Oud 28-09-2010, 18:25
Caviamax
Caviamax is offline
Hoi,

Ben bezig met economie en ik kom niet uit deze opdracht, er staat ook geen uitleg bij want het zijn opdrachten op een stencil.

Ik moet de evenwichtsprijs/hoeveelheid uitreken van een product, wat is de methode om dit te doen? En wat gebeurt er als dat product boven of onder de evenwichtsprijs verkocht word? Dan daalt of stijgt de prijs toch?

Als iemand dit kan verklaren, graag!

Caviamax
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2010, 19:23
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Er is (op de markt) een bepaalde vraag en een bepaald aanbod.

Bijvoorbeeld voor appels. Als de prijs heel hoog is, bijvoorbeeld €5 per appel, dan denken de appelverkopers 'jippie!' en die willen dan héél veel appels verkopen. Maar de mensen (consumenten) die die appels kopen denken 'echt niet! en dan is er heel weinig vraag.

Als de prijs juist heel laag is, dan wil niemand het meer verkopen (want je verdient er toch niets aan) en heel veel mensen denken 'hm, zo'n appel is best lekker en toch heel goedkoop!' en er is heel veel vraag.

Het idee van een evenwichtsprijs is, dat vraag en aanbod aan elkaar gelijk zijn. Er worden precies evenveel appels verkocht als dat mensen appels willen kopen. De prijs is niet te hoog (waarbij teveel aanbod/te weinig vraag is) en niet heel laag (waarbij iedereen appels wilt kopen, maar niemand ze wilt verkopen).

Om de evenwichtsprijs te berekenen moet je Qv (de vraagfunctie) gelijk stellen aan Qa (de aanbodfunctie). Qv=Qa

Als je de prijs boven de evenwichtsprijs vaststelt, dan wordt het aanbod groter en de vraag naar die appels kleiner. Je verkoopt dus minder en houdt een overschot over. En als aanbieders nog 100 appels hebben, dan verkopen ze die liever voor een lage prijs, dan helemaal niet. Dus gaan stellen ze een lagere prijs vast, zodat weer meer mensen hun appels kopen en ze geen overschot hebben. Uiteindelijk daalt de prijs dan weer tot de evenwichtsprijs. (In een volmaakte markt, maar goed. )

Is de prijs te laag, dan willen meer mensen appels kopen, dan dat er appels zijn. En dat merken de aanbieders en die denken dan 'als mensen zo graag appels willen, dan betalen ze er maar meer voor!' en dan gaan ze de appels dus duurder maken.

Maar goed, je stelt dus de aanbod- en vraagfunctie aan elkaar gelijk (Qv=Qa) en daaruit krijg je een P, de prijs. Die p vul je in bij de Qv of de Qa (het kan alle twee, want Qv=Qa, het aanbod is even groot als de vraag) en dan krijg je de q (de evenwichtshoeveelheid).

Lol, lang verhaal voor niet zoveel.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 19:26
Verwijderd
De evenwichtsprijs is in de economie de prijs waarvoor geldt dat het aanbod (van producten) gelijk is aan de vraag (naar producten). Bij veel vraag zal de evenwichtsprijs dus stijgen, want dan is er weer minder aanbod. Bij een daling van de vraag vice versa.

Als je de prijs verhoogt van je product (boven evenwichtsprijs) dan daalt de vraag. Minder mensen zijn dan namelijk bereidt om je producten te kopen.

Je kunt de evenwichtsprijs berekenen door de functie van de vraag en de aanbod en elkaar gelijk te stellen. Deze vergelijking wiskundig oplossen. De uitkomst is de evenwichtsprijs.

Voor een voorbeeldje de volgende link:
http://www.krimpenerwaardcollege.nl/...ichtsprijs.htm
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 14:57
Caviamax
Caviamax is offline
Dank voor de hulp! Maar hoe stel je gelijk om de evenwichtsprijs te berekenen?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 14:59
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Dank voor de hulp! Maar hoe stel je gelijk om de evenwichtsprijs te berekenen?
Heb je de vraag- en aanbodfunctie? Ik kan me geen andere manier herinneren, tenminste. Welke informatie heb je allemaal?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 15:46
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Heb je de vraag- en aanbodfunctie? Ik kan me geen andere manier herinneren, tenminste. Welke informatie heb je allemaal?
De vragen zijn:

- Wat is de evenwichtsprijs voor een bekertje schaafijs?
- Wat is de evenwichtshoeveelheid voor een bekertje schaafijs?
- Bij marktevenwicht is de omzet het hoogst/laagst/gemiddeld

De informatie die ik erbij heb gekregen staat in de bijlage.

