Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2011, 13:04
LW
Avatar van LW
LW is offline
In dit topic is het mogelijk om je mening te geven over drugsgebruik onder jongeren. Wat vind je bijvoorbeeld van mensen die al op jonge leeftijd beginnen met roken? Doen ze dit omdat ze het zelf willen of zit er meer achter?

Ik open dit topic naar aanleiding van een offtopic discussie in dit topic. De reacties die hiermee verband houden en hier nu staan komen dan ook uit dat topic. Er zijn er een aantal verdwenen omdat die naar mijn mening onder de noemer ongewenst gedrag op het forum vallen. Hou het gezellig, inhoudelijk en respecteer het feit dat iemand anders een andere mening heeft. De eerste die dit in welke vorm dan ook niet doet kan direct een passende sanctie verwachten in de vorm van een waarschuwing danwel ban (het laatste is uiteraard afhankelijk van je verleden op het forum).

Ik vertrouw erop dat alles duidelijk is zo. Mochten er desondanks toch vragen zijn dan kunnen die via pm worden gesteld.

/Wammus

Laatst gewijzigd op 22-02-2011 om 10:19. Reden: Zie uitleg door Wammus verderop in het topic.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2011, 13:44
Verwijderd
Citaat:
13 en dan roken? Volgens mij heb je dan best een kansloos leven.
19 en je gram willen halen door een 13 jarig mannetje op een forum proberen af te branden, volgens mij heb je dan best een.....
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 14:14
LW
Avatar van LW
LW is offline
Nee dat heeft er totaal niets mee te maken, maar het is gewoon schapen gedrag om te gaan roken op je 13e. Hij rookt vast niet omdat hij het zelf gewoon wil, maar omdat iedereen het doet....
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 13:00
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Nee dat heeft er totaal niets mee te maken, maar het is gewoon schapen gedrag om te gaan roken op je 13e. Hij rookt vast niet omdat hij het zelf gewoon wil, maar omdat iedereen het doet....
Dat weet je niet. Misschien is hij uit nieuwsgierigheid begonnen en rookt hij nooit waar anderen bij zijn. Zelfs als hij schaapt, dan probeer jij hem nog steeds af te branden.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 13:22
LW
Avatar van LW
LW is offline
Dan is het alsnog niet erg slim, ik bedoel iedereen weet dat roken slecht is.

Ik zou trouwens gewoon eerlijk zijn tegen je ouders, vroeg of laat komen ze er toch wel achter en dan is je straf vast erger dan als je gewoon eerlijk bent.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 14:25
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Dan is het alsnog niet erg slim, ik bedoel iedereen weet dat roken slecht is.

Ik zou trouwens gewoon eerlijk zijn tegen je ouders, vroeg of laat komen ze er toch wel achter en dan is je straf vast erger dan als je gewoon eerlijk bent.
Ik denk dat je dat heel erg tegen gaat vallen, aangezien er altijd mensen zijn die zeggen: Ja, X heeft z'n hele leven gerookt en die is 98 geworden.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 15:53
LW
Avatar van LW
LW is offline
Dan is het alsnog algemeen bekend dat het slecht is, gaan ze echt niet voor de lol ook op de pakjes zetten.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 16:41
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Mensen denken wel eens dat het overdreven is. Het weerhoudt mensen er sowieso niet van om te roken.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat je dat heel erg tegen gaat vallen, aangezien er altijd mensen zijn die zeggen: Ja, X heeft z'n hele leven gerookt en die is 98 geworden.
Die mensen moet je even helpen herinneren aan dat er iets is als "kwaliteit van leven". Iemand die z'n hele leven stug doorrookt zal, na 40~50 jaar, domweg een veel mindere conditie c.q. longfunctie hebben, als er al geen kanker/longemfyseem in zit. Dat merk je niet meteen omdat het, net als met de achteruitgang van je ogen, héél geleidelijk gaat.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 19:52
LW
Avatar van LW
LW is offline
Citaat:
Mensen denken wel eens dat het overdreven is. Het weerhoudt mensen er sowieso niet van om te roken.
Dat komt omdat het verslavend is, mensen willen wel stoppen maar kunnen het niet wegens de verslaving.
Dat iets een verslavende werking heeft verteld al dat je er niet aan moet beginnen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 19:58
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Dat komt omdat het verslavend is, mensen willen wel stoppen maar kunnen het niet wegens de verslaving.
Dat iets een verslavende werking heeft verteld al dat je er niet aan moet beginnen.
Nee, dat komt omdat sommige mensen anders denken dan jij. Sowieso is niet iedereen even snel verslaafd en is er dus niks mis mee als je je zelf kan inhouden.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 23:31
Verwijderd
Citaat:
Dat iets een verslavende werking heeft verteld al dat je er niet aan moet beginnen.
haha
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 09:23
LW
Avatar van LW
LW is offline
Citaat:
haha
Of wil je nou gaan bewerken dat ik geen gelijk heb.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 22:15
Verwijderd
Citaat:
Of wil je nou gaan bewerken dat ik geen gelijk heb.
Dus jij gaat nooit bepaalde medicijnen nemen?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 09:08
Verwijderd
Citaat:
Of wil je nou gaan bewerken dat ik geen gelijk heb.
Er zijn zoveel dingen met een verslavende werking en niet alles is drugs. Je hebt dus inderdaad ongelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 13:23
LW
Avatar van LW
LW is offline
Citaat:
Dus jij gaat nooit bepaalde medicijnen nemen?
Nee absoluut niet allemaal troep en dat wil ik écht niet in mijn lichaam hebben. Soms kan je niet anders omdat je dan dood gaat of what ever. Maar verder zou ik nooit geen medicijn aanraken.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 14:58
Verwijderd
:::

