Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2003, 16:20
Inf3sted Funk
Avatar van Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Nog een tip, kom je in tijdnood of wat dan ook voor dergelijks, heb ik deze tip van me leraar;

als je niet weet hoeveel woorden je hebt, of als je ze niet meer kan tellen, bang bent dat het er teveel zijn watdanook, dus gewoon te weinig tijd om te veranderen, zet dan gewoon een aantal als 190 of 200 voor de kantlijn, alsof je ze zelf geteld hebt, degene die moet nakijken, moet weet ik hoeveel nakijken, dus heeft niet altijd zin om te tellen.... doe je voordeel ermee
__________________
-= I Kick the Lyrics so Hard, People get Injuries =-
Advertentie
Oud 18-05-2003, 16:31
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Heyz,

Ik ben een beetje aan het oefenen met mijn samenvatting maar ben er nog steeds niet uit of de indeling inleiding/kern/slot nu werkelijk van belang is.. Je kan toch niet zomaar met een vraag+antwoord beginnen (volgens het correctievoorschrift), het moet immers begrijpelijk zijn voor iemand die de tekst niet heeft gelezen
__________________
Oud 18-05-2003, 17:10
Wijzerplaat
Avatar van Wijzerplaat
Wijzerplaat is offline
Samenvatting:

Let goed op de betekenis van de alinea's en de indeling ervan. Als je bijvoorbeeld ziet dat er in iedere alinea een nieuw argument aan bod komt, gebruik je deze bij je samenvatting. En vergeet boven de samenvatting niet de auteur en titel van de oorspronkelijke tekst neer te zetten.
Oud 18-05-2003, 17:12
alwaysgood
alwaysgood is offline
Citaat:
Wat wordt er eigenlijk bedoelt met inspringen ?
______Dit is inspringen. Je begint dan niet vooraan de zin, maar je laat een klein stukje wit. Waardoor het duidelijk is dat dat een aparte alinea is.
______En bij een andere alinea spring je weer in, zodat er een duidelijk overzicht is.
__________________
Do or do not. There's no try
Oud 18-05-2003, 17:12
alwaysgood
alwaysgood is offline
maar worden er nou punten vanaf getrokken als je bijvoorbeeld toch voorbeelden geeft of tegenstrijdige dingen zegt om aan je maximum aantal woorden te komen?
__________________
Do or do not. There's no try
Oud 18-05-2003, 17:18
flamingphoenix
flamingphoenix is offline
Citaat:
@Moon schreef op 17-05-2003 @ 15:59:
nog 1 tip als t als een tip kan worden beschouwd. Als je echt in de knel komt met het aantal woorden, je mag max. aantal woorden met 10% overschrijden.
Dat mag toch alleen als het erbij staat?
(Marge = 10%)
__________________
Tokus Harry overheerst!
Oud 18-05-2003, 17:38
Verwijderd
neej let goed op:

bij samenvattingen mag je 10% teveel hebben

bij vragen MOET je onder de max. blijven, want anders krijg je dacht ik 0 punten
Oud 18-05-2003, 17:40
Verwijderd
Citaat:
alwaysgood schreef op 18-05-2003 @ 18:12:
______Dit is inspringen. Je begint dan niet vooraan de zin, maar je laat een klein stukje wit. Waardoor het duidelijk is dat dat een aparte alinea is.
______En bij een andere alinea spring je weer in, zodat er een duidelijk overzicht is.
Ah ok, ik doe het juist andersom meestal;

Dus ik doe het zeg maar zo; de eerste regel begint normaal, de
__regels eronder springen in. En dat bij elke alinea overnieuw. Ook goed?
Oud 18-05-2003, 17:43
Smartie
Avatar van Smartie
Smartie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-05-2003 @ 18:40:
Ah ok, ik doe het juist andersom meestal;

Dus ik doe het zeg maar zo; de eerste regel begint normaal, de
__regels eronder springen in. En dat bij elke alinea overnieuw. Ook goed?
uhm, eerlijk gezegd heb ik nog nooit van jou "manier"gehoord maar ik zou het doen als eerder beschreven is...
Oud 18-05-2003, 17:51
:P
:P is offline
Dag Harun,
Mijn eerste advies is: lees eens door wat anderen vragen op deze pagina en lees de antwoorden ook. Voor jou zet ik een aantal punten nog eens op een rijtje. Lees dit rustig door op de avond voor je examen, morgenavond dus.

