Oud 07-12-2003, 18:49
Verwijderd
Hallo,

Eigenlijk kom ik nooit op DOP maar ik denk dat jullie mij misschien wel kunnen helpen. Ik zit in de jury van de Almeerse Poezie prijs en ik heb een pak met heel veel gedichten gekregen (80 ofzo)
Nu moet ik dus een eerste schifting maken.. eigenlijk weet ik niet zo goed waar ik nou mee moet beginnen..

Waar moet ik op letten? (op wat ik mooi vind? of op poetische dingen?) en op wat voor poetische dingen moet ik dan letten?

Ik vind het eigenlijk best wel moeilijk

Als jullie tips hebben voor het bekijken en lezen hoor ik ze graag!

Groetjes Eva
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2003, 18:53
Hannibal
Hannibal is offline
Het lijkt me een beetje vreemd dat je in een jury zit terwijl je niet weet waar je op moet letten, dan zou ik de eer aan jezelf houden en zeggen dat je er niet voor geschikt bent ipv het werk van mensen die nachten op een gedicht hebben lopen zweten naar de prullenbak te werpen terwijl je toegeeft geen verstand te hebben van kuns (poezie).
Vanuit die benadering zou ik er dus op letten, als je een gedicht leest, of er iets is dat een artistieke snaar bij je raakt, een gevoel van esthetische waarde, als dat zo is dan kan je het denk ik wel eruit schiften als een gedicht met vermoedelijk meer kwaliteiten.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 18:55
tacidvs
tacidvs is offline
doos
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 18:59
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef op 07-12-2003 @ 19:55:
doos
waarom?

Ik vind gedichten heel erg leuk, ik lees er ook heel erg veel maar ik vind het wel moeilijk om gedichten te beoordelen.. daarom vraag ik om tips..
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 07-12-2003 @ 19:59:
Ik vind gedichten heel erg leuk, ik lees er ook heel erg veel maar ik vind het wel moeilijk om gedichten te beoordelen.. daarom vraag ik om tips..
Zijn er geen richtlijnen? Lijkt me wel praktisch, anders gaat straks iedereen op heel andere punten beoordelen, beetje lastig en oneerlijk dan. Vraag het bij de organisatie van die wedstrijd, lijkt me een heel normale vraag.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 07-12-2003 @ 20:04:
Zijn er geen richtlijnen? Lijkt me wel praktisch, anders gaat straks iedereen op heel andere punten beoordelen, beetje lastig en oneerlijk dan. Vraag het bij de organisatie van die wedstrijd, lijkt me een heel normale vraag.
okeej is goed

De enige echte richtlijn die we hebben gehad is : kijk of het met het thema "vrij" te maken heeft.
En een schifting maken tussen "iets" en "niets"

bij de eerste vergadering krijgen we pas de specifieke eisen

hmm, ik lees het wel door
maak twee stapels
en zie het dan bij die jury vergadering wel..
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 21:22
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Ik vind het wel een beetje een raar verhaal. Ik ben benieuwd naar het verhaal hoe jij in de jury terecht bent gekomen, ten eerste omdat je pas 14 bent(of is de maximale leeftijd 12 ofzo? ) en ten tweede omdat je niks over het beoordelen van gedichten weet. Waarom vroegen ze jou?

Verder weet ik niet precies waar je op moet letten als jury zijnde, volgens mij is dat ook per wedstrijd verschillend. Voor de een is originaliteit het belangrijkst, voor de ander weer de regels, dus of het goed loopt en inhoudelijk wel klopt, of het in een mooie vorm is geschreven.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 21:29
Verwijderd
Citaat:
lovetear schreef op 07-12-2003 @ 22:22:
Ik vind het wel een beetje een raar verhaal. Ik ben benieuwd naar het verhaal hoe jij in de jury terecht bent gekomen, ten eerste omdat je pas 14 bent(of is de maximale leeftijd 12 ofzo? ) en ten tweede omdat je niks over het beoordelen van gedichten weet. Waarom vroegen ze jou?

Verder weet ik niet precies waar je op moet letten als jury zijnde, volgens mij is dat ook per wedstrijd verschillend. Voor de een is originaliteit het belangrijkst, voor de ander weer de regels, dus of het goed loopt en inhoudelijk wel klopt, of het in een mooie vorm is geschreven.
Het is ook best wel een raar verhaal hoe ik in die jury ben gekomen..

Ik zit in de Jongerenraad van Almere. De jongerenraad van Almere is gevestigd in het Pakhuis.. dat is een centrum voor culturele jongeren activiteiten.

De bibliotheek had besloten dat er iemand vanuit het Pakhuis in de Jury moest en toen waren de foldertjes al gedrukt..
Het beheer van het pakhuis kwam toen onze vergadering in en zei dat wij dus in de Jury zaten.. Omdat ze vond dat er een jongere in moest..
Toen is er in die vergadering besloten dat ik het werd.. Omdat het mij wat leek eigenlijk..


Ik heb nu alle gedichten door gelezen. Morgen doe ik het nog en keer en dan maak ik twee stapels : "iets" "niets" en dan zie ik het de 10e bij die vergadering wel..

De wedstrijd had btw 2 groepen : 12 - 18 en 18+
Ik doe alleen de 12-18..
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 21:32
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Oh ok. Ik heb geen tips voor je helaas, heb zelf nog nooit in een jury gezeten en heb in mijn hele leven maar 1 keer aan een wedstrijd meegedaan, dus ik kan je niet echt helpen.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 07-12-2003 @ 20:07:
okeej is goed

De enige echte richtlijn die we hebben gehad is : kijk of het met het thema "vrij" te maken heeft.
En een schifting maken tussen "iets" en "niets"

bij de eerste vergadering krijgen we pas de specifieke eisen

hmm, ik lees het wel door
maak twee stapels
en zie het dan bij die jury vergadering wel..
Als dat de richtlijn is, dan lijkt het me nogal duidelijk: kijken of het iets met dat thema te maken heeft. Of het je aanspreekt of niet doet er dan niet toe lijkt me, dat zegt nl niet of het met het thema te maken heeft. En alle andere aspecten (poetische dingen ed dus) zullen dan later wel aan de orde komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Speakers aansluiten op pc, waar moet ik op letten?
Naimin
1 15-04-2014 12:31
Software & Hardware [laptop/notebook] Waar moet je op letten als je er een wilt kopen?
~iertje_coolie~
4 20-03-2005 13:23
Software & Hardware [Moederbord] Waar moet ik op letten met vervangen
Paperz
32 08-03-2005 07:31
Software & Hardware Digitale camera/fototoestel - waar moet ik op letten?
Verwijderd
1 03-10-2004 14:24
Werk, Geld & Recht moet maandag a.s. naar een sollicitatiegesprek, waar moet ik op letten?!
Verwijderd
14 20-07-2003 19:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.