam is hetzelfde. Je kunt dus alleen processors met kloksnelheid vergelijken die dezelfde core hebben. Meer hierover lees je hieronder.


Wat is een core of die?
Core betekent kern, en die betekent oppervlak. Met beide wordt doorgaans bedoeld het hart van de processor, want een processor bestaat grotendeels uit een packaging, een verpakking die zorgt dat de pinnetjes verbonden worden met de core.

De core is dus de eigenlijke processor. Deze term wordt vaak ook gebruikt om het type processor aan te duiden. Hierboven kon je lezen dat een Pentium 4 in verschillende smaken te krijgen is. Zo kun je twee P4 processors hebben die eigenlijk totaal van elkaar verschillen. Een overzicht van cores:

AMD
Athlon (Argon, Pluto, Thunderbird)
Duron (Spitfire, Morgan, Applebred)
Athlon XP (Palomino, Thoroughbred, Barton, Thorton)
Athlon 64 (Clawhammer, Newcastle, Winchester, Venice)
Athlon FX (Sledgehammer, San Diego)

Intel
Pentium 3 (Katmai, Coppermine, Tualatin)
Pentium 4 (Willamette, Northwood, Prescott, Gallatin)
Centrino (Banias, Dothan, Yonah, Gilo)

Dat is een hele waslijst! Deze namen worden gebruikt om de generatie van een processorlijn aan te duiden, zo is een Athlon 64 "Venice" een stuk moderner dan een Athlon 64 "Clawhammer". Als je je wilt verdiepen in processors, verdiep je dan in de verschillen tussen de verschillende cores. Bovenstaand overzicht is vrij compleet, je zult waarschijnlijk maar 4 cores ofzo moeten onderscheiden als je op dit moment een keuze wilt maken.


Wat is een socket?
Een socket betekent ingang of verbinding. Een processor socket houdt in het verbindingstype tussen processor en moederbord. Een processor moet wel op je moederbord 'passen'. Daarom heb je een moederbord nodig met dezelfde socket als je processor. Houd hier rekening mee als je een processor/moederbord koopt!


Dual Core (SMP) en Hyperthreading (SMT)
De term HyperThreading wordt vaak gebruikt, en ook dual core kom je steeds vaker tegen, maar wat betekent het eigenlijk? Beide zijn vormen van parallellisatie, waarmee wordt bedoeld dat de processor meerdere dingen tegelijk kan doen. Je zou zeggen, maar dat konden processors toch al? Het antwoord is nee, processors konden voor kort maar één instructie tegelijkertijd verwerken. Maar zij deden dat zo snel dat ze snel genoeg waren om wel 10 programma's tegelijkertijd te kunnen 'voorzien' van hun benodigdheden qua rekenkracht. Zo krijgt de gebruiker de illusie van multitasking, maar dit was eigenlijk nep, want de processor kon maar één ding tegelijk doen. Maar nu consumentenprocessors met SMP en SMT voorzien worden, verandert dit. Laten we de twee vormen van parallellisatie gescheiden houden:
  • SMP (Symmetric Multi Processing)
    Dit is het uitvoeren van meerdere instructies tegelijkertijd. Dit kan door gebruik van twee processors, of processors die over twee cores beschikken. Laatst genoemde wordt ook wel Dual Core genoemd. Dit zijn processors die twee rekeneenheden hebben. Kort gezegd dus twee processors op één printplaatje. Theoretisch kunnen twee cores/processors ook twee keer zo snel instructies uitvoeren, maar in de praktijk zorgt de overhead van een SMP kernel voor wat reductie, evenals de "contingency" voor geheugenbandbreedte en andere bottlenecks.
  • SMT (Symmetric Multi Threading) (zoals Intel's HyperThreading)
    Dit lijkt sterk op SMP, maar eigenlijk is het een verzwakte vorm. Er worden twee of meer threads uitgevoerd. In feite is dit een optimalisatietechniek die de anders ongebruikte eenheden van een processor 'opvult' met een andere thread. De snelheidswinsten zijn zeer bescheiden, in reallife situaties rond de 0 tot 5 procent.
In enkele gevallen kan HyperThreading ook tot lagere snelheden leiden. De reden voor deze lagere prestaties moet gezocht worden in de extra overhead die SMT met zich mee brengt; het besturingssysteem moet namelijk wel een SMP kernel bedienen. Dit brengt altijd extra overhead met zich mee, en als de snelheidswinst van SMT dan beperkt is, zorgt dit voor een lagere prestatie dan wanneer SMT wordt uitgeschakeld, wat reden geeft om HyperThreading in- en uitschakelbaar te maken in het BIOS.


