Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2012, 17:23
Rika2602
Rika2602 is offline
Ik wil volgend jaar gaan studeren aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ik wil me daarom gaan inschrijven bij Stadswonen, alleen moet ik dan een gebiedsdeel aangeven. Nu ben ik niet zo bekend in Rotterdam en ben benieuwd wat nou een leuke en veilige buurt is voor een student (en niet te duur).

Bij stadswonen wordt Rotterdam verdeeld in 5 delen (zie bijgevoegde afbeelding):

Alexanderpolder
Centrum-Noord
Centrum-West
Kralingen
Stadscentrum

Wat zijn de voor- en nadelen van elke wijk? Wat zijn jullie ervaringen?


Laatst gewijzigd op 01-05-2012 om 17:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2012, 18:46
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Welke studie ga je doen? (als in uni en dan geneeskunde of een van de andere, of hbo en waar zit die dan?)

Verder sowieso over het algemeen is imo de noordkant van de maas beter dan Zuid (maar er zijn ook wel fans van Zuid. Meeste studenten wonen aan de noord kant van de maas)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2012, 19:12
Rika2602
Rika2602 is offline
Aan campus Woudestein!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2012, 19:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Alexanderpolder zou ik niet zo snel gaan zitten. Op zich heb je er alles qua voorzieningen hoor. Alexandrium is een groot winkelcentrum met eigenlijk alle winkels wel. Je mist er alleen de gezelligheid van het centrum en voor mijn gevoel wonen er ook niet zoveel studenten maar meer gezinnen met kinderen. Zelf heb ik altijd al in Noord gewoond (eerst in Blijdorp, nu in het Oude Noorden), inmiddels al 6 jaar en ik heb het er erg naar m'n zin. In jouw plattegrond zou dat onder 'centrum noord' vallen. Zeker in Blijdorp wonen veel studenten en dat is wel gezellig, ligt er wel een beetje aan welke straat, er zijn ook straten met vooral ouderen die dan weer een beetje uitgestorven zijn. Nadeel van noord is wel dat je iets verder van de hogescholen/universiteit zit.

West (centrum west) is praktisch als je gaat studeren aan de Hogeschool Rotterdam Museumpark of Academieplein of als je geneeskunde gaat studeren aan de Erasmus Universiteit. Zelf vind ik de sfeer in West niet zo fijn. Om een of andere reden voel ik me daar met name 's avonds minder fijn en veilig dan in andere delen van de stad. Om te kijken of dat ook voor jou geldt, zou je een keer 's avonds kunnen gaan hospiteren ergens of gewoon een keer op een avond (liefst met warm weer als er veel mensen op straat zijn) kunnen gaan kijken.

Centrum is natuurlijk chill omdat je overal dichtbij zit en alles om je heen hebt. Zelf zou ik liever niet echt in het centrum willen wonen omdat je dan niet alleen de voordelen heb maar ook de nadelen als geluidsoverlast, hogere prijzen, etc. Ik vind het ook fijn om in alle rust op de stoep voor m'n huis koffie te kunnen drinken bijvoorbeeld.

Kralingen is leuk en gezellig. Handig ook als je gaat studeren aan de Hogeschool Rotterdam Wijnhaven (Willem de Kooning Academie) of Kralingse Zoom (HES) of aan de Erasmus Universiteit Woudestein. Je zit wel wat verder overal van af heb ik het idee al ben je met de metro ook overal zo en zijn er ook wel wat winkelstraten.

Hoop dat je er wat aan hebt, als je nog vragen hebt dan mag je ze altijd stellen
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2012, 20:39
Rika2602
Rika2602 is offline
Citaat:
Alexanderpolder zou ik niet zo snel gaan zitten. Op zich heb je er alles qua voorzieningen hoor. Alexandrium is een groot winkelcentrum met eigenlijk alle winkels wel. Je mist er alleen de gezelligheid van het centrum en voor mijn gevoel wonen er ook niet zoveel studenten maar meer gezinnen met kinderen. Zelf heb ik altijd al in Noord gewoond (eerst in Blijdorp, nu in het Oude Noorden), inmiddels al 6 jaar en ik heb het er erg naar m'n zin. In jouw plattegrond zou dat onder 'centrum noord' vallen. Zeker in Blijdorp wonen veel studenten en dat is wel gezellig, ligt er wel een beetje aan welke straat, er zijn ook straten met vooral ouderen die dan weer een beetje uitgestorven zijn. Nadeel van noord is wel dat je iets verder van de hogescholen/universiteit zit.