1. In je samenvattingsopdracht is het maximum aantal woorden van groot belang. Er staat (meestal) boven dat jouw samenvatting niet langer mag zijn dan 200 woorden. (Lees op het examen goed de opdracht: dit kan aantal wel eens per jaar verschillen). Wanneer je nu te veel woorden gebruikt, dan haal je echt de moeilijkheid uit de samenvatting en dat leidt tot heel veel puntenaftrek. Houd zelfs maar geen rekening met het verhaal dat je 20 woorden meer mag hebben voordat er puntenaftrek komt: die regel gebruikt de corrector voor twijfelgevallen (woorden al of niet aaneen geschreven, de titel er wel of niet bijtellen, vergissingen waarbij een woord er twee keer staat enz. ). Ga dus gewoon uit van: 200 WOORDEN EN NIET MEER. Ook niet heel veel minder. Als je je samenvatting veel korter maakt dan laat je belangrijke elementen weg. Je krijgt nu eenmaal punten voor elk informatie-element.
2. Het is een geleide samenvatting. Je MOET de elementen die in de opdracht worden genoemd in je eigen verhaal verwerken. Daar moet je dan weer goede zinnen van maken.
3.Je kunt heel goed PER ALINEA gaan samenvatten. Maar een enkele keer bestaat een alinea alleen maar uit een voorbeeld. En dat moet je weglaten. Je hebt zelf wel eens gezien dat een artikel soms met een verhaaltje, een anekdote begint. En dan komt er een probleemstelling. Zo’n verhaaltje moet je dan helemaal weglaten in je samenvatting. Trouwens: hier geldt dat punt 2 (dus hierboven) prioriteit heeft: welke informatie-elementen moeten er in zitten.
3. De belangrijke dingen in de alinea’s kun je natuurlijk al direct bij een eerste lezing markeren of onderstrepen in de opgave. Dat is toegestaan.
4. Let op signaalwoorden als: ten eerste (dan komt er ook een ten tweede), behalve, niettegenstaande enz. Die geven immers een verband aan tussen zinnen. Zoek je aantekeningen op of kijk in een examenbundel: daar worden meer van zulke signaalwoorden gegeven.
5. Neem liever geen complete zinnen letterlijk over. Je moet tenslotte samenvatten. Wel mag je woorden (en woordgroepen) overnemen.
6. Bij een samenvatting heb je vaak weinig rijd. VERMIJD DAT JE JE WERK NIET AF KRIJGT. Dat kan door bijvoorbeeld, als je ziet dat je nog drie kwartier over hebt, op te houden met het kladwerk en in het NET te beginnen. En dan schrijf je het hele slotgedeelte maar in één keer in het net. Niets is zo vervelend als je het werk niet af krijgt en dan moet verwijzen naar een kladversie. En toch gebeurt dat ieder jaar.
7. Werk overzichtelijk en netjes. Maar iets doorstrepen en verbeteren mag gerust. Werk niet met correctie-inkt.
8. Je zult dus het aantal woorden moeten tellen. Ik raad je aan om met potlood steeds 50 - 100 - 150 - 200 in de kantlijn te noteren. Want anders blijf je aan te tellen. Als je tenslotte merkt dat je bijvoorbeeld 245 woorden hebt – ga dan maar doorstrepen, zie kans 45 woorden in je tekst weg te strepen. Vermijd ABSOLUUT een te lange samenvatting.
9. Vergeet niet de oorspronkelijk titel erboven te zetten. En ook de auteursnaam die bij het artikel staat: dus alleen titel+auteursnaam.
10. Jouw samenvatting MOET een alinea-indeling hebben. Die zal wel uit minder alinea’s bestaan dan de oorspronkelijke tekst. Je moet dus alinea’s samenvoegen. Als de oorspronkelijke tekst er bijvoorbeeld 10 heeft dan maak je in je samenvatting drie, vier of vijf alinea’s. Als er maar een indeling aanwezig is in je tekst.
11. Je zinsbouw en je spelling zijn wel van belang. In de spelling hoef je geen fouten te maken. Maak goede zinnen, maar vermijd al te lange zinnen. Wissel langere zinnen af met korte zinnen. Bedenk dat een lange samengestelde zin gauwer foutjes kan bevatten, lees die dus goed over.