Cool'N'Quiet / SpeedStep ?
Dit zijn merknamen voor clock-throttling en voltage-throttling. Processors uitgerust met C'n'Q of SpeedStep zullen hun voltage en klokfrequentie terugschroeven ("throttling") zodra de processor niet vol wordt benut. Dus als jij in Word bezig bent een briefje te tikken en je processor wordt voor 2% gebruikt, zal je processor zich ook terugschroeven. Gevolg is dat hij minder energie verbruikt en daardoor minder warmte genereert en daardoor je koeler minder hard hoeft te werken, waardoor uiteindelijk je computer stiller wordt.

AMD gebruikt de naam Cool'N'Quiet en Intel gebruikt SpeedStep. Beide verschillen niet veel van elkaar. Beide hebben een processordriver nodig om correct te werken. Beide zorgen voor geen tot verwaarloosbaar prestatieverlies, aangezien tot 30 keer per seconde de juiste 'instelling' bepaalt wordt.


Cache en FSB
Cache is geheugen wat tussen processor en intern geheugen (RAM) in zit. Cache-geheugen wordt aangeduid met diverse levels. Level 1 en Level 2 cache zit veelal in de processor core geïntegreerd. Level 3-cache zit op de Processor-packaging (de verpakking dus). Vroeger ("vertel eens, oma..") zat het cache geheugen op het moederbord.

Cache geheugen zorgt ervoor dat je processor niet zo gauw gebruik hoeft te maken van het relatief trage RAM geheugen. RAM geheugen heeft een bandbreedte van zo'n 2GB/s, terwijl cache geheugen tot wel 40GB/s kan doorvoeren. Daarbij is nog geen rekening gehouden met de latency (zeg maar toegangstijd voordat er data terug komt). Optimalisatie-technieken zoals Branch Prediction zetten gegevens van het RAM alvast in het cache-geheugen, waardoor de processor extra profiteert.

In de praktijk heb je processors met 256KB, 512KB of 1MB cachegeheugen, hoe meer hoe sneller. Maar de verschillen zijn minder groot als processorbouwers je willen doen geloven.


Temperatuur
Hoe warm mag je processor worden? Temperatuur is een veel gevraagd onderwerp. Vooral in de zomer als de temperatuur van je kamer stijgt, dan wordt dit steeds belangrijker. De meningen verschillen over hoe warm je processor mag worden voordat het problemen geeft. Sommigen stellen dat 65 graden nog geen reden is om je druk te maken, anderen leggen de lat bij 55 graden. Vrijwel iedereen is het er over eens dat een temperatuur onder de 50 graden onmogelijk voor problemen kan zorgen. Het beste zorg je er dus voor dat je processor lekker koel blijft, dan heb je geen problemen. Allereerst kun je temperatuur verdelen in:
  • Idle temperatuur (als je processor uit zijn neus vreet)
  • Stressed temperatuur (als je processor als slaaf tot het uiterste wordt gedreven)
De stressed temperatuur is altijd hoger dan de idle temperatuur. Stressed komt voor als jij een spel speelt, wat ook wel wordt aangeduid met 100% processorbelasting. Het beste is om altijd de stressed temperatuur te gebruiken, dus speel een half uurtje een 3D spel en kijk dan hoe wam je processor wordt met een geschikt programma. Dan weet je de temperatuur van je processor en kun je kijken of die te hoog is of niet.



LeesvoerHandige programma's
  • Everest (systeeminformatie en processor-temperatuur uitlezen)
  • Prime95 (stabiliteitstests)

Vragen? Discussies? Post ze in dit topic.
Fouten in deze startpost? Suggesties? Stuur een privebericht naar mij.

Have fun.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)

Laatst gewijzigd op 05-07-2005 om 09:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2005, 07:49
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Tekst net geplaatst, spelfoutjes even melden graag via PM, dan kan ik ze corrigeren. Dingen zoals Overclocking zal ik binnenkort toevoegen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 10:28
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Ik baal, ik wou al een tijdje overstappen naar een p4 800mhz fsb, wat mijn mobo ondersteund, zat al een tijdje te kijken naar een goedkope 2e hands.

