Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2013, 08:56
Verwijderd
Afgelopen week begon mijn auto ineens raar te doen, je voelde gewoon door geschok dat er ergens in de motor iets niet goed liep en had meteen al het idee dat een cilinder niet meer meedeed of zo. Trok ook niet meer zo fijn op als ik gewend was. Naar de garage, zij trokken al snel dezelfde conclusie, probleem zat in cilinder 2, bobine bekeken maar daar lag het niet aan, al snel bleek de injector kapot te zijn Geen idee hoe ik dat nu weer voor elkaar heb gekregen.

Gelukkig had de garage nog een tweedehands in prima staat, scheelde nogal in de prijs. Erin gezet en hij loopt weer als een zonnetje

Maar ik vraag me wel af of ik zelf nog iets kan doen om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt. Hebben jullie enig idee?

Ik woon vlak bij de Belgische grens en tank altijd bij een Belgische "witte pomp", is gemiddeld 20 cent per liter goedkoper dan de witte pompen in Maastricht. Zou het kunnen dat die benzine "vuil" is en er rotzooi in de injector is blijven hangen?

De onzinners die hier komen herinneren zich wellicht een soortgelijk topic een half jaartje geleden, maar nu er iets kapot is wil ik het toch nog eens vragen

Zelf denk ik overigens niet dat het hier aan ligt omdat ik van mening ben dat benzine aan dermate strenge regelgeving moet voldoen (ook bij onze westerburen*) door de EU opgelegd, dat er geen noemenswaardig verschil zit tussen de benzine van de Shell en van de witte pomp. Ze worden doorgaans ook vanuit dezelfde voorraad bijgevuld en het verschil zit hem hoogstens in enkele additieven. Maar als jullie andere meningen hebben, hoor ik ze graag!

*kwestie van perspectief
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2013, 09:05
Verwijderd
Citaat:
Maar ik vraag me wel af of ik zelf nog iets kan doen om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt. Hebben jullie enig idee?
Wat je zou kunnen proberen is om af en toe bij de Shell te tanken aangezien hun additieven wat agressiever zijn en dus wat beter reinigen. Ook af en toe gedurende langere tijd op hogere toeren (benzine dus boven de 5000tpm) rijden wil wel eens helpen. Beide manier zijn vooral bedoeld om de temperatuur in de motor hoger te krijgen dan gebruikelijk waardoor vuil verbrand. Veel meer kun je eigenlijk niet doen. Een defecte injector is vaak gewoon ook een kwestie van pech hebben, al zijn sommige motoren er gevoeliger voor dan andere.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2013, 09:46
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
De getankte benzine zou inderdaad niet uit moeten maken voor de injectoren. Vuil/aanslag hoopt zich nu eenmaal op in de motor, de mate waarin is vooral sterk afhankelijk van het rijgedrag (vooral korte stukjes rijden is niet bevorderlijk).

Wat ik zelf doe is eens per jaar of x km's een flesje Forté fuel system cleaner of injector cleaner in de tank gooien voordat ik een flink stuk voor de boeg heb (zodat de motor goed warm wordt).
Meningen over dergelijke additieven zijn verdeeld, mijn ervaring is positief
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2013, 10:18
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik zou het eerst houden op pech, dat de injector het 'gewoon' begeven heeft. Dat kan gebeuren Ik zou dan pas gaan kijken naar een achterliggende oorzaak als het (binnen afzienbare tijd) nog eens voorkomt. Je kunt ook eens kijken op internet of dit een vaker voorkomend probleem is bij jouw type auto/motor; dan weet je of er inderdaad een bepaalde gevoeligheid voor vuil/additieven of gewoon een zwaktepunt aan de orde zijn.
Overigens zou ik niet de Belgische witte pomp als oorzaak zien; de eisen zijn zoals je zelf al zei vrij streng en dan zou heel België er ook last van moeten hebben