Nooit hardlopen?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 15:05
LW
Avatar van LW
LW is offline
Hoezo nooit hardlopen?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-02-2011, 15:21
Verwijderd
Daarbij komt endorfine vrij en dat is verslavend
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 15:28
LW
Avatar van LW
LW is offline
Ah oke, denk dat je dan toch vrij fanatiek moet zijn, daarbij is dat ook iets wat het lichaam zelf aanmaakt en is het dus natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 16:07
Verwijderd
tabak is een plant!!!111one!!!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 16:19
LW
Avatar van LW
LW is offline
Dat klopt, maar niet iets wat je lichaam zelf aanmaakt.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 17:18
Verwijderd
Diarree maak je ook zelf aan.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt, maar niet iets wat je lichaam zelf aanmaakt.
je receptoren in je hersenen reageren op drugs waardoor je hersenen zelf een stofje vrij laten in je waar je keihard van gaat, dat stofje is dus prima volgens jou? Want je lichaam maakt het zelf aan ;x
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 17:35
LW
Avatar van LW
LW is offline
Dat stofje word aangemaakt door de pruttel van buitenaf en dat is het hem. En nee dat is niet prima, maar je lichaam reageert op wat jij hem geeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2011, 20:17
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Dat stofje word aangemaakt door de pruttel van buitenaf en dat is het hem. En nee dat is niet prima, maar je lichaam reageert op wat jij hem geeft.
Bij roken maak je een keuze om iets te doen, bij hardlopen net zo. Je lichaam reageert op jouw acties.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:45
Verwijderd
LW, drink je koffie? cafeïne houdende thee?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:48
LW
Avatar van LW
LW is offline
Nee, en ook geen cola. Tuurlijk er zijn vast wel dingen die ik eet die ook slecht zijn. Maar ik ga niet bewust iets in mijn lichaam gooien waarvan ik weet dat het slecht voor je gezondheid is.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 19:31
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Omdat het technisch naar mijn weten niet mogelijk is mijn post bovenaan in het topic te krijgen heb ik het als volgt gedaan.

Ik heb de post van LW aangepast en daar de openingspost van gemaakt. Het deel tot /Wammus is van mij en de rest van LW. Mijn excuses voor de onduidelijkheid en ik hoop dat iedereen het nu snapt.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?

Laatst gewijzigd op 18-02-2011 om 19:49.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 20:33
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
13 en dan roken? Volgens mij heb je dan best een kansloos leven.
Juist jongere pubers hebben minder verantwoordelijkheidsgevoel en zullen minder goed de gevolgen van roken kunnen beseffen.