12. Tja, voor het vak Nederlands kun je ten aanzien van examen nu eenmaal niet gaan zitten blokken. Het weinige dat je wel van tevoren kunt doen moet je maar goed doen. En dat is: ruim op tijd aanwezig zijn. Een beetje rekenen op beginnen in een koude gymzaal en het na verloop van tijd warm hebben - dus: neem een trui mee die je aan of uit kunt doen. Heel alert zijn en erg goed nog eens de opgaven lezen. Doorwerken aan de opgaven tot je het woord EINDE ziet staan (je zou de eerste niet zijn die werk inlevert waarbij gedeelten van opgaven zijn vergeten). Zorgen goed schrijfmateriaal bij je te hebben. Ik noem ook deze zaken omdat het tenslotte het eerste examenonderdeel is voor je.
Succes, CPvKempen, neerlandicus
_________________
In een taal zijn nuances alles.

bron is http://www.collegenet.nl/phpbb/viewtopic.php?t=43559
__________________
Liberté / Egalité / Fraternité
Oud 18-05-2003, 18:20
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
Inf3sted Funk schreef op 18-05-2003 @ 17:20:
Nog een tip, kom je in tijdnood of wat dan ook voor dergelijks, heb ik deze tip van me leraar;

als je niet weet hoeveel woorden je hebt, of als je ze niet meer kan tellen, bang bent dat het er teveel zijn watdanook, dus gewoon te weinig tijd om te veranderen, zet dan gewoon een aantal als 190 of 200 voor de kantlijn, alsof je ze zelf geteld hebt, degene die moet nakijken, moet weet ik hoeveel nakijken, dus heeft niet altijd zin om te tellen.... doe je voordeel ermee
Moet je mee oppassen! Als het aantal woorden dat je zegt dat je gebruikt hebt duidelijk afwijkt van het aantal gebruikte woorden, en het dus geen telfoutje kan zijn, kan dat bestempeld worden als 'fraude'. Bovendien is een leraar niet achterlijk. Als ie tientallen examens na moet kijken, weet ie ook wel ongeveer hoeveel woorden er op een kantje gaan e.d. Hij ziet dan het verschil wel tussen 100 en 200 woorden .
Oud 18-05-2003, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Blisss schreef op 18-05-2003 @ 19:20:
Moet je mee oppassen! Als het aantal woorden dat je zegt dat je gebruikt hebt duidelijk afwijkt van het aantal gebruikte woorden, en het dus geen telfoutje kan zijn, kan dat bestempeld worden als 'fraude'. Bovendien is een leraar niet achterlijk. Als ie tientallen examens na moet kijken, weet ie ook wel ongeveer hoeveel woorden er op een kantje gaan e.d. Hij ziet dan het verschil wel tussen 100 en 200 woorden .
Vaak maken ze idd een schatting; ze tellen het aantal woorden van een gemiddelde regel en tellen vervolgens alle regels; dat maal het gemiddelde aantal woorden geeft een vrij goede schatting. Wijkt dat erg af van het opgegeven aantal woorden? Dan gaan ze tellen...

Mijn leraar vorig jaar telde steekproefsgewijs en wanneer hij het niet vertrouwde. Als je tig examens na moet kijken weet je wel een keer wanneer het klopt en wanneer duidelijk niet
Oud 18-05-2003, 18:42
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Flasher schreef op 17-05-2003 @ 14:13:
Heey allemaal,

Jaja, maandag is het zover. Nederlands.

Opzich valt de tekst wel mee.. Vergeet niet even alle tekstthema's etcc op een rijtje te zetten en ook even de moeilijke woorden!

Maar... nu is toch vaak het grote probleem. DE! samenvatting.