West (centrum west) is praktisch als je gaat studeren aan de Hogeschool Rotterdam Museumpark of Academieplein of als je geneeskunde gaat studeren aan de Erasmus Universiteit. Zelf vind ik de sfeer in West niet zo fijn. Om een of andere reden voel ik me daar met name 's avonds minder fijn en veilig dan in andere delen van de stad. Om te kijken of dat ook voor jou geldt, zou je een keer 's avonds kunnen gaan hospiteren ergens of gewoon een keer op een avond (liefst met warm weer als er veel mensen op straat zijn) kunnen gaan kijken.

Centrum is natuurlijk chill omdat je overal dichtbij zit en alles om je heen hebt. Zelf zou ik liever niet echt in het centrum willen wonen omdat je dan niet alleen de voordelen heb maar ook de nadelen als geluidsoverlast, hogere prijzen, etc. Ik vind het ook fijn om in alle rust op de stoep voor m'n huis koffie te kunnen drinken bijvoorbeeld.

Kralingen is leuk en gezellig. Handig ook als je gaat studeren aan de Hogeschool Rotterdam Wijnhaven (Willem de Kooning Academie) of Kralingse Zoom (HES) of aan de Erasmus Universiteit Woudestein. Je zit wel wat verder overal van af heb ik het idee al ben je met de metro ook overal zo en zijn er ook wel wat winkelstraten.

Hoop dat je er wat aan hebt, als je nog vragen hebt dan mag je ze altijd stellen
Dankjewel! Het gaat om campus Woudestein. Hoever is dat ongeveer reizen vanaf centrum noord? Ik woon zelf in Harderwijk en kan dus niet even langs. Ik ben verder ook niet bekend met Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2012, 07:53
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik heb nooit in Rotterdam gewoond / gestudeerd, maar kom er wel regelmatig.
Zelf vind ik Noord het leukst. Wat al is gezegd is het centrum relatief duur en druk, maar als je dat niet erg/leuk vindt, is dat ook een optie uiteraard.
In Noord heb ik er geen moeite mee 's avonds over straat te lopen (rond Schieweg/Schiekade). Vanaf de Schieweg ben ik altijd weer lopend naar het station gegaan, het centrum is vanuit Noord fietsend ook goed te doen en er rijden zat trams. De wijk heeft nog relatief veel oudere woningen en ademt daardoor zelfs nog iets van sfeer (ik vind Rotterdam vrij sfeerloos, sorry, kan ze natuurlijk ook niks aan doen ).
Met citaat reageren
Oud 03-05-2012, 14:04
margot ew2012
margot ew2012 is offline
Het allerleukst is Kralingen of het stadscentrum!
In Kralingen zit je dichtbij de universiteit (max. 5 minuten fietsen ervan af) én dichtbij het centrum (10 minuten fietsen), en het is echt een studentenbuurt!
Soms is het niet eens nodig om van te voren al een kamer te zoeken, vaak kom je via-via of een studentenvereniging snel genoeg aan een kamer!

Van 20 tot en met 23 augustus is de Eurekaweek! Ik kan je echt aanraden hieraan deel te nemen, tijdens deze week maak je als aankomend student kennis met de stad Rotterdam, de universiteit/hogeschool, het uitgaansleven, het studentenleven én natuurlijk de verschillende studentenverenigingen! Niets is tijdens deze week verplicht, en het is vooral gewoon een hele leuke week waarin je veel nieuwe mensen ontmoet en veel feestjes kan afgaan! Deze week valt natuurlijk vóór het collegejaar begint, dus je hoeft hierdoor niets van je studie te missen

Tijdens deze week heb je nog geen kamer nodig, je kan via de universiteit samen met mede-aankomend-studenten in een sportzaal slapen. Veel chiller is het natuurlijk om in een studentenhuis te slapen. Dit kan via een studentenvereniging. Slapen in een studentenhuis zorgt ervoor dat je deze week optimaal kan beleven! Veel studenthuizen zijn gevestigd in Kralingen, je zit dus de hele week lekker dichtbij de Universiteit, het centrum en enkele studentenverenigingen en de studentendiscotheek. Daarbij kan je de hele week lekker uitslapen en zien hoe het echt is om in een studentenhuis te wonen!

Als je besluit lid te worden van een vereniging hoef je absoluut niet van te voren een kamer te zoeken, aan het begin van ieder collegejaar komen er in huizen weer 1, 2 of zelfs 3 kamers vrij en heb je een grote kans om in je allereerste week al een kamer te hebben! En anders vind je via-via ook heel snel wat, omdat je heel veel nieuwe mensen leert kennen.