Kwam ik op de site van msi, pak ik mijn mobo er bij (msi 845PE max3) staat er bij fsb; 533mhz, 800mhz supported, (800mhz fsb exceeds motherboard spec.)

Betekent dit nou echt dat ik niet (stabiel) een p4 800mhz fsb kan draaien? of wordt het een test gevalletje>
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 11:18
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
Via speedfan kan ik mijn temp controleren, mijn cpu (athlon xp) is altijd 11 of 13 graden hoger dan de rest van mijn onderdelen. Dat is toch niet goed, heb ik de koelpasta niet goed opgesmeerd? Of heb ik een betere koelblokje nodig, ik heb zelf zo'n zalman koperen waaier.
__________________
If you give yourself to the journey, the journey gives itself to you
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 11:31
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Kurogane schreef op 05-07-2005 @ 12:18 :
Via speedfan kan ik mijn temp controleren, mijn cpu (athlon xp) is altijd 11 of 13 graden hoger dan de rest van mijn onderdelen. Dat is toch niet goed, heb ik de koelpasta niet goed opgesmeerd? Of heb ik een betere koelblokje nodig, ik heb zelf zo'n zalman koperen waaier.
lijkt me heel normaal
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 11:32
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
Kurogane schreef op 05-07-2005 @ 12:18 :
Via speedfan kan ik mijn temp controleren, mijn cpu (athlon xp) is altijd 11 of 13 graden hoger dan de rest van mijn onderdelen. Dat is toch niet goed, heb ik de koelpasta niet goed opgesmeerd? Of heb ik een betere koelblokje nodig, ik heb zelf zo'n zalman koperen waaier.
Dat hangt er van af, hoe warm wordt je cpu nu?

En ja mijn cpu is ook altijd warmer dan mijn case temperatuur,
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 11:43
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Waar zijn de Athlon X2, Opteron,Xeon, Itanuims, Sempron en natuurlijk anders krijg je ruzie met Twainy: de Via C3?
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 12:18
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Wow

Maar idd, Duron kun je beter vervangen door Sempron.
En Jolt: denk niet dat serverprocessoren echt van belang zijn op een scholieren forum Maar ja, misschien voor de volledigheid...
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 12:45
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Serverprocessoren horen hier niet, dit is een adviestopic aan mensen die vragen hebben over processoren. De mensen die er weinig vanaf weten zijn niet geïnteresseerd in server- of servicespecifieke processoren.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 12:49
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Da's waar ja. Mensen met interesse in dat soort processoren hebben dit topic niet nodig
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 12:59
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
M@rco schreef op 05-07-2005 @ 13:49 :
Da's waar ja. Mensen met interesse in dat soort processoren hebben dit topic niet nodig
Precies, de Sempron is overigens wel weer een must in dit topic, want momenteel zijn er veel meer mensen die met de sempron te maken krijgen dan met bijvoorbeeld de duron.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 13:30
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Die VIA C3 en de X2 zijn gewoon heel normaal, waarbij VIA budget zooi is. En de X2 is gewoon een desktop processor, het is alleen dat hij toevallig 2 cores heeft .
De duron en Ahtlon XP mogen van mij echt wel weg, die zijn zo goed als dood, maja ze zouden wel een 'speciale' betekenis hebben bij Enlight.....

Dusz, die mogen er van mij ook bij.
Als de X2 een server processor zou heten dan zou hij wel Opteron worden genoemd, maar die heten nu dus alweer de Opteron 275, 475, 875 voor de dualcore's.

En ik vind dat de Athlon FX, en de Pentium D, Pentium 4 EE erook gerust bij mogen.

Vooral de Pentium D, die beginnen al lekker goedkoop voor de aaschierige nederlanders, en niet te vergeten: Pentium M voor desktopm, S479 .

Owja, en Intel Centrino is toch niet een processor, maar er moet wireless shizzle bij zitten.

Zet dan gewoon Intel Pentium M.

Daarnaast zou een overzicht van performance ook fijn zijn, ik zal eens even zoeken.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 13:30
Da DvD
Da DvD is offline
Citaat:
Gilo
?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 14:30
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Jolt, je tiept als een aarsch...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 14:54
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik ben een ras echte type miep.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 16:04
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jolt schreef op 05-07-2005 @ 15:54 :
Ik ben een ras echte type miep.
Dat merk ik
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 17:55
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
Citaat:
Koning schreef op 05-07-2005 @ 12:32 :
Dat hangt er van af, hoe warm wordt je cpu nu?