Wie heeft er nog tips voor het maken van een goede samenvatting?

Alvast bedankt!
Let op opsommingen en woorden die duiden op opsommingen:
"Als eerste"
"Daarnaast"
"verder"
"ten slotte"
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 18-05-2003, 18:46
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Citaat:
Dreamzy schreef op 18-05-2003 @ 17:31:
Heyz,

Ik ben een beetje aan het oefenen met mijn samenvatting maar ben er nog steeds niet uit of de indeling inleiding/kern/slot nu werkelijk van belang is.. Je kan toch niet zomaar met een vraag+antwoord beginnen (volgens het correctievoorschrift), het moet immers begrijpelijk zijn voor iemand die de tekst niet heeft gelezen
Ehm kan iemand ff antwoorden plz? Zit best in de stress...
__________________
Oud 18-05-2003, 18:49
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dreamzy schreef op 18-05-2003 @ 19:46:
Ehm kan iemand ff antwoorden plz? Zit best in de stress...
Soms zit een tekst zo in elkaar:

Vraagstelling
Direct antwoord

Argumenten over direct antwoord

Direct antwoord wordt herhaald

Conclusie

-----

mm.. persoonlijk zou ik slechts 1 keer het directe antwoord opnoemen (namelijk als laatste), maar het kan geen kwaad als je het er dubbel in hebt staan, lijkt mij.
(ligt er maar aan tot hoeveel woorden je komt, natuurlijk )
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 18-05-2003, 20:23
xbellax
xbellax is offline
Ik wil iedereen even ontzettend bedanken voor alle tips!!! Echt helemaal top , eindelijk heb ik het gevoel dat ik er klaar voor ben! Mijn leraar nederlands heeft namelijk nooit de moeite genomen om ons voor te bereiden op het examen....dat schoot dus niet zo op.... Nou nogmaals thnx en heel veel succes iedereen morgen!!!!

Greeetzzzz
__________________
|:: Treat me like an angel and I'll bring you heaven.... ::|
Oud 18-05-2003, 21:13
OsoNke
Avatar van OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
marcovische schreef op 18-05-2003 @ 18:38:
neej let goed op:

bij samenvattingen mag je 10% teveel hebben

bij vragen MOET je onder de max. blijven, want anders krijg je dacht ik 0 punten
Neej dan krijg je niet 0 punten. Je krijgt als je antwoord goed is en je zit onder het maximale aantal woorden een extra puntje, en als je eroverheen gaat mis je dus maar 1 punt, en niet alles. Dat was tenminste zo in de examens van vorige jaren die ik heb gemaakt, ik neem aan dat dat nu ook zo is.

X
__________________
Tot mijn dood blijf ik geloven dat ik alles overleef.
Oud 18-05-2003, 22:00
smilodon
Avatar van smilodon
smilodon is offline
Citaat:
AtHell schreef op 18-05-2003 @ 16:57:
Als ik zo eens door het topic heen scroll begin ik me af te vragen wat er wordt bedoelt met 'inspringen'.

Wat wordt er eigenlijk bedoelt met inspringen ?

inspringing is een klein stukje overslaan als je een nieuwe alinea begint...

al is mij hier verder niks over bekend bij het examen??

staat dit ook in de examenbundel???
__________________
Mix it with Bacardi dark and when it kicks in you can hardly talk...
Oud 19-05-2003, 07:51
xx
xx is offline
Ik wil ook iedereen bedanken voor de tips!!!! brrrrr....... over een paar uur begint het!! iedereen veel succes!!!!!!

xx
Oud 19-05-2003, 09:07
RuudVDM
RuudVDM is offline
--> dit moest dus bij de TIPS? ik geloof dat het een vraag is, maargoed je kunt niet van elke admin verwachten dat er intelligentie te vinden is in zn gedrag.<--


Ik moet straks dus ook aan de bak. Nou sta ik niet echt relaxed voor Nederlands, en zie ik hier iedereen over "de samenvatting" paniekeren. Wat is nou het hele probleem? Ik heb gister een tekst uit 2002 gemaakt 2e tijdvak geloof ik. En die samenvatting had ik nog niet gedaan. Maar bij elk examen van de afgelopen 2 jaar stonden er bij de samenvatting telkens een aantal punten die in je samenvatting moesten staan. Is dat dit jaar niet meer dan? Anders moet zo'n samenvatting echt heel erg makkelijk zijn.