Ik hoop dat je het kunt uitleggen...

Laatst gewijzigd op 05-05-2011 om 20:56.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 15:51
Verwijderd
Oftwel Qa = 75 + 20p, met €0,50 < p < €4,00.
Om de evenwichtsprijs berekenen te kunnen, heb je ook informatie nodig over de vraag.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 15:57
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik heb geen flauw idee wat de evenwichsprijs daar is, want ik weet niet wat de vraag (de vraag van consumenten, niet vraag van vraagteken) is. Als mensen 95 bekertjes willen kopen voor €1, dan is dat de evenwichtsprijs en 95 de evenwichtshoeveelheid. Maar als ik niet weet wat die mensen willen, weet ik ook niet wat de prijs is.

Qua omzet, omzet is: aantal dingen die je verkoopt x hoeveel één ding kost. Als ik me goed herinner, is de omzet het grootst bij de evenwichtsprijs. Immers:

prijs > evenwichtsprijs: je verkoopt te weinig, wát je verkoopt levert wel meer op per product, maar in totaal houd je minder over. ('aantal dingen die je verkoopt' neemt af, omzet wordt kleiner)
prijs < evenwichtsprijs: je verkoopt alles, maar eigenlijk hadden mensen wel meer willen hebben/betalen. Je had er meer voor kunnen vragen, je omzet is niet maximaal. ('hoeveel één ding kost' neemt af)
prijs = evenwichtsprijs: je verkoopt alles voor precies de maximale prijs waarbij alles nog verkocht wordt. (zowel 'aantal dingen die je verkoopt' is maximaal - je verkoopt namelijk alles - als 'hoeveel één ding kost' - niet lager dan de evenwichtsprijs)


Staat er echt niet ergens een lullig zinnetje als 'per dag worden er x aantal ijsjes verkocht' of iets anders wat op de vraag kan slaan? Misschien informatie die eerst bij een andere vraag leek te horen?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Qua omzet, omzet is: aantal dingen die je verkoopt x hoeveel één ding kost. Als ik me goed herinner, is de omzet het grootst bij de evenwichtsprijs. Immers:

prijs > evenwichtsprijs: je verkoopt te weinig, wát je verkoopt levert wel meer op per product, maar in totaal houd je minder over. ('aantal dingen die je verkoopt' neemt af, omzet wordt kleiner)
prijs < evenwichtsprijs: je verkoopt alles, maar eigenlijk hadden mensen wel meer willen hebben/betalen. Je had er meer voor kunnen vragen, je omzet is niet maximaal. ('hoeveel één ding kost' neemt af)
prijs = evenwichtsprijs: je verkoopt alles voor precies de maximale prijs waarbij alles nog verkocht wordt. (zowel 'aantal dingen die je verkoopt' is maximaal - je verkoopt namelijk alles - als 'hoeveel één ding kost' - niet lager dan de evenwichtsprijs)
Bedrijven streven toch juist naar een maximale winst? De winst is dus het grootst op de evenwichtsprijs, maar dat zegt niet alles over de omzet.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 17:29
Caviamax
Caviamax is offline
Laat anders maar zitten, want ik zie het niet staan. Maar erg bedankt voor jullie uitleg, die ga ik in m'n eigen worden bij de opdracht zetten, als bewijs dat ik wat gedaan heb.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2010, 21:03
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
je moet ergens iets over de vraag hebben anders kan het niet, je moet de vraag aan het aanbod gelijk kunnen stellen om evenwichsprijzen en hoeveelheden te krijgen
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp nodig bij opgave economie!
wtje
1 30-01-2013 15:41
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp met een economie opgave?
ithelpstodream
2 12-11-2012 12:19
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Nog een laatste economie vraagje
Scholierrr
1 26-01-2011 16:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.