En ja mijn cpu is ook altijd warmer dan mijn case temperatuur,
Als ik internet, download, anime kijken, muziek luisteren, xbconnect en zipjes uitpakken. Dan is cpu temp rond 52 graden de rest is 39 a 40 graden vrij constant.
Niet verschrikkelijk hoog maar zit wel groot verschil tussen die twee temp.
__________________
If you give yourself to the journey, the journey gives itself to you
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 18:25
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Ik zou me er geen zorgen over maken als ik jou was, bij mij is de CPU 12 graden warmer dan m'n mobo en 3 graden warmer dan m'n HD.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-07-2005, 19:20
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koning schreef op 05-07-2005 @ 11:28 :
Ik baal, ik wou al een tijdje overstappen naar een p4 800mhz fsb, wat mijn mobo ondersteund, zat al een tijdje te kijken naar een goedkope 2e hands.

Kwam ik op de site van msi, pak ik mijn mobo er bij (msi 845PE max3) staat er bij fsb; 533mhz, 800mhz supported, (800mhz fsb exceeds motherboard spec.)

Betekent dit nou echt dat ik niet (stabiel) een p4 800mhz fsb kan draaien? of wordt het een test gevalletje>
Dit betekent dat je chipset officieel 533MHz ondersteunt, maar wel 800MHz instelbaar is. In feite is dit overclocking, alleen wordt dat verkapt gebracht. Waarschijnlijk zal je mobo/chipset het wel trekken, maar gegarandeerd is dat niet. Ik heb ECS L7S6A's meegemaakt die volgens het boekje 166MHz FSB processors aankon 'by overclocking', maar dat dat in de praktijk alles behalve gegarandeerd is.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 19:51
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Tja, ECS...
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 20:34
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Dat is als je geen geld wilt uitgeven.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 22:11
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 05-07-2005 @ 20:51 :
Tja, ECS...
ECS is niet de enige die dit doet. Maar fijn is het niet nee.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 22:54
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Jolt schreef op 05-07-2005 @ 21:34 :
Dat is als je geen geld wilt uitgeven.
Nou... ik heb vanmiddag voor 12 euro een ASRock K7S8X ofzo gekocht, heb hier nog allemaal ouwe onderdelen liggen, nu alleen nog ergens een zesdehands Duron vandaan halen en dan heb ik een reserve PC.

Vind ik juist wel leuk, een beetje met ouwe troep rommelen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 05-07-2005 om 22:56.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 06:11
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Niks voor mij, duurt mij allemaal te lang, geen performance, bah stomme computers.

Te duur . En dan nog niet al te krachtige processors uitbrengen.
Maar M@rco ben je ook duron verslaafd?Zou enlight leuk vinden, kunnen jullie samen met jullie duron spelen


Ow wat ben ik toch een biatch!
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 11:09
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 05-07-2005 @ 20:20 :
Dit betekent dat je chipset officieel 533MHz ondersteunt, maar wel 800MHz instelbaar is. In feite is dit overclocking, alleen wordt dat verkapt gebracht. Waarschijnlijk zal je mobo/chipset het wel trekken, maar gegarandeerd is dat niet. Ik heb ECS L7S6A's meegemaakt die volgens het boekje 166MHz FSB processors aankon 'by overclocking', maar dat dat in de praktijk alles behalve gegarandeerd is.
Mja dan moet ik waarschijnlijk ook duurdere (merk) geheugen reepjes gaan gebruiken o.i.d. las ik, maargoed kan het proberen, mijn 133 (533) loopt ook stabiel op 167mhz fsb, of zegt dat niets?
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2005, 11:18
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Zet je timings eens wat losser, gooi er iets meer volt op en kijk of ze op 200 mhz lopen, dan heb je geluk.

Maja, 50 euro voor 512 mb PC/3200

(Je mag ook mijn G.Skill kopen 2x 512 gegarandeerd tot 275 mhz )
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 11:56
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-07-2005 @ 12:18 :
Zet je timings eens wat losser, gooi er iets meer volt op en kijk of ze op 200 mhz lopen, dan heb je geluk.