Maw, wat moet je anders doen dan gewoon die punten beantwoorden door een deel van het punt over te nemen en een stuk tekst.

tia
Oud 19-05-2003, 09:17
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Citaat:
smilodon schreef op 18-05-2003 @ 23:00:


inspringing is een klein stukje overslaan als je een nieuwe alinea begint...

al is mij hier verder niks over bekend bij het examen??

staat dit ook in de examenbundel???
Het staat vast wel ergens.
Maar op dit soort details wordt je volgens mij niet afgerekend, dus maak je niet teveel zorgen.
Het stuk van bevat een paar heel goede tips.

Oeh, nog 3 uur.
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Oud 19-05-2003, 09:20
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Citaat:
RuudVDM schreef op 19-05-2003 @ 10:07:
Ik moet straks dus ook aan de bak. Nou sta ik niet echt relaxed voor Nederlands, en zie ik hier iedereen over "de samenvatting" paniekeren. Wat is nou het hele probleem? Ik heb gister een tekst uit 2002 gemaakt 2e tijdvak geloof ik. En die samenvatting had ik nog niet gedaan. Maar bij elk examen van de afgelopen 2 jaar stonden er bij de samenvatting telkens een aantal punten die in je samenvatting moesten staan. Is dat dit jaar niet meer dan? Anders moet zo'n samenvatting echt heel erg makkelijk zijn.

Maw, wat moet je anders doen dan gewoon die punten beantwoorden door een deel van het punt over te nemen en een stuk tekst.
Goede 'eigen' zinnen bouwen, op je spelling letten, interpunctie, niet teveel vertellen, vooral niet te weinig...
Praktisch niet zo heel veel dus.

Maar die vragen over tekstbegrip zijn soms wel tricky.
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Oud 19-05-2003, 09:27
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 18-05-2003 @ 10:19:
Moet de titel van de tekst en de auteur er ook bij? Lijkt mij van wel eigelijk...
ATB:
Auteur
Titel
Bron

Zet dit er niet bij (ATB dus) maar dat is de volgorde. Bij de bron voluit schrijven, dat wat ook onder de tekst staat (dus Uit:, Naar:, etc. gewoon overnemen)

Verder: lees het hoofdstuk Samenvatten uit je boek ff door. Daar kun je toch alles in vinden?
__________________
I like to say what I want to say

Laatst gewijzigd op 19-05-2003 om 09:30.
Oud 19-05-2003, 09:43
Des
Des is offline
Citaat:
RuudVDM schreef op 19-05-2003 @ 10:07:
--> dit moest dus bij de TIPS? ik geloof dat het een vraag is, maargoed je kunt niet van elke admin verwachten dat er intelligentie te vinden is in zn gedrag.<--

.....
Nee dit moest niet hier, dit moest bij het topic

[Nederlands] Al je vragen en opmerkingen over het CE Nederlands hier!


Intelligentie is ook niet aan jou besteed.
Oud 19-05-2003, 09:55
RuudVDM
RuudVDM is offline
Citaat:
Des schreef op 19-05-2003 @ 10:43:
Nee dit moest niet hier, dit moest bij het topic

[Nederlands] Al je vragen en opmerkingen over het CE Nederlands hier!


Intelligentie is ook niet aan jou besteed.
Worden we vijandig?
Je geeft als centraal topic een topic waar slechts 2 replies gegeven zijn, ik weet niet of dat erg slim is.
Ik had wat meer verwacht

En ik hap verder niet meer,
Oud 19-05-2003, 09:57
Verwijderd
Citaat:
RuudVDM schreef op 19-05-2003 @ 10:55:
Je geeft als centraal topic een topic waar slechts 2 replies gegeven zijn, ik weet niet of dat erg slim is.
Er moet een begin zijn: een topic openen met 30 reply's is wat lastig. Dat had je zelf natuurlijk ook wel kunnen verzinnen.
Oud 19-05-2003, 09:58
Verwijderd
Citaat:
RuudVDM schreef op 19-05-2003 @ 10:07:
--> dit moest dus bij de TIPS? ik geloof dat het een vraag is, maargoed je kunt niet van elke admin verwachten dat er intelligentie te vinden is in zn gedrag.<--
Iets normaler kan ook wel.
Lees om te beginnen de forumregels nog eens door.