Bij nog-niet-pubers is het nog 'mama zegt dat het slecht is dus moet je het niet doen! ', daarna komt een afzetperiode waarin je nog niet de gevolgen van dingen inziet, en pas dáárna begint het besef 'oei, als ik A doe, dan ziet B er straks voor mij niet meer zo mooi uit!' Heeft iets met de ontwikkeling van je hersenen te maken, het ene deel ontwikkelt sneller dan het ander, en (jonge) pubers ervaren heel goed 'dit vind ik fijn en dit niet' maar kunnen de gevolgen op lange termijn nog niet goed overzien.

Citaat:
In de vroege (10-15) en late (16-22) puberteit vinden de grootste veranderingen in de hersenen plaats. Dat gebeurt vooral in de voorste hersendelen, de zogeheten prefrontale cortex. In dit gebied bevinden zich de plannings- en controlefuncties. Deze functies stellen mensen in staat om te plannen, te anticiperen en de gevolgen voor de lange termijn te overzien.
bron

Oftewel, een kind van dertien ziet veel minder goed dan iemand van negentien hoe slecht roken is. Je kunt ze precies hetzelfde vertellen, en hé, kindjes van dertien kunnen echt wel op de verpakking lezen 'Roken is dodelijk' en 'Roken bevordert onvruchtbaarheid', maar hé, je gaat pas dood als je een opa bent en kinderen krijg je nog niet, want je bent zelf nog kind. Je wéét het wel, maar je beseft het niet. Het ligt wel ergens in die hersenpan, maar er wordt actief niets mee gedaan, daar zijn die hersenen nog niet rijp voor, het is allemaal nog niet boeiend, dat zie je "later" wel.

Ik ben zelf elf geweest en gaan roken. Op mijn elfde, ja. Het deed me werkelijk niets, je ziet het niet op dat moment gebeuren - je voelt de chemo niet door je lichaam heentrekken bij de haal van een sigaret - en dus maakt het niet uit. Niet in het brein van een elf- of dertienjarige.

Ondertussen ben ik zestien en gestopt. Niet echt een bewuste keuze, maar ik zou 'm nu wel bewust gemaakt hebben. Ik drink geen alcohol. Ik vind het niet echt prettig hoe makkelijker over alcohol gedaan wordt, hoe 'grappig' het is als mensen nokkie gaan, als mensen kotsen, hoe je stoer bent als je veel kan zuipen, enzovoort. De populariteit van alcohol terwijl de rest zo ontzettend slecht zou zijn (en alcohol niet dan?).

Op mijn dertiende vond ik het grappig als ik kon drinken, dan maakten die gevolgen me niet bijster veel uit. De enige gevolgen díe me toen uitmaakten waren de dronken meisjes die ik eens zag, want dat was een kortetermijngevolg, dat waren meisjes van iets ouder dan ik en ik zág het voor me. Dat kon me wel raken. Zoals later - en eigenlijk: nu nog steeds - de enige gevolgen van roken die me raakten, die ik besefte, waren dat mijn vriendin wel verslaafd raakte. Afhankelijk. Dat vond ik niet leuk. Kanker bestond (en oké bestaat) nog niet echt in mijn besef, slechte conditie en dergelijke ondertussen weer wel.

Moraal van het verhaal: juist van dertienjarigen is het minder vreemd dat ze gaan roken, juist van dertienjarigen kun je minder goed verwachten dat ze niet gaan roken. In de maatschappij is het idee vaak 'als je negentien bent en rookt ben je gewoon stom, als je twaalf bent en rookt ben je überstom' - terwijl het dezelfde sigaret is en juist de negentienjarige het beter zou moeten weten, beter de gevolgen zou moeten inzien. Eigenlijk is het dus stommer van een negentienjarige om te gaan roken dan van een jonge puber.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 21:29
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Op die verpakkingen terugkomend: Ik herinner me een geval waar ze plaatjes van rokerslongen en andere aangetaste organen op verpakkingen zetten en jongeren gingen ze sparen.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 01:23
ChamsysMQ100
Avatar van ChamsysMQ100
ChamsysMQ100 is offline
Citaat:
tabak is een plant!!!111one!!!
Het mag dan wel een plant zijn, maar de chemicaliën die er nog door heen worden gemengd in de fabriek maken het extra verslavend en schadelijk. De tabaksindustrie moet blijven draaien..