Maja, 50 euro voor 512 mb PC/3200

(Je mag ook mijn G.Skill kopen 2x 512 gegarandeerd tot 275 mhz )
Nee idd, maar de chipset, ik weet niet of die het ook aan kan, kijk het exceed's motherboard spec, dus blijft het een gokje of zou ik het kunnen testen?
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 12:09
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Zet je fsb eens op 200

Of anders leen van iemand pc/3200 geheugen + een 200 mhz processor.

Of je moet alles gaan overlocken, maar van 133 naar 200 is een vrij grote stap, grote kans dat je cpu dat niet aan kan.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 12:22
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-07-2005 @ 13:09 :
Zet je fsb eens op 200

Of anders leen van iemand pc/3200 geheugen + een 200 mhz processor.

Of je moet alles gaan overlocken, maar van 133 naar 200 is een vrij grote stap, grote kans dat je cpu dat niet aan kan.
mja ik heb niks te leen, ik kom ook niet meer aan die cpu als het niet moet, laatste keer wassie bijna kapot

ik kan een p4 3,0 800mhz 1.mb kopen voor 150 euro, misschien dat ik mijn 2,4 533 512kb er bij kan gooien. en het zaakje voor 120/110 euro mee kan krijgen
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 12:27
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Tja, ik denk dat is het wel nog allemaal waard, je zit geloof ik ook nog op agp. En je had geloof ik laatst een nieuwe 3d kaart gekocht.

Wacht gewoon totdat je echt helemaal niet meer verder kan en koop dan mobo/cpu/geheugen/3d kaart, etc.

Ik denk niet dat je veel performance extra zou krijgen.
Als het voor je zelf waard is, zal je eventueel ook nog voor een ander moederbord kunnen kijken.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 12:37
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-07-2005 @ 13:27 :
Tja, ik denk dat is het wel nog allemaal waard, je zit geloof ik ook nog op agp. En je had geloof ik laatst een nieuwe 3d kaart gekocht.

Wacht gewoon totdat je echt helemaal niet meer verder kan en koop dan mobo/cpu/geheugen/3d kaart, etc.

Ik denk niet dat je veel performance extra zou krijgen.
Als het voor je zelf waard is, zal je eventueel ook nog voor een ander moederbord kunnen kijken.
nouja ik ga naar een hogere clocksnelheid, hogere fsb, sneller ram, meer cache en hyperthreading, daarna is alles klaar =) dan blijf ik er 2 jaar van af
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 12:41
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Tja, dan ook nog een nieuw moederbord c.q 100 euro extra en eventueel nog nieuw geheugen ala 100 euro. 200 + 150, 350 euro extra voor een 'kleine' upgrade.

Het is een keuze die je zelf moet maken of je het wel waard vind.
Probeer gewoon je 2,4 naar 3 gig te clocken, mits het nog op hetzelfde mobo kan, kijken hoever je je geheugen kan pushen, anders met dividers en een mooi Zalman 7000Cu
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 12:59
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-07-2005 @ 13:41 :
Tja, dan ook nog een nieuw moederbord c.q 100 euro extra en eventueel nog nieuw geheugen ala 100 euro. 200 + 150, 350 euro extra voor een 'kleine' upgrade.

Het is een keuze die je zelf moet maken of je het wel waard vind.
Probeer gewoon je 2,4 naar 3 gig te clocken, mits het nog op hetzelfde mobo kan, kijken hoever je je geheugen kan pushen, anders met dividers en een mooi Zalman 7000Cu
mijn 2,4 @ 3,0 ghz slaat niet vast oid, maar bijv. ut2004 geeft ctd's.. dus daar heb ik weinig zin in,kleine grote upgrade doe ik later wel eens.
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 13:02
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik denk toch dat je een nieuw moederbord moet kopen en nieuw geheugen, geheugen is niet zo erg dat is niet zo duur.

Moederbord ben ik niet zo bekend op Intel gebied, maar het blijkt dat Asus mobo's vaak doen undervolten, wat niet zo prettig is.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 13:06
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-07-2005 @ 14:02 :
Ik denk toch dat je een nieuw moederbord moet kopen en nieuw geheugen, geheugen is niet zo erg dat is niet zo duur.