(Wie zei er btw dat het hier moest? Ik heb het niemand zien zeggen.)
Oud 19-05-2003, 10:00
Verwijderd
OT: Hij was wel te doen, voor VWO
Oud 19-05-2003, 10:11
Des
Des is offline
Citaat:
RuudVDM schreef op 19-05-2003 @ 10:55:
Worden we vijandig?
Je geeft als centraal topic een topic waar slechts 2 replies gegeven zijn, ik weet niet of dat erg slim is.
Ik had wat meer verwacht

En ik hap verder niet meer,
Ik vind het een beetje vreemd dat jij zegt dat ik vijandig ga doen, terwijl jij de 'admins' forumbazen begint af te zeiken. Succes he, met je Nederlands.
Oud 19-05-2003, 10:22
Monica
Avatar van Monica
Monica is offline
Citaat:
schreef op 18-05-2003 @ 18:51:
*lange tekst die ze voor ruimte even schrapt*
Tjee, hier heb ik echt iets aan gehad.

Iedereen succes, nog 2 uur!
__________________
This is our last dance.
Oud 19-05-2003, 10:30
smacks
smacks is offline
make love, not war....
__________________
the greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return!
Oud 19-05-2003, 10:30
lil_jj
lil_jj is offline
er komt wel bij te staan ja wat er in de samenvatting moet staan maar als er dan bijvoorbeeld 5 punten staan
- wat is het gevolg ervan
- wat voor argumenten geeft de schrijver etc.
dan kan je die dingen tog gewoon indelen als alinea's dus dan heb je ook gewoon 5 alinea's???!want er hoeft verders geen onnodige informatie in... of heb ik het nou fout
iedereen verder succes ermee!!
__________________
.:: (¯`¸.»»» Do YoU LiKe GaMeS?? It'S TimE To TaKe A ChAnCe ..So DaNcE WiTh mE «.¸´¯) ::.
Oud 19-05-2003, 11:21
Verwijderd
Citaat:
marcovische schreef op 18-05-2003 @ 18:38:
neej let goed op:

bij samenvattingen mag je 10% teveel hebben

bij vragen MOET je onder de max. blijven, want anders krijg je dacht ik 0 punten
Ze stoppen met lezen na het aantal woorden toch ? Dus als je onzin opschijf na het max. en de rest goed is . Krijg je toch nog de punten dacht ik hoor
Oud 19-05-2003, 15:38
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Niet al te veel zorgen maken.

Nederlands-samenvatting stelt eigenlijk geen zak voor.

Ik heb het vorig jaar gedaan (VWO) en ben er zo voor geslaagd.
Met een 6, niet echt geweldig, maar voldoende.
Van de drie uur die ik had heb ik een uur gebruikt...

Geloof me, Nederlands stelt niets voor...

Wat voorbereidingen betreft: geen.
Hoofdstukje over gedichten gelezen voor m'n mondeling, en 6 van de 15 verplichte boeken gelezen. Voor de rest alleen samenvattingen (van scholieren.com).

Examen spreekt gewoon voor zich...
Is niet iets om je echt op voor te bereiden.

Laatst gewijzigd op 19-05-2003 om 15:41.
Oud 19-05-2003, 16:05
iechuhh
iechuhh is offline
Komen de antwoorden van Havo Nederlands niet op internet???
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken spiektips en smoesjes! handig
Couscousje
4 30-10-2017 06:59
VWO Examen Nederlands
Verwijderd
475 29-05-2006 19:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Probleem met Nederlands
Philemon
8 25-01-2006 20:47
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
De Kantine smoesjes en spiektips! erg handig!
Couscousje
36 08-09-2003 18:22
Liefde & Relatie What should I do
mysteryyy
22 15-02-2002 16:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.