Heroïne komt ook van een plant, moeten nu alle 13 jarige zichzelf met naalden schieten?
__________________
" It’s better to fail in originality than succeed in imitation."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 03:05
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Het mag dan wel een plant zijn, maar de chemicaliën die er nog door heen worden gemengd in de fabriek maken het extra verslavend en schadelijk. De tabaksindustrie moet blijven draaien..

Heroïne komt ook van een plant, moeten nu alle 13 jarige zichzelf met naalden schieten?
Citaat:
Tabak is afkomstig van de tabaksplant (Nicotiana tabacum). Tabak wordt verkregen door de bladeren van de tabaksplant te drogen. De manier van drogen geeft verschil in sterkte en smaak en bepaalt de kleur van de tabak. Na de droging wordt de tabak gefermenteerd (gisting door middel van enzymen). Het drogen en fermenteren duurt ongeveer 10 weken, waarna de tabak enige jaren moet ‘rusten’
Nicotine zit al in de plant zelf.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 07:47
Pyro Power
Pyro Power is offline
Citaat:
Het mag dan wel een plant zijn, maar de chemicaliën die er nog door heen worden gemengd in de fabriek maken het extra verslavend en schadelijk. De tabaksindustrie moet blijven draaien..

Heroïne komt ook van een plant, moeten nu alle 13 jarige zichzelf met naalden schieten?
De lichamelijke schade van heroïne schijnt juist wel mee te vallen, enkel de hele levenstijl er omheen is funest voor je lichaam.
Citaat:
Heroine is helemaal niet zo schadelijk naar het schijnt.

"Heroine zelf is niet schadelijk voor het lichaam. Alleen de manier van leven die vaak gepaard gaat met gebruik is wel schadelijk voor het lichaam."

Zie: http://www.unitydrugs.nl/heroine.php
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 21:42
ChamsysMQ100
Avatar van ChamsysMQ100
ChamsysMQ100 is offline
Citaat:
Nicotine zit al in de plant zelf.
Ik heb het niet over nicotine, ik heb het over andere troep die er door heen word gedaan om de verslaving extra hard te maken. Zonder dat zou de tabaksindustrie snel failliet zijn. Nu al helemaal met de prijzen die weer 40 cent omhoog gaan per pakje.

Citaat:
De lichamelijke schade van heroïne schijnt juist wel mee te vallen, enkel de hele levenstijl er omheen is funest voor je lichaam.
Elke lichamelijke afhankelijkheid is slecht..
__________________
" It’s better to fail in originality than succeed in imitation."
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 11:30
Straight 007
Straight 007 is offline
hoe slecht moet het zijn om er lichamelijk afhankelijk van te worden.
en eten daar ben je ook lichamelijke afhankelijk van is dat dan ook slecht?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-02-2011, 20:54
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ik heb de openingspost hierbij terug gezet en de reacties van LW weggehaald om het topic overzichtelijk te houden. Ik hoop dat het hierbij allemaal duidelijk is.

Ik ben zelf van mening dat het niet verstandig is voor jonge mensen (lees 15 jaar of jonger) om te beginnen met roken. Ze denken allemaal dat ze weten waar ze aan beginnen en voor ze goed en wel door hebben wat er aan de hand is zijn ze verslaafd. Ik ben het wel met Em. eens dat het van een 19 jarige nog onverstandiger is om te doen. Ze zouden beter moeten weten maar doen dat schijnbaar niet. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze wel beter weten maar er simpelweg schijt aan hebben.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Onderzoek drugsgebruik onder jongeren en omgeving
Ay.linn
11 17-01-2013 21:15
Drugs & Alcohol blowen
Zowieso
73 26-07-2009 13:32
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen informatieve brief, volgens amerikaanse briefmodel
Valentijn000
1 11-09-2005 15:21
Drugs & Alcohol dingen vergeten
Verwijderd
71 09-11-2004 10:18
De Kantine Vrouwen horen in de keuken
niceman1984
170 11-04-2004 22:15
Drugs & Alcohol Stelling: accepteert men drugsgebruik tegenwoordig sneller?
Pan Am
2 16-06-2003 21:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.