Laatst gewijzigd op 03-05-2012 om 14:11. Reden: Reclame.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2012, 19:51
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Dankjewel! Het gaat om campus Woudestein. Hoever is dat ongeveer reizen vanaf centrum noord? Ik woon zelf in Harderwijk en kan dus niet even langs. Ik ben verder ook niet bekend met Rotterdam.
Het ligt er een beetje aan waar je zit in Noord (en waar je moet zijn op de campus). Kijk maar eens op de kaart. Als je dichtbij diergaarde blijdorp gaat wonen dan is het denk ik een half uurtje. Als je meer richting Oude Noorden (omgeving zwartjanstraat) gaat zitten is het twintig minuutjes oid.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 16:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik gebruik dit topic ook maar meteen.. ik ben aan het kijken of ik in de toekomst in Rotterdam zou willen gaan wonen. Welke wijken zijn de betere wijken? Zeg maar de nieuwbouwwijken met wat duurdere huizen, veel gezinnen, weinig overlast, goede ligging tov snelwegen, etc?
Ik ben geen student, dus ik zoek ook niet het studentenleven oid.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 17:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je echt een eengezinswoning zoekt en geen appartement en echt nieuwbouw zoekt dan zou ik denken aan wijken/projecten als Park Zestienhoven, Terbregge, bepaalde delen van Schiebroek, Nesselande of (iets buiten Rotterdam) Carnisselande (dat is eigenlijk Barendrecht).

Als je niet perse nieuwbouw zoekt maar wel een eengezinswoning met tuin in een wijk met veel kinderen/gezinnen, kan je ook denken aan Hillegersberg, Schiebroek, 110 Morgen, Molenlaankwartier, Ommoord, IJsselmonde.

Nieuwbouw appartementen vind je ook op de kop van Zuid en in het centrum maar dat is ook weer ongunstiger qua snelwegligging.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 21:22
waterijsje
Avatar van waterijsje
waterijsje is offline
Ik woon in Kralingen. Dit is echt ideaal! Je woont namelijk erg dicht bij de Universiteit (als je op de campus gaat studeren) en het is een echte studentenwijk. Daarnaast is er een grote AH, en allemaal andere winkels. Je woont ong. 10 fietsen van het centrum (ligt eraan waar in Kralingen je precies woont) en het is een redelijk veilige buurt. En de kralingse plas is ook dichtbij, ideaal! De kamers kunnen wel erg prijzig zijn.
Volgens mij is Noord qua kamers iets goedkoper, maar dit is dus weer een stuk verder van de uni af.
Centrum is ideaal als je niet naar de campus hoeft, dan heb je natuurlijk alles dichtbij. Maar het is ook een stuk drukker en ik kan me voorstellen dat het wat duurder is.Centrum en west zijn ideale plekken als je geneeskunde gaat studeren. Je woont dan namelijk erg dicht bij het Erasmus MC. Alleen ik heb eventjes op west gewoond (moet naar de campus) en dat is dus vrij ver weg. Verder is west ook iets minder veilig, straten zoals 1e Middelandstraat kun je beter 's avonds/'s nachts mijden.
Alexanderpolder zou ik niet doen, veel te ver weg! (ook al heb je overal wel een metro)
Mijn conclusie: Kralingen!!
__________________
Het lijkt simpel ... en dat is het ook.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 22:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Als je echt een eengezinswoning zoekt en geen appartement en echt nieuwbouw zoekt dan zou ik denken aan wijken/projecten als Park Zestienhoven, Terbregge, bepaalde delen van Schiebroek, Nesselande of (iets buiten Rotterdam) Carnisselande (dat is eigenlijk Barendrecht).

Als je niet perse nieuwbouw zoekt maar wel een eengezinswoning met tuin in een wijk met veel kinderen/gezinnen, kan je ook denken aan Hillegersberg, Schiebroek, 110 Morgen, Molenlaankwartier, Ommoord, IJsselmonde.

Nieuwbouw appartementen vind je ook op de kop van Zuid en in het centrum maar dat is ook weer ongunstiger qua snelwegligging.
Top, bedankt. Het hoeft niet persé nieuwbouw te zijn, maar het gaf een beetje een richting aan het type woning. Die wijken die je later noemt zouden dus ook prima kunnen zijn. Wat een hoop keuze dus eigenlijk
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.