Ik heb geen idee hoeveel je auto gelopen heeft, maar alle onderdelen hebben sowieso een verwachte levensduur (in kilometers). Injectoren gaan wel een behoorlijk tijdje, maar net als met een boel andere onderdelen kan dit best veel langer zijn dan ze minimaal voor zijn ontworpen en dan valt het sneller op als er eentje eerder kapot gaat.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2013, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Wat je zou kunnen proberen is om af en toe bij de Shell te tanken aangezien hun additieven wat agressiever zijn en dus wat beter reinigen. Ook af en toe gedurende langere tijd op hogere toeren (benzine dus boven de 5000tpm) rijden wil wel eens helpen. Beide manier zijn vooral bedoeld om de temperatuur in de motor hoger te krijgen dan gebruikelijk waardoor vuil verbrand. Veel meer kun je eigenlijk niet doen. Een defecte injector is vaak gewoon ook een kwestie van pech hebben, al zijn sommige motoren er gevoeliger voor dan andere.

Citaat:
Ik zou het eerst houden op pech, dat de injector het 'gewoon' begeven heeft. Dat kan gebeuren
Ik was ook niet al te serieus, ik ga er van uit dat het domme pech is inderdaad, maar wilde het voor de zekerheid toch even vragen

Citaat:
Ik heb geen idee hoeveel je auto gelopen heeft, maar alle onderdelen hebben sowieso een verwachte levensduur (in kilometers). Injectoren gaan wel een behoorlijk tijdje, maar net als met een boel andere onderdelen kan dit best veel langer zijn dan ze minimaal voor zijn ontworpen en dan valt het sneller op als er eentje eerder kapot gaat.
55k gisteren gepasseerd zou voglens mij toch gemakkelijk 200k mee moeten gaan maar zal wel pure pech zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2013, 14:50
Verwijderd
Nou ja, als je een VW/Audi/etc-groep auto rijdt zou dat best wel eens geen pure pech kunnen zijn. Met name de direct ingespoten benzines ((T)FSI's) staan erom bekend. Wat voor motor heb je?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2013, 09:50
Verwijderd
Ja als ik dat vertel weet je meteen wat voor auto ik heb en dan is al mijn geheimzinnigheid voor niets het is inderdaad een VAG-je maar dat wist je al
Met citaat reageren
Oud 08-02-2013, 10:02
Verwijderd
Nee hoor want de gemiddelde VAG motor wordt in het hele concern gebruikt. Als ik het zou willen weten kan ik ook wel je Facebook even gaan bekijken

Maar goed, ik neem aan een FSI? Indien ja: vaker hoge toeren draaien en af en toe reinigingsadditieven toevoegen. Die motoren zijn gewoon slecht ontwikkeld (of getest) en hebben bovenmatig veel last van interne vervuiling door te lage temperaturen en daardoor weer aanslag in de cilinders en dergelijke.
Edit: Dat komt doordat die motoren eigenlijk te arm lopen. Dat is ook wel bekend bij VW, maar PON (die de fabrieksgarantie overkoopt van VW in Nederland) erkent het probleem niet (net als bij TSI/TFSI motoren) dus als je grote problemen krijgt met je blok is het verstandiger om je auto in Duitsland naar een VAG-dealer te brengen. Die nemen gewoon direct met de fabriek contact op.

Als je een TSI of TFSI hebt berg je dan maar, dat zijn echt bizar slechte motoren

Laatst gewijzigd op 08-02-2013 om 10:08.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2013, 10:03
Verwijderd
Had er een flesje Forté fuel system cleaner in gegooid, na jullie advies eerst zelf nog wat op internet gelezen en daar beschouwen sommige mensen het als wondermiddel en zo ongeveer het enige echt werkende additief.

Of het nu psychologisch is/placebo-effect of daadwerkelijk werkt, voor mijn gevoel draait de motor inmiddels, na wat kilometers, net een tikje soepeler. Dus op zijn minst een goede investering in mijn gemoedsrust, hopelijk ook daadwerkelijk in de levensduur van mijn motor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.