Moederbord ben ik niet zo bekend op Intel gebied, maar het blijkt dat Asus mobo's vaak doen undervolten, wat niet zo prettig is.
Mja tis een msi 845 pe max3, vraag wel ff op twiekerts of iemand er ervaringen mee heeft,

Mijn 2,4 had ik een jaar terug bijna gemold, ik trek de boxed koeler (met boxed koelkwakje) los, ruk ik de cpu er ook mee uit, terwijl het hendeltje nog omlaag zat dus, cpu bleeft er gewoon aan plakken, maar omdat je dat niet ziet door die socket waren erg veel pootjes omgebogen. bah
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 13:17
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Gewoon terug buigen

Ze zijn wel een beetje 'noobie' proof
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-07-2005, 13:59
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Heb ik ook al een paar keer gehad, gelukkig waren de pootjes nog recht. Onverwoestbaar, dat ding
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 22:45
Da DvD
Da DvD is offline
Citaat:
Da DvD schreef op 05-07-2005 @ 14:30
Gilo?
WTH is Gilo, ik dacht toch echt alle roadmaps te kennen, maar deze was ik nog niet tegengekomen

EDIT: nvm... mobiele versie van Nehalem

Laatst gewijzigd op 07-07-2005 om 12:19.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 21:43
GregoryG
GregoryG is offline
ik ben van zinnens een nieuwe processor te steken op dit moederbord (ik ambieer geen OverClocking-carriere, dus ...)
Het is zo'n Medion-bakje MSI MS-6399 met socket 478

zou het opportuun zijn daar een p4 3.2gighz in te steken (of wat lager) of beter niet (prijs in gedachten houdend, mss goedkoper ander mobo+ andere processor ???)


vielen dank
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 21:58
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
welke heb je nu?
Kijk eens in je handleiding welke processors hij allemaal ondersteund, anders bel MSI of mail ze.

Je geheugen moet het immers ook aankunnen.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 22:06
GregoryG
GregoryG is offline
in de handleiding van medion staat er niks over het mobo

en bij MSI zullen ze zeggen dat ik naar Medion moet (volgens het forum aldaar) omdat het OEM is

nja, ik moet me wat meer in hardware verdiepen ook, ik geloof dat die fsb toch te laag is voor die hogere ghz'en p4s


nu zit er een 1.8 in trouwens lol
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 22:35
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Dan gaat het waarschijnlijk niet werken, zal wel 18x100 zijn dan moet je dus en nieuw geheugen en een nieuwe cpu en een nieuw moederbord.

En dan kijken of het in de kast past, voeding, etc.

Kan je beter een hele nieuwe pc kopen of zelf samenstellen
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 09:13
GregoryG
GregoryG is offline
Citaat:
Jolt schreef op 07-07-2005 @ 23:35 :
Kan je beter een hele nieuwe pc kopen of zelf samenstellen [/B]
haha, exact, dat lijkt me meteen gemakkelijker

(is trouwens idd 18*100)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 16:47
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Iemand die nu voor een nieuwe Athlon 65 gaat, kan beter eens kijken naar de Opteron S939 serie, het zijn en betere overlockers, en de meeste hebben 1 MB Cache, de Dual Core versie ook, loopt geloof ik wel iets langzamer, op 1,8, maar dat maakt niet veel uit, 2,4 doet ie wel altijd op lucht.

Sowieso zou ik zelf eigenlijk niet meer voor een Athlon 64 S939 gaan, maja als je nu iets wilt, kijk eens naar de Opteron serie

3000+/3200+ gaan er dik uit, met die S939 Opterons.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 19:46
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Athlon 65?
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 20:17
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
type fout.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 21:14
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-11-2005 @ 21:17 :
type fout.
Freudiaanse typefout
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 21:16
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ach je zeurt

En ik ga het niet editten.

Dat vertik ik, ik hou van mijn Athlon 69
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 21:17
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-11-2005 @ 22:16 :
Ach je zeurt

En ik ga het niet editten.

Dat vertik ik, ik hou van mijn Athlon 69
Ahja, standje 69 met je CPU
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 21:20
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ow alweer een typefout ik bedoel natuurlijk mijn Athlon 1337 all the way....


mafkees
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Centraal] Processoren, moederborden en geheugen
Verwijderd
136 30-12-2006 14:15
Software & Hardware Intel Core 2 Duo Laptop
Verwijderd
65 22-09-2006 17:52
Software & Hardware [Centraal] Geheugen
Enlightenment
32 04-08-2005 00:14
Beleidszaken [Hardware]Hoe zit dat nu?
Jolt
84 09-05-2005 11:37
Software & Hardware [Systeem] Testen snelheid systeem
Kez
14 02-01-2005 21:02
Games fps drops
dingokoning
15 12-05-2003 15:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04.